Mikä? Siis se, että latausmahdollisuuksia on monipuolisemmin kuin tankkauspaikkoja?Sanokaa mitä sanotte niin tässä on suurin pullonkaula sähköautoille.
Mikä? Siis se, että latausmahdollisuuksia on monipuolisemmin kuin tankkauspaikkoja?Sanokaa mitä sanotte niin tässä on suurin pullonkaula sähköautoille.
Ihan helposti ei tule mieleen tilavaa sähkistä alle 35 tonnin. Kävimme koeistumassa Konan sekä Leafin, ja kyllä ne molemmat jäivät auttamatta liian pieniksi meille, vaikka nelihenkinen perheemme oli lähinnä Octavian tiloihin tottunut.Mitä vaihtoehtoja jossain alle 35k tuntumassa on täyssähköissä kun tärkein kriteeri olisi mahdollisimman isot tilat? Katsonut e2008, Kona, eMokka ja Leaf, noista Leaf taitaa olla tiloiltaan suurin? Melkoisen pieniä ylipäätään on useimmat mallit.
Mitä vaihtoehtoja jossain alle 35k tuntumassa on täyssähköissä kun tärkein kriteeri olisi mahdollisimman isot tilat? Katsonut e2008, Kona, eMokka ja Leaf, noista Leaf taitaa olla tiloiltaan suurin? Melkoisen pieniä ylipäätään on useimmat mallit.
Joo ei kyllä mitään tilavaa ainakaan suomen markkinoilta löydy 35000€ tai alle. Budjettia pitää venyttää 15000€ niin alkaa olemaan vaihtoehtoja ja jos jaksaa Saksasta hakea niin lienee ihan hyviäkin vaihtoehtoja.Ihan helposti ei tule mieleen tilavaa sähkistä alle 35 tonnin. Kävimme koeistumassa Konan sekä Leafin, ja kyllä ne molemmat jäivät auttamatta liian pieniksi meille, vaikka nelihenkinen perheemme oli lähinnä Octavian tiloihin tottunut.
Itse myös jouduin operoimaan suurin piirtein samalla budjetilla ja tilavin oli Citroen e-c4. Tai en mittoja katsellut vaan vahvalla mutulla mentiin. Citikka oli ainut jossa mahduin istumaan "itseni" taakse. Olen kuitenkin pitkän matkaa yli 190cm. Mokkaan ei kunnolla mahtunut edes vaimoni joka ei ole 160cm edes sulkahattu päässä. Tavaratila ei siinäkään järjettömän iso ole, mutta Golfin/Focuksen kanssa samaa luokkaaMitä vaihtoehtoja jossain alle 35k tuntumassa on täyssähköissä kun tärkein kriteeri olisi mahdollisimman isot tilat? Katsonut e2008, Kona, eMokka ja Leaf, noista Leaf taitaa olla tiloiltaan suurin? Melkoisen pieniä ylipäätään on useimmat mallit.
Mikä? Siis se, että latausmahdollisuuksia on monipuolisemmin kuin tankkauspaikkoja?
Ei tästä varmaan kannata alkaa enempää vääntää, koska olet mielipiteesi lukinnut, mutta totean tähän vain, että sähköllä ajetaan kyllä ympäri Suomen ihan menestyksekkäästi. Totta kai sähköautojen painotus on yleensäkin tiheämmän infran etelässä ja totta kai aidosti pitkää matkaa säännöllisesti ajavat idässä ja pohjoisessa asuvat ja työskentelevät joutuvat harkitsemaan tarkemmin siirtymistään sähköön, mutta ei tuosta nyt erityistä pullonkaulaa saa.Huoh. Jos sähköautoiluun siirtymisen suurin haaste on pitkämatkalaisten palveleminen niin minusta olisi jo luonnollista tässä vaiheessa että Jyväskylän, Oulun ja ehkä Rovaniemen tienoilla olisi kymmenien laturien latauspuistoja mutta ei ole kuin muutamia tolppia täysin satunnaisesti. Ennen tällaista infraa ovat pääasiassa kaupunkilaisten kauppakasseja.
Huhtikuu 1,49 € per 100 km, toukokuu 0,99 € per 100km ja kesäkuu omalaturi 0,96 € per 100 km (oli jo 0,91 € per 100 km ennen tätä Mikkelin reissua) kaupallisilla latureilla 4,80 € per 100 km ja yhteensä nuo ovat 2,80 € per 100 km. Sanoisin, että ihan mukavat hinnat per 100 km.
Ei tästä varmaan kannata alkaa enempää vääntää, koska olet mielipiteesi lukinnut, mutta totean tähän vain, että sähköllä ajetaan kyllä ympäri Suomen ihan menestyksekkäästi. Totta kai sähköautojen painotus on yleensäkin tiheämmän infran etelässä ja totta kai aidosti pitkää matkaa säännöllisesti ajavat idässä ja pohjoisessa asuvat ja työskentelevät joutuvat harkitsemaan tarkemmin siirtymistään sähköön, mutta ei tuosta nyt erityistä pullonkaulaa saa.
Mikä tosiasia tässä pitää tunnustaa sen lisäksi, että joku kiertävä maatalouslomittaja tai kotiapulainen ei välttämättä Kainuussa pärjäisi sähköautolla? (Edit. Ei halveksien edellisiä, vaan faktana pitkien välimatkojen ja vaihtuvien kohteiden vuoksi)Eniten häiritsee tässä keskustelussa kuten viivyttää omaakin siirtymistä sähköilyyn ettei tunnusteta tosiasioita vaan sähköautot ovat osalla melkein palvonnan kohteita ilman mitään kritiikkiä. Minulla ei ole lukittua mielipidettä niinkuin osalla täällä.
Toistan väitteeni: Sähköautoilun suurin pullonkaula on valtateiden varsilta puuttuvat latauspuistot pitkämatkalaisille. Aivan ehdottomasti. Pikalatureita kymmenittäin ja niiden viereen palvelut kuten huoltoasemille.
Miksi pikalatureita tulisi tuupata kymmenittäin keskelle ei mitään, jos huoltoasemaverkosto on jo pääosin kattava ja niihin kannustetaan asentamaan latureita? Suht nopealla reittisuunnittelulla esim. ABRP:n avulla saa 10-15 minuutin pysähdyksillä Kilpisjärvi-Kuusamo -välin 8 tunnissa, yhteensä 30 min menee lataukseen. Todennäköisesti pidemmän ajan pitäisin taukoa tuossa samalla.
Tietenkin niitä tarvitaan lisää, mutta tällä hetkellä kyse ei ole pullonkaulasta. Lisäksi latureita on yleensä enemmän kuin pari per asema. Esim. Vierumäellä kahdeksan ja ABC- lautauksiakin yleensä neljä. Joo, ruuhkaa voi tulla jo tänä juhannuksena, mutta näitä juttuja voi ennakoida kuten muutakin liikennettä.Ihan vain siksi että jos niitä sähköautoja olisi vaikka edes 20% autokannasta nuo yksittäiset laturit ovat satunnaisesti aivan yhtä tyhjän kanssa. Kotilataus toki riittää kauppakasseihin.
Montako kertaa olet ollut sähköauton ratissa/kyydissä jonottamassa latausvuoroa?Ihan vain siksi että jos niitä sähköautoja olisi vaikka edes 20% autokannasta nuo yksittäiset laturit ovat satunnaisesti aivan yhtä tyhjän kanssa. Kotilataus toki riittää kauppakasseihin.
Latausasema on kuten tankkausasemakin - liiketoimintaa. Jos autokannasta 20% on sähköistä, niin kysyntä lisääntyy ja tolppia tulee lisää. Isoin ongelma on nuo sesonkialueet. Vaikka sähköautolla taitaa olla "käytännössä mahdotonta mennä Lappiin", niin ruuhka-aikoina siellä voi jonoja tulla. Infraa ei kannata rakentaa liikaa vain muutaman kuukauden takia. Sitten jos sen Lapin reissun tekee vaikka kerran vuodessa, niin muodostaako se pullonkaulaa? Mielestäni ei. Pikalautauspisteet toimivat kerrostaloalueilla joillain varmasti pääasiallisina latureina, mutta pääosa käyttäjistä tarvitsee niitä pitkille matkoille ja täydentämään satunnaisesti kotilatausta.Ihan vain siksi että jos niitä sähköautoja olisi vaikka edes 20% autokannasta nuo yksittäiset laturit ovat satunnaisesti aivan yhtä tyhjän kanssa. Kotilataus toki riittää kauppakasseihin.
Eniten tässä keskustelussa häiritsee nimimerkki @opelix , jolta ei ole tainnut yhtään viestiä ketjuun tulla ilman valehtelua tai kärjistyksiä, mutta silti hän nostaa itsensä jalustalle jotenkin objektiivisena keskustelijana. Eri mieltä saa ja pitääkin olla, mutta olisi kiva jos keskustelu pidettäisiin asiallisena.
Jos samanlaista provoa heittää lätkästä kilpailijajoukkueen osioon saa banaania.
Aika vallatonta tahtia niitä onneksi lisää tuleekin.Latauspisteitä ehkä itsekin kaipaisin kuitenkin lisää, vaikka olisikin paikoitellen tyhjillään
Tämä. Hän on niin perkeleen huolissaan sähköautoilun lisääntymisestä ja siitä, kun jotkut (ei ole vielä selvinnyt keitä nämä henkilöt ovat) fanittavat sähköautoilua silmät kiiluen, että kaikki negatiiviset puolet ohitetaan. Ja vieläkään kukaan ei ole viemässä opelixin diesel-volvoa.
Oma suosikki oli se, kun @opelix oli jutellut jyväskyläläisen taksikuskin kanssa, josta ne totuudet kerrottiin. Miksei samantien hevosmiesten kanssa?
Auto | vuosi 1 | 2 | 3 | n |
Auton arvo nyt | ||||
Arvon alenema | ||||
vakuutus pakollinen | ||||
vakuutus kasko | ||||
verot | ||||
päivittäinen pysäköinti | ||||
käyttöenergia (omalle ajomäärälle) | ||||
renkaat | ||||
huollot | ||||
katsastukset | ||||
lyhytaikainen pysäköinti | ||||
pesut ja pientarvike | ||||
rahoitus | ||||
YHTEENSÄ | ||||
Yhteensä/kk | ||||
Auton arvo aleneman jälkeen |
Pieni firma ja on linjattu niin, että joko täyssähköauto käyttöedulla tai polttomoottorillinen vapaalla. Asia on haluttu tehdä helpoksi ja todennäköisesti asiaa linjanneet eivät tunne näitä riittävän hyvin.Miksi siis näin? Kyllähän vapaassa autoedussa kotisähkön tai julkisen tolppasähkön saa normaalisti työnantajalta laskuttaa. Ei kai siihen vaikuta, onko auto PHEV vai täyssähkö.
Eniten häiritsee tässä keskustelussa kuten viivyttää omaakin siirtymistä sähköilyyn ettei tunnusteta tosiasioita vaan sähköautot ovat osalla melkein palvonnan kohteita ilman mitään kritiikkiä. Minulla ei ole lukittua mielipidettä niinkuin osalla täällä.
Taas vittuilet muille ja kutsut uskovaisiksi, minkä jälkeen uhriudut. Oot tyyppiesimerkki kuinka aikuisesta tulee lapsi kun on kyse autoista. Ainiin, mutta eihän tämä sinulle käy tunteisiin juu juu.Olette ymmärtäneet kyllä kaiken mahdollisimman väärin. Miksi olisin huolissani sähköautojen lisääntymisestä? Tuon täällä vaan esiin teille uskovaisille omia kipupisteitäni vaikka nyt ajoprofiilini suhteen. Kokemusta arjesta ei itselläni ole sen kummemmin. Voihan toki olla että tämä ketju onkin väärä paikka näistä mainita ja hyvinkin voi olla etten sähköllä koskaan ajelekaan. Nautitaan siitä Volvosta ja maksetaan vaikka vähän enemmän. Se ja sama kunhan pääsen sinne kohtuullisesti minne pitääkin.
Koska se on helppoa. Jos taukohuoneen keskusteluissa lähdetään vertaamaan rahoituskuluja myöten auton kokonaiskäyttökuluja, ei keskustelijoita ole kovinkaan montaa. Jos taas esitän asiani karkeasti siten, että sadan kilsan hinnaksi tulee kolme euroa, suurin osa autoilijoista pystyy siitä laskemaan ja vertaamaan välittömiä kuluja omiin polttoainekuluihinsa ja laskemaan karkeasti omiin ajomääriinsä suhteutettuna, olisiko sähköautossa tolkkua hänelle edes alustavasti. Tarkemmat laskelmat saa kukin tehdä sitten halutessaan itse.Kyllä se minuakin ihmetyttää, miten sähköautoilussa nostetaan esiin ainoastaan yhden matkan "hinta". Lasketaan kustannukset sentilleen, eikä huomioon oteta edes lataushäviöitä.
Pitääpä kokeilla tätä sinun taulukkoa. Vielä en ole omissa laskuissa päässyt tulokseen, millä aikajänteellä sähköauto tulisi minulle halvemmaksi kuin nykyinen diesel.Kyllä se minuakin ihmetyttää, miten sähköautoilussa nostetaan esiin ainoastaan yhden matkan "hinta". Lasketaan kustannukset sentilleen, eikä huomioon oteta edes lataushäviöitä. Kärjistetään siis se oma mielipide äärimmilleen, tuodaan se esiin faktana. Liekö tämä sellaista "älyllistä epärehellisyyttä"? Vähän sama kuin sitten ihmetellä, miksi joukkoliikenteen junalippu maksaa 20 euroa kun saman matkan pääsee autolla paljon halvemmalla kun energiakulut ovat vain 10 euroa.
Tässä vain käy valitettavasti helposti se ikävä "keskustelun" piirre, että omat mielipiteet tuodaan esiin faktoina, ja jos ne eivät kuulijoille kelpaa, sitten aletaan kertomaan ne samat mutut lujempaa. Vähän sellainen omaan kuplaan huutaminen, joka kai someihin erityisesti liittyy. Ikävää että tätä on aina vain enemmän myös jatkoajassa.
Mitä tulee autoilun todellisiin kuluihin, esitän tässä oman tapani arvioida siihen kuuluvia menoja.
n= suunniteltu omistusvuosien määrä
Auto vuosi 1 2 3 n Auton arvo nyt Arvon alenema vakuutus pakollinen vakuutus kasko verot päivittäinen pysäköinti käyttöenergia (omalle ajomäärälle) renkaat huollot katsastukset lyhytaikainen pysäköinti pesut ja pientarvike rahoitus YHTEENSÄ Yhteensä/kk Auton arvo aleneman jälkeen
Exceliin sijoittamalla tämän kululaskelman saa muutamalla keinolla aikalailla automaattiseksi. Tärkeintä laskelman saamisessa realistiseksi on huomioida oma ajoprofiili, arvioida oikein arvonalenema sekä huomioida kaikki kulut yhteensä. Osalle se on helpompaa ja osalle vaikeampaa. Muuttujiakin on yllättävän monia kun käytettyjenkin autojen arvo noudattelee nyt epäperinteisiä, tosin aika ymmärrettäviä kysynnän ja tarjonnan lainalaisuuksia.
Kyllä minun mielestäni autoilu on sen verran mukavaa, että siitä maksaa mielellään enemmän vaikka se olisi turhaa. Sopiva yhdistelmä järkeä ja tunnetta, sekä elämäntilanteeseen sopivuutta.
Yhtälöhän muuttuu vaikeammaksi kun mukaan otetaan muut kuin taloudelliset resurssit. Mikä arvo on omalla ajalla? Entä tunteilla joita autoilu herättää? Mikä arvo vaikkapa sille pitäisi antaa, että auto on huoltovapaa, sen kanssa ei tarvitse käyttää aikaa rassailemalla. Puhumattakaan siitä, että sitä naapuri katselee kateellisena tai joku raivostuu siitä niin paljon että kirjoittelee siitä aurinkoisena päivänä jatkoaikaan?