Sähköautoilu

  • 496 048
  • 4 583

Tuamas

Jäsen
Saattaa muuten veroherra jatkossa tuohon etuuteenkin puuttua. Jos "liikaa" tienaat, niin verottaja ei tykkää. Saas nähdä, kun sähköautoja tarpeeksi, niin eiköhän tuokin etu pienene. Mikä on kyllä väärin, mutta valtio osaa kyllä ottaa....

Sinänsä se ei ole ollenkaan väärin, koska tuo verovapaa kilometrikorvaus lasketaan keskimääräisten ajoneuvokustannusten kautta.
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Itekin välillä työn puolesta tulee työajoa, ja kieltämättä on mukavaa ladata auto ilmaiseksi työpaikalla, ja sitten saada kilometrikorvaukset vielä päälle. Sähköauto on tosin mallia 15000€ ja 140km kesärange, mutta olen kyllä tykänny. Perheen toisen auton (vanha bensa-auto) vanhaa 12v akkua saa latailla välillä aina, koska seisoo pitkiäkin aikoja käyttämättömänä pihassa, ja pienellä i3:lla ajellaan lähes kaikki ajot. Pari selkä menosuuntaan matkustajaa löytyy, ja kääntyvillä turvaistuimilla tuokin onnistuu. Kontti on pieni, mutta kyllä sinne matkarattaat sopii. Plugari toimi porttihuumeena, ja nyt sitten puolivuotta ollut täyssähkö, ja tässä odotellaan rauhassa, että perhekoon täyssähköjen hinnat laskee tässä Parin kolmen vuoden päästä, ja sitten todennäköisesti vaihdetaan siihen. 50k€ on ihan liian paljon autosta 15tkm vuosiajoille
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tätä viestiä lukiessa piti ihan tarkistaa, etteb ollut vahingossa eksynyt ex-ulkoministerimme populistiseen plokiin.

Noh kyllä itse ajoin kolmea eri Teslaa, eli muut kuin X ja kyllä viimeistely sekä ajettavuus ovat muuta kuin premiumia, mutta kuten täällä joku totesi niin ei sen kuulukaan olla Premium, tosin sitä se on käyttöliittymien osalta.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Jokin tässä haiskahtaa?

Ei oikeastaan, verottaja sallii ainakin vuoden 2025 loppuun sen, että auton lataaminen on verovapaata toimintaa, jos työnantaja haluaa sen tarjota - eikä siis tarvi olla työsuhdeauto. Tällä linjalla taas ei ole mitään linkkiä kilometrikorvauksiin, eli jos työnantaja tarjoaa latauksen ja sitten kurvaa siitä suoraan työreissulle, jonka työnantaja sallii ajaa omalla autolla niin homma on täysin salonkikelpoista.

Näitä mielenkiintoisia linjoja, kuten että sinulla saa olla työsuhdepyörä ja työsuhdeauto päällekkäin voimassa.

Toinen juttu; Dacia Springiä on myyty Euroopassa kuin häkää n 20 000 euron auto ja lupaa rangea 305km. Suomen viralliset jälleenmyyjät tuota ei kai ole tuoneet/tuomassa, mutta monet liikkeet ovat niitä nyt maahan tuoneet. Ongelma kai, että mitään lämppäreitä akulle jne ei taida olla saatavilla, niin talvivalmius heikohko.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen juttu; Dacia Springiä on myyty Euroopassa kuin häkää n 20 000 euron auto ja lupaa rangea 305km. Suomen viralliset jälleenmyyjät tuota ei kai ole tuoneet/tuomassa, mutta monet liikkeet ovat niitä nyt maahan tuoneet. Ongelma kai, että mitään lämppäreitä akulle jne ei taida olla saatavilla, niin talvivalmius heikohko.
Lainaus maahantuojan sivuilta:

Spring-sähköauton toimintamatka on WLTP-normin mukaan 225 kilometriä* ja kaupunkiajossa sähkö riittää lähes kolmensadan kilometrin (295 km) ajoon.”

Eli talviajossa puhutaan sellaisesta max. 120-150km rangesta joka vastaa e-up/e-golf/leaf kategoriaa. Toki hintapiste on edullinen ja useammalle saatavilla tämän vuoksi 50k€+ hintaluokan autoihin verrattuna, mutta vaikea nähdä tuosta muodostuvan myyntimenestystä jos/kun Suomeen autoa alkaa tulla.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Mielenkiinnolla seurannut hybridi ja sähköautoskeneä ja tätäkin keskustelua. Kovasti kiinnostaisi hankkia jompikumpi kun iso osa ajosta on kuitenkin suht lyhyttä työmatkaa kaupungissa, alle 30km per suunta. Jonkun verran tulee ajettua pidempiä matkoja <400km sivu about joka toinen kuukausi. Kesälomalla toki vielä enemmän.

Tällä hetkellä ajelen isohkolla flexifuel autolla (Mondeo) ja ei tekisi mieli kovin paljon pienempään vaihtaa ja vetokoukku on omakotiasujana must. Tämän vuoden polttoainekulut hieman vajaa 400€/kk. Huollot pääosin itse tehtynä keskimäärin 400-500€/vuosi neljän vuoden ajalta (olen aika allerginen kolinoille ja nitinöille, joten halvemmallakin varmaan pääsisi). Rengaskulut koko omistuksen aikana 1500€ sisältäen kahdet renkaat ja yhdet aluvanteet. Kilometrejä tullut omistusaikana noin 120tkm.

Nykyisestä menee siis käyttö- ja huoltokulut n.450€/kk. Uusi tai uudehko (2019, alle 70tkm) about samankokoinen taitaa lähteä alkaen 32k€. Tuon kun laskee rahoituksella/lainalla 28k€ (muutama tonni nykyisestä ja tinkaus) ja neljä vuotta niin pyöritään siinä 650-700€/kk. Aika paljon saan ajella että ”säästän” tuon erotuksen pienemmällä kulutuksella. Toki saisin ajella uudella autolla, mutta ei se nyt vielä ihan riitä hankintaperusteeksi.

Kysymys kuuluukin, että onko se vaan ajeltava nykyisellä kunnes bensa/etanoli maksaa 5-6€/l ja vaihto kannattaa vai olenko nyt missannut jotain olennaista? Autoon itsessään en ole oikein koskaan halunnut laittaa isosti rahaa kiinni. Se kun on kovin huono sijoitus ja nykyinen tilanne on markkinapoikkeama (siis se että hinnat ei laske, vaan nousee kysyntäpiikistä johtuen). Tästä johtuen en ole ns kiivennyt autoportaalla ylöspäin, jolloin väliraha/laina olisi luonnollisesti pienempi. Voisin kuvitella että en ole tilanteessa yksin, niin olisi mukava lukea näkökulmia hankintaan ja kuluihin. Verot ja vakuutukset on aina riesana tavalla tai toisella, niitä en tässä eritellyt vai onko se puuttuva palanen siellä?
 

444

Jäsen
@mekabyte Mielestäni et ole missannut mitään olennaista. Kannattavuus on se, jonka jokainen laskee omalla kohdallaan vallitsevien olosuhteiden mukaan. Antamassasi esimerkissä sinulla on velaton auto, jonka jälleenmyyntiarvo olisi n. 5000€ - 6000€ (32k€-28k€+tinkaus). Velattomasta et tietenkään maksa lyhennyksiä. Tällöin vaihto 28k€ kalliimpaan tarkoittaa joko käteiskauppaa (maksetaan heti pois) tai rahoitussopimusta, joista jälkimmäinen tarkoittaa automaattisesti kuukausierän pompsahtamista, ja jos rahoitusosuus plus polttoainekulut on suurempi kuin vanhan auton polttoainekulut, niin kannattavaksi se ei muutu oikein tekemälläkään. Toki rahoitus on saatavilla käsittääkseni myös 6 vuoden ajalle ja isommalla (30%) viimeisellä erällä eli 28k€ autolle kuukausierä painuisi 300€ pintaan. Tällä tavoin vaihto voisikin olla kannattava, mutta oletuksena autosta pitäisi seuraavalla vaihtohetkellä saada vähintään loppuvelan määrä vaihdossa, mikä ei tietenkään ole aina ihan itsestään selvää. Mikä uuden (tai uudemman) jälleenmyyntiarvo on myyntihetkellä, oli se sitten vuoden tai vaikka viiden vuoden päästä, on ihan oma juttunsa ja siihen ei voi valitun auton lisäksi oikein vaikuttaa millään tavalla. Mikäli laskelmien mukaan menee 1:1 kulut uudemman ja vanhemman välillä, niin omien preferenssien painotus ratkaisee asian; haluaako ajaa velattomalla vai haluaako ajaa uudella. Mikäli nykyinen on hyvä ajaa ja uudemmista löytyviä hienouksia ei osaa kaivata, niin suurimmaksi kysymysmerkiksi muodostuu tulevat huolto- ja korjaustarpeet. Autoa kuluttaa kilometrien lisäksi myös aika ja esim. pohjan kumiosat kovettuvat ja hapertuvat ajan myötä. Iskarit, tukivarret ja puslat ovat kuluvia osia ja niiden vaihtaminen maksaa. Jos on mahdollisuus tehdä itse, niin hyvä, ja jos taas ei, niin joku tonnin remppa viiden tonnin autoon voi tuntua isolta investoinnilta, vaikka sillä sitten saisikin 5-10 vuodeksi edullisesti ylläpidettävän auton. Uusissa nämä menevät usein takuuseen, eli vaikka vikoja olisikin, niin niiden korjaaminen on lähinnä vaivaa maksava toimenpide.

Suosittelen siis miettimään, että mitä juuri sinä autolta haluat ja kaipaat. Jos sen primäärifunktio on kuljettaa x-määrä henkilöitä ja tavaraa paikasta toiseen ja muille ominaisuuksille ei osaa antaa oikein lisäarvoa, niin uuden tarjoama lisähyöty jää kovin pieneksi. Jos taas uudet huvitukset ohjaamossa ja edullisemmat kilometrit (verot, polttoaine, huoltojen tarve) kiinnostaa enemmän ja mieli halajaa uutta autoa, niin laskelmia voi aina optimoida haluamaansa suuntaan.

Omalla ajoprofiilillani tällä hetkellä järkevintä on ajaa suurehkolla pienikulutuksisella nelivetodieselillä, koska sähköpuolella järkevää vaihtoehtoa ei ole tarjolla. Nykyinen n. 15k€ kippo vs. 55k€ sähköauto n. 40000 kilometrin vuotuisilla ajoilla. Valtaosa toki menisi pieniakkuisenkin kanssa ja ihan joka paikkaan ei varmaan tarvitse raahata kumppania, koiraa, turvakaukaloa ja rattaita, jolloin joku i3 tai e-Golf tai vastaava voisi ajaa asiansa, ja sitten isommat siirtymät hoitaisi tuolla diesel-veturilla. Toki sekin on huomioitava, että nykyisen kodin pihaan ei talvella ole mitään asiaa ilman nelivetoa ja nuo mutkaiset kylätiet tuntuvat turvallisemmilta nelikon kanssa, kun vaaraa perän heitosta tai puskemisesta ei ole.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä suosittelisin sulle @444 sellasta mersua, joka on ollut taksina edelliset vuodet ja ajettu mielellään yli puoli miljoonaa kilometriä. Sillä saa elämyksiä ;)

Oma Tesla pitäs saapua 17.8-16.9 välillä. Vähän epäilen noinko se ensi viikolla tulisi, kun ei myyjä ole ollut yhteyksissä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Se mikä unohtui tuosta omasta pohdinnasta oli vaihtoehtoiskustannus. Eli jos mulla olisi laittaa pinkasta vajaa 30k€ autoon, niin mitä se tuottaisi sijoitettuna samassa ajassa. Myönnettäköön, että sen vanhan auton ylläpitokulut kyllä nousee vuosien myötä eli se tasoittaa hieman kuviota.

Sähköautojen huoltokuluista en ole nähnyt oikein juttua. Ei ole moottoria, joka tarvisi huoltoa, mutta kyllä kai alustan osat, Iskarit, nivelet etc. on kovilla kun painoa on enemmän.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Toinen juttu; Dacia Springiä on myyty Euroopassa kuin häkää n 20 000 euron auto ja lupaa rangea 305km. Suomen viralliset jälleenmyyjät tuota ei kai ole tuoneet/tuomassa, mutta monet liikkeet ovat niitä nyt maahan tuoneet. Ongelma kai, että mitään lämppäreitä akulle jne ei taida olla saatavilla, niin talvivalmius heikohko.

Pääsin sattumalta tutustumaan tähän Springiin. Noin 6000 km ajettu käytetty yksilö maksaa noin 25 000 €. Näyttää mopoautolta, ajo kuin mopoautolla. Jotain aivan järkyttävää. Tämäkö on autoilun tulevaisuus....
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pääsin sattumalta tutustumaan tähän Springiin. Noin 6000 km ajettu käytetty yksilö maksaa noin 25 000 €. Näyttää mopoautolta, ajo kuin mopoautolla. Jotain aivan järkyttävää. Tämäkö on autoilun tulevaisuus....
Kyllä, näin on. Mitään ei ole enää tehtävissä, vaan 2035 mennessä me kaikki ajamme Dacia Springeilla vm. 2022.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Et ole @mekabyte missannut mitään olennaista, mutta ei tuollainen €-vertailu uusi versus vanha ole oikein tarkoituksenmukainen, vaan paremminkin sinun pitäisi laskea, paljonko olet jo säästänyt versus että olisi ajellut uusilla autoilla, olipa käyttövoima mikä vaan. Olet tietysti jäänyt sitten jostain paitsikin. Toisaalta uusillakin autoilla todennäköisesti missaa unohtumattomia kokemuksia: esim meikäläisen viime viikkoinen auton sammuminen puoleenväliin Karnaisten tunnelia on elämys, josta uusilla sähköautoilla ei hevin pääse nauttimaan. No kyllä saabi siitä tokeni ja taas mennään.
 

444

Jäsen
Mä suosittelisin sulle @444 sellasta mersua, joka on ollut taksina edelliset vuodet ja ajettu mielellään yli puoli miljoonaa kilometriä. Sillä saa elämyksiä ;)

Oma Tesla pitäs saapua 17.8-16.9 välillä. Vähän epäilen noinko se ensi viikolla tulisi, kun ei myyjä ole ollut yhteyksissä.
Elämykset on kivoja. Ja eihän tuolla ole ajettu vielä edes lähes puolta miljoonaa. Hauskempaa on, että talouden autoista tuo on tällä hetkellä se toimiva yksilö. Siitä Klonkswaagenista on menossa vaihtoon mm. kaikki iskarit, takaylätukivarret, nelipyöräsuuntaus pitäisi tehdä ja takarenkaat vaihtaa. Olisko sellainen tonnin remppa? Ei sillä, että olisin noita kuluvia osia miettinyt kokemusasiantuntijan roolissa… :D
Mutta joo, väärä ketju tälle saagalle.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
sähköpuolella järkevää vaihtoehtoa ei ole tarjolla. Nykyinen n. 15k€ kippo vs. 55k€ sähköauto n. 40000 kilometrin vuotuisilla ajoilla.
Hyvin vastaavilla lähtötiedoilla tein oman laskelman ja pääsin seuraavan viiden vuoden kuluissa lähelle 1/1 lukemaa. Laskin, että nukyisillä ajoilla 5 vuoden kuluttua loppuunajettu autoni olisi n. 2t€ arvoinen ja vuosittaisia huoltokuluja tulisi joitain tuhansia ko. aikavälillä. Kun tein laskelmat, oli dieselin hinta 0,2 euroa kalliimpaa ja sähkö paljon halvempaa. Toisaalta sähköauton osalta arvonalenema on iso kysymysmerkki.

Sähköauton hankintaan kallistui sitten ajomukavuuden ja edullisen rahoituksen (kiinteä 1%) vuoksi. Taloutemme päätyi myös luopumaan toisesta autosta, joten kokonaislustannukset jää varmasti pienemmäksi, mutta arki vaatii hieman järjestelyä.

Nyt uusi isoakkuinen sähkäri nelikko tulee n. 500€/kk rahoituksella ja siihen ensimmäiset huoltokustannukset 90t km kohdalla. Myös dieselvero jää pois, mutta se varmaan kuittaantuu kalliimmalla kaskolla
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Myös dieselvero jää pois, mutta se varmaan kuittaantuu kalliimmalla kaskolla

Riippuu mikä sähkäri tulossa. Tesloissa kalliit vakuutukset, mutta esimerkiksi mun Enyaqissa täyskasko noin 700e vuodessa. Seat Atecassa vastaava oli 800e vuodessa.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Juu, kyllä se vahvasti näyttää siltä, että ajelen vuoden pari tällä nykyisellä viinapolttimella. Mutta mietin tuota hankintakuviota vielä siten, että hyvin monelle se n. 30k€ lainaa tms on tekemätön paikka ja kun ei niitä sähkiksiä ole vielä juurikaan tarjolla käytettynä hintaluokassa 7-15k€. Se saattaa aiheuttaa ison osan siitä melko primitiivisestä änkyröinnistä ja vastustamisesta. Itellä olis siihen varaa joko lainalla tai pienellä järjestelyllä vaikka ns pinkasta, mutta toistaiseksi ei ole luonto antanut periksi moiseen. Kallein auto-ostos on ollut 14k€ Avensikseen joskus -07 tienoilla ja se palveli 12vuotta, toki pitkään kakkosautona. Noh, odottelen niitä käytettyjä vielä ainakin pari vuotta.

Mielenkiinnolla luen käyttökokemuksia jatkossakin.
 
Riippuu mikä sähkäri tulossa. Tesloissa kalliit vakuutukset, mutta esimerkiksi mun Enyaqissa täyskasko noin 700e vuodessa. Seat Atecassa vastaava oli 800e vuodessa.
Vakuutuksien hinnat taitaa riippua enemmän teholukemasta ja muista vakuutuksista kun merkistä. Aiemman diesel Audin ja nykyisen Model Yn vakuutuksissa hintaeroa 100€/v, hinta nyt siis vuodessa tonnin pintaan. Kaverilla Model 3n vakuutus 800€/v.

Edit: typo
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vakuutuksien hinnat taitaa riippua enemmän teholukemasta ja muista vakuutuksista kun merkistä. Aiemman diesel Audin ja nykyisen Model Yn vakuutuksissa hintaeroa 100€/v, hinta nyt siis vuodessa tonnin pintaan. Kaverilla Model 3n vakuutus 800€/v.

Edit: typo

Ja yhtiöstä. Osa yhtiöistä ei osaa eikä oikein halua hinnoitella sähköautojen vakuutuksia järkevästi - ja heillä niitä ei sitten asiakkuuksissa olekaan.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olisi kauhea kuume ostaa sähköauto ja mulla on muutama tarjouskin tuossa jo pöydällä ja lisää koeajoja sovittu. Siltikin vaikka miten päin pyörittelee niin ei se minun kilsoillani kannata. Alle 15tkm siis vuodessa. Laskin, että sähköauto arvonalenemat ja muut huomioiden olisi noin 700-900€/kk ja tämän hetken 1000€ arvoinen bensa-auto ilman arvonalenemaa olisi kustannuksiltaan noin 250-300€/kk.

Toki auto pitää joskus vaihtaa ja seuraava auto tuskin tonnin auto olisi kuitenkaan, joten ero olisi pienempi bensiinivehkeen hyväksi. Siltikin tuo melkein tuhat euroa kuukaudessa tuntuu kauhealta laittaa autolla ajamiseen ja nimenomaan varsinkin tuo arvonalenema.

En enää tiedä millä tuon sähköauton itselleni perustelisin, kun autoa kuitenkin tarvitsen ja tuntuisi todella tyhmältä nykyaikana enää ostaa mitään antiikkista mäntälotkotin autoa. Ideoita perusteluiksi?
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kyllä, näin on. Mitään ei ole enää tehtävissä, vaan 2035 mennessä me kaikki ajamme Dacia Springeilla vm. 2022.

Vähän pointti ohi. 25 000 € tuosta kopista ei auta autoilun sähköistymistä. Muutenkin iso osa sähköautoista ostetaan velaksi, joten maailma pitää kai pelastaa ottamalla lisää velkaa. Toivottavasti edes joskus kuluttajat pystyvät ostamaan järkevästi suorakaupalla sähköautoja.

Pari viikkoa sitten OP:n edustaja tarjosi vakuutuksia ja siinä samalla mainitsi, että ainakin heillä esimerkiksi Teslan vakuutukset ovat tarkoituksella huomattavasti kalliimpia kuin kilpailijoilla. Syynä suhteettoman suuret kolarimäärät verrattuna muihin merkkeihin. Yleisestikin kaikissa autoissa on tällä hetkellä vakuutuksien linjana se, että tarjoukset annetaan merkkien mukaan. Tietty automerkki on jossain halvin ja taas toinen merkki voi olla samassa puljussa hyvin kallis. Joten kannattaa ottaa tarjouksia monesta suunnasta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vähän pointti ohi. 25 000 € tuosta kopista ei auta autoilun sähköistymistä. Muutenkin iso osa sähköautoista ostetaan velaksi, joten maailma pitää kai pelastaa ottamalla lisää velkaa. Toivottavasti edes joskus kuluttajat pystyvät ostamaan järkevästi suorakaupalla sähköautoja.
En täysin ymmärrä miksi suorakaupalla ostettu auto olisi paljoa parempi sijoitus kuin velalla ostettu. Noh, maksaahan siinä keskimäärin tonnin tai kaksi vähemmän. Ainakin autoihin ihmiset ottavat velalla maksaessaan kiinteäkorkoista luottoa, jolloin tietää mitä se auto maksaa joka kuukausi. Asuntovelallisilla harvemmin on kiinteäkorkoista lainaa, vaan nousevat korkomenot saavat monet ongelmiin. Siellä se oikea velkapommi kytee.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
En täysin ymmärrä miksi suorakaupalla ostettu auto olisi paljoa parempi sijoitus kuin velalla ostettu. Noh, maksaahan siinä keskimäärin tonnin tai kaksi vähemmän. Ainakin autoihin ihmiset ottavat velalla maksaessaan kiinteäkorkoista luottoa, jolloin tietää mitä se auto maksaa joka kuukausi. Asuntovelallisilla harvemmin on kiinteäkorkoista lainaa, vaan nousevat korkomenot saavat monet ongelmiin. Siellä se oikea velkapommi kytee.

Onhan siinä jonkinlainen ongelma, jos korkean hinnan takia entistä useampi on "pakotettu" ostamaan auton velaksi. Mutta tähän asiaan uskon sähköautoilun suosion nousun myös kaatuvan. Ketään ei voi pakottaa ostamaan itselleen liian kallista autoa edes velaksi. Siksi kaikki huomio olisi kiinnitettävä siihen, millä hinnat saadaan kuluttajalle järkevälle tasolle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös