Sähköautoilu

  • 497 495
  • 4 586

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Glove

Jäsen
Pilottikokeiluja on käynnissä.


Tuskin ihan lähitulevaisuudessa tulee, paitsi ehkä raskaalle liikenteelle.
Sehän olisi hyvä motareilla vetää menemään kun auto latautuisi samalla koko ajan. No, ehkä se ei heti tule niissä nopeuksissa toimimaan.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Sehän olisi hyvä motareilla vetää menemään kun auto latautuisi samalla koko ajan. No, ehkä se ei heti tule niissä nopeuksissa toimimaan.
Eikä taida tullakkaan. Kaupungeissa pakuille ostareiden yms purku- ja lastauspaikat, taksitolpat onhan noita järkeviä induktiopaikkoja. Noissa käyttö jatkuvaa ja vartin lataus 5-10 krt/ vrk tuo kummasti ajoaikaa.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kohta tulee kaksi vuotta täyteen Volvo V60 kanssa ja kolmannen vuoden jälkeen auto pitäisi vaihtaa. Tällä hetkellä toimitusajat taitavat olla sitä luokkaa, että asian osalta olisi aktivoiduttava loppukesästä. Jotenkin sähköauton hankinta tuntuu tällä hetkellä kiinnostavimmalta ratkaisulta, kun suurin osa ajosta on lyhyttä kaupunkiajoa. Haasteena tuntuu olevan, että markkinoilla ei oikein ole sellaista sähköautoa, joka on a) järkevän hintainen b) takakonttiin mahtuu kolme lätkäkassia. Varustetaso saisi olla samaa luokkaa kuin Volvossa eli kohtuullisen hyvä.

Yhtenä vaihtoehtona olisi Tesla Model Y, jonka verotusarvo käyttöedulla on luokkaa 835 €/kk. Siihen sähköt päälle, niin luultavasti jossain 900 €/kk paikkeilla voisi olla kokonaiskustannus, kun nykyinen Volvo on vapaalla autoedulla 920 €/kk. Toisaalta ei yhtään haittaisi löytää jotain edullisempaa, kun rahaa tuntuu menevän kaikkeen muuhunkin kiihtyvällä tahdilla. Varsinkin korkojen nousu tuntuu nopeasti asuntolainassa. Toisena vaihtoehtona on Volvo C40, mutta on tiloiltaan todennäköisesti liian pieni.

Onko muita jatkoaikalaisia samanlaisessa tilanteessa ja mitä muita automalleja olette pohtineet?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
sähköautoa, joka on a) järkevän hintainen b) takakonttiin mahtuu kolme lätkäkassia. Varustetaso saisi olla samaa luokkaa kuin Volvossa eli kohtuullisen hyvä.
Polestar 3 vaan heti tilaukseen kun myöhemmin tänä vuonna tulee tarkemmat speksit. Mutta näin äkkiseltään saa varmasti tutut varusteet ja tilan pitäisi riittää. Hinta enemmän kysymysmerkki.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Kohta tulee kaksi vuotta täyteen Volvo V60 kanssa ja kolmannen vuoden jälkeen auto pitäisi vaihtaa. Tällä hetkellä toimitusajat taitavat olla sitä luokkaa, että asian osalta olisi aktivoiduttava loppukesästä. Jotenkin sähköauton hankinta tuntuu tällä hetkellä kiinnostavimmalta ratkaisulta, kun suurin osa ajosta on lyhyttä kaupunkiajoa. Haasteena tuntuu olevan, että markkinoilla ei oikein ole sellaista sähköautoa, joka on a) järkevän hintainen b) takakonttiin mahtuu kolme lätkäkassia. Varustetaso saisi olla samaa luokkaa kuin Volvossa eli kohtuullisen hyvä.

Yhtenä vaihtoehtona olisi Tesla Model Y, jonka verotusarvo käyttöedulla on luokkaa 835 €/kk. Siihen sähköt päälle, niin luultavasti jossain 900 €/kk paikkeilla voisi olla kokonaiskustannus, kun nykyinen Volvo on vapaalla autoedulla 920 €/kk. Toisaalta ei yhtään haittaisi löytää jotain edullisempaa, kun rahaa tuntuu menevän kaikkeen muuhunkin kiihtyvällä tahdilla. Varsinkin korkojen nousu tuntuu nopeasti asuntolainassa. Toisena vaihtoehtona on Volvo C40, mutta on tiloiltaan todennäköisesti liian pieni.

Onko muita jatkoaikalaisia samanlaisessa tilanteessa ja mitä muita automalleja olette pohtineet?
Kyllä sun kannattaa ainakin käydä koeajamassa Volvon mallit. Ite päädyin xc40seen kun mökkimatkoilla farmarin perä tursuaa jo nyt. Tila on eri mallinen, mutta vaikutti aika käytännöllisellä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tesla avaa myös Suomessa Superchargereita kaikille sähköautoille. Facebookissa olleiden tietojen perusteella nämä kohteet olisi aukeamassa/auenneet:

Jalasjärvi
Karesuvanto
Kuopio
Pyhtää
Rovaniemi
Levi
Kärsämäki
Lappeenranta
Olisi saanut olla myös Hirvaskankaan ABC:n suoerchargerit. Vai onkohan tuonne jo piakkoin tulossa ABC-lataus. Keskeinen ja suosittu pysähdyspaikka, mutta vain Teslan lataus on aika erikoista…

Kohta tulee kaksi vuotta täyteen Volvo V60 kanssa ja kolmannen vuoden jälkeen auto pitäisi vaihtaa. Tällä hetkellä toimitusajat taitavat olla sitä luokkaa, että asian osalta olisi aktivoiduttava loppukesästä. Jotenkin sähköauton hankinta tuntuu tällä hetkellä kiinnostavimmalta ratkaisulta, kun suurin osa ajosta on lyhyttä kaupunkiajoa. Haasteena tuntuu olevan, että markkinoilla ei oikein ole sellaista sähköautoa, joka on a) järkevän hintainen b) takakonttiin mahtuu kolme lätkäkassia. Varustetaso saisi olla samaa luokkaa kuin Volvossa eli kohtuullisen hyvä.

Yhtenä vaihtoehtona olisi Tesla Model Y, jonka verotusarvo käyttöedulla on luokkaa 835 €/kk. Siihen sähköt päälle, niin luultavasti jossain 900 €/kk paikkeilla voisi olla kokonaiskustannus, kun nykyinen Volvo on vapaalla autoedulla 920 €/kk. Toisaalta ei yhtään haittaisi löytää jotain edullisempaa, kun rahaa tuntuu menevän kaikkeen muuhunkin kiihtyvällä tahdilla. Varsinkin korkojen nousu tuntuu nopeasti asuntolainassa. Toisena vaihtoehtona on Volvo C40, mutta on tiloiltaan todennäköisesti liian pieni.

Onko muita jatkoaikalaisia samanlaisessa tilanteessa ja mitä muita automalleja olette pohtineet?

Jos ajo on pääosin lyhyttä kaupunkiajoa, tarvitsee tilaa ja työsuhdeauton kohdalla ei tarvitse välittää jälleenmyyntiarvosta niin lataushybridiähän toi huutaa… Sähköautoissa ei samanlaisia tilaihmeitä ole. Enyaq toki halvin ja tilavin jos ne ovat kriteerit. käyttöarvoetu taitaa olla täyssähköllä matalampi? En ole ihan varma.

V60 plugarissahan on onnettoman pieni takakontti kun sellainen tuli koeajettua kun vertaa esim omaan Octaviaan. Muuten kyllä mainio auto ja ajettavuus oli ihan eri tasolla kuin Skodan…
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sähköautoissa ei samanlaisia tilaihmeitä ole. Enyaq toki halvin ja tilavin jos ne ovat kriteerit. käyttöarvoetu taitaa olla täyssähköllä matalampi?
Model Y on kyllä tilaihme ja reilusti Enyaqia isommat säilytystilat. Vaikka litrat eivät kerro kaikkea, 854 + 117 litraa vs. 585 litraa alkaa jo tuntua väkisin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Model Y on kyllä tilaihme ja reilusti Enyaqia isommat säilytystilat. Vaikka litrat eivät kerro kaikkea, 854 + 117 litraa vs. 585 litraa alkaa jo tuntua väkisin.
Joo totta. Oli vielä isompi kuin muistinkaan. On toki kalliimpikin kun kriteerit taisivat olla koko ja hinta. Kirjoitin toki bs kun kirjoitin ”tilavin”

Toki mielenkiintoisempikin :)
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos ajo on pääosin lyhyttä kaupunkiajoa, tarvitsee tilaa ja työsuhdeauton kohdalla ei tarvitse välittää jälleenmyyntiarvosta niin lataushybridiähän toi huutaa… Sähköautoissa ei samanlaisia tilaihmeitä ole. Enyaq toki halvin ja tilavin jos ne ovat kriteerit. käyttöarvoetu taitaa olla täyssähköllä matalampi? En ole ihan varma.

V60 plugarissahan on onnettoman pieni takakontti kun sellainen tuli koeajettua kun vertaa esim omaan Octaviaan. Muuten kyllä mainio auto ja ajettavuus oli ihan eri tasolla kuin Skodan…
Firman politiikka taitaa olla niin, että polttomoottori vapaalla autoedulla ja sähköauto käyttöedulla. Plugarissa on sekin huono, että jos sellainen on vapaalla autoedulla, niin sähkö pitäisi ladata omaan piikkiin. Käyttöedulla tietysti se hyöty, että voisi itse enemmän määritellä, millä ajaa ja pyrkiä sähkönkäyttöön. Joku long range hybridi voisi toimia, mutta jotenkin tuntuu vähän välimallin ratkaisulta. V60 takakontti ainakin bensavehkeessä on ollut ihan riittävä, joskin Touranin jälkeen pieni. Mutta nippa nappa vetää kolme lätkäkassia, joskus sullottuna ollut neljäkin, kun lapsilla vähän pienemmät kassit.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olisi saanut olla myös Hirvaskankaan ABC:n suoerchargerit. Vai onkohan tuonne jo piakkoin tulossa ABC-lataus. Keskeinen ja suosittu pysähdyspaikka, mutta vain Teslan lataus on aika erikoista…

Toisaalta kun täyssähkön kanssa ei sitä huoltista välttämättä tarvita, voi latailla vaikkapa Jyväskylässä. Tuleehan tonnekin varmasti pikalaturia, mutta nimenomaan huoltoasemainfrahan ei määritä sähköauton lataamista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Firman politiikka taitaa olla niin, että polttomoottori vapaalla autoedulla ja sähköauto käyttöedulla. Plugarissa on sekin huono, että jos sellainen on vapaalla autoedulla, niin sähkö pitäisi ladata omaan piikkiin.

Miksi siis näin? Kyllähän vapaassa autoedussa kotisähkön tai julkisen tolppasähkön saa normaalisti työnantajalta laskuttaa. Ei kai siihen vaikuta, onko auto PHEV vai täyssähkö.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Toisaalta kun täyssähkön kanssa ei sitä huoltista välttämättä tarvita, voi latailla vaikkapa Jyväskylässä. Tuleehan tonnekin varmasti pikalaturia, mutta nimenomaan huoltoasemainfrahan ei määritä sähköauton lataamista.

Olisi näiden laturipuistojen syytä tulla pääteiden varsille aika nopeasti. Mikäs idea siinä on että joudut laturia metsästämään jossain taajamassa? Sama huoltoasemasysteemi sähkölle myös niin on edes fasiliteetit syödä+juoda kahvit odotellessa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olisi näiden laturipuistojen syytä tulla pääteiden varsille aika nopeasti. Mikäs idea siinä on että joudut laturia metsästämään jossain taajamassa? Sama huoltoasemasysteemi sähkölle myös niin on edes fasiliteetit syödä+juoda kahvit odotellessa.
Näinhän se käytännössä on mennytkin ja esim. Teslan Superchargerin saa huoltsikalleen kuluitta ryhtymällä SC-kumppaniksi. Nyt kun supereita aletaan avaamaan myös muille merkeille, on kyseessä merkittävä liikennevirtoja ohjaava tekijä, koska tauko useimmiten on sen vartin ainakin, jolloin ehtii kuset heittää ja hakea kaffet, ellei syömään peräti heittäydy.

Uskoisin DAFin viitanneen enemmänkin siihen, ettei sähköautoilla olla kiinni tuossa huoltoasemaverkossa, vaan auton voi yhtälailla latailla vaikka asiakkaan tai hotellin parkkiksella, kauppareissulla tai sukulaisissa sen lisäksi, että matka-ajoon löytyy noita huoltoaseman kylkiäisiä.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Tuli ajettua Hyundai Ioniq 2019 28 kWh autollani Turku - Mikkeli - Turku viime viikonloppuna ja matkaa tuli 731 km. Lataukset tein Forssa ABC, Lahti Karisto Neste asemalla, Mikkeli ABC, Heinola ABC ja Forssa ABC ja sitten kotona laitoin lataukseen. Kaupallisilla latauspisteillä latausten hinnaksi tuli 30,62 € ja kotona tuon Forssa - koti välin hinnaksi tuli 1,35 € eli yhteensä hinnaksi tuli 31,97 €. Voisi melkein sanoa, että halpaa kuin saippua ja jos Lahdessa olisi edes yksi ABC apilla toimiva laturi niin olisi tullut säästöä 11,4 €, mutta valitettavasti jouduin lataamaan Ionityn laturilla joka ottaa heidän applikaatiollaankin 0,79 € per minuutti latauksesta, kun ABC apilla ABC:llä hintana on 0,25 € per kWh. Ainoa harmituksen aihe oli se, että Heinolassa oli yksi pikalatureista pois käytöstä ja sen takia joutui odottelemaan, että toinen kahdesta toimivasta vapautuisi. Pisin latausaika oli paluumatkalla Forssassa jossa aikaa kului 30 minuuttia ja 13 sekuntia, ehti siinä kahvit juoda.

Tullut huhtikuusta lähtien pidettyä kirjaa kilometreistä ja sähkön kulutuksesta, maksan asuinalueeni laturissa 0,10 € per kWh.

Huhtikuu 1,49 € per 100 km, toukokuu 0,99 € per 100km ja kesäkuu omalaturi 0,96 € per 100 km (oli jo 0,91 € per 100 km ennen tätä Mikkelin reissua) kaupallisilla latureilla 4,80 € per 100 km ja yhteensä nuo ovat 2,80 € per 100 km. Sanoisin, että ihan mukavat hinnat per 100 km.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuo Hyundai Ioniq on kyllä kulutuksen kannalta ihan omassa luokassaan ja pesee vähäruokaiset Teslatkin mennen tullen. Toki akkukapasiteettikin on pieni, mutta jos sopii ajoprofiiliin, on naurettavan hintaisia kilometrejä, kuten edellä olikin. Myös suuri sähköautojen kulutustesti todisti samaa:


 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eiköhän tuommoisten latausasemakeskittymien oheen tule jos jonkinlaista kahvila/ruokailutoimintaa. Jokainen sinne poikkeava joutuu väkisinkin sen 15-20 min odottelemaan, että tuskin ne kaikki haluavat siellä autossa istua ja tuijottaa puhelintaan.

Jos ihan sähkötekniikan kannalta mietitään, niin millainen määrä latauspaikkoja tuommoiseen asemaan on mahdollista tehdä vielä järkevällä kustannustasolla, jos ei voimalan kyljessä olla? Syöttö tulee varmaan 20kV keskijänniteverkosta ja siitä sitten aseman muuntajilla alemmaksi 400V ja jako lataustolppiin. Paljonkos tuommoinen 20kV linja sietää siirtää virtaa?
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Tuo Hyundai Ioniq on kyllä kulutuksen kannalta ihan omassa luokassaan ja pesee vähäruokaiset Teslatkin mennen tullen. Toki akkukapasiteettikin on pieni, mutta jos sopii ajoprofiiliin, on naurettavan hintaisia kilometrejä, kuten edellä olikin.
Itse ajan 99 % ajoistani kaupunkialueella jossa on max 50 km/h rajoitus niin todella halvaksi tulee. Ennätyslukema jonka olen saanut täyteen ladattuna näyttämään kantamaksi on 294 km joka on todella hyvä tuolle 28 kWh akustolle. Varsinkin kaupunkiajoon aivan mahtava auto.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Näinhän se käytännössä on mennytkin ja esim. Teslan Superchargerin saa huoltsikalleen kuluitta ryhtymällä SC-kumppaniksi. Nyt kun supereita aletaan avaamaan myös muille merkeille, on kyseessä merkittävä liikennevirtoja ohjaava tekijä, koska tauko useimmiten on sen vartin ainakin, jolloin ehtii kuset heittää ja hakea kaffet, ellei syömään peräti heittäydy.

Uskoisin DAFin viitanneen enemmänkin siihen, ettei sähköautoilla olla kiinni tuossa huoltoasemaverkossa, vaan auton voi yhtälailla latailla vaikka asiakkaan tai hotellin parkkiksella, kauppareissulla tai sukulaisissa sen lisäksi, että matka-ajoon löytyy noita huoltoaseman kylkiäisiä.

Näin. Tai vaikka käydä hyvässä keskustaraflassa syömässä sen ABC-roskabuffan sijaan samalla kun auto latautuu.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Näin. Tai vaikka käydä hyvässä keskustaraflassa syömässä sen ABC-roskabuffan sijaan samalla kun auto latautuu.

Sanokaa mitä sanotte niin tässä on suurin pullonkaula sähköautoille. Talouskin yksityisillä toimijoilla on mutta tämä on se juttu. Mitenkähän saisi tämän viestin talteen viiden vuoden päähän.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Mitä vaihtoehtoja jossain alle 35k tuntumassa on täyssähköissä kun tärkein kriteeri olisi mahdollisimman isot tilat? Katsonut e2008, Kona, eMokka ja Leaf, noista Leaf taitaa olla tiloiltaan suurin? Melkoisen pieniä ylipäätään on useimmat mallit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös