Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Sähköautoilu

  • 572 696
  • 5 054

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä on edelleen sähköautoporukka herkillä… Minusta ainakin olisi hyvä jos puhuttaisiin asioista oikeilla nimillä.

M3 on kuitenkin ollut Bemari jo silloin kun Tesla tiedettiin vain fyysikkona.

Ja minä ajelen edelleen Mersulla. Pitääkin alkaa jo lahkeen helmaa kanttaamaan, että pääsee raveihin.
Ei nyt kannata tarjota aidanseivästä herkilläolosta, jos kerroin vain, mistä tuo M3:sta puhuminen johtuu. Helppo lyhenne, siinä se. "Jonkun" tuossa viestissäni oli tarkoitus tehdä viittauksesta yleinen, ei sinuun kohdistuva, koska en voi tietää, millä merkillä ajelet.

Schutzstaffel on varmaankin vanhempi termi kuin success story, mutta aion käyttää duunissa edelleenkin SS:ää. Sori siitä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Piti tarkistaa alkuperäinen viesti, ja siellä tosiaan @MHPeg mainitsi samassa kappaleessa M3 ja Tesla. Kyllä varmasti sekottui merkit nyt, juu. Oh my days.

"Kun Tesloista keskusteltaessa alkaa ulinaa kuulumaan, kannattaa tarkastaa, ettei köyhiä ole jäänyt jarrulevyjen väliin."
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Kyllä on edelleen sähköautoporukka herkillä… Minusta ainakin olisi hyvä jos puhuttaisiin asioista oikeilla nimillä.

M3 on kuitenkin ollut Bemari jo silloin kun Tesla tiedettiin vain fyysikkona.

Ja minä ajelen edelleen Mersulla. Pitääkin alkaa jo lahkeen helmaa kanttaamaan, että pääsee raveihin.
Niin komppaan sampiota tässä, että Tesla M3 ja MY ovat ihan yleisesti käytössä, kun puhutaan Model 3 ja Model Y malleista. Kyllä tähän maailmaan eri lyhenteitä mahtuu ja tuskin väärinymmärryksiä tulee, kun jaksaa huomioida kontekstin.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Kai kannattaisi mieluummin olla ihan suoraan BMW:lle päin yhteydessä?
Mä luin myös tuon ja mietin, että milloin Bemarilta on tullut M3 sähköversiona? Viimeinen lause paljasti sitten tarinan toisen puolen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eikös Tesla oo nykyisin se köyhien ykkösvalinta kaiken maailman volkkareita halvempana, eli vähän semmonen sähköautojen Toyota.
2-0 :)

Edit. Hymiö lisätty kivikautisesti, koska näemmä graafiset eivät menekään läpi. Tämä siksi, ettei Turenki anna taas kenkää samasta syystä. Tai saattaahan ne ajaa Bemarilla ja antaa silti.
 
Viimeksi muokattu:

Chieftain

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Olen yrittänyt perehtyä noin 20.000 € sähköautoihin, mutta vertailu on kyllä ylivoimaisen vaikeaa. Mm. Latausvaihtoehdot tuottaa harmaita hiuksia.
Tarkoitus olisi hankkia sähkäri päivittäisiin työmatkoihin (50-60 km) ja satunnaisiin viikonloppureissuihin (n. 300 km / suunta, yksi ruokailu pikalaturin vieressä).

Tähän mennessä vastaan on tullut ainakin Leaf, e-golf, Ioniq.
Olisko viisaammilla vinkkejä mihin kannattaa kiinnittää huomiota tuossa hintaluokassa?
 

12961

Jäsen
Piti tarkistaa alkuperäinen viesti, ja siellä tosiaan @MHPeg mainitsi samassa kappaleessa M3 ja Tesla. Kyllä varmasti sekottui merkit nyt, juu. Oh my days.

"Kun Tesloista keskusteltaessa alkaa ulinaa kuulumaan, kannattaa tarkastaa, ettei köyhiä ole jäänyt jarrulevyjen väliin."

Älä lähde sinne.

Jos ketjun aiheessa pysytään, niin Teslathan rinnastuvat tänä päivänä monella tavalla 2000- luvun automarkkinan Toyotaan. Teknisesti kärkipäässä & hinnaltaan saavutettavia (joka näkyy myös Model 3:n yleisyydessä). Pakka sekoittuu vielä eri merkkien välillä varmasti ja kinkeillä on vielä jotain sanottavaa, todennäköisimmin isolla rintaäänellä. Muotoilukin Tesloissa toimii kuin uudehkoissa Avensiksissa (tai Passateissa) , joissa tekniikka muuttui mutta autot näyttävät aivan samalta. Jälleenmyyntiarvon kannalta sinänsä todennäköisesti tehokas vaihtoehto, jos samalla ei kyykytettäisi uuden hintaa. Ei minusta Teslassa ole enää mitään kovin erikoista yleisyytensä tai brändinsä puolesta. Model 3 myötä samanlainen kansanauto kuin mikä tahansa kokoisensa sähkäauto.

Muutama viesti sitten mainitsemaani EQS 580 mersua ajelin ma-ti ja pääsin vertaamaan hetken peräkkäin tuoretta, faceliftin jälkeistä Model S:aa. Sen koeajo jäi kyllä huomattavasti lyhyemmäksi, mutta ei Tesla ollut parempi kuin kulutuksessa, ja lähtihän se varmaan paremmin. Äänimaailma, alusta, penkit & sisusta, mukavuus kokonaisuutena aivan eri planeetalta. Toki on uuden auton hintakin, vaikkei ehkä niin isosti kuin ajattelisi. Hieno mersu vastaan hieno jenkkiauto. Elektroniikkaan en päässyt niin pitkälle sisälle, että olisin sieltä löytänyt jotain sellaista mikä olisi säväyttänyt.

EDIT: Ja muista, että olen pesunkestävä sähköautomies. Enkä mersun ulkonäöstä tykkää sen enempää kuin Teslankaan, mutta monen muun luksuksen takia valmis sitä sietämään.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei mitään syöttejä palstalle. Käyttäjä on saanut pelikiellon.
Älä lähde sinne.
Tämä on muodostunut meemiksi Tesla-palstoilla nyt varsinkin Y:n ja 3:n yleistymisen ja hinnanalennusten myötä, joten hauska sitä on heitellä tänne ja seurailla norsunluutornista, kun rahvas käy kiinni rapalaan. Varsinkin kun sama nimimerkki kävi syöttiin jo toisen kerran kiinni.

Kuitenkin premium-autosta on kyse.
 

12961

Jäsen
Tämä on muodostunut meemiksi Tesla-palstoilla nyt varsinkin Y:n ja 3:n yleistymisen ja hinnanalennusten myötä, joten hauska sitä on heitellä tänne ja seurailla norsunluutornista, kun rahvas käy kiinni rapalaan. Varsinkin kun sama nimimerkki kävi syöttiin jo toisen kerran kiinni.

Kuitenkin premium-autosta on kyse.
Täytyy mielenkiinnosta jaksaa joskus lukea noita teslafoorumeita. Autofoorumit on tainneet jäädä ainakin kymmeneksi vuodeksi kokonaan lukematta.

Oletan, että samantyyppistä merkkiuskollisuutta ja tietynlaista fanaattisuutta on tarjolla kuin aikanaan BMW-foorumeilla? Toki silloin sitä vasta rinkirunkattiinkin M3:n ympärillä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ehkä sen verran kuitenkin korjaan tuota Toyota-vertausta, että Tesla on mullistanut autoilun koko konseptia ja on teknisesti edelleen aika ylivertainen, Toyota ei varsinaista revoluutiota saanut aikaan. Alansa bulkkeja molemmat kylläkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Täytyy mielenkiinnosta jaksaa joskus lukea noita teslafoorumeita. Autofoorumit on tainneet jäädä ainakin kymmeneksi vuodeksi kokonaan lukematta.

Oletan, että samantyyppistä merkkiuskollisuutta ja tietynlaista fanaattisuutta on tarjolla kuin aikanaan BMW-foorumeilla? Toki silloin sitä vasta rinkirunkattiinkin M3:n ympärillä.
Kyllä siellä aika säälimättä Teslaa piiskataan, tai omia paskoja yksilöitä, jos tarve vaatii. Toisaalta ainakin nuo omat ryhmäni ovat varsin fiksua jengiä pääosin, tai se vakioporukka. Toki siellä on sitä omaa valintaansa uskovaisuuteen asti puolustavaa jengiä, mutta harva erityisen Tesla-uskovaisia kuitenkaan. Enemmän ahdistuin yleisistä sähköautoryhmistä esim. facen puolella, ja jätin ne pois jatkuvan riitelyn vuoksi.
 

12961

Jäsen
Ehkä sen verran kuitenkin korjaan tuota Toyota-vertausta, että Tesla on mullistanut autoilun koko konseptia ja on teknisesti edelleen aika ylivertainen, Toyota ei varsinaista revoluutiota saanut aikaan. Alansa bulkkeja molemmat kylläkin.
Tässä olet oikeassa, ja siksi korjasinkin heti lähetysnapin painamisen jälkeen oman kommenttini koskemaan 2000-luvun automarkkinaa ja tarkoitus oli verrata sitä tähän hetkeen.

Tesla oli selvä edelläkävijä. Joissakin asioissa on edelleen. Toki myös sellaisen omistaminen oli 10 vuotta sitten aika lailla eri asia kuin nykyään ja edelläkävijyys heijastui brändissä kauemmas. Osa tätä brändiarvoa on väkisinkin kuollut merkin yleistymisen myötä.

Edelleen jotain Teslalla tehdään oikein. Kulutus on parempi kuin aerodynamiikaltaan ja muutenkin perusteknisesti varmasti tappiin asti hinkatulla Mercedeksellä. Paras veikkaus on, että jotain on osattu softapuolella kehittää oikein, sähkömoottorien ja akkujen ohjauksesta ei ns. vanhoilla valmistajilla ole yhtä paljon kokemusta. Tässä markkinassa uskon, että markkinaosuuksien muutos on sen verran hidasta, että kyllä ne vielä ehtivät.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuitenkin premium-autosta on kyse.
Sinun kirjoittamana tämä lause sai kyllä hörähtämään.

Eikä mulla ole mitään Teslaa vastaan. Tällä hetkellä jos olisin autokaupoilla ostaisin sellaisen itsekin, mutta en sen takia, että se on premiumia, vaan koska se on edullinen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sinun kirjoittamana tämä lause sai kyllä hörähtämään.

Eikä mulla ole mitään Teslaa vastaan. Tällä hetkellä jos olisin autokaupoilla ostaisin sellaisen itsekin, mutta en sen takia, että se on premiumia, vaan koska se on edullinen.

Niin varmaan olisi oleellista erottaa Teslaltakin 3- ja Y-sarjalaiset S- ja X-sarjalaisista.

Jälkimmäiset ovat kai siellä premium-luokassa ilmajousituksen, hinnan ja koon puolesta.

M3 ja MY taas ovat aika bulkkikamaa, mutta tietyt ominaisuudet (esim. softa, latausominaisuudet) ovat selkeästi edellä bulkkiluokan kilpailijoita (vw, skoda jne). Ja tietty hinta.

Toki Teslalla on omat selkeät heikkoutensa, ainakin maalipinnan ja muovin osalta sisätiloissa, jonka takia en itse S- tai X-malleja ostaisi jos vastaavalla rahalla saa Mersun premium mallin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin varmaan olisi oleellista erottaa Teslaltakin 3- ja Y-sarjalaiset S- ja X-sarjalaisista.

Jälkimmäiset ovat kai siellä premium-luokassa ilmajousituksen, hinnan ja koon puolesta.

M3 ja MY taas ovat aika bulkkikamaa, mutta tietyt ominaisuudet (esim. softa, latausominaisuudet) ovat selkeästi edellä bulkkiluokan kilpailijoita (vw, skoda jne). Ja tietty hinta.

Toki Teslalla on omat selkeät heikkoutensa, ainakin maalipinnan ja muovin osalta sisätiloissa, jonka takia en itse S- tai X-malleja ostaisi jos vastaavalla rahalla saa Mersun premium mallin.
Sitä voidaankin miettiä, että onko kyse Premium-merkistä jos valtaosa liikenteessä olevista autoista on sitä "bulkkikamaa". Business-mielessähän tuo on järkevää, että on vaihtoehtoja eri segmentteihin. Tuotantoprosessit ja softa on hiottu Teslalla loistavaksi. Esimerkiksi omassa Enyaqissa softa on kyllä ihan susi.

Nyt oli muuten Applen AppStoreen ilmestynyt vuoden sisään KOLMAS MySkoda-appi, jolla voi keskeyttää ja käynnistää auton latauksen, säätää ilmastoinnin jne. Ehkä tämä kolmas appi toimii pidempään kuin yhden viikon, mutta se jää nähtäväksi. Kuinka vaikeaa voi olla koodata toimiva sovellus tuohon tarkoitukseen? Ilmeisesti helvetin vaikeaa. Iso lampaanperse softasta Skodalle ja VAG:lle.

Tesla ja BMW ovat hyvä vertaus. Molempia kun hieman haukkuu, niin fanipojat ryntäävät paikalle. Toisaalta tunnen useamman tyytyväisen Teslan omistajan, mutta jokainen (3 kpl) tuntemani entinen BMW-omistaja on haukkunut kyseisen lafkan tuotteen ja ostanut seuraavaksi eri merkin auton.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Tadu niin en mä välttämättä väittäisi Teslaa premiumiksi. Ja kuten sanottua niin 100k€:tä en laittaisi Teslaan. Tosin en laittaisi sitä rahamäärää mihinkään autoon kiinni.

Sinänsä nykyiseen Model Y:hyn olen tyytyväinen vaikka maksoin siitä huomattavasti enemmän mitä sen nykyarvo on. Mutta sitä nyt on turha vinkua.

En silti itseäni fanipojaksi laskisi :D

Ps. Aikanaan omistin X3 bemarin ja oli sen verran traumatisoiva kokemus etten enää kyseisen lafkan autoja osta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Tadu niin en mä välttämättä väittäisi Teslaa premiumiksi. Ja kuten sanottua niin 100k€:tä en laittaisi Teslaan. Tosin en laittaisi sitä rahamäärää mihinkään autoon kiinni.

Sinänsä nykyiseen Model Y:hyn olen tyytyväinen vaikka maksoin siitä huomattavasti enemmän mitä sen nykyarvo on. Mutta sitä nyt on turha vinkua.

En silti itseäni fanipojaksi laskisi :D

Ps. Aikanaan omistin X3 bemarin ja oli sen verran traumatisoiva kokemus etten enää kyseisen lafkan autoja osta.
Joo en mä sua fanipojaksi haukkunutkaan. :) Itsekin ostaisin Y:n jos olisi ostohousut jalassa ja laittaisin tunteet sivuun käyttäen järkeä. Pari vuotta sitten kun tein tilauksen, niin hintaero Skodan nelivedon hyväksi oli merkittävä. Nyt taitaa hintaero olla toistepäin. Onhan se käsittämätöntä! Selittynee Teslan tehokkaammalla tuotantoprosessilla. Tällä hetkellä ei kyllä ole mitään järkeä ostaa VAG:n sähköautoja omasta mielestäni.

Nämä nyt on mielipiteitä, mutta vaimon mielestä tosin tuo Model Y on helvetin ruma auto. Eikä se kyllä itseänikään ulkonällisesti houkuttele. Oma musta Skoda Enyaq valokeulalla taasen on todella päheä ulkonäöllisesti. Teslan Kolmosesta ja erityisesti S-mallista kyllä tykkään! Sellainen kyllä kelpaisi. Harmi, että näillä asuntolainan koroilla ei kyllä jää rahaa auton vaihtoon.

Itse olen tosin sitä koulukuntaa, että haluan autoni olevan musta, niin hieman harmissani tullut luettua, että Teslan musta väri on tosiaan huono. Valkoinen olisi itselleni ihan no no. Olenko pinnallinen, että ulkonäkö vaikuttaa auton valintaan? Kyllä olen esteetikko.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Tadu makuasioita, mun mielestä edestä Y on hölmönnäköinen, mutta takaa ihan tyylikäs.

Mulla on musta Y ja vuoden aikana kilsoja noin 14000km enkä ole mitään normaalista poikkeavaa maalin osalta huomannut. Muutama kivenjälki konepellissä. Muutenkin koitan suhtautua pragmaattisesti, jos se nyt seuraavan parin vuoden aikana menisi kauheaan kuntoon niin varmaan kävisin teippauttamassa jonkun hienon pinnan siihen.

Ja en itsekään sitä santanderin valkoista halunnut.

Päädyin Teslaan sen takia, kun muilla vastaavilla (Enyaq, ID4 ja korealaiset) oli reilu vuosi sitten ihan tajuttomat tuotantoajat. Jonkun skodan venaaminen 18kk tuntui aivan järjettömältä ajatukselta. Teslan sai 3 kuukaudessa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Päädyin Teslaan sen takia, kun muilla vastaavilla (Enyaq, ID4 ja korealaiset) oli reilu vuosi sitten ihan tajuttomat tuotantoajat. Jonkun skodan venaaminen 18kk tuntui aivan järjettömältä ajatukselta. Teslan sai 3 kuukaudessa.
Tämä on kyllä fucked up. Varsinkin kun on kyse epätietoisuudesta. Itse tilasin Enyaqin marraskuussa 2021 ja sain elokuussa 2022, mikä oli ihan OK. Toiset sitten odottelivatkin puolitoista vuotta. Laakkosen (tai nykyään Hedin automotive whatever) myyjän mukaan erot toimitusajoissa selittyivät valituilla vanteilla. Valitsemiani vanteita oli ilmeisesti mennyt vähiten, niin niillä varustetut Enyaqit saivat ajoissa. Onhan tuo naurettavaa...
 
Kyllähän sitä toivoisi Teslallekin vähän useampia eri malleja. Alkaa meno näyttämään vähän samalta kuin joskus Corollan ja Yariksen tai vaikka Octavian osalta. Joka kulman takana samannäköinen tylsä Tesla, jota voi erehtyä kaukaa luulemaan myös Ford Mondeoksi tai vastaavaksi.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Ns. perinteisillä valmistajilla on ollut ongelmia tuossa tilattujen tuotteiden toimituksissa, johon Tesla on kyllä iskenyt näyttävästi hinnanalennuksillaan. Muut automerkit olleet helisemässä, kun ovat niin riippuvaisia kolmansista osapuolista. Monilla nuo tuotteet vastaavat ihan hyvin kuluttajien tarpeisiin.

Olisi kiva nähdä jotain dataa, että moniko muuta automerkkiä jonottava on lopulta peruuttanut tilauksensa ja vaihtanut nopeasti saatavaan Teslaan. Tai moniko päätyy Teslaan ihan sen takia, että auto on mahdollista saada suhteellisen nopeasti, verrattuna moneen muuhun merkkiin.

Tuolla toimialalla on ollut aina kovaa kilpailua, ihmetyttää kuinka kädettömiä muut valmistajat ovat olleet tässä viimeisten muutaman vuoden aikana.

Itsellä takana nyt n. 8kk ja 30tkm Ioniq 5:n ratin takana. On ollut kyllä omiin tarpeisiin loistava kulkupeli, eikä mitään isompia ongelmia ole ollut (muutaman listan osalta pientä reklamaatiota). Kotona ollut koko ajan hidas suko-lataus, joka riittänyt varsin hyvin, eikä normaali arkiajossa tarvitse juuri pikalataukseen turvautua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Päädyin Teslaan sen takia, kun muilla vastaavilla (Enyaq, ID4 ja korealaiset) oli reilu vuosi sitten ihan tajuttomat tuotantoajat. Jonkun skodan venaaminen 18kk tuntui aivan järjettömältä ajatukselta. Teslan sai 3 kuukaudessa.

Saatavuus ja nykyhinnoittelu, siinähän ne perussyyt ovat, miksi Teslan luvut ovat täysin ylivoimaisia meilläkin. Kun Y lanseerattiin, se oli segmentissään aika kallis, vaikka jo silloin esimerkiksi tiloiltaan paras (eivätkä ne tilat tietysti siitä ole mihinkään muuttuneetkaan). Hinnanlaskun myötä se paketti on vain tullut parhaaksi - ja samalla edelleen 2021 loppuvuodesta tilattuja korealaisia saa odotella, nyt myytäville tarjotaan toimitusta 2025 kesällä jne. Tämän myötä ainakin korealaisten tilauksia on peruttu ihan helvetin paljon. VAG:n osalta vielä jotenkin ymmärrän sen, että tilaukset voivat kestää kun voi valita yksittäisiä varusteita, korealaisissa ei edes voi. Käsittämättömän paska tuotantoketju.

Teslan toimitusaika tilauksesta erikoisvärilläkin on juuri nyt alle 3 kk, joten eipä ihme että myy - semminkin kun iso osa uusista on edelleen työsuhdeautoja, eikä jengi ole niissä mitenkään kiinni vanhan toimituksissa vaan haluaisi yleensä autonsa aika nopeasti. Prosessi on aivan eri lailla kunnossa kuin perinnevalmistajilla, vaikka autossa omat puutteensa onkin, mutta kaikissahan niissä on.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Toinen huomio ehkä vielä se, että Teslat, ja myös Polestarit ovat kaiketi aika korostetusti isojen kaupunkiseutujen autoja, kun perinteisiä myymälöitä ei ole. Maakunnissa kun kulkee, näkyy ihan eri prosentilla sähköautoista (joita toki ylipäätään on vähemmän) vaikkapa ID.4/Enyaqia kuin pk-seudulla. Myös työsuhdeautoistumisen frekvenssi tässä varmasti vaikuttaa paljon, kun siinä suoraan myyntihinta näkyy kukkarossa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyllähän sitä toivoisi Teslallekin vähän useampia eri malleja. Alkaa meno näyttämään vähän samalta kuin joskus Corollan ja Yariksen tai vaikka Octavian osalta. Joka kulman takana samannäköinen tylsä Tesla, jota voi erehtyä kaukaa luulemaan myös Ford Mondeoksi tai vastaavaksi.
Joo kyllä Teslasta on hyvää vauhtia tulossa uusi Octavia/Corolla. Tylsistä tylsin ja maanteiden yleisin auto. Ei tietenkään poista sitä tosiasiaa että voi silti olla hyvä auto, mutta innostavuudessa menee samalle tasolle kuin marraskuinen arkipäivä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös