Sähköautoilu

  • 495 621
  • 4 583

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Pyörittelin talvella Volkkarin ja Volvon välillä lopullista ratkaisua sähkärin kanssa. Lopulta päädyin Volvoon ja siinä ehkä tärkein syy oli penkki. Volkkarissa tulee hyvät sähkösäätöiset istuimet mukaan vasta korkeimmassa varustetasossa ja silloin myös listahinta on varsin kova. Tämä on mielestäni vähän outo ratkaisu kun id4 kohdalla puhutaan kuitenkin 50te autosta ja varsinkin kun ostajakunta taitaa olla pitkälti tällaisia keski-ikäisiä mukavuudenhaluisia miehiä. Toinen asia mikä käänsi omaa valintaani Volvon puoleen oli auton konservatiivinen hallintalaitteisto. Koeajotuntuma oli heti jotenkin tutumpi. En epäile, etteikö Volkkariinkin olisi tottunut, mutta Volvon tilaaminen oli turvallisempi.

Tinkasin tarjoukset kahdesta liikkeestä käymällä molemmissa paikan päällä ja pyysin identtiset tarjoukset. Huhtikuussa sai hankintarajan alle jääneestä autosta vielä 2500 ja 3500e alennusta kun tarjoukseen ei liitetty rahoitusta tai vaihtoautoa. Tartuin sitten tuohon jälkimmäiseen.
 
Pyysin tarjoukset meilillä kymmeneltä liikkeeltä speksien mukaan, jotka olin tuolla Skodan sivuill autolle konffannut. Sieltä niitä tarjouksia sitten tippui ja soitteli. Muutama ei lähtenyt tarjoamaan alennusta. Joku soitteli ja vastasin, että on parempi tarjous muualta ja hän sitten ”kysyy esimieheltään” ja laittoi sitten kovan tarjouksen.

@Temptation voi myös olla noin, tosin ovathan listahinnatkin kohonneet… eniveis ”tuuri” kävi tilausajankohdan kanssa
Olet ollut kyllä todennäköisesti aika oivalliseen aikaan liikkeellä! Nettiauton pyyntihinnat ovat toki ainoastaan pyyntihintoja, mutta tällä hetkellä ko. sivuston halvin Enyaq on karvan alle 50k€ yli 10tkm ajettu 2021 vuoden auto.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olet ollut kyllä todennäköisesti aika oivalliseen aikaan liikkeellä! Nettiauton pyyntihinnat ovat toki ainoastaan pyyntihintoja, mutta tällä hetkellä ko. sivuston halvin Enyaq on karvan alle 50k€ yli 10tkm ajettu 2021 vuoden auto.
Juu nettiauton enyaqit ovat valmiita eli heti myynnissä. Näistä pyydetään todella kovia hintoja, koska odotusajat ovat pitkiä. Todennäköisesti jos tilaa uuden ja on valmis odottamaan sen vajaan vuoden, niin saa halvemmalla. Nelivetomalleista on pyydetty yli 70 000 euroa ja meillä kustantaa reilusti alle 60 000 vaikka on paljon varusteita… myyjän markkinat.
 
Juu nettiauton enyaqit ovat valmiita eli heti myynnissä. Näistä pyydetään todella kovia hintoja, koska odotusajat ovat pitkiä. Todennäköisesti jos tilaa uuden ja on valmis odottamaan sen vajaan vuoden, niin saa halvemmalla. Nelivetomalleista on pyydetty yli 70 000 euroa ja meillä kustantaa reilusti alle 60 000 vaikka on paljon varusteita… myyjän markkinat.
Rajua on touhu markkinoilla kyllä. Toisin sanoen olet siis n. 10k€ voitolla autokaupoissa ainakin tällä hetkellä :D

Oma veikkaus että tämän markkinoiden epätasapainon korjaamisessa kestää vähintään 1-2 vuotta. Kaikkien valmistajien tilauskirjat ovat täynnä, toimitusajat pitkiä ja käytettyjen hinnat pilvissä. Tesla esimerkiksi lakkasi ottamasta tilauksia vastaan Model 3 Long Rangesta USAssa kun toimitusajat kasvoivat niin pitkiksi ja samaa ollut aiemmin ilmeisesti Audilla ja Polestarilla ainakin.

Näkisin että käytettyjen markkinoiden jäähtymiseksi valmistajien pitäisi päästä ihan vähintään takaisin 2-6kk toimitusaikoihin kautta linjan, mielellään siihen tilanteeseen että autot odottavat maahantuojan pihassa uutta omistajaa. Toinen vaihtoehto on toki polttoaineen hinnan laskeminen 1,5€/litra tuntumaan, tämä todnäk hillitsisi sähköbuumia ainakin hetkellisesti. Tähän en kylläkään usko, raakaöljyn hinnan pudotessa hinta pidettäneen viimeistään verotuksella nykytasossa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Volkkarissa tulee hyvät sähkösäätöiset istuimet mukaan vasta korkeimmassa varustetasossa ja silloin myös listahinta on varsin kova. Tämä on mielestäni vähän outo ratkaisu kun id4 kohdalla puhutaan kuitenkin 50te autosta ja varsinkin kun ostajakunta taitaa olla pitkälti tällaisia keski-ikäisiä mukavuudenhaluisia miehiä.
Tämä hämmensi itseänikin ID4 koeajolla. Aluksi jopa alkoi naurattaa kun istuin autoon ja penkkiä joutui siirtää mekaanisesti taaksepäin. Istun siis uuteen edistykselliseen sähköautoon, missä ei ole sähkösäätöisiä istuimia eikä edes sähkötoimista takaluukkua. Myyjälle tätä tietysti koeajon jälkeen ihmettelin ja tuli ilmi, että vasta se business pro hyper super- varustepaketti tarjoaa nämä ”herkut” mitkä mielestäni pitäisi olla itsestäänselvyys kaikissa autoissa nykyään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä hämmensi itseänikin ID4 koeajolla. Aluksi jopa alkoi naurattaa kun istuin autoon ja penkkiä joutui siirtää mekaanisesti taaksepäin. Istun siis uuteen edistykselliseen sähköautoon, missä ei ole sähkösäätöisiä istuimia eikä edes sähkötoimista takaluukkua. Myyjälle tätä tietysti koeajon jälkeen ihmettelin ja tuli ilmi, että vasta se business pro hyper super- varustepaketti tarjoaa nämä ”herkut” mitkä mielestäni pitäisi olla itsestäänselvyys kaikissa autoissa nykyään.
On muuten erinomainen ominaisuus jos samaa autoa ajaa kaksi erikokoista henkilöä. Otettiin nykyiseen Octaviaan eikä voitas olla enää ilman. Vaimo on yli 20 cm lyhyempi ja ajetaan melkein vuorotellen, niin kyllä ärsyttäisi joka kertaa säätää penkkiä ja toivoa, että löytää ne oikeat asetukset. Enyaqiin sai kuljettajalle sähköpenkin 500 egellä, mutta taitaa myös nyt olla osa jotain isompaa pakettia.

Pelkääjän penkin osalta itselleni on aika sama…
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tämä hämmensi itseänikin ID4 koeajolla. Aluksi jopa alkoi naurattaa kun istuin autoon ja penkkiä joutui siirtää mekaanisesti taaksepäin. Istun siis uuteen edistykselliseen sähköautoon, missä ei ole sähkösäätöisiä istuimia eikä edes sähkötoimista takaluukkua. Myyjälle tätä tietysti koeajon jälkeen ihmettelin ja tuli ilmi, että vasta se business pro hyper super- varustepaketti tarjoaa nämä ”herkut” mitkä mielestäni pitäisi olla itsestäänselvyys kaikissa autoissa nykyään.

