Sähköautoilu

  • 247 125
  • 2 600

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Harmi, kun Toyotan täyssähköautojen akut ovat noin pieniä, Proace City Versossa akku ainoastaan 50 kWh. Tänään niitä Hesarin mainoksesta taas vilkaisin.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Harmi, kun Toyotan täyssähköautojen akut ovat noin pieniä, Proace City Versossa akku ainoastaan 50 kWh. Tänään niitä Hesarin mainoksesta taas vilkaisin.

Onhan siellä BZ4x jonka akku on sen 70kWh. Vai nimenomaan pakettiautoako haet?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä juuri ilmoitin vaimolle, että uuden auton hankintaprosessi käynnistyy ensi keväänä (käynnistyi de facto 25 min ennen ilmoitusta). Nykyisessä Passat GTE:ssä ei ole mitään vikaa, mutta hieman huolestuttaa miten plugareiden kysynnälle tapahtuu tässä vuosien vieriessä.

Enyaq Coupe on hyvin kiinnostava vaihtoehto ja sitä pitää käydä kummastelemassa jollain kauppareissulla.
Tuo Coupe on kyllä helvetin hyvännäköinen auto omaan silmään. Olisi myös tuttua Skodster/VAG-jatkumoa itselleni, mutta tehoja saisivat puristaa pikkuisen enemmän tuosta irti. Voi olla, että jossain vaiheessa palaan tutun konsernin asiakkaaksi kuitenkin, kun saavat nuo tietyt polttisperinteen riippakivet karisteltua. Mm. käyttis on edelleen kuulemma keskiajalta.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mm. käyttis on edelleen kuulemma keskiajalta.

Onko tälle väitteelle annettu mitään käytännön esimerkkiä?

Toki itsellä Apple CarPlay aina päällä, niin kauheasti en ole Skodan omaa softaa näppäillyt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko tälle väitteelle annettu mitään käytännön esimerkkiä?

Toki itsellä Apple CarPlay aina päällä, niin kauheasti en ole Skodan omaa softaa näppäillyt.
Joo, mäkin heittelen tätä läppää lähinnä periaatteesta ja kuulopuheiden perusteella. Muutamien tubettajien juttuja kuunnellut, joista Harri Salo haukkui Bornin käyttiksen viimeksi. Sama versio samalla raudalla kuulemma uusissa ID-femmoissa, joten Coupessa ei varmaan sen parempi. Mutta parantunee tuokin ajan mukaan.

Mutta onhan se hiukan hassua, ettei näistä sporttiversioista rutisteta VAG:lla enempää irti. Joku sellainen polttisgenren RS-tyylinen setti, jossa vääntö ja pollet sekä suorituskyky eroaisi selkeästi valtavirrasta. Ymmärrän kyllä, ettei arkiajossa tarvitse lähteä valoista aina pedaali pohjassa, mutta Teslan eduksi on sanottava, omista puutteistaan huolimatta, että siellä on ymmärretty se luksus, jonka keskiverto konttorirotta saa arkeensa, kun pienellä lisäsatsauksella auton suorituskyky nousee entisaikojen superautoluokkaan. BMW, Polle, Tesla ja viimeisimpänä KIA ovat ymmärtäneet tämän lisäarvon, mutta ehkä sitten tietoisesti Volkkarilla ajatellaan, että nääh, mitteepä tuota.
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta onhan se hiukan hassua, ettei näistä sporttiversioista rutisteta VAG:lla enempää irti. Joku sellainen polttisgenren RS-tyylinen setti, jossa vääntö ja pollet sekä suorituskyky eroaisi selkeästi valtavirrasta. Ymmärrän kyllä, ettei arkiajossa tarvitse lähteä valoista aina pedaali pohjassa, mutta Teslan eduksi on sanottava, omista puutteistaan huolimatta, että siellä on ymmärretty se luksus, jonka keskiverto konttorirotta saa arkeensa, kun pienellä lisäsatsauksella auton suorituskyky nousee entisaikojen superautoluokkaan. BMW, Polle, Tesla ja viimeisimpänä KIA ovat ymmärtäneet tämän lisäarvon, mutta ehkä sitten tietoisesti Volkkarilla ajatellaan, että nääh, mitteepä tuota.

Vaikka itse pärjään aivan loistavasti tämän hetkisellä 8,5s kiihtyvyydellä, niin olen kyllä miettinyt samaa näiden Enyaqin RS-mallien osalta. Ja oikeastaan myös Cupra Bornin osalta. Cupra oli kuitenkin ennen Seatista irtautumistaan Seatin mallien se tykkiversio, niin ihmettelen, miksi Bornista tehtiin ulkonäöllisesti suht tykki, mutta tehot jäivät suunnittelupöydälle
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Perusmallin ideahan id:ssä ja Enyaqissa on nimenomaan ollut olla pehmeä lasku polttiksesta, siksi se voimapolkimen vastakin on aika hassusti samanoloinen kuin bensalla. Mutta jos nämä sportit jatkavat vasteessa samaa linjaa, se on kieltämättä hyvin hassua.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Skoda Enyaq RS saa 0,4 sekuntia pois 0-100 kiihtyvyydestä verrattuna 80x malliin. Se on kyllä vähän. Volvon T8 hybridi tuli ajettua jossa 400 heppaa, eikä se tehojen puolesta tehnyt vaikutusta, ajettavuus oli kyllä vakaata ja miellyttävää. Eli itselle tuo 6.9s on varmaankin ihan riittävä. :)
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nyt alkaa itsellänikin olla aika tosissaan miettiä sähköauton hankintaa ja tarkoitus olisi uutena tilata joku auto (koska se on halvempaa :D). Ei siis ole kiire saada autoa.

Mielellään saisi olla sen alle 50k€ että saisi sen hankintatuen. Vaihtoehtoina pyörinyt ruudulla VW id4 ja Polestar 2. Mitäs muita vaihtoehtoja tuossa 50 tuhannen hintaluokassa kannattaa käydä ajamassa? Tiloilta ei ole isompia vaatimuksia, mutta saisi kuitenkin olla ihan aikuisten kokoa fyysisesti ja akustoltaan myös.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@smugu Korealaisista voisi löytyä vaihtoehtoja ja heitän mukaan Rellun: Megane E-Tech 100% electric - Renault.fi

Ei kokemusta itse tuosta, mutta kohtuuhintainen, ok range ja positiivisesti yllättyneitä testaajia tullut vastaan somessa. Voi olla toki ihan paska, mutta itse kiinnostuin noin periaatteessa. Renault Zoe on kuitenkin kategoriassaan ollut kiitelty kiesi.
 

Mahola

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Hc Andersen, Valencia CF
Mitäs muita vaihtoehtoja tuossa 50 tuhannen hintaluokassa kannattaa käydä ajamassa? Tiloilta ei ole isompia vaatimuksia, mutta saisi kuitenkin olla ihan aikuisten kokoa fyysisesti ja akustoltaan myös.

Kannattaa tutustua Hyundain Ioniq 5:een. Kuvissa ja jopa vieressä seisoessa näyttää pieneltä autolta mutta on todella tilava sisältä. Edullisin malli menee vielä alle 50k€. Tavaratilaankin sain mahtumaan kiitettävästi tavaraa kun tota testailin. En ole mikään kova rattimies enkä osaa syväanalyysia antaa ajotuntumasta mutta tämmöisen peruspulliaisen mielestä oli oikein miellyttävää kun kävin koeajamassa.

Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto olisi Nissan Ariya mutta sitä ei taida vielä olla missään nähtävillä / koeajettavissa, tai en ole ainakaan bongannut.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taitaa vaihtua Enyaq 60 isompi akkuiseen Enyaqiin. Kaksi tarjousta nyt pöydällä, joissa kummassakin hyvityshinta sovittuna vuoden päähän 49 500e. Maksoin omastani vuosi sitten renkaineen 47 000e.

En oikeastaan tiedä, miksi edes mietin. Pienempi kuukausierä, pienempi korko sekä latauslaite kaupan päälle. Aika no brainer pitäisi olla.

Sinne lähti Enyaq 80 Style tilaukseen. 13kk arvioitu toimitusaika. Toivotaan et käy samalla tavalla kuin nykyisen kanssa. 7kk oli toimitusaika-arvio, tuli kahdessa kuukaudessa.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näillä näkymin loppuvuodesta pitäisi hypätä sähköautoilun maailmaan. Kävin viime viikolla koeajamassa XC40 ja ID.4 -malleja, mutta lopulta tilaukseen lähti ID.5, jonka Fast Lane -mallien toimitusaika oli houkuttelevan lyhyt. Auto on tulossa tämänhetkisen tiedon mukaan marraskuussa, kun Volvoa olisi pitänyt odottaa kesäkuulle ja ID.4:kin olisi mennyt pitkälle kevääseen. Kaiken kaikkiaan kasvaneet kustannukset vähän joka puolella pakottivat siihen, että jostain piti tinkiä ja sain firmasta luvan vaihtaa nykyisen Volvo V60:n sähköautoon. Niinpä tärkeimpinä kriteereinä oli edullinen kuukausihinta ja riittävän tilava auto. Jäi kyllä testaamatta, miten monta lätkäkassia Volkkarin takakonttiin menee, mutta jos XC40:een meni nippa nappa kolme, niin eiköhän tuohonkin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ioniq 5 ja sisarmalli, vähän sportimpi EV6 ovat kabiinitiloiltaan loistavat ja mukavat ajaa, hyvin paljon enemmän ”sähköautomaisia” vrt. VAG:n tuotanto, ja latausnopeus markkinoiden kärkeä.

Valitettavasti vaan näyttää Suomen kiintiö jäävän pieneksi ja jengi joutuu odottamaan näitä kauemmin kuin odotusarvo oli, VAG:llahan vastaavasti ovat toimitusajat nopeutuneet.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
@smugu Korealaisista voisi löytyä vaihtoehtoja ja heitän mukaan Rellun: Megane E-Tech 100% electric - Renault.fi

Ei kokemusta itse tuosta, mutta kohtuuhintainen, ok range ja positiivisesti yllättyneitä testaajia tullut vastaan somessa. Voi olla toki ihan paska, mutta itse kiinnostuin noin periaatteessa. Renault Zoe on kuitenkin kategoriassaan ollut kiitelty kiesi.
Kiinnostava ja hyvännäköinen auto. Ainoastaan yksi merkittävä miinus tuli pikaisella katsonnalla (puhelimen näytöltä) vastaan. Ainakaan alle 50k€ perusmallissa ei ollut adaptiivista vakkaria saatavilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiinnostava ja hyvännäköinen auto. Ainoastaan yksi merkittävä miinus tuli pikaisella katsonnalla (puhelimen näytöltä) vastaan. Ainakaan alle 50k€ perusmallissa ei ollut adaptiivista vakkaria saatavilla.
Joo, ei tuohon halvimpaan pikkuakkuiseen saa. Isoakkuiseen edullisimpaan saa, ja siinä olisi samalla paras range.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Joo, ei tuohon halvimpaan pikkuakkuiseen saa. Isoakkuiseen edullisimpaan saa, ja siinä olisi samalla paras range.
Katsoin sitten väärin, kun en löytänyt äkkiseltään siihen isompiakkuisempaankaan. Mutta sittenhän tuo voisi olla hyvä vaihtoehto jos hinta vaan jää vakkarinkin kanssa alle 50 kiloa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Katsoin sitten väärin, kun en löytänyt äkkiseltään siihen isompiakkuisempaankaan. Mutta sittenhän tuo voisi olla hyvä vaihtoehto jos hinta vaan jää vakkarinkin kanssa alle 50 kiloa.
Aina voi myös tinkiä. Tarjouspyyntöä eri puolelle Suomea ja neuvottelee parhaan hinnan. Sitten tämä tiedoksi lähikauppiaalle, että kykeneekö samaan.

Parin tunnin ”työllä” itse säästin 5000 euroa Enyaqista
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ite kattelin että Nissan Ariya olisi todella kiinnostava. Pitäs olla kohtuulliset tilat ja jopa Teslaa parempi taloudellisuus. Mahtaiskohan kolmelle lapselle riittää tilat, vanhin 8 vee. Nissan on sellainen hyvä tuulipukumerkki, niin ei aiheuta paljon halveksuvia katseita.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Katsoin sitten väärin, kun en löytänyt äkkiseltään siihen isompiakkuisempaankaan. Mutta sittenhän tuo voisi olla hyvä vaihtoehto jos hinta vaan jää vakkarinkin kanssa alle 50 kiloa.
Hyppäsin juuri koneelta pois, mutta muistaakseni 1350 euron varustepaketti. Lähtohinnaltaan alle 50k€ kyseinen malli - 2000€ + 1350€
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aina voi myös tinkiä. Tarjouspyyntöä eri puolelle Suomea ja neuvottelee parhaan hinnan. Sitten tämä tiedoksi lähikauppiaalle, että kykeneekö samaan.

Parin tunnin ”työllä” itse säästin 5000 euroa Enyaqista
Tuo on totta. Tosin sulla taisi olla otollisempi aika, voisin kuvitella, että juuri nyt kysyntää on sen verran, ettei mahdottomia alennuksia kannata odottaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo on totta. Tosin sulla taisi olla otollisempi aika, voisin kuvitella, että juuri nyt kysyntää on sen verran, ettei mahdottomia alennuksia kannata odottaa.
Näin voi olla. Uskon silti, että aina löytyy joku myyjä/liike joka on valmis omasta palkkiostaan tinkaamaan saadakseen edes hieman voittoa. Ellei toki maahantuoja ole tällaista kieltänyt. Jokuhan tänne kirjoitteli ettei Hyundaista saanut missään alennusta.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ite kattelin että Nissan Ariya olisi todella kiinnostava. Pitäs olla kohtuulliset tilat ja jopa Teslaa parempi taloudellisuus. Mahtaiskohan kolmelle lapselle riittää tilat, vanhin 8 vee. Nissan on sellainen hyvä tuulipukumerkki, niin ei aiheuta paljon halveksuvia katseita.

Riippuu paljonko tarvitset tavaratilaa. Tuossa se on surkean pieni, vain 468l. Ioniq5 tarjoaa 527l ja sekin on mielestäni liian vähän lasten kanssa, varsinkin jos rattaat ovat vielä kuvioissa mukana. Omaan makuun Enyaq on ainoa missä on riittävästi tilaa tavaroille tässä hintaluokassa.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Riippuu paljonko tarvitset tavaratilaa. Tuossa se on surkean pieni, vain 468l. Ioniq5 tarjoaa 527l ja sekin on mielestäni liian vähän lasten kanssa, varsinkin jos rattaat ovat vielä kuvioissa mukana. Omaan makuun Enyaq on ainoa missä on riittävästi tilaa tavaroille tässä hintaluokassa.
Toi tuli yllätyksenä että on noin paljon pienempi. Aattelin mutuna että olisivat suunnilleen samaa luokkaa. Meillä on kolmas muksu vasta loppuvuonna syntymässä, eli kyllä rattaita vielä tarvitaan. Auton mahdollinen hankinta voisi olla ensi vuoden keväällä, talouteen jää joka tapauksessa tila-auto sähköauton kumppaniksi vaikka hankinta toteutuisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös