Mainos

Sähköautoilu

  • 557 675
  • 4 943

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nelostietä pääsee nykyään Ouluun asti käytännössä ilman riskejä ettei löydä laturia. Jyväskylässä on paljon latureita ja Kärsämäellä on teslat, recharget ja abc-lataus näköetäisyydellä toisistaan. Mainio tilanne itselle kun kuljen muutaman kerran vuodessa Lahti-Oulu väliä. Ei toki hyödytä jos idästä ajelee Lappiin.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sellainen vinkki täältä, että kannattaa kuitenkin hyvissä ajoin ruveta sitä latauspaikkaa katselemaan. Lähinnä tarkoitan siis sitä, että jos ajaa akun sinne 5-10% ja huomaa, että taukopaikan laturit on täynnä, niin voi tulla pelko persiiseen, pääseekö seuraavalle laturille.

Tämä on aika oleellinen. Kaverini ei tätä huomioinut ja joutui lapin reissulla jonottamaan laturille pääsyä 12 tuntia. Akussa ei riittänyt virta yhtään pidemmälle ja kun samalle laturille jonotti useampi vastaavan virheen tehnyt, niin siinä ei jää paljoa vaihtoehtoja. Osa käsittääkseni jonotti vielä pidempään.

Allekirjoittanut ei ole vielä siirtynyt sähköautoiluun, mutta kyllähän tuo kovasti houkuttelisi. Nuo ongelmat latauksien kanssa tulee kuitenkin lähinnä niille, jotka ei varaudu siihen, että muitakin on liikeellä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kaverini ei tätä huomioinut ja joutui lapin reissulla jonottamaan laturille pääsyä 12 tuntia. Akussa ei riittänyt virta yhtään pidemmälle ja kun samalle laturille jonotti useampi vastaavan virheen tehnyt, niin siinä ei jää paljoa vaihtoehtoja. Osa käsittääkseni jonotti vielä pidempään.
Alleviivaus kaipaisi vähän lisäsisältöä tapauksesta, sen verran uskomattomalta kuulostaa. Jumiutui jonnekin tiettömän taipaleen hotelliin tms. missä vain tyyliin yksi AC-laturi? Tai chademo-autolla liikkeellä?
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Alleviivaus kaipaisi vähän lisäsisältöä tapauksesta, sen verran uskomattomalta kuulostaa. Jumiutui jonnekin tiettömän taipaleen hotelliin tms. missä vain tyyliin yksi AC-laturi? Tai chademo-autolla liikkeellä?
Kyseessä oli joku pieni huoltoasema, jonka yhteydessä on myös pieni hotelli. Tänne oli useampi mitoittanut ensimmäisen latauksen ja kun latureita ei ollut kuin kaksi hidasta, niin tämä ruuhkautti koko huoltoaseman. Osa oli jäänyt suosiolla yöksi.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kiitokset vinkeistä. Varmaan kun kaikki on suht uutta ja pääsee heti pitkään reissuun (jos nyt ennättää tulla), niin pitänee ottaa varman päälle noiden latausten kanssa ja latailla melkein aina kun vapaata, jos akku puolillaankin. Lapissa välimatkat pitkiä ja vainka wltp range on yli 500km, niin automyyjäkin sanoi et kannattaa varautua siihen jotta talvella se on max 300km ja kesällä 400km, niin ei tule ikäviä yllätyksiä. Onneksi ei pitäisi olla kiirettä tuolla reissulla.

Yleensä tulee ajettua arkena ja mitä nyt pari kuukautta kyttäillyt latureiden tilannetta ohi ajaessa, niin näyttää hyvin olevan tilaa joka paikassa. Kunhan arki koittaa auton kanssa, niin pitää sit alkaa optimoimaan lataushintoja myös. Ei tullut edes hankkiessa mieleen, että valmistajilla olisi tarjoussoppareita joidenkin toimijoiden kanssa ja ei myyjäkään mitään sellaisesta puhunut. Pikaisella googlauksella en Volvolta tuollaista löytänyt, niin voihan se olla ettei heillä ole.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyseessä oli joku pieni huoltoasema, jonka yhteydessä on myös pieni hotelli. Tänne oli useampi mitoittanut ensimmäisen latauksen ja kun latureita ei ollut kuin kaksi hidasta, niin tämä ruuhkautti koko huoltoaseman. Osa oli jäänyt suosiolla yöksi.

En ihan vieläkään hahmota, miten oli huoltoasemalle hidaslaturiin mitään mitoitettu? Vai olivatko siis hotelliyöpyjät mitoittaneet niin, että lataajia oli yöpyjissä useampi kuin tolppia (ja jos näin, tuolloinkin 12 tunnissa menee siitä hidaslaturista kaksi läpi)? Ei ihan kaikki palikat nyt osu tässä kohdalleen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näin aamutuimaan tuli mieleen, että josko se nopeampi laturi olisi ollut epäkunnossa. Hotellille hyvä bisnesmalli.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kyseessä oli joku pieni huoltoasema, jonka yhteydessä on myös pieni hotelli. Tänne oli useampi mitoittanut ensimmäisen latauksen ja kun latureita ei ollut kuin kaksi hidasta, niin tämä ruuhkautti koko huoltoaseman. Osa oli jäänyt suosiolla yöksi.
Sähköautoilijana voisin antaa sellaisen vinkin kaikille, että älä suunnittele reittiä minkään ac-latureiden tai varsinkaan hotellien laturien kautta. Käytä pelkästään tunnettuja brändejä (Tesla, abc-lataus, k-lataus), niin on paljon paremmat eväät onnistua matkasta eikä tarvitse takuuvarmasti odottaa 12 tuntia laturille. Jos ihan mahdoton ruuhka on ja huono tuuri niin puolen tunnin jonotus voi olla mahdollinen. Ei toki omalle kohdalle ole vielä sattunut sellaistakaan.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En ihan vieläkään hahmota, miten oli huoltoasemalle hidaslaturiin mitään mitoitettu? Vai olivatko siis hotelliyöpyjät mitoittaneet niin, että lataajia oli yöpyjissä useampi kuin tolppia (ja jos näin, tuolloinkin 12 tunnissa menee siitä hidaslaturista kaksi läpi)? Ei ihan kaikki palikat nyt osu tässä kohdalleen.
Tästä oli ihan jossain lehdessä silloin juttu, koska kaveri jakoi sen linkin, mutta en nyt tähän hätään sitä löydä. Itse en ollut paikalla, joten ei tarkempaa tietoa ole, mutta muistan sen kun kaveri jakoi sen uutisen ja sanoi, että hän oli tuo joka odotti 12 tuntia laturia.

Jos menee 20 vuotta taaksepäin, niin lapissa piti käydä varmuuden vuoksi tankilla, koska ei voinut tietää onko seuraava huoltoasema vielä toiminnassa. Välillä huoltoasemalta oli diesel loppunut ja sitä haettiin naapurin porotilalta. Ja lapilla tarkoitan tätä tosilapin aluetta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sähköautoilijana voisin antaa sellaisen vinkin kaikille, että älä suunnittele reittiä minkään ac-latureiden tai varsinkaan hotellien laturien kautta. Käytä pelkästään tunnettuja brändejä (Tesla, abc-lataus, k-lataus), niin on paljon paremmat eväät onnistua matkasta eikä tarvitse takuuvarmasti odottaa 12 tuntia laturille. Jos ihan mahdoton ruuhka on ja huono tuuri niin puolen tunnin jonotus voi olla mahdollinen. Ei toki omalle kohdalle ole vielä sattunut sellaistakaan.
…ja jos on pakko taittaa matkaa samaan aikaan kuin muutkin, niin suunnittelee pysähdykset niin, että on pelivaraa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
4

444

Jos menee 20 vuotta taaksepäin, niin lapissa piti käydä varmuuden vuoksi tankilla, koska ei voinut tietää onko seuraava huoltoasema vielä toiminnassa. Välillä huoltoasemalta oli diesel loppunut ja sitä haettiin naapurin porotilalta. Ja lapilla tarkoitan tätä tosilapin aluetta.
2006 ajelin ympäri Pohjois-Kanadaa. Tuolla huoltoasemia oli perinteisesti 100-300 km välein. Seuraavan etäisyys ilmoitettiin edellisessä kylässä. Skippasin ensimmäisen, kun hyvin riittää vielä seuraavaankin paikkaan. Seuraavassa oli pumppu tyhjä ja myytiin eioota. Vähän alkoi jo kiristää, mutta riittäisi bensaa kyllä vielä seuraavallekin, jos vähän hitaammin ajaa. Kolmas paikka oli suljettu. Tuolla ei siis ollut mitään automaatteja, vaan joko joku tuli tankkaamaan sen auton tai sitten se käytiin maksamassa sisään. Olin paikalla n. klo 1 yöllä, asema aukeaisi klo 9 aamulla. Kylässä asukkaita jokunen sata, ei majoitusta, eikä huhtikuisessa Luoteis-Territoriossa leirintäaluekausi ollut ihan pariin kuukauteen alkamassa. Ei muuta kuin auto jonnekin jänkhälle, valot pois ja moottoria käynnistellen välillä lämpöä kabiiniin. Sinä yönä ei nukkumatti tarjonnut lempeä, mutta auto sai aamulla evästä ja matka jatkui ns. samoilla silmillä. Hyviä reissuja.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sähköautoilijana voisin antaa sellaisen vinkin kaikille, että älä suunnittele reittiä minkään ac-latureiden tai varsinkaan hotellien laturien kautta. Käytä pelkästään tunnettuja brändejä (Tesla, abc-lataus, k-lataus), niin on paljon paremmat eväät onnistua matkasta eikä tarvitse takuuvarmasti odottaa 12 tuntia laturille. Jos ihan mahdoton ruuhka on ja huono tuuri niin puolen tunnin jonotus voi olla mahdollinen. Ei toki omalle kohdalle ole vielä sattunut sellaistakaan.
@smugu tämän varmasti tietääkin, mutta oli sopiva viesti lainattavaksi. Eli ainakin K- ja ABC-suurteholatureilla halvemman hinnan latauksen maksimi on 45 minuuttia ja sen jälkeen hinta pompsahtaa 20s/kWh ylöspäin. Suurin osa sähkärikuskeista on sen verran pihejä, että jos lataus sujuu suunnilleen normaalia vauhtia, niin eivät viivy lataamassa tuota kauemmin. Eli se jonotusaika per latauspiste on luultavimmin maksimissaan sen puolisen tuntia. Ja jos tosiaan laturit toimivat suunnilleen normaalisti, auto kyllä latautuu melko tyhjästäkin akusta suht nopeasti.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Sähkäautoilijat Ry kehottaa asentamaan 112 Suomi -sovelluksen ja pukeutumaan lämpimästi, jos lähtee talviaikaan sähköautolla liikkeelle.
Tämä on kyllä ihan hyvä suositus jokaiselle on sitten minkälaisella autolla tahansa liikkeellä. Uusi tai vanha auto voi jättää yllättäen tielle, voi tulla rengasrikko, kolari auton tai eläimen kanssa. Siinä ei paljoa naurata, jos ei ole talvivaatteita mukana ja ulkona vaikkapa yli 10 astetta pakkasta.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Tämä on kyllä ihan hyvä suositus jokaiselle on sitten minkälaisella autolla tahansa liikkeellä. Uusi tai vanha auto voi jättää yllättäen tielle, voi tulla rengasrikko, kolari auton tai eläimen kanssa. Siinä ei paljoa naurata, jos ei ole talvivaatteita mukana ja ulkona vaikkapa yli 10 astetta pakkasta.
Jep. Samaa mantraa esim. Autoliitto toitottaa lyhyillekin matkoille (ja ihan syystä) abaut vuosittain, oli sitten alla polttomoottori- tai sähköauto.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Ostin uuden auton viime vuonna 60 000 eurolla. Se oli huono diili. Arvo nyt muka 30 000 euroa. Valitan Iltasanomiin ja tienaan 50 euron juttupalkkion.

Vakavissaan. Nettiauton mukaan oman Skoda Enyaqin arvo on laskenut ehkä 5000 euroa 1,5 vuodessa. Tilattu 2021 syksyllä ja saatu alkusyksystä 2022.

Taitaa jutun sankari olla aika huono kauppamies.
 
Viimeksi muokattu:

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Ostin uuden auton viime vuonna 60 000 eurolla. Se oli huono diili. Arvo nyt muka 30 000 eueuroa.
Toimittaja olisi voinut edes tarkemman mallin tähän kaivaa. Halvin neliveto noilla kilsoilla näyttää olevan n. 47 ke pyynti. Jos perus id4 esittelyautosta on maksanut 60 ke, niin ei voi kuin syyttää itseään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toimittaja olisi voinut edes tarkemman mallin tähän kaivaa. Halvin neliveto noilla kilsoilla näyttää olevan n. 47 ke pyynti. Jos perus id4 esittelyautosta on maksanut 60 ke, niin ei voi kuin syyttää itseään.
Ilmeisesti ostanut jonkun perusmallin silloin kun sähköautojen hinnat olivat korkeimmillaan kun ”on ollut pakko” saada saman tien ajoon.
 

Vatso

Jäsen
Uusi hyvin kattavasti varusteltu ID.4 maksaa nyt alle 49ke, pari vuotta vanhasta tuon hintaisesta autosta helposti lähtenyt 30% hinnasta, varsinkin, kun sitä tarjoaa liikkeeseen suoralla ostolla. Tähän vielä päälle huonoin mahdollinen ostohetki ylihintaisesta korona-kuplasta, jolloin varmaan maksanut esittelyautosta jopa enemmän mitä uudet maksoivat.

Ei tässä mitään salaliittoteoriaa tarvita, helposti on lähtenyt hinnasta 25k ainakin, vaikka kuinka panttaisi myyntiä ostajaa odotellen. Halvin isolla akulla oleva 22-vuosimallin ID.4 n. 30k ajettuna on muuten nyt 38900, kyllä n. 35ke on ihan maksimi, mitä tuosta voi ainakaan liikkeeseen annettuna saada.

"Koki auton järkiautoksi, jonka arvo säilyisi hyvin" - 60k hintaisten autojen arvo nyt tuppaa ekat vuodet tippumaan 500-1000 euroa kuukaudessa, vaikka arvo säilyisi hyvin. Sama se tuon Enyaqin kanssa on, esim. 60 Style maksaa uutena 54ke ja 30k ajettuna niitä saa jo alle 40ke hintaan. Vaikea näistä tietysti tietää, mihin hintaan + valtion tuki niitä on 2021 syksyllä saanut, mutta omanlaisensa poikkeus sekin tilanne varmasti on ollut, tosin toiseen suuntaan vain mitä IS:n jutun Juhalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sama se tuon Enyaqin kanssa on, esim. 60 Style maksaa uutena 54ke ja 30k ajettuna niitä saa jo alle 40ke hintaan. Vaikea näistä tietysti tietää, mihin hintaan + valtion tuki niitä on 2021 syksyllä saanut, mutta omanlaisensa poikkeus sekin tilanne varmasti on ollut, tosin toiseen suuntaan vain mitä IS:n jutun Juhalla.
2021 ei ollut noita varusteita jaettu Style-pakettiin, mutta kyllä tuollaisen 60-akkukoon Enyaqin sai uutena reilusti alle 50 000 eurolla, jopa alle 45 000 euron. Alle 50 000 euroon sai helposti jopa isommalla akulla varustellun vehkeen. Eli arvosta tippunut maksimissaan 10 000 euroa 1 - 2 vuodessa, mikä kuulostaa aika normaalilta.
 

Vatso

Jäsen
Juu, varmasti on ollut hyvä ostos syksyllä -21. Uusien hinnanalennusten jälkeen Enyaq on muuten asemoitu reilusti kalliimmaksi kuin ID.4, aika mielenkiintoista sekin Skoda/VW brändien historiaan peilaten.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu, varmasti on ollut hyvä ostos syksyllä -21. Uusien hinnanalennusten jälkeen Enyaq on muuten asemoitu reilusti kalliimmaksi kuin ID.4, aika mielenkiintoista sekin Skoda/VW brändien historiaan peilaten.
Meidän tarkoitus on pitää autoa toivon mukaan se 15 vuotta, niin ihan turhaan sitä sijoituksena miettii. Mitä pidempään kestää hajoamatta niin sitä parempi ostos oli. :)
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
2021 ei ollut noita varusteita jaettu Style-pakettiin, mutta kyllä tuollaisen 60-akkukoon Enyaqin sai uutena reilusti alle 50 000 eurolla, jopa alle 45 000 euron. Alle 50 000 euroon sai helposti jopa isommalla akulla varustellun vehkeen. Eli arvosta tippunut maksimissaan 10 000 euroa 1 - 2 vuodessa, mikä kuulostaa aika normaalilta.

Jep, silloinhan oli ainoastaan Launch Edition tarjolla (olikohan joku muukin). Meidän Launch Edition 60 maksoi silloin 2021 keväällä sen noin 47 000€. Saatiin vaihdossa uuteen 80 Styleen tuosta 49 500€, kun tilattiin noiden hullujen aikojen aikana lokakuussa 2022. Ajoon saatiin uusi elokuun alussa tänä vuonna ja syyskuussa oli tuo meidän vanha myyty hintaan 42 500€. Eli arvo oli reilun kahden vuoden aikana pudonnut alle 5000€. Ei mitenkään älyttömästi omasta mielestäni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös