Sähköautoilu

  • 247 063
  • 2 598

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jaahas.

Sukulaiselle juttelin autohankkeesta. Esille nousi Volvon XC40. Menisi vielä alle 50 kilon, eli saisi tuet.

Tästä kellään kokemuksia?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jaahas.

Sukulaiselle juttelin autohankkeesta. Esille nousi Volvon XC40. Menisi vielä alle 50 kilon, eli saisi tuet.

Tästä kellään kokemuksia?
Minulla ei (taaskaan) ole, mutta Harppa on käynyt ajamassa tätäkin. Pitäisi itsekin joku lauantai käydä koeajamassa jokunen sähkäri verrokiksi muuten vain, jos joskus se lauantai olisi vapaa. Hyvältähän tuo muuten vaikuttaa ja pidän itse muotoilusta. Kulutus on aika kova.



 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Tilasin Konan kesäkuun lopulla. Pari kysymystä tuohon liittyen:

1) Meinaan asennuttaa kiinteän latauspisteen tallin perälle. Mitä ottaa huomioon, ainakin kuormanhallinta, 3-vaihe ja väh 11kWh? Onko esim Wallboxin Pulsar Plus hyvä malli?
2) Auton mukana tulee 3-vaihelaturi. Riittääkö se+kotiasema, vai tarvinko vielä erikseen joku piuha autoon, suko kenties? Kotiasemissa ja julkisissa kun lienee valmiina laturipiuha?
3) Osaako joku sanoa kuinka pitkää tavaraa Konaan saa sisään? Aika usein tarvetta kuskata omia 203cm pertsan suksia, meneeköhän mitenkään päin? Tarkoitus kyllä hommata boksi katolle myös, mutta paras jos saa auton sisälle yksittäisiä hiihtolenkkejä varten.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tilasin Konan kesäkuun lopulla. Pari kysymystä tuohon liittyen:

1) Meinaan asennuttaa kiinteän latauspisteen tallin perälle. Mitä ottaa huomioon, ainakin kuormanhallinta, 3-vaihe ja väh 11kWh? Onko esim Wallboxin Pulsar Plus hyvä malli?
2) Auton mukana tulee 3-vaihelaturi. Riittääkö se+kotiasema, vai tarvinko vielä erikseen joku piuha autoon, suko kenties? Kotiasemissa ja julkisissa kun lienee valmiina laturipiuha?
3) Osaako joku sanoa kuinka pitkää tavaraa Konaan saa sisään? Aika usein tarvetta kuskata omia 203cm pertsan suksia, meneeköhän mitenkään päin? Tarkoitus kyllä hommata boksi katolle myös, mutta paras jos saa auton sisälle yksittäisiä hiihtolenkkejä varten.

Kohta 1 riippuu siitä, millaiset paukut sulla talossasi on. Kuormanhallintaahan ei tarvitse, jos on reippaasti varaa, mutta jos 3 x 25 ja saunaa jne., sitten se on paikallaan.

Laturi on autossa sisällä, mutta ilmeisesti tarkoitat kohdassa 2 latausjohtoa eli tarkoittanet siis, että mukana tulee Type 2 -johto; sille on julkisissa latausasemissa usein käyttöä (niitä on sekä johdollisia että ilman, jälkimmäisiä enemmän).

Sukolle voi olla käyttöä, jos sellaisista lataat, riippuu ihan käytöstä. Itse melko paljon pyörin erilaisilla mökillä jne., joissa ei yleensä koskaan sukoa kummempaa ole, mutta toki voi myös pikaladata mennessään.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Kohta 1 riippuu siitä, millaiset paukut sulla talossasi on. Kuormanhallintaahan ei tarvitse, jos on reippaasti varaa, mutta jos 3 x 25 ja saunaa jne., sitten se on paikallaan.

Laturi on autossa sisällä, mutta ilmeisesti tarkoitat kohdassa 2 latausjohtoa eli tarkoittanet siis, että mukana tulee Type 2 -johto; sille on julkisissa latausasemissa usein käyttöä (niitä on sekä johdollisia että ilman, jälkimmäisiä enemmän).

Sukolle voi olla käyttöä, jos sellaisista lataat, riippuu ihan käytöstä. Itse melko paljon pyörin erilaisilla mökillä jne., joissa ei yleensä koskaan sukoa kummempaa ole, mutta toki voi myös pikaladata mennessään.
3x25 ja saunat yms löytyy, varastot lämpiää pattereilla niin kuormanhallinta lienee paikallaan.

Hyvä tietää tuo, että on myös johdottomia julkisia latauspisteitä, ei kyllä ollut mitään tietoa asiasta.

Sukolaturia ajattelin juuri samasta syystä, tulee mökkeiltyä niin saisi niissäkin paikoissa lataukseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
3x25 ja saunat yms löytyy, varastot lämpiää pattereilla niin kuormanhallinta lienee paikallaan.

Hyvä tietää tuo, että on myös johdottomia julkisia latauspisteitä, ei kyllä ollut mitään tietoa asiasta.

Sukolaturia ajattelin juuri samasta syystä, tulee mökkeiltyä niin saisi niissäkin paikoissa lataukseen.

Julkisessa latauksessa useimmiten max 22kW laturit on ilman kiinteää johtoa ainakin Suomessa. Poikkeuksena näyttää olevan hitaammat usein ilmaiset, joissa on kiinteä johto yleensä. Nopeammat (yleensä alkaen 50kW) laturit on kiinteällä johdolla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko porukalla käytännön (tai kaverilta kuultuja) kokemuksia näistä pienemmän 50kwh akuston sähköautoista esim. Opel Mokka-e ja Peugeot e-2008.
Lähinnä siis rupesin miettimään, että omat ajelut on päivässä max 100km poislukien satunnaiset 200-300km ajelut ehkä kerran kuukauteen. Kokonaiskilometrit vuodessa noin 12000, joten voisi tämmöinen pienempi ja halvempikin toimia ainakin alkuun.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Onko porukalla käytännön (tai kaverilta kuultuja) kokemuksia näistä pienemmän 50kwh akuston sähköautoista esim. Opel Mokka-e ja Peugeot e-2008.
Lähinnä siis rupesin miettimään, että omat ajelut on päivässä max 100km poislukien satunnaiset 200-300km ajelut ehkä kerran kuukauteen. Kokonaiskilometrit vuodessa noin 12000, joten voisi tämmöinen pienempi ja halvempikin toimia ainakin alkuun.
Jos et ole sitä sorttia, jolle elämä loppuu jos joutuu pysähtymään joskus lataamaan käyden samalla vaikka kahvilla tms, varmasti ihan mainio valinta. Itse pärjäsin neljä vuotta 28kWh akulla about tuolla ajoprofiililla oikein mainiosti.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jos et ole sitä sorttia, jolle elämä loppuu jos joutuu pysähtymään joskus lataamaan käyden samalla vaikka kahvilla tms, varmasti ihan mainio valinta. Itse pärjäsin neljä vuotta 28kWh akulla about tuolla ajoprofiililla oikein mainiosti.
Kiitos tiedosta. En ikinä aja edes kahden tunnin matkoja pysähtymättä, joten ei siinä mielessä ongelmaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Onko porukalla käytännön (tai kaverilta kuultuja) kokemuksia näistä pienemmän 50kwh akuston sähköautoista esim. Opel Mokka-e ja Peugeot e-2008.
Lähinnä siis rupesin miettimään, että omat ajelut on päivässä max 100km poislukien satunnaiset 200-300km ajelut ehkä kerran kuukauteen. Kokonaiskilometrit vuodessa noin 12000, joten voisi tämmöinen pienempi ja halvempikin toimia ainakin alkuun.
Kaverilta kuulin, että pienessä akussa on plus-navan lisäksi myös plus-puoli. Se lataantuu aika nopeasti, eikä tuosta ole juurikaan haittaa, ellei ole vetämässä peräv... no antaa olla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kaverilta kuulin, että pienessä akussa on plus-navan lisäksi myös plus-puoli. Se lataantuu aika nopeasti, eikä tuosta ole juurikaan haittaa, ellei ole vetämässä peräv... no antaa olla.

Riippuu kyllä autosta. Ei pieniakkuinen mitenkään oletusarvoisesti kilometreinä nopeammin lataudu (eikä suurta akkua tarvitse täyteen ladata), ja niitä kilsojahan sillä akulla ajetaan. Paremminkin päinvastoin tuppaavat olemaan suhteessa hitaahkoja latautumaan, kun se lirutteluraja tulee nopeammin vastaan.

Mutta jos päivämatkat ovat lyhyitä, ei se mikään ongelma ole, ja niihin tarkoituksiinhan niitä pieniakkuisia ostetaan. Monesti erittäin hyviä valintoja.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Katselin Lidlin laturilla yksi päivä Fiat 500e sähkistä. Oli siistin oloinen vehje (rättikattoversio) hauskalla värillä ja parille aikuiselle varmasti soiva peli kun ei ole kovin kalliskaan. Kannattaa katsoa sitä isompi akkuista 42kWh versiota, ihan hyvä rangekin tuollaiseen autoon. Pikaisella googletuksellakin ihan hyvät varusteet segmentissään. Minusta jos tuota vertaa vastaavaan polttispikkuautoon niin suorituskyky ja fiilis on varmasti erilainen koska on tehoa ja painoa, joten kiihtyy ihan hyvin ja suht vakaa ajella.

Polestarilla ajeltu jo reilu 9tkm ongelmitta ja meno maistuu. Ei valittamista. Päivityksiä tullut muutamia ja joka kerta parantunut aplikaatiot ja auton toiminta, sekä kulutus tippunut ainakin tällä viimeisellä 2.2 päivityksellä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko porukalla käytännön (tai kaverilta kuultuja) kokemuksia näistä pienemmän 50kwh akuston sähköautoista esim. Opel Mokka-e ja Peugeot e-2008.
Lähinnä siis rupesin miettimään, että omat ajelut on päivässä max 100km poislukien satunnaiset 200-300km ajelut ehkä kerran kuukauteen. Kokonaiskilometrit vuodessa noin 12000, joten voisi tämmöinen pienempi ja halvempikin toimia ainakin alkuun.
Vanhemmat sai viitisen viikkoa sitten Citroen E-C4:n (juuri tuo 50kwh akku) ja lähinnä Uusimaata ympäri ja pari keikkaa Tampere/Turku ovat huristelleet yli 6000km (!?). Hyvin tuntuu riittävän range ja tarvittaessa todella näppärästi ABC:n latausmahdollisuutta tulee käytettyä. Itse siis huristellut muutaman päivän tuolla, enkä näe mitään ongelmaa. Talvella tietysti tippunee radikaalisti range, mutta silloin ei kesäreissuja tehdäkään. Voitte kuvitella kuinka paljon rahaa paloi tankilla noilla kilometreillä, kun oli vielä vanha diesel-Citroen alla.

Pariin kertaan ilmeisesti pitänyt laskea motarilla 120kmh --> 100kmh, ettei mene rangen kanssa tiukille. Kovassa vauhdissahan se range laskee kuin lehmän häntä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vanhemmat sai viitisen viikkoa sitten Citroen E-C4:n (juuri tuo 50kwh akku) ja lähinnä Uusimaata ympäri ja pari keikkaa Tampere/Turku ovat huristelleet yli 6000km (!?). Hyvin tuntuu riittävän range ja tarvittaessa todella näppärästi ABC:n latausmahdollisuutta tulee käytettyä. Itse siis huristellut muutaman päivän tuolla, enkä näe mitään ongelmaa. Talvella tietysti tippunee radikaalisti range, mutta silloin ei kesäreissuja tehdäkään. Voitte kuvitella kuinka paljon rahaa paloi tankilla noilla kilometreillä, kun oli vielä vanha diesel-Citroen alla.

Pariin kertaan ilmeisesti pitänyt laskea motarilla 120kmh --> 100kmh, ettei mene rangen kanssa tiukille. Kovassa vauhdissahan se range laskee kuin lehmän häntä.
Eli omaan ajoprofiiliin sopisi kyllä 50kwh akku varmasti mukavasti. Tämä ei ole kysymys pelkästään sinulle, mutta onko näitä vaihtoehtoja tuossa alle 40k€ hintaluokassa lisää, vai onko nämä edellä mainitut ne oleellisimmat.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eli omaan ajoprofiiliin sopisi kyllä 50kwh akku varmasti mukavasti. Tämä ei ole kysymys pelkästään sinulle, mutta onko näitä vaihtoehtoja tuossa alle 40k€ hintaluokassa lisää, vai onko nämä edellä mainitut ne oleellisimmat.

Pikkuakkuinen Kona on verrattain suosittu ja hyvä auto. Käytetyistä Ioniq (ei vitonen vaan se eka) lienee myös ihan ok, ja e-Niro taitaa myös mennä tuohon hintaluokkaan.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Onko porukalla käytännön (tai kaverilta kuultuja) kokemuksia näistä pienemmän 50kwh akuston sähköautoista esim. Opel Mokka-e ja Peugeot e-2008.
Lähinnä siis rupesin miettimään, että omat ajelut on päivässä max 100km poislukien satunnaiset 200-300km ajelut ehkä kerran kuukauteen. Kokonaiskilometrit vuodessa noin 12000, joten voisi tämmöinen pienempi ja halvempikin toimia ainakin alkuun.

Mulla on Hyundai Ioniq 28 kWh ja mukavasti sillä pääsi kahdella pysähdyksellä Turusta Mikkeliin, Mikkelissä latasin pari päivää myöhemmin ennen kuin lähdin takaisin Turkuun ja sitten kahdella pysähdyksellä tuon latauksen jälkeen Turkuun ja pisin lataus oli 30 minuuttia ja 13 sekuntia. Muuten ajoni ovat kaupunkialueella ja olen parhaimmillaan ajanut yhdellä latauksella 317 km. Sanoisin, että tuollaiseen ajoon nuo ovat varmasti hyviä vaihtoehtoja.
 

hege

Jäsen
Kyllä pienelläkin akulla pärjää jos vaan ajoprofiili on sopiva, tutulla on vanhempi Leaf sillä 24kWh akulla jossa akku vielä "vajaa" kuntoinen ja hyvin on pärjännut nurkka-ajossa vaikka maantiellä ei talvisin pääse kuin maksimissa 110km. Sanoi, että on kakkosautoksi käyttökustannuksilta erittäin halpa kun ajot pyörii normaalisti 60-80 km välissä päivittäin ja kuulemma pidemmiltä matkoilta ei taas jännitystä puutu ;-)
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ManU
Kyllä pienelläkin akulla pärjää jos vaan ajoprofiili on sopiva, tutulla on vanhempi Leaf sillä 24kWh akulla jossa akku vielä "vajaa" kuntoinen ja hyvin on pärjännut nurkka-ajossa vaikka maantiellä ei talvisin pääse kuin maksimissa 110km. Sanoi, että on kakkosautoksi käyttökustannuksilta erittäin halpa kun ajot pyörii normaalisti 60-80 km välissä päivittäin ja kuulemma pidemmiltä matkoilta ei taas jännitystä puutu ;-)
Järjen sanoja. Meilläkin on kakkosautona pikku-Leiffi (lasten keksimä nim). Täydellinen tarkoitukseensa.
En aina ymmärrä näitä uusia sähköautoja, miksi 0-100km/h täytyy olla luokkaa 4s. Onhan se kiva, mutta tällöin joudutaan tinkimään max rangesta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En aina ymmärrä näitä uusia sähköautoja, miksi 0-100km/h täytyy olla luokkaa 4s. Onhan se kiva, mutta tällöin joudutaan tinkimään max rangesta.
Ei potentiaali kiihtyvyyteen syö ajomatkaa, vaan tuon potentiaalin toistuva hyödyntäminen. Tehokkaalla autolla voi ajaa myös taloudellisesti, esim. viimeisin duunimatkani pääosin motaria 15kwh/100 km 124 vakkarissa*. Toki sitten kun tarvitsee päästä ohi, se myös onnistuu erittäin helposti, mistä pidän. Satunnaiset ohitukset omassa 110 kilsan duunimatkassa ei näy kulutuksessa käytännössä yhtään.

Hyvä vain, että vaihtoehtoja on joka laariin. Yhtenä mm. uusi Dacia Spring, joka on tuloillaan myyntiin: Dacia-mallisto - Tulossa Spring-sähköauto - Dacia.fi
Voisin hommata kakkosautoksi noilla spekseillä. Tosin turvallisuudesta en tiedä.

*Tämä siis hyvissä olosuhteissa ja paikoin tietöiden hiljentämänä vauhtina. Korjattakoon, ettei kukaan luule, että 124 km/h menee tuolla kulutuksella vuoden läpi. Auton kokonaiskilsat 25000 ja keskikulutus 17 kWh.
 
Viimeksi muokattu:

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En aina ymmärrä näitä uusia sähköautoja, miksi 0-100km/h täytyy olla luokkaa 4s. Onhan se kiva, mutta tällöin joudutaan tinkimään max rangesta.
Kuten yllä jo mainittiinkin, ei mene ihan noin.

Model 3 LR kiihtyy varsin rivakasti ja omaa silti hyvin pienen kulutuksen jopa moottoritieajossa. Rangekin on pisimpiä. Performancessa puolestaan menee hieman hukkaan rangea, mutta on se silti ihan asiallinen muihin verrattuna.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän sen huomasi kun isot valmistajat lähti mukaan. Jollain Teslalla kiihdytät kerran 3 sekuntia nollasta sataan ja sitten vedetään happea. Porsche teki sähkövatkaimen ja kesti parikymmentä kertaa saman.
Tesla on pelkkä lelu, kun ruvetaan autoista puhumaan. Työkaverin vaimolla oli 3 Tesla ja sanoi, että sitä nitinää ja natinaa jaksa kukaan kuunnella. Hällä oli 5 bemari itellään. Noo, kai se Teslakin on kehittynyt, tästä aikaa pari vuotta. Ehkä ne Saksan Teslat on parempia.
Vaan huonosti käy tuolle Amerikan ihmeelle, luulen ma. Nyt jo isot pyyhkii menneen tullen. Vaan miten riittää alkuaineet akuille? Nyt jo puhutaan riittämättömyydestä. Omaatuntoa voi tietysti sähkövermeilläkin pestä.
Paremmat ihmiset hommaa, muut päristelee, millä pystyy.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Kyllähän sen huomasi kun isot valmistajat lähti mukaan. Jollain Teslalla kiihdytät kerran 3 sekuntia nollasta sataan ja sitten vedetään happea. Porsche teki sähkövatkaimen ja kesti parikymmentä kertaa saman.
Tesla on pelkkä lelu, kun ruvetaan autoista puhumaan. Työkaverin vaimolla oli 3 Tesla ja sanoi, että sitä nitinää ja natinaa jaksa kukaan kuunnella. Hällä oli 5 bemari itellään. Noo, kai se Teslakin on kehittynyt, tästä aikaa pari vuotta. Ehkä ne Saksan Teslat on parempia.
Vaan huonosti käy tuolle Amerikan ihmeelle, luulen ma. Nyt jo isot pyyhkii menneen tullen. Vaan miten riittää alkuaineet akuille? Nyt jo puhutaan riittämättömyydestä. Omaatuntoa voi tietysti sähkövermeilläkin pestä.
Paremmat ihmiset hommaa, muut päristelee, millä pystyy.
Tätä viestiä lukiessa piti ihan tarkistaa, etteb ollut vahingossa eksynyt ex-ulkoministerimme populistiseen plokiin.
 

Randall Flagg

Jäsen
Suosikkijoukkue
VVEP ❤
Kyllähän sen huomasi kun isot valmistajat lähti mukaan. Jollain Teslalla kiihdytät kerran 3 sekuntia nollasta sataan ja sitten vedetään happea. Porsche teki sähkövatkaimen ja kesti parikymmentä kertaa saman.
Tesla on pelkkä lelu, kun ruvetaan autoista puhumaan. Työkaverin vaimolla oli 3 Tesla ja sanoi, että sitä nitinää ja natinaa jaksa kukaan kuunnella. Hällä oli 5 bemari itellään. Noo, kai se Teslakin on kehittynyt, tästä aikaa pari vuotta. Ehkä ne Saksan Teslat on parempia.
Vaan huonosti käy tuolle Amerikan ihmeelle, luulen ma. Nyt jo isot pyyhkii menneen tullen. Vaan miten riittää alkuaineet akuille? Nyt jo puhutaan riittämättömyydestä. Omaatuntoa voi tietysti sähkövermeilläkin pestä.
Paremmat ihmiset hommaa, muut päristelee, millä pystyy.
Musta tuntuu, että olet oikeassa. Kuva liittyy asiaan. Viimeiset tilastot taisi näyttää vielä hurjemmilta.
 

Liitteet

  • US-auto-sales-q3-2021-vs-q3-2020-change-CleanTechnica-watermark.png
    US-auto-sales-q3-2021-vs-q3-2020-change-CleanTechnica-watermark.png
    156,4 KB · kertaa luettu: 11
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös