Mainos

Sähköautoilu

  • 557 273
  • 4 925

OrrinPopi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Karhu-Kissat, peli & pelaajat
Mulla Pösö 3008 ottaa 7,4kW ja olenkin vakavasti harkinnut tuota 11kW seinälaturia. Asennushinnat on vaan aivan koomiset. Asema maksaa about 500€-700€ ja asennus toisen mokoman päälle vai riittääköhän edes. Mulla on katoksessa sähkökeskus ja johtoa pitäisi vetää max kaksi metriä notta pidän hintaa hiukan korkeana. Toki tuo on geneerinen listahinta eli vois saada paremman tarjouksen.
Onko sulla kolmivaihepistorasia siinä sähkökaapissa? Jos on niin suositus tälle kotimaiselle: Walle16A 11kW (seinä) - Walle

Tuolla on itse menty, ”asennus” otti 8 min.
 

bart

Jäsen
Älä nyt vaan mene maksamaan asennustyöstä kenellekkään mitään 500-700€. Tuo on 1-2 tunnin työ mittauksineen ja hinnan pitäisi asennuksen osalta olla maksimissaan 200€ sisältäen kaapeloinnin ja pientarvikkeet.
Komppaan tätä. Aikanaan kun itse odottelin sähköautoa ja kyselin sen myyneestä liikkeestä suosituksia latausasemalle, niin myyjä sanoi suoraan, ettei kannata ottaa asennusta heidän kautta. Tuumasi, että edullisemmalla pääsen kun otan sähkömiehen asentamaan aseman. Päädyin itse kuitenkin tuollaiseen voimavirtapistorasiaan liitettävään malliin ja toistaiseksi on ihan hyvin palvellut tarkoitustaan.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pohdin tulevaan autoon dash camia. Onkohan sähkövehkeessä sen asennuksessa mitään ihmeellisyyksiä mitä pitäisi huomioida. Järjen mukaan ei, mutta elämä yllättää.

Tietääkö kukaan pk-seudulla mitään putiikkia, joka kameroita asentaa? Ajatus siis, että on jatkuva virta ja piuhat piilossa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuossa katsellut Teslabjörnin videoita ja näyttäisi, että Teslalla on ihan mielenkiintoinen oivallus rangetehokkuudessa. Eli uudehkoissa autoissa on lämpöpumppu, joka kerää lämpöä ilmasta, akusta, moottoreista ja inverttereistä. Sinällään siis teoriassa tehokas tapa, jolloin saadan lämpö kerättyä sieltä missä syntyy hukkalämpöä ja pusketaan se sitten auton sisätiloihin lämmityksenä. Taisi olla vielä niin, että jos tarvitaan nopeaa lämmitystä (esim. lähtö kylmässä kelissä), auto ylilämmittää/kuormittaa moottoreita, joista otetaan lämpö ohjaamoon. Pikalatauksessa akkuun ladataan virtaa mutta myös varataan lämpöä (akkua lämmitetään latauksessa). Näytti selkeästi Scan My Tesla-sovellus videoilla tämän. Ensinnäkin akkuun menevässä tehossa ja laturilta otettavassa tehossa on erotus, eli tämä mennee akun lämmitykseen (ja mahdollisesti sisätilojen lämmitykseen latauksen aikana). Akun lämmöt jossain 50 asteessa ja sitten kun lähtee ajamaan, akun lämpöä käytetään n ohjaamon lämmitykseen -> akun lämmöt laskee 10-20 asteen välille. Fiksu systeemi ja varsinkin talvikelissä saa säästettyä sähköä.

Mietin, että mitenkähän auton oma kulutusmittari laskee tämän, koska jos se laskee vain akusta otetun sähkön määrän, saadaan pienempi lukema tauluun. Mutta laturista on otettu sähköä akkuun sähköksi ja lämmöksi (plus häviöt), joten todellinen kulutus lienee korkeampi kuin Wh/km näyttämä autossa?

Tämän takia olisi aina hyvä nähdä autolehtien testeissä tulokset, jossa näkyisi todellinen sähkönkulutus, eli lähdetään vaikka 100% akulla kylmästä ilman esilämmityksiä. Ajetaan sitten esim. 300km, ja sen jälkeen laturille, jossa akku 100%:iin ja katsotaan paljonko meni sähköä, ja siitä lasketaan kulutus ja verrataan auton ilmoittamaan.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
@Turder Hyvää pohdintaa. Kyllä tesla silti taitaa se taloudellisin vaihtoehto olla kulutukseltaan. Itse latailen lähinnä töissä 1-2krt/vko ja muuten on ilman laturia katoksessa. Siltikin y:n kulutus on rajuissakin olosuhteissa max 22kwh/100km. Tyypillisin kulutus matka-ajossa nyt talvella 18-19kwh/100km. Eipä muut tuon kokoluokan autot tuohon pysty. Kesällä kulutus on oletettavasti 15-17kwh/100km.

Edit. Katsoin oman auton tiedot parin viikon ajalta. Auton mittari näyttää ajoille n. 19kwh/100km, mutta jos lasken kaiken ladatun energian ja jaan sen ajetulla matkalla, niin kulutus on 22,5kwh/100km. Tuossa jälkimmäisessä siis huomioitu pidemmät esilämmitykset, lataushäviöt jne. Näin ainakin uskoisin?
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@smugu Tasaisessa matka-ajossa pääset varmasti 15:een. Kolmosella menee 12-13, taajamassa kymppiin. Tuossa juuri kun oli hetken tiet sulat ja kuivat, toimistopäivän jälkeinen pääosin motarilla edetty matka meni 15:een.
---
Noista kokonaiskulutuksista on Tesla-ryhmissä jonkin verran juttua, ja osa seuraa sovelluksilla juuri näitä erinäisiä hävikkejä ja kulutusta muuhun kuin varsinaiseen ajosuoritteeseen. Joku 10-15 prosenttia se käsittääkseni on. Ihan hyvä huomioida näissä talvikauden keskusteluissa, vaikkei varsinaisesti kaada mitään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tesla ja uudet korealaiset taitavat olla aika lähekkäin kulutuksessa ja edellä muita. Jälkimmäisiä ei tosin saa, joten aika virtuaalista.
 

hege

Jäsen
Tuli kokeiltua vuokraamon kautta sähköautoa taas kerran ja näemmä on melkoisesti eroja. Edellinen ajelu meni Kia Nirolla talvikelissä ja matkaa tuli 260km ja ei minkäänlaista range-ahdistusta ollut vaan vuokraamon pihassa oli rangea jäljelle joku 60km.

Nyt oli ajossa Peugeot 2008e ja vaikka auto muuten ihan ok niin pakkaskeli iski siihen kyllä pahasti. Aamulla kun kytki virrat autoon niin se uhosi rangea olevan 290km mutta kun oli perillä 110km ajon jälkeen ja rauhallisesti ajaen (kun huomasi rangen lyhentymisen nopeuden tuli heti hieman tingittyä vauhdista) sekä puolet matkasta eco-tilalle mennen rangea oli jäljellä enää 135km. Paluu matka vuokraamoon oli sitten jännempi, kun löi virrat päälle niin rangea oli enää 125km ja sitten tuli ajeltua lämmityslaite pois päältä motaria 85km/h vauhdilla low-battery valo vilkkuen välillä vuokraamoon. Kun pääsi perille rangea oli 14km jäljellä, loppumatkasta huomasi sen että range pieneni hitaammin suhteessa jäljellä olevaan matkaan eli olisiko auto siirtynyt johonkin virransäästötilaan jonkun varaustason alituksen jälkeen?

Vuokraamon osalta täytyy sanoa, että sähköautojen osalta "samanlainen" ei ole välttämättä "samanlainen", kaksi kertaa ollut alla Niro ja nytkin referenssi auto oli juurikin Niro tai "samanlainen" ja nyt Peugeotti ei kyllä ollut samanlainen sen oleellisen kriteerin mukaan eli rangen. Nyt oli vielä riesana se, että Pugissa ei ollut normaaliin sukoon sopivaa adapteria mukana niin ei kokouksen aikana voinut edes hidasladata autoa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
loppumatkasta huomasi sen että range pieneni hitaammin suhteessa jäljellä olevaan matkaan eli olisiko auto siirtynyt johonkin virransäästötilaan jonkun varaustason alituksen jälkeen?
Kyllä. Todennäköisesti esimerkiksi ilmastoinnin kytki pois päältä tai minimiin ja teki muitakin toimenpiteitä kuten laski auton käytössä olevia tehoja jne. Kyllä nämä nykyautot pitää huolen siitä, että auto ei kovin helposti tien päälle jätä.

Vuokraamon osalta täytyy sanoa, että sähköautojen osalta "samanlainen" ei ole välttämättä "samanlainen", kaksi kertaa ollut alla Niro ja nytkin referenssi auto oli juurikin Niro tai "samanlainen" ja nyt Peugeotti ei kyllä ollut samanlainen sen oleellisen kriteerin mukaan eli rangen.
Eikös tämä nyt ole selvä asia jo ilman vuokraamoakin? Eihän autot samanlaisia ole rangen osalta vaikka olisivat samaa kokoluokkaa ja omaisivat samankokoisen akuston. Esimerkiksi Tesla model 3/Y vs Polestar 2 / Volco C40 ja polestarissa/volvossa 30-40% korkeampi kulutus teslaan verrattuna.

Talviset olosuhteet vaikuttavat eri tavalla näiden sähköautojen rangeen. Osa pysyy edelleen aika taloudellisina, mutta osassa kulutus nousee merkittävästi.

Oliko tuossa sinun tapauksessasi täysin samanlainen sää missä vertaat Kiaa ja Peugeottia?
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt oli ajossa Peugeot 2008e ja vaikka auto muuten ihan ok niin pakkaskeli iski siihen kyllä pahasti. Aamulla kun kytki virrat autoon niin se uhosi rangea olevan 290km mutta kun oli perillä 110km ajon jälkeen ja rauhallisesti ajaen (kun huomasi rangen lyhentymisen nopeuden tuli heti hieman tingittyä vauhdista) sekä puolet matkasta eco-tilalle mennen rangea oli jäljellä enää 135km. Paluu matka vuokraamoon oli sitten jännempi, kun löi virrat päälle niin rangea oli enää 125km ja sitten tuli ajeltua lämmityslaite pois päältä motaria 85km/h vauhdilla low-battery valo vilkkuen välillä vuokraamoon. Kun pääsi perille rangea oli 14km jäljellä, loppumatkasta huomasi sen että range pieneni hitaammin suhteessa jäljellä olevaan matkaan eli olisiko auto siirtynyt johonkin virransäästötilaan jonkun varaustason alituksen jälkeen?
Sähköautoissa kulutus on tosiaan hyvin keli- ja ajonopeuskohtaista, koska sähkömoottorin hyvästä hyötysuhteesta johtuen olosuhteiden merkitys korostuu. Jäljellä olevaan rangeen todennäköisesti vaikuttaa paljon myös se, millaista ajo on ollut edellisillä kerroilla. Jos ajoprofiili poikkeaa olennaisesti aiemmasta, niin rangekin muuttuu. Toki sitten autojen välilläkin on isoja eroja eli tosiaan autovuokraamon samanlainen ei ole aina samanlainen.

Taloudellisinta olisi tasainen matka-ajo matalalla nopeudella. Talvi- ja kesäkulutuksien eroista ei ole kokemuksia, kun auto on ollut vasta viisi kuukautta, mutta tuskin kesällä range on yhtään parempi, jos motarilla on 130 km/h mittarissa. Rangella on loppuen lopuksi merkitystä ainoastaan matka-ajossa, kun perus nurkka-ajossa, jota oma ajo suurimmaksi osaksi on, riittää kun lataa parin kolmen päivän välein.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tippuneet n 20%.
Eikös tesla tiputtanut hintojaan joku 10-15%, niin käytettyjen ajoneuvojen arvon kuuluukin tippua 10-15%/vuosi + tuo hinnanalennuksen huomiointi toiset 10-15%.

Suomessa jostain syystä edelleen liikkeet täynnä pari vuotta vanhaa tesla model y:tä uusien hinnoilla. Aika käsittämätöntä, että joku niitä ostaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kertokaapas tyhmälle miten nuo maksulliset latausasemat toimivat, onko ne aikaperustaisia vai laskutetaanko sen mukaan paljonko virtaa akkuun menee. Saattaa olla Volvon plugari T6/T8 tulossa tässä keväällä ja siinähän käsittääkseni ei ole tuota pikalatausta täyssähköautojen tapaan vaan max latausteho on 3.6 kw(Type 2). Siinä ei kahvitauolla paljoa 18.8 kw:n akkuun ehdi heilahtaa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kertokaapas tyhmälle miten nuo maksulliset latausasemat toimivat, onko ne aikaperustaisia vai laskutetaanko sen mukaan paljonko virtaa akkuun menee. Saattaa olla Volvon plugari T6/T8 tulossa tässä keväällä ja siinähän käsittääkseni ei ole tuota pikalatausta täyssähköautojen tapaan vaan max latausteho on 3.6 kw(Type 2). Siinä ei kahvitauolla paljoa akkuun heilahda
Taitavat olla kaikki nykyään tehon mukaan laskutettavia, joskin joissain tulee sitten ”aikasakkoa” jos olet yli tietyn tuntimäärän laturilla putkeen (esim 5 tuntia). Ei plugarin lataamisessa julkisilla latureilla oikein ole edes järkeä, ellei työpaikkasi parkkipaikka satu olemaan vaikkapa parkkihallissa, missä on mahdollisuus työpäivän aikana ladata akku täyteen. Reissussa tien päällä ei kannata edes vaivautua.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Reissussa tien päällä ei kannata edes vaivautua.

Näin olen asiaan etukäteen asennoitunut. Arkiajot sähköllä kun pystyy kotona lataamaan ja sitten pitkät reissut hybridinä niin kauan kun virtaa riittää ja loput bensalla. Laskelmieni mukaan jos vaan muistaa/viitsii ladata niin 50% menee sähköllä vuotuisista ajoista että heilahtaa. Euro toiminee hyvänä konsulttina asiassa.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Näin olen asiaan etukäteen asennoitunut. Arkiajot sähköllä kun pystyy kotona lataamaan ja sitten pitkät reissut hybridinä niin kauan kun virtaa riittää ja loput bensalla. Laskelmieni mukaan jos vaan muistaa/viitsii ladata niin 50% menee sähköllä vuotuisista ajoista että heilahtaa. Euro toiminee hyvänä konsulttina asiassa.

Tuli juuri hankittua tuollainen Volvon T8 (tosin vanhempaa mallia eli pienemmällä 11.6 kWh akulla) ja eipä sitä tosiaan kannata julkisista latauspisteistä latailla, ellei muutenkin ole tarkoitus tehdä pitempi stoppi jossain. Latausteho on niin pieni, että esim. kauppareissun aikana ehtii saamaan sähköä vain muutaman kilometrin ajeluun. Kotona ja töissä lataamalla pystyy kuitenkin hyvin ajelemaan päivittäiset ajot pelkällä sähköllä (miinus esilämmitys Webastolla) ainakin tällaisella pikkupakkaskelillä, ja pitemmät ajot mennään sitten enimmäkseen bensalla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tuli juuri hankittua tuollainen Volvon T8 (tosin vanhempaa mallia eli pienemmällä 11.6 kWh akulla)

Onkos näistä T6:n ja T8:n "eroista" kenelläkään mitään tietoa muuta kuin tietenkin tuo vajaan 100 hv:n tehoero. Joissain koeajoissa oli T6:sta kehuttu hieman vakaammaksi kun tehoero etu- ja taka-akselilla ei ole niin iso kuin T8:ssa. Hintaeroahan noissa ei montaa tonnia ole, toki T8:aa ei saa ihan perusvarusteilla.

Kivahan se olisi 440hv mutta tuskin 350hv:llakaan jalkoihin jää. Tuossa T6:ssakin on pohjalla tehomylly T5 ja T8:ssa vielä viritetympi T6.
 
Viimeksi muokattu:

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Onkos näistä T6:n ja T8:n "eroista" kenelläkään mitään tietoa muuta kuin tietenkin tuo vajaan 100 hv:n tehoero. Joissain koeajoissa oli T6:sta kehuttu hieman vakaammaksi kun tehoero etu- ja taka-akselilla ei ole niin iso kuin T8:ssa. Hintaeroahan noissa ei montaa tonnia ole, toki T8:aa ei saa ihan perusvarusteilla.

Kivahan se olisi 440hv mutta tuskin 350hv:llakaan jalkoihin jää. Tuossa T6:ssakin on pohjalla tehomylly T5 ja T8:ssa vielä viritetympi T6.

Ei ole kokemusta T6:sta (eikä myöskään uudemmasta T8:sta, jossa sähkömoottori on isompi), mutta ainakaan tuossa omassa T8:ssa ei ole mitään epävakautta havaittavissa. Ero maksimitehoissa polttiksen (303 hv) ja sähkömoottorin (90 hv) välillä on toki iso, mutta maksimiväännöissä (400 nm vs. 240 nm) huomattavasti pienempi. Lisäksi normiajossa mennään murto-osilla maksimeista sekä tehossa että väännössä, ja Volvohan ei käytännössä ole nelivetoinen muulloin kuin täyskaasukiihdytyksissä tai valitsemalla erikseen AWD-ajomoodi. Normaalisti polttiksella auto on etuveto ja sähköllä takaveto.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tippuneet n 20%.
Tämä nyt oli se yksi klikkiuutinen joka sitten kopioitiin kaikkiin kotimaisiin medioihin. Tottakai käytettyjen hinnat pudonneet viime vuoden huipuista, kun uusien hintoja pudotettiin reilusti, ja komponenttipulan aiheuttama saatavuuspula on pääosin selätetty joten tarjontaa on taas markkinoille. Eli hinnat lähinnä palanneet normaalitasolla järjettömistä ylihinnoista.
 

Takiainen

Jäsen
Mulla Pösö 3008 ottaa 7,4kW ja olenkin vakavasti harkinnut tuota 11kW seinälaturia. Asennushinnat on vaan aivan koomiset. Asema maksaa about 500€-700€ ja asennus toisen mokoman päälle vai riittääköhän edes. Mulla on katoksessa sähkökeskus ja johtoa pitäisi vetää max kaksi metriä notta pidän hintaa hiukan korkeana. Toki tuo on geneerinen listahinta eli vois saada paremman tarjouksen.

Kannattaa tässä nyt huomioida se, että Pösö ottaa varmaan yhdestä vaiheesta sen 7,4kW ja tuo 11kW seinälaturi toimii kolmessa vaiheessa, yhden vaiheen ollessa sen 3,6kW. Eli saat 11kW sijaan 3,6kW tehon. Pitäisi olla 22kW laturi, jolloin yhdestä vaiheesta tulee autolle se 7,6kW. Tämä vaatii taas käytännössä 32A sulakkeet.

En ole missään nähnyt autoa joka ottaa 7,4kW kolmesta vaiheesta.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko? Tietääkseni edelleen on vain yksi merkki joka pystyy toimittaa autoja järkevällä aikataululla ja se on tesla.
Nyt tarkoitin nimenomaan Teslaa, jolla nyt toimitusajat palautuneet siihen, että autoja saanee käsittääkseni helposti muutaman kuukauden odotuksella, toisin kuin viime vuonna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös