Mainos

Sähköautoilu

  • 557 238
  • 4 925

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jep. Lähinnä käytettyjen autojen kauppaa mietin. Kuka uskaltaa ostaa +5v vanhan sähköauton/pitää sitä takuun umpeutumisen jälkeen kun se on käytännössä paalikamaa siinä vaiheessa kun akku on kaput.
Kyllä kait sieltä jostain näkee akun kunnon. Jos se nyt vaikka 5 vuoden jälkeen on edelleen 90 prosenttia, niin tuskinpa se siitä yllättäen romahtaa. Vai näkeekö tuon akun kunnon vain korjaamolla? Joku tietävämpi osaa vastata.

Mutta toki ihan validi huoli. Kaiken järjen mukaan tuollaisen sähköauton elinkaari on kuitenkin vähintään sama kuin polttomoottoriauton.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jep. Lähinnä käytettyjen autojen kauppaa mietin. Kuka uskaltaa ostaa +5v vanhan sähköauton/pitää sitä takuun umpeutumisen jälkeen kun se on käytännössä paalikamaa siinä vaiheessa kun akku on kaput.

Minä olen ajatellut, että kun noita sähkövempeleitä on pukattu riittävästi markkinoille, niin eiköhän akkuasiaan ole muukin ratkaisu kuin auton tunkeminen paaliin. Luotan, että markkinatalous tuottaa tähänkin ongelmaan ratkaisun, jos ja kun ratkaisusta on bisnekseksi.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Minä olen ajatellut, että kun noita sähkövempeleitä on pukattu riittävästi markkinoille, niin eiköhän akkuasiaan ole muukin ratkaisu kuin auton tunkeminen paaliin. Luotan, että markkinatalous tuottaa tähänkin ongelmaan ratkaisun, jos ja kun ratkaisusta on bisnekseksi.
Ehkä. Toistaiseksi tuohon kuitenkin liittyy yksittäisen latauksen onnettoman kantaman lisäksi (pl. ihan premium-pelit) aika paljon epävarmuustekijöitä vrt. polttomoottorit. Uskaltaisin helposti ostaa 500k ajetun ja +10v vanhan isolla diesellillä varustetun MB:n ja luotan että saan sen myöhemmin myös myytyä, mutta en välttämättä + 5v vanhaa 200k ajettua parempaakaan sähköautoa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minä olen ajatellut, että kun noita sähkövempeleitä on pukattu riittävästi markkinoille, niin eiköhän akkuasiaan ole muukin ratkaisu kuin auton tunkeminen paaliin. Luotan, että markkinatalous tuottaa tähänkin ongelmaan ratkaisun, jos ja kun ratkaisusta on bisnekseksi.

Ratkaisu on jo nyt. Ja siihen mitä @Tadu kysyit, kuka tahansa kuluttaja näkee akun kunnon hyvin tarkkaan OBD-väylän kautta.
 

12961

Jäsen
Varmaan olisi, jos akun uusiminen tarkoittaisi väistämättä koko paketin uusimiesta ja vanha pistettäisiin roskiin.

Niin ei ole. Akut on olemassa vielä senkin jälkeen, kun ne otetaan viimeistä kertaa sähköautosta pois. Akkuja voidaan huoltaa ja materiaalit on vielä uusiokäytettävissä.

Tämä saattaa tulla yllätyksenä monelle polttomoottoriautojen ystävälle, mutta polttoaine on menetetty Ylijumala Entropialle aina, kun se poltetaan.

Itse kennotkin ovat vielä uusiokäytettävissä sellaisinaan, esimerkiksi erilaisiin varavoima- tai paikallisakkuihin. On paljon sellaisia sovelluksia, joissa energiatiheys ei ole ollenkaan niin kriittistä kuin liikkumisessa ja joissa autokäyttöön jo huonokapasiteettisella akulla on vielä paljonkin annettavaa.

Vielä tätä ei ole syntynyt, mutta sähköautojen lisääntyessä ja vanhentuessa tuohonkin syntyy jobbarikuntansa. Ihan samalla tavalla se auton ajoakku on korjauskohde kuin vaikka perinteiset automaattivaihteistot, joille on omat erikoiskorjaamonsa. Kun akkujen korjaukselle alkaa olla kysyntää, syntyy myös tarjontaa. Malli voi olla joko se, että autossa sisällä oleva akku korjataan tai sitten koko akkupaketti vaihdetaan korjattuun, jolloin vanha, kuitenkin rahan arvoinen akkupaketti menisi vaihdossa korjattavaksi tai uusiokäyttöön.

Akkukauppakin on oma olemassa oleva erikoisalansa, joka todennäköisesti on jollain tavalla mukana tämän uudenlaisen autoilun jälkimarkkinan kehityksessä. Aika näyttää.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vielä tätä ei ole syntynyt, mutta sähköautojen lisääntyessä ja vanhentuessa tuohonkin syntyy jobbarikuntansa. Ihan samalla tavalla se auton ajoakku on korjauskohde kuin vaikka perinteiset automaattivaihteistot, joille on omat erikoiskorjaamonsa. Kun akkujen korjaukselle alkaa olla kysyntää, syntyy myös tarjontaa. Malli voi olla joko se, että autossa sisällä oleva akku korjataan tai sitten koko akkupaketti vaihdetaan korjattuun, jolloin vanha, kuitenkin rahan arvoinen akkupaketti menisi vaihdossa korjattavaksi tai uusiokäyttöön.

On syntynyt, mutta vielä aika vähäisessä määrin. Testattuja korjattuja vaihtoakkuja on useisiin merkkeihin kaupan.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Teslan model S oli meidän valinta.
Polestar 2 oli pitkään se mitä mietittiin, mutta koska perheessä nämä autokaupat tehdään yhdessä, vaimo tykkäsi jotenkin enemmän Teslan S mallista. Teslan 3 oli ihan hyvä myös, mutta käytännössä isoksi ongelmaksi minulla tuli mittariston puuttuminen ratin takaa. Itsellä oli ehkä sellainen fiilis, että tottuisi varmaan joskus, mutta vaimo taas oli melkoisen varma mielipiteestä eli ei jatkoon.

Yllättävän pitkään tätä mietittiin. Prosessi otti kaikkinensa 6.kk kun asiaa mietittiin, laskettiin, kokeiltiin ja kyseltiin. Diesel hinnan nousu lienee se viimeinen sysäys. Kuitenkin yli 35 000 km ajan vuositasolla.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Uskaltaisin helposti ostaa 500k ajetun ja +10v vanhan isolla diesellillä varustetun MB:n ja luotan että saan sen myöhemmin myös myytyä, mutta en välttämättä + 5v vanhaa 200k ajettua parempaakaan sähköautoa.
Kuulostaa oudon luottavaiselta. Kukapa voisi tietää, kuinka paljon dieselautoilun verotus vielä kovenee ja polttoaineen hinta nousee. Jos kustannukset moninkertaistuu tulevaisuudessa niin kysyntä autoille voi olla aika vähäistä.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Kuulostaa oudon luottavaiselta. Kukapa voisi tietää, kuinka paljon dieselautoilun verotus vielä kovenee ja polttoaineen hinta nousee. Jos kustannukset moninkertaistuu tulevaisuudessa niin kysyntä autoille voi olla aika vähäistä.
Ei kai liikkuminen tule mihinkään loppumaan. Siksi sitä on niin kiva verottaakin. Työmatkaliikenteen, joka itselläni nykyään luokkaa kerran/3-kk toimistolle, voisi korvata julkisilla, vaikka päättäisin alkaa harrastaa sitä päivittäinkin, mutta vapaa-ajalla sellaiseen ei ole mitään mahdollisuutta. Verotus toki posketonta ja kun sähköautollu yleistyy, niin arvaan että kyllä sinnenkin vielä kaikenlaista pientä jekkua keksitään kompensoimaan siirtymän pienentämää veropottia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näyttävät 8 vuotta vanhat Leafitkin hyvin löytävän ostajansa ja taitaa arvonalenema olla pienempää kuin diesel mersuissa, jotka toki varmasti hyviä autoja ovar myöskin.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Itse olin vuosi sitten liki ostamassa kuusi vuotta vanhaa BMW i3sta (Rex), ajettu 60 000km noin - tarjous oli 17 500€ kotiintuotuna ja vastaavia oli paljon myynnissä samaan hintaan, nyt sitten kun kaivaa 5000€ enemmän kuvetta niin irtoaa sama auto. Eli kyllä vanhojenkin kysyntä noussut ja paikoin jopa hinta.
 

hege

Jäsen
Onko muuten täällä kenellekkään säköautoa odottavalle ehdotettu auton myymistä suoraan eteenpäin? Oma myyjä mainitsi, että on paljon nopean toimituksen autoista kiinnostuita myöskin markkinoilla mutta ei tietenkään spekuloinut mikä tilanne mahtaa olla syksyllä kun meidän auto kenties saapuu.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Onko muuten täällä kenellekkään säköautoa odottavalle ehdotettu auton myymistä suoraan eteenpäin? Oma myyjä mainitsi, että on paljon nopean toimituksen autoista kiinnostuita myöskin markkinoilla mutta ei tietenkään spekuloinut mikä tilanne mahtaa olla syksyllä kun meidän auto kenties saapuu.
Ei ole tuollaista vielä ehdoteltu, mutta ihan ite kyllä pohdin sellaista vaihtoehtoa, että kun oma auto toivottavasti joskus ensi talvena tulee, niin pitäisikö pistää hakureissulla heti uuden auton tilaus sisään. Tällä hetkellä näyttää siltä että ihmiset eivät malta odottaa 6-12kk autoaan, joten käytetystä voisi saada vähintään saman kuin mitä uudesta on maksanut.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Onko muuten täällä kenellekkään säköautoa odottavalle ehdotettu auton myymistä suoraan eteenpäin?
Onkohan isot autoliikkeet miten uskaltaneet ottaa riskiä ja laittaneet noita etukäteen tilaukseen. Voisi olla melkoinen markkinointivaltti, että olisi ns. hyllytavarana tarjota autoja.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Kuulostaa oudon luottavaiselta. Kukapa voisi tietää, kuinka paljon dieselautoilun verotus vielä kovenee ja polttoaineen hinta nousee. Jos kustannukset moninkertaistuu tulevaisuudessa niin kysyntä autoille voi olla aika vähäistä.
Kopsahtaa kohta sähköautoillekin tuo käyttövoimamaksu. Polttoainevero on kompensoitava jollain tavalla. Ei tällä hallikaudella.
 

Tuamas

Jäsen
On syntynyt, mutta vielä aika vähäisessä määrin. Testattuja korjattuja vaihtoakkuja on useisiin merkkeihin kaupan.

Niin, koska akustot kestävät näillä näkymin odotettua paremmin, kysynnän syntymisessä ottaa aikansa.

Leafiin, joka on se ensimmäisen sukupolven myydyin ja jossa alkaa jo olemaan vähintään mukavuussyistä akunvaihtotarvetta, on tosiaan jo Suomessakin muutama paja joihin saa akkupaketin vaihdettua ei nyt halvalla, mutta kohtuulliseen hintaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kopsahtaa kohta sähköautoillekin tuo käyttövoimamaksu. Polttoainevero on kompensoitava jollain tavalla. Ei tällä hallikaudella.
Siis käyttövoimaverohan on jo, tosin vain noin kolmasosa dieselin vastaavasta. Se nousee takuuvarmasti lähelle dieseliä siinä kohtaa, kun sähköautojen osuus kasvaa tarpeeksi suureksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä omastakin mielestä M3 on tyylikäs pirssi. Siinä missä vaikkapa Skoda Octavia tai jopa BMW:n 3-sarja ei omaa katsetta käännä, niin teslat saa jotenkin aina oman katseen kääntymään positiivisessa mielessä.
Täällä lapsiperhehelvetissä menisi niska kipeäksi jos aina päätä kääntelisi Octavian nähdessään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös