Mainos

Sähköautoilu

  • 556 575
  • 4 925

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitä tällä tarkoitit? Enkai mä ole nuoruudellani keulinut. Pidän itseäni reiluna kolmekymppisenä jo aika seniilinä ja paljon joudun jo nyt töissä ja muualla puhelimeen liittyvistä asioista jne kysellä nuoremmilta. Sitten kun olen nelikymppinen niin olen jo varmasti tippunut kärryiltä kokonaan, että miten nämä laitteet toimii. Pitää vaan yrittää rimpuilla mukana.
Ok, tulkitsin vain puhtaasti väärin, nemas problemas.

Mutta joo, tunnistan tietynlaisen laiskistumisen iän myötä sikäli, että ei oikein jaksa enää kiinnostaa kaikki uusimmat vimpaimet. Ehkä siinä on mukana myös osin se tosiasia, ettei kaikki uusi digisoveltaminen ole automaattisesti parempaa kuin vanha tai peräti manuaalisesti suoritettu.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Minä nykyään annan huutelijoiden huudella ja käännän selän. Ei ne yksin kovin kauan jaksa huudella. Vai koetteko te useinkin tuollaista sylkemistä? Ei täällä kovin usein minusta tuollaista törkeää käytöstä esiinny, ainakaan usean kirjoittajan toimesta.
Ei ehkä täällä, mutta kyllä yleisesti sähköautoilija on jostain syystä se joka ei vaan tiedä tai osaa tai on muutenkin väärässä. Oli sitten facebook, tietyt forumit tai ilta-sanomien kommenttipalsta, niin kyllä huomaa että muutosvastarintaa esiintyy.

Aina se keskustelu kulminoituu samoihin teemoihin: Vetyautot on tulossa, akkutekniikka on vielä lapsen kengissä ja viherpesu on onnistunut. Mikään edellä mainituista ei ole edes oikein.

Mutta tuo taitaa mennä siihen kategoriaan missä täälläkin oli joskus aiemmin keskustelua eli on verrattavissa älypuhelimien tuloon. Muistaakseni joku löysi tältäkin palstalta jotain vanhoja lainauksia tyyliin ”ei kukaan jaksaisi ikinä ladata matkapuhelinta joka päivä” ja ”ei tule koskaan korvaamaan perinteistä matkaviestintä”.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuuluuko asialliseen keskusteluun toisten haukkuminen ”daijuiksi”? Kyllä tässä ketjussa välillä aika ylimielisesti komentoidaan ”dinoilla” ajavia. Tai se että ei ymmärretä tahallaan sitä, että osalla ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa sitä autoa joka kulkee sähköllä?
Ei kuulu. Ainakaan itse en hauku toisia daijuiksi.

Toisaalta vaikea uskoa, että ketään haukuttaisiin daijuksi, jos ilmoittaisi todellisen syyn sähkärin hankkimatta jättämiseen olevan rahatilanteessa. Ilmeisesti toisilla on vaan tapana naamioida tämä sitten keksimällä toinen toistaan erikoisempia syitä asialle.

Tämä ei ole itselleni mikään niin tärkeä asia, joten enemmänkin vaan hymyilyttää, mikäli joku viitsii tällaisesta aiheesta oikeasti hermostua. Toki tiedän, että toisille autot on hyvin tärkeä juttu.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Sähköautokeskustelu selkeytyi omalla kohdallani paljon kun tajusin, että sehän on vaan autokeskustelua. Ihan samoja vääntöjä näistä käytiin kuin ennen Esson baarilla pensan ja tiisselin välillä tai onko tojota parempi kuin voortti.

Osa jengistä viilaa yksityiskohtia excelöimällä kulutusta, osa jankkaa eri käyttövoimista ja jollekin merkki on tärkein. Oma valinta on tietysti aina paras ja toiset ei vaan tajua.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Oman kokemuksen mukaan 50 vuotta alkaa olla jo se ikä, missä joutuu nuoremmat ihmiset vähän opastaa näihin puhelinsovelluksiin, puhumattakaan auton latauksesta. Toki kyllä vanhuksetkin saa oppimaan kun vaan opastaa.
Sanotaanko niin, että hajontaa tuossa on ihan helvetisti. Minä pääsen tai joudun näin 52 vuoden iässä neuvomaan puhelin- ja it-asioissa keskimäärin enemmän nuorempiani kuin toisinpäin, vaikka en sillä lailla mikään tekninen säätäjä taustaltani olekaan. Mutta noin yleisellä tasolla olet epäilemättä oikeassa. Mitä vanhempi ihminen, sitä enemmän on myös kertynyt poisopittavaa. Kysymys on myös ihmisten luontaisesta uteliaisuudesta. Toisilla uteliaisuutta tuntuu riittävän vielä hyvinkin kypsällä iällä, mikä tietysti auttaa kovasti uuden omaksumisessa. Jotkut taas heittäytyvät avuttomiksi ehkä laiskuuttaan, mahdollisesti ikäänsä vedoten.

Minä puolestaan ajan edelleen bensa-autolla, toistaiseksi. Siihen ei ole mitään asenteellisia tai poliittisia syitä, tuo auto nyt vaan on tuossa. Todennäköisesti seuraava autoni on pistokehybridi, mutta en sulje sähköautoakaan pois. Riippuu monesta asiasta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sähköautokeskustelu selkeytyi omalla kohdallani paljon kun tajusin, että sehän on vaan autokeskustelua. Ihan samoja vääntöjä näistä käytiin kuin ennen Esson baarilla pensan ja tiisselin välillä tai onko tojota parempi kuin voortti.

Osa jengistä viilaa yksityiskohtia excelöimällä kulutusta, osa jankkaa eri käyttövoimista ja jollekin merkki on tärkein. Oma valinta on tietysti aina paras ja toiset ei vaan tajua.
Ei ehkä aivan kuitenkaan vain autokeskustelua, koska sähköautoilua on tuotu voimakkaasti vihreänä vaihtoehtona ja ilmastokärki edellä, mikä saa perinteisen makkara ja kalijaa -osaston kansastamme vahvasti poteroitumaan. Uuden teknologian herättämä muutosvastarinta on myös merkittävä voima.

Brändien välillä on sitten perinteisempää asettelua myös sähkäreissä - Tesla sitä, Polestar tätä, VAG:ta en ainakaan osta ja kyllä Mersu vaan on Mersu, eikä mikään korealainen.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sähköautokeskustelu selkeytyi omalla kohdallani paljon kun tajusin, että sehän on vaan autokeskustelua. Ihan samoja vääntöjä näistä käytiin kuin ennen Esson baarilla pensan ja tiisselin välillä tai onko tojota parempi kuin voortti.

Osa jengistä viilaa yksityiskohtia excelöimällä kulutusta, osa jankkaa eri käyttövoimista ja jollekin merkki on tärkein. Oma valinta on tietysti aina paras ja toiset ei vaan tajua.
Se on juuri näin.

Itse ajan sähköllä ja olen valintaan enemmän kuin tyytyväinen, mutta ymmärrän, ettei se kaikille sovi. Enkä ole sillä tavoin sähköautouskollinen saati joku Elon Muskin fanipoika, että palaisi hermot kaikesta asiallisesta kritiikistä sähköautoilua kohtaan. Itseänikin häiritsee lataustaukojen suunnittelu pidemmillä matkoilla. En ole tottunut siihen, että joka ABC:lle pitää pysähtyä tunnin pullatauolle (kärjistetty esimerkki, tiedän mitä todellisuus on). Ja onhan se helppoa ajaa pumpulle, pistää tankki täyteen ja jatkaa matkaa. Ei tarvitse ihmetellä lukuisten eri tägien ja appien välillä taikka jännittää, onko latureita juuri tuossa tuohon ja tuohon aikaan vapaana. Ja jos ajaa usein pitkiä matkoja, on polttomoottoriauto helposti edelleen se järkevin vaihtoehto.

Ja onhan hankintahinnat korkeita, ainakin vielä. Siinä saa jonkun aikaa ajella, että säästyneiden bensakulujen myötä jää voitolle.

