Se on se rangeahistus. Sillä varjolla tehään jonoja ja motareilla rekatkin ajaa ohiIlman sarvia ja hampaita kysyn, että mikä juttu tuo kulutuksen maaninen kyttääminen on sähköautopiireissä? Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, ihan järjettömyyksiin asti. Kyllä minäkin joskus omalla autollani katson että paljonko kuluttaa jos oikein pihistelee, mutta se on ehkä kerran vuodessa.
Ilman sarvia ja hampaita kysyn, että mikä juttu tuo kulutuksen maaninen kyttääminen on sähköautopiireissä? Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, ihan järjettömyyksiin asti. Onko kyse vain siitä että täytyy ns. säästää tulitikuissakin jotta joskus voi ostaa kartanon? Kyllä minäkin joskus omalla autollani katson että paljonko kuluttaa jos oikein pihistelee, mutta se on ehkä kerran vuodessa.
Tästä saadaan sitten n. 50 vuoden päästä dataa onko sähköautoilijoilla normaalia korkeammat verenpaineet.Se on se rangeahistus. Sillä varjolla tehään jonoja ja motareilla rekatkin ajaa ohi
Tää on aina hauska yleistys. Ajelin viime viikonloppuna tampereelta helsinkiin teslalla motaria ja sekosin jo lempäälän kohdalla laskuissa, että montako polttiskuskia olin ohittanut vaikka ajoin vaan muutaman kilsan yli sallitun. Sama teema jatkui helsinkiin asti.Se on se rangeahistus. Sillä varjolla tehään jonoja ja motareilla rekatkin ajaa ohi
Näinhän tuo ajokulttuuri on näillä bensan hinnoilla muuttunut ja rangen takia sitten nuukaillaan tosiaan sähköpeleillä. Itellä kun vaihtui juuri polttis toiseen polttikseen, kulutusta tulee vielä seurattua silmä kovana ajotietokoneelta. Sikäli hassua tuo himmailu, että se bensavehkeen range hupenee silmissä ennemminkin kaupunkiajossa. Mulla oli nyt reissuun lähtiessä 100 km ajettuna kaupunkiajoa resetistä ja 600 km rangea. Motaria 100 km ja range oli kasvanut -> 650 km. Paluumatkan alussa range taas romahti keskustapyörityksessä, mutta motarilla taas muutos positiiviseen suuntaan. Mitäs sitä turhaan alle rajoituksen ajamaan, kun kaikki kilsat puhdasta säästöä korkojen kera!Tein tuon havainnon jo viime keväänö ja kesänä kun polttoaineen hinta nousi, että moottoritiellä nopeudet laski merkittävästi ja nimenomaan näissä jotka tankkaavat vielä sitä kallista menovettä. Sähköautoilijoilla tuo kulutuksen nousu ei kuitenkaan kukkarossa näy vaan siinä rangessa.
Ajoin eilen samanlaisella Polestarilla 415km, kulutus oli 18,8kWh/100km. Keskari 92kmh. Eco ilmastointi ja 18 astetta,silti oli jopa kuuma sisällä kun aurinko paistaa koko ajan tuulilasista sisään. Lähdin 94% akulla ja ajoin n. 305km Lahteen, päätin testata ainoaksi lataustauoksi Ionityä kun tuli Polestarilta hyvä hinta siihen. Saavuin 16% akulla ja kulutus oli 18,4 siihen tullessa. Not bad, kesärenkailla olisi ollut jotain 17 tasoa. Noh, Eipä saanut ladattua äpin kautta millään. Vieressä Tesla sai ainoastaan tägillä toimimaan. Menin sitten viereiseen Cittariin ja sieltä Ellin kautta normaalisti latauskäyrän mukaisesti vartissa SoC lähes 60%:iin.Pole, matka tänään:
161 km, maantietä asfaltilla, neljä ihmistä kyydissä, keskinopeus tasan 100 km/h ja keskikulutus 21,2 kWh / 100 km/h.
Tää on aina hauska yleistys. Ajelin viime viikonloppuna tampereelta helsinkiin teslalla motaria ja sekosin jo lempäälän kohdalla laskuissa, että montako polttiskuskia olin ohittanut vaikka ajoin vaan muutaman kilsan yli sallitun. Sama teema jatkui helsinkiin asti.
Kyttääkö/laskeeko jengi oikeasti onko ohitettavat autot polttomoottorilla vai sähköllä toimivia?
Oma C40 Twin Ultimate tulee kahden viikon päästä ja toivottavasti joku potkii gelekseille, jos omat jutut alkaa mennä sähköautosekoiluksi.
Joo no varmaan arvaatkin, että en minäkään mitään laskenut ole. Kunhan pisti silmään, että autot ajavat nykyään hitaammin, eikä ne sähköautoilijat kyllä ole niitä teiden tukkoja.Kyttääkö/laskeeko jengi oikeasti onko ohitettavat autot polttomoottorilla vai sähköllä toimivia?
Oma C40 Twin Ultimate tulee kahden viikon päästä ja toivottavasti joku potkii gelekseille, jos omat jutut alkaa mennä sähköautosekoiluksi.
Nämä auringonpaisteet ovat kyllä mukavia kun paneelit tuottavat sellaiset 5kwh ja auto latautuu lähes ilmaiseksi.
Mietin tässä yksi päivä, että voiko tuon latauksen tehdä niin, että käyttää vain aurinkosähköä eli latausteho saattaisi vaihdella päivän aikana?Nämä auringonpaisteet ovat kyllä mukavia kun paneelit tuottavat sellaiset 5kwh ja auto latautuu lähes ilmaiseksi.
Hmm. Tuo vaatisi jonkun älykkään laturin ja aurinkosähköinvertterin, jotka toimisivat yhteen. En osaa sanoa.Mietin tässä yksi päivä, että voiko tuon latauksen tehdä niin, että käyttää vain aurinkosähköä eli latausteho saattaisi vaihdella päivän aikana?
Voimalalla tuotetusta sähköstä ei makseta veroja ja siirtomaksua. Kun ne otetaan huomioon, niin aika nopeasti se töpselisähkön hinta sinne yli 10 sentin nousee. Tänäänkin näyttää pörssisähkö pyörivän siinä 5 sentissä, eli siirron ja verojen jälkeen menee yli 10 sentin komeasti.No juu, normaalisti aurinkovoimalalla tehty sähkö ei toki ole ilmaista, vaan nykyisillä sähkönhinnoilla yleisesti varmaankin kalliimpaa kuin töpselisähkö. Voimalalla tuotetun sähkön hinta 10snt, 20 vuoden tarkastelujaksolla taitaa olla Motivan lukemat.
Tämänhetkisillä sähkönhinnoilla ei siis ns maksa vaivaa alkaa rakentaa ohjausta, mutta vaikka viime kesänä tilanne saattoi olla toinen, riippuu toki siitä ostetun sähkön hinnastakin.
On varmasti simppeliä, mutta aina pitää olla vaihtoehtona myös se, ettei toimenpide tarvitse älypuhelinta.Muuten samaa mieltä, mutta kyllä mä tankkaan Dieselinkin useimmiten puhelimen sovelluksen kautta. Ihan vaan koska se on niin simppeliä.
Toki, mutta jos tässä sähköautokeskustelussa aurinkosähkölle sallitaan aikajousto, ts ladataan autoa kun voimala tuottaa sähköä eli päivällä, niin sama sallittaneen töpselisähköllekin, ts ladataan öisin (tai koska sähkö kesällä halvinta onkaan).Voimalalla tuotetusta sähköstä ei makseta veroja ja siirtomaksua. Kun ne otetaan huomioon, niin aika nopeasti se töpselisähkön hinta sinne yli 10 sentin nousee. Tänäänkin näyttää pörssisähkö pyörivän siinä 5 sentissä, eli siirron ja verojen jälkeen menee yli 10 sentin komeasti.
Noh, Eipä saanut ladattua äpin kautta millään. Vieressä Tesla sai ainoastaan tägillä toimimaan.
Simppeliä? Ehkä, mutta ei niin varmatoimista kuin muilla tavoin. Ei taida noi lataussoftat yms. olla ainoita automotive maailmassa jossa softa on paskaa. VW:n WeConnect palvelu (ja Audin vastaava, varmaan sama backend) kränäsi pari vuotta ennen kuin alkoi toimimaan edes jollakin tavalla.Muuten samaa mieltä, mutta kyllä mä tankkaan Dieselinkin useimmiten puhelimen sovelluksen kautta. Ihan vaan koska se on niin simppeliä.