Paljonkohan sähköauton kulutukseen vaikuttaa karkea asfaltti? Mietin tätä Viron reissulla kun siellä oli tiet sileitä, auto hiljainen sisältä ja kulutus samassa kelissä samoilla keskinopeuksilla n. 1,5kWh/100km pienempi kuin Suomessa (aikalailla rukkastuntumalla mutta kuitenkin). Virosta puheen ollen, latausverkosto ei tietenkään ole niin hyvä kuin meillä mutta muutenhan siellä oli sujuva reissata, eikä latauksetkaan olleet sen haasteellisempia, ja itseasiassa halvempaa kWh-hintaa kuin Suomessa. Lisäksi pakko kehua virolaisten siisteyttä, eipä näy roskia pientareilla ja kaduilla. Ollaan kyllä tässä suhteessa täysin kehitysmaa ja junttila täällä koto-Suomessa. Ei voi käsittää... Diktaattorina sakottaisin 1000eur vähintään per roska ja 3kk yhdyskuntapalvelu keräämään roskia 4h päivässä vapaa-ajalla tienvarsilta. Opittais olemaan s**tana.
Kesällä tuli aika paljon ajettua kun kierreltiin Suomea. Ajelu on halpaa, joten tekee esim. 500km päiväreissun ruokailuineen ja muine pikkumenoineen samalla hinnalla mitä polttiksella maksoin pelkästä polttoaineesta. Latausverkosto aikalailla hyvä ja paranee. Muutamassa kohdissa tulee jo valinnan vaikeus kun miettii että millehän pysähtyisi, missä parhaat oheispalvelut tai muuten vaan kiva paikka. Ilolla odotan kun Ionity vielä laajenee tämän vuoden aikana, nyt on olemassa olevia kolmea latauskenttää laajennettu 2 -> 6 laturiin. Tuollahan tehot on aina tapissa, vaikka kaikki kuusi laturia olisi käytössä. Simply great sanon minä!
Lisäksi tuossa tuli mietittyä geopolitiikan ja ympäristön asioita, ja Suomessa päästään ajamaan aikalailla suurelta osin uusiutuvalla sähköllä ja ajoittain täysin kotimaisella tuotannolla. Mielummin sitä rahoittaa toimintaa täällä kuin ihmisoikeusongelmia, diktatuuria, sotaa tms Lähi-idässä tai Venäjällä (noh ennen sotaa ainakin kun sieltä raakaöljyä tuotiin). Auto kylläkin pitkälti kiinalaista perää, joten siitä pieni miinus ESG-sarakkeeseen. Jännästi sitä vaan on alkanut tällaisiakin asioita pohtimaan kun ikää tulee ja maailma muuttuu.
Tulipa ajatettua erästä henkilöä ensimmäistä kertaa sähköautolla. Ehkä vielä hieman muutosvastarintainen mutta pienen suostuttelun jälkeen sain ratin taakse. Ensimmäinen ihmetys: miten tämä lähtee käyntiin? Nooh auto tunnistaa kuskin ja jarrupoljinta painamalla ja ajovalitsimesta R tai D päälle ja sitten liikkuu. Seuraava yllätys oli regenin hallinta, heitti jalan pois kaasulta vanhasta tottumuksesta ja aika voimakas hidastuminen yllätti, mutta sitten jo mukautui kuinka kaasulla voi hallita hidastuvuuttakin. Sitten pyysin kiihdyttämään täysillä. Seuraavia useita täyskaasukiihdytyksiä ei tarvinnut pyytää :D Kaupungilla kiitosta tuli älyttömän helposta ajamisesta ruuhkissa ja liikennevaloissa. Sanoi, että onpa helppo taskuparkkeerata kun on 360-kamerat, mutta ennenkaikkea miten helppo autoa on hallita kävelyvauhdissa ja tuntuma liikkeen hallintaan on hyvä. Halusi ajaa myös paluumatkan takaisin sähkärillä eikä tarvinnut itse ajella. Sorallakin piti kokeilla kiihtyvyyttä, ja yllätti lähinnä että miten voi olla vetopitoa näin paljon. Huolloista kyseli ja latauksista, mutta yllättäen rangea ei ihmetellyt tai dissannut. Lisäksi ei ole ajanut uusilla autoilla viimeiseen n. 10-15 vuoteen, eli autoissa muutenkin on tapahtunut edistystä, joten aikamoinen hyppy tämä kokemus oli muutenkin nykyautoihin. Keyless go, kaistavahti, adaptiivinen vakkari ohjauksella jne.. Varsinkin kaistavahti oli vähän outo kun ei kysynyt että miksi ratti välillä pistää hanttiin, ennen kuin muistin sanoa asiasta.