En ole myöskään siinä mielessä stereotyyppinen sähköautoilija, että jaksaisin hinkata rillit hurussa exceliä ja laskea kulutuslukemia, ja pyrkiä seuraavalla kerralla vielä alhaisempaan kulutukseen. Ei haittaa vaikka olisi ottanut karavaanarien paikan letkanvetäjänä tai että lapset palelee takapenkillä. Kunhan pystyy maksimoimaan rangen ja tatti pystyssä esittelemään hienoja lukemiaan jossain FB sähköautoilijaryhmässä. Ylipäänsä en ymmärrä sitä, että kehuskelee kuinka oma auto kiihtyy näin ja näin nopeasti, mutta ajo on sitten aina yhtä sukkasillaan hiipimistä, jotta saa syötettyä siihen exceliin hienot kulutuslukemat.

Toisaalta, onhan se ajaminen todella mukavaa sähköllä. Voima välittyy samantien jne., ja hypätessä tavallisen polttomoottoriauton rattiin takaisin, vaikka olisi kuinka premium, tuntuu nimenomaan tämän osalta paluulta menneisyyteen.

Oli kummassa "leirissä" tahansa, on äärimmäisen pöhköä suhtautua asiaan jotenkin henkilökohtaisella tasolla. Kummatkin ääripäät ovat yksioikoisine mielipiteineen aika helvetin raskaita oli sitten kyseessä Esson baarin bensalenkkarijääräjengi taikka Muskin kulttiutuneet fanipojat.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toisaalta saa kai senkin sanoa tahi kirjoittaa ääneen, jos jokin asia omassa autossaan on hyvin. Jopa parasta markkinoilla. Esimerkiksi sen, että Tesla on onnistunut helvetin hyvin voimalinjassaan, kun samassa autossa on hillitön suorituskyky tarvittaessa ja samalla arkiajoon alhaiset kulutukset. Myös etähallinta ja käyttis ovat erinomaisia. Mersussa taas toimii kaistavahti erinomaisesti ja kulutus on myös maltillinen.

Vaan kun tuon kirjoittaa auki, tulee seuraavaksi joku kitisemään, että missä tarvitset kaikkia hevosia autostasi tai että webaston saa päälle kauko-ohjauksella myös. Jaa, hienoa.

Yksi hyvä ohjenuora on se, että jos Teslan laakereista alkaa kuulua outoa ääntä, kannattaa ensimmäisenä tarkastaa, ettei sinne ole jäänyt joku köyhä ulisemaan.

Saa suuttua.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Köyhä? Teslahan on ihan kansanauto. Voimalinja, teknoinfra ja tilankäyttö on erinomaista, mutta rumia ne sisältä ja ulkoa silti on perkele.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Köyhä? Teslahan on ihan kansanauto. Voimalinja, teknoinfra ja tilankäyttö on erinomaista, mutta rumia ne sisältä ja ulkoa silti on perkele.
Joo, voi olla, että tuota ei ole tarkoitettu ihan kirjaimellisesti otettavaksi.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Köyhä? Teslahan on ihan kansanauto. Voimalinja, teknoinfra ja tilankäyttö on erinomaista, mutta rumia ne sisältä ja ulkoa silti on perkele.
2020- luvun Ford Sierra.
Tänään Tesla -mies tökkäs autonsa latinkiin Prisman parkkiksella. Kului minuutti ja rouva (en tiedä oliko oma) haki miehensä Nissanilla pois. Siihen auto jäi latailemaan. Menivät varmaan johonkin toiseen ruokakauppaan ;)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Korviini kantautuu köyhien ulinaa.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tesla on erittäin hyvä sähköauto mutta minulla yksi syy päätyä toiseen merkkiin oli että ne on rumia ja niitä tulee koko ajan vastaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eli köyhyys/rikkaus määritellään Sampiolassa auton mukaan. Itellä on auto jonka myymällä sais kaks Teslaa. Mut haluan, et auto myös näyttää hyvältä eikä kojelautaan oo ruuvattu taulutv:tä.
300 k€ auto on kyllä jo kieltämättä kova, hattu päästä.

Mutta kuten sanottua, saa suuttua. Tai ottaa tosissaan, aivan sama.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tätä olen itsekin yrittänyt sanoa, mutta aina joku sanoo sen jälkeen ettei kaikilla ole muka laittaa 50k€ autoon rahaa.

Joo ja liki uusia kolmosia saa jo alle 35 000 eurolla. Takaveto jne, mutta silti.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
300 k€ auto on kyllä jo kieltämättä kova, hattu päästä.

Mutta kuten sanottua, saa suuttua. Tai ottaa tosissaan, aivan sama.
En ota koskaan mitään tosissani. Ja en vissiin puhunu 150k€ autoista, vaan näistä kansanTesloista. Mutta kuten sanottua, saa olla typerä, tai olla olematta, aivan sama.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ota koskaan mitään tosissani. Ja en vissiin puhunu 150k€ autoista, vaan näistä kansanTesloista. Mutta kuten sanottua, saa olla typerä, tai olla olematta, aivan sama.
Määrittelin sen uuden plaidin mukaan, koska et maininnut tarkemmin. Ei voi tietää. Toisaalta olisihan se voinut olla niinkin, että sulla on kahden satkun Datsun, jolla saa kaksi pienoismallia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Oisko ollu viime vuoden tilasto Autoliitolta, että Suomessa keskimääräinen ostetun auton hinta oli 6500€.

Ei olisi, vaan se mantra, että suomalaisen käytetyn auton keskimääräinen arvo on 6500 euroa, tai taisi olla 6800 euroa. Tällä arvolla ei ole mitään merkitystä, sillä niistä valtaosaa ei enää myydä koskaan.

Keskimääräinen _käytetyn auton kauppahinta_ on noin tuplat tuohon, millä on tällaisessa merkitystä. Aika monta kertaa tämä sama on näissäkin ketjuissa kirjoitettu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tesla on erittäin hyvä sähköauto mutta minulla yksi syy päätyä toiseen merkkiin oli että ne on rumia ja niitä tulee koko ajan vastaan.
Mielenkiinnosta - tai siis siksi, että voin vähätellä valintasi - minkä otit?
---

Ajelin tuossa Y:llä jonkun aikaa, kun oma kolmonen oli peltipajalla. Tilat ihan helkkarin jees ja korkeus teki mukavaksi istua kuskin penkille, mutta pakko sanoa, että olipahan totuttelu siihen tuulen kiskontaan. Todella epävarma ajettava vrt. M3 ja siihen päälle ilmeisesti uudesta kameraan pohjautuvasta vakkarista aiheutuneet sekoilut autopilotin kanssa, ja haihtui lievä Y-kuume aika nopiaan.

On tuo kolmonen kuitenkin suorituskyvyltään, muotoilultaan ja kokonaisuutena aika ylivoimainen auto tällä hetkellä.




Katsotaan, kuka tuohon loppuun tällä kertaa tarttuu. Köyhien ulinaa!
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ratista kun painaa oikealta sitä ympyrällä merkattua nappia niin näyttää kulutustietoja.

Tuo prosenteista laskettu noin 16kWh/100km on aika alhainen omiin vajaan kahden kuukauden kokemuksiin verrattuna ja siihen mitä olen lukenut muiden kokemuksia. Etuvetoisilla Polestarilla olen tuollaisiin lukuihin päässyt hitaammilla nopeuksilla mutta maantiellä kyllä toistaiseksi vienyt kahdenkympin seutuvilla tai huonolla kelillä enemmänkin.

Mahtava auto tuo on kyllä tällä kokemuksella ollut, toki tuosta etuvetoisesta puuttuu se tehokkaiden sähkäreiden kiihtyvyyden vau-efekti mutta erittäin mukava tuo on ajaa ja riittävän nopea normikäyttöön. Paljon on tullut ylimääräisiä kilometrejä kun viikonloppuisin tekee mieli aina lähteä jonnekin ajelemaan. Jättimäisiä tietokoneita pyörillähän nuo on joten buutata on joutunut pariin kertaan mutta isompaa valittamista ei ole ollut.

Tänään piti oikein tsekata toi kulutus. 59 km, keskinopeus 78 km/h ja 18,1 kWh näytti keskikulutukseksi.

Tuossa ei ollut yhtään ”sähkö pohjaan” ohitusta vaan ihan jonossa ajettiin neljä ihmistä kyydissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös