Mainos

Sähköautoilu

  • 557 441
  • 4 935

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitä vaihtoehtoja jossain alle 35k tuntumassa on täyssähköissä kun tärkein kriteeri olisi mahdollisimman isot tilat? Katsonut e2008, Kona, eMokka ja Leaf, noista Leaf taitaa olla tiloiltaan suurin? Melkoisen pieniä ylipäätään on useimmat mallit.
Ihan helposti ei tule mieleen tilavaa sähkistä alle 35 tonnin. Kävimme koeistumassa Konan sekä Leafin, ja kyllä ne molemmat jäivät auttamatta liian pieniksi meille, vaikka nelihenkinen perheemme oli lähinnä Octavian tiloihin tottunut.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä vaihtoehtoja jossain alle 35k tuntumassa on täyssähköissä kun tärkein kriteeri olisi mahdollisimman isot tilat? Katsonut e2008, Kona, eMokka ja Leaf, noista Leaf taitaa olla tiloiltaan suurin? Melkoisen pieniä ylipäätään on useimmat mallit.

Ihan helposti ei tule mieleen tilavaa sähkistä alle 35 tonnin. Kävimme koeistumassa Konan sekä Leafin, ja kyllä ne molemmat jäivät auttamatta liian pieniksi meille, vaikka nelihenkinen perheemme oli lähinnä Octavian tiloihin tottunut.
Joo ei kyllä mitään tilavaa ainakaan suomen markkinoilta löydy 35000€ tai alle. Budjettia pitää venyttää 15000€ niin alkaa olemaan vaihtoehtoja ja jos jaksaa Saksasta hakea niin lienee ihan hyviäkin vaihtoehtoja.

edit. Ainakin Enyaq näyttää löytyvän autotalli.comista alle 50000€ ja useampi Tesla Model S, joissa lienee kaikki älyttömyydet korjattuna jo.
Ja sitten tuohon budjetin venytykseen niin jos vaikka ajattelet ajaa autolla 5 vuotta ja ajat sillä 30000km vuodessa. Verrattuna polttomoottoriautoon olet hyvin lähelle maksanut kalliimman hankintahinnan polttoainekulujen säästöillä. Ja mitä enemmän ajat niin sen nopeammin erotus kuroutuu umpeen.
 
Viimeksi muokattu:

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Mitä vaihtoehtoja jossain alle 35k tuntumassa on täyssähköissä kun tärkein kriteeri olisi mahdollisimman isot tilat? Katsonut e2008, Kona, eMokka ja Leaf, noista Leaf taitaa olla tiloiltaan suurin? Melkoisen pieniä ylipäätään on useimmat mallit.
Itse myös jouduin operoimaan suurin piirtein samalla budjetilla ja tilavin oli Citroen e-c4. Tai en mittoja katsellut vaan vahvalla mutulla mentiin. Citikka oli ainut jossa mahduin istumaan "itseni" taakse. Olen kuitenkin pitkän matkaa yli 190cm. Mokkaan ei kunnolla mahtunut edes vaimoni joka ei ole 160cm edes sulkahattu päässä. Tavaratila ei siinäkään järjettömän iso ole, mutta Golfin/Focuksen kanssa samaa luokkaa
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mikä? Siis se, että latausmahdollisuuksia on monipuolisemmin kuin tankkauspaikkoja?

