Mainos

Sähköautoilu

  • 573 640
  • 5 055

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@smugu Korealaisista voisi löytyä vaihtoehtoja ja heitän mukaan Rellun: Megane E-Tech 100% electric - Renault.fi

Ei kokemusta itse tuosta, mutta kohtuuhintainen, ok range ja positiivisesti yllättyneitä testaajia tullut vastaan somessa. Voi olla toki ihan paska, mutta itse kiinnostuin noin periaatteessa. Renault Zoe on kuitenkin kategoriassaan ollut kiitelty kiesi.
 

Mahola

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Hc Andersen, Valencia CF
Mitäs muita vaihtoehtoja tuossa 50 tuhannen hintaluokassa kannattaa käydä ajamassa? Tiloilta ei ole isompia vaatimuksia, mutta saisi kuitenkin olla ihan aikuisten kokoa fyysisesti ja akustoltaan myös.

Kannattaa tutustua Hyundain Ioniq 5:een. Kuvissa ja jopa vieressä seisoessa näyttää pieneltä autolta mutta on todella tilava sisältä. Edullisin malli menee vielä alle 50k€. Tavaratilaankin sain mahtumaan kiitettävästi tavaraa kun tota testailin. En ole mikään kova rattimies enkä osaa syväanalyysia antaa ajotuntumasta mutta tämmöisen peruspulliaisen mielestä oli oikein miellyttävää kun kävin koeajamassa.

Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto olisi Nissan Ariya mutta sitä ei taida vielä olla missään nähtävillä / koeajettavissa, tai en ole ainakaan bongannut.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Taitaa vaihtua Enyaq 60 isompi akkuiseen Enyaqiin. Kaksi tarjousta nyt pöydällä, joissa kummassakin hyvityshinta sovittuna vuoden päähän 49 500e. Maksoin omastani vuosi sitten renkaineen 47 000e.

En oikeastaan tiedä, miksi edes mietin. Pienempi kuukausierä, pienempi korko sekä latauslaite kaupan päälle. Aika no brainer pitäisi olla.

Sinne lähti Enyaq 80 Style tilaukseen. 13kk arvioitu toimitusaika. Toivotaan et käy samalla tavalla kuin nykyisen kanssa. 7kk oli toimitusaika-arvio, tuli kahdessa kuukaudessa.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näillä näkymin loppuvuodesta pitäisi hypätä sähköautoilun maailmaan. Kävin viime viikolla koeajamassa XC40 ja ID.4 -malleja, mutta lopulta tilaukseen lähti ID.5, jonka Fast Lane -mallien toimitusaika oli houkuttelevan lyhyt. Auto on tulossa tämänhetkisen tiedon mukaan marraskuussa, kun Volvoa olisi pitänyt odottaa kesäkuulle ja ID.4:kin olisi mennyt pitkälle kevääseen. Kaiken kaikkiaan kasvaneet kustannukset vähän joka puolella pakottivat siihen, että jostain piti tinkiä ja sain firmasta luvan vaihtaa nykyisen Volvo V60:n sähköautoon. Niinpä tärkeimpinä kriteereinä oli edullinen kuukausihinta ja riittävän tilava auto. Jäi kyllä testaamatta, miten monta lätkäkassia Volkkarin takakonttiin menee, mutta jos XC40:een meni nippa nappa kolme, niin eiköhän tuohonkin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ioniq 5 ja sisarmalli, vähän sportimpi EV6 ovat kabiinitiloiltaan loistavat ja mukavat ajaa, hyvin paljon enemmän ”sähköautomaisia” vrt. VAG:n tuotanto, ja latausnopeus markkinoiden kärkeä.

Valitettavasti vaan näyttää Suomen kiintiö jäävän pieneksi ja jengi joutuu odottamaan näitä kauemmin kuin odotusarvo oli, VAG:llahan vastaavasti ovat toimitusajat nopeutuneet.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
@smugu Korealaisista voisi löytyä vaihtoehtoja ja heitän mukaan Rellun: Megane E-Tech 100% electric - Renault.fi

Ei kokemusta itse tuosta, mutta kohtuuhintainen, ok range ja positiivisesti yllättyneitä testaajia tullut vastaan somessa. Voi olla toki ihan paska, mutta itse kiinnostuin noin periaatteessa. Renault Zoe on kuitenkin kategoriassaan ollut kiitelty kiesi.
Kiinnostava ja hyvännäköinen auto. Ainoastaan yksi merkittävä miinus tuli pikaisella katsonnalla (puhelimen näytöltä) vastaan. Ainakaan alle 50k€ perusmallissa ei ollut adaptiivista vakkaria saatavilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiinnostava ja hyvännäköinen auto. Ainoastaan yksi merkittävä miinus tuli pikaisella katsonnalla (puhelimen näytöltä) vastaan. Ainakaan alle 50k€ perusmallissa ei ollut adaptiivista vakkaria saatavilla.
Joo, ei tuohon halvimpaan pikkuakkuiseen saa. Isoakkuiseen edullisimpaan saa, ja siinä olisi samalla paras range.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Joo, ei tuohon halvimpaan pikkuakkuiseen saa. Isoakkuiseen edullisimpaan saa, ja siinä olisi samalla paras range.
Katsoin sitten väärin, kun en löytänyt äkkiseltään siihen isompiakkuisempaankaan. Mutta sittenhän tuo voisi olla hyvä vaihtoehto jos hinta vaan jää vakkarinkin kanssa alle 50 kiloa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Katsoin sitten väärin, kun en löytänyt äkkiseltään siihen isompiakkuisempaankaan. Mutta sittenhän tuo voisi olla hyvä vaihtoehto jos hinta vaan jää vakkarinkin kanssa alle 50 kiloa.
Aina voi myös tinkiä. Tarjouspyyntöä eri puolelle Suomea ja neuvottelee parhaan hinnan. Sitten tämä tiedoksi lähikauppiaalle, että kykeneekö samaan.

Parin tunnin ”työllä” itse säästin 5000 euroa Enyaqista
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ite kattelin että Nissan Ariya olisi todella kiinnostava. Pitäs olla kohtuulliset tilat ja jopa Teslaa parempi taloudellisuus. Mahtaiskohan kolmelle lapselle riittää tilat, vanhin 8 vee. Nissan on sellainen hyvä tuulipukumerkki, niin ei aiheuta paljon halveksuvia katseita.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Katsoin sitten väärin, kun en löytänyt äkkiseltään siihen isompiakkuisempaankaan. Mutta sittenhän tuo voisi olla hyvä vaihtoehto jos hinta vaan jää vakkarinkin kanssa alle 50 kiloa.
Hyppäsin juuri koneelta pois, mutta muistaakseni 1350 euron varustepaketti. Lähtohinnaltaan alle 50k€ kyseinen malli - 2000€ + 1350€
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aina voi myös tinkiä. Tarjouspyyntöä eri puolelle Suomea ja neuvottelee parhaan hinnan. Sitten tämä tiedoksi lähikauppiaalle, että kykeneekö samaan.

Parin tunnin ”työllä” itse säästin 5000 euroa Enyaqista
Tuo on totta. Tosin sulla taisi olla otollisempi aika, voisin kuvitella, että juuri nyt kysyntää on sen verran, ettei mahdottomia alennuksia kannata odottaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo on totta. Tosin sulla taisi olla otollisempi aika, voisin kuvitella, että juuri nyt kysyntää on sen verran, ettei mahdottomia alennuksia kannata odottaa.
Näin voi olla. Uskon silti, että aina löytyy joku myyjä/liike joka on valmis omasta palkkiostaan tinkaamaan saadakseen edes hieman voittoa. Ellei toki maahantuoja ole tällaista kieltänyt. Jokuhan tänne kirjoitteli ettei Hyundaista saanut missään alennusta.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ite kattelin että Nissan Ariya olisi todella kiinnostava. Pitäs olla kohtuulliset tilat ja jopa Teslaa parempi taloudellisuus. Mahtaiskohan kolmelle lapselle riittää tilat, vanhin 8 vee. Nissan on sellainen hyvä tuulipukumerkki, niin ei aiheuta paljon halveksuvia katseita.

Riippuu paljonko tarvitset tavaratilaa. Tuossa se on surkean pieni, vain 468l. Ioniq5 tarjoaa 527l ja sekin on mielestäni liian vähän lasten kanssa, varsinkin jos rattaat ovat vielä kuvioissa mukana. Omaan makuun Enyaq on ainoa missä on riittävästi tilaa tavaroille tässä hintaluokassa.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Riippuu paljonko tarvitset tavaratilaa. Tuossa se on surkean pieni, vain 468l. Ioniq5 tarjoaa 527l ja sekin on mielestäni liian vähän lasten kanssa, varsinkin jos rattaat ovat vielä kuvioissa mukana. Omaan makuun Enyaq on ainoa missä on riittävästi tilaa tavaroille tässä hintaluokassa.
Toi tuli yllätyksenä että on noin paljon pienempi. Aattelin mutuna että olisivat suunnilleen samaa luokkaa. Meillä on kolmas muksu vasta loppuvuonna syntymässä, eli kyllä rattaita vielä tarvitaan. Auton mahdollinen hankinta voisi olla ensi vuoden keväällä, talouteen jää joka tapauksessa tila-auto sähköauton kumppaniksi vaikka hankinta toteutuisi.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jaahas.

Sukulaiselle juttelin autohankkeesta. Esille nousi Volvon XC40. Menisi vielä alle 50 kilon, eli saisi tuet.

Tästä kellään kokemuksia?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jaahas.

Sukulaiselle juttelin autohankkeesta. Esille nousi Volvon XC40. Menisi vielä alle 50 kilon, eli saisi tuet.

Tästä kellään kokemuksia?
Minulla ei (taaskaan) ole, mutta Harppa on käynyt ajamassa tätäkin. Pitäisi itsekin joku lauantai käydä koeajamassa jokunen sähkäri verrokiksi muuten vain, jos joskus se lauantai olisi vapaa. Hyvältähän tuo muuten vaikuttaa ja pidän itse muotoilusta. Kulutus on aika kova.



 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Tilasin Konan kesäkuun lopulla. Pari kysymystä tuohon liittyen:

1) Meinaan asennuttaa kiinteän latauspisteen tallin perälle. Mitä ottaa huomioon, ainakin kuormanhallinta, 3-vaihe ja väh 11kWh? Onko esim Wallboxin Pulsar Plus hyvä malli?
2) Auton mukana tulee 3-vaihelaturi. Riittääkö se+kotiasema, vai tarvinko vielä erikseen joku piuha autoon, suko kenties? Kotiasemissa ja julkisissa kun lienee valmiina laturipiuha?
3) Osaako joku sanoa kuinka pitkää tavaraa Konaan saa sisään? Aika usein tarvetta kuskata omia 203cm pertsan suksia, meneeköhän mitenkään päin? Tarkoitus kyllä hommata boksi katolle myös, mutta paras jos saa auton sisälle yksittäisiä hiihtolenkkejä varten.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tilasin Konan kesäkuun lopulla. Pari kysymystä tuohon liittyen:

1) Meinaan asennuttaa kiinteän latauspisteen tallin perälle. Mitä ottaa huomioon, ainakin kuormanhallinta, 3-vaihe ja väh 11kWh? Onko esim Wallboxin Pulsar Plus hyvä malli?
2) Auton mukana tulee 3-vaihelaturi. Riittääkö se+kotiasema, vai tarvinko vielä erikseen joku piuha autoon, suko kenties? Kotiasemissa ja julkisissa kun lienee valmiina laturipiuha?
3) Osaako joku sanoa kuinka pitkää tavaraa Konaan saa sisään? Aika usein tarvetta kuskata omia 203cm pertsan suksia, meneeköhän mitenkään päin? Tarkoitus kyllä hommata boksi katolle myös, mutta paras jos saa auton sisälle yksittäisiä hiihtolenkkejä varten.

Kohta 1 riippuu siitä, millaiset paukut sulla talossasi on. Kuormanhallintaahan ei tarvitse, jos on reippaasti varaa, mutta jos 3 x 25 ja saunaa jne., sitten se on paikallaan.

Laturi on autossa sisällä, mutta ilmeisesti tarkoitat kohdassa 2 latausjohtoa eli tarkoittanet siis, että mukana tulee Type 2 -johto; sille on julkisissa latausasemissa usein käyttöä (niitä on sekä johdollisia että ilman, jälkimmäisiä enemmän).

Sukolle voi olla käyttöä, jos sellaisista lataat, riippuu ihan käytöstä. Itse melko paljon pyörin erilaisilla mökillä jne., joissa ei yleensä koskaan sukoa kummempaa ole, mutta toki voi myös pikaladata mennessään.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Kohta 1 riippuu siitä, millaiset paukut sulla talossasi on. Kuormanhallintaahan ei tarvitse, jos on reippaasti varaa, mutta jos 3 x 25 ja saunaa jne., sitten se on paikallaan.

Laturi on autossa sisällä, mutta ilmeisesti tarkoitat kohdassa 2 latausjohtoa eli tarkoittanet siis, että mukana tulee Type 2 -johto; sille on julkisissa latausasemissa usein käyttöä (niitä on sekä johdollisia että ilman, jälkimmäisiä enemmän).

Sukolle voi olla käyttöä, jos sellaisista lataat, riippuu ihan käytöstä. Itse melko paljon pyörin erilaisilla mökillä jne., joissa ei yleensä koskaan sukoa kummempaa ole, mutta toki voi myös pikaladata mennessään.
3x25 ja saunat yms löytyy, varastot lämpiää pattereilla niin kuormanhallinta lienee paikallaan.

Hyvä tietää tuo, että on myös johdottomia julkisia latauspisteitä, ei kyllä ollut mitään tietoa asiasta.

Sukolaturia ajattelin juuri samasta syystä, tulee mökkeiltyä niin saisi niissäkin paikoissa lataukseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
3x25 ja saunat yms löytyy, varastot lämpiää pattereilla niin kuormanhallinta lienee paikallaan.

Hyvä tietää tuo, että on myös johdottomia julkisia latauspisteitä, ei kyllä ollut mitään tietoa asiasta.

Sukolaturia ajattelin juuri samasta syystä, tulee mökkeiltyä niin saisi niissäkin paikoissa lataukseen.

Julkisessa latauksessa useimmiten max 22kW laturit on ilman kiinteää johtoa ainakin Suomessa. Poikkeuksena näyttää olevan hitaammat usein ilmaiset, joissa on kiinteä johto yleensä. Nopeammat (yleensä alkaen 50kW) laturit on kiinteällä johdolla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko porukalla käytännön (tai kaverilta kuultuja) kokemuksia näistä pienemmän 50kwh akuston sähköautoista esim. Opel Mokka-e ja Peugeot e-2008.
Lähinnä siis rupesin miettimään, että omat ajelut on päivässä max 100km poislukien satunnaiset 200-300km ajelut ehkä kerran kuukauteen. Kokonaiskilometrit vuodessa noin 12000, joten voisi tämmöinen pienempi ja halvempikin toimia ainakin alkuun.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Onko porukalla käytännön (tai kaverilta kuultuja) kokemuksia näistä pienemmän 50kwh akuston sähköautoista esim. Opel Mokka-e ja Peugeot e-2008.
Lähinnä siis rupesin miettimään, että omat ajelut on päivässä max 100km poislukien satunnaiset 200-300km ajelut ehkä kerran kuukauteen. Kokonaiskilometrit vuodessa noin 12000, joten voisi tämmöinen pienempi ja halvempikin toimia ainakin alkuun.
Jos et ole sitä sorttia, jolle elämä loppuu jos joutuu pysähtymään joskus lataamaan käyden samalla vaikka kahvilla tms, varmasti ihan mainio valinta. Itse pärjäsin neljä vuotta 28kWh akulla about tuolla ajoprofiililla oikein mainiosti.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jos et ole sitä sorttia, jolle elämä loppuu jos joutuu pysähtymään joskus lataamaan käyden samalla vaikka kahvilla tms, varmasti ihan mainio valinta. Itse pärjäsin neljä vuotta 28kWh akulla about tuolla ajoprofiililla oikein mainiosti.
Kiitos tiedosta. En ikinä aja edes kahden tunnin matkoja pysähtymättä, joten ei siinä mielessä ongelmaa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko porukalla käytännön (tai kaverilta kuultuja) kokemuksia näistä pienemmän 50kwh akuston sähköautoista esim. Opel Mokka-e ja Peugeot e-2008.
Lähinnä siis rupesin miettimään, että omat ajelut on päivässä max 100km poislukien satunnaiset 200-300km ajelut ehkä kerran kuukauteen. Kokonaiskilometrit vuodessa noin 12000, joten voisi tämmöinen pienempi ja halvempikin toimia ainakin alkuun.
Kaverilta kuulin, että pienessä akussa on plus-navan lisäksi myös plus-puoli. Se lataantuu aika nopeasti, eikä tuosta ole juurikaan haittaa, ellei ole vetämässä peräv... no antaa olla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös