Sähköautoilu

  • 499 703
  • 4 600

hege

Jäsen
Oma taloudellinen säästö oli päällimmäinen ajatus, vaikka edelleenkin kokonaistaloutta ajatellen vanhalla Saabilla ajo olisi tietenkin ollut edullisempaa mutta vaihtoehtona meillä oli Saabin vaihto bensa-autoon. plugariin tai sähköautoon ja jälkimmäinen oli tässä kohtaa edullisin vaihtoehto.
Se on tietenkin mietinnän paikka olisiko vaihto tehty bensan tai plugarin tapauksessa samanhintaiseen autoon kuin EV6 vai ei. Plugarin tapauksessa vaihtoehdot meillä oli RAV4 tai Outlander ja pelkän bensan osalta testattiin laidasta laitaan vaihtoehtoja ja luultavasti valinta olisi ollut joku pikku-auto (loppumetreillä mietinnässä oli Fiat 600 avattavalla katolla).
Eli plugarin osalta pääoma kulut olisi ollut samat mutta polttiksen osalta pääomakulut olisi ollut varmaan selvästi pienemmät mutta vastaavasti autokin olisi ollut selvästi pienempi ja tullut kakkosautoksi eli vertailu on hieman appelsiinien ja omenien vertailua.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Testailin viittä sähkistä, kun oli pohdinnassa, myös Teslaa.
Päädyin nykyiseen automaattibensikseen, koska oli hiljaisempi ajossa sisältä kuin yksikään sähkiksistä. Ja ennen kuin joku vastaa: bensiksessä oli koeajohetkellä vanhimmat renkaat.

En epäile, mutta kiinnostaisi tietää, mitkä nämä kokeilemasi sähkikset olivat ja mihin bensa-autoon loppujen lopuksi päädyit? Teslaa en ole kokeillut, mutta ei ole käsittääkseni tunnettu hiljaisuudestaan. Oma Enyaqini taas on hiljaisin koskaan ajamani auto ja olen kuitenkin ajanut myös niitä top-of-the-line malleja premium-merkeiltä.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Vaikka täällä tuota lataamisen helppoutta (hieman) puolustetaan niin onhan se melko sekavaa vielä.
Bensiksellä tietää pihaan ajaessa hinnan ja että sitä tavaraa tulee aina. Reilut kymmenen kertaa olen sähköautoani joutunut lataamaan julkisilla ja kahdesti ei ole tullut virtaa ollenkaan. Ja kun täällä maaseudulla asuu niin niitä pikalatureita ei välttämättä ole kuin se yksi per kunta/kaupunki. Siinä menee helpolla aikataulut uusiksi.

Sähköautolla hinta riippuu samassa latauspaikassa siitä minkä firman appilla tai tägillä maksat. Hinta saattaa olla 20snt/kW tai sitten 90snt/kW. Sitten jos siinä on toinen lataamassa samasta latausasemasta tai akun varaus on liikaa tai akku liian kylmä/lämmin niin teho tippuu ja aika/loppusumma muuttuu taas.

Mutta sitten tuo kotilataus taas omakotitalossa asuvana toimii kyllä niinkuin pitääkin. Illalla piuha kiinni autoon ja aamulla töihin. Vajaan vuoden pärjäsin ihan 8A-sukolaturilla mutta tuli hommattua kotilatausasema ja nyt tulee hyödynnettyä pörssisähköllä yön halvat tunnit.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
"Hieman" itsensä ja muiden kusettamista, jos väittää sähköauton latauksen olevan vaivattomampaa kuin polttiksen tankkaus. Appien ongelmat, latureiden toimimattomuus/hitaus, akun lämpötila etc. tuottavat kyllä parit muuttujat auton lataukseen verrattuna pumpulle menoon.
 
"Hieman" itsensä ja muiden kusettamista, jos väittää sähköauton latauksen olevan vaivattomampaa kuin polttiksen tankkaus. Appien ongelmat, latureiden toimimattomuus/hitaus, akun lämpötila etc. tuottavat kyllä parit muuttujat auton lataukseen verrattuna pumpulle menoon.
Täysin samaa mieltä. 2v olen sähköautoilut, ja edelleen ihan yhtä perseestä on latailu ja latauksen suunnittelut pidemmillä matkoilla, etenkin talvisin.

Vaivatonta homma on vain jos on koti/työlataus, ja onneksi itselläni on edes hidaslataus taloyhtiössä. Ilman näitä en ole kenellekään pystynyt suosittelemaan sähköautoilua, koska julkisten varassa elämä olisi varmasti enemmän perseestä.

E. Lainaukset meni sekaisin, nyt oikein.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Täysin samaa mieltä. 2v olen sähköautoilut, ja edelleen ihan yhtä perseestä on latailu ja latauksen suunnittelut pidemmillä matkoilla, etenkin talvisin.

Vaivatonta homma on vain jos on koti/työlataus, ja onneksi itselläni on edes hidaslataus taloyhtiössä. Ilman näitä en ole kenellekään pystynyt suosittelemaan sähköautoilua, koska julkisten varassa elämä olisi varmasti enemmän perseestä.

E. Lainaukset meni sekaisin, nyt oikein.

Itse ratkaisin asian ostamalla ladattavan hybridin kun kotona pystyy lataamaan. Arkiajot sähköllä ja reissut bensalla. En ole vielä keksinyt yhtään järkevämpää tai vaivattomampaa tapaa itselleni kuin tämä yhdistelmä. Volvo V60:ssä 18.8 kw:n akut ja 60 litran bensatankki. Onko hienompaa?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse ratkaisin asian ostamalla ladattavan hybridin kun kotona pystyy lataamaan. Arkiajot sähköllä ja reissut bensalla. En ole vielä keksinyt yhtään järkevämpää tai vaivattomampaa tapaa itselleni kuin tämä yhdistelmä. Volvo V60:ssä 18.8 kw:n akut ja 60 litran bensatankki. Onko hienompaa?
Tuo on kyllä hyvä auto koeajon perusteella. Kulkee todella jämäkästi. Moottoritiellä vie vaan bensaa melkoisesti eli ajoprofiilista riippuen järkevä tai ei-järkevä valinta. Meillä valtaosa kilometreistä tulee kun ajelen motaria Hki-Lahti välillä, niin lataushybridi olisi siihen surkea ratkaisu. Täyssähköllä menee mukavasti.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tuo on kyllä hyvä auto koeajon perusteella. Kulkee todella jämäkästi. Moottoritiellä vie vaan bensaa melkoisesti eli ajoprofiilista riippuen järkevä tai ei-järkevä valinta. Meillä valtaosa kilometreistä tulee kun ajelen motaria Hki-Lahti välillä, niin lataushybridi olisi siihen surkea ratkaisu. Täyssähköllä menee mukavasti.

Tämä on juurikin noin. Jos et pysty pitämään akuissa virtaa niin kuluttaa enemmän bensaa kuin pelkkä vastaava bensaturbo lisääntyneen painon vuoksi. Jos taas pystyt lataamaan kotona on kyllä nurkka-ajossa pelkällä sähköllä/hybridillä todella edullista. Hybridi-moodissa kestää akut n.400 km kaupungissa, sähköllä se 70-80km, ehkä moottoritievauhdeissa vielä vähemmän, siitä ei vielä kokemuksia.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse lähinnä siksi, että sähköllä on hemmetin paljon mukavampaa ja sujuvampaa ajaa. Kustannukset ovat sivuseikka-
Tämä on oikea asenne. Usein vaan tuntuu että sähköautoilu on ikävästi kurjistanut autoilua. Eli lähinnä sähköautoilla ajavat he, jotka ovat tottuneet ajamaan ~uusilla autoilla ja tottuneet siihen kustannusrakenteeseen. No nyt kun siirtyvät sähköautoihin, niin ajavat ~saman segmentin (eli Octaviamiehet ovat vaihtaneet M3, MY, Enyaqiin tai Polleen) autoilla kuin ennenkin ja laskevat paljonko säästävät. Versus että kokonaiskustannus olisi sama kuin ennen ja laskisivat paljonko hienomman auton sillä saa.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tesla miehet huomio!!!

S-malli vähän kiinnostaisi, se on noista Tesloista omaan silmään vielä siedettävä.

Onko noissa 3-malleissa jotain oleellisesti parempaa / uudempaa mikä kallistaisi vaakaa siihen suuntaan? Akut molemmissa ”samat”? Mites jalkatila S malli vs. 3 sarja?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tesla miehet huomio!!!

S-malli vähän kiinnostaisi, se on noista Tesloista omaan silmään vielä siedettävä.

Onko noissa 3-malleissa jotain oleellisesti parempaa / uudempaa mikä kallistaisi vaakaa siihen suuntaan? Akut molemmissa ”samat”? Mites jalkatila S malli vs. 3 sarja?

Laitat kättä taskuun ja tilaat uuden S:n niin saat ne samat uudet M3:ssa olevat ominaisuudet ja S:n tilat.

Vielä jos tehot himottaa niin kättä syvemmälle taskuun ja ostat S Plaidin. Tosin se tulee sillä typerällä ratilla ja en muutenkaan ymmärrä mitä 1000 hevosvoimalla tekee.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Jos näillä hinnoilla olisi auton valinta edessä, niin päätyisin luultavasti Telsa model Y, nelivetoon. Auton hinta on tainnut laskea taas sen edellisen hinnan alennuksen jäljiltä.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Nuo Teslan hintojen laskut ovat kyllä jälleen aika mielenkiintoinen markkinaliike. Kertovat ainakin siitä, että autoja tulee linjastoilta enemmän kuin vanhoilla hinnoilla saadaan myytyä. Mutta onko taustalla painettu jo paniikkinappulaa vai mennäänkö siellä bisnes edellä ja luotetaan siihen, että Teslalta löytyy kaikille sähköauton ostajille sopiva vaihtoehto. Jotenkin itseni on vaikea nähdä, että yksi merkki ja käytännössä pari mallia voisivat olla vastaus vaikka 50% suomalaisista auton omistajista.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Y performance laski siis noin 5000 ja laski jo aiemmin noin 8000? Pari naapuria sai sen pihaan joulukuussa vanhoilla hinnoilla, sanoin, että viekää nyt takaisin ja tilatkaa uusi kun kerran sitä voi Teslalla tehdä nettikaupan ehtojen myötä, mutta eivät "kehdanneet". Tuli kallis kainostelu.
 

12961

Jäsen
Nuo Teslan hintojen laskut ovat kyllä jälleen aika mielenkiintoinen markkinaliike. Kertovat ainakin siitä, että autoja tulee linjastoilta enemmän kuin vanhoilla hinnoilla saadaan myytyä. Mutta onko taustalla painettu jo paniikkinappulaa vai mennäänkö siellä bisnes edellä ja luotetaan siihen, että Teslalta löytyy kaikille sähköauton ostajille sopiva vaihtoehto. Jotenkin itseni on vaikea nähdä, että yksi merkki ja käytännössä pari mallia voisivat olla vastaus vaikka 50% suomalaisista auton omistajista.

On kieltämättä erikoista strategiaa, mutta uppoaa varmasti autohankintaa excelin kautta tarkastelevalle. Auto on kuitenkin monelle (ml. itselleni) edelleen sen verran tunnepohjainen hankinta, että Teslan kysyntä ja sen hintajousto on joka tapauksessa jollakin tavalla rajallista. Aika näyttää miten markkinaosuuksien käy.

EQE -mersuja olen hiljattain sillä silmällä katsellut. Saisi olla sellainen vaihtoehto, joka olisi ulkoisesti pappamalli, mutta AMG-mallin tekniikka. EQE 500 kai, mutta ovat vähän käytettyinä aika harvinaisia. Miksei tietysti myös EQS menisi, löytyy enemmän käytettyjä kun malli on ollut hiukan kauemmin markkinoilla. BMW i-vehkeiden muotoilulle en syty ja takaovelliset Etronit ovat tylsiä. Teslalle en ole saanut itseäni lämpeämään, vaikka sieltä voisi samassa hintaluokassa valita jo jotain järjettömillä tehoilla olevaa plaidia.

Mobilesta katselen eurooppalaisia vähän käytettyjä autoja. Mieluummin satsaan vähän hienompaan vähän käytettyyn nyt kun markkina on normalisoitunut ja uuden auton hinta laskee kaupasta ulos ajettaessa.

Kulutusta en näissä jaksa kovin paljoa katsoa eikä se ole merkittävä valintakriteeri. 300km rangella hoitaa käytännössä yhtä tai kahta vuosittaista ajomatkaa lukuun ottamatta kaikki ajot kotilatauksin, joten on aika lailla sama onko kulutus 15 vai 30 kwh/100km, kunhan akkukapasiteetti on riittävä. Pikalataillaan sitten hiukan tiheämmin silloin harvoin kun pitkälle reissulle on tarve.
 
Viimeksi muokattu:

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Y performance laski siis noin 5000 ja laski jo aiemmin noin 8000? Pari naapuria sai sen pihaan joulukuussa vanhoilla hinnoilla, sanoin, että viekää nyt takaisin ja tilatkaa uusi kun kerran sitä voi Teslalla tehdä nettikaupan ehtojen myötä, mutta eivät "kehdanneet". Tuli kallis kainostelu.
Ei jumalauta, kyllä täytyy löysää olla pankkitilillä, että ei viitsi käydä heittämässä avaimia tiskille ja sanoa ”Moikka”.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Y performance laski siis noin 5000 ja laski jo aiemmin noin 8000? Pari naapuria sai sen pihaan joulukuussa vanhoilla hinnoilla, sanoin, että viekää nyt takaisin ja tilatkaa uusi kun kerran sitä voi Teslalla tehdä nettikaupan ehtojen myötä, mutta eivät "kehdanneet". Tuli kallis kainostelu.
Tuossa oli myös vaara, että naapuri olisi kuvitellut, että ollaan köyhiä ja pikkurahan tarpeessa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Teslan hinnoista oli pari hapokasta kommenttia facen ryhmissä. Viime kesällä ja syksyllä otettu vastaan Model Y Performance jollain n. 75 tonnin hinnalla. Kuulemma velkaa vielä autosta enemmän tällä hetkellä kuin uuden vastaavan hinta nyt. Noh elämä on.

Minusta saisivat vielä pudottaa reilummin Model S:n hintaa. Vaikka nytkin se tuli vähän alas, niin mielummin katselisi jotain Taycania tms. samalla rahalla.

Sähköautomiehet -podcastin uusimmassa jaksossa (nro 160) on mielenkiintoista juttua pikalatauksesta Kempowerin jampan kanssa. Menee varmaan perusautoilijalle turhankin syvälle mutta mielenkiintoista silti. Kannattaa myös kuunnella pari jaksoa (nro 113 ja 114) akkuproffan kanssa, hyvää tietoa akuista, akkukemioista, latauksesta jne ja suht kansantajuisesti vielä. Lisäksi lehdenjakaja-jakso (138) on omalla tapaa hyvä tarina eräänlaisesta arjen sankarista.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
On kieltämättä erikoista strategiaa, mutta uppoaa varmasti autohankintaa excelin kautta tarkastelevalle. Auto on kuitenkin monelle (ml. itselleni) edelleen sen verran tunnepohjainen hankinta, että Teslan kysyntä ja sen hintajousto on joka tapauksessa jollakin tavalla rajallista. Aika näyttää miten markkinaosuuksien käy.
+ @aalto tähän samaan:

Aika loogistahan tuo on sikäli, että kun prosessi tuotannosta myyntiin on liki kokonaan Teslan omassa hallinnassa, katteet ovat olleet kovia. Kun nyt kilpailua on hiukan enemmän alkanut olla, vaikkakin osalla kilpailijoista edelleen toimitusajat laahaavat ja tuote itsessäänkin on mitä on, voidaan katteesta höylätä huoletta pois ja kyllästää markkinat taas hiukan syvemmältä. Tuosta sitten uusi kolmonen markkinoille ja vanhojen mallien hinnat jälleen alas - kohta ollaan jo kolmosessa alkavassa lukemassa ja siinä vaiheessa taas uusi nurkka Esson baarissa kääntää tuulipuvun takkiaan.

Teslastahan ei tarvitse pitää muotoilultaan, sisustaltaan tai ajotuntumaltaan. Muotoilu on ilmanvastuksen sanelemaa, minimalismi sisustuksessa karsii kuluja, marginaalisesti massaakin ja ajotuntumassa tuntuu se, ettei se ole pohjoismaisille teille suunniteltu. Omaan makuuni ulkonäkö on ok+, sisustasta pidän tyyliltään, koska en siedä namikkamyrskyä ja levottomia avaruusvaloja. Alusta on liian kova, mutta toisaalta silloin kun Suomessa pääsee sileälle asfaltille, on tuntuma itseasiassa aika hyvä.
---

Asia erikseen on sitten ne vähättelevät kommentit, mitä Tesla saa aikaan milloin mistäkin syystä. Pinkkamiehet kokevat tarpeelliseksi vähätellä laadun vuoksi, automiehet ajotuntuman tai molemmat ihan vaikka vain yleisyyden vuoksi. "Tulee Uudellamaalla liikaa vastaan, hei." Kun mainitsin köyhien ulinasta, nousi hirveä poru siitä, miten Tesla on halvin sähköauto, yleinen kuin Sierra aikanaan ja itsellä on tuplasti kalliimpi. Ok. Mulle se lähinnä kertoo siitä, että jokin siinä Teslan menestyksessä vituttaa pintaa syvemmällä, vaikka sen hetken katalyyttina saattoi toimia eräs mulkku palstalainen.

Osa kritiikistä on ansaittua, ja olen itsekin esim. automaattipyyhkimiä sekä kaistavahtia arvostellut. Toisaalta, millä muulla merkillä vastaavien ominaisuuksien korjaaminen onnistuu OTAna? Niinpä.

Helvetin edistyksellinen automerkkihän se on ja edelläkävijä. Myös Muskista voidaan olla mitä mieltä tahansa, mutta on se kyllä pistänyt koko jättimäisen autoteollisuuden uuden eteen ja se on aika iso meriitti. Tämän toteaminen voidaan kuitata fanipojan puheina, mutta uskon ajan tässä olevan puolellani lopulta. Lisäksi kun tuote on tietyistä lapsentaudeistaan huolimatta kunnossa, on lällättely helppo kuitata henkisten bensalenkkareiden ja muiden köyhien ulinana.

Jaa, taidanpa mennä runk... ihailemaan autoani, kun tuli juuri pestyä se. Kimaltelee tuossa pihalla kaikkine 500 hevosine ja 700 newtoneineen. Niiden avulla sitä on helppo kiilata köyhiä ojaan motarilla!

Edit. Pari typoa ja tarkennus
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Teslan hinnoittelusta vielä: Saattaapa mukana hyvinkin olla myös valmistelua kiinalaisten sähköautojen laajempaan tulemiseen Euroopan markkinoille. Heille hinta on jossain vaiheessa todennäköinen kilpailuetu, jos ei muuten niin isolla valtiotason pensselillä väkisin alas maalattuna. Markkina on joka tapauksessa melkoisessa murroksessa ja kyse lienee myös strategisesta asiasta kiinalaisille, erityisesti kun katsoo isoa kuvaa myös kaivannaisten suhteen. Monta automallia on markkinan kynnyksellä, eikä olisi ihan ensimmäinen massatuote, jossa kinkit lähtevät harrastamaan valtiovetoista tai ainakin avustettua polkuhinnoittelua.

Kuten sanottua, aika näyttää mihin markkinaosuudet asettuvat.

Ostetaan niitä huippumallin iphonejakin, vaikka androidin saisi paremmilla teknisillä ominaisuuksilla yleensä halvemmalla. Onneksi meille on tarjolla vaihtoehtoja ja kukin löytää markkinoilta omansa. Siitä tässä ollaan varmasti samaa mieltä, että sähköauto se olla pitää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lahti-Oulu-Lahti ajettu viikonlopun aikana ja aakkoslataukset todettu erittäin toimiviksi. Latausnopeus 55 kwh ja 110 kwh välillä.

Kärsämäen superchargeriltakin sai hyvin virtaa kahden Teslan välistä, vaikka halpis-teslojen omistajat kateellisina katsoivatkin arvokkaamman Skodan perään. Tämä oli muuten hjuumoria teslojen uusista myyntihinnoista.

Oulussa Kaakkurin Citymarketilta hain lapselle ruokaa ja itselle limpparia ja samalla laitoin k-latauksen suurteholaturin tulille, mutta sieltä tuli vain 15 kwh vaikka olin ainoa sähköautoilija paikalla. Mistäköhän tuo voisi johtua? Ainoa kerta kun olen k-latausta kokeillut.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
@Tadu Sekoititko nyt energian ja tehon? Todennäköisesti puhut kilowateista (kW teho), vaikka kirjoittikin kilowattitunneista (kWh energia).
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Tadu Sekoititko nyt energian ja tehon? Todennäköisesti puhut kilowateista (kW teho), vaikka kirjoittikin kilowattitunneista (kWh energia).
Kyllä sekoitin. Kiitos kun korjasit. Tarkoitin tosiaan lataustehoa. Aakkosilta sai 55-110 kw, Teslalta noin 70 kw, mutta k-latauksen suurteholaturista vain 15 kw tuntemattomasta syystä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös