Mainos

Sähköautoilu

  • 557 142
  • 4 925

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Teslan "mallit yhteensä" tarkoittaa käytännössä noilla vuosimalleilla X- ja S-malleja. 3 tuli markkinoille 2019 jenkkitehtailta, 21 Kiinasta ja 22 Saksasta. Uskallan väittää, että prosenttiluku putoaa varsinkin Kiinan ja Saksan tuotannon tullessa kolmosista katsastusikään.
 

F#21

Jäsen
Onkos kellään Mersun EQA:sta kokemuksia?

Tässä on itsellä pohdinnassa, joko ottaisi työsuhdeautoksi tuollaisen ja myisi oman bensakiesin. Isoin haaste minkä itse näen sähköautossa on se, ettei taloyhtiöllä ole noita latauspaikkkoja ollenkaan, eikä tietääkseni ole hetkeen tulossa. Hyvä puoli on se, että työpaikalla pystyn lataamaan autoa ja kun työmatkatkin ovat sen ~7km suunta, niin pärjään viikolla aika hyvin tuolla, myös talvisin. Pidempiä ajoja tulee harvoin, joten ne pystyn todennäköisesti suunnittelemaan.
 

Noma

Jäsen
Jokos ne on saaneet ihan tieliikenteeseen (lue: asiakkaille) asti tuon Coupen? Yhtään ei ole itselle vielä vastaan tullut. Viimeksi kun kyselin, niin koeajoon oli tarjolla vielä vain tuota perusmallia. Aika tarkkaan pari vuotta sitten taisi olla ensimaistiaisia tarjolla tuolla Skoda-Cupin kaukalon laidalla. Hitaasti on homma lähtenyt liikkeelle, mutta hyvä jos nyt vihdoin tuo "kaunotar" on nähnyt valon.
On niitä joitakin luovutettu asiakkaille jo, taitaa olla yli kuukausi ensimmäisestä. Sekä Tampereella että Helsingissä on itselleni tullut jo liikenteessä vastaankin moisia. Oma Coupe RS:ni taitaa olla viimeisiä ennakkotilauskiintiöön mahtuneita, ja sille lupailtiin juuri toimitusaikaa toukokuun alkuun.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onkos kellään Mersun EQA:sta kokemuksia?

Tässä on itsellä pohdinnassa, joko ottaisi työsuhdeautoksi tuollaisen ja myisi oman bensakiesin. Isoin haaste minkä itse näen sähköautossa on se, ettei taloyhtiöllä ole noita latauspaikkkoja ollenkaan, eikä tietääkseni ole hetkeen tulossa. Hyvä puoli on se, että työpaikalla pystyn lataamaan autoa ja kun työmatkatkin ovat sen ~7km suunta, niin pärjään viikolla aika hyvin tuolla, myös talvisin. Pidempiä ajoja tulee harvoin, joten ne pystyn todennäköisesti suunnittelemaan.
Pitkän viikonlopun tuollaisella ajelin. Ensimmäinen sähköautokokemukseni, joten jäi ehkä positiivisempi viba kuin lopulta auto olisi enemmällä kokemuksella, mutta pidin kyllä. Skoda Octavian rattiin oli vähän ankea palata sen jälkeen.

Mersun ajoavustimia on kehuttu, ja jos omaan 2021 Tesla M3:een vertaan, niin olihan se kaistavahti esimerkiksi paljon jouhevampi. Ottaisin Teslaani sen osan Mersua koska vain. Lisäksi laadukas viimeistely tuossa A-mallissakin mielestäni oli.

Hirveän tilava se ei ole, ehkä olet koeistunutkin sen jo, mutta esim. pariskunnalle menee täysin. Me mahduttiin viikonloppukamoinemme vaimoni kanssa helposti ja ilman kamoja yksi siivu ajettiin neljästään tuolloin 17- ja 13-vuotiaiden lasten kanssa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: F#21

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Isoin haaste minkä itse näen sähköautossa on se, ettei taloyhtiöllä ole noita latauspaikkkoja ollenkaan, eikä tietääkseni ole hetkeen tulossa. Hyvä puoli on se, että työpaikalla pystyn lataamaan autoa ja kun työmatkatkin ovat sen ~7km suunta, niin pärjään viikolla aika hyvin tuolla, myös talvisin. Pidempiä ajoja tulee harvoin, joten ne pystyn todennäköisesti suunnittelemaan.
Jos töissä lataat ja käyt edes parina päivänä toimistolla niin kattaa helposti viikon ajelut pelkästään niillä latauksilla. Reissussakin pärjää kun pikalaturia on jo joka puolella. Mersussa myös mukavan laakea latauskäyrä, joten pystyy mukavasti ottamaan virtaa vielä suht täyteen akkuun, vaikkei huippulukemat olekaan markkinoiden parhaimmistoa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Viime perjantaina hain Tesla Model Y RWD:n ja tähän mennessä pääosin pelkästään positiivisia kokemuksia takana. Auto myytiin mulle esittelyautona, vaikka se oli ajamaton ja vielä hangon satamassa kun sen ostin teslalta. Sain silti muutaman tonnin alennuksen, eli hinta jäi alle 49k€. Taidan olla haltija Suomen halvimmalle tesla model y:lle?

Olen aiemmin käynyt ajamassa 10 isoakkuista sähköautoa ja vaikea keksiä kyllä tuohon alle 50k€ hintaan tai edes hieman kalliimpaankaan hintaan parempaa autoa tällä hetkellä. Asetelma tulee varmasti tulevaisuudessa muuttumaan.
 
Viimeksi muokattu:

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Kertokaas Model 3 LFP-akkuautoilijat, että minkälaista tuon kanssa on elää varsinkin talviolosuhteissa? Oma tilanteeni on sellainen, että parkkiruudussani ei taloyhtiössä vielä ole latausasemaa (toki lämmitystolppa on), joten joutuisin suurimmaksi osaksi latailemaan koslaa julkisilla varmaankin. Eli sikälimikäli olen ymmärtänyt oikein, niin LFP-akku on vieläkin huonompi vastaanottamaan virtaa kylmänä? Minkälaisia latausnopeuksia voi odottaa jos latausprosessi käsittäisi normitilanteessa parin kilometrin ajoa asemalle ja sitten auto johdon nokkaan? Oliko tosiaan vieläkin niin, että auto ei ala esilämmittämään akkua jos määränpäänä ei ole Teslan charger? Entä voiko akun saada ajamalla edes jonkinlaiseen latauslämpöön?

Käytännössä tämä on täysin deal-breaker itselle, jos näillä spekseillä lataus menee liian hankalaksi. Tällä hetkellä siis ajelen ihan bensavehkeellä ja aiempaa kokemusta ei sähköautoista juuri koeajoja enempää ole. Toki youtubesta on tullut katsottua jos jonkinlaista videota.
 

Saskin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Blackhawks
Kertokaas Model 3 LFP-akkuautoilijat, että minkälaista tuon kanssa on elää varsinkin talviolosuhteissa? Oma tilanteeni on sellainen, että parkkiruudussani ei taloyhtiössä vielä ole latausasemaa (toki lämmitystolppa on), joten joutuisin suurimmaksi osaksi latailemaan koslaa julkisilla varmaankin. Eli sikälimikäli olen ymmärtänyt oikein, niin LFP-akku on vieläkin huonompi vastaanottamaan virtaa kylmänä? Minkälaisia latausnopeuksia voi odottaa jos latausprosessi käsittäisi normitilanteessa parin kilometrin ajoa asemalle ja sitten auto johdon nokkaan? Oliko tosiaan vieläkin niin, että auto ei ala esilämmittämään akkua jos määränpäänä ei ole Teslan charger? Entä voiko akun saada ajamalla edes jonkinlaiseen latauslämpöön?

Käytännössä tämä on täysin deal-breaker itselle, jos näillä spekseillä lataus menee liian hankalaksi. Tällä hetkellä siis ajelen ihan bensavehkeellä ja aiempaa kokemusta ei sähköautoista juuri koeajoja enempää ole. Toki youtubesta on tullut katsottua jos jonkinlaista videota.
Itsellä ollut vuoden alusta Model 3 LFP akulla ilman kotilatausmahdollisuutta. Latauksen olen tehnyt joko työpaikalla tai vienyt auton seisomaan läheisen marketin pihaan AC lataukseen.

Sanoisin, että jos on mahdollista ilman suurta vaivaa viedä auto latautumaan esim. kaupan pihaan, vaikka työpäivän ajaksi, pärjää LFP akulla myös ilman kotilatausta. Mutta jos tarkoitus on ladata auto pikalatauksella ja odottaa autossa latautumista, en suosittelisi tätä, sillä LFP akku ei ota lainkaan virtaa vastaan jos akun lämpötila on alle nolla astetta, ja optimaalinen latausteho vaatii noin 30 – 40 asteen akkulämpötilan johon pääseminen vie vähänkin kovemmilla pakkasilla hyvin pitkään. Pakkasilla ilman esilämmitystä puhutaan varmasti yli tunnin pituisista ”pikalatauksista”.

Kylmällä kelillä matka-ajossa auto alkaa esilämmittämään akkua jopa kaksi tuntia ennen laturia, sillä rwd mallissa lämmitysteho on aika rajallinen, eli lämmitys vie pitkään. Kun olen esilämmittänyt akkua sen 1 – 2 tuntia ja tullut laturille tyhjällä akulla, olen saanut alkuun ehkä 120 – 150 kW lataustehoja eli lataus 80 %:iin vie noin 30 minuuttia. Auto esilämmittää akkua kaikille navissa löytyville latureille ja Teslan supereiden lisäksi navista löytyy ainakin osa K-latauksen ja Rechargen latureista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja aina voi asettaa kohteeksi Superin esilämmityksen vuoksi, mutta ajaakin ovelasti toisaalle.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen nyt vajaan vuoden lataillut autoa kotona tuollaisella max 11kW matkalaturilla ja nyt ajattelin, jos kuitenkin asennuttaisin kiinteän laturin. Matkalaturissa ei ole mitään vikaa, mutta on siinä oma olematon vaivansa kaivaa se aina esille ja laittaa siihen voimavirtapistokkeeseen. Lisäksi ainakin sähkärin mukaan sillä ei kannattaisi kovin usein ladata täydellä teholla. Se olisi kuitenkin ihan kivaa, kun nuo halvat tunnit eivät öisin useinkaan muutamaa tuntia kauempaa kestä ja niiden aikana olisi kiva saada akku ladattua.

Niitä latureita on sitten aika paljon erilaisia, joten kysyisinkin, onko jollain suositella jotain tiettyä merkkiä/mallia? Kuormanhallinta noissa on kaiketi aina? Ajastus varmaan myös. Kiinteä kaapeli pitäisi olla ja sellaisella alle tonnin budjetilla voisi aloittaa. Auto taitaa ottaa Type 2 laturilla maksimissaan sen 11kW, joten se siitä pitäisi myös irrota. Vaihtoehtoja on vaan liikaa.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuli hommattua Skoda Octavia Combi RS iV 2021, eli siis plugari hybridi (Type 2). Latausasema olisi ihan kiva olla, niin ei tarvitsisi olla joka ilta säätämässä tuota manuaaliajastinta pörssisähkölle sopivaksi. Nyt virta tulee siis ihan suko-pistokeesta. Eli oltava jonkinlainen wifi/sovellus tms. millä sitä voi ajastaa puhelimella.

Mikähän olisi sopiva asema? Asun omakotitalossa vm 1986. Ei ole voimavirtapistoketta.
Akkukapasiteetti autossa 13 kWh, latausteho 3,6 kW.

Miltäs tämä vaikuttaisi tarpeisiini? Latausasema GARO GLBDC-T222FC
Jos ei hyvä, ehdotelkaapa ihmeessä, kiitos.
 
Viimeksi muokattu:

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Gridiolla saa säädettyä lataamisen halvimmille tunneille.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Gridiolla saa säädettyä lataamisen halvimmille tunneille.

Plugarin kohdalla hyöty on vaan ihan olematon.

Pelkälle plugarille en välttämättä laittaisi latausasemaa ollenkaan. Kun kuitenkin jotain 98 % plugarin hankkineista vaihtaa seuraavaksi täyssähköön, kannattaa laittaa samantien 11 kW latausasema, jos aseman haluaa. Ei tule pullonkaulaksi sitten täyssähkön kanssa, eikä ne juuri maksa 1 x 16 A asemia enempää. Sikäli tuo Garo on oikein hyvä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Plugarin kohdalla hyöty on vaan ihan olematon.

Pelkälle plugarille en välttämättä laittaisi latausasemaa ollenkaan. Kun kuitenkin jotain 98 % plugarin hankkineista vaihtaa seuraavaksi täyssähköön, kannattaa laittaa samantien 11 kW latausasema, jos aseman haluaa. Ei tule pullonkaulaksi sitten täyssähkön kanssa, eikä ne juuri maksa 1 x 16 A asemia enempää. Sikäli tuo Garo on oikein hyvä.
Toki voi plugarillekin laittaa sen 11kW latausaseman ja valmiina on sitten odottamassa jo sitä kun puolen vuoden päästä kyllästyy siihen lyhyeen sähköajoon ja siirtyy oikeaan sähköautoon.

Eli jos latausaseman haluat, niin kiinteällä 5-7m kaapelilla ja 11kW latausteholla. Plugarisi ottaa tuosta toki sitten vaan sen 3,6kW, mutta on sitten seuraavaa autoa varten. Hinnassa ei pitäisi eroa olla @Vili#16 .
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aika hyvin avattu myös tuo Teslan onnistuminen, tässä tiiviisti oleellinen, mitä kuluttajat yleensä arvostavat:

"Like a charging network that works (as in, most chargers are up most of the time) and is super-easy to use; or an infotainment system that works like their current smartphone rather than a 10-yr old one; or an adaptive cruise control system that’s standard & works great."

Parhaillaan omassani parkissa istun ja onhan tämä ihan helvetin käytännöllinen.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Toki voi plugarillekin laittaa sen 11kW latausaseman ja valmiina on sitten odottamassa jo sitä kun puolen vuoden päästä kyllästyy siihen lyhyeen sähköajoon ja siirtyy oikeaan sähköautoon.

Eli jos latausaseman haluat, niin kiinteällä 5-7m kaapelilla ja 11kW latausteholla. Plugarisi ottaa tuosta toki sitten vaan sen 3,6kW, mutta on sitten seuraavaa autoa varten. Hinnassa ei pitäisi eroa olla @Vili#16 .
Mulla Pösö 3008 ottaa 7,4kW ja olenkin vakavasti harkinnut tuota 11kW seinälaturia. Asennushinnat on vaan aivan koomiset. Asema maksaa about 500€-700€ ja asennus toisen mokoman päälle vai riittääköhän edes. Mulla on katoksessa sähkökeskus ja johtoa pitäisi vetää max kaksi metriä notta pidän hintaa hiukan korkeana. Toki tuo on geneerinen listahinta eli vois saada paremman tarjouksen.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika hyvin avattu myös tuo Teslan onnistuminen, tässä tiiviisti oleellinen, mitä kuluttajat yleensä arvostavat:

"Like a charging network that works (as in, most chargers are up most of the time) and is super-easy to use; or an infotainment system that works like their current smartphone rather than a 10-yr old one; or an adaptive cruise control system that’s standard & works great."

Parhaillaan omassani parkissa istun ja onhan tämä ihan helvetin käytännöllinen.
Paitsi että tuolla latausverkolla ei ole varsinkaan Suomessa mitään merkitystä. Ei tuo Teslan oma verkko ainakaan sen aukeamisen jälkeen mitään lisää verrattuna laajaan muiden toimijoiden verkkoon. Jenkeissä taitaakin tilanne olla eri.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Paitsi että tuolla latausverkolla ei ole varsinkaan Suomessa mitään merkitystä. Ei tuo Teslan oma verkko ainakaan sen aukeamisen jälkeen mitään lisää verrattuna laajaan muiden toimijoiden verkkoon. Jenkeissä taitaakin tilanne olla eri.
Joo, totta laajuuden osalta. Toteutus on kuitenkin sellainen, mitä voisi skaalata muillekin asemille. En usko, että olisi mahdotonta saada valmistajakohtaista sovellusta, johon linkitetyn auton latauspiste tunnistaisi automaattisesti. Ellei hintaero/kWh ole kohtuuton, helppous saa ajamaan superille vähän kalliimmallakin sähköllä. Sekä yleensä paremmat latausnipeudet kuin toisella vakkarillani ABC:llä.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Mulla Pösö 3008 ottaa 7,4kW ja olenkin vakavasti harkinnut tuota 11kW seinälaturia. Asennushinnat on vaan aivan koomiset. Asema maksaa about 500€-700€ ja asennus toisen mokoman päälle vai riittääköhän edes. Mulla on katoksessa sähkökeskus ja johtoa pitäisi vetää max kaksi metriä notta pidän hintaa hiukan korkeana. Toki tuo on geneerinen listahinta eli vois saada paremman tarjouksen.
Tää on kyllä aina mielenkiintoinen ilmiö. Meillä on tässä sellainen kulmakunnan ”oma” sähkäri, joka käy varmaan kaikki tämmöiset pikkuropaamiset tekemässä ihmisille. Mulla otti vastaavasta asennuksesta tarvikkeineen muistaakseni 130€ kuitilla ja oli pöytäkirjat kunnossa. Eli säkällä ja suhteilla on mahdollista päästä halvallakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös