Sähköautoilu

  • 496 153
  • 4 583

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämän päivän ajot Polella:

73 km, maantieajoa / hiekkatie keskinopeus 71 km/h ja kulutus 17,8 kWh.

Tuo ei sisältänyt yhtään ohitusta, vakkari päällä aina kun mahdollista.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pole, matka tänään:

161 km, maantietä asfaltilla, neljä ihmistä kyydissä, keskinopeus tasan 100 km/h ja keskikulutus 21,2 kWh / 100 km/h.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ilman sarvia ja hampaita kysyn, että mikä juttu tuo kulutuksen maaninen kyttääminen on sähköautopiireissä? Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, ihan järjettömyyksiin asti. Onko kyse vain siitä että täytyy ns. säästää tulitikuissakin jotta joskus voi ostaa kartanon? Kyllä minäkin joskus omalla autollani katson että paljonko kuluttaa jos oikein pihistelee, mutta se on ehkä kerran vuodessa.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Ilman sarvia ja hampaita kysyn, että mikä juttu tuo kulutuksen maaninen kyttääminen on sähköautopiireissä? Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, ihan järjettömyyksiin asti. Kyllä minäkin joskus omalla autollani katson että paljonko kuluttaa jos oikein pihistelee, mutta se on ehkä kerran vuodessa.
Se on se rangeahistus. Sillä varjolla tehään jonoja ja motareilla rekatkin ajaa ohi
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse ainakin tossa edellä olen mahdollisille ostajaehdokkaille yrittänyt antaa dataa mitä tuollainen 300 kW Polestar oikeasti kuluttaa.

Toi on työsuhdeauto joten aivan se ja sama mitä kuluttaa.
 

Outsider

Jäsen
Ilman sarvia ja hampaita kysyn, että mikä juttu tuo kulutuksen maaninen kyttääminen on sähköautopiireissä? Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, ihan järjettömyyksiin asti. Onko kyse vain siitä että täytyy ns. säästää tulitikuissakin jotta joskus voi ostaa kartanon? Kyllä minäkin joskus omalla autollani katson että paljonko kuluttaa jos oikein pihistelee, mutta se on ehkä kerran vuodessa.

Maanisuudesta en tiedä, mutta sähköautoissa se kulutus muuttuu merkittävästi polttiksia enemmän olosuhteiden ja ajonopeuden mukaan ja kun toimintasäteet on muutenkin mitä on, niin asialla vaan on olennaisesti merkitystä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ajoin eilen kusematta Tsaddista Hämptoniin. Toistin tempun paluumatkalla. Molemmat suunnat vakkarilla hiukan yli sallitun. En muuten tankannut kertaakaan. Rangea jäi 500 km. Mitä voitin?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Se on se rangeahistus. Sillä varjolla tehään jonoja ja motareilla rekatkin ajaa ohi
Tää on aina hauska yleistys. Ajelin viime viikonloppuna tampereelta helsinkiin teslalla motaria ja sekosin jo lempäälän kohdalla laskuissa, että montako polttiskuskia olin ohittanut vaikka ajoin vaan muutaman kilsan yli sallitun. Sama teema jatkui helsinkiin asti.

Samoin vaikka itselläni tosiaan oli se 110km/h vakkarissa, niin tesloja ja muita sähköautoja meni kyllä enemmän ohi kun polttiksia omastakin autosta.

Tein tuon havainnon jo viime keväänö ja kesänä kun polttoaineen hinta nousi, että moottoritiellä nopeudet laski merkittävästi ja nimenomaan näissä jotka tankkaavat vielä sitä kallista menovettä. Sähköautoilijoilla tuo kulutuksen nousu ei kuitenkaan kukkarossa näy vaan siinä rangessa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tein tuon havainnon jo viime keväänö ja kesänä kun polttoaineen hinta nousi, että moottoritiellä nopeudet laski merkittävästi ja nimenomaan näissä jotka tankkaavat vielä sitä kallista menovettä. Sähköautoilijoilla tuo kulutuksen nousu ei kuitenkaan kukkarossa näy vaan siinä rangessa.
Näinhän tuo ajokulttuuri on näillä bensan hinnoilla muuttunut ja rangen takia sitten nuukaillaan tosiaan sähköpeleillä. Itellä kun vaihtui juuri polttis toiseen polttikseen, kulutusta tulee vielä seurattua silmä kovana ajotietokoneelta. Sikäli hassua tuo himmailu, että se bensavehkeen range hupenee silmissä ennemminkin kaupunkiajossa. Mulla oli nyt reissuun lähtiessä 100 km ajettuna kaupunkiajoa resetistä ja 600 km rangea. Motaria 100 km ja range oli kasvanut -> 650 km. Paluumatkan alussa range taas romahti keskustapyörityksessä, mutta motarilla taas muutos positiiviseen suuntaan. Mitäs sitä turhaan alle rajoituksen ajamaan, kun kaikki kilsat puhdasta säästöä korkojen kera!
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Pole, matka tänään:

161 km, maantietä asfaltilla, neljä ihmistä kyydissä, keskinopeus tasan 100 km/h ja keskikulutus 21,2 kWh / 100 km/h.
Ajoin eilen samanlaisella Polestarilla 415km, kulutus oli 18,8kWh/100km. Keskari 92kmh. Eco ilmastointi ja 18 astetta,silti oli jopa kuuma sisällä kun aurinko paistaa koko ajan tuulilasista sisään. Lähdin 94% akulla ja ajoin n. 305km Lahteen, päätin testata ainoaksi lataustauoksi Ionityä kun tuli Polestarilta hyvä hinta siihen. Saavuin 16% akulla ja kulutus oli 18,4 siihen tullessa. Not bad, kesärenkailla olisi ollut jotain 17 tasoa. Noh, Eipä saanut ladattua äpin kautta millään. Vieressä Tesla sai ainoastaan tägillä toimimaan. Menin sitten viereiseen Cittariin ja sieltä Ellin kautta normaalisti latauskäyrän mukaisesti vartissa SoC lähes 60%:iin.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Tää on aina hauska yleistys. Ajelin viime viikonloppuna tampereelta helsinkiin teslalla motaria ja sekosin jo lempäälän kohdalla laskuissa, että montako polttiskuskia olin ohittanut vaikka ajoin vaan muutaman kilsan yli sallitun. Sama teema jatkui helsinkiin asti.

Kyttääkö/laskeeko jengi oikeasti onko ohitettavat autot polttomoottorilla vai sähköllä toimivia?

Oma C40 Twin Ultimate tulee kahden viikon päästä ja toivottavasti joku potkii gelekseille, jos omat jutut alkaa mennä sähköautosekoiluksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyttääkö/laskeeko jengi oikeasti onko ohitettavat autot polttomoottorilla vai sähköllä toimivia?

Oma C40 Twin Ultimate tulee kahden viikon päästä ja toivottavasti joku potkii gelekseille, jos omat jutut alkaa mennä sähköautosekoiluksi.

Ei kyttää tai laske.

Muutenkaan itseä ei Teslan kulutuslukemat jaksa kiinnostaa. Ainoastaan jos jotain pidempää matkaa ajaa ja haluaisi minimoida matkan päällä tapahtuvat lataukset niin saatan ajaa tavallista hiljempaa (eli esim 120kmh nopeuden sijaan 95kmh).

Omalla logiikalla sähkön pörssihinnan ollessa alhainen voi siellä motarillakin päästellä paljon kovempaa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kyttääkö/laskeeko jengi oikeasti onko ohitettavat autot polttomoottorilla vai sähköllä toimivia?

Oma C40 Twin Ultimate tulee kahden viikon päästä ja toivottavasti joku potkii gelekseille, jos omat jutut alkaa mennä sähköautosekoiluksi.
Joo no varmaan arvaatkin, että en minäkään mitään laskenut ole. Kunhan pisti silmään, että autot ajavat nykyään hitaammin, eikä ne sähköautoilijat kyllä ole niitä teiden tukkoja.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nämä auringonpaisteet ovat kyllä mukavia kun paneelit tuottavat sellaiset 5kwh ja auto latautuu lähes ilmaiseksi.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Kovasti oli ikä- ja osaamiskeskustelua pääsiäisen tienoilla liittyen sähkiksen lataamiseen. Ei se osaaminen ole ikäkysymys, mutta tottahan se uuden oppiminen ja etenkin kiinnostus siihen heikkenee iän myötä. Isoin ongelmahan on, että markkina on vielä niin kehittymätön ja kirjava, että nuo latailut vaatiin sen seitsemän sovellusta ja hinta on välillä arvoitus. Selitykseksi ei kelpaa, että asia on uusi kun noita erilaisia mobiilimaksujärjestelmiä on ollut jo niin pitkän aikaa. Arkikuvioissa toki mennään tutuilla kaavoilla ja rutiineilla, mutta hieman vieraamassa paikassa reissulla joutuu varmaan hieman arpomaan. Mutta tässä kuten monessa muussakin teknologisessa kuviossa early adopterit on joustavampia kuluttajia ja se ei ole ikäriippuvainen asia. Iso massa taas vaatii, että homma toimii paljon simppelimmin. Plugarin omistajana toki muutenkin latailut on vähän hankalia kun ei se latausteho ole mikään huikea.
Tesla lienee softassa edellä, mutta miten muilla merkeillä toimii etähallinta yms matkojen seuranta sovelluksella. PSA:n appikset on ihan täyttä paskaa etenkin Androidilla ja kollegan sähkörellun appis jättää myös paljon toivomisen varaa. Itse kun on tehnyt työkseen mobiiliappiksia jo 20v sitten, niin jotenkin toivoisi että valmistajia kiinnostaisi, mutta ei sitten vissiin. Eniten naurattaa, että näillä samoilla releillä myydään uusi malleja hymyssä suin. Saattaa hieman autoilukokemus kärsiä kun yrittää asettaa esilämmitystä ja on viis kertaa jo tappanut sovelluksen eikä oikein vieläkään suju.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Nämä auringonpaisteet ovat kyllä mukavia kun paneelit tuottavat sellaiset 5kwh ja auto latautuu lähes ilmaiseksi.
Mietin tässä yksi päivä, että voiko tuon latauksen tehdä niin, että käyttää vain aurinkosähköä eli latausteho saattaisi vaihdella päivän aikana?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mietin tässä yksi päivä, että voiko tuon latauksen tehdä niin, että käyttää vain aurinkosähköä eli latausteho saattaisi vaihdella päivän aikana?
Hmm. Tuo vaatisi jonkun älykkään laturin ja aurinkosähköinvertterin, jotka toimisivat yhteen. En osaa sanoa.

Oma laturi on sellainen, että lataan puoliteholla (5,5 kwh) ja aurinkosähköä tulee parhaimpina hetkinä noin 5 kwh, jota kuluu toki myös talon perussähköönkin. Eli autoa ladatessa sähköä tulee hivenen myös verkostakin. Täysin ilmaista tuo sähköautolla ajaminen ei siis minulla ole, mutta lähes.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No juu, normaalisti aurinkovoimalalla tehty sähkö ei toki ole ilmaista, vaan nykyisillä sähkönhinnoilla yleisesti varmaankin kalliimpaa kuin töpselisähkö. Voimalalla tuotetun sähkön hinta 10snt, 20 vuoden tarkastelujaksolla taitaa olla Motivan lukemat.
Tämänhetkisillä sähkönhinnoilla ei siis ns maksa vaivaa alkaa rakentaa ohjausta, mutta vaikka viime kesänä tilanne saattoi olla toinen, riippuu toki siitä ostetun sähkön hinnastakin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No juu, normaalisti aurinkovoimalalla tehty sähkö ei toki ole ilmaista, vaan nykyisillä sähkönhinnoilla yleisesti varmaankin kalliimpaa kuin töpselisähkö. Voimalalla tuotetun sähkön hinta 10snt, 20 vuoden tarkastelujaksolla taitaa olla Motivan lukemat.
Tämänhetkisillä sähkönhinnoilla ei siis ns maksa vaivaa alkaa rakentaa ohjausta, mutta vaikka viime kesänä tilanne saattoi olla toinen, riippuu toki siitä ostetun sähkön hinnastakin.
Voimalalla tuotetusta sähköstä ei makseta veroja ja siirtomaksua. Kun ne otetaan huomioon, niin aika nopeasti se töpselisähkön hinta sinne yli 10 sentin nousee. Tänäänkin näyttää pörssisähkö pyörivän siinä 5 sentissä, eli siirron ja verojen jälkeen menee yli 10 sentin komeasti.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Lataamisesta pitää saada tasan tarkkaan yhtä simppeliä kuin bensa-auton tankkaamisesta. Niin ettei edes tarvitse kaivaa älypuhelinta esiin jotta menopeliin saa lisää virtaa. Ja ettei tarvitse arpoa esim. lataustehon kanssa. Ihmistä jolle autoilu on pakollinen paha ei voisi vähempää kiinnostaa plärätä joidenkin sovellusten kanssa aina kun käy "tankilla".
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voimalalla tuotetusta sähköstä ei makseta veroja ja siirtomaksua. Kun ne otetaan huomioon, niin aika nopeasti se töpselisähkön hinta sinne yli 10 sentin nousee. Tänäänkin näyttää pörssisähkö pyörivän siinä 5 sentissä, eli siirron ja verojen jälkeen menee yli 10 sentin komeasti.
Toki, mutta jos tässä sähköautokeskustelussa aurinkosähkölle sallitaan aikajousto, ts ladataan autoa kun voimala tuottaa sähköä eli päivällä, niin sama sallittaneen töpselisähköllekin, ts ladataan öisin (tai koska sähkö kesällä halvinta onkaan).
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Noh, Eipä saanut ladattua äpin kautta millään. Vieressä Tesla sai ainoastaan tägillä toimimaan.

Muuten samaa mieltä, mutta kyllä mä tankkaan Dieselinkin useimmiten puhelimen sovelluksen kautta. Ihan vaan koska se on niin simppeliä.
Simppeliä? Ehkä, mutta ei niin varmatoimista kuin muilla tavoin. Ei taida noi lataussoftat yms. olla ainoita automotive maailmassa jossa softa on paskaa. VW:n WeConnect palvelu (ja Audin vastaava, varmaan sama backend) kränäsi pari vuotta ennen kuin alkoi toimimaan edes jollakin tavalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös