Sähköautoilu

  • 496 041
  • 4 583

Tuamas

Jäsen
Jep, aikalailla noin. Ranger-verkosto auttaa jonkin verran asiaa, mutta niidenkin osaamisessa on käsittääkseni vaihtelua. Fakta on kuitenkin se, että mikäli kohdalle osuu maanantaikappale, pajaruletti on tuskastuttavan hidas lukemani mukaan. Toisaalta on niitäkin, joilla korjaamokäyntejä ei ole ollenkaan ja huoltokulut rajoittuvat johonkin omatoimiseen jarruöljyjen vaihtoon.

Jälkimarkkinointi on se johon Tesla kaatuu, jos on kaatuakseen.

Velipojalla on uutena hankittu Model 3 nyt ollut julkaisusta lähtien ajossa.

Muuten tosiaan huollontarve on täysin olematonta, mutta heiltä ensin halkesi se iso kosketusnäyttö ja sitten yksi turvavöistä lopetti toiminnan mekaanisen vian vuoksi.

Sinänsä ihan perusjuttuja, joiden vaihdon pitäisi olla ja onkin muutaman tunnin juttu.

Mutta koska huoltoverkosto ja sen kapasiteetti on hyvin rajallinen ja osien saatavuus ilmeisesti vielä rajallisempaa, meni huollon varaamisesta huoltoon pääsyyn sellainen reilu neljä kuukautta.

Toki heillä onneksi viat ei estäneet ajamista, joten seurauksena oli lähinnä epämukavuutta, auton ollessa käytössä. Mutta ei ole ilmeisesti ollenkaan tavatonta, että Teslat makaavat järjestään vähintään viikkoja, jopa kuukausia, huollon pihalla odottamassa osia ja huoltoaikoja.

Luulisi että tuohonkin olisi Teslalla nohevampi ratkaisu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Tuamas
Aika vahvasti Tesla on mennyt markkinasosuus edellä ja siinä on jäänyt samalla jälkimarkkinointi laahaamaan. Onhan se kieltämättä koomista, että vaikkei huoltotarvetta varsinaisesti ole, on Suomen kokoisessa maassa vain kaksi virallista pajaa. Tietysti takuun umpeuduttua voi auton viedä mille tahansa sepälle, jos vain taidot riittävät, mutta kieltämättä itsekin kelailin hetken tuota huoltoa. No, tunne vei.
---

Tarkoitus laittaa kalvoja hiukan helmoihin ja tummentaa ikkunat sekä lyhdyt. Sisusta on jo teipattu mustaksi, myös se pappamainen puulista, mutta kuramatot ajattelin vielä uusia Vempele.fi kautta, jahka saavat tikattuja tekonahkamattoja varastoonsa. Sen jälkeen jonkin sortin pinnoite kehiin vielä maalipinnalle.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Tämä menisi tuonne Tyhmien kysymysten ketjuunkin, mutta kysytään täällä. Uskon tietäväni vastauksen, mutta pitää pelata varman päälle.

Mulla on ollut vajaan kuukauden Nissan Leaf ja tähän asti ei oo tarvinnut kuin kotilatausta. Autossa on 6.6kW laturi, Type2-pistokkeet ja Chademon pikalataus.
Työpaikalla on pihassa latausasema missä lukee max 22kW ja siinä on Type2-pistokkeet. Eikös tuosta pysty ladata Leafia? Laturi kait säätää sen latausvirran oikeaksi (max 6.6kW)?
Kotipistokkeessahan on tuo virtamäärä on rajattu 8A:iin johdossa olevalla "mollukalla" joten siitä saa vain 1.8KWh.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tämä menisi tuonne Tyhmien kysymysten ketjuunkin, mutta kysytään täällä. Uskon tietäväni vastauksen, mutta pitää pelata varman päälle.

Mulla on ollut vajaan kuukauden Nissan Leaf ja tähän asti ei oo tarvinnut kuin kotilatausta. Autossa on 6.6kW laturi, Type2-pistokkeet ja Chademon pikalataus.
Työpaikalla on pihassa latausasema missä lukee max 22kW ja siinä on Type2-pistokkeet. Eikös tuosta pysty ladata Leafia? Laturi kait säätää sen latausvirran oikeaksi (max 6.6kW)?
Kotipistokkeessahan on tuo virtamäärä on rajattu 8A:iin johdossa olevalla "mollukalla" joten siitä saa vain 1.8KWh.

Kyllä pystyy, mutta kuten itsekin sanoit, auto ottaa vastaan vain tuon 6,6kW.
 

12961

Jäsen
Moderni lestabussi. Vaan ellei pakumuotoilu pelota, tuossa tulee kyllä tilaa lapsiperheelle ihan helvetisti. Pitäisi mahtua rattaat, koirat ja mökkikamatkin jatkossa.

Hienohan tuo on. Retroudessaan astetta vähemmän pakumainen kuin tuo EQV.

Tosin on myös ulkomitoiltaan aika reilusti pienempi kuin tonniluokan pakettiautot. En osaa sanoa, onko sillä markkinan kannalta merkitystä, koska auton kantavuus jää akuston takia joka tapauksessa polttomoottorivehkeisiin verrattuna aika paljon vajaaksi. Sama ongelma toki koskee myös jälkikäteen sähköistettyä EQV:ta.

On aika erikoista, ettei ilma-alustaa ole ilmeisesti sellaisena tarjolla, että se nostaisi kokonaismassan lähemmäs henkilöauton rekisteröitävää maksimia. Nythän auton kokonaismassa on vain 2950kg ja kantavuus 650kg. Kantavuutta olisi ilmajousituksella mahdollista kasvattaa mukavuuden kärsimättä, mutta joku on ilmeisesti todennut ettei kantavuudelle olisi kysyntää.

No, eipä tuo Buzzin pakumallikaan taida olla kovin raskaaseen työkäyttöön muutenkaan ajateltu. Tuleva Transit taitaa olla Maxuksen isomman mallin jälkeen ensimmäinen rajumpi täyssähkö.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
ID Buzzin yleistymistä hillitsee aika lailla hinta, joka lienee 65-70k€. Ei tuohon perheellisillä käytännössä varaa ole, vaikka lapsiperheelle olisi mitä kätevin auto.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
ID Buzzin yleistymistä hillitsee aika lailla hinta, joka lienee 65-70k€. Ei tuohon perheellisillä käytännössä varaa ole, vaikka lapsiperheelle olisi mitä kätevin auto.
Äläs nyt, sähköautoilijat toitottaa joka paikassa että hankintahinnalla ei ole käytännössä mitään väliä, että jopa 5 000 € maksava Corolla on loppuviimeksi kalliimpi ostos kuin 60 000 € maksava sähköauto. Sillä välissä olevalla 55 000 eurolla ei siis ole merkitystä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Äläs nyt, sähköautoilijat toitottaa joka paikassa että hankintahinnalla ei ole käytännössä mitään väliä, että jopa 5 000 € maksava Corolla on loppuviimeksi kalliimpi ostos kuin 60 000 € maksava sähköauto. Sillä välissä olevalla 55 000 eurolla ei siis ole merkitystä.
Eikä sillä voi vetää edes betonilla täytettyä peräkärryä Lappiin ilman pysähdystä. Paska auto.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Olen tuossa kattellut NHL-matseja ja melkoisen huvittavaa on, että kun täällä pitäisi kaikilla olla sähköauto, niin pelien powerbreakeilla mainostetaan hirveellä volyymillä Silveradoja, Blazereita ja muita kuorma-auton kokoisia bensavehkeitä. Mutta pelastetaan me täällä maailma.

Mutta asiaan, eli nyt on sähkiksiä koeajeltu ihan urakalla. Viimeisin, eli Mazda MX-30 yllätti positiivisesti. Lähinnä esim. sisämatskujen laadulla, ajettavuudella ja alhaisella rengasmelulla. Onko muilla kokemuksia?
Lisäksi sopis ajoprofiiliin mainiosti.
Ainoa ongelma on ylikuumentunut sähkismarkkina. Esim. noista Mazdoista pyydetään 3-5000€ enemmän kuin puol vuotta sitten. Ja kaveri sais nyt eGolffista enemmän, kuin maksoi 8 kk sitten.
Ei hyvä. Ja vaikkei sillä nyt rahan puolesta välii oliskaan, niin jopa emännän mielestä mennään vielä polttiksella, kunnes markkina järkevöityy. Itse en autoo juuri tarvii.
Pösöäkin käytiin kattelemassa, mutta ei ollut 2008:a koko puljussa. Myyjä sanoi, että ne jotka tilasivat (n.1000 ostajaa) ko. Pösön Hulluilta Päiviltä, siitä tarjouksesta, joutunevat pahimmillaan venaamaan vuoden.
Onneksi aurinko paistaa, niin hyppänki tästä prätkän selkään ja unohdan hetkeksi sähkikset.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Italia-Slovenia-Kroatia -akselilla viikon saldo oli puolen tusinaa Teslaa, kun tuon määrän näkee suurin piirtein yhden korttelin varrella Helsingissä. Muita sähkäreitä en niin helposti bongaa, mutta eipä niitäkään erityisemmin tainnut olla, vaan ylivoimaisesti suurin osa autokannasta oli pieniä tai alemman keskikokoluokan dieseleitä. Sikäli hiukan kieltämättä huvitti/hirvitti, että eipä tässä paljon maailmaa pelasteta muutaman Pohjoismaan voimin. Tosin kuten olen sanonut jo aiemminkin, ekologisuus on sähkäreissä itselleni lähinnä bonus.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Italia-Slovenia-Kroatia -akselilla viikon saldo oli puolen tusinaa Teslaa, kun tuon määrän näkee suurin piirtein yhden korttelin varrella Helsingissä. Muita sähkäreitä en niin helposti bongaa, mutta eipä niitäkään erityisemmin tainnut olla, vaan ylivoimaisesti suurin osa autokannasta oli pieniä tai alemman keskikokoluokan dieseleitä. Sikäli hiukan kieltämättä huvitti/hirvitti, että eipä tässä paljon maailmaa pelasteta muutaman Pohjoismaan voimin. Tosin kuten olen sanonut jo aiemminkin, ekologisuus on sähkäreissä itselleni lähinnä bonus.
No eipä maailma pelasteta sähköautoilla muutenkaan, että siinä mielessä aivan sama. Pentti Linkolasta mallia, niin alkaa maailma pelastua. Vaikka se täysin epärealistista onkin.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eipä maailman pelastus ole se pääpointti sähköauton hankintaan, vaan rahan säästö varsinkin näillä bensan hinnoilla. Jokainen voi laskea omalla kohdallaan monessako vuodessa sähköautoilu alkaa kannattamaan. En ole koskaan edes harkinnut uutta autoa, mutta sähköauton kohdalla se voi jopa kannattaa. Vuoden joutuu nyt tosin odottamaan melkein mallia kuin mallia.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Eipä maailman pelastus ole se pääpointti sähköauton hankintaan, vaan rahan säästö varsinkin näillä bensan hinnoilla. Jokainen voi laskea omalla kohdallaan monessako vuodessa sähköautoilu alkaa kannattamaan. En ole koskaan edes harkinnut uutta autoa, mutta sähköauton kohdalla se voi jopa kannattaa. Vuoden joutuu nyt tosin odottamaan melkein mallia kuin mallia.
Kyllä. Juuri näin. Tähän vielä lisättynä polttomoottoriautoja parempi suorituskyky ja toimintavarmuus niin alkaa olla jopa perusteita ostaa uusi sähköauto.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No ei mun bensakulujen takia kannata sähköön vaihtaa, jahka tuo lataus tulee taloyhtiön halliin sitten joskus. Ajan jonkun 3 tkm vuodessa. Mitä se tekee? Viis tankillista, jos ajaa laskutoimituksen helpottamiseksi kuivaksi joka välissä, satasen laaki nykyhinnoilla.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Kyllä. Juuri näin. Tähän vielä lisättynä polttomoottoriautoja parempi suorituskyky ja toimintavarmuus niin alkaa olla jopa perusteita ostaa uusi sähköauto.
Kaikkein oleellisin on hyötysuhde. Lähes kaikki energia käytetään eteenpäin liikkumiseen. Suorituskyky on niin hetkellisesti tapissaan, että se on enemmän hetkellinen bonus.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyllä. Juuri näin. Tähän vielä lisättynä polttomoottoriautoja parempi suorituskyky ja toimintavarmuus niin alkaa olla jopa perusteita ostaa uusi sähköauto.
Tokihan polttomoottoriautot ovat nykyisellään hyvin toimintavarmoja myös. Itse olen ajanut sellaisilla nyt ehkä 350 000 km jäämättä kertaakaan tien päälle. Ja toisekseen sähköautojen toimintavarmuudesta tiedetään enemmän 5-10 vuoden kuluttua, kaikki autot kun uutena tuppaavat olemaan luotettavia.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tokihan polttomoottoriautot ovat nykyisellään hyvin toimintavarmoja myös. Itse olen ajanut sellaisilla nyt ehkä 350 000 km jäämättä kertaakaan tien päälle. Ja toisekseen sähköautojen toimintavarmuudesta tiedetään enemmän 5-10 vuoden kuluttua, kaikki autot kun uutena tuppaavat olemaan luotettavia.
Tää on totta osaltaan. Mutta sähkömoottorista ja sen toimintavarmuudesta on kyllä dataa aika monelta vuosikymmeneltä. Siitä ei varmaan kukaan ole eri mieltä. Taitaa koko maapallon sähkönkulutuksesta joku 50% mennä näiden kapistuksien pyörittämiseen. Se on huomattavasti yksinkertaisempi kuin polttomoottori. Sitten taas sähköä sähköautossa on aika lailla saman verran kuin uusissa polttomoottoriautoissakin. Periaatteessa siis akusto on ainut kysymysmerkki, mihin itsekin suhtaudun aina pienellä varauksella kun sähköautokuume nousee.

Edit. Kulutuksen osuus
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sain omani tällä viikolla ja olo on samanlainen, kun 15-vuotiaana sai mopon. Pääsisipä taas ajamaan.

Seuraavaksi pitäisi mennä opettelemaan julkista latausta johonkin.
Eikä tartte olla edes mopotaustaa. Mua on sykähdyttänyt uusi auto aina sen hetken ja satunnaisesti uuden kaverin kanssa perusherkut kerratessa. Sähköauton tapauksessa on kestänyt kohta kolme kuukautta viehätys, ja vieläkin on hauska lähteä ajamaan ihan vaikka vain kauppareissulle tai roskasäkkejä viemään. Toki viehätyksen luonne on hiukan arkimaisemmaksi muuttunut, mutta hauskuus on edelleen leimallista. Ja voima.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tää on totta osaltaan. Mutta sähkömoottorista ja sen toimintavarmuudesta on kyllä dataa aika monelta vuosikymmeneltä. Siitä ei varmaan kukaan ole eri mieltä. Taitaa koko maapallon sähkönkulutuksesta joku 50% mennä näiden kapistuksien pyörittämiseen. Se on huomattavasti yksinkertaisempi kuin polttomoottori. Sitten taas sähköä sähköautossa on aika lailla saman verran kuin uusissa polttomoottoriautoissakin. Periaatteessa siis akusto on ainut kysymysmerkki, mihin itsekin suhtaudun aina pienellä varauksella kun sähköautokuume nousee.

Edit. Kulutuksen osuus

Onkohan kuinka paljon arvioita siitä paljonko akuilla sitten lopulta tullaan pääsemään kilometrejä vai alkaako tässä olemaan isompiakin ongelmia kun takuuajat menee umpeen? Itse lähinnä sitä mietin että jos vaikka 10v päästä joka henkilöauto ja suurin osa raskaasta liikenteessä on sähköisiä ja vanhojen autojen akusto alkaa vaatia uusia akkuja että voi kyllä kova kysyntä olla tietyissä raaka-aineista... lieneekö kovempi ongelma kun fossiilisen polttoaineen riittävyys.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Onkohan kuinka paljon arvioita siitä paljonko akuilla sitten lopulta tullaan pääsemään kilometrejä vai alkaako tässä olemaan isompiakin ongelmia kun takuuajat menee umpeen? Itse lähinnä sitä mietin että jos vaikka 10v päästä joka henkilöauto ja suurin osa raskaasta liikenteessä on sähköisiä ja vanhojen autojen akusto alkaa vaatia uusia akkuja että voi kyllä kova kysyntä olla tietyissä raaka-aineista... lieneekö kovempi ongelma kun fossiilisen polttoaineen riittävyys.
Varmaan olisi, jos akun uusiminen tarkoittaisi väistämättä koko paketin uusimiesta ja vanha pistettäisiin roskiin.

Niin ei ole. Akut on olemassa vielä senkin jälkeen, kun ne otetaan viimeistä kertaa sähköautosta pois. Akkuja voidaan huoltaa ja materiaalit on vielä uusiokäytettävissä.

Tämä saattaa tulla yllätyksenä monelle polttomoottoriautojen ystävälle, mutta polttoaine on menetetty Ylijumala Entropialle aina, kun se poltetaan.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Onkohan kuinka paljon arvioita siitä paljonko akuilla sitten lopulta tullaan pääsemään kilometrejä vai alkaako tässä olemaan isompiakin ongelmia kun takuuajat menee umpeen?
Tämä kysymys itseäkin kiinnostaa. Tuollainen 500-800km max yhdellä kahvitauon pituisella latauksella lienee yleistä jo muutaman vuoden sisällä, joten sikäli moista voisi miettiäkin. Mutta kun on lueskellut noista paskoneista akuista, joiden uusiminen maksaa kymppitoneja, niin leasing olisi ainoa mahdollisuus jolla moiseen uskaltaisi koskea.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä kysymys itseäkin kiinnostaa. Tuollainen 500-800km max yhdellä kahvitauon pituisella latauksella lienee yleistä jo muutaman vuoden sisällä, joten sikäli moista voisi miettiäkin. Mutta kun on lueskellut noista paskoneista akuista, joiden uusiminen maksaa kymppitoneja, niin leasing olisi ainoa mahdollisuus jolla moiseen uskaltaisi koskea.
Akuilla on takuu. Esim. Polestarilla se on 8-vuotta. Muista merkeistä en tiedä.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Akuilla on takuu. Esim. Polestarilla se on 8-vuotta. Muista merkeistä en tiedä.
Jep. Lähinnä käytettyjen autojen kauppaa mietin. Kuka uskaltaa ostaa +5v vanhan sähköauton/pitää sitä takuun umpeutumisen jälkeen kun se on käytännössä paalikamaa siinä vaiheessa kun akku on kaput.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös