1.Tappelu, tappelu, tappelu!!!
Nyt on kova kun joukkueen sisällä jo tapellaan.
1.Tappelu, tappelu, tappelu!!!
Nyt on kova kun joukkueen sisällä jo tapellaan.
Aika hyvä. Mitähän polestar on päivityksissään optimoinut, että on päässyt tuohon. Enemmän kuullut ja lukenut niistä 22-24kwh/100km kulutuksista. Muistaakseni omillakin polestar koeajoilla (2kpl) oli kulutukset tuota minun mainitsemaa luokkaa ja volvo c40 taisi mennä sitten jo 25kwh/100km.Tänään piti oikein tsekata toi kulutus. 59 km, keskinopeus 78 km/h ja 18,1 kWh näytti keskikulutukseksi.
Tuossa ei ollut yhtään ”sähkö pohjaan” ohitusta vaan ihan jonossa ajettiin neljä ihmistä kyydissä.
Onneks Polestareja ei tule vastaan ollenkaan.Tesla on erittäin hyvä sähköauto mutta minulla yksi syy päätyä toiseen merkkiin oli että ne on rumia ja niitä tulee koko ajan vastaan.
En tiedä, mutta minulle sisääntulobiisiksi tämä:Joko muuten tästä järjestetään SM-kisoja kuten Saabeista jankkaamisessa?
Oma valinta oli Polestar 2 ja Tesla M3 oli kakkos vaihtoehto jota harkitsin vielä uudestaan Teslan hinnanalennuksien jälkeen. Päädyin tuohon koska se miellytti ulkonäöllisesti eniten, Teslan laatu arvelutti (saattaa olla osittain vanhentunutta tietoa) ja Tesloja tulee ainakin täällä etelässä liikaa vastaan, myös muuten se täytti tarpeet. Myönnetään toki että myös Polestareja tulee nykyään joka päivä vastaan joten mitenkään harvinainen auto ei ole sekään mutta en ole toistaiseksi valintaa katunut. Tesla on erittäin hyvä sähköauto ja kilpailukykyisesti hinnoiteltu mutta ihan hyvä että on muitakin vaihtoehtoja.Mielenkiinnosta - tai siis siksi, että voin vähätellä valintasi - minkä otit?
---
Ajelin tuossa Y:llä jonkun aikaa, kun oma kolmonen oli peltipajalla. Tilat ihan helkkarin jees ja korkeus teki mukavaksi istua kuskin penkille, mutta pakko sanoa, että olipahan totuttelu siihen tuulen kiskontaan. Todella epävarma ajettava vrt. M3 ja siihen päälle ilmeisesti uudesta kameraan pohjautuvasta vakkarista aiheutuneet sekoilut autopilotin kanssa, ja haihtui lievä Y-kuume aika nopiaan.
On tuo kolmonen kuitenkin suorituskyvyltään, muotoilultaan ja kokonaisuutena aika ylivoimainen auto tällä hetkellä.
Katsotaan, kuka tuohon loppuun tällä kertaa tarttuu. Köyhien ulinaa!
Ajelin tuossa Y:llä jonkun aikaa, kun oma kolmonen oli peltipajalla. Tilat ihan helkkarin jees ja korkeus teki mukavaksi istua kuskin penkille, mutta pakko sanoa, että olipahan totuttelu siihen tuulen kiskontaan. Todella epävarma ajettava vrt. M3
Aika hyvä. Mitähän polestar on päivityksissään optimoinut, että on päässyt tuohon. Enemmän kuullut ja lukenut niistä 22-24kwh/100km kulutuksista. Muistaakseni omillakin polestar koeajoilla (2kpl) oli kulutukset tuota minun mainitsemaa luokkaa ja volvo c40 taisi mennä sitten jo 25kwh/100km.
Tietysti sääolosuhteet ja kaikki vaikuttaa merkittävästi, mutta tuo 18kwh polella on jo kilpailukykyinen suoritus ainakin korealaisia vastaan. Pelottavan lähelle menee jo teslaakin.
Tervetuloa kuplastasi ulos. Vanhemmat ikäluokat eivät nuoruudessa käyttäneet kuusnepaa, kakskasikutosta jne. Koulussa ei opetettu mitään aateekota, ei edes minun aikana vaikka olen 47v.Ihmettelen jos kuusikymppisillä on vaikeuksia kännykän käytössä, kun kolmeenkymmeneen vuoteen ei ole tapahtunut oikein mitään tällä saralla, siis sen jälkeen kun tuli win95 ja netti. Hiirtäkään ei enää tarvita.
Samalla tavalla kun sähköautoilijoita haukutaan hipeiksi tai muiksi maailmanpelastajaksi. Ja sähköautoja haukutaan surkeiksi välimalleiksi (vetyä odotellessa) jotka hyytyvät pakkasella hankeen.
Kyllä tuo toimii molempiin suuntiin. Väittäisin, että se polttomoottorilla autoileva pääsee helpommalla näissä internet keskusteluissa.
Hinta ei ainakaan ole ongelma. Esimerkiksi kansanauto tesla sopii kyllä kaikille myös hinnan puolesta. Selviää sinullekin kun selaat ketjua vähän taaksepäin.Autoilijat miettivät eri vaihtoehtoja ja aika harvalle sähkö on se vaihtoehto hinnan tai omien tarpeiden vuoksi.
Mitä tarvitsee muuttaa omissa tavoissaan, jotta sähköauto sopisi? Tämä ei ole oikein selvinnyt mulle. Jalka kaasulle ja menoksi. Kun mittari menee kohti punaista, letku kiinni ja kohta mennään taas. Eikä se mittari edes mene punaiselle ihan joka ajolla. Kuvasin juuri autoilun syvimmän olemuksen.Jos ei halua mitään omissa tavoissaan autoilua kohtaan muuttaa, niin ei myöskään sähköauto sovi nyt, eikä se sovi viiden vuoden päästäkään.
97% ihmisistä ajaa internetin mukaan autolla 500km siirtymiä vaimot lapset ja koirat kyydissä. Suurimmalla osalla sähköautoja joutuu pitää lataustauon tuossa eli joutuu pysähtyä ja nousta autosta. Tuo vaatii tiettyä asennemuutosta.Mitä tarvitsee muuttaa omissa tavoissaan, jotta sähköauto sopisi? Tämä ei ole oikein selvinnyt mulle. Jalka kaasulle ja menoksi. Kun mittari menee kohti punaista, letku kiinni ja kohta mennään taas. Eikä se mittari edes mene punaiselle ihan joka ajolla. Kuvasin juuri autoilun syvimmän olemuksen.
Jos lähdettäisiin siitä asennemuutoksesta, että lopeteaan tuo kusematta Hangosta Lappiin trollailu.97% ihmisistä ajaa internetin mukaan autolla 500km siirtymiä vaimot lapset ja koirat kyydissä. Suurimmalla osalla sähköautoja joutuu pitää lataustauon tuossa eli joutuu pysähtyä ja nousta autosta. Tuo vaatii tiettyä asennemuutosta.
Hinta ei ainakaan ole ongelma. Esimerkiksi kansanauto tesla sopii kyllä kaikille myös hinnan puolesta. Selviää sinullekin kun selaat ketjua vähän taaksepäin.
En ole 97% ihmisistä, mutta itselle 80% ajoista kertyy 300-400km työmatka-ajoista. Nyt ajellaan kaasu Volvolla jolla ajo /km ei ole ihan mahdottoman kallista. Sähköauto tullee seuraavaksi autoksi, mutta näillä näkymin vasta 3-4v päästä. Itsellä on sellainen toive, että tuolloin olisi useampia vaihtoehtoja joilla range olisi sellainen että talvipakkasillakin pääsisi edestakaisin Tampere - Helsinki välin lataamatta. En ole kyllä kovin aktiivisesti seurannut, että joko tuollaisia rangeja löytyy?97% ihmisistä ajaa internetin mukaan autolla 500km siirtymiä vaimot lapset ja koirat kyydissä. Suurimmalla osalla sähköautoja joutuu pitää lataustauon tuossa eli joutuu pysähtyä ja nousta autosta. Tuo vaatii tiettyä asennemuutosta.
Se olisi todella toivottava muutos. Samaa mieltä. Sitten noiden pitkien siirtymien lisäksi asennemuutosta tarvitsee tuohon johtojen kanssa pelaamiseen ja niiden opetteluun. Samoin edes pieni ymmärrys yksinkertaisesta sähkötekniikasta (lataustehot) olisi toivottavaa. On tuossakin jo listaa opeteltavaksi.Jos lähdettäisiin siitä asennemuutoksesta, että lopeteaan tuo kusematta Hangosta Lappiin trollailu.
Miten johtojen kanssa pelaaminen eroaa letkun kanssa touhuamisesta? Selitä se mulle. Mä en ymmärrä polttomoottorista yhtään sen enempää kuin sähkömoottoristakaan. Mulle on ihan sama, mistä se energia moottoriin tulee, kunhan matka taittuu. Silloin kun ajetaan, mikään letku ei ole kiinni. Silloin kun on, ei ajeta. Mihin sitä asennemuutosta oikeasti tarvitaan?Se olisi todella toivottava muutos. Samaa mieltä. Sitten noiden pitkien siirtymien lisäksi asennemuutosta tarvitsee tuohon johtojen kanssa pelaamiseen ja niiden opetteluun. Samoin edes pieni ymmärrys yksinkertaisesta sähkötekniikasta (lataustehot) olisi toivottavaa. On tuossakin jo listaa opeteltavaksi.
Polttiksella riittää että tiedät, että se autosi on vaikka diesel. Otat aina siitä letkuata kiinni missä lukee diesel ja painat napin pohjaan niin diesel valuu tankkiin ja aina samalla nopeudella.Miten johtojen kanssa pelaaminen eroaa letkun kanssa touhuamisesta? Selitä se mulle. Mä en ymmärrä polttomoottorista yhtään sen enempää kuin sähkömoottoristakaan. Mulle on ihan sama, mistä se energia moottoriin tulee, kunhan matka taittuu. Silloin kun ajetaan, mikään letku ei ole kiinni. Silloin kun on, ei ajeta. Mihin sitä asennemuutosta oikeasti tarvitaan?
Polle oli minullakin vaihtoehtona, tosin jäi nopeasti kakkoseksi, koska sopivilla varusteilla ja nelivedolla hinta karkasin suht korkeaksi vrt. M3P n. 10 tkm ajettuna. Tykkään kyllä siitä(kin) muotoilusta ja ovat kovasti kehuneet ajettavuutta. Tosin omaan silmään miellyttää kovasti Model 3 myös, ja kun sen tosiaan sai heti ja vielä sisältä mustaksi teipattuna sattui olemaan, ei valinta ollut vaikea.Oma valinta oli Polestar 2 ja Tesla M3 oli kakkos vaihtoehto jota harkitsin vielä uudestaan Teslan hinnanalennuksien jälkeen. Päädyin tuohon koska se miellytti ulkonäöllisesti eniten, Teslan laatu arvelutti (saattaa olla osittain vanhentunutta tietoa) ja Tesloja tulee ainakin täällä etelässä liikaa vastaan, myös muuten se täytti tarpeet. Myönnetään toki että myös Polestareja tulee nykyään joka päivä vastaan joten mitenkään harvinainen auto ei ole sekään mutta en ole toistaiseksi valintaa katunut. Tesla on erittäin hyvä sähköauto ja kilpailukykyisesti hinnoiteltu mutta ihan hyvä että on muitakin vaihtoehtoja.
Pointti tuli selväksi, kiitän selvennyksestä. Käsitän asennemuutoksen hiukan eri tavalla, joten siksi ihmettelin. Mutta en usko, että kovinkaan suurelle osalle tekniikanvaihtajista tulee yllätyksenä, että tankkauskulttuuri muuttuu radikaalisti. Onko se sitten arkipäivää, että matka keskeytyy 45 minuutiksi? Sanoisin mieluummin, että noinkin voi joskus käydä ja se pitää tiedostaa pitkillä siirtymillä. Sikäli kyllä paradoksaalista, että paljon ajavat ovat niitä, joille sähköauto on järkevä valinta taloudellisessa mielessä. Jos suuriin km-määriin liittyy vielä säännölliset pitkät siirtymät, worst case scenario voi olla aika huono yhtälö. Gaussin käyrällä tuo porukka tuskin kuitenkaan edustaa sitä keskiosaa, joten en ihan samalla tavalla maalaisi piruja seinälle. No, ehkä me 15 vuoden päästä nauretaan näille siirtymäajan worst caseille.Voisin jatkaa vielä muutamia kappaleita tätä, mutta varmaan pointti tuli jo selväksi?
Olisi ihan hirveän kiva, jos lakkaisit yleistämättä noin rajusti. Asenteet sähköautoilua kohtaan eivät ole negatiiviset. Sen sijaan aina löytyy porukkaa, joka on ihan mitä tahansa vastaan. Keskustelulle on hedelmällisempää unohtaa änkyrät ja osoittaa viestinsä niille, jotka ymmärtävät lukemansa.Mutta tosiaan tarkemmin kun miettii, niin pitäisi toivoa että asenteet pysyisivät jatkossakin yhtä negatiivisina sähköautoilua kohtaan. Silloin meille pienelle porukalle tuo pysyisi edelleen halpana ja latureilla olisi tilaa.
Eilen tuli ajettua vajaavetoisella c40:llä n.300km lenkki nastarenkaat alla. Lämpötila n.+5. Keskinopeutta ei tullut katsottua mutta suurin osa ajosta satasen aluetta (105 vakkarissa) ja taajama-ajoa ehkä 30km. Auto näytti kulutukseksi 22,3kWh/100km. Olin positiivisesti yllättynyt kun odotin itsekin kulutuksen olevan lähempänä 25.Aika hyvä. Mitähän polestar on päivityksissään optimoinut, että on päässyt tuohon. Enemmän kuullut ja lukenut niistä 22-24kwh/100km kulutuksista. Muistaakseni omillakin polestar koeajoilla (2kpl) oli kulutukset tuota minun mainitsemaa luokkaa ja volvo c40 taisi mennä sitten jo 25kwh/100km.