Sähköautoilu

  • 496 213
  • 4 583

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaasu-Octaviaan verrattuna takaveto M3 Tesla oli sama hintainen vakuuttaa, M3P nosti vajaan satkun kokonaishintaa 900+ e --> 1000 e. Vakuutukset kaikki menivät samalla Pohjantähteen, enkä siksi valinnut halvinta autolle, vaan kokonaisuutena.

Ollaan liikuttu lomalla Fiat 500 XL dieselillä. Liikuttavan retroa, siis kirjaimellisesti. Ei ole ikävä, kyllä siitä voimalinjastakin maksaa jotain, vaikka moni hokee, ettei sähköautoilu erityisemmin ole tehnyt vaikutusta.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Kaasu-Octaviaan verrattuna takaveto M3 Tesla oli sama hintainen vakuuttaa, M3P nosti vajaan satkun kokonaishintaa 900+ e --> 1000 e.

Aiemmin tätä viestiäsi ihmetellyt ja nyt, kun hinnat mainitsit, niin kallis ollut sun Ocun vakuutus. Mun kaasu Ocu oli alle 500 e täyskaskolla, mutta toki ilman keskeytysturvaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aiemmin tätä viestiäsi ihmetellyt ja nyt, kun hinnat mainitsit, niin kallis ollut sun Ocun vakuutus. Mun kaasu Ocu oli alle 500 e täyskaskolla, mutta toki ilman keskeytysturvaa.
Jep, lähtökohta on kyllä voinut olla suolainen. Tuossa oli toki sitten kaikki mahdollinen, mitä papereista löytyi pienimmillä omavastuilla ja samoin on nyt Teslassa alkaen siitä, että lasivakuutus kattaa katon, mitä se ei kaikilla firmoilla automaattisesti tee. Model 3:eenkin on saanut 600:een koko paketin, mutta niissä tahtoo olla yleensä huonommat ehdot ja omavastuut.
 

Kynnetön

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Justiinsa sain tuon ekan hinnan tilalle tarjouksen Pohjolasta tuohon 820€. Tuo alkaa olemaan jo kohtuullinen, mutta vielä kaukana vanhan hinnasta. Pitää hakea vielä parista muusta varmaan hinnat, jos jonkun euron säästäisi.
Facebookin sähköautoilijat ryhmässä on useampikin vakuutusmyyjä, joilta saa tarjouksen kun siellä huutelee. Ilmeisesti ihan asiallisia tarjouksia ovat sieltä saaneet.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Tuo on erittäin kova. Mikäs kaara sulla olikaan ja paljon kulutus? Omassa keskikulutus pyörii 15-18 kWh/100 km välillä riippuen kaasujalasta. Välillä 12, välillä 20. Pidän tuotakin hyvänä auton suorituskykyyn nähden.
Hyundai Ioniq 28 kW. Itse ajan varmaan 95 % ajoistani kaupunkialueella joten nopeudet pysyvät maltillisina. Nyt olen tässä muutaman viime päivän aikana päässyt kahdesti 9,0 kWh kulutukseen joka on aivan saakelin matala. Talvipakkasilla menikin kulutus sitten selvästi noihin laittamiisi lukuihin, kun piti käyttää lämmitystä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hyundai Ioniq 28 kW. Itse ajan varmaan 95 % ajoistani kaupunkialueella joten nopeudet pysyvät maltillisina. Nyt olen tässä muutaman viime päivän aikana päässyt kahdesti 9,0 kWh kulutukseen joka on aivan saakelin matala. Talvipakkasilla menikin kulutus sitten selvästi noihin laittamiisi lukuihin, kun piti käyttää lämmitystä.
9 kWh on todella kova. Itse pääsin 10:een taajama-ajossa SR+:lla, pervolla lukemat pyörivät alle 15:n, jos rauhassa taajamanopeutta malttaa ajella. Vielä toistaiseksi kuitenkin jokaisella ajomatkalla on pitänyt hiukan kengittää, ja tasaisen ajon testi menee siinä samalla.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
9 kWh on todella kova.

Joo toi on kyllä sellainen mitä en edes odottanut ja olin todella yllättynyt, kun tuon näin. Aikaisempi ennätys oli 9,6 kWh. Kahdesti olen nyt tuohon 9,0 päässyt ja nopeusrajoitusten mukaan olen ajanut toki ennakoimalla ja valot ovat vaihtuneet sen verran mukavasti ettei ole tarvinnut niihin pysähtyä.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
BMW i4 M50 tuli tänään koeajettua monipuolisella noin tunnin lenkillä, ja pakko todeta, että on kyllä huikea peli! Joensuun Laakkosen myyjä totesi avaimet ja käyttölupalapun mulle antaessaan, että "et sie tähän mitään opastusta tarvii, kun BMW:llä ajat ennestään". Ja täysin oikeassa oli: siinä missä joku Tesla vaan tuntuu jotenkin hämmentävän omituiselta, niin tässä oikeastaan kaikki oli mukavan tuttua ja just niin kuin pitääkin.

Vaikka olen tottunut suhteellisen tehokkaisiin (polttomoottori)autoihin, niin ensimmäisissä kiihdytyksissä raju suorituskyky suorastaan pelästytti. Mitään todellista tarvettahan näin tehokkaille autoille ei ainakaan Suomessa ole, mutta hauskaahan se on silti. Ja ennen kaikkea tämä i4 M50 vaikutti todella jämäkän laadukkaalta autolta, jota on hieno ajaa. Tuntuma tiehen on hyvä, ajettavuus kaikkiaan erinomainen suuresta massasta huolimatta. Ja myös nurkka-ajo tuntui vallan luontevalta, enkä huomannut soratiepätkälläkään mitään moitittavaa.

Kaikkiaan tyylikäs auto, nykyisen BMW-linjan täydellisen ylisuuria munuaisia lukuun ottamatta. Kieltämättä herätti selkeästi omistushaluja eli jotain tällaista voisi harkita hyvin sitten jokusen vuoden kuluttua, kun ei ole enää tarvetta kuskailla kontissa lastenrattaita. Ja toki voisi ostaa käytettynä, kun ei nyt ehkä kuitenkaan kiinnosta vähintään 70k summaa lyödä kiinni autoon.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vaikka tuo Tesla tällä hetkellä jyrää, niin luulen, etä isot valmistajat kuitenkin potin kerää loppuviimeksi. Ei ole niitä nitinöitä ja natinoita. Ja muuten autonrakennus hyvin hanskassa. Ja huoltoketjut kunnossa, toisin kuin tuossa amerikanihmeessä. Vielä kun hinnat tulis normi-ihmiselle siedettäviksi. Ja akut paremmiksi, no tuossa ylempänä olikin jo tarinaa siitä.
Miten paljon se ilmastointi haukkaa sitten? Ilmalämpöpumpuilla mennee ihan siedettäväksi?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka tuo Tesla tällä hetkellä jyrää, niin luulen, etä isot valmistajat kuitenkin potin kerää loppuviimeksi. Ei ole niitä nitinöitä ja natinoita. Ja muuten autonrakennus hyvin hanskassa. Ja huoltoketjut kunnossa, toisin kuin tuossa amerikanihmeessä. Vielä kun hinnat tulis normi-ihmiselle siedettäviksi. Ja akut paremmiksi, no tuossa ylempänä olikin jo tarinaa siitä.
Miten paljon se ilmastointi haukkaa sitten? Ilmalämpöpumpuilla mennee ihan siedettäväksi?

Saas nähdä, sähköautoissa käyttöliittymä korostuu enemmän ja Teslassa tuntuu, että ovat suunnitelleet käyttöliittymä edellä. Toisin kuin saksalaiset tai ruotsalaiset, ainakin itsellä lahoaa pää tuon Volvon softan kanssa ja ymmärtääkseni samat ongelmat vaivaavat volkkarikonsernia.

Toki olen aika biased kommentoimaan, kun tilasin Teslan kuukausi sitten.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Saas nähdä, sähköautoissa käyttöliittymä korostuu enemmän ja Teslassa tuntuu, että ovat suunnitelleet käyttöliittymä edellä. Toisin kuin saksalaiset tai ruotsalaiset, ainakin itsellä lahoaa pää tuon Volvon softan kanssa ja ymmärtääkseni samat ongelmat vaivaavat volkkarikonsernia.

Toki olen aika biased kommentoimaan, kun tilasin Teslan kuukausi sitten.
Mutta kai ”perinteiset” autovalmistajat jossain kohtaa tuota eroa tuohon käyttöliittymäänkin ottaa kiinni. Ainakin itse uskon siihen. Sitä en sitten tiedä tarkalleen, että mitä tesla tekee tällä hetkellä paremmin, kun sähkönkulutuksen saavat niin alhaalle. Uskon kyllä, että perinnevalmistajat tätäkin eroa kuroo kiinni ajan mittaan.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Mutta kai ”perinteiset” autovalmistajat jossain kohtaa tuota eroa tuohon käyttöliittymäänkin ottaa kiinni. Ainakin itse uskon siihen. Sitä en sitten tiedä tarkalleen, että mitä tesla tekee tällä hetkellä paremmin, kun sähkönkulutuksen saavat niin alhaalle. Uskon kyllä, että perinnevalmistajat tätäkin eroa kuroo kiinni ajan mittaan.
Teslan suurin ongelma on laatu. Jenkkilästä tulevat ovat jopa paljon huonompia kuin Kiinasta tulevat.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Teslan suurin ongelma on laatu. Jenkkilästä tulevat ovat jopa paljon huonompia kuin Kiinasta tulevat.
Kiinasta tulee ihan hyödykkeistä riippumatta kaikkea maan ja taivaan väliltä, rihkamaa ja premiumia. Teslan osalta laatu on parempaa kuin jenkeistä tulleet ja lisäksi tuoreemmissa vuosikerroissa on kiinnitetty viimeistelyyn muutenkin enemmän huomiota kuin mallien ensimmäisissä painoksissa.

Tässä Teslan laaduttomuusmantrassa kannattaa päivittää näkökulmia ja toisaalta on muistettava edelleen se, että se ei ole premiumbrändi sen perinteisessä merkityksessä. En nyt jaksa enää kolmatta kertaa kirjoittaa asiasta, mutta mersumiehien kannattaa pysyä edelleen siinä mersussa ja kokeilunhaluisemmat sitten istuvat Teslan rattiin. Helvetin hauska auto se on ajaa, ja se on lisäarvo siinä missä mikä muu tahansa autoiluun liittyvä tekijä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tesloista puheen ollen.

Vähän ruvennut jo miettimään aikaa Enyaqin jälkeen ja vaikka kyseessä on heittämällä paras auto, minkä olen koskaan omistanut, tuntuu että tilaa saisi silti olla enemmän. Johtuen lähinnä kahdesta lapsesta, vaunuista, kultaisestanoutajasta ja siitä reissuille otettavan tavaran järjettömästä määrästä.

Tilannehan taitaa olla se edelleen, että Teslat poisluettuna, Enyaqin 585l takaboksi on suurin, mitä sähköautoihin saa. Onko näin? Eli käytännössä, jos suurempaa haluaa, ainoa vaihtoehto samasta luokasta on Model Y.

Ja siitä päästäänkin siihen laatuun. Ja huoltokustannuksiin. Eli kannattaako merkin vaihto?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko näin?
Jos on valmis ukkoistumaan täysillä ja sietää Opelia, niin...


Enyaq taitaa autona olla kaikintavoin parempi, että niitä takaboksin litroja täytyy arvottaa aika korkealle.
 

12961

Jäsen
@iibor Opelin lisäksi on myös Sähköinen tila-auto Euniq 5 Grand Wagon (7P) - Maxus sähköautot

Toki tuossa ei ole laatua varmasti sitäkään vähää mitä Teslassa. Mitä olen ohimennen paikallisessa liikkeessä katsellut niin laatuvaikutelma huonompi kuin vuosituhannen vaihteen Seatissa.
@iibor Tuo mersun EQV on sitten vielä isompi ja laatuakin löytyy. Varusteita ilma-alustasta tuuletettuihin istuimiin.

Mulla on tuo normaaliajossa nelipaikkaisena ja tilaa muuten riittää. Eikä lasten kanssa kannata vähätellä korkeaa liukuovea, josta muksu nostetaan penkkiin. Aivan ässä parkkipaikoilla.

Saksasta löytyy vähän ajettuja joissa hinta romahtanut uudesta.

Ainoa miinus on jääkaappipakastimen aerodynamiikka ja sitä myöten kulutus. Alle 25kwh/100km on vaikea päästä, käytännön range on 330km luokkaa. Talvella hiukan, muttei dramaattisesti vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Tässä Teslan laaduttomuusmantrassa kannattaa päivittää näkökulmia ja toisaalta on muistettava edelleen se, että se ei ole premiumbrändi sen perinteisessä merkityksessä. En nyt jaksa enää kolmatta kertaa kirjoittaa asiasta, mutta mersumiehien kannattaa pysyä edelleen siinä mersussa ja kokeilunhaluisemmat sitten istuvat Teslan rattiin. Helvetin hauska auto se on ajaa, ja se on lisäarvo siinä missä mikä muu tahansa autoiluun liittyvä tekijä.
Näinhän se on. jos haluaa ajaa laadukkaammalla kulkupelillä, kannattaa hankkia sellainen.
 

hege

Jäsen
Itse kun sähkövaihtoehtoa selvitin niin yleinen Tesla kommentti oli, että auto on käyttöliittymältään, ajolta ja suorityskyvyltä ihan ykkönen (tämän voi vahvistaa kun käy ajamassa, itsellä käytetty Tesla oli pitkään listalla mukana) ja jos autossa ei ole mitään ongelmia niin homma pelaa. Haasteet tuntuivat liittyvän jälkimarkkinointiin ja siihen kun/jos jotain ongelmaa tulee niin niiden selvittäminen saattoi olla hankalaa ja aikaa vievää vaikka kyseessä ei olisi ollut mikään "high-tech" sähköjuttu vaan ihan perinteiseen autoiluun liittyvä asia.
Edelleenkin välillä tulee mietttyä, että jos sähköilykokeilu menee Kialla ok niin pitäisikö sitten päivittää Subaru käytettyyn Teslaan ihan omaksi huviksi.
 

Chieftain

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Työmatka 55 km suuntaansa, motaria siitä noin 45 km. Pidemmät reissut tehdään isolla bensa-autolla, mutta työmatka ja kauppareissut pitäisi hoitua sähköisesti.
Onko muita budjettiluokan vaihtoehtoja kuin Leaf?
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Työmatka 55 km suuntaansa, motaria siitä noin 45 km. Pidemmät reissut tehdään isolla bensa-autolla, mutta työmatka ja kauppareissut pitäisi hoitua sähköisesti.
Onko muita budjettiluokan vaihtoehtoja kuin Leaf?
Ioniq electric, e-golf, Kona electric...
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
@Ruutiveijari @Poulu Jukki @12961

Kiitos vastauksista. Kaikki varmasti hyviä autoja, mutta jäi mainitsematta, että toimintamatkan pitäisi olla enemmän kuin Enyaqissa. Eli käytännössä min. 500km. Näin ollen ilmeisesti vaihtoehdoksi jää ainoastaan tuo Model Y.

Täytyykin jo käydä koeajamassa tuota, vaikka vaihto ei olekaan ajankohtainen vielä ainakaan pariin vuoteen. Silloinhan voi toki olla jo ihan eri valikoima.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös