Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Sähköautoilu

  • 572 717
  • 5 054

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Huhhu... miten tämä on edes mahdollista? Bonuksia ei toki kauheasti varmasti ole. Itsellä Enyaqin täyskasko + liikennevakuutus = n. 800€/vuosi.
En huomannut kysyä mikä vakuutusyhtiö oli mutta kyllä toi kuljettajan ikä ja nollabonukset vaikuttaa paljo hintaan. Liki uusi Tesla.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Olikohan vakuutusyhtiöillä oikeasti jotain Tesla-lisää? Jotenkin muistelen lukeneeni jostain tällaista...
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Vakuutuksen hintaan kun vaikuttaa auton hinta, teho ja omistajan ikä ja paikkakunta, niin kyllä sitä helposti nuorelle ärhäkän sähköauton omistajalle kiesin vakuuttaminen tulee kalliiksi.
 

Vatso

Jäsen
Tällä hetkellä omat kulut nykyisellä autolla:

- 220€ lainanlyhennys/kk
- 200€ bensaan/kk

Katsoin ihan piruuttaan, että mitä tuollainen peugeot e-2008 vuoden vanhana kustantaisi:

- 7500€ käsiraha ja 6 vuotta lyhennyksiä
- 505€ lainanlyhennys/kk
- latausmaksut abc:llä 75€(ajoa 1500km/kk ja ymmärsin, että se olis 5€/100km)

En saa kyllä perusteltua mitenkään, että vaihtaisin nykyisen, 4 vuotta vanhan auton, tuohon pösöön. Vai missaanko nyt jotain?
Ainakin sen, että käsirahan ja lainanlyhennytksen sotkeminen suoraan kk-kuluihin ei kerro suoraan mitään, merkitsevää näiden osalta on ainoastaan auton arvonalenema omistuajalla ja sitä ei näe kk-erästä.

Siinä olet kyllä oikeassa, että kovin pienillä kilsoilla ei uusi tai uudehko sähköauto edelleenkään ole todennäköisesti halvempi verrattuna vanhaan bensa-autoon, vaikka mukaan laskettaisiin kaikki todelliset kulut. Tilanne muuttuu kuitenkin ihan toiseksi, jos vertailua tehdäänkin uusien autojen välillä, esim. uusi perus Passat 37k vs. ID4 45k, ID4 varmasti aika pienilläkin kilsoilla halvempi kokonaiskuluiltaan.

Toisaalta taas enemmän ajavilla ja kotilatauksen omaavilla käyttäjillä tulee aika nopeasti vastaan se tilanne, että uusi 50k Tesla onkin kuluiltaan melkein saman hintainen kuin se 5k Corolla.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Näitä tulee pyöriteltyä nykyisin paljon, kun oma Avensis kuluttaa melkein 8l/100km bensaa. Tulee tsekkailtua välillä esimerkiksi Nissan Leafia, että josko tulis kuukausikuluilta edullisemmaksi. Pieniä matkoja tulee 95% ajeltua, ja omakotitalossa helppo tökätä piuhaan kiinni vaikka joka kerta kun ajaa auton pihaan.

Tällä hetkellä kulut:
200e lyhennys
250e bensa
45e vakuutukset
15e pesu
5e katsastus
18e vero
50e huollot yms
= 583e / kk

Katsoin Autoleasing-sivustolta Nissan Leafia (40kw), ja siinä näytti antavan 15tkm ajoilla 48kk sopimuksella vakuutuksineen 490e/kk hinnaksi. Tuohon päälle ajoneuvovero ja sähköt + pesut niin oltaisiin jossain 560e tietämillä.

Suunnilleen siis samoihin kuukausisummiin tultaisiin. Plussana nykyisessä autossa vetokoukku ja isommat tilat. Plussana sähköautossa se, että saisi eliminoitua pois polttoaineen hintoihin liittyvän riskin.

Edit. Toki joku näkee arvoa siinä että autoa lyhennetään itselle, mutta itse en ole koskaan ajatellut asiaa siinä mielessä, vaan arvonlasku kuitenkin syö tuosta ison osan. Toki nyt eletään erikoisia aikoja, kun pari vuotta sitten ostettu Avensis näyttää olevan arvoltaan samaa luokkaa mitä ostettaessa.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Näitä tulee pyöriteltyä nykyisin paljon, kun oma Avensis kuluttaa melkein 8l/100km bensaa. Tulee tsekkailtua välillä esimerkiksi Nissan Leafia, että josko tulis kuukausikuluilta edullisemmaksi. Pieniä matkoja tulee 95% ajeltua, ja omakotitalossa helppo tökätä piuhaan kiinni vaikka joka kerta kun ajaa auton pihaan.

Tällä hetkellä kulut:
200e lyhennys
250e bensa
45e vakuutukset
15e pesu
5e katsastus
18e vero
50e huollot yms
= 583e / kk

Katsoin Autoleasing-sivustolta Nissan Leafia (40kw), ja siinä näytti antavan 15tkm ajoilla 48kk sopimuksella vakuutuksineen 490e/kk hinnaksi. Tuohon päälle ajoneuvovero ja sähköt + pesut niin oltaisiin jossain 560e tietämillä.

Suunnilleen siis samoihin kuukausisummiin tultaisiin. Plussana nykyisessä autossa vetokoukku ja isommat tilat. Plussana sähköautossa se, että saisi eliminoitua pois polttoaineen hintoihin liittyvän riskin.

Edit. Toki joku näkee arvoa siinä että autoa lyhennetään itselle, mutta itse en ole koskaan ajatellut asiaa siinä mielessä, vaan arvonlasku kuitenkin syö tuosta ison osan. Toki nyt eletään erikoisia aikoja, kun pari vuotta sitten ostettu Avensis näyttää olevan arvoltaan samaa luokkaa mitä ostettaessa.
Itelle tuli juuri somessa mainos, jossa Hyundai Konan saisi vuodeksi hintaan 399e/kk. Minusta tuo on varsin houkutteleva hinta tässä markkinatilanteessa. Mainoksen perusteella ymmärsin, että auton saisi vielä nopeastikin ilman vuoden odottelua. Tuohon hintaan saa ajaa 15tkm.
Omaan tilanteeseen tuo ei nyt enää sovi kun menin laittamaan oman patteriauton jo tilaukseen.
 
Yksi huomio ylempään listaan: en tiedä kuinka kallis pitää sähköauton olla, että mikään kasko on "muutaman tonnin". Ei taida edes Taycan riittää.
Sähköautojen kaskovakuutukset voivat olla ja ovat todella kalliita. Yllätti minutkin kun asiaa selvittelin aikanaan. Käytännössä sähköauton alhaisemmat polttoainekulut ja mahdollinen huoltojen vähäisyydestä seuraavat säästöt helposti hukkuvat vakuutuksen korkeampaan hintaan ja rengaskuluihin.

Jäi näköjään tuosta aiemmasta viestistäni vakuutusosion pohdinta kesken. Piti kirjoittaa, että jos vakuutuksia noin ylipäänsä miettii niin vakuutukset ovat niitä pakollisia ja lakisääteisiä lukuunottamatta lähes aina kuluttajan kannalta epäedullisia. Kaskot kannattaa jättää ottamatta, jos tietää että autoa käyttää vain osaava kuljettaja. Avainsana tässä säästössä on vaihtoehtoinen tuotto. Mutta menee niin ohi aiheen ettei kannata enempää tästä asiasta jatkaa.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Itse vaihdoin juuri Kia Proceed GT:n Kia e-Niroon. Vakuutuksien hinta melkein tuplaantui yli tonniin nykyisessä yhtiössäni. Autokauppiaan mukaan noissa on järkyttäviä eroja eri firmojen välillä ja itselläkin on nyt työn alla vakuutuksien kilpailutus.

On kyllä ollut ihanan halpaa ajella lyhyehköä työmatkaa. Proceed vei kylmällä koneella 10l luokkaa tuossa kaupungin läpi ajellessa ja nykyinen näyttää noin 13-14kWh/100km. Vielä kun saa niistettyä tuon vakuutuksen jotenkin järkevälle tasolle, niin ei harmita ihan niin paljoa.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olikohan vakuutusyhtiöillä oikeasti jotain Tesla-lisää? Jotenkin muistelen lukeneeni jostain tällaista...
On. Ja johtuu ihan siitä, että Tesloja ei varsinkaan pohjoisemmassa ihan joka korjaamolla korjata, ja sielläkin missä korjataan korjaaminen on kallista.

Toki Teslat ovat vielä vakuutusyhtiöiden näkökulmasta niin uusia autoja, että datan vähyydestä johtuen hinnat vaihtelevat melko hurjasti yhtiöittäin.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ainakaan Skoda Enyaqin vakuutukset eivät ole juurikaan kalliimpia kuin aiemmat uudet polttomoottori-autot. Ja puhun siis ihan superhyperkasko+liikennevakuutus -yhtälöstä.

Näin. Mulla Enyaqin vakuutus halvempi kuin edellisessä polttis-Atecassa.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Itelle tuli juuri somessa mainos, jossa Hyundai Konan saisi vuodeksi hintaan 399e/kk. Minusta tuo on varsin houkutteleva hinta tässä markkinatilanteessa. Mainoksen perusteella ymmärsin, että auton saisi vielä nopeastikin ilman vuoden odottelua. Tuohon hintaan saa ajaa 15tkm.
Omaan tilanteeseen tuo ei nyt enää sovi kun menin laittamaan oman patteriauton jo tilaukseen.
Pitääpä perehtyä. Mitähän luokkaa vakuutus on tuollaisessa, onko kellään tietoa?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suunnilleen siis samoihin kuukausisummiin tultaisiin. Plussana nykyisessä autossa vetokoukku ja isommat tilat. Plussana sähköautossa se, että saisi eliminoitua pois polttoaineen hintoihin liittyvän riskin.

Toisaalta voihan tässä käydä niinkin että polttoaineen hinta tulee alaspäin ja sähkön ylöspäin entisestään, onhan tämä vähän hankalaa kun pitäisi pystyä ennustaan maailman tilannetta ja myös mitä esim. hallituksessa ja EU tasolla päätetään ilmastoasioista. Se myös joka odottelua voisi ehkä puoltaa on että autojen tekniikka kehittyy hurjaa tahtia ja hintakin todennäköisesti uusista lähtee laskemaan heti kun komponenttipula on ohitettu, ettei välttämättä ole mitenkään huono vaihtoehto "ajaa loppuun" nykyinen auto.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
@Vatso nostikin jo asian esiin, mutta autoilun kuluja laskiessanne, muistakaa, että kk-lyhennys ei ole kulu, vaan kulua ovat auton arvon alenema sekä korko+lainanhoitomaksut.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Testimielessä, pari vuotta vanhaan Model S:ään, Superkasko kaikilla herkuilla ja 70% kaskon bonuksilla 2800€ OP:n laskurissa.

Ja sama Lähitapiolalla ~tonnin. Viime vuodelta löytyy IS:n juttu tästä, miten Pohjola ja If ylihinnoittelevat sähköautojen vakuutukset.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
On. Ja johtuu ihan siitä, että Tesloja ei varsinkaan pohjoisemmassa ihan joka korjaamolla korjata, ja sielläkin missä korjataan korjaaminen on kallista.

Toki Teslat ovat vielä vakuutusyhtiöiden näkökulmasta niin uusia autoja, että datan vähyydestä johtuen hinnat vaihtelevat melko hurjasti yhtiöittäin.

Ja kuten yllä kirjoitin, tosiaan osalla yhtiöistä on näitä "lisiä", eikä edes vain Tesla vaan kaikki sähköautot. Yleisesti ottaen sähköauton vakuuttaminen ei ole polttista kalliimpaa kuin hyvin marginaalisesti, mutta ainakin 2021 lehtivertailun mukaan Pohjola (nyk. OP) ja if olivat ihan vaan no-go sähköautojen suhteen kaikenikäisille.

Totta kai sillä 19-vuotiaalla varmasti tehokas polttomoottoriautokin maksaa, mutta tässä taas ei ole vertailuna mitään järkeä siihen listaan, mihin yllä kommentoin. Pitää verrata samalla henkilöllä saman segmentin autoa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja sama Lähitapiolalla ~tonnin. Viime vuodelta löytyy IS:n juttu tästä, miten Pohjola ja If ylihinnoittelevat sähköautojen vakuutukset.
LähiTapiolaa ensin yritinkin mutta laskuri ei suostunut antamaan hintaa. Mutta hintaerot on tosiaan varmasti isoja, ja 100k€ auton vakuuttaminen toki maksaa aina.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Toisaalta voihan tässä käydä niinkin että polttoaineen hinta tulee alaspäin ja sähkön ylöspäin entisestään, onhan tämä vähän hankalaa kun pitäisi pystyä ennustaan maailman tilannetta ja myös mitä esim. hallituksessa ja EU tasolla päätetään ilmastoasioista. Se myös joka odottelua voisi ehkä puoltaa on että autojen tekniikka kehittyy hurjaa tahtia ja hintakin todennäköisesti uusista lähtee laskemaan heti kun komponenttipula on ohitettu, ettei välttämättä ole mitenkään huono vaihtoehto "ajaa loppuun" nykyinen auto.

Ei voi käydä. Sähkön hinta voi nousta, mutta polttonesteiden hinta ei kuluttajatrendinä tule alaspäin enää koskaan. Toki juuri tämän hetken tilanteesta voi laskea - tämä on kuitenkin se markkinahäiriö.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
LähiTapiolaa ensin yritinkin mutta laskuri ei suostunut antamaan hintaa. Mutta hintaerot on tosiaan varmasti isoja, ja 100k€ auton vakuuttaminen toki maksaa aina.

Teslan vakuutushinnoissa jopa yli 1 000 euron hintaskaala – osa yhtiöistä ei vakuuta pelkästään autoa tossa jutussa siis juuri mainittu ilmiö ja Teslat. Sama koskee myös osin muita sähköautoja, niitä vain ei kannata noissa parissa yhtiössä vakuuttaa. Maksaa täysin turhasta.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Teslan vakuutushinnoissa jopa yli 1 000 euron hintaskaala – osa yhtiöistä ei vakuuta pelkästään autoa tossa jutussa siis juuri mainittu ilmiö ja Teslat. Sama koskee myös osin muita sähköautoja, niitä vain ei kannata noissa parissa yhtiössä vakuuttaa. Maksaa täysin turhasta.

Pohjolan osalta ei ainakaan omalla kohdalla pätenyt vaan oli selvästi halvin. Tai sitten Pohjolan vakuutusmyyjänä toimiva kaverini veti minulle jonkun kaikkien aikojen tarjouksen.
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kian versio autosta (e-Niro) näyttää olevan 1100€/v 70% bonuksilla Lähitapiolasta (ns täyskasko). Luulisi tämän olevan samaa luokkaa tuolla.
Mulla on juurikin Kona, ja täysillä bonuksilla ja kaikella mahdollisella täällä Lohjalla tuolle tuli hintaa 700€ Pohjolan kautta. Facebookin sähköautoiluryhmästä löytyy paljonkin vakuutusmyyjiä jotka saavan hinnan ihan erilaiseksi noihin nettilomakkeisiin verrattuna.

edittiä: Niin ja vaimolla on e2008, siihen tuli Pohjantähdeltä 600€ vuosi hintaa. Eipä nuo juuri polttisten hinnoista eroa jos jaksaa vähän kilpailutella.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Mulla on juurikin Kona, ja täysillä bonuksilla ja kaikella mahdollisella täällä Lohjalla tuolle tuli hintaa 700€ Pohjolan kautta. Facebookin sähköautoiluryhmästä löytyy paljonkin vakuutusmyyjiä jotka saavan hinnan ihan erilaiseksi noihin nettilomakkeisiin verrattuna.

edittiä: Niin ja vaimolla on e2008, siihen tuli Pohjantähdeltä 600€ vuosi hintaa. Eipä nuo juuri polttisten hinnoista eroa jos jaksaa vähän kilpailutella.

Justiinsa sain tuon ekan hinnan tilalle tarjouksen Pohjolasta tuohon 820€. Tuo alkaa olemaan jo kohtuullinen, mutta vielä kaukana vanhan hinnasta. Pitää hakea vielä parista muusta varmaan hinnat, jos jonkun euron säästäisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös