Mainos

Sähköautoilu

  • 557 169
  • 4 925

Jeffrey

Jäsen
No sittenhän osotopäätös lienee kohdallasi selvä.

Sen lisäksi, että pidät ulkonäöstä, olet autossasi turvassa ammuskelulta sekä bioasehyökkäykseltä :)

Tällä viikolla kerkesin jo Porschea ostamaan. Pysyköön asia niin, että omat autohankinnat on jatkossakin arvopapereita ja jos fyysisen kulkupelin alleen tarvitsee niin maksetaan sitten tuntihintaa. :)
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Ai! Itse ajattelin, että ensimmäinen hyvännäköinen Tesla. Ensimmäinen joka ei näytä muoviselta kylpyankalta.
Toivottavasti sisätilat on myös jotain muuta, kuin nykyisten aliexpress-ilme missä kaikki näyttää ja tuntuu mahdollisimman halvalta. Itsellänikin tuo herättää mielenkiintoa ensimmäisenä Teslana, vaikka yhden olen aiemmin jo omistanut.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Cybertruck on nimenomaan ensimmäinen hieno Tesla. Loput mallit ovat aivan karseita, paitti X ihan Ok - mutta 3, S jaY kuin olisi hybridoitu pikkuauto 80-luvulta, Saab 9-3 ja Mitsubishi Carisma - NAM! Mutta toki muuten löytyy kaikkea hyvääkin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Cybertruck on nimenomaan ensimmäinen hieno Tesla. Loput mallit ovat aivan karseita, paitti X ihan Ok - mutta 3, S jaY kuin olisi hybridoitu pikkuauto 80-luvulta, Saab 9-3 ja Mitsubishi Carisma - NAM! Mutta toki muuten löytyy kaikkea hyvääkin.
Keep my Saab's name out of your filthy mouth! Joku raja.
Vaikka muut Teslat 2005 vuoden tekoälyn suunnittelemilta näyttääkin, niin ei se vielä tee Cybertruckista hyvän näköistä.

Ai oliko täällä Saabeista puhetta. NEVS Emily GT napamoottorikonsepti löysi lopulta ostajan, libanonilaispalestiinalaiskanadalaisen liikemiehen ja hänen sähköautostartuppinsa . En näe että mikään voisi mennä enää pieleen ja odotan vaan koska voin suorittaa ennakkomaksun omasta Emily GT:stä.

 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Teslat ja varsinkin Tesla-kuskit ovat komeita. Jos muuta väittää, on tyhmä (ja köyhä). Tiks lukkoon, ei voi enää muuttaa.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan se komea näky, kun näkee Cybertruckin tulevaisuudessa vetävän koko navettaa perässään. Muiden autonvalmistajien peleillä ei sitten kaadeta edes joulukuusta.

Kovettaa tuo Cubertruck.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No niin se taitaa olla tässäkin taloudessa edessä siirtyminen täyssähköön. Kaksi lasta ja kaksi läskiä koiraa asettaa hieman haasteita kulkupelin löytämiseksi. Tälläkin palstalla pelkkää kehua saanut Tesla Y vaikuttaa kokonsa ja tavaratilojensa puolesta ihan ok vaihtoehdolta, mutta mitäs muita vehkeitä tässä pitäisi osata käydä koeajelemassa? Rangea saisi löytyä lähelle Teslan verran ja seuraavaksi tärkein parametri on tuo tila.

Kia Niroa olen viimeksi käynyt testaamassa ja se miellytti kyllä (kuten muutkin kokemukset Kioista), mutta Kian mallistosta pitäisi mennä EV9 asti, kun tilaa tarvitaan riittävästi varsinkin konttiin. Volkkarillakin vähän sama homma, että hinnat karkaa isompien autojen kanssa vähän liikaa.

Edit: Niin ja se nykyinen kulkupeli on pitempi Rifter diesel-koneella. Siinä on tilaa riittävästi ja Pösön laatu riittää minulle.
Nissan Ariya ainakin kannattaa käydä testaamassa. Toki Tesla Y on aika ylivoimainen hinta/ominaisuudet suhteelta, mutta ne ovat tesloja.
 

Jeffrey

Jäsen
Teslat ja varsinkin Tesla-kuskit ovat komeita. Jos muuta väittää, on tyhmä (ja köyhä). Tiks lukkoon, ei voi enää muuttaa.

Mites ne teslakuskien rouvat? Meillä on töissä yksi teslakuskin rouva joka parkkeeraa nyt uuden Teslan kanssa kadunvarteen ja käy pari kertaa päivässä pyöräyttämässä parkkikiekkoa kun ei enää näe ajaa parkkihalliin. Kuskit ovat niin komeita ettei autostakaan näe enää ulos?
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Teslat ja varsinkin Tesla-kuskit ovat komeita. Jos muuta väittää, on tyhmä (ja köyhä). Tiks lukkoon, ei voi enää muuttaa.
Teslakuskit ovat komeita ja varakkaita kuin Octaviakuskit vuonna 2005. Siinä naapurin Pertillä menee aamukahvi väärään kurkkuun kun Kalevi kurvaa uutuuttaan kiiltävällä kärryllä rintamamiestalon pihaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Cybertruck ainakin merkille uskollisena piti panel gapit elossa takavaloissa ja peräluukussa ekojen videoiden perusteella :)

Ratti on mallia steer-by-wire. Mielenkiintoinen, että menivät 800V ajoakku/sähköihin ja pikkuakkukin on 48V. Säästää näissä jonkun kilon kaapeleissa ja isossa kuvassa etu jos muutenkin sähköautot olisi isommilla volteilla. Kuparia ainakin menisi vähemmän.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Teslakuskit ovat komeita ja varakkaita kuin Octaviakuskit vuonna 2005. Siinä naapurin Pertillä menee aamukahvi väärään kurkkuun kun Kalevi kurvaa uutuuttaan kiiltävällä kärryllä rintamamiestalon pihaan.

Kas, viesti vuodelta 2005:
Www.oikotie.fi ja sieltä uudet autot. Jätä merkki valitsematta, aseta hintahaarukka kohdilleen ja valitse dieselin ja bensan välillä. Saat ainakin ideantynkää, jos ei muuta. Karkaako Skoda Octavia RS liian korkeaksi hinnaltaan? Etusivu


edit: Niin, tuosta linkistä hinta ei selvinnyt, mutta muistan lukeneeni sen asettuvan jonnekin 35 tonnin paikkeille.

Oman Octavian @sampio taisi hankkia vasta pari vuotta myöhemmin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Teslakuskit ovat komeita ja varakkaita kuin Octaviakuskit vuonna 2005. Siinä naapurin Pertillä menee aamukahvi väärään kurkkuun kun Kalevi kurvaa uutuuttaan kiiltävällä kärryllä rintamamiestalon pihaan.
Muuten hyvä haku, mutta Octavia mulle tuli vasta rintamamiestalosta poismuuton jälkeen. Koira tosin vielä useamman vuoden jälkeen.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Hyväksyn eriävät mielipiteet, mutta tuo on faktuaalisesti ruma.

Tukholma on Ruotsin pääkaupunki ja Cybertruck on ruma. ;)
Sanoisin menevän kategoriaan "niin ruma, että on hieno". Kärryhän näyttää joltain playstation 2:lle tehdyn avaruuspelin kulkuneuvolta, mutta kyllä itse jollain tasolla arvostan, että tehdään jotain täysin erilaista muihin verrattuna.

Ei se tarkoita että tuo auto mitenkään järkevä olisi (tai ei sitä tässä maailmantilanteessa koskaan tiedä), mutta varmasti Tesla-uskovaiset tulevat tuota uskollisesti huutamaan hyväksi sijoitukseksi.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Sanoisin menevän kategoriaan "niin ruma, että on hieno". Kärryhän näyttää joltain playstation 2:lle tehdyn avaruuspelin kulkuneuvolta, mutta kyllä itse jollain tasolla arvostan, että tehdään jotain täysin erilaista muihin verrattuna.

Tavallaan tuosta tulee mieleen myös 1990-luvun tietokonepeli "Hunter".

Tämä on periaatteessa kehu, koska tuo peli oli ihan hemmetin hyvä ja koukuttava. Kenties parhaita koskaan tehtyjä tietokonepelejä. Se oli tunnelmaltaan suorastaan nerokas.

 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Nyt kaivattaisiin kokemuksia hiihtolomalla lappiin matkanneilta sähköautoilijoilta. Menihän se boksin ja kärrin kanssa sen 1000km yhdellä latauksella? Ei vaan menin tilaamaan sähköauton ja nyt vasta hoksasin, että se varmaan tulee ennen Ylläksen reissua ja koska diesel menee vaihdossa, niin reissu on tehtävä sähköllä.

Just sopivasti lataaminen on silloin ihan uutta ja lähinnä se kiinnostaa, että onko miten paljon joutunut jonottamaan hiihtolomaviikonloppuina pikalatureille? Ja onko jotain palvelua mistä näkisi paljonka lataustehoa saa per laturi? Kuulemma osa pikalatausasemista jakaa tehon pieniin osiin, jos on useampi lataajia. Entä voiko miten hyvin luottaa eri palveluiden tietoihin, että missä on mitenkin paljon latureita varattuina? Onko jotain muuta mitä kannattaisi osata ottaa huomioon etukäteen?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nyt kaivattaisiin kokemuksia hiihtolomalla lappiin matkanneilta sähköautoilijoilta. Menihän se boksin ja kärrin kanssa sen 1000km yhdellä latauksella? Ei vaan menin tilaamaan sähköauton ja nyt vasta hoksasin, että se varmaan tulee ennen Ylläksen reissua ja koska diesel menee vaihdossa, niin reissu on tehtävä sähköllä.

Just sopivasti lataaminen on silloin ihan uutta ja lähinnä se kiinnostaa, että onko miten paljon joutunut jonottamaan hiihtolomaviikonloppuina pikalatureille? Ja onko jotain palvelua mistä näkisi paljonka lataustehoa saa per laturi? Kuulemma osa pikalatausasemista jakaa tehon pieniin osiin, jos on useampi lataajia. Entä voiko miten hyvin luottaa eri palveluiden tietoihin, että missä on mitenkin paljon latureita varattuina? Onko jotain muuta mitä kannattaisi osata ottaa huomioon etukäteen?

Eipä ole tarvinnut jonotella. Latausasemia on niin paljon, että voi yleensä ajaa seuraavalle. Toki varmasti jossain Heinolan apsilla voi ollakin jonoa tuolloin.

ABC on nihkein kuormantasauksessaan, eli siellä voi latausteho jäädä ruuhkapäivinä varsin matalaksi. Toki heidän verkostonsa on sitten toisaalta hyvin laaja.

Parhaiten latureiden sijainnin ja tehot nähnet kootusti latauskartta.fi. Varattuna olemiset sitten taas kunkin operaattorin sovelluksista - mutta nehän elävät koko ajan, eli siitä, mikä tilanne varsinkin DC-laturilla on nyt ei voi päätellä sitä, mikä se on vartin päästä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: AnFa

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kiitos tästä. Heinola ei ole ongelma eikä alkumatka muutenkaan, kun tulen idästä. Lähinnä stressiä aiheuttanut nyt tuo väli Oulu-Kolari, kun siinä on hiihtolomien aikaan ollut aiemmin paljon liikennettä, mutta ei ole tullut kiinnitettyä mitään huomiota latausasemien täyttöasteeseen.

Ja onko niin, että Teslan kaikissa vai osassa latureita voi ladata nykyään myös muita merkkejä? Teslan sivuilla lukee ”Myös muut kuin Teslalla ajavat sähköautoilijat valikoiduista maista pääsevät nyt käyttämään tiettyjä Supercharging-latausasemia”. Suomi on tuolla listalla, mutta tuo ”tiettyjä”-sana jättää itselle kysymysmerkkejä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kiitos tästä. Heinola ei ole ongelma eikä alkumatka muutenkaan, kun tulen idästä. Lähinnä stressiä aiheuttanut nyt tuo väli Oulu-Kolari, kun siinä on hiihtolomien aikaan ollut aiemmin paljon liikennettä, mutta ei ole tullut kiinnitettyä mitään huomiota latausasemien täyttöasteeseen.

Ja onko niin, että Teslan kaikissa vai osassa latureita voi ladata nykyään myös muita merkkejä? Teslan sivuilla lukee ”Myös muut kuin Teslalla ajavat sähköautoilijat valikoiduista maista pääsevät nyt käyttämään tiettyjä Supercharging-latausasemia”. Suomi on tuolla listalla, mutta tuo ”tiettyjä”-sana jättää itselle kysymysmerkkejä.

Suomessa kaikissa uudemmissa, joissa ei ole kuormanjakoa voi ladata myös muita, muutamia on joissa ei (Pyhtää, Akaa ainakin taitavat tällaisia olla). Sovelluksesta näet kun asennat sen. Jos maksat kuukausimaksun, saat samat hinnat kuin Teslan omilla asiakkailla on. Esimerkiksi pidemmille lomareissuille se voi kannattaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: AnFa

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt kaivattaisiin kokemuksia hiihtolomalla lappiin matkanneilta sähköautoilijoilta. Menihän se boksin ja kärrin kanssa sen 1000km yhdellä latauksella? Ei vaan menin tilaamaan sähköauton ja nyt vasta hoksasin, että se varmaan tulee ennen Ylläksen reissua ja koska diesel menee vaihdossa, niin reissu on tehtävä sähköllä.

Just sopivasti lataaminen on silloin ihan uutta ja lähinnä se kiinnostaa, että onko miten paljon joutunut jonottamaan hiihtolomaviikonloppuina pikalatureille? Ja onko jotain palvelua mistä näkisi paljonka lataustehoa saa per laturi? Kuulemma osa pikalatausasemista jakaa tehon pieniin osiin, jos on useampi lataajia. Entä voiko miten hyvin luottaa eri palveluiden tietoihin, että missä on mitenkin paljon latureita varattuina? Onko jotain muuta mitä kannattaisi osata ottaa huomioon etukäteen?

Sellainen vinkki täältä, että kannattaa kuitenkin hyvissä ajoin ruveta sitä latauspaikkaa katselemaan. Lähinnä tarkoitan siis sitä, että jos ajaa akun sinne 5-10% ja huomaa, että taukopaikan laturit on täynnä, niin voi tulla pelko persiiseen, pääseekö seuraavalle laturille.
Sähköautot ovat lisääntyneet niin paljon, että sesonkiaikana saattaa olla useammallakin asemalla ruuhkaa. Ainakin itse olen muutaman kerran joutunut muuttaamaan taukopaikkaa sen vuoksi, että laturit ovat olleet täynnä.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sellainen vinkki täältä, että kannattaa kuitenkin hyvissä ajoin ruveta sitä latauspaikkaa katselemaan. Lähinnä tarkoitan siis sitä, että jos ajaa akun sinne 5-10% ja huomaa, että taukopaikan laturit on täynnä, niin voi tulla pelko persiiseen, pääseekö seuraavalle laturille.
Sähköautot ovat lisääntyneet niin paljon, että sesonkiaikana saattaa olla useammallakin asemalla ruuhkaa. Ainakin itse olen muutaman kerran joutunut muuttaamaan taukopaikkaa sen vuoksi, että laturit ovat olleet täynnä.
Ja joskus ne laturit saattavat olla kokonaan pois käytöstä joka selviää myös sovelluksesta. Eli reittisuunnittelun yhteydessä tai viimeistään matkaan lähdön aikaan kannattaa varmistaa laturien toiminta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos menee Ionityn, Rechargen tai Teslan latureille niin todennäköisyydet jonoille pienet, vastavuoroisesti saa tehoa hyvin mutta voi olla hieman kalliimpi hinta. Vähän riippuu mikä auto ja onko kyseisellä automerkillä tarjota joku hyvä soppari eri toimijoille. Esim. Ionity on minulle halvin paikka Polestarin sopparilla.

Varmaan tosiaan alkuun kannattaa ottaa ns. varman päälle, eli miettii lataukset sellaisiin paikkoihin missä on tarjontaa hyvin, jos vaikka ei joku äppi toimi, mutta äkkiä pääsee jyvälle ja minusta autojen kulutusennuste on aika tarkka ja ainakin omalla autolla pystyy aika hyvin suunnittelemaan ne viimeisetkin prossat akusta reitille luotettavasti. Latauskartta.fi on myös hyvä sivusto tutkia miltä laturiskene näyttää nykyisin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: AnFa
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös