Sähköautoilu

  • 496 382
  • 4 583

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ottaako se Tesla kotteron vaihdossa? Itse ainakin myynyt kolme viimeisintä autoa itse ja hyödyntänyt käteisalennukset. Yritin katsoa noita Teslan varusteita, mutta listaa en helposti löytänyt
Kai ne vaikka minkä Sierran tai Camryn ottaa vaihdossa. Ei niitä ainakaan minulle tyrmätty.
Lisävarustelista taitaa Teslassa olla aika ohut
Väriä siellä saa säätää ja turhakkeeksi haukuttua autopilottia. Talvirenkaiden kolme tonnia minua hieman huvitti. Jonkun verran rengaskauppoja tehneenä voisin vannoa, että aika paljon tuosta putoaa ihan paikallisella rengasliikkeellä pistäytyessä. Varsinkin kun ottaa max.19" vanteilla.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Jaahas, eilen sitten vaihtui kaksi vuotta vanha Skoda Enyaq Launch Edition 60 uuteen Enyaq 80:seen Style varustelulla.

Lokakuussa 2022 tuo tilattiin ja auto oli käytännössä luovutuskunnossa jo kuukausi sitten, mutta kiertovesipumppu meni vielä hajoamaan juuri luovutuspäivänä. Eilen tuo siis saatiin vihdoinkin alle. Muutamia juttuja tuli lisää verrattuna vanhaan (sähköpenkki, HUD, isompi akku tietty), mutta muuten ihanan tuttua ja turvallista!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
(sähköpenkki,
Tämä on yllättävän harvinainen suomalaisissa autoissa. Jos on kaksi erikokoista säännöllisesti ajavaa kuskia, kuten vaikka meillä, niin tuo on ihan ”pakollinen” lisävaruste. Ollut nyt kahdessa uusimmassa autossa eikä tuosta voisi mitenkään kuvitella luopuvan.

Onnittelut autosta!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jonkun verran rengaskauppoja tehneenä voisin vannoa, että aika paljon tuosta putoaa ihan paikallisella rengasliikkeellä pistäytyessä. Varsinkin kun ottaa max.19" vanteilla.
Valmistajan omat vanteet maksaa joka merkillä ”premiumia”. Enyaqin rengassarja hakkapeliitta 10:llä ja 19-tuumaisilla Skodan vanteilla oli lähtöhinta 2500 euroa. Mutta auton listahinnasta talvirenkaineen sen 5000 euroa tosiaan saa tingittyä. Kuinkas leveät renkaat muuten Teslassa on?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tämä on yllättävän harvinainen suomalaisissa autoissa. Jos on kaksi erikokoista säännöllisesti ajavaa kuskia, kuten vaikka meillä, niin tuo on ihan ”pakollinen” lisävaruste. Ollut nyt kahdessa uusimmassa autossa eikä tuosta voisi mitenkään kuvitella luopuvan.

Onnittelut autosta!

Joo, näin yhden päivän jälkeen samaa mieltä.

Meillä tosin siitä harvinainen tilanne, että meillä vaimon kanssa suhteellisen sama ajoasento tai ei ainakaan olla jaksettu säätää manuaalisesti, mutta nyt sähköpenkin avulla ajoasennon voisi oikeasti viilata kummallekin minttiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jännä jännä, kumma juttu miten olikin nyt sitten näin. Enää odotellaan, että media Yleä myöten ja essonpaarijengi nostaa kätensä pystyyn virheen merkiksi. Viranomainenhan _ei missään vaiheessa_ väittänyt palon alkaneen sähköautoista, mutta kiima oli kova näin julistaa.

 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onhan tämä kuva perinnevalmistajien kannalta melkoisen tyly. Toki kuvaa myös sitä, missä markkina (melkein kaikessa) on.
 

Liitteet

  • evsales.jpg
    evsales.jpg
    74,1 KB · kertaa luettu: 214

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onhan tuo, toki Kiinan oma markkina vähän kampeaa tuota vinoon, mutta kuitenkin. Paljon myös kiinnostaa millä tahdilla kiinalaismerkit saavat jalansijaa Euroopan markkinoilla. Siellä on kuitenkin monella merkillä suunnittelijoina ja kehittäjinä ex-Volvo, BMW, MB, VAG jne inssejä, ja autoja pyritään tekemään myös eurooppalaiseen makuun.
 
Minä vedän kyllä rajan kiinalaiseen (sähkö)autoon. Lähes ihan sama kuinka "hyvää" tuotetta myyvät halvalla, ostan ennemmin jonkin muun. Paljon tuota helpommalla ei saa itse tuotettua dataa kiinalaisille tiedustelupalveluille.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on yllättävän harvinainen suomalaisissa autoissa. Jos on kaksi erikokoista säännöllisesti ajavaa kuskia, kuten vaikka meillä, niin tuo on ihan ”pakollinen” lisävaruste. Ollut nyt kahdessa uusimmassa autossa eikä tuosta voisi mitenkään kuvitella luopuvan.

Onnittelut autosta!
Tää on kyllä totta. Meillä on juuri näin, mutta ei vaan ole tota toimintoa. Vaimo ei edes osaa jättää sitä penkkiä taka-asentoon. Olisi tuon saanut mutta samalla olisi tullut joku lasikatto, mikä ei napannut. Nyt on kyllä useammin vituttanut kun ei tällaiset jutila-mallin reidet mahdu edes penkin ja ratin väliin. Seuraavassa kärryssä on tuo varmasti. Toisaalta, edellisessä autossa en nähnyt tuota yhtä isona ongelmana, että ehkä autoissa on eroja rattien ja penkkien sijoittelun suhteen. Ainoa toiminto mitä kaipaan.

Toinen mukavuustoiminto mikä löytyy, on avaimeton toiminta. Se on todella hyvä. Kävelet autoon, painat käyntiin ja menoksi. Auto voi olla lukossa, niin takakontti aukeaa napistaan kunhan avain on taskussa. Välttämätön omassa tulevaisuuden autoissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Köhm. Eikös se aukea kun käyttää jalkaa puskurin alla eikä tarvi painella nappeja? Ihan välttämätön kauppakasseja kannatteleville (joilla ei ole palvelijaa).

Ammoisessa diesel-Skodassa oli tuo ja mukavasti talvella aukeili miten sattuu. Volvolla saattaa kyllä vaikka toimiakin oikein. En oikein arvostanut vaikka kuriositeettina ihan hieno toiminto.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ammoisessa diesel-Skodassa oli tuo ja mukavasti talvella aukeili miten sattuu. Volvolla saattaa kyllä vaikka toimiakin oikein. En oikein arvostanut vaikka kuriositeettina ihan hieno toiminto.
Kehitystä on tapahtunut Tsekeissäkin, koska Enyaqissa toi ei ole kertaakaan auennut ”turhaan” väärässä paikassa. Välillä ei kyllä jalkaa tunnista vaikka miten heiluttaa. Onneksi avaimen napistakin saa luukun auki ja kiinni.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ammoisessa diesel-Skodassa oli tuo ja mukavasti talvella aukeili miten sattuu. Volvolla saattaa kyllä vaikka toimiakin oikein. En oikein arvostanut vaikka kuriositeettina ihan hieno toiminto.

Olen minäkin nähnyt yhden skodaistin kömpivän jalkaisin ulos autopesulasta hirveän mölötyksen säestämänä. Autossa oli takaluukku auki. Olitko se sinä?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olen minäkin nähnyt yhden skodaistin kömpivän jalkaisin ulos autopesulasta hirveän mölötyksen säestämänä. Autossa oli takaluukku auki. Olitko se sinä?

Ei sentään pesulinjalla ikinä auennut. Se olisi aika nannaa.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Olen minäkin nähnyt yhden skodaistin kömpivän jalkaisin ulos autopesulasta hirveän mölötyksen säestämänä. Autossa oli takaluukku auki.
Yleensä tuo tainnut johtua siitä, että autonavain on taskussa ja "painanut" vahingossa liikkuessaan avausnappia. Muistaakseni avaimen pitää olla alle metrin päässä, että luukku aukeaa "jalan heilautuksella". Pitääpä huvikseen testailla joku päivä.

Enyaqin ja Kodiaqin kanssa ei mulla ainakaan ongelmia ole ollut.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Yleensä tuo tainnut johtua siitä, että autonavain on taskussa ja "painanut" vahingossa liikkuessaan avausnappia. Muistaakseni avaimen pitää olla alle metrin päässä, että luukku aukeaa "jalan heilautuksella". Pitääpä huvikseen testailla joku päivä.

Enyaqin ja Kodiaqin kanssa ei mulla ainakaan ongelmia ole ollut.

Omassa Volvossa ei auennennut jalalla tänään, kun avain oli takapenkillä takin taskussa, eli siinä härvelissä taitaa tunnistaa onko avain autossa vai ulkopuolella.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Omassa Volvossa ei auennennut jalalla tänään, kun avain oli takapenkillä takin taskussa, eli siinä härvelissä taitaa tunnistaa onko avain autossa vai ulkopuolella.
Oman C40:n takaluukku ”piippailee” pesussa, kun harjailee takapuskurin luota. Eli tunnistaa liikkeen, mutta avain ei ole tarpeeksi lähellä.

Volvon huollon mukaan ongelmaa ei ole, kunhan avain ei ole takakontissa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kehitystä on tapahtunut Tsekeissäkin, koska Enyaqissa toi ei ole kertaakaan auennut ”turhaan” väärässä paikassa. Välillä ei kyllä jalkaa tunnista vaikka miten heiluttaa. Onneksi avaimen napistakin saa luukun auki ja kiinni.

Muistathan aina ottaa sen askeleen taaksepäin kun heilautat jalkaa puskurin alla?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muistathan aina ottaa sen askeleen taaksepäin kun heilautat jalkaa puskurin alla?
Tää on ensimmäinen kerta kun kuulen tällaisesta. Lukeeko joku muka ohjeitakin?? Pitääpä kokeilla. Kiitos!

Laiskana narukätenä yleensä vien ostoskassit ostoskärryssä auton luokse, jolloin mulla on kädet vapaana ja takaluukun saa auki helpommin auton avaimesta tai ihan vaan luukun nappulastakin.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tää on ensimmäinen kerta kun kuulen tällaisesta. Lukeeko joku muka ohjeitakin?? Pitääpä kokeilla. Kiitos!

Laiskana narukätenä yleensä vien ostoskassit ostoskärryssä auton luokse, jolloin mulla on kädet vapaana ja takaluukun saa auki helpommin auton avaimesta tai ihan vaan luukun nappulastakin.

En tiedä lukeeko edes ohjeissa, kun kovin paljoa en niihin tutustunut :D

Tuon vinkin sain Facebookin Enyaq-ryhmästä, kun saman asian kanssa tuskailin ekan Enyaqin kanssa eli laitetaan vinkki kiertoon!

Tuo siis ilmeisesti sen takia tehty noin, ettei kukaan saa takaluukkua nenälleen :D
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kävin eilen aikani kuluksi kiertelemässä Herttoniemen autoliikkeitä ja eritoten ihmettelemässä sähköautoja. Huomasin, että takakontit olivat jokaisessa autossa varsin pieniä. Kävin siis koeistumassa ja muutoin tutkailemassa ainakin Kiaa, Huyndaita, Volkkarin ID4:ää ja ID5:a sekä jotain varsin hulppeaa (ja kallista) neliovista coupe-mallista Mersua. Eniten näistä vakuutti laadun tunnultaan Kia, mutta tosiaan sen takakontti oli mallia matkalaukku, ja samoin oli noissa muissakin.

Joten kertokaahan, onko sähköautomaailmassa olemassa vielä järkevän kokoista tavarasäiliötä. Saisi olla saman kokoinen ja käytettävyydeltään (eli muodoltaan) Passatin luokkaa, mieluummin ehkä vielä hieman isompi. Teslalla on se yksi Barbapapan muotoinen ja kerrostalon kokoinen tila-auto, mutta sellaiseen ei ole varaa (eikä Muskin takia halujakaan).
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kävin eilen aikani kuluksi kiertelemässä Herttoniemen autoliikkeitä ja eritoten ihmettelemässä sähköautoja. Huomasin, että takakontit olivat jokaisessa autossa varsin pieniä. Kävin siis koeistumassa ja muutoin tutkailemassa ainakin Kiaa, Huyndaita, Volkkarin ID4:ää ja ID5:a sekä jotain varsin hulppeaa (ja kallista) neliovista coupe-mallista Mersua. Eniten näistä vakuutti laadun tunnultaan Kia, mutta tosiaan sen takakontti oli mallia matkalaukku, ja samoin oli noissa muissakin.

Joten kertokaahan, onko sähköautomaailmassa olemassa vielä järkevän kokoista tavarasäiliötä. Saisi olla saman kokoinen ja käytettävyydeltään (eli muodoltaan) Passatin luokkaa, mieluummin ehkä vielä hieman isompi. Teslalla on se yksi Barbapapan muotoinen ja kerrostalon kokoinen tila-auto, mutta sellaiseen ei ole varaa (eikä Muskin takia halujakaan).

Aika vähissä taitaa olla Passatin kokoisen takaluukut, varsinkin tuossa hintaluokassa, mutta Enyaqissa on noista luettelemistasi (Kia, Hyundai, VW) isoin takaluukku eli 585 l. Tuonne kyllä on hyvin mahtunut lastenrattaat ja kultainennoutaja sekä vähän pienempää tavaraa. Mutta ei toki farmari-Passatin kokoluokkaa.

Model Y on halpa, tai "halpa", tällä hetkellä ja tuossa on teknisten tietojen mukaan yli 800l takaboksi, mutta muoto on sellainen, ettei sopisi esimerkiksi meidän käyttöön lainkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös