k-latauksen suurteholaturista vain 15 kw tuntemattomasta syystä.
Klassinen kysymys, mikä oli akun SoC kun ajoit laturille?
k-latauksen suurteholaturista vain 15 kw tuntemattomasta syystä.
Noin 60 %. Oli tarkoitus ottaa muutamat prosentit ennen isompaa siirtymää. Mikään pakkorako ladata ei siis tosiaan ollut. Tuli mieleen pois ajaessa, että olisi varmaan pitänyt kokeilla viereistä letkua jos tuo oli jotenkin viallinen.Klassinen kysymys, mikä oli akun SoC kun ajoit laturille?
Oma Enyaq käyttäytyy kyllä aikalailla noin, jos ajan teholaturille ja akkua on yli 50% jäljellä. Ei ota sisään kovin suurella teholla.Noin 60 %. Oli tarkoitus ottaa muutamat prosentit ennen isompaa siirtymää. Mikään pakkorako ladata ei siis tosiaan ollut. Tuli mieleen pois ajaessa, että olisi varmaan pitänyt kokeilla viereistä letkua jos tuo oli jotenkin viallinen.
Oulussa muuten yllättävän vähän tehokkaita latureita mielestäni vaikka sähköautoja ihan hyvin liikenteessä näytti olevan.
Aika jännä. Jos aloittaa latauksen vaikka 30 prosentissa, niin kyllähän se teho pysyy korkealla vaikka 60 prosentin jälkeen.Oma Enyaq käyttäytyy kyllä aikalailla noin, jos ajan teholaturille ja akkua on yli 50% jäljellä. Ei ota sisään kovin suurella teholla.
Joo olihan nämä kaikki yksityiskohdat tiedossa, mutta en uskonut niiden vaikuttavan noin valtavasti. Hyvä tietää jatkoa ajatellen. Kiitti! Myös @iibor@Tadu saattoi olla vielä kylmä akkukin jos tuosta kuvauksesta oikein tulkitsee. Siksi ladannee myös aiemmalta SoC-tasolta aloitetun latauksen aikana paremmin tuolla SoC-tasolla, koska akku on jo lämmennyt latauksessa. Mutta autoissa on myös eroja latauskäyrässä riippuen siitä miltä SoC-tasolta lähdetään lataamaan. Esim. Polestarissa saa pisimmän putken maksimitehoa (n. 30% verran SoC:sta) kun aloittaa tyhjällä akulla. Mutta isoimmalle SoC-lukemalle saa lyhyen aikaa maksimitehoa jos aloittaa jostain 25-30% SoC tasolla. Toki tuo jälkimmäinen ei ole lataussessiona ihan niin tehokas (aika, ladattu kWh jne.) koska tullaan pian latauskäyrällä huonomman tehon alueelle.
Äärimmäisen harvoin pikalaturi on viallinen että saisi siitä liian alhaista tehoa, tai vika olisi on/off tyylinen. Laturi antaa kyllä sen minkä auto pyytää, jos vain latauskentän ja laturin maksimit riittää.
Ainakin joissain tapauksissa on pakko laittaa noi kuntoon jos tehdään muuta remppaa. Teidän tapauksesta en tietenkään osaa sanoa. Lähipiirissä rempataan ja siellä tulee sähkövalmiudet koska laki sanoo. Noin muuten tietty mahdotonta täältä huudella, se on miten sen laskee. Jos se tulee nyt muun yhteydessä halvemmalla ja riski on joutua vetämään kalliilla yksinään myöhemmin, niin sitten riippuu, miten todennäköisyytensä laskee. Jos arvailla pitää, niin tuo tehdään just nyt koska laki sanoo. Eli arvelen, että perehtymisestä on hyötyä, mutta äänestämistä ei ole.No nyt olisi ylimääräinen yhtiökokous sähköinfran uusimisesta. Meidän taloyhtiön osuus noista halleista ja ulkopaikoista 43 autopaikkaa, osuus sähköjen uusimisesta nostaisi paikkavuokraa 20 €/kk. Just vaihdoin bensavehkeen uudempaan. Pitää hiukan pureskella, miten äänestää. Vai onko tuossa edes äänestämistä, vai määrittääkö joku asetus taloyhtiöt uusimaan systeemit sähköautoaikaan? Lataushärdellit jäänevät sitten vielä paikan haltijan tilattavaksi, jos oikein kokouskutsusta ymmärsin.
No nyt olisi ylimääräinen yhtiökokous sähköinfran uusimisesta. Meidän taloyhtiön osuus noista halleista ja ulkopaikoista 43 autopaikkaa, osuus sähköjen uusimisesta nostaisi paikkavuokraa 20 €/kk. Just vaihdoin bensavehkeen uudempaan. Pitää hiukan pureskella, miten äänestää. Vai onko tuossa edes äänestämistä, vai määrittääkö joku asetus taloyhtiöt uusimaan systeemit sähköautoaikaan? Lataushärdellit jäänevät sitten vielä paikan haltijan tilattavaksi, jos oikein kokouskutsusta ymmärsin.
Jos miettii asiaa siltä kannalta, että mikä vaikutus tuolla on asuntojen arvoon ja mitä myöhemmin tehtävä latausinfran rakentaminen maksaa, niin itselle valinta olisi ihan helppo. Eli itse äänestäisin heti jaa.No nyt olisi ylimääräinen yhtiökokous sähköinfran uusimisesta. Meidän taloyhtiön osuus noista halleista ja ulkopaikoista 43 autopaikkaa, osuus sähköjen uusimisesta nostaisi paikkavuokraa 20 €/kk. Just vaihdoin bensavehkeen uudempaan. Pitää hiukan pureskella, miten äänestää. Vai onko tuossa edes äänestämistä, vai määrittääkö joku asetus taloyhtiöt uusimaan systeemit sähköautoaikaan? Lataushärdellit jäänevät sitten vielä paikan haltijan tilattavaksi, jos oikein kokouskutsusta ymmärsin.
No tuokin on lyhyellä tähtäimellä kaksipiippuinen miekka. Ei olla kovinkaan suurella todennäköisyydellä muuttamassa tuosta kämpästä pitkälläkään tähtäimellä, joten arvonnousu on teoreettinen. Mutta ei se sitä muuta, että väite lienee kuitenkin totta. Henkisesti olen jo valmis siihen, että autopaikka maksaa vuodessa 240 € lisää. Pari tuoppia keskustan kuppilassa per kuukausi. Voi jättää hyvällä omallatunnolla siis juomatta.Jos miettii asiaa siltä kannalta, että mikä vaikutus tuolla on asuntojen arvoon ja mitä myöhemmin tehtävä latausinfran rakentaminen maksaa, niin itselle valinta olisi ihan helppo. Eli itse äänestäisin heti jaa.
Muutaman vuoden päästä sähköautoja on merkittävästi enemmän ja asunnon ostajia kiinnostaa jo nyt aika paljon se, että pystyykö uuteen asuntoon muuttamaan sähköauton kanssa tai voiko sellaisen hankkia vaikka parin vuoden sisään.
No nyt olisi ylimääräinen yhtiökokous sähköinfran uusimisesta. Meidän taloyhtiön osuus noista halleista ja ulkopaikoista 43 autopaikkaa, osuus sähköjen uusimisesta nostaisi paikkavuokraa 20 €/kk. Just vaihdoin bensavehkeen uudempaan. Pitää hiukan pureskella, miten äänestää. Vai onko tuossa edes äänestämistä, vai määrittääkö joku asetus taloyhtiöt uusimaan systeemit sähköautoaikaan? Lataushärdellit jäänevät sitten vielä paikan haltijan tilattavaksi, jos oikein kokouskutsusta ymmärsin.
Tuli nyt kuitenkin otettua EQB työsuhdeautoksi. Nappasin käytännössä ensimmäisen varastossa olevan niin saan tuon ensi kuun alussa käyttöön. Laitan sitten kokemuksia tulemaan.Onkos kellään Mersun EQA:sta kokemuksia?
Tässä on itsellä pohdinnassa, joko ottaisi työsuhdeautoksi tuollaisen ja myisi oman bensakiesin. Isoin haaste minkä itse näen sähköautossa on se, ettei taloyhtiöllä ole noita latauspaikkkoja ollenkaan, eikä tietääkseni ole hetkeen tulossa. Hyvä puoli on se, että työpaikalla pystyn lataamaan autoa ja kun työmatkatkin ovat sen ~7km suunta, niin pärjään viikolla aika hyvin tuolla, myös talvisin. Pidempiä ajoja tulee harvoin, joten ne pystyn todennäköisesti suunnittelemaan.
Piti myydä oma Model 3 syksyllä muuton alta pois, mutta köyhänä ulisin laskutoimitusten jälkeen. Kelasin olevan fiksumpaa säilyttää se. Ihan rehellisesti en viitsi maksaa myymisen ilosta, kun autoa tarvitaan kuitenkin kesäisin Suomessa ja tyttö saa ajella sillä sen minkä ajelee muutoin. Lyhentyköön velka taustalla ja lohkotaan sitä vaikka jossain vaiheessa vähän rivakammin, kun ei ole akuutteja menoja nykyisen vertaa.
Vaikka viime kesänä hetken kelailin, että taisin tehdä kovankin luokan sijoituksen, tiputti syksy pilvistä. Ja nämä Muskin linjaukset sähköautojen hinnoista sitten osuivat mm. meikäläistä nilkoille.
Rehellisesti sanottuna ei varsinaisesti edes harmita, kun elämää tää kai vain on.
Joo, yleensä noudatan juuri tätä strategiaa ja toisaalta muutenkaan en jaksa ottaa stressiä vastaavista jutuista, ellei sitten ihan silkkaa tyhmyyttä ole tullut tehtyä. Ne on aina oppimisen paikkoja. Mutta tämä tosiaan aktualisoitui tuon tulevan maastamuuton vuoksi eri tavoin. Ensin suunnittelin vaihtoa Suomessa muuton vuoksi, sitten myyntiä em. syyn takia ja nyt totesin, että useita tonneja en ala maksamaan, kun erinäisiä kuluja kasaantuu muutenkin tähän muuttoprojektiin. Käyttöauto ja sillä selvä, kuluja x euroa/kk.Aina kun tekee jonkin sijoituksen oman mielen kannalta olisi terveellistä lopettaa hintojen kehityksen tutkiminen siihen paikkaan jos mahdollista. Aika monta telkkaria ym.on tullut hankittua jotka olisi parin viikon päästä saanut halvemmalla ja elämäähän se vaan on. Auto toki hieman isompi sijoitus ja Muskin liikkeiltä ei ole oikein voinut halutessaankaan välttyä.
Nämä hankinnat ovat aina hetkessä eikä tulevaisuutta oikein pysty ennustamaan. Mahdoton on arvioida tässä ajassa oikein hintakehityksiä. Siitä voi olla varma että kehitys kehittyy hankalista ajoista huolimatta.
Varmasti näin, tosin en tiedä, kuinka moni lopulta auton on sijoituksena ostanut. Toki osa teki niillä tiliä, mutta kyse taisi olla pääasiassa hyvästä saumasta myydä kuin mistään jumalaisesta taidosta tulkita markkinoita.Minun mielestäni oli typeryyttä tai ylioptimismia että jotkut kuvittelivat vuosi sitten että sähköauto on joku tuottoisa sijoitus josta saa vähintään omansa pois. Itsestään selvää ettei sellainen ole asian pysyvä tila. Vähän sama kuin nollakorot olivat.
Hyvä paikka se oli myydä, mutta jos joku väittää nähneensä ennalta nämä erittäin agressiiviset Teslan hinnanpudotukset niin epäilen...Varmasti näin, tosin en tiedä, kuinka moni lopulta auton on sijoituksena ostanut. Toki osa teki niillä tiliä, mutta kyse taisi olla pääasiassa hyvästä saumasta myydä kuin mistään jumalaisesta taidosta tulkita markkinoita.
Hetken tosiaan kelailin omani myyntiä viime kesänä, koska tuolloin siitä olisi voittoa saanut. Käyttöarvo vei voiton, ja samoin ajattelin nytkin. Onpahan tosiaan kulkuväline valmiina.
Vai onko tuossa edes äänestämistä, vai määrittääkö joku asetus taloyhtiöt uusimaan systeemit sähköautoaikaan? Lataushärdellit jäänevät sitten vielä paikan haltijan tilattavaksi, jos oikein kokouskutsusta ymmärsin.
Itse asiassa en tiedä parkkiyhtiön kokonaispaikkamäärää. Tässä on muitakin taloyhtiöitä ja paikkoja on muutamassa hallissa ja ulkopaikkojakin on varmaan kolmessa ryppäässä. Jos on alle 200 paikkaa, ei ainakaan kovin paljon alle.Tässä on laki kyseistä asiaa koskien.
Laki rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen… 733/2020 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
Tuolla autopaikka määrällä mikä teidän talonyhtiöllä on pitää rakentaa 1 normaalitehoihin latauspiste, jos parkkihalliin tai ulkopaikoille tehdään laajamittaista korjausta.
Jos on yli 100 paikkaa (ei ylärajaa) niin pitää olla vähintään 3 normaalitehoista latauspistettä joka voi tarkoittaa 3-6 paikkaa eli ei hirveästi niitä paikkoja tarvitse olla tuonkaan kokoisella paikka määrällä.Itse asiassa en tiedä parkkiyhtiön kokonaispaikkamäärää. Tässä on muitakin taloyhtiöitä ja paikkoja on muutamassa hallissa ja ulkopaikkojakin on varmaan kolmessa ryppäässä. Jos on alle 200 paikkaa, ei ainakaan kovin paljon alle.