Tämä on vähän näitiä toisaalta-toisaalta-asioita. Itse olen tottunut moniin avustimiin ja muihin vastaaviin toimintoihin, enkä haluaisi ostaa autoa ilman niitä. Lähtökohtaisesti minusta silti hyvä, että varusteet saa aika lailla käsin valita - tiedän esimerkiksi sellaisia tasan aina yksin ajavia, jolle sähköpenkeistä maksaminen on liki no-go. Sinänsä sähköpenkit tai muut sähköiset varusteet eivät ole sen kummemmin juuri sähköautojen asia, vaikka jotenkin intuitiivisesti niin ajattelisi, kun sama 12 V järjestelmä siellä on niissäkin taustalla.

Erilaisten varustelujen ja yksittäisten varusteiden ongelma on tässä hetkessä ehkä enemmän se, että ne tuntuvat ihan yksittäisinä ja aika satunnaisina pitkittävän toimitosaikoja, kun tietyistä materiaaleista on ollut pula. Joku aika yllättäväkin lisävaruste voi jumittaa auton toimitusta jopa pari kuukautta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on vähän näitiä toisaalta-toisaalta-asioita. Itse olen tottunut moniin avustimiin ja muihin vastaaviin toimintoihin, enkä haluaisi ostaa autoa ilman niitä. Lähtökohtaisesti minusta silti hyvä, että varusteet saa aika lailla käsin valita - tiedän esimerkiksi sellaisia tasan aina yksin ajavia, jolle sähköpenkeistä maksaminen on liki no-go.

Erilaisten varustelujen ja yksittäisten varusteiden ongelma on tässä hetkessä ehkä enemmän se, että ne tuntuvat ihan yksittäisinä ja aika satunnaisina pitkittävän toimitosaikoja, kun tietyistä materiaaleista on ollut pula. Joku aika yllättäväkin lisävaruste voi jumittaa auton toimitusta jopa pari kuukautta.
Toisaalta jos tarvitsee yhden 500 euron varusteen, niin on typerää, että joutuu valitsemaan jonkun 5000 euron varustepaketin. Tosin tämähän on myyntitaktiikkaa ja valmistajat saavat enemmän maksullisia lisävarusteita näin kaupaksi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Toisaalta jos tarvitsee yhden 500 euron varusteen, niin on typerää, että joutuu valitsemaan jonkun 5000 euron varustepaketin. Tosin tämähän on myyntitaktiikkaa ja valmistajat saavat enemmän maksullisia lisävarusteita näin kaupaksi.

Jep, juuri sen takia se lähtökohta on ihan hyvä, että saa valita vaikka jokaisen varusteen erikseen. Normaalissa markkinassa se ei ole ollut ongelma toimitusten kanssa, mutta juuri nyt pari vuotta on isosti, riippumatta käyttövoimasta tosin.

Paketeissa on myös se pointti, että niitä harrastetaan huomattavasti enemmän sellaisessa markkinatilanteessa, jossa autot tulevat kaukaa tietylle markkina-alueelle. Se pallon ympäri roudailu kun lisää toimitusaikoja entisestään aika paljon.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rajua on touhu markkinoilla kyllä. Toisin sanoen olet siis n. 10k€ voitolla autokaupoissa ainakin tällä hetkellä :D

Oma veikkaus että tämän markkinoiden epätasapainon korjaamisessa kestää vähintään 1-2 vuotta. Kaikkien valmistajien tilauskirjat ovat täynnä, toimitusajat pitkiä ja käytettyjen hinnat pilvissä. Tesla esimerkiksi lakkasi ottamasta tilauksia vastaan Model 3 Long Rangesta USAssa kun toimitusajat kasvoivat niin pitkiksi ja samaa ollut aiemmin ilmeisesti Audilla ja Polestarilla ainakin.

Näkisin että käytettyjen markkinoiden jäähtymiseksi valmistajien pitäisi päästä ihan vähintään takaisin 2-6kk toimitusaikoihin kautta linjan, mielellään siihen tilanteeseen että autot odottavat maahantuojan pihassa uutta omistajaa. Toinen vaihtoehto on toki polttoaineen hinnan laskeminen 1,5€/litra tuntumaan, tämä todnäk hillitsisi sähköbuumia ainakin hetkellisesti. Tähän en kylläkään usko, raakaöljyn hinnan pudotessa hinta pidettäneen viimeistään verotuksella nykytasossa.

Juu niin on, mä myin EC4 sitikan kesäkuussa suoraan liikkeeseen, oli mulla vuoden ja mittariin tuli sinä aikana 33tkm, ostaessa toukokuussa 2021 mittarissa oli 3tkm ja ikää kolme kuukautta (esittelyauto). Voittoa en sentään tehnyt, mutta tuo yksi vuosi / 33tkm maksoi auton arvon alenemana 500€ eli tuollaisen 1,5 senttiä kilometrille, kun rahoitusokorko oli 0%, avausmaksu 0€ ja käsittelymaksu 0€/kk niin olihan halpaa ajoa.

Toki jouduin sitten kaivamaan sen 3-4 tonnia extraa verrattuna vaikka 2021 vuoden tilanteeseen kun ostin Teslan Model kolmosen, mutta en valita.

Sitikka oli hiljainen ja ihan kiva ajaa, mutta liitettävyydessä, kulutuksessa ja infotainment-järjestelmässä oli niin paljon sellaisia juttuja joista en pitänyt niin lähti myyntiin. Paljon on vielä Stellantiksella matka taitettavana jotta pääsee edes lähelle Volkkaria, Kiaa, Hyundaita saatikka sitten Teslaa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Toisaalta jos tarvitsee yhden 500 euron varusteen, niin on typerää, että joutuu valitsemaan jonkun 5000 euron varustepaketin. Tosin tämähän on myyntitaktiikkaa ja valmistajat saavat enemmän maksullisia lisävarusteita näin kaupaksi.

Just näin. Itse olisin halunnut tuohon tulevaan Enyaqiini saman ratin kuin nykyisessä (koska se on vain niin hieno) sekä progressiivisen ohjauksen. Nuo molemmat ovat osa Ultra-pakettia, joka maksaa muistaakseni lähemmäs 3000e. Tuntui hieman suolaiselta maksaa 3000e pelkästään sen vuoksi, että saisin haluamani ratin ja sen lisäksi kasan ei niin tarpeellista härpäkettä... jäi siis tilaamatta.

Skodan Style-varusteluun kuuluu sähkösäätöinen kuljettajan istuin muistilla, mutta tuskin tulee paljon käytettyä, kun en ole ikinä liikkeestä ajon jälkeen joutunut ajoasentoon koskemaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Just näin. Itse olisin halunnut tuohon tulevaan Enyaqiini saman ratin kuin nykyisessä (koska se on vain niin hieno) sekä progressiivisen ohjauksen. Nuo molemmat ovat osa Ultra-pakettia, joka maksaa muistaakseni lähemmäs 3000e. Tuntui hieman suolaiselta maksaa 3000e pelkästään sen vuoksi, että saisin haluamani ratin ja sen lisäksi kasan ei niin tarpeellista härpäkettä... jäi siis tilaamatta.

Skodan Style-varusteluun kuuluu sähkösäätöinen kuljettajan istuin muistilla, mutta tuskin tulee paljon käytettyä, kun en ole ikinä liikkeestä ajon jälkeen joutunut ajoasentoon koskemaan.
Heh. Tuo kolmipuolainen ratti ja progressiivinen ohjaus oli aikaisemmin jokin Drive Sport Basic -paketti ja maksoi muistaakseni 220 euroa. Tämä tulossa itsellenikin. :)

Onnittelut tilauksesta
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Heh. Tuo kolmipuolainen ratti ja progressiivinen ohjaus oli aikaisemmin jokin Drive Sport Basic -paketti ja maksoi muistaakseni 220 euroa. Tämä tulossa itsellenikin. :)

Jep, niin oli ja silloin ei paljoa tarvinnut miettiä :D

Nyt täytyy totutella tuohon kaksipuolaiseen rattiin, ihan ok sekin on, mutta hieman oudon näköinen.

Onneksi itse auto on vain niin loistava, ettei rumempi ratti jaksa vaivata.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mielenkiinnolla seurannut hybridi ja sähköautoskeneä ja tätäkin keskustelua. Kovasti kiinnostaisi hankkia jompikumpi kun iso osa ajosta on kuitenkin suht lyhyttä työmatkaa kaupungissa, alle 30km per suunta. Jonkun verran tulee ajettua pidempiä matkoja <400km sivu about joka toinen kuukausi. Kesälomalla toki vielä enemmän.

Tällä hetkellä ajelen isohkolla flexifuel autolla (Mondeo) ja ei tekisi mieli kovin paljon pienempään vaihtaa ja vetokoukku on omakotiasujana must. Tämän vuoden polttoainekulut hieman vajaa 400€/kk. Huollot pääosin itse tehtynä keskimäärin 400-500€/vuosi neljän vuoden ajalta (olen aika allerginen kolinoille ja nitinöille, joten halvemmallakin varmaan pääsisi). Rengaskulut koko omistuksen aikana 1500€ sisältäen kahdet renkaat ja yhdet aluvanteet. Kilometrejä tullut omistusaikana noin 120tkm.

Nykyisestä menee siis käyttö- ja huoltokulut n.450€/kk. Uusi tai uudehko (2019, alle 70tkm) about samankokoinen taitaa lähteä alkaen 32k€. Tuon kun laskee rahoituksella/lainalla 28k€ (muutama tonni nykyisestä ja tinkaus) ja neljä vuotta niin pyöritään siinä 650-700€/kk. Aika paljon saan ajella että ”säästän” tuon erotuksen pienemmällä kulutuksella. Toki saisin ajella uudella autolla, mutta ei se nyt vielä ihan riitä hankintaperusteeksi.

Kysymys kuuluukin, että onko se vaan ajeltava nykyisellä kunnes bensa/etanoli maksaa 5-6€/l ja vaihto kannattaa vai olenko nyt missannut jotain olennaista? Autoon itsessään en ole oikein koskaan halunnut laittaa isosti rahaa kiinni. Se kun on kovin huono sijoitus ja nykyinen tilanne on markkinapoikkeama (siis se että hinnat ei laske, vaan nousee kysyntäpiikistä johtuen). Tästä johtuen en ole ns kiivennyt autoportaalla ylöspäin, jolloin väliraha/laina olisi luonnollisesti pienempi. Voisin kuvitella että en ole tilanteessa yksin, niin olisi mukava lukea näkökulmia hankintaan ja kuluihin. Verot ja vakuutukset on aina riesana tavalla tai toisella, niitä en tässä eritellyt vai onko se puuttuva palanen siellä?


Onko ilmaista töissä latausmahdollisuutta, tai kotisähköllä edes? säästät tuon polttoaineeseen käyttämäsi 300-400€/kk käyttökuluissa, riippuen vähän, lataatko kotona halvalla sähköllä, vai töissä. Tosin kaupallistenkin latureiden 25snt/kwh ei kovin paha hinta ole. Jo kulutus esim. 15kwh/100km (omassa i3 lähemmäs 10kwh/100km, koska ajan lyhyttä ajoa) niin tällöin käyttövoimakulu on luokkaa 0-2euroa/100km

350-400€ kuukaudesa bensaan, vai sähköauton lyhennykseen? pitkällä vivulla, matalalla kiintällä(!)korolla, ja viimesellä suuremlla maksuerällä jo pelkkä inflaatio syö sinun pitkää lainaasi tehokkaasti

tietty mondeo kokoluokan sähkäri vetokyvyllä on sen jotain +50k€ uutena. Mutta jos saat yhtään sähkärin hankintakustannusta tingittyä, niin kyllähän siitä euroa jää viivan alle.
Jo omilla 15tkm ajoilla vuodessa jää vanhaan bensa-autooni verrattuna säästöä vuodessa liki 2000€ (5.9l x 2.2.€ x 150). Verot tähän päälle, ja jos bensan hinta onkin vaikka sen 3€/l niin laskelma korostuu lähemmäs 3000€
Jos ajat vaikka 50tkm vuodessa, niin kyllähän vuosi säästö polttoaineissa on jo moninkertainen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ohessa Hesarin tän päivän lehdestä maistiainen autojen kuluista per vuosi. Reunaehtoina uudet autot ja viiden vuoden ajot nykyisillä käyttövoimahinnoilla. Liitteen kuvankaappaus keskivertokilsoilla ajavan kuluista. Vähän ajaville bensa on halvempi.

PS. Koko viittaa autoon, ei kuskiin.
 

Liitteet

  • 1660550830498.png
    1660550830498.png
    121,8 KB · kertaa luettu: 185

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Ohessa Hesarin tän päivän lehdestä maistiainen autojen kuluista per vuosi. Reunaehtoina uudet autot ja viiden vuoden ajot nykyisillä käyttövoimahinnoilla. Liitteen kuvankaappaus keskivertokilsoilla ajavan kuluista. Vähän ajaville bensa on halvempi.

PS. Koko viittaa autoon, ei kuskiin.
Tuossa taulukossa on oivallinen esimerkki näiden vertailujen vaikeudesta. En pidä kauhean mielekkäänä laittaa samalle riville täysin erilaisia autoja. Tuossa on esim. keskikokoisen bensa-auton hinta vajaa 23te, mutta sitä verrataan 37te sähköautoon. 37000 eurolla saa mm sähköisen Opel Mokan. Saman mallin bensa-autosta joutuu maksamaan noin 30000e jos auton muu varustelu laitetaan suunnilleen samalle tasolle.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ohessa Hesarin tän päivän lehdestä maistiainen autojen kuluista per vuosi. Reunaehtoina uudet autot ja viiden vuoden ajot nykyisillä käyttövoimahinnoilla. Liitteen kuvankaappaus keskivertokilsoilla ajavan kuluista. Vähän ajaville bensa on halvempi.

PS. Koko viittaa autoon, ei kuskiin.

Mielenkiintoisesti tuossa on ainakin valittu ostohinnat erilaisille autoille. Muuten on käytetty Ilmastopaneelin Autokalkulaattorin oletusarvoja, mutta hankintahinnat onkin laitettu laskuriin käsin. Esimerkiksi keskikokoisen käytetyn auton hintoina on käytetty seuraavia lukuja:

Bensiini: 11965 €
Hybridi: 17414 €
Lataushybridi: 19808 €
Täyssähkö: 19567 €

Enpä sitten tiedä, mutta ainakin omaan silmään vaikuttaisi siltä, että sähköauton hintaa arvioidaan rankasti alas ja hybridien ylös.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kiinnostaisi myös, mitä päästölaskentaa tuossa on käytetty. Ilmeisesti jotain elinkaarimallia, koska ajosta johtuviahan nuo eivät voi olla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nyt on koeajo takana sitten myös Opel Mokka e autolla. Ei hirveästi ollut odotuksiakaan ennen koeajoa, mutta täytyy sanoa että hiljaiseksi vetää. En uskonut, että mikään nykyauto voi olla enää noin hajuton, väritön ja mauton. Jarrun sai painaa melkein pohjaan asti ennen kuin tapahtui mitään, ohjaus oli täysin tunnoton kuin jenkkiautoissa ja regenerointikin oli tosi kevyt vähän kuin polttomoottoriauton moottorijarrutus. Tässä autossa oli selvästi haettu jotain mahdollisimman kevyttä siirtymää polttomoottoriautosta sähköautoon. Oikeastaan tietty hiljaisuus ja sähkömoottorin surina oli ainut, mikä erotti tuon auton tällä hetkellä ajossa olevasta vuoden 03 Vectrasta. Kehitys siis ei ole paljoa kehittynyt lähes parissakymmenessä vuodessa budjettiluokan pirssissä Opelilla.

Loppukaneettina voisi mainita, että täytyy varmaan palata takaisin tähän 50k€+ luokkaan jos haluaa saada vastinetta rahoille ja auton, millä on kiva ajaa. Mielestäni 35 000€ tuollaisesta kiposta on aivan hirvittävä hinta ja vaikka hinta olisi puolet tuosta, niin en silti välttämättä ottaisi edes kauppakassiksi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jatketaas HS-teemalla. Päivän pääkirjoituksessa viitattiin tutkimukseen, jossa kerrottiin, että tiedossa olevat mineraalivarat eivät riitä maailmanlaajuisesti edes yhden sukupolven akkuihin ja niiden energian varastointiin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jatketaas HS-teemalla. Päivän pääkirjoituksessa viitattiin tutkimukseen, jossa kerrottiin, että tiedossa olevat mineraalivarat eivät riitä maailmanlaajuisesti edes yhden sukupolven akkuihin ja niiden energian varastointiin.
Vilkaisin nopeasti tutkimusta ja tosiaan, siinä sanotaan, että jos KAIKKI polttomoottoriautot korvataan sähköautoilla, mineraalit eivät riitä. Tällä hetkellä sähköautoja on noin puoli prosenttia autoista.

Tutkimuksessa myös ilmeisesti todetaan etteivät luonnollisesti fossiiliset tai biopolttoaineetkaan riitä yhdessä akkumateriaalien kanssa, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää kulutuksen vähentäminen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kiinnostaisi myös, mitä päästölaskentaa tuossa on käytetty. Ilmeisesti jotain elinkaarimallia, koska ajosta johtuviahan nuo eivät voi olla.
Siinä käytettiin Suomen ilmastopaneelin elinkaarimallin päästöjä. Kun tarkastelujakso on lyhyt, sähkökäyttöiset ovat kalliimpia ja tuottavat enemmän päästöjä. Kustannuksia tarkasteltaessa, bensiini ja sähkö ovat samoissa vasta 5-6 vuoden käytön jälkeen nykyhinnoilla. Sitä ennen sähköauto on jonkin verran kalliimpi ko. mallin mukaan laskettuna. Hankintahinnaksi syötin 30 000 (b) ja 37 000 (e).

Puhtaasti kustannus- ja päästöperusteisesti vähän ajavien (luokkaa 12 000 ja alle) ei kannata autoaan vaihtaa. Mutta jos vaihtaa haluaa, kannattaa kustannus- ja päästöperusteisesti ottaa sähköauto ja pitää luokkaa 8-10 vuotta. Moni meistä haluaa kuitenkin vaihtaa muista syistä: uusi auto, tehokas moottori sähköllä suht edulliseen hintaan jne.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Tuamas

Jäsen
Jatketaas HS-teemalla. Päivän pääkirjoituksessa viitattiin tutkimukseen, jossa kerrottiin, että tiedossa olevat mineraalivarat eivät riitä maailmanlaajuisesti edes yhden sukupolven akkuihin ja niiden energian varastointiin.

Tuo perustui GTK:n paperiin, jossa jostain syystä ei ollut huomioitu ollenkaan kehitystä akkuteknologiassa (tarvittava nikkelin ja koboltin määrä pudonnut rajusti), oletettiin että uusiutuvien säätövoimaa aletaan hoitamaan massiivisten akustojen kautta (joka oli se suurin akkumineraalien kuluttaja) ja muutenkin ko. paperi oli sanalla sanoen hiukan erikoinen, kuten tuolta jannulta on totuttu näkemään.

Pointti paperissa toki oli ihan validi, että raaka-aineiden kulutusta olisi pyrittävä suitsimaan myös kulutusta vähentämällä.

Tuossa olennaiset ongelmakulmat raportissa Nordean kestävän kehityksen asiantuntijalta:


 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös