Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Sähköautoilu

  • 572 638
  • 5 054

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Omat kulutukset oli tuossa maaliskuussa tesla model y:llä 20-22kwh/100km ja nyt kesärenkailla kuivilla teillä ollut samalla ajoprofiililla 14-17kwh/100km. Eli kyllä niitä ampeereita vaan talvella liikkuu enemmän sieltä akusta ulos.
Katsoin tuossa oman Hyundai Ioniq 28 kWh:n tilastoja niin helmikuussa koko kuukauden keskiarvo oli 14,0 kWh / 100 km ja nyt huhtikuussa 10,1 kWh / 100 km. Joulukuulta löytyy kovimmat keskiarvot kulutuksessa 15,2 kWh / 100 km ja heinäkuulta sitten taas matalimmat 7,9 kWh / 100 km. Kovat on erot kesän ja talven välillä kulutuksissa ja ovat ajettu kaikki ihan vain kaupunkinopeuksilla.
 

Tuamas

Jäsen
Leasingissa auton omistaja on rahoitusyhtiö, käyttäjäksi merkataan autolla ajava yritys/henkilö. Kirjanpidossa asia käsitellään alv-vähennuskelpoisena vuokrana.

Paitsi että ei käsitellä.

Tuloverotuksessa toki täysin vähennyskelpoinen, mutta arvonlisäverotuksessa työsuhdeautojen/henkilöautojen kulut ylipäätään (ml. leasing) ovat vain äärimmäisissä poikkeustapauksissa (autokoulu & taksi) arvonlisäverotuksessa vähennyskelpoisia.

Omistajuus toki menee kuten totesit, eli leasing-firma lähtökohtaisesti omistaa ja omistus voi siirtyä tai olla siirtymättä leasingkauden päätteeksi, riippuen mitä lunastuksesta, jäännösarvosta jne. on sovittu.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Ei mikään mairitteleva luku Teslalle.

”Peräti 8,9 prosenttia ”kolmosista” hylätään Saksassa jo ensimmäisessä katsastuksessa – eli lähes joka kymmenes 2–3-vuotias Teslan pienin ei läpäise ensimmäistäkään katsastusta.

Ikäluokasta löytyy kaikista automalleista vain neljä huonommin suoriutunutta. Ne ovat kaksi Dacian mallia, Citroën C3 Aircross ja Volkswagen Sharan.”

 
4

444

Onko kellään kokemusta noista Maxus Eunukeista? Vähän nihkeästi juttua koeajojen muodossa. Kotilatauksen kanssa tulisi varmasti ongelmia, mutta tilaa olisi etenkin tuossa 5:ssä vähintään riittävästi. Toki samaan hintaan alkaa saada reilu 120tkm ajettuja 7 vuotta vanhoja Model X:iä, joista ei myöskään lopu tila kesken. Laadusta en tiedä. Pitäisi varmaan vain ottaa ja mennä koeajolle ja lopettaa kyselyt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jatkaa jenkkien 80-luvulta alkanutta perinnettä tehdä laadultaan ja viimeistelyltään ihan kuraa olevia autoja.

Teslalla numerot todennäköisesti paranevat selvästi, kun aiempaa isompi osa autoista on tehty Kiinassa ja Saksassa.
Jep, ja lisäksi tuo tukivarsien ja ripustusten ongelma tulee todennäköisesti muidenkin painavien sähköautojen kohdalla eteen. Jarrut Teslan etu ja ongelma sikäli, että yhden polkimen ajo on miellyttävää, mutta jarruja pitäisi silloin tällöin käyttääkin.

Aika moni tuntuu Tesla-ryhmien mukaan käyttävän auton ennen takuun umpeutumista katsastuksessa, vaikkei aikataulullisesti vaatisi vielä, mikä lienee ihan fiksua. Eipä tartte sitten kiroilla, jos myöhemmin paljastuu jotain, mikä olisi takuuseen mennyt.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jep, ja lisäksi tuo tukivarsien ja ripustusten ongelma tulee todennäköisesti muidenkin painavien sähköautojen kohdalla eteen. Jarrut Teslan etu ja ongelma sikäli, että yhden polkimen ajo on miellyttävää, mutta jarruja pitäisi silloin tällöin käyttääkin.

Aika moni tuntuu Tesla-ryhmien mukaan käyttävän auton ennen takuun umpeutumista katsastuksessa, vaikkei aikataulullisesti vaatisi vielä, mikä lienee ihan fiksua. Eipä tartte sitten kiroilla, jos myöhemmin paljastuu jotain, mikä olisi takuuseen mennyt.

Lentokentältä Teslalla kotiin ja piti yrittäjältä kysellä kokemuksia S-mallin teslasta. Sanoi, että paljon enemmän auto ollut huollossa kuin vanhemmat diesel mersut vaikka auto tällä hetkellä liitää ihmeellisessä Jumala moodissa kansan keskuudessa.

Sanoi, että akun kanssa ei mitään ongelmia koskaan, huoltoa ovat vaatineet juuri tukivarret ja ripustukset. Lisäksi molempien etuikkunoiden karmittomat lasit ovat vetäneet aivan älyttömästi ja talvella auto ollut jopa kylmä. Renkaita kuluu paljon ja uudet nakit alla maksoi kuulemma yli 1500€.

”En mä tällaista kyllä omalla rahalla ostaisi...”
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Paitsi että ei käsitellä.

Tuloverotuksessa toki täysin vähennyskelpoinen, mutta arvonlisäverotuksessa työsuhdeautojen/henkilöautojen kulut ylipäätään (ml. leasing) ovat vain äärimmäisissä poikkeustapauksissa (autokoulu & taksi) arvonlisäverotuksessa vähennyskelpoisia.

Omistajuus toki menee kuten totesit, eli leasing-firma lähtökohtaisesti omistaa ja omistus voi siirtyä tai olla siirtymättä leasingkauden päätteeksi, riippuen mitä lunastuksesta, jäännösarvosta jne. on sovittu.

Mihin tietoon tämä perustuu? Tiedän ainakin rakennusfirmoja, joilla tuo käsitellään "täytenä" vuokrana.

Kuten sanoin, omistaja on rahoitusyhtiö. Leasing-firma ei omista autoa, vaan toimii välittäjänä. Omistus siirtyy kauden päätteeksi niin sovittaessa rahoitusyhtiöltä "vuokraajalle" maksamalla loppuvelka omistajalle.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mukava nähdä miten katsastus- ja vikahommat etenee parin vuoden aikana kun nyt tämä isompi aalto sähköautoja alkaa olla ekassa katsastuksessa about 2024-2026. Mitä nyt vanhempia sähkäreitä tutkinut ja lueskellut niin perustylsä Nissan Leaf mennyt aikalailla ongelmitta. Eihän noita vanhoja sähköautoja ole ollut kuin käytännössä Leaf ja Teslat mitä ollut liikkeellä pidempään isompia määriä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei mikään mairitteleva luku Teslalle.
Tuo jarruongelma on kyllä maailman helpoin välttää, jos sen tiedostaa. Itselle veti Polestarissa kerran jarrut jumiin, kun en ymmärtänyt käyttää niitä ollenkaan. Nykyään heitän ehkä kerran viikossa motarilta pois ajaessa vapaalle ja jarrutan voimakkaasti oikeilla jarruilla, eikä mitään ongelmia ole enää ollut.

Eli tuosta kannattaisi ohjeistaa autojen omistajia vähän reilummalla kädellä kuin nyt.
 

12961

Jäsen
Mihin tietoon tämä perustuu? Tiedän ainakin rakennusfirmoja, joilla tuo käsitellään "täytenä" vuokrana.

Kuten sanoin, omistaja on rahoitusyhtiö. Leasing-firma ei omista autoa, vaan toimii välittäjänä. Omistus siirtyy kauden päätteeksi niin sovittaessa rahoitusyhtiöltä "vuokraajalle" maksamalla loppuvelka omistajalle.

Tuskin on silloin työsuhdeauto vaan täysin ALV-vähennyskelpoisessa käytössä. Voi henkilöautokin sellaisessa olla, mutta ajopäiväkirja pitää olla täysin aukoton eikä kilometriäkään yksityisajoa joukossa.

Se on sitten eri, miten usein tuota verotarkastetaan. Usein taitaa tarkastelu jäädä henkilöautoissa sille tasolle, että autoetua on ylipäätään maksettu. Jos nyt pienehköistä rakennusfirmoista puhut.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tuskin on silloin työsuhdeauto vaan täysin ALV-vähennyskelpoisessa käytössä. Voi henkilöautokin sellaisessa olla, mutta ajopäiväkirja pitää olla täysin aukoton eikä kilometriäkään yksityisajoa joukossa.

Se on sitten eri, miten usein tuota verotarkastetaan. Usein taitaa tarkastelu jäädä henkilöautoissa sille tasolle, että autoetua on ylipäätään maksettu. Jos nyt pienehköistä rakennusfirmoista puhut.

Sinähän sen sanoit. Miten tätä valvotaan, että käykin välissä kaupassa tai hakemassa lapsen päiväkodista.
 

Tuamas

Jäsen
Mihin tietoon tämä perustuu? Tiedän ainakin rakennusfirmoja, joilla tuo käsitellään "täytenä" vuokrana.

Kuten sanoin, omistaja on rahoitusyhtiö. Leasing-firma ei omista autoa, vaan toimii välittäjänä. Omistus siirtyy kauden päätteeksi niin sovittaessa rahoitusyhtiöltä "vuokraajalle" maksamalla loppuvelka omistajalle.

Arvonlisäverolainsäädännön tuntemiseen.

Voin sinulle laittaa myös verottajan ohjeistukset aiheen tiimoilta oheen:

Mutta jos et jaksa käydä läpi, niin perusohjeet:

- lähtökohtaisesti kaikki henkilöautoilun kulut (polttoaine, leasing, hankinta, huollot) ovat arvonlisäverotuksessa vähennyskelvottomia
- ainoa poikkeus on taksit ja autokoulut
- vaikka auto olisi hankittu ”vain firman ajoja varten” jo vähäinenkin yksityisajo vie arvonlisäveron vähennyskelpoisuuden
- työsuhdeauton kulut eivät ole käytännössä koskaan arvonlisäverotuksessa vähennyskelpoisia.

Ja huomaa, että tässä avainsana on henkilöauto, paketti- ja kuorma-autoissa säätely on huomattavasti kevyempää.

Toki sen arvonlisäveron osuuden saa vähentää tuloverotuksessa, onkohan siitä tässä kyse?

Ja toki pienet firmat toimivat harvinaisen usein ihan mutu-pohjalta.

Yhtä asiakasta konsultoin, jossa leasinglaskut olivat leasingfirman vaihtumisen ja kirjanpitäjän unohduksen takia jääneet arvonlisäverollisiksi pariksi vuodeksi, siitä tuli verotarkastuksen myötä kohtuullisen komia viisinumeroinen jälkiverolasku maksettavaksi.

Se että joku tekee jollakin tavalla eikä ole vielä jäänyt siitä kiinni, ei tarkoita sitä että niin voisi/kannattaisi tehdä.
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Toki sen arvonlisäveron osuuden saa vähentää tuloverotuksessa, onkohan siitä tässä kyse?

Se että joku tekee jollakin tavalla eikä ole vielä jäänyt siitä kiinni, ei tarkoita sitä että niin voisi/kannattaisi tehdä.

Jeps ja hyötyajoneuvoissa auto on pääasiassa alv-vähennyskelpoisen käytön alla. My bad, huonosti selitetty.

Mutta mikä tässä on sitten käytäntö ympäri Suomea ja kuinka moni on jäämättä kiinni, niin siinä on verottajalla paljon saatavia.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo jarruongelma on kyllä maailman helpoin välttää, jos sen tiedostaa. Itselle veti Polestarissa kerran jarrut jumiin, kun en ymmärtänyt käyttää niitä ollenkaan.
Ongelma ei kyllä ole pelkästään sähköautojen tuomaa vaan ollut olemassa aina vaikka ehkä pykälää lievempänä. Jarrut tykkää kun niitä käytetään ja dinokuskinkin tulisi suunnilleen kerta viikkoon sopivassa paikassa laittaa absit rutisemaan.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ongelma ei kyllä ole pelkästään sähköautojen tuomaa vaan ollut olemassa aina vaikka ehkä pykälää lievempänä.
Sähköautolla voi ajaa periaatteessa aina käyttämättä mekaanisia jarruja ollenkaan, koska vaikka regenerointi on pois päältä, niin jarrupoljinta painaessa auto ei käytä mekaanisia jarruja vaan sitä samaa regeniä. Näin ainakin Polestarissa ja se on itsekin helppo huomata mittaristosta tuossa tilanteessa jarruttaessa. Lisäksi tietenkin regen päällä tuota jarrupoljinta ei useinkaan tarvitse painaa.

Näin ollen uskallan väittää, että ongelma on sähköautoissa moninkertainen verrattuna polttiksiin, jossa jokainen jarrutus tehdään ihan niitä oikeita jarrupaloja-/ levyjä hyväksi käyttäen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näin ollen uskallan väittää, että ongelma on sähköautoissa moninkertainen verrattuna polttiksiin, jossa jokainen jarrutus tehdään ihan niitä oikeita jarrupaloja-/ levyjä hyväksi käyttäen.
Autokouluissa taidettu kymmeniä vuosia opettaa moottorijarrutusta osana taloudellista ajoa. Toki ongelma koskee enemmän sähköautoja, mutta ei se nyt ihan mustavalkoista ole.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ilman lupaa auton lataamiseen on alkanut törmäämään yllättävän usein.
Yksityisillä ihmisillä voi tarkoittaa esim. julkisen rakennuksen jostakin ulkopistokkeesta (suko) tapahtuvaa latausta. Yrityksissä ladataan kiinteistöyhtiön piikkiin jostakin rakennuksen reunalta. Yleistä silloin kun ollaan vuokralla ja yhtiöllä on joitakin ulkopistokkeita.

Olen työssäni joutunut puuttumaan muutamaan tapaukseen. Yleisin selitys on yleinen tietämättömyys ja se, ettei oltu kielletty.
Juu, kaikki on sallittua mitä ei ole erikseen kielletty, näinhän se menee. Joskus on myös nostettu esille korkeat vuokrat ja ilmaiseksi lataaminen pitäisi sitten olla jotenkin hyväksyttävää väärin tekemistä. Kyllä siinä hetken keskustelun jälkeen on kuitenkin ymmärretty tekevän väärin, mutta vaikeaa on silti suoraan nostaa lapasta pystyy virheen merkiksi.
Itsellänikin on ladattava hybridi, mutta ei ole vielä tullut mieleen mennä kenenkään sähköjä pöllimään.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Jape enpä ollut tuohon aikaisemmin törmännyt, mutta tänään duunin parkkihallissa pysäköidessä huomasin randompistorasian vieressä capslock lapun kuinka auton lataaminen siitä pistorasiasta on kiellettyä.

Eipä kävisi mielessäkään alkaa siitä lataamaan, mutta näköjään joillakin käy.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En ole nähnyt moista koskaan, mutta kaipa tuollaista jossain on. Täyssähköä on tosin niin hyödytön latailla sukosta, että yllättäisi ajatuksenakin. Phevejä voi ehkä kuvitella paremmin.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Onkos palstalaisilla kokemuksia Mazda MX-30:sta?

Ei ole kyllä muuten, mutta toteanpa että on mielestäni hieno auto sisältä ja ulkoa - range kyllä matala alkuperäiseen hintaan nähden, mutta nyt näyttänyt olevan käytettyjä passeliin hintaan
 

hege

Jäsen
Nyt on noin kuukausi sähkökohellusta takana ja 2800km tullut mittariin ja heti näkyy se, että pidemmät ajot optimoitu (eli omat ja vaimon pidemmät duuniajot) sähkäautolle koska samana ajanjaksona ei bensa-auton mittariin ole tullut kuin 400km.

Keskikulus appin mukaan olisi 16,11 kWh/100km ja jos huomioi enrgian talteenoton kautta tuleen sähkön niin kulutus olisi 13,1 kWh/100km mutta nyt lienee säät olleet aika optimaaliset kulutuksen osalta.

Liki kaikki lataaminen mennyt kotoa käsin, mikä ollut pieni yllätys itseasiassa ja ulkopuolelta näyttäisi nopeasti katsottuna ladattu sähköä noin 50kWh:ta keskihintaan 15c/kWh ja kotona pörssisähköllä halpoja tunteja hyödyntäen. Se on meillä helpottanut, kun pitkiä ajoja ei ole joka päivä vaan kerta pari viikossa niin lataaminen ei ole pakollista joka päivä. Toinen helpottava asia on siinä, että vaimon ajot ovat käytännössä aina liki rangen puitteissa eli normaalin kahden päivän duunireissun ajokilometrit on sitä 300-350 km tasoa eli hän ei ole joutunut kertaakaan lataaman duunimatkalla autoa. Omat ajot sitten vaihtelevampia pituudeltaan ja sen suhteen oppinut että fiksua olisi ladata auto himassa täyteen ennen lähtöä eikä optimoida etukäteen kun yhden reissun lopussa oli himaan päästessä rangea jäljellä 47km kun lähtöhetkellä latausta oli vain joku 80%.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Ei ole kyllä muuten, mutta toteanpa että on mielestäni hieno auto sisältä ja ulkoa - range kyllä matala alkuperäiseen hintaan nähden, mutta nyt näyttänyt olevan käytettyjä passeliin hintaan
Rouva katseli tuota, kun sähkis sopisi paremmin hänen ajosuoritteeseen, ku meikäläisen. Täytyykin käydä potkimassa renkaita. Hyvältä näyttää ja mun mielestä hinta/laatuvaikutelma on erittäin kohdillaan, mikäli uskoo kuviin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Taitaa tilaus vaihtua nyt kuitenkin tutkarampautettuun Tesla Y:hyn, kun korealaiset eivät saa ikinä autoa toimitettua. Jännä sanoa, mutta tämän hetken hinnoilla Y, ainakin LR-malli on nimenomaan järkiratkaisu verrattuna muihin, ja vielä kompromissi monella tapaa. Perheelliselle pirun hyvät tilat, kun oli nyt hetken niin käytössä, että sai autoa normaalisti kuormattuakin.

Keulatutkan puuttuminen harmittaa, kun kamera ei vain toimi riittävän vakaasti, samoin latausnopeudessa tulee hieman turpaan. Hintataso on kuitenkin houkutteleva ja auton saa jopa viikoissa, tilattunakin kuukaudessa-kahdessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös