Muskin mukaan Tesla on lähes arvoton ilman itseajavuutta
Elon Muskin mukaan Teslan arvo riippuu yhdestä kysymyksestä
Elon Muskin mukaan Teslan arvo riippuu yhdestä kysymyksestä
Pilottikokeiluja on käynnissä.Milloinhan sähköautoihin saadaan langaton lataus?
Tuskin ihan lähitulevaisuudessa tulee
Sehän olisi hyvä motareilla vetää menemään kun auto latautuisi samalla koko ajan. No, ehkä se ei heti tule niissä nopeuksissa toimimaan.Pilottikokeiluja on käynnissä.
Sähköautojen langaton lataaminen alkaa Suomessa
Langaton lataaminen voi mullistaa sähköautoilun. Pilottihanke on pian käynnistymässä Suomessakin.www.iltalehti.fi
Tuskin ihan lähitulevaisuudessa tulee, paitsi ehkä raskaalle liikenteelle.
Eikä taida tullakkaan. Kaupungeissa pakuille ostareiden yms purku- ja lastauspaikat, taksitolpat onhan noita järkeviä induktiopaikkoja. Noissa käyttö jatkuvaa ja vartin lataus 5-10 krt/ vrk tuo kummasti ajoaikaa.Sehän olisi hyvä motareilla vetää menemään kun auto latautuisi samalla koko ajan. No, ehkä se ei heti tule niissä nopeuksissa toimimaan.
Polestar 3 vaan heti tilaukseen kun myöhemmin tänä vuonna tulee tarkemmat speksit. Mutta näin äkkiseltään saa varmasti tutut varusteet ja tilan pitäisi riittää. Hinta enemmän kysymysmerkki.sähköautoa, joka on a) järkevän hintainen b) takakonttiin mahtuu kolme lätkäkassia. Varustetaso saisi olla samaa luokkaa kuin Volvossa eli kohtuullisen hyvä.
Kyllä sun kannattaa ainakin käydä koeajamassa Volvon mallit. Ite päädyin xc40seen kun mökkimatkoilla farmarin perä tursuaa jo nyt. Tila on eri mallinen, mutta vaikutti aika käytännöllisellä.Kohta tulee kaksi vuotta täyteen Volvo V60 kanssa ja kolmannen vuoden jälkeen auto pitäisi vaihtaa. Tällä hetkellä toimitusajat taitavat olla sitä luokkaa, että asian osalta olisi aktivoiduttava loppukesästä. Jotenkin sähköauton hankinta tuntuu tällä hetkellä kiinnostavimmalta ratkaisulta, kun suurin osa ajosta on lyhyttä kaupunkiajoa. Haasteena tuntuu olevan, että markkinoilla ei oikein ole sellaista sähköautoa, joka on a) järkevän hintainen b) takakonttiin mahtuu kolme lätkäkassia. Varustetaso saisi olla samaa luokkaa kuin Volvossa eli kohtuullisen hyvä.
Yhtenä vaihtoehtona olisi Tesla Model Y, jonka verotusarvo käyttöedulla on luokkaa 835 €/kk. Siihen sähköt päälle, niin luultavasti jossain 900 €/kk paikkeilla voisi olla kokonaiskustannus, kun nykyinen Volvo on vapaalla autoedulla 920 €/kk. Toisaalta ei yhtään haittaisi löytää jotain edullisempaa, kun rahaa tuntuu menevän kaikkeen muuhunkin kiihtyvällä tahdilla. Varsinkin korkojen nousu tuntuu nopeasti asuntolainassa. Toisena vaihtoehtona on Volvo C40, mutta on tiloiltaan todennäköisesti liian pieni.
Onko muita jatkoaikalaisia samanlaisessa tilanteessa ja mitä muita automalleja olette pohtineet?
Olisi saanut olla myös Hirvaskankaan ABC:n suoerchargerit. Vai onkohan tuonne jo piakkoin tulossa ABC-lataus. Keskeinen ja suosittu pysähdyspaikka, mutta vain Teslan lataus on aika erikoista…Tesla avaa myös Suomessa Superchargereita kaikille sähköautoille. Facebookissa olleiden tietojen perusteella nämä kohteet olisi aukeamassa/auenneet:
Jalasjärvi
Karesuvanto
Kuopio
Pyhtää
Rovaniemi
Levi
Kärsämäki
Lappeenranta
Kohta tulee kaksi vuotta täyteen Volvo V60 kanssa ja kolmannen vuoden jälkeen auto pitäisi vaihtaa. Tällä hetkellä toimitusajat taitavat olla sitä luokkaa, että asian osalta olisi aktivoiduttava loppukesästä. Jotenkin sähköauton hankinta tuntuu tällä hetkellä kiinnostavimmalta ratkaisulta, kun suurin osa ajosta on lyhyttä kaupunkiajoa. Haasteena tuntuu olevan, että markkinoilla ei oikein ole sellaista sähköautoa, joka on a) järkevän hintainen b) takakonttiin mahtuu kolme lätkäkassia. Varustetaso saisi olla samaa luokkaa kuin Volvossa eli kohtuullisen hyvä.
Yhtenä vaihtoehtona olisi Tesla Model Y, jonka verotusarvo käyttöedulla on luokkaa 835 €/kk. Siihen sähköt päälle, niin luultavasti jossain 900 €/kk paikkeilla voisi olla kokonaiskustannus, kun nykyinen Volvo on vapaalla autoedulla 920 €/kk. Toisaalta ei yhtään haittaisi löytää jotain edullisempaa, kun rahaa tuntuu menevän kaikkeen muuhunkin kiihtyvällä tahdilla. Varsinkin korkojen nousu tuntuu nopeasti asuntolainassa. Toisena vaihtoehtona on Volvo C40, mutta on tiloiltaan todennäköisesti liian pieni.
Onko muita jatkoaikalaisia samanlaisessa tilanteessa ja mitä muita automalleja olette pohtineet?
Model Y on kyllä tilaihme ja reilusti Enyaqia isommat säilytystilat. Vaikka litrat eivät kerro kaikkea, 854 + 117 litraa vs. 585 litraa alkaa jo tuntua väkisin.Sähköautoissa ei samanlaisia tilaihmeitä ole. Enyaq toki halvin ja tilavin jos ne ovat kriteerit. käyttöarvoetu taitaa olla täyssähköllä matalampi?
Joo totta. Oli vielä isompi kuin muistinkaan. On toki kalliimpikin kun kriteerit taisivat olla koko ja hinta. Kirjoitin toki bs kun kirjoitin ”tilavin”Model Y on kyllä tilaihme ja reilusti Enyaqia isommat säilytystilat. Vaikka litrat eivät kerro kaikkea, 854 + 117 litraa vs. 585 litraa alkaa jo tuntua väkisin.
Firman politiikka taitaa olla niin, että polttomoottori vapaalla autoedulla ja sähköauto käyttöedulla. Plugarissa on sekin huono, että jos sellainen on vapaalla autoedulla, niin sähkö pitäisi ladata omaan piikkiin. Käyttöedulla tietysti se hyöty, että voisi itse enemmän määritellä, millä ajaa ja pyrkiä sähkönkäyttöön. Joku long range hybridi voisi toimia, mutta jotenkin tuntuu vähän välimallin ratkaisulta. V60 takakontti ainakin bensavehkeessä on ollut ihan riittävä, joskin Touranin jälkeen pieni. Mutta nippa nappa vetää kolme lätkäkassia, joskus sullottuna ollut neljäkin, kun lapsilla vähän pienemmät kassit.Jos ajo on pääosin lyhyttä kaupunkiajoa, tarvitsee tilaa ja työsuhdeauton kohdalla ei tarvitse välittää jälleenmyyntiarvosta niin lataushybridiähän toi huutaa… Sähköautoissa ei samanlaisia tilaihmeitä ole. Enyaq toki halvin ja tilavin jos ne ovat kriteerit. käyttöarvoetu taitaa olla täyssähköllä matalampi? En ole ihan varma.
V60 plugarissahan on onnettoman pieni takakontti kun sellainen tuli koeajettua kun vertaa esim omaan Octaviaan. Muuten kyllä mainio auto ja ajettavuus oli ihan eri tasolla kuin Skodan…
Olisi saanut olla myös Hirvaskankaan ABC:n suoerchargerit. Vai onkohan tuonne jo piakkoin tulossa ABC-lataus. Keskeinen ja suosittu pysähdyspaikka, mutta vain Teslan lataus on aika erikoista…
Firman politiikka taitaa olla niin, että polttomoottori vapaalla autoedulla ja sähköauto käyttöedulla. Plugarissa on sekin huono, että jos sellainen on vapaalla autoedulla, niin sähkö pitäisi ladata omaan piikkiin.
Toisaalta kun täyssähkön kanssa ei sitä huoltista välttämättä tarvita, voi latailla vaikkapa Jyväskylässä. Tuleehan tonnekin varmasti pikalaturia, mutta nimenomaan huoltoasemainfrahan ei määritä sähköauton lataamista.
Näinhän se käytännössä on mennytkin ja esim. Teslan Superchargerin saa huoltsikalleen kuluitta ryhtymällä SC-kumppaniksi. Nyt kun supereita aletaan avaamaan myös muille merkeille, on kyseessä merkittävä liikennevirtoja ohjaava tekijä, koska tauko useimmiten on sen vartin ainakin, jolloin ehtii kuset heittää ja hakea kaffet, ellei syömään peräti heittäydy.Olisi näiden laturipuistojen syytä tulla pääteiden varsille aika nopeasti. Mikäs idea siinä on että joudut laturia metsästämään jossain taajamassa? Sama huoltoasemasysteemi sähkölle myös niin on edes fasiliteetit syödä+juoda kahvit odotellessa.
Itse ajan 99 % ajoistani kaupunkialueella jossa on max 50 km/h rajoitus niin todella halvaksi tulee. Ennätyslukema jonka olen saanut täyteen ladattuna näyttämään kantamaksi on 294 km joka on todella hyvä tuolle 28 kWh akustolle. Varsinkin kaupunkiajoon aivan mahtava auto.Tuo Hyundai Ioniq on kyllä kulutuksen kannalta ihan omassa luokassaan ja pesee vähäruokaiset Teslatkin mennen tullen. Toki akkukapasiteettikin on pieni, mutta jos sopii ajoprofiiliin, on naurettavan hintaisia kilometrejä, kuten edellä olikin.
Näinhän se käytännössä on mennytkin ja esim. Teslan Superchargerin saa huoltsikalleen kuluitta ryhtymällä SC-kumppaniksi. Nyt kun supereita aletaan avaamaan myös muille merkeille, on kyseessä merkittävä liikennevirtoja ohjaava tekijä, koska tauko useimmiten on sen vartin ainakin, jolloin ehtii kuset heittää ja hakea kaffet, ellei syömään peräti heittäydy.
Uskoisin DAFin viitanneen enemmänkin siihen, ettei sähköautoilla olla kiinni tuossa huoltoasemaverkossa, vaan auton voi yhtälailla latailla vaikka asiakkaan tai hotellin parkkiksella, kauppareissulla tai sukulaisissa sen lisäksi, että matka-ajoon löytyy noita huoltoaseman kylkiäisiä.
Näin. Tai vaikka käydä hyvässä keskustaraflassa syömässä sen ABC-roskabuffan sijaan samalla kun auto latautuu.