Huoh. Jos sähköautoiluun siirtymisen suurin haaste on pitkämatkalaisten palveleminen niin minusta olisi jo luonnollista tässä vaiheessa että Jyväskylän, Oulun ja ehkä Rovaniemen tienoilla olisi kymmenien laturien latauspuistoja mutta ei ole kuin muutamia tolppia täysin satunnaisesti. Ennen tällaista infraa ovat pääasiassa kaupunkilaisten kauppakasseja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Backis Tuo @Piikkiperse mainitsema pointti kannattaa käydä myös läpi, eli hankintahinta ei suoraan ole se, mitä kannattaa tuijottaa. Voi olla, että tämä on sulle jo selvää, mutta esim. omalla kohdallani taannoinen Tesla M3 SR+ oli 15k€ kalliimpi auto kuin edeltänyt kaasu-Octaviani, mutta kuukausikulut lopulta samat. Ja tämä siis tuolloisella 1,8 euron kaasun kilohinnalla. Ero bensaan tällä nykyisellä M3P:llä on n. 400 euroa/kk, enkä erityisemmin säästele motarilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Huoh. Jos sähköautoiluun siirtymisen suurin haaste on pitkämatkalaisten palveleminen niin minusta olisi jo luonnollista tässä vaiheessa että Jyväskylän, Oulun ja ehkä Rovaniemen tienoilla olisi kymmenien laturien latauspuistoja mutta ei ole kuin muutamia tolppia täysin satunnaisesti. Ennen tällaista infraa ovat pääasiassa kaupunkilaisten kauppakasseja.
Ei tästä varmaan kannata alkaa enempää vääntää, koska olet mielipiteesi lukinnut, mutta totean tähän vain, että sähköllä ajetaan kyllä ympäri Suomen ihan menestyksekkäästi. Totta kai sähköautojen painotus on yleensäkin tiheämmän infran etelässä ja totta kai aidosti pitkää matkaa säännöllisesti ajavat idässä ja pohjoisessa asuvat ja työskentelevät joutuvat harkitsemaan tarkemmin siirtymistään sähköön, mutta ei tuosta nyt erityistä pullonkaulaa saa.
 

Jeffrey

Jäsen
Huhtikuu 1,49 € per 100 km, toukokuu 0,99 € per 100km ja kesäkuu omalaturi 0,96 € per 100 km (oli jo 0,91 € per 100 km ennen tätä Mikkelin reissua) kaupallisilla latureilla 4,80 € per 100 km ja yhteensä nuo ovat 2,80 € per 100 km. Sanoisin, että ihan mukavat hinnat per 100 km.

Sähköautoilua on tullut jonkin verran sivusta seurattua tässä ketjussa ja myös läheiseni intoilun myötä. Itse en autoa omista, en minkään energiamuotoista. Tämä esitetty tapa puhua sähköautoilusta vaan on herättänyt kysymyksiä näin talouden ammattilaisessa, onko missään laskelmia joka sisältää kaikki kustannukset - eikä tämänkaltaisia karsittuja esityksiä sähköautoilun kustannuksista?

Tällä haen takaa sitä, että tälläkin palstalla tuntuu olevan mielikuva halvoista kilometreistä - eikä edes nuo lataustauot ole mikään ongelma, senkun pysähtyy kahville tai vaikkapa syömään ja lataus tulee siinä samassa. Näistä kustannuslaskelmista vaan uupuu nämä ylimääräisten taukojen, kahvien ja ruokien kustannukset mitä ei suoraan kohteeseen ajettaessa syntyisi. Toki joillekin ABC:lla aterioiminen voi olla mielekäskin vaihtoehto, itse olisin melkeinpä valmis maksamaan ekstraa jottei siellä tarvitsisi aterioida tai edes ketjun huttukahvia juoda muuten kuin äärimmäisessä hädässä. Totta kai aina on myös muita vaihtoehtoja omista eväistä alkaen.

Tämä on tietysti sellainen ongelma joka poistuu esimerkiksi lainaaman käyttäjän käytössä kun ymmärtääkseni varsinaisia lataustaukoja ei taida juuri tulla. Omalla kohdalla kysymys on siltäkin kannalta oleellinen, että mikäli auton nyt hankkisin - vaatisi se oikeaa tarvetta eli käytännössä työnteon vaatimien maantiekilometrien kerryttämistä. Kuitenkin kustannusten näyttäminen vain positiivisin osin on itselleni usein arveluttavaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ei tästä varmaan kannata alkaa enempää vääntää, koska olet mielipiteesi lukinnut, mutta totean tähän vain, että sähköllä ajetaan kyllä ympäri Suomen ihan menestyksekkäästi. Totta kai sähköautojen painotus on yleensäkin tiheämmän infran etelässä ja totta kai aidosti pitkää matkaa säännöllisesti ajavat idässä ja pohjoisessa asuvat ja työskentelevät joutuvat harkitsemaan tarkemmin siirtymistään sähköön, mutta ei tuosta nyt erityistä pullonkaulaa saa.

Eniten häiritsee tässä keskustelussa kuten viivyttää omaakin siirtymistä sähköilyyn ettei tunnusteta tosiasioita vaan sähköautot ovat osalla melkein palvonnan kohteita ilman mitään kritiikkiä. Minulla ei ole lukittua mielipidettä niinkuin osalla täällä.

Toistan väitteeni: Sähköautoilun suurin pullonkaula on valtateiden varsilta puuttuvat latauspuistot pitkämatkalaisille. Aivan ehdottomasti. Pikalatureita kymmenittäin ja niiden viereen palvelut kuten huoltoasemille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Jeffrey
Lataustaukoja tulee akun koon ja matkan määränpään mukaan. Ja toki sen, kuinka pitkiä siivuja kukin haluaa ajella. Mulla maksimi on se kolme tuntia, mutta yleensä parin tunnin välein tulee jaloteltua, käytännössä vaikkapa Lohja-Mikkeli -välillä se on tuo Vierumäen Super, jossa riittää 10 minuuttia lataamaan virtaa sen verran, että takaisin samaan kohtaan pääsee. Tai jos määränpäässä on useamman tunnin vierailu, voi ajaa suoraan perille halutessaan ja tuupata virtaa isännän piikkiin. Kymmenen minuuttia menee kusella käyden tai vaikka vain some selaillen, pakkohan siinä ei ole käydä syömässä tai kahvilla edes.

Tässä Harri Salon laskelmat 2,5 vuoden ajalta Teslansa kokonaiskuluista. Toki nykyinen kysyntä vääristää tilannetta, mutta sehän ei Harrin vika ole.





PS Lohjan ABC:llä Deli Bakersillä on pienpaahtimokahvit ja oma huone pienpanimo-oluille, Lahdessa taas mummojen leipomo vanhan ajan peltipizzoineen. Eli ei ABC:llä tarvitse tyytyä aina siihen linjaston buffaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eniten häiritsee tässä keskustelussa kuten viivyttää omaakin siirtymistä sähköilyyn ettei tunnusteta tosiasioita vaan sähköautot ovat osalla melkein palvonnan kohteita ilman mitään kritiikkiä. Minulla ei ole lukittua mielipidettä niinkuin osalla täällä.

Toistan väitteeni: Sähköautoilun suurin pullonkaula on valtateiden varsilta puuttuvat latauspuistot pitkämatkalaisille. Aivan ehdottomasti. Pikalatureita kymmenittäin ja niiden viereen palvelut kuten huoltoasemille.
Mikä tosiasia tässä pitää tunnustaa sen lisäksi, että joku kiertävä maatalouslomittaja tai kotiapulainen ei välttämättä Kainuussa pärjäisi sähköautolla? (Edit. Ei halveksien edellisiä, vaan faktana pitkien välimatkojen ja vaihtuvien kohteiden vuoksi)

Miksi pikalatureita tulisi tuupata kymmenittäin keskelle ei mitään, jos huoltoasemaverkosto on jo pääosin kattava ja niihin kannustetaan asentamaan latureita? Suht nopealla reittisuunnittelulla esim. ABRP:n avulla saa 10-15 minuutin pysähdyksillä Kilpisjärvi-Kuusamo -välin 8 tunnissa, yhteensä 30 min menee lataukseen. Todennäköisesti pidemmän ajan pitäisin taukoa tuossa samalla.

Tällä hetkellä ei ole muuta pullonkaulaa suurimpaan osaan Suomea kuin hankintahinnat. Sen ymmärrän täysin, koska vaikka kuinka sähkö toisi takaisin, ei kaikilla ole mahdollisuutta esim. 50k€ rahoitukseen, vaikka haluaisikin.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Miksi pikalatureita tulisi tuupata kymmenittäin keskelle ei mitään, jos huoltoasemaverkosto on jo pääosin kattava ja niihin kannustetaan asentamaan latureita? Suht nopealla reittisuunnittelulla esim. ABRP:n avulla saa 10-15 minuutin pysähdyksillä Kilpisjärvi-Kuusamo -välin 8 tunnissa, yhteensä 30 min menee lataukseen. Todennäköisesti pidemmän ajan pitäisin taukoa tuossa samalla.

Ihan vain siksi että jos niitä sähköautoja olisi vaikka edes 20% autokannasta nuo yksittäiset laturit ovat satunnaisesti aivan yhtä tyhjän kanssa. Kotilataus toki riittää kauppakasseihin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan vain siksi että jos niitä sähköautoja olisi vaikka edes 20% autokannasta nuo yksittäiset laturit ovat satunnaisesti aivan yhtä tyhjän kanssa. Kotilataus toki riittää kauppakasseihin.
Tietenkin niitä tarvitaan lisää, mutta tällä hetkellä kyse ei ole pullonkaulasta. Lisäksi latureita on yleensä enemmän kuin pari per asema. Esim. Vierumäellä kahdeksan ja ABC- lautauksiakin yleensä neljä. Joo, ruuhkaa voi tulla jo tänä juhannuksena, mutta näitä juttuja voi ennakoida kuten muutakin liikennettä.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan vain siksi että jos niitä sähköautoja olisi vaikka edes 20% autokannasta nuo yksittäiset laturit ovat satunnaisesti aivan yhtä tyhjän kanssa. Kotilataus toki riittää kauppakasseihin.
Montako kertaa olet ollut sähköauton ratissa/kyydissä jonottamassa latausvuoroa?
Tulee mieleen, että haetaanko tässä taas Esson Penan mielipiteen mukaan ongelmaa jota ei edes ole olemassa.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Ihan vain siksi että jos niitä sähköautoja olisi vaikka edes 20% autokannasta nuo yksittäiset laturit ovat satunnaisesti aivan yhtä tyhjän kanssa. Kotilataus toki riittää kauppakasseihin.
Latausasema on kuten tankkausasemakin - liiketoimintaa. Jos autokannasta 20% on sähköistä, niin kysyntä lisääntyy ja tolppia tulee lisää. Isoin ongelma on nuo sesonkialueet. Vaikka sähköautolla taitaa olla "käytännössä mahdotonta mennä Lappiin", niin ruuhka-aikoina siellä voi jonoja tulla. Infraa ei kannata rakentaa liikaa vain muutaman kuukauden takia. Sitten jos sen Lapin reissun tekee vaikka kerran vuodessa, niin muodostaako se pullonkaulaa? Mielestäni ei. Pikalautauspisteet toimivat kerrostaloalueilla joillain varmasti pääasiallisina latureina, mutta pääosa käyttäjistä tarvitsee niitä pitkille matkoille ja täydentämään satunnaisesti kotilatausta.

Sähköauton hankinnan kannattavuudessa ja mielekkyydessä toki eniten vaikuttaa se arjen ajoprofiili ja asuinpaikka. Lapissa asuvana voit joutua ajamaan 50km tankille, sähköä on saatavilla joka torpassa. Joten siellä asuvalle voi sähköauto olla selkeästi helpoin vaihtehto, jos autoa ei tarvitse ajaa todella pitkiä pätkiä kerralla. Harri Salon videolla taisi olla joku pohjoisessa asuva kiinteistövälittäjä, joka oli hyvin tyytyväinen Polestaariinsa.
 
Viimeksi muokattu:

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei hirveästi kokemusta sähköautoilusta. Kaverin kyydissä olin kun esitteli Teslaansa ja kyllä ainakin kiihtyvyys oli kohdillaan.

Itsellä ei ole ajankohtaista, kun suht uusi vähäruokainen bensa-auto taloudessa ja Lappiin pääsee näilläkin hinnoilla kerran vuodessa.

Latauspisteitä ehkä itsekin kaipaisin kuitenkin lisää, vaikka olisikin paikoitellen tyhjillään. Ihan vain siitäkin syystä että nämä "säästelijät" ehkä vähenisivät.

Tokihan niitä voi olla bensakuskeissakin nykyhinnoilla, mutta lauantaina se oli ainakin Tesla, joka 80/100-aluella Kouvolan kulmilla aiheutti melkoisen jonon kun olisi sitä satasta pitänyt paikoin ajaa. Liikennettäkin oli just sen verran ettei ohi päässyt, varsinkaan isompi kalusto.

edit: kysyin asiasta juuri tyttären taksikuskilta. Ehkä tuo ei olekaan isompi ongelma kun ei montaa vastaavaa tapausta hänellä ollut. On kyllä havainnut asian moottoritiellä, mutta siellähän se ei häiritse kun 2 kaistaa käytössä.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eniten tässä keskustelussa häiritsee nimimerkki @opelix , jolta ei ole tainnut yhtään viestiä ketjuun tulla ilman valehtelua tai kärjistyksiä, mutta silti hän nostaa itsensä jalustalle jotenkin objektiivisena keskustelijana. Eri mieltä saa ja pitääkin olla, mutta olisi kiva jos keskustelu pidettäisiin asiallisena.

Jos samanlaista provoa heittää lätkästä kilpailijajoukkueen osioon saa banaania.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eniten tässä keskustelussa häiritsee nimimerkki @opelix , jolta ei ole tainnut yhtään viestiä ketjuun tulla ilman valehtelua tai kärjistyksiä, mutta silti hän nostaa itsensä jalustalle jotenkin objektiivisena keskustelijana. Eri mieltä saa ja pitääkin olla, mutta olisi kiva jos keskustelu pidettäisiin asiallisena.

Jos samanlaista provoa heittää lätkästä kilpailijajoukkueen osioon saa banaania.

Tämä. Hän on niin perkeleen huolissaan sähköautoilun lisääntymisestä ja siitä, kun jotkut (ei ole vielä selvinnyt keitä nämä henkilöt ovat) fanittavat sähköautoilua silmät kiiluen, että kaikki negatiiviset puolet ohitetaan. Ja vieläkään kukaan ei ole viemässä opelixin diesel-volvoa.

Oma suosikki oli se, kun @opelix oli jutellut jyväskyläläisen taksikuskin kanssa, josta ne totuudet kerrottiin. Miksei samantien hevosmiesten kanssa?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tämä. Hän on niin perkeleen huolissaan sähköautoilun lisääntymisestä ja siitä, kun jotkut (ei ole vielä selvinnyt keitä nämä henkilöt ovat) fanittavat sähköautoilua silmät kiiluen, että kaikki negatiiviset puolet ohitetaan. Ja vieläkään kukaan ei ole viemässä opelixin diesel-volvoa.

Oma suosikki oli se, kun @opelix oli jutellut jyväskyläläisen taksikuskin kanssa, josta ne totuudet kerrottiin. Miksei samantien hevosmiesten kanssa?

Olette ymmärtäneet kyllä kaiken mahdollisimman väärin. Miksi olisin huolissani sähköautojen lisääntymisestä? Tuon täällä vaan esiin teille uskovaisille omia kipupisteitäni vaikka nyt ajoprofiilini suhteen. Kokemusta arjesta ei itselläni ole sen kummemmin. Voihan toki olla että tämä ketju onkin väärä paikka näistä mainita ja hyvinkin voi olla etten sähköllä koskaan ajelekaan. Nautitaan siitä Volvosta ja maksetaan vaikka vähän enemmän. Se ja sama kunhan pääsen sinne kohtuullisesti minne pitääkin.
 
Kyllä se minuakin ihmetyttää, miten sähköautoilussa nostetaan esiin ainoastaan yhden matkan "hinta". Lasketaan kustannukset sentilleen, eikä huomioon oteta edes lataushäviöitä. Kärjistetään siis se oma mielipide äärimmilleen, tuodaan se esiin faktana. Liekö tämä sellaista "älyllistä epärehellisyyttä"? Vähän sama kuin sitten ihmetellä, miksi joukkoliikenteen junalippu maksaa 20 euroa kun saman matkan pääsee autolla paljon halvemmalla kun energiakulut ovat vain 10 euroa.

Tässä vain käy valitettavasti helposti se ikävä "keskustelun" piirre, että omat mielipiteet tuodaan esiin faktoina, ja jos ne eivät kuulijoille kelpaa, sitten aletaan kertomaan ne samat mutut lujempaa. Vähän sellainen omaan kuplaan huutaminen, joka kai someihin erityisesti liittyy. Ikävää että tätä on aina vain enemmän myös jatkoajassa.


Mitä tulee autoilun todellisiin kuluihin, esitän tässä oman tapani arvioida siihen kuuluvia menoja.

Autovuosi 123n
Auton arvo nyt
Arvon alenema
vakuutus pakollinen
vakuutus kasko
verot
päivittäinen pysäköinti
käyttöenergia (omalle ajomäärälle)
renkaat
huollot
katsastukset
lyhytaikainen pysäköinti
pesut ja pientarvike
rahoitus
YHTEENSÄ
Yhteensä/kk
Auton arvo aleneman jälkeen
n= suunniteltu omistusvuosien määrä

Exceliin sijoittamalla tämän kululaskelman saa muutamalla keinolla aikalailla automaattiseksi. Tärkeintä laskelman saamisessa realistiseksi on huomioida oma ajoprofiili, arvioida oikein arvonalenema sekä huomioida kaikki kulut yhteensä. Osalle se on helpompaa ja osalle vaikeampaa. Muuttujiakin on yllättävän monia kun käytettyjenkin autojen arvo noudattelee nyt epäperinteisiä, tosin aika ymmärrettäviä kysynnän ja tarjonnan lainalaisuuksia.

Kyllä minun mielestäni autoilu on sen verran mukavaa, että siitä maksaa mielellään enemmän vaikka se olisi turhaa. Sopiva yhdistelmä järkeä ja tunnetta, sekä elämäntilanteeseen sopivuutta.

Yhtälöhän muuttuu vaikeammaksi kun mukaan otetaan muut kuin taloudelliset resurssit. Mikä arvo on omalla ajalla? Entä tunteilla joita autoilu herättää? Mikä arvo vaikkapa sille pitäisi antaa, että auto on huoltovapaa, sen kanssa ei tarvitse käyttää aikaa rassailemalla. Puhumattakaan siitä, että sitä naapuri katselee kateellisena tai joku raivostuu siitä niin paljon että kirjoittelee siitä aurinkoisena päivänä jatkoaikaan?
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi siis näin? Kyllähän vapaassa autoedussa kotisähkön tai julkisen tolppasähkön saa normaalisti työnantajalta laskuttaa. Ei kai siihen vaikuta, onko auto PHEV vai täyssähkö.
Pieni firma ja on linjattu niin, että joko täyssähköauto käyttöedulla tai polttomoottorillinen vapaalla. Asia on haluttu tehdä helpoksi ja todennäköisesti asiaa linjanneet eivät tunne näitä riittävän hyvin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eniten häiritsee tässä keskustelussa kuten viivyttää omaakin siirtymistä sähköilyyn ettei tunnusteta tosiasioita vaan sähköautot ovat osalla melkein palvonnan kohteita ilman mitään kritiikkiä. Minulla ei ole lukittua mielipidettä niinkuin osalla täällä.
Olette ymmärtäneet kyllä kaiken mahdollisimman väärin. Miksi olisin huolissani sähköautojen lisääntymisestä? Tuon täällä vaan esiin teille uskovaisille omia kipupisteitäni vaikka nyt ajoprofiilini suhteen. Kokemusta arjesta ei itselläni ole sen kummemmin. Voihan toki olla että tämä ketju onkin väärä paikka näistä mainita ja hyvinkin voi olla etten sähköllä koskaan ajelekaan. Nautitaan siitä Volvosta ja maksetaan vaikka vähän enemmän. Se ja sama kunhan pääsen sinne kohtuullisesti minne pitääkin.
Taas vittuilet muille ja kutsut uskovaisiksi, minkä jälkeen uhriudut. Oot tyyppiesimerkki kuinka aikuisesta tulee lapsi kun on kyse autoista. Ainiin, mutta eihän tämä sinulle käy tunteisiin juu juu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä se minuakin ihmetyttää, miten sähköautoilussa nostetaan esiin ainoastaan yhden matkan "hinta". Lasketaan kustannukset sentilleen, eikä huomioon oteta edes lataushäviöitä.
Koska se on helppoa. Jos taukohuoneen keskusteluissa lähdetään vertaamaan rahoituskuluja myöten auton kokonaiskäyttökuluja, ei keskustelijoita ole kovinkaan montaa. Jos taas esitän asiani karkeasti siten, että sadan kilsan hinnaksi tulee kolme euroa, suurin osa autoilijoista pystyy siitä laskemaan ja vertaamaan välittömiä kuluja omiin polttoainekuluihinsa ja laskemaan karkeasti omiin ajomääriinsä suhteutettuna, olisiko sähköautossa tolkkua hänelle edes alustavasti. Tarkemmat laskelmat saa kukin tehdä sitten halutessaan itse.
 

Glove

Jäsen
Kyllä se minuakin ihmetyttää, miten sähköautoilussa nostetaan esiin ainoastaan yhden matkan "hinta". Lasketaan kustannukset sentilleen, eikä huomioon oteta edes lataushäviöitä. Kärjistetään siis se oma mielipide äärimmilleen, tuodaan se esiin faktana. Liekö tämä sellaista "älyllistä epärehellisyyttä"? Vähän sama kuin sitten ihmetellä, miksi joukkoliikenteen junalippu maksaa 20 euroa kun saman matkan pääsee autolla paljon halvemmalla kun energiakulut ovat vain 10 euroa.

Tässä vain käy valitettavasti helposti se ikävä "keskustelun" piirre, että omat mielipiteet tuodaan esiin faktoina, ja jos ne eivät kuulijoille kelpaa, sitten aletaan kertomaan ne samat mutut lujempaa. Vähän sellainen omaan kuplaan huutaminen, joka kai someihin erityisesti liittyy. Ikävää että tätä on aina vain enemmän myös jatkoajassa.


Mitä tulee autoilun todellisiin kuluihin, esitän tässä oman tapani arvioida siihen kuuluvia menoja.

Autovuosi 123n
Auton arvo nyt
Arvon alenema
vakuutus pakollinen
vakuutus kasko
verot
päivittäinen pysäköinti
käyttöenergia (omalle ajomäärälle)
renkaat
huollot
katsastukset
lyhytaikainen pysäköinti
pesut ja pientarvike
rahoitus
YHTEENSÄ
Yhteensä/kk
Auton arvo aleneman jälkeen
n= suunniteltu omistusvuosien määrä

Exceliin sijoittamalla tämän kululaskelman saa muutamalla keinolla aikalailla automaattiseksi. Tärkeintä laskelman saamisessa realistiseksi on huomioida oma ajoprofiili, arvioida oikein arvonalenema sekä huomioida kaikki kulut yhteensä. Osalle se on helpompaa ja osalle vaikeampaa. Muuttujiakin on yllättävän monia kun käytettyjenkin autojen arvo noudattelee nyt epäperinteisiä, tosin aika ymmärrettäviä kysynnän ja tarjonnan lainalaisuuksia.

Kyllä minun mielestäni autoilu on sen verran mukavaa, että siitä maksaa mielellään enemmän vaikka se olisi turhaa. Sopiva yhdistelmä järkeä ja tunnetta, sekä elämäntilanteeseen sopivuutta.

Yhtälöhän muuttuu vaikeammaksi kun mukaan otetaan muut kuin taloudelliset resurssit. Mikä arvo on omalla ajalla? Entä tunteilla joita autoilu herättää? Mikä arvo vaikkapa sille pitäisi antaa, että auto on huoltovapaa, sen kanssa ei tarvitse käyttää aikaa rassailemalla. Puhumattakaan siitä, että sitä naapuri katselee kateellisena tai joku raivostuu siitä niin paljon että kirjoittelee siitä aurinkoisena päivänä jatkoaikaan?
Pitääpä kokeilla tätä sinun taulukkoa. Vielä en ole omissa laskuissa päässyt tulokseen, millä aikajänteellä sähköauto tulisi minulle halvemmaksi kuin nykyinen diesel.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös