Jotenkin tulee tästä keskustelusta mieleen 15 vuoden takainen vääntö Nokian puhelimet vs iPhone. Ylivertainen käyttäjäkokemus vastaan laitteen tekninen laatu.
Kai osa edelleen sen Symbian puhelimen nimeen vannoo… :D
Joo ja ei. Mä ymmärrän
@V-G- kannan sinällään oikein hyvin. Jos autoa ajaa pääsääntöisesti vain yksi ihminen, niin käyttäjäkohtaiset asetukset pysyvät lähtökohtaisesti aina samana. Ja jos on esim. tottunut vuosikymmenien varrella siihen, että pyyhkijät menevät päälle siitä ratin oikealla puolella olevasta viiksestä (toki nykyään niitäkään ei tarvitse liiemmin säätää, kun löytyy sadetunnistin, joka useimmiten toimii ainakin VAG-laitteissa hyvin), niin ei siitä mitään lisäarvoa saa, että säätää keskikonsolin kautta.
Mulla itselläni esim. ajosuorite on seuraavanlainen:
- kävele autolle ja ota kahvasta kiinni -> ovet aukeavat (paitsi joskus eivät, kiitos Seat-insinöörien taidonnäytteen)
- istu kuskin penkille, jota kukaan ei ole säätänyt eri asentoon, kun kuskeja on vain yksi
- laita turvavyö
- paina jarrupoljinta ja käynnistä auto, samalla vaivalla vedät vaihdevalitsinta kevyesti taaksepäin, niin D kytkeytyy päälle
- aja
- adaptiivinen vakkari toimii vasemmalla peukalolla, joten käytännössä voisin ajaa lähdön jälkeen koko matkan pelkästään vasemmalla kädellä
- ajon loppuessa painan stop-nappia, avaan turvavyön ja nousen ulos autosta
- poistuessa hipaisu ovenkahvaan ja ovet menevät lukkoon.
Ajamisen kannalta mä en näe juuri mitään lisäarvoa siinä, että jotkut toiminnot jäävät väliin, etenkin kun se suurin aika- ja vaivasyöppö on vaatteiden pukeminen ja autolle kävely. Ainoa, minkä joudun näpläämään näytöltä joka kerta pois on kaista-avustin, jonka hyöty näin heikosti toteutettuna on lähinnä negatiivinen.
Mikäli lataaminen tapahtuisi (en tiedä, tapahtuuko missään, voi olla) siten, että lykkää vain töpselin kiinni autoon ja kaikki muu hoituu itsestään, niin siinä olisi selkeä lisäarvo siihen nähden, että ensin avaa puhelimella äpin, sitten valitsee sijainnin, sen jälkeen käytettävän laturin ja vielä käynnistää latauksen. Tai vaihtoehtoisesti heiluttelee jotain tägiä siinä laitteen edessä.
Mutta ainoa todellinen syy itselleni siinä, miksi sähköautoilu kiinnostaa, on ajamisen edullisuus. Kun niitä kilsoja kuitenkin tulee keskimäärin 3000/kk, niin bensalla tuo tarkoittaa n. 300€/kk panostusta. Sähköllä pääsisi reilusti halvemmalla. Vaan kun tähän talouteen ei ole sopivan kokoista ja sopivan hintaista tarjolla, niin PHEV on tullut itselleni järkevimmäksi vaihtoehdoksi, kun reilu puolet ajoista menee sähköllä.
Mä en muuten aikanaan hypännyt suoraan iPhone-kelkkaan vain siksi, että kyllähän nyt fyysiset näppäimet pitää olla. Toki alkupään omput eivät myöskään tarjonneet mitään sellaista, mitä olisin osannut kaivata. Vuodesta 2011 eteenpäin en sitten mitään muuta olekaan käyttänyt. Sama käynee sähköautojen osalta monelle, eli siinä vaiheessa kun softahyödyt ovat niin selkeät myös niille perusperteille ja -pirkoille, niin valinta tehdään softa edellä. Siihen asti oletan ihmisten (siis niiden perus tojotaihmisten) tekevän vain kannattavuuslaskelmia.