Tuossa katsellut Teslabjörnin videoita ja näyttäisi, että Teslalla on ihan mielenkiintoinen oivallus rangetehokkuudessa. Eli uudehkoissa autoissa on lämpöpumppu, joka kerää lämpöä ilmasta, akusta, moottoreista ja inverttereistä. Sinällään siis teoriassa tehokas tapa, jolloin saadan lämpö kerättyä sieltä missä syntyy hukkalämpöä ja pusketaan se sitten auton sisätiloihin lämmityksenä. Taisi olla vielä niin, että jos tarvitaan nopeaa lämmitystä (esim. lähtö kylmässä kelissä), auto ylilämmittää/kuormittaa moottoreita, joista otetaan lämpö ohjaamoon. Pikalatauksessa akkuun ladataan virtaa mutta myös varataan lämpöä (akkua lämmitetään latauksessa). Näytti selkeästi Scan My Tesla-sovellus videoilla tämän. Ensinnäkin akkuun menevässä tehossa ja laturilta otettavassa tehossa on erotus, eli tämä mennee akun lämmitykseen (ja mahdollisesti sisätilojen lämmitykseen latauksen aikana). Akun lämmöt jossain 50 asteessa ja sitten kun lähtee ajamaan, akun lämpöä käytetään n ohjaamon lämmitykseen -> akun lämmöt laskee 10-20 asteen välille. Fiksu systeemi ja varsinkin talvikelissä saa säästettyä sähköä.
Mietin, että mitenkähän auton oma kulutusmittari laskee tämän, koska jos se laskee vain akusta otetun sähkön määrän, saadaan pienempi lukema tauluun. Mutta laturista on otettu sähköä akkuun sähköksi ja lämmöksi (plus häviöt), joten todellinen kulutus lienee korkeampi kuin Wh/km näyttämä autossa?
Tämän takia olisi aina hyvä nähdä autolehtien testeissä tulokset, jossa näkyisi todellinen sähkönkulutus, eli lähdetään vaikka 100% akulla kylmästä ilman esilämmityksiä. Ajetaan sitten esim. 300km, ja sen jälkeen laturille, jossa akku 100%:iin ja katsotaan paljonko meni sähköä, ja siitä lasketaan kulutus ja verrataan auton ilmoittamaan.