Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Sähköautoilu

  • 572 766
  • 5 054

Veijari

Jäsen
Jossain viestissä mainittiin Model Y tavaratilan litroiksi noin 800. Sisältääköhän tuo myös pohjan alla olevan yllättävän ison, mutta painorajoitetun tilan? Muuten tuo 800 litraa kuulostaisi olevan vähän yläkanttiin silmällä mitattuna.
Tavaratilan tilavuudeksi ilmoitetaan 854 litraa ja takaluukussa lattian alla vielä lisäksi 180 litraa. Frunkissa on tilaa 117 litraa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Joo, ei sisällä sitä montun tilaa. Y:n kontti on erityisesti suhteessa auton ulkomittoihin mallia valtava, toki hattuhylly kannattaa silloin heivata pois.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Minä vedän kyllä rajan kiinalaiseen (sähkö)autoon. Lähes ihan sama kuinka "hyvää" tuotetta myyvät halvalla, ostan ennemmin jonkin muun.
En sanoisi, että ainakaan BYD Han tai Tang kuuluvat tuohon kategoriaan. Han on näistä halvempi alkaen 71900 € hinnallaan, Tangin ollessa 2000 € kalliimpi. Itse kyllä säästäisin noin 5000 € ja ostaisin Hyundai Ioniq 6:sen, jos talous antaisi periksi ja autoa olisin vaihtamassa.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
MG:n hinnat alkavat olla jo sitä luokkaa, että nyt se ”tavallinenkin” pulliainen alkaa kohta miettiä, että onko mitään järkeä ostaa mitään muuta kuin täyssähköä seuraavaksi.

MG4​

MG4 Standard 27 900 €
MG4 Luxury 32 900 €

MG5​

MG5 Comfort SR 29 900 €
MG5 Luxury SR 31 900 €
MG5 Luxury LR 34 900 €

MG ZS​

MG ZS EV Comfort 34 900 €
MG ZS EV Luxury 37 900 €

Mitään kokemusta näistä ei ole ja ovat lisäksi kiinalaisia. Mutta on myönnettävä, että pikkasen kutittelisi kyllä käydä katsomassa.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
MG:n hinnat alkavat olla jo sitä luokkaa, että nyt se ”tavallinenkin” pulliainen alkaa kohta miettiä, että onko mitään järkeä ostaa mitään muuta kuin täyssähköä seuraavaksi.

MG4​

MG4 Standard 27 900 €
MG4 Luxury 32 900 €

MG5​

MG5 Comfort SR 29 900 €
MG5 Luxury SR 31 900 €
MG5 Luxury LR 34 900 €

MG ZS​

MG ZS EV Comfort 34 900 €
MG ZS EV Luxury 37 900 €

Mitään kokemusta näistä ei ole ja ovat lisäksi kiinalaisia. Mutta on myönnettävä, että pikkasen kutittelisi kyllä käydä katsomassa.

Tuossa yksi arvostelu





Noh - ei varmaan mikään upein ilmestys, mutta varmaan vertaantuu hyvin vastaavan hinnan bensa-autoon ainakin moniin niistä, joten ainakin markkinahäirikkö kyseessä.

Volvo ex30 on alk 36K ja Tesla3 öbaut samoissa, niin toki sitten voi miettiä aina mikä on hinnassa paljon tai vähän
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Miettivätkö täällä muut Teslaa ostaessaan Muskin touhuja? Ihan sekopää jätkähän se on, enkä kyllä itse haluaisi hänelle antaa yhtään lisää rahaa, vaikka se ei tietenkään vaikuta mihinkään. Luulisin silti, että suurin osa sähköauton ostajista on eri mieltä useista Muskin toilailuista, mutta silti päätyvät ajamaan autolla, josta ensimmäisenä tulee mieleen Musk.
Eipä tullut mietittyä. Kyllä täällä eletään itseä varten ja tuossa hintaluokassa ei muut ehdokkaat päässeet edes lähelle. Kyllähän noita Kiinalaisiakin sähkiksiä tullaan muutamien vuosien päästä myymään isoja määriä. Eipä 99,9% ihmisistä taida miettiä mitään moraalisia kysymyksiä näissä ostopäätökissään.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
MG:n hinnat alkavat olla jo sitä luokkaa, että nyt se ”tavallinenkin” pulliainen alkaa kohta miettiä, että onko mitään järkeä ostaa mitään muuta kuin täyssähköä seuraavaksi.

MG4​

MG4 Standard 27 900 €
MG4 Luxury 32 900 €

MG5​

MG5 Comfort SR 29 900 €
MG5 Luxury SR 31 900 €
MG5 Luxury LR 34 900 €

MG ZS​

MG ZS EV Comfort 34 900 €
MG ZS EV Luxury 37 900 €

Mitään kokemusta näistä ei ole ja ovat lisäksi kiinalaisia. Mutta on myönnettävä, että pikkasen kutittelisi kyllä käydä katsomassa.
Tuohon listaan voi lisätä vielä sen MG:n Marvel-version. Hieman suurempi auto kuin MG ZS ja hintaa taitaa olla päälle 40 000 euroa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nyt kun on vähän enemmän taas kilsoja Teslalla ja se reilu 35000 eri softaversioilla tuli ajettua ID.4:lläkin on kyllä pakko sanoa, että softa- ja käyttäjäkokemuksen ero on aivan valtava. Volkkarin ohjelmisto oli "ihan ok", keylesskin toimi, mutta Teslassa kaiken saa kauniisti kustomoitua ja on täysin mutkatonta mennä. Valovuosi eroa.

Jakkarat ottaisin kyllä VAG:lta materiaalin vuoksi ja tutkien puute huvittaa, mutta kamerallakin pärjää - lisäominaisuuksiahan se sitten tunnetusti rajaa. En vain näillä kokemuksilla ihmettele, mikseivät perinnevalmistajat pärjää globaalissa kisassa, kun toisessa hintalaatu on näillä hintakuvioilla eri tasolla. Myös voimalinja jne., mutta niihin ei tarvitse edes mennä. Hyvä auto se ID.4:kin on, mutta paljon on tekemistä vielä eron kuromiseksi käyttäjäkokemuksessa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Teslassa kaiken saa kauniisti kustomoitua ja on täysin mutkatonta mennä.
Voisitko avata mitä tämä tarkoittaa käytännössä. Itselläni ei ole mitään hajua sähköautojen toiminnoista tai sellaisen omistamisesta, niin tällainen jätti vain kysymysmerkkejä ilmaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Voisitko avata mitä tämä tarkoittaa käytännössä. Itselläni ei ole mitään hajua sähköautojen toiminnoista tai sellaisen omistamisesta, niin tällainen jätti vain kysymysmerkkejä ilmaan.

Luot profiilin, säädät kaiken, siis aivan kaiken (myös radiot, Spotifyt, whatever istuimien, peilien jne. lisäksi) sen mukaan ja profiili on puhelimessa. Lähestyt autoa, avaa ovet, easy entryn jälkeen asettaa kaikki paikalleen ja lähdet ajamaan, pois mennessä sama toisinpäin ja sulkee ovet jne. Volkkarissa näistä asioista osa onnistui periaatteessa, osa ei. Teslassa asiat onnistuvat myös käytännössä. Valtava ero siinä softassa on.

Toinen juttu on se paljon parjattu viiksettömyys ja mittarittomuus. Väitän, että kuka tahansa hetkessä tottuu ja pitää luontevana sitä, ettei silmien edessä pyöri mittaristoja vaan nopeus on silmänurkassa. Tai vaikkapa yleinen testien valitus siitä, että ”pyyhkijätkin pitää säätää ruudulta”. Sehän toimii niin, että painat kerran viiksen pyyhkijänappia, josta tulee kerran tihkupyyhin - kuten tekisit viiksillä muissakin autoissa - ja samalla siihen kuskin puolen nurkkaan avautuu valikko, josta pyyhkijät voi säätää.

Omat puutteensa ja halpuutuksensa Teslassa on, mutta käytettävyyttä ja sitä, miten ihmiset oikeasti autoaan käyttävät ja missä kohtaa mikäkin asia tarvitaan on mietitty täysin uusiksi ja eritasoisesti kuin useimmat perinnevalmistajat ovat tehneet. Samantyyppisiä juttuja on näissä uusissa kiinalaisissa merkeissä. Iso osa niistä asioista ei liity käyttövoimaan vaan ihan UX-suunnitteluun. Maailma ei ole ollut valmis vaikka tietyt asiat ovat olleet suurin piirtein samoin autoissa ainakin 80-luvulta. Osittain nämä UX-asiat ovat myös sellaisia, joita koeajoautolla ei täysin edes tavoita.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyt kun on vähän enemmän taas kilsoja Teslalla ja se reilu 35000 eri softaversioilla tuli ajettua ID.4:lläkin on kyllä pakko sanoa, että softa- ja käyttäjäkokemuksen ero on aivan valtava. Volkkarin ohjelmisto oli "ihan ok", keylesskin toimi, mutta Teslassa kaiken saa kauniisti kustomoitua ja on täysin mutkatonta mennä. Valovuosi eroa.
Moni ajattelee, että on aivan sama, jos eri vipstaakeja vähän säätelee ja avainta kuljettelee mukanaan, painaa starttia yms. mutta kun Teslan helppouteen tottuu, tuntuu loppujen lopuksi aivan älyttömältä, miksi auton käyttö ei muillakin ole yhtä helppoa. Supereiden käyttö ja Tesla-sovellus tähän samaan - ei se paljon elämästä vie hakea lataussovellus ABC:llä ja laittaa auto latautumaan, mutta Superilla kytken laturin suoraan piuhaan. Sama Teslan sovelluksen osalta - etäkäyttö on monipuolista, käytännöllistä ja jouhevaa.

Tesla ei todellakaan ole autona täydellinen, ja ymmärrän tiettyyn premium-fiilikseen mieltyneiden nokan nyrpistelyn esim. ajettavuudelle. Huvittaa silti, miten jollain 2019 vuoden 150 tkm ajetulla jenkkituotanto Model kolmosella kerran koeajolenkin ajanut dumaa listojen natinan vuoksi koko merkin - kehenkään suoraan viittaamatta. Teslan kokonaiskonsepti käytettävyydessä on se, mikä rokkaa, ei jokin yksittäinen fiilis.

Tai no, paitsi ehkä eka Performancen tai Plaidin 0-100 kiihdytys.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Joo siis kyllähän Tesloissa ja niiden softassa yms. varmasti näkyy se, että etumatka sähköautojen suunnittelussa on todella merkittävä ja tietenkin tähän päälle vielä se Muskin kokeilunhalu ja tietynlainen hulluus, jonka ansiosta ovat uskaltaneet lähteä kokeilemaan jotain ihan täysin uutta. Vakavasti harkitsin Model Y:n ostoa ennen tätä viimeisintä Enyaqia, mutta lopulta kontin huonompi muoto Y:ssä ratkaisi pelin Enyaqin hyväksi. Toki myöhemmin tulleet massiiviset hinnanalennukset vähän ärsytti, mutta näillä nyt mentiin.

Toki tällaisena nörttinä haluaisin, että esimerkiksi Skodan mobiiliappi olisi sillä tasolla, että tuon toimivuuteen voisi oikeasti luottaa ja että toimintoja olisi vieläkin enemmän. Esimerkiksi juuri tuo ovien lukituksen avaus. Kaikki täysin toteutettavissa, mutta perinteiset autonvalmistajat ovat päättäneet luottaa perinteisiin juttuihin. Mikä toisaalta myös on oikein jees, koska kyseessä on oikeasti loistava auto muuten.

Nyt tosin viimeisimmän ohjelmistopäivityksen myötä Plug&Charge tuli ilmeisesti vihdoin käyttöön, mutta vaatii tietenkin Powerpass-tilauksen. Mutta ainakin jotain uutta ja ihmeellistä saatiin myös Skodaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan toi auton softa ja erityisesti mobiiliappi Enyaqissa ihan surkea. Ei siitä mihinkään pääse. Muuten ei ainakaan vielä valittamista.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Myös Polestarin mobiiliaplikaatio on varsin heikko esitys, eli tämä tuntuu olevan yhteistä monilla merkeillä. Ilmeisesti niiden tekeminen kunnollisiksi ja toimintavarmoiksi on vaan liian hankalaa, kun asiaan ei vuosien kuluessa tunnu tulevan mitään parannustakaan.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Sähköhän olisi looginen valinta seuraavaksi.

Kaksi pientä lasta ja koira, eli tilaa pitäisi olla. Superbin tilat ovat älyttömät, vastaavia en tietenkään vaadi tai odota, mutta mitä lähemmäs tuota päästään, niin sen parempi.

Hinta saisi olla jossain 50-60 000€ paikkeilla.

Onko suosituksia, että mistä lähtisi liikkeelle?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sähköhän olisi looginen valinta seuraavaksi.

Kaksi pientä lasta ja koira, eli tilaa pitäisi olla. Superbin tilat ovat älyttömät, vastaavia en tietenkään vaadi tai odota, mutta mitä lähemmäs tuota päästään, niin sen parempi.

Hinta saisi olla jossain 50-60 000€ paikkeilla.

Onko suosituksia, että mistä lähtisi liikkeelle?
Onkos tuossa muita vaihtoehtoja kuin Tesla Model Y, Skoda Enyaq ja VW ID4? Varmaan joku korealainenkin. Tesla varmaan hintalaatu-suhteessa paras tällä hetkellä, mutta jos haluaa mahdollisimman samanlaisen auton kuin Superb, niin Enyaq on fiilikseltään ja muulta aika lähellä. Takaboksi hieman pienenee toki. Kannattaa varmaan käydä koeajamassa tuo Tesla ja vaikka Enyaq.

Jos kiinalaiset tiputtaa pois.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luot profiilin, säädät kaiken, siis aivan kaiken (myös radiot, Spotifyt, whatever istuimien, peilien jne. lisäksi) sen mukaan ja profiili on puhelimessa. Lähestyt autoa, avaa ovet, easy entryn jälkeen asettaa kaikki paikalleen ja lähdet ajamaan, pois mennessä sama toisinpäin ja sulkee ovet jne. Volkkarissa näistä asioista osa onnistui periaatteessa, osa ei. Teslassa asiat onnistuvat myös käytännössä. Valtava ero siinä softassa on.

Toinen juttu on se paljon parjattu viiksettömyys ja mittarittomuus. Väitän, että kuka tahansa hetkessä tottuu ja pitää luontevana sitä, ettei silmien edessä pyöri mittaristoja vaan nopeus on silmänurkassa. Tai vaikkapa yleinen testien valitus siitä, että ”pyyhkijätkin pitää säätää ruudulta”. Sehän toimii niin, että painat kerran viiksen pyyhkijänappia, josta tulee kerran tihkupyyhin - kuten tekisit viiksillä muissakin autoissa - ja samalla siihen kuskin puolen nurkkaan avautuu valikko, josta pyyhkijät voi säätää.
Kiitos vastauksesta, tämä selvitti asiaa.

Itse kyllä hämmennyn tämän sähköautoilun kanssa. Onko nyt siis niin, että ollaan siirtymässä autoilusta kohti sovellusten täyteistä teknoilua? Itse en ole koskaan ajatellut, että istuimen manuaalinen säätäminen liikkeelle lähtiessä, ovien avaaminen ja sulkeminen tms. olisi jotenkin hankalaa tai vaivalloista. Nämä kuulostavat minulta ensimmäistä edeltäneen maailman ongelmilta.

Tuolla autoilun siirtymisestä pois "auto-kokemuksen" keskiöstä taas tarkoitin tuota osuutta, jossa puhut viiksistä ja mittaristosta. Itse ajattelen, että kaikki ajamiseen ja turvallisuuteen liittyvät asiat tulisi voida tehdä siirtämättä katsetta tiestä, siis vilkut, pyyhkijät, pitkät valot, vakkari jne., ja nopeusmittarin tulisi olla aina mahdollisimman hyvin näkyvillä - mitä muutakaan sen tilalla kuuluisi olla? (Mitään tärkeämpää ei voi sille paikalle kuvitella).

Hämmennyin myös @sampio n viestistä: huonon ajettavuuden hyväksyminen, koska ei tarvitse painaa start-nappulaa, tuntuu mielestäni aivan hurjan paskalta trade-offilta. Ajettavuus on turvallisuuden ohella (ja osatekijänä) tärkeintä, mitä autolta voi vaatia. Tämän jälkeen tulevat hiljaisuus, laatu ja taloudellisuus, ja noista kaksi ensimmäistä ovat kyllä aika metsässä, jos 150tkm ajettu auto natisee. 150tkm on vasta elinkaarensa alussa, ja esim. oma Passatini ei natise lainkaan, ja kaikki toimii edelleen kuin uutena, vaikka mittarissa on 160+tkm.

En tiedä, jotenkin tuntuu että sähköautoilu tarvitsisi todellisen rebootin ja palautuksen autoilun perusasioihin, jotta voisin siirtyä osaksi sitä. Itselleni tärkeitä piirteitä kun ovat juurikin ajettavuus (ja mutka-ajo-ominaisuudet!), hiljaisuus, laatu ja taloudellisuus, sitten suuri ja käytännöllisen muotoinen tavaratila sekä äänentoisto, ja lopuksi tietyt lisävarusteet, kuten kattoluukku ja -ikkuna, mukitelineet ja 360-kamera. Kännykällä en haluaisi joutua tekemään autolle yhtään mitään.

Eipä siis kuulosta edelleenkään lainkaan meikäläisen automerkiltä, analogisuutta ja laatua kun arvostan.

edit. muokattu näppäilyvirhe: 260tkm -> 160tkm
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
VW ID4? Varmaan joku korealainenkin.
Ainakaan ID4:ssä, Kiassa ja Hyundaissa ei kyllä tavaratilaa ollut isoa matkalaukkua enemmän. Jos ajattelee, että Passatissa (Superbissa taitaa olla parikymmentä litraa enemmän) on 640 litraa konttikapasiteettia selkänojien yläreunaan saakka mitattuna, eli kattoon saakka täytettynä melkein 1000 litraa, niin nuo kolme tarjoavat siitä ihan maksimissaan puolet.

Ajattelin tänään käydä ihmettelemässä tuota Skodaa (ja mahdollisesti Teslaakin). Pitää sitten raportoida näkemyksiä.

(Uusi Passat on muuten tulossa ensi vuonna. Ei sinänsä kuulu ketjuun, mutta siinä on fiksusti kasattu uutuus, sillä kokoa on kasvatettu; pituus 14cm enemmän kuin nykyisessä ja tavaratila 50 litraa suurempi. Samalla sähkömoottorille luvataan 100km kantama. Tuota voisi harkita seuraavaksi autoksi, jahka käytettyjen hinnat putoavat riittävästi).
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jotenkin tulee tästä keskustelusta mieleen 15 vuoden takainen vääntö Nokian puhelimet vs iPhone. Ylivertainen käyttäjäkokemus vastaan laitteen tekninen laatu.

Kai osa edelleen sen Symbian puhelimen nimeen vannoo… :D
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ainakin oma työkaveri joka vaihtoi Model S:stä i4:seen, kertoi samalla vaihtaneensa käyttöjärjestelmässä/softassa muutaman askeleen taaksepäin.
-

Se on kyllä jännä, miten esim sekä sähköpenkkejä&-peilejä että kauko-ohjattavia avaimia on ollut markkinoilla jo ihan tavallisissakin autoissa jo ainakin 30 vuotta, mutta näiden aika no-brainer ilman lisärautaa toteutettava yhdistelmä, eli että penkki säätyy sen mukaan mikä avain ovet avaa, ei vieläkään taida olla itsestäänselvä asia. Tai siis kännykän mukaan säätyyy tietysti nykyään, ja kaikki muut asetukset siinä samalla.
 
4

444

Jotenkin tulee tästä keskustelusta mieleen 15 vuoden takainen vääntö Nokian puhelimet vs iPhone. Ylivertainen käyttäjäkokemus vastaan laitteen tekninen laatu.

Kai osa edelleen sen Symbian puhelimen nimeen vannoo… :D
Joo ja ei. Mä ymmärrän @V-G- kannan sinällään oikein hyvin. Jos autoa ajaa pääsääntöisesti vain yksi ihminen, niin käyttäjäkohtaiset asetukset pysyvät lähtökohtaisesti aina samana. Ja jos on esim. tottunut vuosikymmenien varrella siihen, että pyyhkijät menevät päälle siitä ratin oikealla puolella olevasta viiksestä (toki nykyään niitäkään ei tarvitse liiemmin säätää, kun löytyy sadetunnistin, joka useimmiten toimii ainakin VAG-laitteissa hyvin), niin ei siitä mitään lisäarvoa saa, että säätää keskikonsolin kautta.
Mulla itselläni esim. ajosuorite on seuraavanlainen:
- kävele autolle ja ota kahvasta kiinni -> ovet aukeavat (paitsi joskus eivät, kiitos Seat-insinöörien taidonnäytteen)
- istu kuskin penkille, jota kukaan ei ole säätänyt eri asentoon, kun kuskeja on vain yksi
- laita turvavyö
- paina jarrupoljinta ja käynnistä auto, samalla vaivalla vedät vaihdevalitsinta kevyesti taaksepäin, niin D kytkeytyy päälle
- aja
- adaptiivinen vakkari toimii vasemmalla peukalolla, joten käytännössä voisin ajaa lähdön jälkeen koko matkan pelkästään vasemmalla kädellä
- ajon loppuessa painan stop-nappia, avaan turvavyön ja nousen ulos autosta
- poistuessa hipaisu ovenkahvaan ja ovet menevät lukkoon.

Ajamisen kannalta mä en näe juuri mitään lisäarvoa siinä, että jotkut toiminnot jäävät väliin, etenkin kun se suurin aika- ja vaivasyöppö on vaatteiden pukeminen ja autolle kävely. Ainoa, minkä joudun näpläämään näytöltä joka kerta pois on kaista-avustin, jonka hyöty näin heikosti toteutettuna on lähinnä negatiivinen.

Mikäli lataaminen tapahtuisi (en tiedä, tapahtuuko missään, voi olla) siten, että lykkää vain töpselin kiinni autoon ja kaikki muu hoituu itsestään, niin siinä olisi selkeä lisäarvo siihen nähden, että ensin avaa puhelimella äpin, sitten valitsee sijainnin, sen jälkeen käytettävän laturin ja vielä käynnistää latauksen. Tai vaihtoehtoisesti heiluttelee jotain tägiä siinä laitteen edessä.

Mutta ainoa todellinen syy itselleni siinä, miksi sähköautoilu kiinnostaa, on ajamisen edullisuus. Kun niitä kilsoja kuitenkin tulee keskimäärin 3000/kk, niin bensalla tuo tarkoittaa n. 300€/kk panostusta. Sähköllä pääsisi reilusti halvemmalla. Vaan kun tähän talouteen ei ole sopivan kokoista ja sopivan hintaista tarjolla, niin PHEV on tullut itselleni järkevimmäksi vaihtoehdoksi, kun reilu puolet ajoista menee sähköllä.

Mä en muuten aikanaan hypännyt suoraan iPhone-kelkkaan vain siksi, että kyllähän nyt fyysiset näppäimet pitää olla. Toki alkupään omput eivät myöskään tarjonneet mitään sellaista, mitä olisin osannut kaivata. Vuodesta 2011 eteenpäin en sitten mitään muuta olekaan käyttänyt. Sama käynee sähköautojen osalta monelle, eli siinä vaiheessa kun softahyödyt ovat niin selkeät myös niille perusperteille ja -pirkoille, niin valinta tehdään softa edellä. Siihen asti oletan ihmisten (siis niiden perus tojotaihmisten) tekevän vain kannattavuuslaskelmia.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyllähän moni ihan vakavissaan pitää manuaalivaihteistoakin parempana kuin automaattivaihteistoakin.
Meiltä löytyy kotoa molemmat, enkä oikeastaan voi sanoa kumpi olisi mukavampi. Joskus on oikein kiva vaihdella vaihteita itse. Riippuu täysin fiiliksestä ja missä ajaa. Makuasioita kai.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös