Sähköautoilu

  • 500 117
  • 4 602

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuo kahvinkeiton rajoittaminen on kyllä jo vitsinäkin aivan helvetin huono. Meillä juodaan kuitenkin suhteellisen runsaasti kahvia ja viikossa sähköä kuluu suunnilleen 1 kWh.
Jos keittää kahvia pannullisen joka päivä, niin tuolla Moccamasterilla se olisi about 6min per laaki niin viikossa kuluisi 1kWh. Niinkuin todettu, tuossa jutussa varmaan haettiin sitä, että vaikka kahvinkeiton osuus kotitalouden kokonaiskulutuksesta on mitätön, niin sähköpula-aamuna se voi hyvinkin olla monen kotitalouden suurin kulutuspiikin aiheuttaja. Nyt sukelletaan taas teorian puolelle vahvasti, mutta jos kaikissa Suomen kotitalouksissa napsautettaisiin kahvinkeittimet samaan aikaan päälle klo 8, Suomen sähköverkko romahtaisi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin, tai jos tekee aamupuuroa, paistaa kananmunan ja keittää kahvit samaan aikaan, saatana!

Itsehän voin laupiaana lopettaa autonlatauksen esim. kuudelta ja tarjota näin parille perheelle ns. kahvit.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Juu, luin viestistäsi pikaisesti että toisessa päässä työpäivää, kun kirjoitit että toisessa päässä työmatkaa ja siksi aloin runoilla noista sähköpula-ajoista.
Klo 10-15 kulutus ei varsinaisesti ole se suurin ongelma, olipa se sitten sähköauton latailua tai muuta kulutusta.

Kahvinkeitto taisi olla mainittuna vain koska se on erittäin tyypillinen aamun sähköpula-ajan sähkönkuluttaja. Suomessahan on se noin 140 000 ladattavaa autoa, jos ne kaikki olisi aamukahdeksalta latauksessa 3,7 kW teholla, niin se tekisi 518MW kuorman (Meri-Pori btw). Se vastaisi 340 000 Moccamasteria. Kotitalouksia Suomessa on se 2,7 miljoonaa, eli jos joka kahdeksannessa kotitaloudessa keitetään aamukahvit samaan aikaan, niin se vastaa samaa kuormaa kuin se, että Suomen kaikki sähköautot ja hybridit olisi latauksessa samaan aikaan. Jos ajattelee että ehkä oikeasti niistä autoista puolet olisi latauksessa aamulla, niin joka kuudennessatoista kotitaloudessa saisi sumppi porista. No kahvinkeitin harvoin ehkä aamuisin on tuntia päällä, varsinkin kun niissä on nykyään ajastimet, joiden pakollisuus ei ehkä olekaan pelkkää kiusantekoa.

Sen verran on nyt pakko korjata, että Moccamaster ottaa tuon noin 1,5 kW alle viiden minuutin ajan, jonka jälkeen kulutus putoaa muistaakseni vähän yli sataan wattiin.

Edit. Asiaa olikin jo puitu edellä, mutta tarkennettaan nyt vielä kuitenkin. Keittoaikakin riippuu luonnollisesti keitetyn kahvin määrästä, mutta tuo edellä mainittu koskee siis käytännössä täyttä pannullista. Lisäksi Moccamastereissa on tehonpuolituskytkin, joka tosiaankin puolittaa ylläpitotehon. Tuotakin kannattaa käyttää, jollei muuten niin siksi, että kahvi säilyy pidempään juomakelpoisena.
 

444

Jäsen
Kun ei perse kestä täyssähkön hankkimista, niin auto päivittyy sitten plugariin. No, 40-50% ajoista pystyy talvellakin ajamaan pelkällä sähköllä (latausajat huomioituna), joten säästöä se on pienikin säästö. Ja pääsee samalla eräästä kovan onnen kulkineesta eroon.
Mutta sitten kysymyksiin. Maksimissaanhan tuo ottaa sen 3,6kW sisään. Tuo kuitenkin vaatii 16A töpselistä, joka varmaan sulattaa tavallisen vanhan schukon mennen tullen. Eli jos noinkin hurjiin lataustehoihin kotona haluaa, niin sähkäriä paikalle ja parempaa töspeliä seinään? Kotona kuitenkin varmaan riittää se 10A eli n. 2,3kW teho. Autossa oleva laturi kertonee, millä teholla sopii ladata? Vaan tietääkö se, että kyseessä on ihan normaali pistorasia, joka sulahtaa sen siliän tien vai pitääkö sille erikseen kertoa, että tällä johdolla ei sitten kovempaa ladata? Minkälainen ip-taso tuossa piuhassa pitäisi olla? Pistorasia on toki ulkona, mutta katon alla, eli jos ei joku persereikäpyörremyrsky osu kohdalle ja puhalla vettä vaakatasossa etelästä tai lounaasta, niin korkeintaan satunnaisia roiskeita sinne pääsee.
Jos oikein villiksi heittäytyy ja haluaa esim. Type 2 -pistokkeen kotia, niin onko siinä käytännössä mitään järkeä? Maksaa varmaan miljardin, vähintään, ja sähköjeesus ottaa toisen samanmoisen työstä. Autossa on siis mukana T2-T2 -johto, joten jonkinlainen toinen ratkaisu kotilataukseen tarvitaan joka tapauksessa.

Hirveesti kaikkea uutta ja jännää tiedossa taas. Saa nähdä minkälainen aikapommi tästäkin tulee.
 

Vatso

Jäsen
Ei se auto mistään tiedä, millaisesta pistokkeesta sitä ladataan, mutta käytettävää lataustehoa voi sitten rajoittaa joko auton tai laturin päästä tai molemmista, riippuu sitten auton merkistä ja laturista, miten nuo toimivat.

Hyvät latausasemat maksavat n. 500e + asennus ja ennemmin kyllä tuollaiseen sijoittaisin rahani kuin mihinkään töpselivirityksiin, tuo sitten toimii suoraan myös tulevaisuudessa jos auto vaihtuukin täyssähköön. Ehkä nyt kuitenkin ostaisin vain tavalliseen schukoon menevän säädettävän latauslaitteen ja rajoittaisin tuossa tehon sitten 10A tasolle, varsinkin jos talon sähköt eivät nyt mitkään 50-vuotta vanhat ole.

Kyllä nuo laturit vettä kestävät ja ei sen osalta tarvitse olla huolissaan, ihan taivasallahan moni autoaan lataa. Tässä vaikka yksi malli esimerkiksi, IP66 ja säädettävä 6-16A teho:
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
6-8 A riittänee siihen plugariin hyvin sekin, kun sillä virralla saat yön aikana akun täyteen. Auton laturi kommunikoi kyllä lataussäätimen (siinä piuhassa se ”mokkula”) kanssa, minkä verran virtaa ottaa vastaan. Plugarille riittää, että tarkastutat ja tarvittaessa vaihdatat pistorasian.

Sinänsä latausaseman laittaminenkin on ihan fiksu liike, kun se plugari vaihtuu pomminvarmasti aikanaan täyssähköön, mutta sitä plugaria varten et asemaa tarvitse. Plugareissa aika harvoin on juuri mitään latausälyä tehojen suhteen.

Vatson linkkaamassa kuvassa ei tosin ole laturi vaan latausjohto-/säädin. AC-latauksessa laturi on autossa sisällä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
mutta sitä plugaria varten et asemaa tarvitse. Plugareissa aika harvoin on juuri mitään latausälyä tehojen suhteen.
Ainut on se, että tuo auton mukana tuleva suko piuha on rajattu siihen 8-10A ja jos asentaa latausaseman niin saa sen 16A irti. Tällä voi olla merkitystä jos vaikkapa töiden jälkeen on muutaman tunnin kotona ja lähtee sitten taas liikkeelle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

444

Jäsen
Ainut on se, että tuo auton mukana tuleva suko piuha on rajattu siihen 8-10A ja jos asentaa latausaseman niin saa sen 16A irti. Tällä voi olla merkitystä jos vaikkapa töiden jälkeen on muutaman tunnin kotona ja lähtee sitten taas liikkeelle.
Tässäpä se pihvi onkin. Yöllä akun saa tosiaan täyteen sillä 8A:llakin, mutta monesti on myös tilanteita, joissa auto ehtisi olla pari-kolme tuntia pihassa ennen seuraavaa siirtymää. Nopealla silmäilyllä latausaseman asennus kuitenkin maksaa 400€-> missä ei sitten kovin nopeasti olekaan enää yhtään mitään järkeä, kun asema itsessäänkin maksaa jo sen pari sataa enemmän kuin fiksu jatkojohto. Eli 600-900€ maksaisi enemmän tuo latausasema kokonaisuudessaan. Ja vaikka se houkuttelisikin, niin niitä touhutonneja tuntuu livahtavan sinne ja tänne tuon tuostakin. Uskoisin, että pystyn mukauttamaan omia ajojani myös enemmän siihen suuntaan, että nopeampaa latausta ei tarvita.

Täyssähköön vaihtunee toki joskus, mutta onko investointi lataamiseen mielekästä tässä vaiheessa, jos päivitys tulee esim. kahden vuoden päästä. Jokin päätös pitää kuitenkin aika nopeasti tehdä, koska mukana tulevalla pötkäleellä ei kotona ladata yhtään mitään.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tässäpä se pihvi onkin. Yöllä akun saa tosiaan täyteen sillä 8A:llakin, mutta monesti on myös tilanteita, joissa auto ehtisi olla pari-kolme tuntia pihassa ennen seuraavaa siirtymää. Nopealla silmäilyllä latausaseman asennus kuitenkin maksaa 400€-> missä ei sitten kovin nopeasti olekaan enää yhtään mitään järkeä, kun asema itsessäänkin maksaa jo sen pari sataa enemmän kuin fiksu jatkojohto. Eli 600-900€ maksaisi enemmän tuo latausasema kokonaisuudessaan. Ja vaikka se houkuttelisikin, niin niitä touhutonneja tuntuu livahtavan sinne ja tänne tuon tuostakin. Uskoisin, että pystyn mukauttamaan omia ajojani myös enemmän siihen suuntaan, että nopeampaa latausta ei tarvita.

Täyssähköön vaihtunee toki joskus, mutta onko investointi lataamiseen mielekästä tässä vaiheessa, jos päivitys tulee esim. kahden vuoden päästä. Jokin päätös pitää kuitenkin aika nopeasti tehdä, koska mukana tulevalla pötkäleellä ei kotona ladata yhtään mitään.
Yksi vaihtoehto on hommata voimavirtapistorasiaan asennettava latausjohto, millä saat hybridiin sen 1x16A verkosta ja myöhemmin täyssähköön 3x16A. Näitä saa välillä alennuksella 400€ pintaan ja kiinasta (jos on munaa) voi tilata n. 200€ hintaan.

Esim. Tietoset eLOAD -sähköauton latauslaite, CEE, 11 kW, Type2 499,00
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yksi vaihtoehto on hommata voimavirtapistorasiaan asennettava latausjohto, millä saat hybridiin sen 1x16A verkosta ja myöhemmin täyssähköön 3x16A. Näitä saa välillä alennuksella 400€ pintaan ja kiinasta (jos on munaa) voi tilata n. 200€ hintaan.

Esim. Tietoset eLOAD -sähköauton latauslaite, CEE, 11 kW, Type2 499,00
Nämähän ovat käytännössä latausasemia tai latauslaitteita, vaikka monet niistä puhuvat "latausjohtoina". Ainoa ero kiinteästi asennettavaan latausasemaan on se, että sähkömies yhdistää kiinteän laitteen sähköverkkoon, kun taasen voimavirtapistorasiaan yhdistettävät laitteet yhdistetään siihen voimavirtapistorasiaan. Esimerkiksi Walle myy samaa laitetta kiinteästi asennettavana tai sitten voimavirtapistorasian sähkönsyötöllä. Voimavirtalaitteissa myös se etu, että laitteen voi ottaa mukanaan reissuun tai vaikka kun muuttaa.

Ihan vaan tällainen huomio.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itselläni on juuri tuo @smugu linkkaama johto, 330 euroa muistaakseni, Torista tarpeettomana. On ajanut asiansa oikein hyvin nyt 8 kk ajan.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nämähän ovat käytännössä latausasemia tai latauslaitteita, vaikka monet niistä puhuvat "latausjohtoina". Ainoa ero kiinteästi asennettavaan latausasemaan on se, että sähkömies yhdistää kiinteän laitteen sähköverkkoon, kun taasen voimavirtapistorasiaan yhdistettävät laitteet yhdistetään siihen voimavirtapistorasiaan. Esimerkiksi Walle myy samaa laitetta kiinteästi asennettavana tai sitten voimavirtapistorasian sähkönsyötöllä. Voimavirtalaitteissa myös se etu, että laitteen voi ottaa mukanaan reissuun tai vaikka kun muuttaa.

Ihan vaan tällainen huomio.
Joo tämä kyllä tiedossa. Mutta tuo ”johto” on edullisempi kuin vaikkapa se Wallen voimavirtapistokkeeseen liitettävä laturi. Eli jos haetaan sitä edullisinta ratkaisua saada hybridiin 3,6kW sähköä sisään niin se taitaa olla tuo linkkaamani laite. Ja tosiaan asennukseen ei sähkömiestä tarvita jos kotoa voimavirtapistoke löytyy valmiina.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo tämä kyllä tiedossa. Mutta tuo ”johto” on edullisempi kuin vaikkapa se Wallen voimavirtapistokkeeseen liitettävä laturi. Eli jos haetaan sitä edullisinta ratkaisua saada hybridiin 3,6kW sähköä sisään niin se taitaa olla tuo linkkaamani laite. Ja tosiaan asennukseen ei sähkömiestä tarvita jos kotoa voimavirtapistoke löytyy valmiina.
Juu. Ei ollut tarkoitus markkinoida Wallen laitetta. Tuo linkkaamasi on varmasti hyvä.
 

444

Jäsen
Kun löytyisikin se voimavirtapistoke. Sähköt tähän taloon on tehty joskus vuosituhannen vaihteessa, siihen saakka oli sähkötön rengintupa.
Vaikuttaisi siltä, että ensin jostain joku perus latausjohto (autolle voi kertoa, minkä verran saa ottaa sähköä vastaan) ja jos tarvetta tuntuisi olevan enempään, niin sitten päivitetään. Kompromissi tämä hankinta on joka tapauksessa, auto siis, niin mennään sillä mitä on helposti saatavissa.

Kiitokset kaikille vastauksista.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Minulla on taloyhhtiön autokatoksessa rasia, jossa 16A- virta, eli 3,6kwh saisi maksimissaan virtaa. Auton mukana tuli latauskaapeli, jossa maksimi 12A, eli lataustehona näyttää pistokkeessa 2,6kwh. Kilometrejä kertyy arkisin noin 200, mutta tuolla latauksella olen pärjännyt hyvin. Täyssähköautossa on se hyvä puoli, että ottaa käsittääkseni virtaa vastaan pikalatausasemilla plugaria nopeammin. Jos tiedän, että ajoa tulee enemmän tai en kerkeä autoa piuhassa roikottamaan, niin käyn tarvittavan määrän pyörähtämässä pikalaturilla kilometrin päässä. Halvempaa ja melko vaivatonta noin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Täyssähköautossa on se hyvä puoli, että ottaa käsittääkseni virtaa vastaan pikalatausasemilla plugaria nopeammin.
Ei taida missään plugarissa olla edes pikalataus (DC) mahdollisuutta. AC latauskin taitaa ihan maksimissaan olla 7kW luokkaa tämän päivän plug-in hybrideissä. Eli on siinä tosiaan aika iso ero hybridin ja täyssähkön välillä näissä latausasioissa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei taida missään plugarissa olla edes pikalataus (DC) mahdollisuutta. AC latauskin taitaa ihan maksimissaan olla 7kW luokkaa tämän päivän plug-in hybrideissä. Eli on siinä tosiaan aika iso ero hybridin ja täyssähkön välillä näissä latausasioissa.

On "missään", mutta vain muutamassa. Mitsulla ja Mersulla, ja toki i3 REX sikäli kun sitä plugarina pitää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hauska ollut kyllä huomata, miten osaa suomalaisista vituttaa sähköautot todella paljon. Mikään uutinen se ei ole, mutta välillä palstoilla ja somessa esiinnouseva kiukku on kyllä yllättävän katkeraa ja lapsellista. Teslojen latausasemien blokkaus on ollut jo jonkin aikaa tietyn kansanosan ykköshupia, mutta sähköautojen yleistyessä ei muutkaan merkit ole näköjään jääneet paitsi. Itse en ole (kop kop) vielä törmännyt tähän käytännössä.

Muu vittuilu ja vähättely on yleistä varsinkin somessa. En hirveästi jaksa edes availla kommenttiketjuja ja vielä vähemmän kommentoida, mutta tuossa joku aika sitten provosin parissa yhteydessä, ja oli kyllä sellaista silppua vastaukset, että hohhoijaa. Osin huvittavaa, osin turhauttavaa, mutta pieneltä osin myös pelottavaa.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Hauska ollut kyllä huomata, miten osaa suomalaisista vituttaa sähköautot todella paljon. Mikään uutinen se ei ole, mutta välillä palstoilla ja somessa esiinnouseva kiukku on kyllä yllättävän katkeraa ja lapsellista. Teslojen latausasemien blokkaus on ollut jo jonkin aikaa tietyn kansanosan ykköshupia, mutta sähköautojen yleistyessä ei muutkaan merkit ole näköjään jääneet paitsi. Itse en ole (kop kop) vielä törmännyt tähän käytännössä.

Muu vittuilu ja vähättely on yleistä varsinkin somessa. En hirveästi jaksa edes availla kommenttiketjuja ja vielä vähemmän kommentoida, mutta tuossa joku aika sitten provosin parissa yhteydessä, ja oli kyllä sellaista silppua vastaukset, että hohhoijaa. Osin huvittavaa, osin turhauttavaa, mutta pieneltä osin myös pelottavaa.

No, eipä nuo sähköautoilijatkaan aina niin hyvin osaa käyttäytyä. Ei liikenteessä kuin internetpalstoillakaan ja osa nyt muuten pätee, miten vaan on parempi ihminen, kun on sähköauto ja kaikki. Toki autoiluun tuntuu muutenkin kovasti tunteita, mikä ainakin itsestäni tuntuu välillä huvittavalta ja samalla niin puuduttavalta, kun auto on itselleni lähinnä käyttöesine. Tuollaisesta blokkailusta en ole kuulutkaa, mitta tuo nyt on aika käsittäämätöntä puuhailua. Luulisi, että elämässä olisi parempiakin ajan käytön kohteita.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Samaan aikaan aihe joka menee myös paskasta asiakaspalvelusta.

Meikäläisellä on duunin kautta odotusajan autona plugari Octavia. Odottelen edelleen että ID.4 saapuu mutta K-Auto Tampereella ei oikein osaa kertoa, että missähän vitussa se menee / koska se sieltä tulee. Myyjää ei saa kiinni millään ja vähän on fiilis, että slotti on annettu jollekin joka ostanut myöhemmin isommalla hinnalla -Z oma siirtynyt. (Se siitä paskasta asiakaspalvelusta)

Pe olin lähdössä liikenteeseen ja auto ollut letkussa. Mutta mitäs vittua, akku ist tyhjä. No, kai piuha ollut huonosti. Kauppareissu ja kotiin, auto letkuun. Mutta eihän se perkele lataa. Testataan molemmat piuhat useammalla virtalähteellä. Ei mitään. Auto tunnistaa kyllä, että letku paikallaan mutta ei lukitse piuhaa, ei ala lataamaan, ei mitään.

Soitto vuokrafirmalle josta tuo odotusajan auto on. Päivystäjän kanssa sovittiin, että soittelen ma aamulla. Ja niin sitten soittelin. "Meiltä soitellaan sulle ihan kohta". Niin joo. Tänään soitin, homma lähti etenemään. Huomiselle huolto, ajele sinne, siellä odottaa sijainen. All fine.

Sitten pitäisi käydä kaupassa. "Sähkömoottorin virhe" tai jotain vastaavaa. Taulu punaisena ja sitten loppuikin kaikki virta. Ei muuta kuin puhelin käteen ja huomenna ajelun sijasta saapuukin hinuri pihaan kuten myös sijainen autoksi.

Mutta siis. Nopeasti eskaloitui latauksen ongelmat.

Joku joskus kysyi miksi ajelen firman autolla enkä omalla. No tällaisten tilanteiden takia. Ei oo penniäkään kiinni. Saattaa nimittäin olla isompikin härdelli sähköosastolla Octaaviassa edessä.

Huomenna voisi ajella tuonne K-Autolle ja kysellä ihan tiskin ääressä, että mitäs vittua. Alkuperäisestä arviosta ollaan menty raakasti yli ja uutta ei saa kirveelläkään.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
K-Auto Tampereella ei oikein osaa kertoa, että missähän vitussa se menee / koska se sieltä tulee. Myyjää ei saa kiinni millään
Koeajon jälkeen ainakin kyseisestä lafkasta soiteltiin kahden päivän välein joku 3 viikkoa eteenpäin. Rupesi jopa vituttamaan tämän myyjän yli-innostus. Klassista tietenkin, että kun tilaus on tehty ja myyjällä provikat tilillä niin puhelimeen ei enää kiinnosta vastata samalla intensiteetillä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No, eipä nuo sähköautoilijatkaan aina niin hyvin osaa käyttäytyä. Ei liikenteessä kuin internetpalstoillakaan ja osa nyt muuten pätee, miten vaan on parempi ihminen, kun on sähköauto ja kaikki. Toki autoiluun tuntuu muutenkin kovasti tunteita, mikä ainakin itsestäni tuntuu välillä huvittavalta ja samalla niin puuduttavalta, kun auto on itselleni lähinnä käyttöesine. Tuollaisesta blokkailusta en ole kuulutkaa, mitta tuo nyt on aika käsittäämätöntä puuhailua. Luulisi, että elämässä olisi parempiakin ajan käytön kohteita.
Juu, kusipäitä on joka jengissä, ja jokainenhan meistäkin on joissain yhteyksissä sellainen. Jotkut sitten hiukan useammin tai liki aina.

Sähköautoiluun pätee vähän sama juttu kuin kasvisruokailuun pienimunaisten suhtautumisessa siihen. Ei tarvitse kuin mainita latauksesta sivulausessa tai tilata seurueessa kasvisannos, ja saakin sitten alfoilta kuulla totuuksia valinnoistaan.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hauska ollut kyllä huomata, miten osaa suomalaisista vituttaa sähköautot todella paljon. Mikään uutinen se ei ole, mutta välillä palstoilla ja somessa esiinnouseva kiukku on kyllä yllättävän katkeraa ja lapsellista.
Erikoista kyllä. Aloin pohtia lämpimikseni mitä syitä ilmiöön voisi löytyä. Pistetään muutama ehdotus:

-Muutosvastarinta
-Kateus
-Saavuttamaton luokkahyppy
-Ilmastomuutos-denialismi
-Sähköauto intoilu/hype/ylimielisyys
-Sähköauton suorituskyky/kiihtyvyys
-Paremmat ihmiset vs huonommat

Siinä muutama jotka tuli ekana mieleen. Jatkoin pohdintaani että onkohan mitään muuta asiaa tai käyttöesinettä jossa uusi tekniikka vs vanha olisi nostattanut vastaavia reaktioita ja vastakkain-asetteluita tässä mittakaavassa. Esim:

-Huushollin lämmönlähde?
-Jätevesi-asetus?
-Diesel vs Bensa?
-Apple vs Android?
-Automaatti vs manuaali?
-Omistusasunto vs vuokra?

Edit. Vielä tähän loppuun että miksiköhän aurinkopaneeleihin ei kohdistu samanlaisia tunnekuohuja, vaan näitä asentelee moni vannoutunut bensalenkkari ja peräkylän ääri-jäärä?
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Siinä muutama jotka tuli ekana mieleen. Jatkoin pohdintaani että onkohan mitään muuta asiaa tai käyttöesinettä jossa uusi tekniikka vs vanha olisi nostattanut vastaavia reaktioita ja vastakkain-asetteluita tässä mittakaavassa.
Eikös tuossa 12-15 vuotta taaksepäin kosketusnäytöllisten puhelimien tulo ollut monelle jyrkkä ei. Kun ei ollut fyysisiä näppäimiä ollenkaan, niin monet taisivat boikotoida sitä ja vähän samantyylistä mantraa hoettiin silloinkin että ”ei tule ikinä toimimaan kunnolla, koska ihmisten pitää saada kirjoitettua viesti tehokkaasti ilman kirjoitusvirheitä..” ja ”akku ei kestä kuin päivän, ei kukaan jaksa ladata puhelinta joka päivä” tms.

Niin vaan nykyään kaikilla jopa vanhuksilla löytyy se pelkällä kosketusnäytöllä varustettu älyluuri taskusta. Kai se tietty pakkokin ajaa ihmisiä sitten tottumaan ”väkisin” näihin vekottimiin, kun ei markkinoilta välttämättä löydy edes sopivaa tuotetta vanhalla tekniikalla. Näin se tulee käymään sähköautojenkin kanssa ajassa X.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös tuossa 12-15 vuotta taaksepäin kosketusnäytöllisten puhelimien tulo ollut monelle jyrkkä ei. Kun ei ollut fyysisiä näppäimiä ollenkaan, niin monet taisivat boikotoida sitä ja vähän samantyylistä mantraa hoettiin silloinkin että ”ei tule ikinä toimimaan kunnolla, koska ihmisten pitää saada kirjoitettua viesti tehokkaasti ilman kirjoitusvirheitä..” ja ”akku ei kestä kuin päivän, ei kukaan jaksa ladata puhelinta joka päivä” tms.
Juuri näin. Nokia ja iPhone ketjuista löytää muitakin vastaavia esimerkkejä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös