Sähköautoilu

  • 514 468
  • 4 638

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Itsekin tässä on latausasemaa pikkuhiljaa miettinyt, vaikka vielä pärjätään voimavirta & suko combolla, ehkä eniten jarruttaa se, että jotenkin haluan minimoida sähköauton kulut, ja tuollainen edullisenkin latausaseman kulut on helposti useamman vuoden sähkönhinta kotilatauksina mitattuna.

Mutta eiköhän seuraava sähkäri ole vähän reilumpi, kunhan alkaa Audin q5 e-tronia tai bemarin ix3 saamaan alle 30k€, joka on kova hinta siltikin autosta, sitten ehkä latausasemaakin pikkuhiljaa.
Mutta pikkuinen i3 sähköbemari on kyllä vakuuttanut minut sähköautoilun mukavuudesta, ja taloudellisuudesta (Kunhan ostohinta pysyy maltillisena).
Joo, onhan tuo 30k€ autosta way too much, mutta ajomukavuudellakin on hintansa, mitä sähköauto kyllä tarjoaa. Jo aina 21 asteinen ja sula auto lähtiessä töistä/himasta/mistä tahansa, on ihan älyttömän mukava juttu
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Joo, onhan tuo 30k€ autosta way too much
Onko edes lopulta? Sähköautona tuo 30k€ auto kuitenkin vastaa jotain 20k€ bensa/diesel kippoa muutaman vuoden pidolla, kun ottaa huomioon polttoaineet ja huollot pois (pl. Jarrut ja alusta). Tämä siis karkea hatusta heitetty arvio ja ajokilometrit vaikuttaa paljon, mutta joskus näitä excelissä pyörittelin, niin varmaan jossain tuossa hintaluokassa mennään.
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Onko edes lopulta? Sähköautona tuo 30k€ auto kuitenkin vastaa jotain 20k€ bensa/diesel kippoa muutaman vuoden pidolla, kun ottaa huomioon polttoaineet ja huollot pois (pl. Jarrut ja alusta). Tämä siis karkea hatusta heitetty arvio ja ajokilometrit vaikuttaa paljon, mutta joskus näitä excelissä pyörittelin, niin varmaan jossain tuossa hintaluokassa mennään.

Itselläni on n.2k€ vuosisäästö omilla ajomäärillä (sis.huollot) vs bensa auto, joten kymppitonnin hintaero vaatii 5vuoden autoilut, mutta toisaalta sähkärillä on mukava ajella kyllä, erittäin mukava itseasiassa, pitää sillekin joku hinta laskea kyllä. Toki, kaikki on suhteellista, toiselle 30k on paljon, toiselle vähän. Jotenkin autoilun kustannukset haluan pitää kurissa, ja samalla silmää räpäyttämättä esim. uusi muutaman huntin lätkämaila tarttuu kaupasta mukaan, pelaan siis lätkää :D
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko edes lopulta? Sähköautona tuo 30k€ auto kuitenkin vastaa jotain 20k€ bensa/diesel kippoa muutaman vuoden pidolla, kun ottaa huomioon polttoaineet ja huollot pois (pl. Jarrut ja alusta). Tämä siis karkea hatusta heitetty arvio ja ajokilometrit vaikuttaa paljon, mutta joskus näitä excelissä pyörittelin, niin varmaan jossain tuossa hintaluokassa
Suomalaisten ajosuorite on aika pieni (n. 14tkm vuodessa keskimäärin). Tällä ajomäärällä esim polttoaineisiin kuluu n. 1500€ perusbensakipolla vuodessa. Lisäksi jos laskee mukaan rahoituskulut tai menetetyn pääoman tuoton kalliimmassa autossa, puhutaan enemmänkin erosta 25-27t€ polttis vs 30t€ sähkäri.

Toki riippuu ajosuoritteen määrästä sekä monesta muusta tekijästä, mutta tuo 20t€ vs 30t€ on vähän epärehellistä vertailua isolle porukalle.

Silti, sähköautoille on ehdottomasti paikkansa ja ne tulevat varmasti olemaan järkevä vaihtoehto isolle määrälle autoilijoita nyt ja tulevaisuudessa.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Teslalla kymmeniä tuhansia autoja varastoissa ja täten taas on alen aika, kohta varmaan valuu Suomeen. Sellaista kuutta tonnia on eri malleista leikattu eri maissa, Norjassa Tesla 3:sen saanut halvimmillaan 28 000 eurolla, Saksassa Y:n 38 000 eurolla. Syynä on varastotilanne ja hintakilpailu Volvon EX30 vastaan (Tesla 3).

Eikä pelkästään Tesla, Sakasassa kuulemma varastoituna yhteensä 100 000 sähköautoa eri valmistajilla kauppoja odottaessa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Teslaa jos joku mielii niin kyllähän se kvartaalin loppu on aina järkevin paikka ostaa, ja siten että auto luovutetaan myös ennen kvartaalin loppua. Nyt näytti olevan vain joku supercharger tarjous (20 000km edestä ilmaista latausta), mutta mielummin tuollaisen ison hinta-alen ottaisi.
 

F#21

Jäsen
Eikä pelkästään Tesla, Sakasassa kuulemma varastoituna yhteensä 100 000 sähköautoa eri valmistajilla kauppoja odottaessa.
Ylipäätänsä markkinat ovat todella huonot autokauppojen osalta. Paljon rahaa kiinni varastoissa kun ei saada myytyä sieltä autoja pois. Ja kyseessä siis sekä sähkö- että polttomoottoriautot.
 

Tuamas

Jäsen
Ylipäätänsä markkinat ovat todella huonot autokauppojen osalta. Paljon rahaa kiinni varastoissa kun ei saada myytyä sieltä autoja pois. Ja kyseessä siis sekä sähkö- että polttomoottoriautot.

Rahoituskulujen nousu iskee pahimmin kalliisiin hankintoihin, eli yleensä autoihin ja asuntoihin.

Iso osa sähköautojen (tai no ylipäätään uusien autojen) hankkimisen logiikasta perustuu kohtuullisiin pääomakuluihin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rahoituskulujen nousu iskee pahimmin kalliisiin hankintoihin, eli yleensä autoihin ja asuntoihin.

Iso osa sähköautojen (tai no ylipäätään uusien autojen) hankkimisen logiikasta perustuu kohtuullisiin pääomakuluihin.
Ostajan markkinat siis, kunhan on pätäkkää.

Kyllä niistä rahoituskuluistakin pystyy tinkimään. Jos autokaupassa ei kauppa käy, mutta he saisivat kaupat tehtyä alennuksella ja alennetulla rahoituksen korolla, niin kyllä he mieluummin kaupat tekevät kuin jättävät tekemättä.
 

Tuamas

Jäsen
Ostajan markkinat siis, kunhan on pätäkkää.

Juu, eiköhän nyt saa taas pitkästä aikaa isohkoja alennuksia, jos malttaa riittävän röyhkeästi kilpailuttaa.

Sama kuin asunnoissa, juuri yhdeltä rakennusfirmalta tuli mainosmailia asunnoista joissa 250-350k€ hinnoista oli leikattu 40k€ ja uskoisin että siitä vielä kymppi-pari lähtisi, jos tekisi samantien kaupat.

Edit.
Ja tokihan se iso tekijä on elinkustannukset, joihin autotehtaat eivät voi oikein vaikuttaa.

Kun asumisen hinta on omistusasujalla noussut helposti 400-900 euroa kuussa, ei kuvioon enää pysty yhtä helposti iskemään 400 -900€ autolainaa, kun tulotaso keskimäärin on pysynyt aikalailla ennallaan.
 
Viimeksi muokattu:

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Voi vieteri kun tekisi mieli laittaa sähköautoa alle. Tässä ynnäillyt nykyisen auton kuluja, ja vuodessa polttoaineisiin on mennyt rapsakka 5000€. Siihen päälle huollot, joihin meni noin 1000€.

Tältä pohjalta autoa voisi lyhentää kuukaudessa 800€, ja silti kuluja olisi 400€ vähemmän. Toki sähkö maksaa myös, mutta tuskin noin paljoa.

Pitäisi vaan olla tiloiltaan Superbin kokoluokkaa, vähän voi tässä joustaa mutta ei paljoa.

Ei kai se auta kuin lähteä kokeilemaan vaihtoehtoja josko sieltä löytyisi sopiva.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Knox, jos yhtään epäilyttää se sähköön tai pheviin siirtyminen (voi kauheaa miten vaikeaa se lataaminen on ja ahistaa jo pelkkä ajatuskin ja jos se akku laukeaa niin siinä menee 20 tonnia hukkaan jne jne) niin voi käsi sydämellä suositella yksityisleasingin kautta suht uuden kokeilemista vaikka kahdeksi vuodeksi (lyhyempiäkin löytyy mutta niissä on enemmän vuokraajan bufferia). Oma on Beelystä otettu 2-4 vuoden diilillä ja voin sitä ainakin suositella. Ei huolta huolloista tai laukeamisista eikä kk-kustannus silti karkaa älyttömyyksiin.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Knox, jos yhtään epäilyttää se sähköön tai pheviin siirtyminen (voi kauheaa miten vaikeaa se lataaminen on ja ahistaa jo pelkkä ajatuskin ja jos se akku laukeaa niin siinä menee 20 tonnia hukkaan jne jne) niin voi käsi sydämellä suositella yksityisleasingin kautta suht uuden kokeilemista vaikka kahdeksi vuodeksi (lyhyempiäkin löytyy mutta niissä on enemmän vuokraajan bufferia). Oma on Beelystä otettu 2-4 vuoden diilillä ja voin sitä ainakin suositella. Ei huolta huolloista tai laukeamisista eikä kk-kustannus silti karkaa älyttömyyksiin.

Ei oikeastaan epäilytä ollenkaan. Okei, hybridi ei ole välttämättä kovin korkealla listalla, mutta ei sekään poissuljettua ole.

Täytyypä leasing laittaa myös harkintaan, kiitos vinkistä!
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Pitäisi vaan olla tiloiltaan Superbin kokoluokkaa, vähän voi tässä joustaa mutta ei paljoa.

Ei kai se auta kuin lähteä kokeilemaan vaihtoehtoja josko sieltä löytyisi sopiva.

Sähköön voit noilla ajoilla laskea sen 100€/kk. Korealaisille vahva suositus omien kokemusten pohjalta, kannattaa ainakin Ev6 ja Ioniq5 koeajaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös