Itse kun sähkövaihtoehtoa selvitin niin yleinen Tesla kommentti oli, että auto on käyttöliittymältään, ajolta ja suorityskyvyltä ihan ykkönen (tämän voi vahvistaa kun käy ajamassa, itsellä käytetty Tesla oli pitkään listalla mukana) ja jos autossa ei ole mitään ongelmia niin homma pelaa. Haasteet tuntuivat liittyvän jälkimarkkinointiin ja siihen kun/jos jotain ongelmaa tulee niin niiden selvittäminen saattoi olla hankalaa ja aikaa vievää vaikka kyseessä ei olisi ollut mikään "high-tech" sähköjuttu vaan ihan perinteiseen autoiluun liittyvä asia.
Edelleenkin välillä tulee mietttyä, että jos sähköilykokeilu menee Kialla ok niin pitäisikö sitten päivittää Subaru käytettyyn Teslaan ihan omaksi huviksi.
Jep, aikalailla noin. Ranger-verkosto auttaa jonkin verran asiaa, mutta niidenkin osaamisessa on käsittääkseni vaihtelua. Fakta on kuitenkin se, että mikäli kohdalle osuu maanantaikappale, pajaruletti on tuskastuttavan hidas lukemani mukaan. Toisaalta on niitäkin, joilla korjaamokäyntejä ei ole ollenkaan ja huoltokulut rajoittuvat johonkin omatoimiseen jarruöljyjen vaihtoon.
Teslan, ja omalla kohdallani M3 Performancen, osalta etuihin täytyy tehojen, voimalinjan ja ajo-ominaisuuksien lisäksi lisätä uudentyyppinen autoilun helppous. Vaikuttaa ehkä pieniltä jutuilta, mutta arjessa on aika kivaa, että liikkeelle pääsee kävelemällä puhelin taskussa autolle, jolloin lukitus avautuu, istumalla penkille ja painamalla jarrun pohjaan, jolloin kuskiprofiili aktivoituu. Sitten vain valitsin D:lle ja lähtee liikkeelle. Start-painike on turha.
Auton toiminnallisuudet päivittävät koko ajan, viimeisimpänä mukaan tuli näytön alalaitaan ankkuroitavia painikkeita eri toiminnoille, jotka aiemmin joutui kaivamaan alavalikoista. Puhelinsovellus on monipuolinen, esim. dog moden saa päälle etänä nykyään, autoa voi käyttää etäkaiuttimena ja tietenkin ilmastoinnin voi laittaa päälle ennakkoon muutaman mainitakseni.
Lisäksi tuo M3 on yllättävän tilava, Y jo todella tilava. Kolmosessakin yli 500 litraa tavaratilaa. Tehoista ei tartte sen enempää puhua, totean vain, että tykkään kyllä, kun voi motarillakin lähteä ahtaaseenkin väliin alta pois tms. tilanteen mukaan. Auto on silti turvallinen, NCAP 5/5.
Kehitettävää kuitenkin on. Vaikka ymmärrän minimalismin massan minimoimiseksi, kaipaisin silti muutamaa peruspainiketta lämpötilan säätöihin. Ankkuroitavat kuvakkeet auttavat asiaa, ja toisaalta erilaisiin tarkempiin säätöihin pitää mennä muissakin merkeissä alavalikoiden kautta, mutta silti esim. lämpötilan rullavalikko olisi kova juttu.
Puhelin pitäisi saada peilattua näytölle. Nyt yhteys toimii BT:n kautta, mikä on ok, mutta mieluummin käyttäisin omaa Mapsia, Spotifyita ja vastaavia tuunattuja sovelluksia kuin Teslan omaa karttaa tai geneeristä Spotifya.
Alusta on kova. Ajettavuus on sinänsä mun makuuni hyvä, kunnon päällysteillä oikeinkin kiva, mutta suomalaisilla perus perunapellolla aikamoista rynkytystä välillä. Tämä on otettu käsittääkseni 22 loppupuolen malleissa jo huomioon, vinkiksi
@iibor jos satut sitä ennen koeajamaan. Muutenkin tuo paljon haukuttu laatu alkaa olla aikamoinen myytti ja kulminoituu enemmän tuohon tukkoiseen huoltoon.
Kokonaisuudessaan olen itse erittäin tyytyväinen teslailija toistaiseksi huolimatta joistain tottumuskysymyksistä, alustan kovuudesta sekä huollon takkuamisesta. Viimeistä lukuunottamatta lopulta aika sivuseikkoja, ja niin pitkään, kun ei itse tartte huollossa jonottaa, silläkään ei ole mitään merkitystä, vaikka brändin ja kuluttajien kannalta toivon asian paranemista. Siihen nähden, että autoilu on nyt elämys, ei miinukset paina kovin paljon vaakakupissa.