Mainos

Sähköautoilu

  • 556 492
  • 4 925

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tänään piti oikein tsekata toi kulutus. 59 km, keskinopeus 78 km/h ja 18,1 kWh näytti keskikulutukseksi.

Tuossa ei ollut yhtään ”sähkö pohjaan” ohitusta vaan ihan jonossa ajettiin neljä ihmistä kyydissä.
Aika hyvä. Mitähän polestar on päivityksissään optimoinut, että on päässyt tuohon. Enemmän kuullut ja lukenut niistä 22-24kwh/100km kulutuksista. Muistaakseni omillakin polestar koeajoilla (2kpl) oli kulutukset tuota minun mainitsemaa luokkaa ja volvo c40 taisi mennä sitten jo 25kwh/100km.

Tietysti sääolosuhteet ja kaikki vaikuttaa merkittävästi, mutta tuo 18kwh polella on jo kilpailukykyinen suoritus ainakin korealaisia vastaan. Pelottavan lähelle menee jo teslaakin.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Tesla on erittäin hyvä sähköauto mutta minulla yksi syy päätyä toiseen merkkiin oli että ne on rumia ja niitä tulee koko ajan vastaan.
Onneks Polestareja ei tule vastaan ollenkaan.

Loput onkin sitten +100k hintaisia tai nissanleafeja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihmettelen jos kuusikymppisillä on vaikeuksia kännykän käytössä, kun kolmeenkymmeneen vuoteen ei ole tapahtunut oikein mitään tällä saralla, siis sen jälkeen kun tuli win95 ja netti. Hiirtäkään ei enää tarvita.

Aika paljon niitä essonbaari seppoja taitaa olla, kun tuntuu että välillä sähköautoilijat triggeröityy ihan tyhjästäkin ja alkaa teslaselittämään. Joko muuten tästä järjestetään SM-kisoja kuten Saabeista jankkaamisessa?
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielenkiinnosta - tai siis siksi, että voin vähätellä valintasi - minkä otit?
---

Ajelin tuossa Y:llä jonkun aikaa, kun oma kolmonen oli peltipajalla. Tilat ihan helkkarin jees ja korkeus teki mukavaksi istua kuskin penkille, mutta pakko sanoa, että olipahan totuttelu siihen tuulen kiskontaan. Todella epävarma ajettava vrt. M3 ja siihen päälle ilmeisesti uudesta kameraan pohjautuvasta vakkarista aiheutuneet sekoilut autopilotin kanssa, ja haihtui lievä Y-kuume aika nopiaan.

On tuo kolmonen kuitenkin suorituskyvyltään, muotoilultaan ja kokonaisuutena aika ylivoimainen auto tällä hetkellä.




Katsotaan, kuka tuohon loppuun tällä kertaa tarttuu. Köyhien ulinaa!
Oma valinta oli Polestar 2 ja Tesla M3 oli kakkos vaihtoehto jota harkitsin vielä uudestaan Teslan hinnanalennuksien jälkeen. Päädyin tuohon koska se miellytti ulkonäöllisesti eniten, Teslan laatu arvelutti (saattaa olla osittain vanhentunutta tietoa) ja Tesloja tulee ainakin täällä etelässä liikaa vastaan, myös muuten se täytti tarpeet. Myönnetään toki että myös Polestareja tulee nykyään joka päivä vastaan joten mitenkään harvinainen auto ei ole sekään mutta en ole toistaiseksi valintaa katunut. Tesla on erittäin hyvä sähköauto ja kilpailukykyisesti hinnoiteltu mutta ihan hyvä että on muitakin vaihtoehtoja.
 

Outsider

Jäsen
Ajelin tuossa Y:llä jonkun aikaa, kun oma kolmonen oli peltipajalla. Tilat ihan helkkarin jees ja korkeus teki mukavaksi istua kuskin penkille, mutta pakko sanoa, että olipahan totuttelu siihen tuulen kiskontaan. Todella epävarma ajettava vrt. M3

No mutta eihän kukaan nyt oikeasti ala vertaamaan minkään korimallin ämkolmosen ajettavuutta mihinkään Teslaan.



Jatkakaa, uliuliuli-uuuu.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika hyvä. Mitähän polestar on päivityksissään optimoinut, että on päässyt tuohon. Enemmän kuullut ja lukenut niistä 22-24kwh/100km kulutuksista. Muistaakseni omillakin polestar koeajoilla (2kpl) oli kulutukset tuota minun mainitsemaa luokkaa ja volvo c40 taisi mennä sitten jo 25kwh/100km.

Tietysti sääolosuhteet ja kaikki vaikuttaa merkittävästi, mutta tuo 18kwh polella on jo kilpailukykyinen suoritus ainakin korealaisia vastaan. Pelottavan lähelle menee jo teslaakin.

+12 C oli lämpötila, aivan tyyntä ja tosiaan nätimmin ei varmaan enää olisi pystynyt ajamaan. Poika takapenkiltä kysyi, että ”kauan kestää vielä” eli vauhti oli tavallista hitaampaa:-)

Toi auto tuli meille vajaa 2000 km ajettuna, siinä ajotietokoneessa vasemmalla näkyi kulutus alusta alkaen ja se oli 21,4 kwh. Ei sitten mitää käsitystä kenellä toi auto oli ollut aikaisemmin tai millaista ajoa se sisälsi.

Veikkaan että toi mainitsemasi >20 kWh lähempänä totuutta kun vähänkin reippaammin ajaa. Ja tuo keskinopeus siis vain 78 km/h.

Sanoinko jo, on se hieno auto!
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Ihmettelen jos kuusikymppisillä on vaikeuksia kännykän käytössä, kun kolmeenkymmeneen vuoteen ei ole tapahtunut oikein mitään tällä saralla, siis sen jälkeen kun tuli win95 ja netti. Hiirtäkään ei enää tarvita.
Tervetuloa kuplastasi ulos. Vanhemmat ikäluokat eivät nuoruudessa käyttäneet kuusnepaa, kakskasikutosta jne. Koulussa ei opetettu mitään aateekota, ei edes minun aikana vaikka olen 47v.
Eli todella moni vähän vanhempaa ikäluokkaa ei suostu tai ei opi käyttämään älytekniikkaa.

Jos olisi kortti ja rahaa niin sähköauton hankkisin, mutta...

Sry OT:sta
P.S. tästä ketjusta voi tulla monellekin rikepisteitä itseni mukaan lukien!!
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Samalla tavalla kun sähköautoilijoita haukutaan hipeiksi tai muiksi maailmanpelastajaksi. Ja sähköautoja haukutaan surkeiksi välimalleiksi (vetyä odotellessa) jotka hyytyvät pakkasella hankeen.

Kyllä tuo toimii molempiin suuntiin. Väittäisin, että se polttomoottorilla autoileva pääsee helpommalla näissä internet keskusteluissa.

Tämä nyt on kyllä muunneltua totuutta. Autoilijat miettivät eri vaihtoehtoja ja aika harvalle sähkö on se vaihtoehto hinnan tai omien tarpeiden vuoksi.

Ei tarvitse kuin tilastoja vilkaista että näin on. Polttomoottorit ovat enemmistö autokannasta vielä 2040-luvulla.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko täällä mainittu Tesla?

Jos nyt jättää noi laatuongelmat pois laskuista niin omaan silmään Tesla ei ole oikein osunut.

Se ensimmäinen S-malli oli tyylikäs ja nykyäänkin ihan arvokkaan näköinen kosla. Sen jälkeen on mielestäni tullut aivan järkyttävän näköistä kippoa. Tämä 3-sarja puolestaan näyttää jotenkin lelusammakolta.

Auto varmaan on ihan hyvä, sitä en lähde kiistämään mutta kun miettii että Musk on elämänsä aikana antanut aika monet potkut niin itse olisin Muskina aloittanut noiden Teslojen päämuotoilijasta.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Autoilijat miettivät eri vaihtoehtoja ja aika harvalle sähkö on se vaihtoehto hinnan tai omien tarpeiden vuoksi.
Hinta ei ainakaan ole ongelma. Esimerkiksi kansanauto tesla sopii kyllä kaikille myös hinnan puolesta. Selviää sinullekin kun selaat ketjua vähän taaksepäin.

Tarpeista: Sopii tosiaan harvalle niidenkin puolesta kun kaikista on muuttunut sähköautokeskustelun myötä varsinaisia rautaperseitä ja autolla pitää päästä se 600km yhdeltä istumalta kesät talvet.

Sitten tosissaan. Kaikki muut paitsi hinta on oikeastaan jo ratkaistavissa. Isoin ongelma on asenteissa. Jos ei halua mitään omissa tavoissaan autoilua kohtaan muuttaa, niin ei myöskään sähköauto sovi nyt, eikä se sovi viiden vuoden päästäkään.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos ei halua mitään omissa tavoissaan autoilua kohtaan muuttaa, niin ei myöskään sähköauto sovi nyt, eikä se sovi viiden vuoden päästäkään.
Mitä tarvitsee muuttaa omissa tavoissaan, jotta sähköauto sopisi? Tämä ei ole oikein selvinnyt mulle. Jalka kaasulle ja menoksi. Kun mittari menee kohti punaista, letku kiinni ja kohta mennään taas. Eikä se mittari edes mene punaiselle ihan joka ajolla. Kuvasin juuri autoilun syvimmän olemuksen.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mitä tarvitsee muuttaa omissa tavoissaan, jotta sähköauto sopisi? Tämä ei ole oikein selvinnyt mulle. Jalka kaasulle ja menoksi. Kun mittari menee kohti punaista, letku kiinni ja kohta mennään taas. Eikä se mittari edes mene punaiselle ihan joka ajolla. Kuvasin juuri autoilun syvimmän olemuksen.
97% ihmisistä ajaa internetin mukaan autolla 500km siirtymiä vaimot lapset ja koirat kyydissä. Suurimmalla osalla sähköautoja joutuu pitää lataustauon tuossa eli joutuu pysähtyä ja nousta autosta. Tuo vaatii tiettyä asennemuutosta.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
97% ihmisistä ajaa internetin mukaan autolla 500km siirtymiä vaimot lapset ja koirat kyydissä. Suurimmalla osalla sähköautoja joutuu pitää lataustauon tuossa eli joutuu pysähtyä ja nousta autosta. Tuo vaatii tiettyä asennemuutosta.
Jos lähdettäisiin siitä asennemuutoksesta, että lopeteaan tuo kusematta Hangosta Lappiin trollailu.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Hinta ei ainakaan ole ongelma. Esimerkiksi kansanauto tesla sopii kyllä kaikille myös hinnan puolesta. Selviää sinullekin kun selaat ketjua vähän taaksepäin.

Nyt on tapahtunut jotain mitä en ymmärrä. Että se kun sähkö on halpaa kaikki pystyvät ostamaan Teslan?
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
97% ihmisistä ajaa internetin mukaan autolla 500km siirtymiä vaimot lapset ja koirat kyydissä. Suurimmalla osalla sähköautoja joutuu pitää lataustauon tuossa eli joutuu pysähtyä ja nousta autosta. Tuo vaatii tiettyä asennemuutosta.
En ole 97% ihmisistä, mutta itselle 80% ajoista kertyy 300-400km työmatka-ajoista. Nyt ajellaan kaasu Volvolla jolla ajo /km ei ole ihan mahdottoman kallista. Sähköauto tullee seuraavaksi autoksi, mutta näillä näkymin vasta 3-4v päästä. Itsellä on sellainen toive, että tuolloin olisi useampia vaihtoehtoja joilla range olisi sellainen että talvipakkasillakin pääsisi edestakaisin Tampere - Helsinki välin lataamatta. En ole kyllä kovin aktiivisesti seurannut, että joko tuollaisia rangeja löytyy?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jos lähdettäisiin siitä asennemuutoksesta, että lopeteaan tuo kusematta Hangosta Lappiin trollailu.
Se olisi todella toivottava muutos. Samaa mieltä. Sitten noiden pitkien siirtymien lisäksi asennemuutosta tarvitsee tuohon johtojen kanssa pelaamiseen ja niiden opetteluun. Samoin edes pieni ymmärrys yksinkertaisesta sähkötekniikasta (lataustehot) olisi toivottavaa. On tuossakin jo listaa opeteltavaksi.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Se olisi todella toivottava muutos. Samaa mieltä. Sitten noiden pitkien siirtymien lisäksi asennemuutosta tarvitsee tuohon johtojen kanssa pelaamiseen ja niiden opetteluun. Samoin edes pieni ymmärrys yksinkertaisesta sähkötekniikasta (lataustehot) olisi toivottavaa. On tuossakin jo listaa opeteltavaksi.
Miten johtojen kanssa pelaaminen eroaa letkun kanssa touhuamisesta? Selitä se mulle. Mä en ymmärrä polttomoottorista yhtään sen enempää kuin sähkömoottoristakaan. Mulle on ihan sama, mistä se energia moottoriin tulee, kunhan matka taittuu. Silloin kun ajetaan, mikään letku ei ole kiinni. Silloin kun on, ei ajeta. Mihin sitä asennemuutosta oikeasti tarvitaan?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Miten johtojen kanssa pelaaminen eroaa letkun kanssa touhuamisesta? Selitä se mulle. Mä en ymmärrä polttomoottorista yhtään sen enempää kuin sähkömoottoristakaan. Mulle on ihan sama, mistä se energia moottoriin tulee, kunhan matka taittuu. Silloin kun ajetaan, mikään letku ei ole kiinni. Silloin kun on, ei ajeta. Mihin sitä asennemuutosta oikeasti tarvitaan?
Polttiksella riittää että tiedät, että se autosi on vaikka diesel. Otat aina siitä letkuata kiinni missä lukee diesel ja painat napin pohjaan niin diesel valuu tankkiin ja aina samalla nopeudella.

Sähköautolla sulla on mökillä suko laturi mikä menee normaaliin pistorasiaan ja tästä saat 3,6kW irti ja siitä voi sitten laskea kauanko kestää saada akku täyteen. Sitten sulla on type2 asiointilaturi mikä toimii julkisilla AC (vaihtosähkö) latauspisteillä ja tästä on mahdollista saada irti suurimmassa osassa autoja 11kW, mutta jossain tapauksissa 22kW.

Sitten tulee se kinkkisin kohta. CCS pikalataus. Näitä onkin sitten latausteholtaan 50kW - 300kW ja tässä kohtaa asennemuutosta todella tarvitaan, kun se 150kW DC Pikalaturi ei ladannutkaan tuolla teholla autoasi, vaikka laturista ”luvattiin” 150kW, niin keskilatausteho olikin vain 40kW. Tähän oli syynä se, että siinä latauskentällä oli kolme muutakin autoa samaan aikaan latauksessa. Näinollen siis budjetoitu 15min pysähdys venyikin 45min mittaiseksi.

Voisin jatkaa vielä muutamia kappaleita tätä, mutta varmaan pointti tuli jo selväksi?
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oma valinta oli Polestar 2 ja Tesla M3 oli kakkos vaihtoehto jota harkitsin vielä uudestaan Teslan hinnanalennuksien jälkeen. Päädyin tuohon koska se miellytti ulkonäöllisesti eniten, Teslan laatu arvelutti (saattaa olla osittain vanhentunutta tietoa) ja Tesloja tulee ainakin täällä etelässä liikaa vastaan, myös muuten se täytti tarpeet. Myönnetään toki että myös Polestareja tulee nykyään joka päivä vastaan joten mitenkään harvinainen auto ei ole sekään mutta en ole toistaiseksi valintaa katunut. Tesla on erittäin hyvä sähköauto ja kilpailukykyisesti hinnoiteltu mutta ihan hyvä että on muitakin vaihtoehtoja.
Polle oli minullakin vaihtoehtona, tosin jäi nopeasti kakkoseksi, koska sopivilla varusteilla ja nelivedolla hinta karkasin suht korkeaksi vrt. M3P n. 10 tkm ajettuna. Tykkään kyllä siitä(kin) muotoilusta ja ovat kovasti kehuneet ajettavuutta. Tosin omaan silmään miellyttää kovasti Model 3 myös, ja kun sen tosiaan sai heti ja vielä sisältä mustaksi teipattuna sattui olemaan, ei valinta ollut vaikea.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Voisin jatkaa vielä muutamia kappaleita tätä, mutta varmaan pointti tuli jo selväksi?
Pointti tuli selväksi, kiitän selvennyksestä. Käsitän asennemuutoksen hiukan eri tavalla, joten siksi ihmettelin. Mutta en usko, että kovinkaan suurelle osalle tekniikanvaihtajista tulee yllätyksenä, että tankkauskulttuuri muuttuu radikaalisti. Onko se sitten arkipäivää, että matka keskeytyy 45 minuutiksi? Sanoisin mieluummin, että noinkin voi joskus käydä ja se pitää tiedostaa pitkillä siirtymillä. Sikäli kyllä paradoksaalista, että paljon ajavat ovat niitä, joille sähköauto on järkevä valinta taloudellisessa mielessä. Jos suuriin km-määriin liittyy vielä säännölliset pitkät siirtymät, worst case scenario voi olla aika huono yhtälö. Gaussin käyrällä tuo porukka tuskin kuitenkaan edustaa sitä keskiosaa, joten en ihan samalla tavalla maalaisi piruja seinälle. No, ehkä me 15 vuoden päästä nauretaan näille siirtymäajan worst caseille.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
@Leon Ja jos ei tullut selväksi niin itse tosiaan olen sähköautoilija ja helvetin tyytyväinen sellainen. Nautin tuosta säätämisestä ja sumplimisesta, että missä latailee. Laskeskelen hintoja ja jos jossain lataustapahtuma maksaa 20centtiä vähemmän, niin sinne ajetaan tukka putkalla. Pysähdyin myös polttiksella 100-200km välein 10-30minuutiksi, niin tästäkään ei mitään ongelmaa syntynyt.

Sitten taas kun suuurimmalle osalle tuo minun ensimmäisen kappaleen tekstini tuo lähinnä ajatuksenakin kasan oksennusta suuhun, niin kyllähän se jotain asennemuutosta vaatii. Vanhoja tapoja on pakko opetella pois jos haluaa sähköautoilijaksi, eikä meinaa menettää hermojaan jokaisella pidemmällä reissulla. Arkihan suurimmalla osalla vain helpottuu kun auto on yöllä ladannut itsestään seuraavan ja ehkä sitäkin seuraavan päivän ajelut.

Mutta tosiaan tarkemmin kun miettii, niin pitäisi toivoa että asenteet pysyisivät jatkossakin yhtä negatiivisina sähköautoilua kohtaan. Silloin meille pienelle porukalle tuo pysyisi edelleen halpana ja latureilla olisi tilaa.

Eli tiivistettynä: Nyt ei ole oikea aikaa ostaa sähköautoa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mutta tosiaan tarkemmin kun miettii, niin pitäisi toivoa että asenteet pysyisivät jatkossakin yhtä negatiivisina sähköautoilua kohtaan. Silloin meille pienelle porukalle tuo pysyisi edelleen halpana ja latureilla olisi tilaa.
Olisi ihan hirveän kiva, jos lakkaisit yleistämättä noin rajusti. Asenteet sähköautoilua kohtaan eivät ole negatiiviset. Sen sijaan aina löytyy porukkaa, joka on ihan mitä tahansa vastaan. Keskustelulle on hedelmällisempää unohtaa änkyrät ja osoittaa viestinsä niille, jotka ymmärtävät lukemansa.

Ai niin, mä en ravaa kahvipaketin perässä naapurikylän markettiin, vaikka olisi puoli-ilmaista. Enkä hyppää auton rattiin, jos Hyvinkäällä saa 2 senttiä halvempaa bensaa just nyt.
 

bart

Jäsen
Aika hyvä. Mitähän polestar on päivityksissään optimoinut, että on päässyt tuohon. Enemmän kuullut ja lukenut niistä 22-24kwh/100km kulutuksista. Muistaakseni omillakin polestar koeajoilla (2kpl) oli kulutukset tuota minun mainitsemaa luokkaa ja volvo c40 taisi mennä sitten jo 25kwh/100km.
Eilen tuli ajettua vajaavetoisella c40:llä n.300km lenkki nastarenkaat alla. Lämpötila n.+5. Keskinopeutta ei tullut katsottua mutta suurin osa ajosta satasen aluetta (105 vakkarissa) ja taajama-ajoa ehkä 30km. Auto näytti kulutukseksi 22,3kWh/100km. Olin positiivisesti yllättynyt kun odotin itsekin kulutuksen olevan lähempänä 25.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös