Mainos

Sähköautoilu

  • 556 403
  • 4 925

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Onhan siinä jonkinlainen ongelma, jos korkean hinnan takia entistä useampi on "pakotettu" ostamaan auton velaksi. Mutta tähän asiaan uskon sähköautoilun suosion nousun myös kaatuvan. Ketään ei voi pakottaa ostamaan itselleen liian kallista autoa edes velaksi. Siksi kaikki huomio olisi kiinnitettävä siihen, millä hinnat saadaan kuluttajalle järkevälle tasolle.
Onko sillä jotain eroa käytännössä, maksatko kuukaudessa x euroa lainan lyhennyksiin vai lorotteletko saman summan bensatankkiin?

Lisäksi kyllähän sähköautoja tulee pomminvarmasti alempiinkin hintaluokkiin, se on vain ajan kysymys. Myös käytettyjä ja sitä kautta edullisempia tulee markkinoille kovasti jatkossa. Vertaat viestissä velatonta (vanhaa?) autoa upouuteen tuliterään sähköautoon.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Lisäksi kyllähän sähköautoja tulee pomminvarmasti alempiinkin hintaluokkiin, se on vain ajan kysymys. Myös käytettyjä ja sitä kautta edullisempia tulee markkinoille kovasti jatkossa. Vertaat viestissä velatonta (vanhaa?) autoa upouuteen tuliterään sähköautoon.

Heh, mitä olen tähän ketjuun kirjoittanut, niin nimenomaan olen eniten kritisoinut käytettyjen sähköautojen hintaa. Toivon, että tapahtuu näin kun sanot. Mutta tässä(kin) ketjussa jopa sähköautojen omistajat ovat olleet skeptisiä tämän suhteen.

Vaikeahan tuohon lainan lyhennykseen on oikein kenenkään mitään kommentoida, kun emme tällä hetkellä tiedä sähkön tai polttoaineiden hinnan käyttäytymistä tulevaisuudessa. Tai valtion asettamien verojen ja muiden maksujen muuttumista esimerkiksi seuraavan 10 vuoden aikana.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onhan siinä jonkinlainen ongelma, jos korkean hinnan takia entistä useampi on "pakotettu" ostamaan auton velaksi. Mutta tähän asiaan uskon sähköautoilun suosion nousun myös kaatuvan. Ketään ei voi pakottaa ostamaan itselleen liian kallista autoa edes velaksi. Siksi kaikki huomio olisi kiinnitettävä siihen, millä hinnat saadaan kuluttajalle järkevälle tasolle.

Pitäisikö asunnotkin ostaa aina vain käteisellä? Ei niissäkään ketään liian suurta pakoteta ostamaan. Velan _mitoitus_ ja ristinsielua lienee olennainen, ei rahoitustapa sinänsä ole mikään demoni, tässäkään.

Parempi kysymys on, onko kaikkien ihmisten kohdalla auto omistettava tai liisattava tai velkarahoitettava jatkossa aina pysyvästi itse. Yhteiskäyttö on vielä pientä, mutta pikkuhiljaa alkanut rakentua. Siihen on tietysti vielä matkaa, mutta eiköhän siitäkin obsessiosta päästä, kun alustajärjestelmät aikanaan kehittyvät. Valtaosa autoista seisoo käyttövoimasta riippumatta noin 95 % ajasta paikallaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vaikeahan tuohon lainan lyhennykseen on oikein kenenkään mitään kommentoida, kun emme tällä hetkellä tiedä sähkön tai polttoaineiden hinnan käyttäytymistä tulevaisuudessa. Tai valtion asettamien verojen ja muiden maksujen muuttumista esimerkiksi seuraavan 10 vuoden aikana.

Sähkön hintakomponenttejahan voi ennustaa Suomen tasolla jopa varsin hyvin nimenomaan pitkällä tähtäyksellä, sillä tiedämme sekä oman että lähiomaisen kapasiteetin kehittymisen varsin hyvin. _Lyhyellä_ aikavälillä emme.
 
Olisi kauhea kuume ostaa sähköauto ja mulla on muutama tarjouskin tuossa jo pöydällä ja lisää koeajoja sovittu. Siltikin vaikka miten päin pyörittelee niin ei se minun kilsoillani kannata. Alle 15tkm siis vuodessa. Laskin, että sähköauto arvonalenemat ja muut huomioiden olisi noin 700-900€/kk ja tämän hetken 1000€ arvoinen bensa-auto ilman arvonalenemaa olisi kustannuksiltaan noin 250-300€/kk.

Toki auto pitää joskus vaihtaa ja seuraava auto tuskin tonnin auto olisi kuitenkaan, joten ero olisi pienempi bensiinivehkeen hyväksi. Siltikin tuo melkein tuhat euroa kuukaudessa tuntuu kauhealta laittaa autolla ajamiseen ja nimenomaan varsinkin tuo arvonalenema.

En enää tiedä millä tuon sähköauton itselleni perustelisin, kun autoa kuitenkin tarvitsen ja tuntuisi todella tyhmältä nykyaikana enää ostaa mitään antiikkista mäntälotkotin autoa. Ideoita perusteluiksi?
Jos ajatuksenasi on jossain vaiheessa kuitenkin päivittää autoa parempaan versioon nykyisestä (tulkkaan että myös ainakin pykälää kalliimpaan), kannattaa miettiä sitä kautta mitä kokonaiskustannukset vaihtoehtoiselle polttomoottoriautolle olisivat.

Omassa pohdinnassa ennen sähköön siirtymistä oli myös vastaavan kokoluokan polttomoottoriauto, mutta meidän ajoprofiililla valinta kääntyi sähköön nimenomaan omistamiskustannusten vuoksi. Mielummin maksan autosta enemmän vs. autosta vähemmän ja lopulta saman kuukausihinnan polttoaineen ja huoltojen myötä.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onhan siinä jonkinlainen ongelma, jos korkean hinnan takia entistä useampi on "pakotettu" ostamaan auton velaksi. Mutta tähän asiaan uskon sähköautoilun suosion nousun myös kaatuvan. Ketään ei voi pakottaa ostamaan itselleen liian kallista autoa edes velaksi. Siksi kaikki huomio olisi kiinnitettävä siihen, millä hinnat saadaan kuluttajalle järkevälle tasolle.
Ensin syntyy markkina ja hetken päästä jälkimarkkina. Sähköautoja löytyy tulevaisuudessa kaikkiin hintaluokkiin ja hetken päästä tarjolla ei muita uusia autoja ole. Tähän voin mennä aikaa mutta 15 vuoden päästä ollaan aika lähellä ja useammilla merkeillä jo aiemmin.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kävin viime viikolla testaamassa sekä Volvon XC40 ja VW:n ID.4.

jälkimmäinen oli kuin kotiin olisi tullut, tuntuma kuin nykyisessä Passatissa. Auto oli mielestäni ihan näppärä vaikka tuntui auton sisätiloista johtuen, että istuisi spårassa. Nykyiseen GTE:hen verrattuna sisusta tuntui jotenkin muoviselta ja lelumiselta, ratin kytkimet olivat jonkinlaisia hipaisukytkimiä, ensivaikutelma oli, e5ä tuntuivat rikkinäisiltä. Perstuntumalta oikein hyvä, mutta hieman laiskan oloinen. Koeajossa oli normaali takavetoinen versio.

Volvossa hieman häiritsi löysänoloinen ohjaus, ratti pyöri siis liian helposti. Toinen häiritsevä seikka oli Auto Holdin puuttuminen. Myyjä toki kertoi koeajon jälkeen, että hold autosta löytyy ja ohjauksen jämäkkyyttä voi säätää. Ongelmat tältä osin siis selätetty? Ohjaamo miellytti minua enemmän kuin VW:n, laadukkaan oloinen kaikin puolin "perinteinen" mittaristo karttoineen sopii minulle hyvin. Lisäksi pidän oikeistä näppäimistä hipaisukytkimien sijaan. Sisätiloiltaan ja ilmeisesti kontiltaan VW:tä snadimpi, mutta kontin tasapohjaisuus on minulle plussaa. Samoin Volvossa nokkapellin alla säilytystila, jota VW:ssä ei ole.

Volvo on paremman näköinen.

Käyn vielä koeajamassa uudestaan Volvon "oikeilla" asetuksilla ja jos fiilis on hyvä sekä rahoitus järjestyy, niin XC40 lähtee tilaukseen.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
@CreaseMonkey käy nyt vielä Enyaq ajelemassa, jos kerran id.4 tuntui, että kotiin olisi tullut ;)

Sisusta on Skodassa mielestäni huomattavasti laadukkaamman oloinen(näköinen) ja hienompi. Ulkopuolelta Id.4 taas hieman hienompi.
 

hege

Jäsen
Taloudellisilla perusteilla ei liene ainakaan lyhyellä tähtäimellä perusteltavissa pääomakustannuksilta "ilmaisen" polttomoottoriauton vaihtoa sähkäriin. Omalla kohdallani perustelin asian kuitenki itselleni sillä, että säästän polttoainekuluissa sen 3-4k€ vuodessa verrattuna ajamisen jatkamiseen nykyisellä 2 autolla ja saa vielä ajaa modernimmalla autolla eli periaatteessa 2. auto vaihtuu ja tilalle tulee 1. auto mille ajot keskityvät. Toisaalta sama tilanne olisi edessä jossain kohtaan tulevaisuudessa kuitenkin ja jos vaikka saman vaihdon tekisi 3 vuoden kulutta niin polttoainekuluja olisi tullut se 9-12k€ enemmän ja vaihtotilanne ei olisi yhtään sen parempi kuin tänäpäivänä.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@CreaseMonkey käy nyt vielä Enyaq ajelemassa, jos kerran id.4 tuntui, että kotiin olisi tullut ;)

Sisusta on Skodassa mielestäni huomattavasti laadukkaamman oloinen(näköinen) ja hienompi. Ulkopuolelta Id.4 taas hieman hienompi.

Pitää varmaan sekin käydä, vaikka suurempiakkuista ei varmaan saa maagiseen 50k hintaan.
 

exobalt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Käyn vielä koeajamassa uudestaan Volvon "oikeilla" asetuksilla ja jos fiilis on hyvä sekä rahoitus järjestyy, niin XC40 lähtee tilaukseen.
XC40:n tuoreimmassa ohjelmistopäivityksessä tuli perinteinen auto-hold, sitä ennen oli auto-hold oli vain one pedal drive -ajon yhteydessä.

Voin alkuviikosta kertoa omia tuntemuksia, kun V60 plugari vaihtuu XC40 sähkäriin.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Onko sillä jotain eroa käytännössä, maksatko kuukaudessa x euroa lainan lyhennyksiin vai lorotteletko saman summan bensatankkiin?
On.

Bensaan laitettu raha on hävitty. Se on poltettu taivaalle. Lainanlyhennyksiin käytetty raha jää osin sinulle, auton jäännösarvona.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Taloudellisilla perusteilla ei liene ainakaan lyhyellä tähtäimellä perusteltavissa pääomakustannuksilta "ilmaisen" polttomoottoriauton vaihtoa sähkäriin. Omalla kohdallani perustelin asian kuitenki itselleni sillä, että säästän polttoainekuluissa sen 3-4k€ vuodessa verrattuna ajamisen jatkamiseen nykyisellä 2 autolla ja saa vielä ajaa modernimmalla autolla eli periaatteessa 2. auto vaihtuu ja tilalle tulee 1. auto mille ajot keskityvät. Toisaalta sama tilanne olisi edessä jossain kohtaan tulevaisuudessa kuitenkin ja jos vaikka saman vaihdon tekisi 3 vuoden kulutta niin polttoainekuluja olisi tullut se 9-12k€ enemmän ja vaihtotilanne ei olisi yhtään sen parempi kuin tänäpäivänä.
Totesin saman. Eli omalla ajoprofiililla puhutaan vähintään puolet isommista kustannuksista sähköautolla. Toki pitäisi ehkä verrata mielummin sitä ns. Seuraavaa mahdollista polttista vs sähköauto.

No joka tapauksessa jos en keksi kunnon perusteluja sähköauton hankintaan niin käytän samaa kuin vaikkapa moottoripyörän kanssa: Haluan sellaisen omistaa ja sillä ajaa. Se saattaa vähän maksaa, mutta kyllä se ajonautinnoltaan ja helppoudeltaan varmasti voittaa nykyisen ”ilmaisen” öljyvatkaimen, missä ei kaukolukitus toimi ja kaikki muutkin asiat on vähän niin ja näin.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko porukalla käytännön (tai kaverilta kuultuja) kokemuksia näistä pienemmän 50kwh akuston sähköautoista esim. Opel Mokka-e ja Peugeot e-2008.
Lähinnä siis rupesin miettimään, että omat ajelut on päivässä max 100km poislukien satunnaiset 200-300km ajelut ehkä kerran kuukauteen. Kokonaiskilometrit vuodessa noin 12000, joten voisi tämmöinen pienempi ja halvempikin toimia ainakin alkuun.
Kannatta sitten muistaa että noissa Stellantiksen 50kWh akuissa käytettävissä oleva netto on 45kWh.
 

tzuiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Manchester Broilers, IPK
Olisi kauhea kuume ostaa sähköauto ja mulla on muutama tarjouskin tuossa jo pöydällä ja lisää koeajoja sovittu. Siltikin vaikka miten päin pyörittelee niin ei se minun kilsoillani kannata. Alle 15tkm siis vuodessa. Laskin, että sähköauto arvonalenemat ja muut huomioiden olisi noin 700-900€/kk ja tämän hetken 1000€ arvoinen bensa-auto ilman arvonalenemaa olisi kustannuksiltaan noin 250-300€/kk.

Toki auto pitää joskus vaihtaa ja seuraava auto tuskin tonnin auto olisi kuitenkaan, joten ero olisi pienempi bensiinivehkeen hyväksi. Siltikin tuo melkein tuhat euroa kuukaudessa tuntuu kauhealta laittaa autolla ajamiseen ja nimenomaan varsinkin tuo arvonalenema.

En enää tiedä millä tuon sähköauton itselleni perustelisin, kun autoa kuitenkin tarvitsen ja tuntuisi todella tyhmältä nykyaikana enää ostaa mitään antiikkista mäntälotkotin autoa. Ideoita perusteluiksi?

Sähköautokuume oli viime talvena ja hullujen päivien pösö E2008 karvalakkina tuli tilattua osamaksulla 250e/kk 72kk ja jämäri 14 tonnia. Auto korvaa seisontaan jäävän tonnin pommin jolla on tullut ajeltua 3000-4000 km vuodessa. Kuukausimaksuksi pösölle sain excelissä 350e/kk joka sisältää lainanlyhennyksen, vakuutukset, lataukset ja huollot. Arvonalenemaa ei ole tällä hetkellä ja todennäköisesti syksyllä 2023 pitää myydä jonkinasteisella voitolla kun inflaatio jytkii (vuoden ajetuista maksetaan nyt n. 35t ja tämä hullujen päivien pösö maksoi maaliskuussa lisävarusteineen 29700e).
Rahallisesti tonnin pommi on vienyt 150-200e/kk joten hieman maksun määrä nousee mutta varmaankin 100e/kk säästyy toisen polttiksen ajoista tällä bensan hinnalla. Ja on sitä eroa uudella autolla ja 30 vuotta vanhalla toyotalla. Ajoa sähköpösölle tulee varmaankin 10-15tkm vuodessa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sähköautokuume oli viime talvena ja hullujen päivien pösö E2008 karvalakkina tuli tilattua osamaksulla 250e/kk 72kk ja jämäri 14 tonnia. Auto korvaa seisontaan jäävän tonnin pommin jolla on tullut ajeltua 3000-4000 km vuodessa. Kuukausimaksuksi pösölle sain excelissä 350e/kk joka sisältää lainanlyhennyksen, vakuutukset, lataukset ja huollot. Arvonalenemaa ei ole tällä hetkellä ja todennäköisesti syksyllä 2023 pitää myydä jonkinasteisella voitolla kun inflaatio jytkii (vuoden ajetuista maksetaan nyt n. 35t ja tämä hullujen päivien pösö maksoi maaliskuussa lisävarusteineen 29700e).
Rahallisesti tonnin pommi on vienyt 150-200e/kk joten hieman maksun määrä nousee mutta varmaankin 100e/kk säästyy toisen polttiksen ajoista tällä bensan hinnalla. Ja on sitä eroa uudella autolla ja 30 vuotta vanhalla toyotalla. Ajoa sähköpösölle tulee varmaankin 10-15tkm vuodessa.
Joo mua kaduttaa ettei silloin ollut vielä sähköautokuumetta, kun tuo hullujen päivien tarjous oli. Toi on naurettavan halpa sopimus. Vielä enemmän on alkanut kaduttaa kun tälläkin hetkellä tuo samainen pösö on yksi potentiaalisimmista valinnoista seuraavaksi autoksi itselläni. Nyt siitä saa kuitenkin perusherkuilla maksaa sen 40 000€. Ei ole helppoa tietä siirtyä sähköautoilijaksi. Se on kai pakko laittaa käsi syvälle taskun pohjalle.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä pitäisi edelleen saada. Skodan listahinnoista saa tuhansia euroja alennusta.

Niinkö, sitten pitää käydä ehdottomasti kyselemässä. VW:n myyjä suhtautui mahdollisiin alennuksiin todella nihkeästi, niin ajattelin näin olevan myös sisarmerkillä.
 
Kyllä pitäisi edelleen saada. Skodan listahinnoista saa tuhansia euroja alennusta.
Tämä on sikäli mielenkiintoista että kysynnän ollessa mitä se on, voisi kuvitella että hinnoista ei tarvitsisi tingata. Noh, pääasia kuitenkin lienee että kauppa käy.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on sikäli mielenkiintoista että kysynnän ollessa mitä se on, voisi kuvitella että hinnoista ei tarvitsisi tingata. Noh, pääasia kuitenkin lienee että kauppa käy.
Monta maahantuojaa ja monta ahnetta myyjää kilpailee keskenään. Kirjoitin tänne aiemmin, että omasta nelikosta talvirenkaineen tippui 5000 euroa listahinnoista pois viime marraskuussa kun tunnin tai kahden ajan sähköpostitteli ympäri Suomea.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä on sikäli mielenkiintoista että kysynnän ollessa mitä se on, voisi kuvitella että hinnoista ei tarvitsisi tingata. Noh, pääasia kuitenkin lienee että kauppa käy.

Taitaa Skodalla olla tarkoituksella listahinnat korkealla, jotta voi tinkiä. Muilla merkeillä sitten eri taktiikka. Viimeksi kun kysyin, niin aika paljon varustepaketteja sai Enyaqiin mahtumaan alle 50k, mutta en tiedä onko hinnat nyt nousseet?
 

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Monta maahantuojaa ja monta ahnetta myyjää kilpailee keskenään. Kirjoitin tänne aiemmin, että omasta nelikosta talvirenkaineen tippui 5000 euroa listahinnoista pois viime marraskuussa kun tunnin tai kahden ajan sähköpostitteli ympäri Suomea.
On varmaan jo joku kysellytkin, mutta onko tosiaan edelleenkin näin? Viime marraskuulla ei meinaan ole enää mitään tekemistä tämän päivän tilanteen kanssa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Monta maahantuojaa ja monta ahnetta myyjää kilpailee keskenään. Kirjoitin tänne aiemmin, että omasta nelikosta talvirenkaineen tippui 5000 euroa listahinnoista pois viime marraskuussa kun tunnin tai kahden ajan sähköpostitteli ympäri Suomea.
Miten hoidit omalla kohdallasi tinkaamisen? Ensimmäinen liike teki tarjouksen ja pistit sähköpostilla kaikille jälleenmyyjille erikseen mailia ja pyysit tarjouksen samanlaiseen pakettiin? Vai laitoitko suoraan oman tarjoushintasi jollekin muulle jälleenmyyjälle ja kysyit pystyykö pistää paremmaksi?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten hoidit omalla kohdallasi tinkaamisen? Ensimmäinen liike teki tarjouksen ja pistit sähköpostilla kaikille jälleenmyyjille erikseen mailia ja pyysit tarjouksen samanlaiseen pakettiin? Vai laitoitko suoraan oman tarjoushintasi jollekin muulle jälleenmyyjälle ja kysyit pystyykö pistää paremmaksi?
Pyysin tarjoukset meilillä kymmeneltä liikkeeltä speksien mukaan, jotka olin tuolla Skodan sivuill autolle konffannut. Sieltä niitä tarjouksia sitten tippui ja soitteli. Muutama ei lähtenyt tarjoamaan alennusta. Joku soitteli ja vastasin, että on parempi tarjous muualta ja hän sitten ”kysyy esimieheltään” ja laittoi sitten kovan tarjouksen.

@Temptation voi myös olla noin, tosin ovathan listahinnatkin kohonneet… eniveis ”tuuri” kävi tilausajankohdan kanssa
 

hege

Jäsen
Itse tosiaan hain tarjouksia juuri ennen Ukrainan sotaa ja kaupat tein siis EV6:sta tarjouksen viimeisenä voimmassa olo päivänä (tarjous oli 21 päivää voimassa) ja silloin Ukrainassa oli jo täysrähinä päällä. Kauppa tehdessä myyjä sanoi vähän toivoneensa että en tulisikaan koska kysyntää sähkäreille oli riittävästi ja enää ei olisi tarvinnut niin tiukasti yrittää tehdä kauppaa. Kysyin mikä olisi silloin ollut paras tarjous niin kaveri sanoi, että 2,5-3k€ olisi pitänyt laittaa lisää rahaa jos vasta siinä vaiheessa olisi tarjousta kysellyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös