Tässä PHEVin omistaja katellut reissumielessä latauspaikkoja ja hintoja kun en appiukon seinästä viitsi latailla. Voi helvetti mikä viidakko eri toimijoita ja hintojen selvittäminen kokolailla hankalaa. Onko olemassa jotain sivustoa, jossa on listattu vähän polttoaine.net tyyliin hintoja? Vahvasti näyttää, että tässä olisi vielä markkinaa sopivalle palvelulle. K-lataus ja ABC, on selkeitä tapauksia, mutta miksi se hintatieto on niin vaikeaa laittaa esille, esim virta lataus.
Virran latauspisteissä hinta on aina tapauskohtainen, koska sen määrittelee latauspisteen omistaja. Virta veloittaa lataajalta omistajan määrittelemän hinnan ja tilittää siitä 80 % omistajalle. Se on yksi syy siihen, miksi hinnoista ilmoittaminen on eri asia kuin K-lataus tai ABC-lataus, joissa hinta on läpi Suomen sama. Toki tuollaiselle palvelulle olisi kysyntää, jos siinä olisi ajantasainen tieto. En ainakaan sellaiseen ole törmännyt ja sähköautoilijoiden ylläpitämä latauskartta on melkein ainoita palveluita, josta on jotain hyötyä.
Olen täysin samaa mieltä, että latauspalvelut ovat todellinen viidakko. Reissussa ollessa pikalataus on hyvin usein ainoa järkevä vaihtoehto, ellei autoa ole mahdollista pitää läpi yön laturissa. Aina uudella reitillä joutuu etukäteen tekemään suunnitelmaa, miten lataus on järkevin hoitaa, mutta tutuille reiteille tulee usein rutiini, jolla homma sujuu. Suhteellisen usein Vantaan ja Kuopion väliä ajavana olen lähtenyt täydellä akulla kotoa ja ladannut Juvan ABC:llä pikalaturilla sen verran virtaa, että pääsen sillä Kuopioon ja takaisin. Yleensä tämä on tarkoittanut noin 15-20 % -> 80-90 % riippuen siitä, onko Kuopiossa tarvetta käyttää autoa kuinka paljon, joten pysähdys on noin 30-45 min. Paluumatkalla sitten sama homma ja vaikka akku olisi riittänyt Mikkeliin saakka, olen mieluummin ladannut jo Juvalla, jossa latureilla on aina ollut tilaa. Kerran Mikkelin ABC:llä oli ruuhkaa ja kaikki neljä laturia käytössä, joten jouduin turvautumaan Rechargen 64 c/kWh, joka yli tuplahintainen ABC-lataukseen verrattuna. Toivottavasti sähköautojen yleistyessä pikalatausasemat yleistyvät nopeammin, jotta välttyy jonottelulta jatkossakin.