Sähköautoilu

  • 497 450
  • 4 586

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Mistään en mitään tiedä, mutta väitän, että sähkönkulutus ei isosti kehity, jotain pientä varmaan, mutta lähinnä akuissa tulee kehitystä. Auto sinänsä ja sähkömoottori itsessään ovat sen verran vakiintuneita asioita, että olen yllättynyt, jos sieltä jotain isoja voittajoa on saatavissa.
Näin itsekin uskoisin. Se on fysiikkaa että paljonko energiaa tarvitaan tietyn massan liikuttamiseen ja se ei muutu. Sähkömoottorit ja niiden ohjaus tehoelektroniikalla ovat niin vanhaa tekniikkaa, että mitään ihan mullistavia parannuksia ei hyötysuhteeseen ole tulossa... tai hyötysuhteet jo siis muutenkin niin korkeat, ettei ole kauheasti mahdollistakaan parantaa.
 

444

Jäsen
Ehkä siksi moni on eri linjoilla, koska sinä olet väärässä. Oleellista ei ole ajaa akkua täydestä tyhjäksi, vaan saada suht usein ja nopeasti lisää latinkia akkuun. Itse ajelin juuri tänään Länsi-Uudeltamaalta Länsi-Savoon rapiat 300 kilsaa per siivu. Olisin voinut ajaa helposti akun puolesta suoraan perille, mutta se olisi tiennyt pitkää latausaikaa voimavirrasta perillä. Koska en muutenkaan erityisemmin tykkää vetää pitkiä siivuja autossa, pysähdyin Vierumäen superilla about puolivälissä hakemassa kahvin ja kusella, ja kymmenessä minuutissa kilsoja tuli sata, ja näillä pääsin paluumatkalla samaan paikkaan, jossa söimme. Ruokailun aikana akku on 90% rajoitettuna täysi ja nyt kotipihassa on 25 pinnaa jäljellä. Kun pelataan nopeimmalla latausalueella, ei taukojen tarvitse olla pitkiä tai poiketa siitä, mitä normaalisti pitäisi.

Mitä tuohon latausverkoston hintaan tulee, osin kyse on myös siitä, että liikennevirrat kääntyvät pikkuhiljaa sinne, missä latureita on. Kun sähkäreitä alkaa olla merkittävissä määrin liikenteessä (kun, ei jos), niistä eksyy Itä-Suomeen muitakin kuin satunnainen matkailija, ja jossain vaiheessa alkaa olla kannattavaa iskeä pystyyn latausasema seutukunnan ainoan huoltoaseman pihalle tai pystyttää kylmäpiste.
Uskaltaisin väittää, että niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa ne, joiden pitää päivittäin tai edes kymmeniä kertoja vuodessa päästä ilman taukoja (ja sikäli ”tankkausmahdollisuutta) vähintään 500km, ovat ihan yksinkertaisesti sellainen vähemmistö, joiden vuoksi ei ole syytä tässä vaiheessa vielä suunnitella edullista sähköautoa. Varmaan johonkin Daciaan tai Ladaan voisi täräyttää hirveän akuston kyytiin, jolloin hinta pysyisi inhimillisenä, mutta silloin saisi karsia kaikki muut nykyautoilun mukavuudet myös pois. Esim. tolla pihassa edelleen tönöttävällä Mersulla pääsisi 4 litran kulutuksella ja 80 litran tankilla heittämällä kusematta Hangosta Nuorgamiin, mutta aika harvakseltaan sitä rangea on tullut hyödynnettyä. Tai siis 0 kertaa. Pisimmät siivut ilman taukoja ovat muutenkin olleet viimeisen 10 vuoden aikana pääsääntöisesti max 250km ja yhden käden sormilla laskettuna yli 500km. Jälkimmäisessä ei vain ole mitään järkeä (ainakaan omalla kohdallani, tuskin myöskään monen muun kohdalla), kun vireystila ei vain pysy yllä ja muuttumattomana, joten tauot ovat hyvästä.

Ja jos suurimmalla osalla yhdensuuntainen siivu esim. työpaikalle menee max 50-100km piiriin, niin aika järjetöntä kantaa mukanaan sitä patteristoa, jolla ajaisi sen 500-1000km lataamatta. Tietenkin jos ajatus on se, että ”tankata” pitäisi yhtä harvoin kuin nykyään, niin sinällään ymmärrän, mutta toisaalta en: hankkii latauspisteen kotiin, niin ei tarvitse aktiivisesti olla ”tankkaamassa”, vaan sen kuin tökkää töpselin kiinni autoon ja painelee kotiin painelemaan vaimoaan. Tai pleikkarin nappuloita.

Toki perheelliselle ihmiselle järkevän kokoiset sähköautot ovat edelleen hinnoissaan, mutta en ymmärrä siltikään sitä ragea, mikä joillakin on sähköautoja kohtaan. Jos ei perse repeä ostamaan sellaista nyt, kuten itselläni, niin sitten maksaa niitä muita polttoaineita ja ajelee kalliimmilla kilometreillä halvemmalla autolla. Myönnän, että olen kateellinen vaan en katkera niitä kohtaan, joilla se mahdollisuus on. Itse jään vielä odottelemaan, että markkinoille tulee sellainen kinneri, jolla kaikki onnistuisi. Periaatteessa voisi hankkia jonkun Leafin (jos se ei olisi Nissan) ja ajaa sillä ne pakolliset yksin tehtävät matkat, ja kun pitää pakata perhe ja muut tykötarpeet mukaan, niin kauhaisee tuon diesel-kärryn alle ja pöristelee menemään.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Tänään tuli vahvistus, että Leaf e+ -sähköauton toimitus on vasta syyskuussa. Nykyinen polttiksen leasari loppuu tuossa heinäkuun alussa. Mietin, jos tähän siirtymäajalle ostaisi jonkun hieman halvemman ja enintään parivuotiaan sähkiksen. Mitenköhän tuollainen 23-24 000 maksava Seat Mii electric säilyttäisi arvonsa tässä välissä? Vai olisiko esimerkiksi Volkkarin e-UP järkevämpi valinta? Kotilataus sekä mahdollisuus ladata töissä löytyy, niin bensavehkeellä jatkaminen ei oikein innostaisi.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään tuli vahvistus, että Leaf e+ -sähköauton toimitus on vasta syyskuussa. Nykyinen polttiksen leasari loppuu tuossa heinäkuun alussa. Mietin, jos tähän siirtymäajalle ostaisi jonkun hieman halvemman ja enintään parivuotiaan sähkiksen. Mitenköhän tuollainen 23-24 000 maksava Seat Mii electric säilyttäisi arvonsa tässä välissä? Vai olisiko esimerkiksi Volkkarin e-UP järkevämpi valinta? Kotilataus sekä mahdollisuus ladata töissä löytyy, niin bensavehkeellä jatkaminen ei oikein innostaisi.
Nykykehitys sähköautoissa vaikuttaa olevan, että vuosi sitten ostetusta autosta saat saman takaisin mitä olet itse siitä maksanut. Ja maltillisilla kilometreilla jopa voitolle on mahdollista päästä. En ole tosin ihan varma päteekö noihin ihan pienimpiin autoihin, mutta en näe syytä miksi ei pätisi.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nykykehitys sähköautoissa vaikuttaa olevan, että vuosi sitten ostetusta autosta saat saman takaisin mitä olet itse siitä maksanut. Ja maltillisilla kilometreilla jopa voitolle on mahdollista päästä. En ole tosin ihan varma päteekö noihin ihan pienimpiin autoihin, mutta en näe syytä miksi ei pätisi.
Niin hullut on automarkkinat, että jossain vaiheessa kupla puhkeaa ja lujaa. Myös omassa polttiksessani on hinta noussut vuoden takaisesta. Ostin sen käytettynä, ja nyt vuotta myöhemmin enemmän ajettuna ja käytettynä autoni hinta on noussut tai vähintäänkin pysynyt samana. Ei mitään järkeä, markkinat on rikki tällä hetkellä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin hullut on automarkkinat, että jossain vaiheessa kupla puhkeaa ja lujaa. Myös omassa polttiksessani on hinta noussut vuoden takaisesta. Ostin sen käytettynä, ja nyt vuotta myöhemmin enemmän ajettuna ja käytettynä autoni hinta on noussut tai vähintäänkin pysynyt samana. Ei mitään järkeä, markkinat on rikki tällä hetkellä.
Juu varmasti puhkeaa. Täysin mahdotonta sanoa puhkeaako kuukauden, vuoden vai useamman vuoden päästä.

Käsittääkseni kuitenkin diesel-autojen arvo on romahtanut. Autoliikkeet eivät enää halua maksaa paljoakaan välirahaa jos sellaista tarjoaa vaihdokkina. Nettiautossa toki pyydetään edelleen normaaleja hintoja, mutta ilmeisesti eivät kauheasti liiku.


Eli jos diesel-autoa halajaa, niin tarjolla voi olla hyviä diilejä tällä hetkellä.

Taitaa muutenkin olla nyt merkittävää siirtymää dieselistä sähköön, joten dieselin omistajat joutunevat joko ajamaan auton loppuun tai hyväksymään kovan arvonaleneman autoa vaihtaessaan. Toki jos vaihtaa dieselin dieseliin, niin silloinhan se on ihan sama.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Niin hullut on automarkkinat, että jossain vaiheessa kupla puhkeaa ja lujaa. Myös omassa polttiksessani on hinta noussut vuoden takaisesta. Ostin sen käytettynä, ja nyt vuotta myöhemmin enemmän ajettuna ja käytettynä autoni hinta on noussut tai vähintäänkin pysynyt samana. Ei mitään järkeä, markkinat on rikki tällä hetkellä.
Miten niin rikki? Päinvastoin, toimivat täydellisesti. Kysyntä on todella kovaa ja tarjonta niukkaa, niin miksi tällaisessa tilanteessa ehjillä markkinoilla hinnan pitäisi mielestäsi laskea? Siksikö, koska niin on aina ennenkin tapahtunut.

pienikulutukselliset ja siistit polttomoottoriautot ovat tällä hetkellä käsittääkseni ihan semihaluttavaa kamaa nekin. Kun samalla dieseleiden kysyntä on pienessä hetkessä romahtanut nollaan, niin jollain nekin on korvattava. Näistäkään suurin osa ei siirry sähköön tai hybridiin lompakon koon takia, vaan polttomoottoriautoon.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Taitaa muutenkin olla nyt merkittävää siirtymää dieselistä sähköön, joten dieselin omistajat joutunevat joko ajamaan auton loppuun tai hyväksymään kovan arvonaleneman autoa vaihtaessaan.
Näin juuri, ja nyt jos kyselee tarjouksia, jossa tarjoaa vaihtoautoa, kannattaa kysellä usealta eri paikkakunnalta. Hyvitysarvon toinen ongelma on siinä, että kun toimitusajat alkavat olemaan 12 kk, niin autoliikkeen on todella vaikea määritellä arvoa, yleensä dieseleihin vielä tulee pajon kilometrejä vuodessa ja uuden sähköauton toimitusaika saattaa venähtää arvioitua pidemmäksi.. Itsellä suht. paljon ajetun dieselin vaihtoarvot vaihteli 8000 eurosta 15 000 euroon, siinä on suhteellisen iso haitari.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Miten niin rikki? Päinvastoin, toimivat täydellisesti. Kysyntä on todella kovaa ja tarjonta niukkaa, niin miksi tällaisessa tilanteessa ehjillä markkinoilla hinnan pitäisi mielestäsi laskea? Siksikö, koska niin on aina ennenkin tapahtunut.

pienikulutukselliset ja siistit polttomoottoriautot ovat tällä hetkellä käsittääkseni ihan semihaluttavaa kamaa nekin. Kun samalla dieseleiden kysyntä on pienessä hetkessä romahtanut nollaan, niin jollain nekin on korvattava. Näistäkään suurin osa ei siirry sähköön tai hybridiin lompakon koon takia, vaan polttomoottoriautoon.
On se minun mielestäni hassua että auto maksaa enemmän kuin vuosi sitten vaikka se on nyt vuoden vanhempi ja enemmän ajettu. Kuluvaa tavaraa kuitenkin, ei ne ikääntyessään ainakaan paremmaksi muutu.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On se minun mielestäni hassua että auto maksaa enemmän kuin vuosi sitten vaikka se on nyt vuoden vanhempi ja enemmän ajettu. Kuluvaa tavaraa kuitenkin, ei ne ikääntyessään ainakaan paremmaksi muutu.
Niin no kysynnän kasvaessa ne on silleen parempia, että ei ole vaihtoehtoja. Joko ostat tai olet ilman(tai odotat uutta ties kuinka kauan).
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nykykehitys sähköautoissa vaikuttaa olevan, että vuosi sitten ostetusta autosta saat saman takaisin mitä olet itse siitä maksanut. Ja maltillisilla kilometreilla jopa voitolle on mahdollista päästä. En ole tosin ihan varma päteekö noihin ihan pienimpiin autoihin, mutta en näe syytä miksi ei pätisi.
Ei tämä pelkästään sähköautoja koske. Ainakin hybrideistä, esim Volvo S60 T8 2022 maksoi syksyllä paljon vähemmän kuin mitä 2021 malleista nyt pyydetään. Jopa 2019 mallista pyydetään nyt samaa kuin uusi malli 2022 oli viime syksynä. Erot sähköllä ajamisen kestossa ja auton tehossa ovat kuitenkin merkittävät, vaikka eivät nuo vanhemmatkaan ole hitaita.

Mutta asiaan. Sähköauton hankinnan aika on juuri nyt. Ei oikein ole enää syitä vitkutella sen paremmin kaupungissa kuin maalla. Tärkein syy on käytön edullisuus vrt polttomoottoriin. Tämä ero varmasti supistuu ajan kanssa, mutta toisaalta vielä tuskin ollaan edes huipulla. Odotan luokkaa 15 kertaa kalliimpaa ajamista bensalla vrt sähköautoon polttoaineiden osalta. Ero on niin suuri, että se vaikuttaa jokaisen kukkarossa. Toki kaikkia ero ei haittaa tai jokainen edes huomaa, mutta luokkaa 25 euroa polttoaineesta satasella vrt sähkön 1.7 euroon samalta matkalta on kuluttajan toimia ohjaava.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mutta asiaan. Sähköauton hankinnan aika on juuri nyt. Ei oikein ole enää syitä vitkutella sen paremmin kaupungissa kuin maalla.
Syy vitkutella on esimerkiksi hyvin bensapihi ja velaton pikkuauto, joka on vähän ajettu. Vaikka miten päin vääntää, niin sähköauton hankintahinta on tuossa yhtälössä liian suolainen sillä jo puolen vuoden lyhennykset ylittävän tuon vanhan auton kaikki yhteiskustannukset vuodessa. Muussa tapauksessa kyllä sähköautossa alkaa olla järkeä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Syy vitkutella on esimerkiksi hyvin bensapihi ja velaton pikkuauto, joka on vähän ajettu. Vaikka miten päin vääntää, niin sähköauton hankintahinta on tuossa yhtälössä liian suolainen sillä jo puolen vuoden lyhennykset ylittävän tuon vanhan auton kaikki yhteiskustannukset vuodessa. Muussa tapauksessa kyllä sähköautossa alkaa olla järkeä.
Ilman muuta on erityistapauksia, joissa sähköautoa ei kannata hankkia. Esimerkiksi bensapihi ja velaton sekä viaton pieni auto, jonka arvioi kestävän kevyellä huollolla vaikkapa viisi vuotta ja jolla ajetaan vähän.

e: sama kommentti @Leon
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mutta asiaan. Sähköauton hankinnan aika on juuri nyt. Ei oikein ole enää syitä vitkutella sen paremmin kaupungissa kuin maalla. Tärkein syy on käytön edullisuus vrt polttomoottoriin.
Lasketaanpas. Mulla menisi n. 30 k€ välirahaa sähköautoon vaihtaessa. Latausten hinta nopealla googlaamisella jotain 3-5 €/100 km, riippuen lähteestä. Nykyisellä autolla kulutus on ajotietokoneen mukaan hiukan alle 6 l/100 km, olisko se sitten sopivasti pyöristettynä 15 €/100 km. Erotus on siis noilla muuttujien arvoilla 10-12 €/100 km. Jos mä ajan maksimissaan sen 4000 km vuodessa, siitä tulee vuodessa 400-500 € persnettoa sähköön verrattuna. laveasti pyöristäen. Jos nyt vaikka sen 10 vuotta ajelisi sillä vaihdokilla, säästäisin 30 k€ sijoituksella ylöspäin pyöristettynä 5000€ auton elinkaaren aikana käyttövoimakustannuksissa. Toki bensan hinta nousee, vain taivas on rajana. Ja voihan todelliset ajokustannukset heittää tuosta luvusta.

Jos tuli kiireen takia laskuvirhe, saa oikaista.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Lasketaanpas. -- Jos mä ajan maksimissaan sen 4000 km vuodessa, siitä tulee vuodessa 400-500 € persnettoa sähköön verrattuna --

Jos tuli kiireen takia laskuvirhe, saa oikaista.
Oletko laskenut, että mitä noilla kilometreillä menisi julkiset+taksi -yhdistelmään? Meillä laskettiin joskus työpaikan kahvipöydässä, että alle 5000km vuosiajoilla ei autoa kannata pitää. Jos eurot nyt meneekin suunnilleen tasan, niin plussalle homma kääntyy siinä vaiheessa kun jää pois kaikki auton vaatima huolehtiminen eli huollot, renkaiden vaihtamiset, pesut, säilytys jne.

Toki auton pitämisessä on enemmän kaikkia muita näkökulmia kuin talous, joten moni haluaa pitää autoa vaikka muut vaihtoehdot olisivat numeroiden valossa parempia. Sama pätee sähköautoihin. Excelit on olemassa sitä varten, että niillä voi perustella oman valintansa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Oletko laskenut, että mitä noilla kilometreillä menisi julkiset+taksi -yhdistelmään? Meillä laskettiin joskus työpaikan kahvipöydässä, että alle 5000km vuosiajoilla ei autoa kannata pitää. Jos eurot nyt meneekin suunnilleen tasan, niin plussalle homma kääntyy siinä vaiheessa kun jää pois kaikki auton vaatima huolehtiminen eli huollot, renkaiden vaihtamiset, pesut, säilytys jne.

Toki auton pitämisessä on enemmän kaikkia muita näkökulmia kuin talous, joten moni haluaa pitää autoa vaikka muut vaihtoehdot olisivat numeroiden valossa parempia. Sama pätee sähköautoihin. Excelit on olemassa sitä varten, että niillä voi perustella oman valintansa.
Ei mun kannattaisi autoa pitää, se on totta. Työmatkat teen 100 % julkisilla. Tarkoitus olikin hylätä oma ja hoitaa mökkeilyt vuokra-autoilla. Enpä sitten toteuttanut.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
On se minun mielestäni hassua että auto maksaa enemmän kuin vuosi sitten vaikka se on nyt vuoden vanhempi ja enemmän ajettu. Kuluvaa tavaraa kuitenkin, ei ne ikääntyessään ainakaan paremmaksi muutu.
Onko sun mielestä hassua myös se, että kasvavilla alueilla, kuten helsingin keskustassa, asuntojenkin hinnat saattavat nousta. Vaikka ne myös koko ajan kuluvat eivätkä ikääntyessään paremmaksi muutu.

Näin markkinat toimivat.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onko sun mielestä hassua myös se, että kasvavilla alueilla, kuten helsingin keskustassa, asuntojenkin hinnat saattavat nousta. Vaikka ne myös koko ajan kuluvat eivätkä ikääntyessään paremmaksi muutu.

Näin markkinat toimivat.
Tuolla periaatteella 90-luvun Opel Astran pitäisi maksaa vieläkin 20 000 euroa. Asunnot ja autot ovat ihan eri asia.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Nämä laskelmat keskittyvät usein pitempiin työmatkoihin, mutta eikö pitäisi tyrkyttää sähköautojen edullisuutta pienehköjä matkoja koko ajan ajaville perheille? Yksinajavan pitäisi ajaa enemmän pyörällä tai kävellä, mutta entäs nyt 12 litran kaupunkikulutuksessa lasten harrastusten, kodin ja kaupan väliä suhaavat oravanpyöräläiset?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tuolla periaatteella 90-luvun Opel Astran pitäisi maksaa vieläkin 20 000 euroa. Asunnot ja autot ovat ihan eri asia.
Millä logiikalla eri asia? Käsittääkseni 90-luvun opel astroissa kysyntä ei ole tällä hetkellä kovinkaan jättimäistä. Logiikka on yksi yhteen sama. Oikea hinta on se, jossa kysyntä ja tarjonta kohtaavat.

Asia saattaa toki tuntua kummalliselta, mutta sitä se ei todellisuudessa ole.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Tällä hetkellä komponentti pula on vähentänyt tarjontaa ja samaan aikaan polttoaineen hinnan nousu nostanut kysyntää. Silloin hinta nousee ja markkina toimii. Kupla kuitenkin on selvä, koska jossain vaiheessa komponentteja alkaa tulemaan markkinoille ja linjastoihin investoidaa , jolloin tarjonta tulee sitten vastaamaan kysyntää. Nyt kuitenkin mentänee vielä vuosi pari tälläisessä tilanteessa.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Mutta asiaan. Sähköauton hankinnan aika on juuri nyt. Ei oikein ole enää syitä vitkutella sen paremmin kaupungissa kuin maalla.
Aika moni myös asuu taloyhtiössä jossa ei ole mahdollisuutta sähköauton lataamiseen, lasketaanko tämäkin massa erityistapauksiksi? Siinä kohtaa sähköauton hankinta tulee turhan kalliiksi, kun auton lisäksi pitää vaihtaa asuntoakin - tai olla valmis järjestämään taloyhtiöön latausmahdollisuus.
Muuten olisin kyllä valmis hankkimaan sähköauton vaikka heti, vielä jos markkinoilla olisi jokin kiinnostava. Lataushybrideistä kyllä löytyisi...
Mutta ehkä joskus vielä, mikään kiirehän mulla ei ole kun nykyisen auton polttoainekulut ovat noin 12 eur/100 km vuodenajasta riippumatta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Aika moni myös asuu taloyhtiössä jossa ei ole mahdollisuutta sähköauton lataamiseen, lasketaanko tämäkin massa erityistapauksiksi? Siinä kohtaa sähköauton hankinta tulee turhan kalliiksi, kun auton lisäksi pitää vaihtaa asuntoakin - tai olla valmis järjestämään taloyhtiöön latausmahdollisuus.
Muuten olisin kyllä valmis hankkimaan sähköauton vaikka heti, vielä jos markkinoilla olisi jokin kiinnostava. Lataushybrideistä kyllä löytyisi...
Mutta ehkä joskus vielä, mikään kiirehän mulla ei ole kun nykyisen auton polttoainekulut ovat noin 12 eur/100 km vuodenajasta riippumatta.

Jokainen arvioi toki tilanteensa itse enkä ota siihen kantaa. Jollekin tonnin tolppa on mahdoton hankinta, toinen on valmis ajamaan vuoden 2001 autollaan loppuun asti jne. Erään tutun vanhemman pojan mummi lupasi maksaa bensarahat jokaisesta tankkauksesta "kun nuorella miehellä on tärkeämpiäkin menoja". Kukin tavallaan.

Oma kirjoitus käsitteli auton hankintaa nyt niiden osalta, jotka ovat autoa hankkimassa. Mikä auto olisi edullinen seuraaviksi vuosiksi ja olisiko järkevää vaihtaa nyt käytössä oleva auto hieman aikaisemmin kun otetaan takuu, huolto, korjausoletukset yms kaupunki- ja moottoritieliikenteessä mukaan, jos itsellä on nyt auto. Vielä syksyllä 2021 pidin järkevänä hybridiä, jonka todellinen ajomatka sähköllä on yli 50-60 km. Kohtuullisen hyvistäkin tällaisista autoista löytyy yllättäviä puutteita esimerkiksi latauksen osalta ja erot 150kWh pikalataukseen ovat valtavia ajassa. Sillä on merkitystä.

Jäljelle jää oikeastaan vain sähköautot. Kun vrt suomalaisittain keskihintaisen uuden 25 000 - 28 000 euron sähköautoa vastaavaan bensa-autoon, kukin tekee päätöksen itse siitä, onko syytä hankkia tuossa segmentissä sähköauto vai jokin muu. Oma näkemys on, että 50k€ molemmin puolin sähköauton ominaisuudet alkavat olla jo muita vaihtoehtoja parempia ja tolppakin kannattaa hommata, jos sellaista ei ennestään ole.

Huomattavaa on se, että sähköautoilun esteet ovat poistumassa kovaa vauhtia. Uudet sähköautot ovat usein aiempaa parempia, latausmahdollisuuksia on tullut lisää ja huoltaminenkin Suomessa onnistuu nyt pääosin paremmin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eiköhän lähivuosina asunto-osakkeiden haluttavuuteen entistä enemmän vaikuta mahdollisuus ladata sähköautoa samaan tapaan kuin vaikkapa lämmitysmuoto?
Jos yhtiö lämpenee öljyllä ja sähköä saa vain polttomoottorin alla olevan lumen sulattamiseksi, niin saattaa hinta jäädä alemmaksi ja myyntiajat venyä verrattuna vaikka kohteisiin, jossa on maalämpö ja sähköauton lataus.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Jos nyt miettii, että olisin osatamassa asuntoa: kun meille on sähköauto tulossa, niin yksi kriittisimmistä asioista olisi, että järkevä lautausmahdollisuus on olemassa tai järjestettävissä.

Eli ainakin nyt jo tietyn ostajakunnan asunnolta rajaa pois, mikäli latausmahdollisuutta ei ole. Tulevaisuudessa varmasti latausmahollisuus on yhä useammalle kynnyskysymys. Eli ihan suurikin merkitys voi olla asunnon arvoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös