Mainos

Sähköautoilu

  • 572 286
  • 5 054

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Itsekin tässä on latausasemaa pikkuhiljaa miettinyt, vaikka vielä pärjätään voimavirta & suko combolla, ehkä eniten jarruttaa se, että jotenkin haluan minimoida sähköauton kulut, ja tuollainen edullisenkin latausaseman kulut on helposti useamman vuoden sähkönhinta kotilatauksina mitattuna.

Mutta eiköhän seuraava sähkäri ole vähän reilumpi, kunhan alkaa Audin q5 e-tronia tai bemarin ix3 saamaan alle 30k€, joka on kova hinta siltikin autosta, sitten ehkä latausasemaakin pikkuhiljaa.
Mutta pikkuinen i3 sähköbemari on kyllä vakuuttanut minut sähköautoilun mukavuudesta, ja taloudellisuudesta (Kunhan ostohinta pysyy maltillisena).
Joo, onhan tuo 30k€ autosta way too much, mutta ajomukavuudellakin on hintansa, mitä sähköauto kyllä tarjoaa. Jo aina 21 asteinen ja sula auto lähtiessä töistä/himasta/mistä tahansa, on ihan älyttömän mukava juttu
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Joo, onhan tuo 30k€ autosta way too much
Onko edes lopulta? Sähköautona tuo 30k€ auto kuitenkin vastaa jotain 20k€ bensa/diesel kippoa muutaman vuoden pidolla, kun ottaa huomioon polttoaineet ja huollot pois (pl. Jarrut ja alusta). Tämä siis karkea hatusta heitetty arvio ja ajokilometrit vaikuttaa paljon, mutta joskus näitä excelissä pyörittelin, niin varmaan jossain tuossa hintaluokassa mennään.
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Onko edes lopulta? Sähköautona tuo 30k€ auto kuitenkin vastaa jotain 20k€ bensa/diesel kippoa muutaman vuoden pidolla, kun ottaa huomioon polttoaineet ja huollot pois (pl. Jarrut ja alusta). Tämä siis karkea hatusta heitetty arvio ja ajokilometrit vaikuttaa paljon, mutta joskus näitä excelissä pyörittelin, niin varmaan jossain tuossa hintaluokassa mennään.

Itselläni on n.2k€ vuosisäästö omilla ajomäärillä (sis.huollot) vs bensa auto, joten kymppitonnin hintaero vaatii 5vuoden autoilut, mutta toisaalta sähkärillä on mukava ajella kyllä, erittäin mukava itseasiassa, pitää sillekin joku hinta laskea kyllä. Toki, kaikki on suhteellista, toiselle 30k on paljon, toiselle vähän. Jotenkin autoilun kustannukset haluan pitää kurissa, ja samalla silmää räpäyttämättä esim. uusi muutaman huntin lätkämaila tarttuu kaupasta mukaan, pelaan siis lätkää :D
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko edes lopulta? Sähköautona tuo 30k€ auto kuitenkin vastaa jotain 20k€ bensa/diesel kippoa muutaman vuoden pidolla, kun ottaa huomioon polttoaineet ja huollot pois (pl. Jarrut ja alusta). Tämä siis karkea hatusta heitetty arvio ja ajokilometrit vaikuttaa paljon, mutta joskus näitä excelissä pyörittelin, niin varmaan jossain tuossa hintaluokassa
Suomalaisten ajosuorite on aika pieni (n. 14tkm vuodessa keskimäärin). Tällä ajomäärällä esim polttoaineisiin kuluu n. 1500€ perusbensakipolla vuodessa. Lisäksi jos laskee mukaan rahoituskulut tai menetetyn pääoman tuoton kalliimmassa autossa, puhutaan enemmänkin erosta 25-27t€ polttis vs 30t€ sähkäri.

Toki riippuu ajosuoritteen määrästä sekä monesta muusta tekijästä, mutta tuo 20t€ vs 30t€ on vähän epärehellistä vertailua isolle porukalle.

Silti, sähköautoille on ehdottomasti paikkansa ja ne tulevat varmasti olemaan järkevä vaihtoehto isolle määrälle autoilijoita nyt ja tulevaisuudessa.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Teslalla kymmeniä tuhansia autoja varastoissa ja täten taas on alen aika, kohta varmaan valuu Suomeen. Sellaista kuutta tonnia on eri malleista leikattu eri maissa, Norjassa Tesla 3:sen saanut halvimmillaan 28 000 eurolla, Saksassa Y:n 38 000 eurolla. Syynä on varastotilanne ja hintakilpailu Volvon EX30 vastaan (Tesla 3).

Eikä pelkästään Tesla, Sakasassa kuulemma varastoituna yhteensä 100 000 sähköautoa eri valmistajilla kauppoja odottaessa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Teslaa jos joku mielii niin kyllähän se kvartaalin loppu on aina järkevin paikka ostaa, ja siten että auto luovutetaan myös ennen kvartaalin loppua. Nyt näytti olevan vain joku supercharger tarjous (20 000km edestä ilmaista latausta), mutta mielummin tuollaisen ison hinta-alen ottaisi.
 

F#21

Jäsen
Eikä pelkästään Tesla, Sakasassa kuulemma varastoituna yhteensä 100 000 sähköautoa eri valmistajilla kauppoja odottaessa.
Ylipäätänsä markkinat ovat todella huonot autokauppojen osalta. Paljon rahaa kiinni varastoissa kun ei saada myytyä sieltä autoja pois. Ja kyseessä siis sekä sähkö- että polttomoottoriautot.
 

Tuamas

Jäsen
Ylipäätänsä markkinat ovat todella huonot autokauppojen osalta. Paljon rahaa kiinni varastoissa kun ei saada myytyä sieltä autoja pois. Ja kyseessä siis sekä sähkö- että polttomoottoriautot.

Rahoituskulujen nousu iskee pahimmin kalliisiin hankintoihin, eli yleensä autoihin ja asuntoihin.

Iso osa sähköautojen (tai no ylipäätään uusien autojen) hankkimisen logiikasta perustuu kohtuullisiin pääomakuluihin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rahoituskulujen nousu iskee pahimmin kalliisiin hankintoihin, eli yleensä autoihin ja asuntoihin.

Iso osa sähköautojen (tai no ylipäätään uusien autojen) hankkimisen logiikasta perustuu kohtuullisiin pääomakuluihin.
Ostajan markkinat siis, kunhan on pätäkkää.

Kyllä niistä rahoituskuluistakin pystyy tinkimään. Jos autokaupassa ei kauppa käy, mutta he saisivat kaupat tehtyä alennuksella ja alennetulla rahoituksen korolla, niin kyllä he mieluummin kaupat tekevät kuin jättävät tekemättä.
 

Tuamas

Jäsen
Ostajan markkinat siis, kunhan on pätäkkää.

Juu, eiköhän nyt saa taas pitkästä aikaa isohkoja alennuksia, jos malttaa riittävän röyhkeästi kilpailuttaa.

Sama kuin asunnoissa, juuri yhdeltä rakennusfirmalta tuli mainosmailia asunnoista joissa 250-350k€ hinnoista oli leikattu 40k€ ja uskoisin että siitä vielä kymppi-pari lähtisi, jos tekisi samantien kaupat.

Edit.
Ja tokihan se iso tekijä on elinkustannukset, joihin autotehtaat eivät voi oikein vaikuttaa.

Kun asumisen hinta on omistusasujalla noussut helposti 400-900 euroa kuussa, ei kuvioon enää pysty yhtä helposti iskemään 400 -900€ autolainaa, kun tulotaso keskimäärin on pysynyt aikalailla ennallaan.
 
Viimeksi muokattu:

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Voi vieteri kun tekisi mieli laittaa sähköautoa alle. Tässä ynnäillyt nykyisen auton kuluja, ja vuodessa polttoaineisiin on mennyt rapsakka 5000€. Siihen päälle huollot, joihin meni noin 1000€.

Tältä pohjalta autoa voisi lyhentää kuukaudessa 800€, ja silti kuluja olisi 400€ vähemmän. Toki sähkö maksaa myös, mutta tuskin noin paljoa.

Pitäisi vaan olla tiloiltaan Superbin kokoluokkaa, vähän voi tässä joustaa mutta ei paljoa.

Ei kai se auta kuin lähteä kokeilemaan vaihtoehtoja josko sieltä löytyisi sopiva.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Knox, jos yhtään epäilyttää se sähköön tai pheviin siirtyminen (voi kauheaa miten vaikeaa se lataaminen on ja ahistaa jo pelkkä ajatuskin ja jos se akku laukeaa niin siinä menee 20 tonnia hukkaan jne jne) niin voi käsi sydämellä suositella yksityisleasingin kautta suht uuden kokeilemista vaikka kahdeksi vuodeksi (lyhyempiäkin löytyy mutta niissä on enemmän vuokraajan bufferia). Oma on Beelystä otettu 2-4 vuoden diilillä ja voin sitä ainakin suositella. Ei huolta huolloista tai laukeamisista eikä kk-kustannus silti karkaa älyttömyyksiin.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Knox, jos yhtään epäilyttää se sähköön tai pheviin siirtyminen (voi kauheaa miten vaikeaa se lataaminen on ja ahistaa jo pelkkä ajatuskin ja jos se akku laukeaa niin siinä menee 20 tonnia hukkaan jne jne) niin voi käsi sydämellä suositella yksityisleasingin kautta suht uuden kokeilemista vaikka kahdeksi vuodeksi (lyhyempiäkin löytyy mutta niissä on enemmän vuokraajan bufferia). Oma on Beelystä otettu 2-4 vuoden diilillä ja voin sitä ainakin suositella. Ei huolta huolloista tai laukeamisista eikä kk-kustannus silti karkaa älyttömyyksiin.

Ei oikeastaan epäilytä ollenkaan. Okei, hybridi ei ole välttämättä kovin korkealla listalla, mutta ei sekään poissuljettua ole.

Täytyypä leasing laittaa myös harkintaan, kiitos vinkistä!
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Pitäisi vaan olla tiloiltaan Superbin kokoluokkaa, vähän voi tässä joustaa mutta ei paljoa.

Ei kai se auta kuin lähteä kokeilemaan vaihtoehtoja josko sieltä löytyisi sopiva.

Sähköön voit noilla ajoilla laskea sen 100€/kk. Korealaisille vahva suositus omien kokemusten pohjalta, kannattaa ainakin Ev6 ja Ioniq5 koeajaa.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Oli näköjään pieni erikoiserä Polestar 2:sia liisattavaksi n 450€/kk jos 10 000km vuodessa riittää, ja siitä sitten enemmän hintaa jos kilsoja tarvi lisää. Sitoutuminen oli kaksi vuotta vaan. Mallina oli long range neliveto plus paketein, eli listahinta taitaa olla n 70K. Oli mennyt heti loppuun, mutta tälläistä varmaan nähdään tulevaisuudessa lisääkin. Ruotsissa oli ollut takavetoisia Polestar kakkosia kolmella sadalla eurolla erä juuri kanssa tarjolla.

Saas nähdä mihin Polestarin myyntiluvut menee nyt, kun sieltä tulee 3 ja 4 eetteriin
 

Jype

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

Leedsin yliopiston julkaiseman tutkimuksen mukaan sähköautot kuluttavat tiestöä hurjasti: tarkkaan ottaen ne rasittavat tieverkkoa 2,24 kertaa enemmän kuin bensiinikäyttöiset autot ja 1,95 kertaa enemmän kuin dieselautot.
Iltalehti julkaisee uudestaan vuoden vanhan artikkelin, jonka itsekin jo korjasivat. Ehkä kohta julkaisevat tämän uudestaan niin tulee kesänkin lehtiin täytettä: Sähköautot eivät kulutakaan teitä – Yliopisto sanoutuu irti artikkelista
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä kyllä pitempään harkinnut auton hankintaa ja sitä ehkä sivunnutkin autoketjussa, Sähköt ja hybridit kokoajan käy mielessä ajo siis tosiaan itsellä on semmoista noin 35km päivässä kiihdytys/jarrutus tyylistä ajoa postinjakoa + päälle taajamassa ruuan jakelua . Jos päättyisi vaikka Leafin ostaan niin miten uskoisitte kulutuksen olevan tämän tyylisessä ajossa jossa ei maantie nopeuksiin mennä? Paljonko näissä yleensä range tippuu talvella ja hidastuuko pikalataus (julkisien pisteiden varassa kun olisi).

Sillä vain omassa päässä miettinyt kun yläbudjetti varmaan joku 10 000e, että päätyisikö harkitsemaan esim. Suomi leaf 82 000 ajettu 11/12 palkkia 2017 hinta näyttäisi olevan 9000e luokkaa liikkeessä, Hybrideissä hintahaitari kova riippuen tekniikasta ja sitten kolmantena vaihtoehtona halpa vähän kuluttava polttomoottori (joka tuossa ajossa kuitenkin veisi todennäköisesti silti paljon + vero). Neljäs ja paras vaihtoehto varmaan olisi lopettaa työnteko ja olla ajamatta, mutta mitä huonoista halvoista vaihtoehdoista sitten päättyisi..
 
Viimeksi muokattu:

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Paljonko näissä yleensä range tippuu talvella ja hidastuuko pikalataus (julkisien pisteiden varassa kun olisi).

Aika turvallista sanoa, että talvella lähtee se 40% pois kesärangesta. Sinun kuvailemassa ajossa todennäköisesti vielä enemmän, koska joudut availemaan paljon ovia, jolloin lämpö karkaa autosta.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Iltalehti julkaisee uudestaan vuoden vanhan artikkelin, jonka itsekin jo korjasivat. Ehkä kohta julkaisevat tämän uudestaan niin tulee kesänkin lehtiin täytettä: Sähköautot eivät kulutakaan teitä – Yliopisto sanoutuu irti artikkelista

Aika kova korjaus, kun uskalletaan otsikossa sanoa tuo eo. väite. Sanoisinpa jopa, että persiilleen meni tuokin. Itse sanoisin, että lisääntynyt raskas kuljetusliikenne + painavammat henkilöautot + vittumaiset sääolosuhteet = viime talven jälkeen nähty katastrofi teiden kunnossa. Plus korjausvelka.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sillä vain omassa päässä miettinyt kun yläbudjetti varmaan joku 10 000e
Onko budjetti ehdoton? Itse tuossa tilanteessa ostaisin jonkun max 5000€ bensakipon ja tavallaan ”maksimoisin tuoton”. Sähköautoja (jolla itsekin ajelen) en oikein tuossa budjetissa katselisi. Ehkä 5-10 vuoden päästä voi jo kymppitonnilla saada järkeviä valintoja. Toki leaf varmasti ihan hyvä auto on, mutta silti jotenkin mietityttää ajatus.

Itse ajelin ennen sähköautoa aina jollain 500-2000€ bensoilla ja sitten siirryin suoraan 50 000€ sähköautoon. Oli aluksi aika kiva tunne ajaa kerrankin hyvällä ja uudella autolla, mutta kauan sitten on jo tottunut ja ei tunnu enää miltään. Noi halvat polttikset on varmaan taloudellisesti järkevämpiä ihan riippumatta ajoprofiilista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko budjetti ehdoton? Itse tuossa tilanteessa ostaisin jonkun max 5000€ bensakipon ja tavallaan ”maksimoisin tuoton”. Sähköautoja (jolla itsekin ajelen) en oikein tuossa budjetissa katselisi. Ehkä 5-10 vuoden päästä voi jo kymppitonnilla saada järkeviä valintoja. Toki leaf varmasti ihan hyvä auto on, mutta silti jotenkin mietityttää ajatus.

Joo ja kunhan nyt ääneen pohdin, olisihan tuo varmaan hyvä vaihtoehto jos kotona olisi latausmahdollisuus, yhtä mitä myös käynyt mielessä on hybridit, mutta mietityttää hajoaako näissä kuinka usein varsinainen hybriditekniikka tai akut (eli pistät useamman tonnin enemmän kiinni, mutta tuleeko se kuinka helposti vastaavaan polttomoottoriin kostautumaan). Esimerkiksi vaikka DS5 tai Peugeot 3008 tai vaihtoehtoisesti halvimmat kevythybridit Prius, hondat ym.. Vai onkohan nämäkin enemmän osastoa "odota että tekniikka kehittyy".
 

hege

Jäsen
Pääomakulut kun huomioi, niin ei se sähköauto välttämättä mitenkään edullinen ole. Itse vaihdoin Saabin 1,5 vuotta sitten sähköautoon ja polttoainekuluissa on säästöä tullut karkeasti seuraavasti sähköön mennyt noin 550€ siirtoineen (ja pikalautauksineen) nopeasti laskettuna ja samoilla ajoilla Saabilla olisi mennyt bensaan ehkä reilut 5200€. Vakuutus on sähkössä selvästi kalliimpi (mutta myös kattavampi) ja samoin rengaskulut tulevat olemaan suuremmat, toistaiseksi huoltoihin ei sähkärissä ole mennyt yhtään rahaa ja Saabia olisi pitänyt kyllä joillakin satasilla huoltaa. Eli 10 vuodessa saisi polttoainekuluissa välirahan säästettyä ja ehkä pienen koronkin sille ;-).
Toisaalta jos hankintaa olisi lykännyt vaikka tämän 1,5 niin rahaa olisi mennyt polttoaineen kautta "hukkaan" joku 7k€ ja sama väliraha pitäisi taaskin maksaa. Toisaalta jos Saabin tilalla olisi ollut Corolla niin yhtälö olisi taloudellisesti paljon huonompi minulle mutta asiaa voi aina ajatella vaikka niin että sijoittaa esim. 40k€ ja jos silloin säästää polttoainekuluissa 4k€ vuodessa niin diili ei ole niin heikko vaikka rahasta osa hupeneekin vakuutuksiin yms. asioihin.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tesla-Björnin videoita kun on tullut katsottua niin googlasin sattumoisin sponsorina olleen MarcusBilin äsken, niin kyseinen yritys on mennyt nyt kesällä konkurssiin. Liike on ollut Norjan suurimpia sähköautojen myyjiä ja liisaajia.


Edit: Aika sattuma että just sitten samainen tubettaja julkaisi pitkän podcastin samaisesta asiasta. En myönnä että olisin videoiden kommenteista tms. huomannut konkurssikeskustelua.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös