Sähköautoilu

  • 497 938
  • 4 586

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Kyllä se minuakin ihmetyttää, miten sähköautoilussa nostetaan esiin ainoastaan yhden matkan "hinta". Lasketaan kustannukset sentilleen, eikä huomioon oteta edes lataushäviöitä. Kärjistetään siis se oma mielipide äärimmilleen, tuodaan se esiin faktana. Liekö tämä sellaista "älyllistä epärehellisyyttä"? Vähän sama kuin sitten ihmetellä, miksi joukkoliikenteen junalippu maksaa 20 euroa kun saman matkan pääsee autolla paljon halvemmalla kun energiakulut ovat vain 10 euroa.
lisäksi hinnanlaskussa käytetään hintana jotain vuosi sitten tehtyä oman sähkösopimuksen hintaa, joka ei ole millään tavalla validi nyt sähköauton vaihtoa miettivälle.

Toki tuo on pientä, se on ihan yksi ja sama maksaako 100 km kaksi euroa vai kolme euroa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En tiedä mikä asia latureissa puristaa opelixia, mutta itse miellän jo asian niin, että latureita on jonnekin Savon korkeudelle asti melkein jo "liikaa", tai ainakin riittävästi tämän hetken sähköautokantaan, ja koko ajan tehdään lisää. Jos ajaa esim. Helsinki-Tahko -väliä 5-tietä pitkin, niin pikalatureita on paikoissa Järvenpää, Lahti, Heinola, Kuortti, Mikkeli, Kuopio. Muutamissa vielä useamman eri toimijan tarjoamina. Ja em. paikkakuntien välillä vielä 50kW pömpeleitä jos oikein huonosti käy. Käytännössä siis 30-50km välein suht nopeita laturipaikkoja tarjolla. Tuossa pystyy jo ruuhkapäivinäkin vähän valkkaamaan missä pysähtyy ja taukopalveluita tarjolla jokaisella laturilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
lisäksi hinnanlaskussa käytetään hintana jotain vuosi sitten tehtyä oman sähkösopimuksen hintaa, joka ei ole millään tavalla validi nyt sähköauton vaihtoa miettivälle.

Toki tuo on pientä, se on ihan yksi ja sama maksaako 100 km kaksi euroa vai kolme euroa.
Edelliseen sen verran, että nyt polttiksensa myyvä ja sähköön vaihtava voi yhtä hyvin olla tehnyt edullisen sopparin viime vuoden puolella.

Jälkimmäisestä samaa mieltä, vaikka toki mieluummin ajaa 15 kuin 50 sentin kwh-kuluilla.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Edelliseen sen verran, että nyt polttiksensa myyvä ja sähköön vaihtava voi yhtä hyvin olla tehnyt edullisen sopparin viime vuoden puolella.

Jälkimmäisestä samaa mieltä, vaikka toki mieluummin ajaa 15 kuin 50 sentin kwh-kuluilla.
Kyllä. Silloin hinta on validi mikäli ajattelee omistavansa sähköauton vain noin vuoden.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä. Silloin hinta on validi mikäli ajattelee omistavansa sähköauton vain noin vuoden.
On suhteellisen loogista käyttää kullakin hetkellä voimassa olevia hintoja ilmaistessaan energiakuluja per 100 km varsinkin jos lataa pääosin kotonaan.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Pitääpä kokeilla tätä sinun taulukkoa. Vielä en ole omissa laskuissa päässyt tulokseen, millä aikajänteellä sähköauto tulisi minulle halvemmaksi kuin nykyinen diesel.
Olen vähän viritelly samanlaista taulukkoa. Jo vakuutuksen kohdalla sähkis pompsahti 100% nykyisestä, vaikka vakuutukset on ”kaikilla mausteilla”. Se on aika iso ero, kun vuosisuorite on noin 15tkm.
Toki vielä sähkis/hybridi harkinnassa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On suhteellisen loogista käyttää kullakin hetkellä voimassa olevia hintoja ilmaistessaan energiakuluja per 100 km varsinkin jos lataa pääosin kotonaan.
Vähän kyseenalaisena voitaisiin pitää laskelmaa, jossa käytän dieselin hintana v 2008 täyttämäni farmaritankin litrahintoja. Vaikka ne tietysti minulle henkkoht käyttöön oikeita hintoja olisikin kun ajan tankin tyhjäksi ja sitten harkitsen käyttövoiman vaihtoa.

No joo, nyt oli vähän seppoa. Minusta olisi hyvä jos kaikenlaisissa laskelmissa kerrottaisiin mitä energianhintaa on käytetty, sähkön osalta varsinkin kun skaalat voivat olla nyt (moni?)kymmenkertaisia.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Olen vähän viritelly samanlaista taulukkoa. Jo vakuutuksen kohdalla sähkis pompsahti 100% nykyisestä, vaikka vakuutukset on ”kaikilla mausteilla”. Se on aika iso ero, kun vuosisuorite on noin 15tkm.
Toki vielä sähkis/hybridi harkinnassa.

Suosittelen kyllä kysymään ihan kunnon tarjoukset vakuutuksista. Omassa Enyaqissa nyt 100€ halvempi vakuutus kuin edellisessa bensa-Atecassa (n. 700€/vuosi vs. 800€/vuosi). Ja vakuutus siis täysin sama.

On suhteellisen loogista käyttää kullakin hetkellä voimassa olevia hintoja ilmaistessaan energiakuluja per 100 km varsinkin jos lataa pääosin kotonaan.

Ja varsinkin, jos lataa kotonaan kiinteällä 5€/kk latausvastikkeella :D

Meidän kohdalla ihan rehellisestikin tulee kokonaisuudessaan halvemmaksi kuin sähköautoilu. Reissuilla pidettiin bensa-aikoina yhtä pitkät tauot, syötiin sama määrä ABC-ruokaa ja juotiin sama määrä ABC-kahvia. Tällä hetkellä omassa Enyaqissa ei minkäännäköistä arvonalenemaa, sillä auton hinta uutena vuoden 2021 kesällä oli 47 000 ja nyt olisin saanut autovexistä 54 400. Bensaan meni vähintään 150€ kuukaudessa ja sähköön menee, kun pääasiassa kotona ladataan, sellainen 5 - 20€ kuukaudessa vähän kuukauden reissuista riippuen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vähän kyseenalaisena voitaisiin pitää laskelmaa, jossa käytän dieselin hintana v 2008 täyttämäni farmaritankin litrahintoja. Vaikka ne tietysti minulle henkkoht käyttöön oikeita hintoja olisikin kun ajan tankin tyhjäksi ja sitten harkitsen käyttövoiman vaihtoa.

No joo, nyt oli vähän seppoa. Minusta olisi hyvä jos kaikenlaisissa laskelmissa kerrottaisiin mitä energianhintaa on käytetty, sähkön osalta varsinkin kun skaalat voivat olla nyt (moni?)kymmenkertaisia.
Toki, mutta en tässä nyt aukikirjoita jokaista yksityiskohtaa omista keskusteluistani, joita olen tuttavieni kanssa käynyt. Oletuksena useimmiten on se, että jengi tietää omat sopparinsa ja ymmärtää sen, että esim. edellä ollut @Jykke1978 laskelma pohjautuu hänen sopimukseensa, joka voi olla merkittävästi edullisempi kuin vaikkapa minun, eikä niin pienellä vaihteluvälillä kuin esim. dieselin litrahinta samalla paikkakunnalla. Sitten jos eivät tiedä, esitän omasta puolestani tuon 3e/100 kilsaa esimerkkinä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Noin yleisesti - harvemmin polttisautojen kulutuksia vertaillessa penätään kokonaiskustannuksia, vaan läimitään yläfemmoja, jos bensalla pääsee alle viiden litran tai dieselillä neljän. Sähköllä kymmenen kWh:n pintaan pääsy tai 15 alittaminen maantienopeuksissa on kova suoritus, 20 alittaminen motarilla samoin. Tuosta suht helpolla laskee ne välittömät kulut, joita myös polttomoottoreiden kohdalla yleisimmin vertaillaan. Se, kuinka paljon on valmis maksamaan autoilusta tuon lisäksi, on sitten fiilisjuttuja suurimmalle osalle.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Näistä kustannuslaskelmista vaan uupuu nämä ylimääräisten taukojen, kahvien ja ruokien kustannukset mitä ei suoraan kohteeseen ajettaessa syntyisi.
Viime vuonna ajoin saman reissun bensa autolla ja pidin kahvitauon molempiin suuntiin eli join kaksi kuppia kahvia ABC:llä, tänä vuonna pysähdyksiä oli useampi ja kahvia meni yksi kuppi enemmän, kun join paluumatkalla kaksi kuppia kahvia eli yhden pienen kahvin verran tuli enemmän ylimääräisiä kuluja. Mulla, kun ei ole tapana ajaa Turusta Helsinkiä tai Tamperetta pidemmälle ilman kahvitaukoa.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
esim. edellä ollut @Jykke1978 laskelma pohjautuu hänen sopimukseensa
Laskelmissani tosiaan käytin talonyhtiöni minulta laskuttamaa sähköhintaa joka on 0,10 € per kWh ja sitten kaupallisissa latauksissa (ABC ja Ionity) heidän laskuttamaansa sähköhintaa, ABC 0,25 € per kWh ja Ionity 0,79 € per minuutti ja loppusummat ja sähkömäärät katsoin heidän applikaatioista. Tuo kotilataus hinta minulla on todella halpa.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Suosittelen kyllä kysymään ihan kunnon tarjoukset vakuutuksista. Omassa Enyaqissa nyt 100€ halvempi vakuutus kuin edellisessa bensa-Atecassa (n. 700€/vuosi vs. 800€/vuosi). Ja vakuutus siis täysin sama.



Ja varsinkin, jos lataa kotonaan kiinteällä 5€/kk latausvastikkeella :D

Meidän kohdalla ihan rehellisestikin tulee kokonaisuudessaan halvemmaksi kuin sähköautoilu. Reissuilla pidettiin bensa-aikoina yhtä pitkät tauot, syötiin sama määrä ABC-ruokaa ja juotiin sama määrä ABC-kahvia. Tällä hetkellä omassa Enyaqissa ei minkäännäköistä arvonalenemaa, sillä auton hinta uutena vuoden 2021 kesällä oli 47 000 ja nyt olisin saanut autovexistä 54 400. Bensaan meni vähintään 150€ kuukaudessa ja sähköön menee, kun pääasiassa kotona ladataan, sellainen 5 - 20€ kuukaudessa vähän kuukauden reissuista riippuen.
Kyllä, olen hakenut ihan kunnon tarjoukset. Jopa hyvältä frendiltä eräästä yhtiöstä.
Vertailuna oli bensa MB GLA -18 ja Mazda MX-30 -20, eli tollasta vaihtoa virittelin.
Ja mulla on kaikki bonukset, mutta silti kaikki tarjoukset (4 kpl) oli n. 100% korkeampia, kuin Mesessä.
Muita en ole vertaillu.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pieni firma ja on linjattu niin, että joko täyssähköauto käyttöedulla tai polttomoottorillinen vapaalla. Asia on haluttu tehdä helpoksi ja todennäköisesti asiaa linjanneet eivät tunne näitä riittävän hyvin.

Niin, tuolloin ei siis ole kyseessä verotuksellisesti vapaa autoetu, jos kotisähköä ei saa laskuttaa työnantajalta. Kannattaisi varmaan kommunikoida tämä työnantajalle noin ylipäätään, koska joku siinä tapauksessa mahdollisesti maksaa liikaa veroa.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Bensaan meni vähintään 150€ kuukaudessa ja sähköön menee, kun pääasiassa kotona ladataan, sellainen 5 - 20€ kuukaudessa vähän kuukauden reissuista riippuen.
Tuollaisella säästöllä todellakin jo kannattaa.
Minulla taas sähkökulut olisivat 4,34 eur/100 km, laskettu 20 kWh kulutuksella ja halvimmalla sähkösopimuksella mitä kilpailutus hetki sitten tarjosi. Bensaan menee tämän hetken hinnoilla n. 12 eur/100 km.

Lisäys: nykyisen autoni täyssähköversion ilmoitetulla kulutuksella sähköön menisi 3,26 eur/100 km.
 

Glove

Jäsen
Eipä kannata meikäläisen sähköautoa ostaa. Käytetynkin sähkiksen kohdalla rahoituskulut nostaa kuluja niin paljon, ettei kannata. Toki se kannattaisi jos otetaan tarpeeksi pitkä tarkastelujakso, mutta nyt ei kyllä pysty kasvattamaan autoiluun menevää rahamäärää niin paljon kuin se vaatisi.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onhan se mukavampi ajaa vaikka Oulu-Helsinki väli yhdellä kahden minuutin kusitauolla kuin odottaa jossain tunti, että pääsee lataamaan autoa ja sitten ladata sitä toinen tunti.

Oli matka mikä tahansa, sen tarkoistus on päästä perille. Minä pidän siitä, että sinne perille päästään mahdollisimman nopeasti.

Pitääpä kokeilla tätä sinun taulukkoa. Vielä en ole omissa laskuissa päässyt tulokseen, millä aikajänteellä sähköauto tulisi minulle halvemmaksi kuin nykyinen diesel.

Eipä kannata meikäläisen sähköautoa ostaa. Käytetynkin sähkiksen kohdalla rahoituskulut nostaa kuluja niin paljon, ettei kannata. Toki se kannattaisi jos otetaan tarpeeksi pitkä tarkastelujakso, mutta nyt ei kyllä pysty kasvattamaan autoiluun menevää rahamäärää niin paljon kuin se vaatisi.

Vaikuttaisi tosiaan siltä, että sähköautoon vaihto ei nyt tällä hetkellä ole sinulle ajankohtaista.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, tuolloin ei siis ole kyseessä verotuksellisesti vapaa autoetu, jos kotisähköä ei saa laskuttaa työnantajalta. Kannattaisi varmaan kommunikoida tämä työnantajalle noin ylipäätään, koska joku siinä tapauksessa mahdollisesti maksaa liikaa veroa.
Ei kai kukaan maksa liikaa veroja, jos käyttää polttomoottoriautoa vapaalla autoedulla tai täyssähköautoa käyttöedulla? Tällä hetkellä firmassa taitaa olla kaksi sähköautoa ja kuudesta kahdeksaan polttomoottorilla olevaa. Sähkön kotilataus on varmasti mahdollista erillislaskuttaa firmalta, mutta asian helpottamiseksi asia on linjattu edellä kuvaamallani tavalla.
 

exobalt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
V60 plugarissahan on onnettoman pieni takakontti kun sellainen tuli koeajettua kun vertaa esim omaan Octaviaan. Muuten kyllä mainio auto ja ajettavuus oli ihan eri tasolla kuin Skodan…
Oliko edellisen kopan V60? Uudemmassa on samankokoinen tavaratila(pl. alalokerot) kaikissa voimalinjoissa ja en kyllä sanoisi sitä millään onnettoman pieneksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oliko edellisen kopan V60? Uudemmassa on samankokoinen tavaratila(pl. alalokerot) kaikissa voimalinjoissa ja en kyllä sanoisi sitä millään onnettoman pieneksi.
Vuosi sitten kävin koeajamassa. Eli varmaan se uusin? ”Onnettoman pieni” on toki subjektiivinen käsite ja Skoda-kuskina olen varmaan tottunut liian isoon (tavaratilaan). V90 olisi varmasti mitoiltaan sitä mitä haettiin, mutta siinä olisi budjetti paukkunut jo liikaa. Onneksi tuli täyssähkö lopulta tilattua kuitenkin…
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Omaan makuuni Kona on paremman näköinen ja käsittääkseni siinä on yleisempi CCS-laturi vrt. Leafin chademo.
Juu Leafissa on tuo chademo pistoke, kun Konassa on ainakin omalla kokemuksellani lataustolpilla yleisempi ccs. Työkaveri Leafia katseli ja silloin tuli tuo lataus tutkittua.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pahamainen Teslan huolto tuli koettua ensimmäisen kerran, kun autosta tipahti isompaan routakuoppaan ajeltuani nopeusanturi pois pelistä ja sen myötä mm. vakkari ja ohjaustehostin. Auto oli pajalla vajaa kaksi viikkoa, josta viikko oikean osan toimitusajan vuoksi. Takuuseen tehtiin eli sain toissa vuoden LR kolmosen ajooni siksi aikaa.

Ei tuosta nyt erityisen paskaa makua jäänyt, kun homma toimi sovelluksen sekä viestien kera jouhevasti. Toki vika oli pieni ja helposti korjattava sekä asun järkevän matkan päässä Vantaalta, mutta kaikenlainen töykeys, vaikeus ja mulkkuus, millä eri palstoilla on peloteltu, loisti poissaolollaan ja mielestäni kokonaisuus toimi hyvin. Ymmärrän kyllä vitutuksen kuukausien jonoihin, mutta ehkä joissain tapauksissa palvelun laadun ollessa kyseessä myös metsä vastaa kuten huudetaan.

No eniveis, nyt on jälleen oma pervo alla ja näillä helteillä ihan jees kyllä säätää sovelluksella lämpötilat yms. etukäteen. Aika nopeasti tippuu huonosti lämminneen saunan lämmöistä kahteenkymppiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös