Mainos

Sähköautoilu

  • 556 492
  • 4 925

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itselle sopisi kyllä sedani parhaiten tyyliin BMW i5 tai MB EQE 4-vetoisina mutta nuo taitaa olla tällä hetkellä liki sadantonnin vehkeitä niin ootellaanpa pari vuotta. Niitä ootellessa pitänee sitten matkaa taittaa tommosella Mersun EQC:lla....
No eikö se seiskasarjalainen johon vertaat ole yli sadantonnin vehje? Onhan siitäkin sähköversiot, ei kai ne sen kalliimpia ole kokonaiskustannuksiltaan kuin polttikset (tai hybridejä ne lienee)? Vähän hämmentää että onko sinun tarkoitus säilyttää autoilun laatutaso vai pienentää autoilun kustannusta?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Aina sanotaan, että Tesla on uusi toyota tai tesla on uusi corolla. Kuitenkin samaan aikaan verrataan sitä Teslaa mersuihin ja bemareihin.

Verrattiinko polttisaikana Toyota Corollaa moninkertaisesti kalliimpiin mersuihin ja bemareihin varustetasoissa ja laatuvaikutelmassa?

No jokseenkin pitkä matka taitaa Teslalla kuitenkin olla sekä laadussa että laatuvaikutelmassa siihen Corollaankin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
No jokseenkin pitkä matka taitaa Teslalla kuitenkin olla sekä laadussa että laatuvaikutelmassa siihen Corollaankin.
No tuota. Mulla oli vähän aikaa sitten tuollainen reilu vuoden vanha Toyotan Camry ajossa pari päivää ja se oli ainakin niin ajoltaan, kuin laadultaankin ihan hirveä tekele ja taitaa maksaa corollaa aika paljon enemmän vielä. Sen jälkeen kun pääsi teslan y:hyn, niin tuntui kuin olisi hypännyt Bentleyn rattiin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
No tuota. Mulla oli vähän aikaa sitten tuollainen reilu vuoden vanha Toyotan Camry ajossa pari päivää ja se oli ainakin niin ajoltaan, kuin laadultaankin ihan hirveä tekele ja taitaa maksaa corollaa aika paljon enemmän vielä. Sen jälkeen kun pääsi teslan y:hyn, niin tuntui kuin olisi hypännyt Bentleyn rattiin.

Niin no makuasioita tietysti, mutta kyllähän tuo Tesla näyttää jo ratista lähtien siltä, että halvinta mahdollista on lyöty likoon. Tietysti jos Bentley on halvalta näyttävän auton perikuva, niin ehkäpä sitten. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että puhut aika pahasti satuja.

Edit. @Brother Whisper No sen lähempää tuttavuutta en toki ole tehnyt, mutta kyllähän tuo sisustan halpa ilme paistaa jo ihan kuvista valovuosien päähän. Toki jos tykkää, että esimerkiksi ratti on kuin 80-luvun autopelilelusta tai Prisman pikkulasten autokärrystä, niin siinä sitä laatuvaikutelmaa varmaan piisaa. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Pelicans
No lähinnä siksi vertaan Tesla S:ää esim. EQC Mersuun koska ovat vuosimalleina 20-21 aivan samassa 50-60k€ hintaluokassa. Ja samassa pyörii myös 19-20 malliset 7-sarjan hybridi Bemarit. Eli lähinnähän tässä on samanhintaiset autot kyseessä ja vaihtoehtojahan tässä vertailen.

Kyllä se sähkö taitaa olla tullut jäädäkseen ja polttikseen ei kyllä huvittaisi enää vaihdella.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No lähinnä siksi vertaan Tesla S:ää esim. EQC Mersuun koska ovat vuosimalleina 20-21 aivan samassa 50-60k€ hintaluokassa. Ja samassa pyörii myös 19-20 malliset 7-sarjan hybridi Bemarit. Eli lähinnähän tässä on samanhintaiset autot kyseessä ja vaihtoehtojahan tässä vertailen.

Kyllä se sähkö taitaa olla tullut jäädäkseen ja polttikseen ei kyllä huvittaisi enää vaihdella.

Tesla S on tosin aivan eri segmentin auto kuin EQC. Toki voi hinnassa samoja verrata, mutta yleisesti ottaen kai verrataan samankokoisia ajoneuvoja.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Niin no makuasioita tietysti, mutta kyllähän tuo Tesla näyttää jo ratista lähtien siltä, että halvinta mahdollista on lyöty likoon. Tietysti jos Bentley on halvalta näyttävän auton perikuva, niin ehkäpä sitten. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että puhut aika pahasti satuja.

Teslassa on totta vie omat ongelmansa ja ärsyttävät ratkaisut, mutta näin 1,5 vuoden karvalakilla (Model 3 2021 facelift) täytyy kyllä todeta, että varsin harvassa autossa on näin hyvät ja kattavat vakiovarusteet. Sisustakaan ei mielestäni vaikkapa Volvon XC 40 -mallille häviä juuri missään. Tämän lisäksi esimerkiksi keskinäyttö - ja softa ylipäätänsä - on markkinoiden kärkeä laadussaan ja responsiivisuudessaan.

Sitä vastoin tuntuu, että siellä pihistään asenteelista Tesla-inhoa vailla sen syvempää kokemusta ko. tuotteesta - ihan ehtaan essonpaarin kahvipöytätyyliin.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Siis minulla ei ole mitään inhoa tai Esson ennakkoluuloja Teslaa kohtaan vaan todellakin avoimin mielin menin ja ostin tuon Model S:n. Ja maksoin pari vuotta vanhasta autosta liki 60k€ joten odotin kyllä tiettyä tasoa (premiumia) autolta. Onhan tuo uutena ollut liki 90000€:n auto joten vähän ihmettelen näitä Toyota vertailuja vai puhutaanko nyt vertailuna 3:sesta ja Y:stä?

Siis edelleen parhautta on voimalinja, range ja latausnopeus ja edelleen moitin tuon hintaisen auton viimeistelyä sekä sisämelua. Itse asiassa juuri sisämelu ärsytti niin paljon että halu päästä autosta eroon kasvoi melkein ylitsepääsemättömäksi. Mutta tänään kun vaihtui kitkat alle 19:sta tuuman vanteilla niin metelihän pieneni totaalisesti, jopa täysin siedettäväksi. Eli nuo 21:set vanteet ilmeisesti vähän kovilla renkailla on suurin syypää tuohon älyttömään moottoritiemeteliin. Taidanpa sittenkin jatkaa Teslan kanssa taivalta ainakin kevääseen; katsotaan sitten vaihtuuko auto vai vanteet. Tuo EQC nyt kuitenkin rupesi arveluttamaan niin paljon pienemmän rangen takia....
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
En tiedä oliko täällä juttua tästä jo, mutta Tesla on luvannut USAssa ensimmäiset Cybertruck toimitukset 30.11 - tämä lupaus tehtiin tuoreeltaa lokakuun puolella, joten nyt näyttäisi olevan tosi kyseessä. Määrät jne ovat hieman epäselviä, mutta nyt se näyttää viimein toteutuvan. Itse olen aivan myyty tuosta ulkonäöstä, en oikein tarvitse tuollaista autoa, mutta vaikea sitä on vastustaa jos se joskus Eurooppaan saapuu - vihdoin Tesla, joka omaan silmään näyttää mahtavalta - ja tiedän, että monille se taas on rumin auto koskaan.

Vesa Keskinen on laittanut oman Cybertruck varauksensa myyntiin, hän on neljä vuotta sitten varannut auton. Hän myy siis itse auton, jonka ennakoi olevan arvoltaan 69 000€ - mutta mitä näille Euroopan toimituksille edes tapahtui, varausten ottaminen lopetettiin - jossain spekuloitiin, että sen vuoksi että varauksia oli liikaa ja toisaalla taas sitä, että oli ongelmia saada auto Eurooppaan hyväkytettyä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Mun mielipide Cybertruckista ei ole muuttunut vuosien aikana. Se näyttää edelleen Homer Simpsonin piirtämältä ja täysin kelvottomalta ajoneuvolta Eurooppalaiseen liikenteeseen. Kauhuissani katsoin tulevan Peugeot E3008:n esittelyä ja siinä samanhenkisiä teräviä kulmia perässä, hyh hyh.
 

Jeffrey

Jäsen
Sähköautoilun tukeminen on aiheuttanut Norjassa myös harmia. Etenkin julkinen liikenne on ollut hankaluuksissa kun autoilusta on tullut julkisia halvempi liikkumismuoto ja ihmiset vähentäneet julkisten käyttöä. Samalla tietullimaksujen reilu vähentyminen kurittanut julkisen puolen palveluita.

 
Mun mielipide Cybertruckista ei ole muuttunut vuosien aikana. Se näyttää edelleen Homer Simpsonin piirtämältä ja täysin kelvottomalta ajoneuvolta Eurooppalaiseen liikenteeseen. Kauhuissani katsoin tulevan Peugeot E3008:n esittelyä ja siinä samanhenkisiä teräviä kulmia perässä, hyh hyh.
Ei hitto, jos noita rumiluksia alkaa näkyä katukuvassa noiden rumien vanhempien Teslojen lisäksi. Mieluummin katselisin vaikka Fiat Multipla-kokoontumisajoja.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Se näyttää edelleen Homer Simpsonin piirtämältä ja täysin kelvottomalta ajoneuvolta Eurooppalaiseen liikenteeseen.
Suomessa varmasti toimii hyvinkin. Täällä aika vähän mitään keskiaikaisia hevoskärrykatuja missä sopii kaksi Fiat puntoa vierekkäin just ja just kun peilit kääntää. Sitäkin enemmän ostoshelvettejä hehtaarien parkkipaikkoineen ja pitkiä, leveitä ja korpisia maantiepätkiä.

Toki jos asuu kaupunkikeskustassa ja sinulla on se VW Golfin kokoinen 15 tonnin parkkiruutu niin ehkä sitten en ostaisi. Itse kuulun tähän kategoriaan.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
No niin se taitaa olla tässäkin taloudessa edessä siirtyminen täyssähköön. Kaksi lasta ja kaksi läskiä koiraa asettaa hieman haasteita kulkupelin löytämiseksi. Tälläkin palstalla pelkkää kehua saanut Tesla Y vaikuttaa kokonsa ja tavaratilojensa puolesta ihan ok vaihtoehdolta, mutta mitäs muita vehkeitä tässä pitäisi osata käydä koeajelemassa? Rangea saisi löytyä lähelle Teslan verran ja seuraavaksi tärkein parametri on tuo tila.

Kia Niroa olen viimeksi käynyt testaamassa ja se miellytti kyllä (kuten muutkin kokemukset Kioista), mutta Kian mallistosta pitäisi mennä EV9 asti, kun tilaa tarvitaan riittävästi varsinkin konttiin. Volkkarillakin vähän sama homma, että hinnat karkaa isompien autojen kanssa vähän liikaa.

Edit: Niin ja se nykyinen kulkupeli on pitempi Rifter diesel-koneella. Siinä on tilaa riittävästi ja Pösön laatu riittää minulle.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Rangea saisi löytyä lähelle Teslan verran ja seuraavaksi tärkein parametri on tuo tila.
Hyundai Ioniq 5 kannattaa vertailun vuoksi käydä ajamassa ja ehkä myös vaggilaiset Skoda Enyaq ja VW id 4/5.

Mutta sanon jo etukäteen, että Teslaan tulet kuitenkin päätymään. Anna silti muillekin vaihtoehdoille mahdollisuus.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hyundai Ioniq 5 kannattaa vertailun vuoksi käydä ajamassa ja ehkä myös vaggilaiset Skoda Enyaq ja VW id 4/5.

Mutta sanon jo etukäteen, että Teslaan tulet kuitenkin päätymään. Anna silti muillekin vaihtoehdoille mahdollisuus.

Volkkariltahan on myynnissä nyt myös ID 7. Itseä kiehtoisi tuosta se farkkumalli, mutta sen markkinoille tulosta ei vielä taida olla tarkempaa tietoa.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Nostetaas kissa pöydälle, eli perheen ns. pikkuauto olisi tulossa vaihtoikään lähitulevaisuudessa. Tässä kun olen vaihtoehtoja katsellut ja lukuja laittanut Exceliin, niin herää kysymys, miten tässä voisi enää meidän spekseillä perustella muuta kuin sähköauton hankintaa?

Käyttö siis työmatkat, kauppareissut ja lasten kuskaaminen harrastuksiin yms. Arkiajoa odotettavissa 50 - 200km päivässä, vuositasolla noin 25tkm. Kotilatausmahdollisuus löytyy, tarvittaessa vaikka 3x16A. Joten lataukset varmaan 90% kotoa yösähköllä. Myös isompi diisseli löytyy taloudesta jatkossakin, jolla tehdään pidemmät reissut, hoidetaan isommat kuskaukset, vetohommat jne. Joten auto saa olla pieni, ja rangeksi riittää 200-300km.

Tässä kun vertailee vähän käytettyjä pikkusähkäreitä (Leaf, Ioniq Electric, Reunalt Zoe) vastaaviin bensahybrideihin (esim. Yaris tai Ioniq), niin hankintahinnassa erot ovat suhteellisen maltillisia, mutta käyttövoimakuluissa ero on helposti luokkaa 100-150 EUR/kk sähköauton eduksi.

En ole pelastamassa maailmaa tai keräämässä viherpisteitä. Ihan puhtaasti kokonaistaloudellisuuden kannalta olen lähestynyt kysymystä. Minusta tämä sähköauton valinta näyttää ihan itsestään selvältä. Onko tässä joku koukku jota en hoksaa, tai piilokuluja jota pitäisi ottaa huomioon? Kohderyhmänä siis tuoreehkot, alle 100tkm ajetut pikkuautot.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei kai siinä suurempaa. Älä kuitenkaan lähtökohtaisesti osta Chademo/Type 1 ladattavaa autoa, sillä kiroilet sitä latausta vielä. Vaikka pitkiä matkoja ei ajettua tulisikaan. Kuoleva standardi Euroopassa, eikä pikalatauspaikkoja tule lisää.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Tesla on viimein lanseerannut Cybertruckinsa.

Se on järkyttävän ruma, mutta se kestää ampumista ja bioaseita.

On se Musk sekaisin.
 
Viimeksi muokattu:
4

444

Latausluukku jäässä. Jälleen kerran. Palataan sähköhommiin siis taas huhtikuussa. Onneksi perssut pudottivat pensan pumppuhintaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös