Mainos

Sähköautoilu

  • 557 238
  • 4 925

White Wolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC/DC
Sähkärit alkanu kans kiinnostelemaan josko sitä joskus pääsis semmosen laittamaan.
Onko täällä kellään kokemusta Opel Mokka-e:stä?
Mukavan näköinen pikku sähkäri ja hitusen enemmän maavaraa ku muissa vastaavissa.

Näkyy nuo leasing hinnatkin olevan aika kohtuullisia..
 

Andy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko mitään kokemuksia Audin Q4:sta? Olettaisin, että periaatteessa ihan sama peli kuin Enyaq tai ID.4, mutta onko ero samaa luokkaa kuin polttomoottoripuolellakin? Ulkonäöllisesti Q4 miellyttää itseäni eniten ja Audilla olen 10 vuotta kurvaillut. Ei uskalla mennä koeajolle, ettei tule tehtyä hulluuksia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko mitään kokemuksia Audin Q4:sta? Olettaisin, että periaatteessa ihan sama peli kuin Enyaq tai ID.4, mutta onko ero samaa luokkaa kuin polttomoottoripuolellakin? Ulkonäöllisesti Q4 miellyttää itseäni eniten ja Audilla olen 10 vuotta kurvaillut. Ei uskalla mennä koeajolle, ettei tule tehtyä hulluuksia.
Harri Salo ei ainakaan hirveästi lämminnyt suhteessa hintaan, vaan laittoi sisarukset ärjestykseen ID4, Enyaq, Q4. Eniten moitteita sai näyttö ja käyttöliittymä, mikä kieltämättä näytti aika kököltä. Alusta ja tekniikkahan noissa on sinänsä sama, ero tulee sisustan laatuvaikutelmassa, muotoilussa, infotainmentissa, ajettavuudessa, fiiliksessä ja hinnassa.



 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Andy

bart

Jäsen
Oma katse on kääntynyt nyt Volvoon. Ensi kuussa pitäs tulla etuvetoiset C40 ja XC40 liikkeisiin esittelyautoiksi. Vahvimmilla omilla listoilla on nyt tuo XC40. Vaikka neliveto onkin kiva, niin omissa ajoissa se on turha. Volvoissa vaan on tolkuttomat toimitusajat, joten kohta pitää laittaa nimeä paperiin jos meinaa tänä vuonna auton saada.
Täällä ollaan myös vahvasti harkitsemassa Volvoa ja nimenomaan etuvetoisena. Nelivetoisena tuota olen käynyt ajamassa ja omaan makuun tuntui pikkasen paremmalta kuin ID.4 GTX. Mutta mitähän negatiivista tuossa Volvossa on/voisi olla, mitä kannattaa ottaa hankinnassa huomioon? Jossain talvitestissähän ainakin C40 kanssa oli isojakin ongelmia, kun akun varaus laski liian alas. Tarkoitus olisi myös asennuttaa kotiin latausasema. Onkohan noissa oikeasti eroja vai onko sama, minkä valitsee?
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarkoitus olisi myös asennuttaa kotiin latausasema. Onkohan noissa oikeasti eroja vai onko sama, minkä valitsee?
Riippuu mitä ominaisuuksia tarvitset / haluat. Jos ihan perusmööpeli ilman energianmittausta, kuormanhallintaa jne riittää niin ei sillä kovinkaan suurta väliä ole mikä firma laitteen on valmistanut. Tärkein asia on että laite sisältää B-tyypin vikavirtasuojan, erikseen ostettuna tuollainen on halvimmillaankin lähes 200€.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Täällä ollaan myös vahvasti harkitsemassa Volvoa ja nimenomaan etuvetoisena. Nelivetoisena tuota olen käynyt ajamassa ja omaan makuun tuntui pikkasen paremmalta kuin ID.4 GTX. Mutta mitähän negatiivista tuossa Volvossa on/voisi olla, mitä kannattaa ottaa hankinnassa huomioon? Jossain talvitestissähän ainakin C40 kanssa oli isojakin ongelmia, kun akun varaus laski liian alas. Tarkoitus olisi myös asennuttaa kotiin latausasema. Onkohan noissa oikeasti eroja vai onko sama, minkä valitsee?
Vaikka en ole vielä itselle sähköautoa hankkinut, niin viime vuonna selvitettiin latausasemia taloyhtiölle. Tuttu sähkömies, joka on tehnyt paljon latausasemia, antoi kaksi suositusta: älä osta halpaa "pingpong"-asemaa, sillä sen sisäiset johdotukset ja liitokset eivät välttämättä kestä pidemmän päälle latauskuorman tuomaa rasitusta ja kannattaa hankkia asema, jossa on kiinteä latausjohto. Taloyhtiöön hankittiin sitten ruotsalaiset Garon asemat kiinteällä johdolla. Varmasti löytyy muitakin laadukkaita merkkejä, mutta tässäkin varmaan pätee vanha viisaus siitä, että köyhän ei kannata ostaa halpaa.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
kannattaa hankkia asema, jossa on kiinteä latausjohto.
Totta, ja piuhan pituus mielellään ainakin 7m niin on sitten se ja sama kummassa päässä autoa latausportti sijaitsee ja voit kuitenkin ajaa keula edellä parkkiin. Tämä siis sillä oletuksella että latauslaite on esim. seinässä kiinni katoksen päädyssä.

Mulla oli ekassa sähkärissä latausportti keulassa, joka on kyllä vihonviimeinen paikka varsinkin kun Hyundai Konassa sen luukun tiivistys ei toiminut kunnolla ja lumi pääsi sisään, muuten se oli kätevä kun sai ajettua auton keula edellä katokseen. Nykyisessä on portti vasemmalla takana joka on parempi paikka kun miettii lunta ja jäätä, mutta se aiheuttaa sen että joudun peruuttamaan auton katoseen aika ahtaaseen väliin meidän toisen kulkineen ja seinän väliin sillai että autojen väliin jää joku 20cm. Kyllähän se sinne sujahtaa tutkien ja kameran + peilien kanssa ihan hyvin, mutta keula edellä olis tietty helpompaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mutta mitähän negatiivista tuossa Volvossa on/voisi olla, mitä kannattaa ottaa hankinnassa huomioon? Jossain talvitestissähän ainakin C40 kanssa oli isojakin ongelmia, kun akun varaus laski liian alas.

Volvojen energiankulutus on ollut kovaa luokkaa joihinkin kilpailijoihin nähden. Tiedä sitten mistä johtuu.
 

12961

Jäsen
Itsellä on autotallissa voimavirtapistoke, joten ajattelin hommata ihan vain matkalaturin, niin ei tarvitse sähkömiestäkään paikalle.

Eli esimerkiksi tällaisen: Tietoset eLOAD -sähköauton latauslaite,, 11 kW, Type2 499,00

Onko kokemuksia näistä "kevyemmistä" matkalatureista?
Vastaavalla meilläkin EQV latautuu. Jos kuormanhallinnalla tai esimerkiksi laskutuskelpoisella raportoinnilla ei ole käyttöä, niin aivan käypiä pelejä kohtuuhinnalla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eivät ole aerodynaamisesti varmaankaan aivan yhtä optimaalisia kuin kilpailijat.
Toisaalta C40 on samasta puusta VAG-siskosten kanssa, mutta juuri tuo kulutus hankaa siinäkin. (Off topic: kiitos imei-vinkistä, kuuloketilaus onnistui)
---
Volvo ja Polestar ovat ulkonäkönsä puolesta tällä hetkellä ehkä parhaimmat sähkikset ja ominaisuudet näyttöä myöten kunnossa. Laatuvaikutelma sisustuksessakin lukemani mukaan Buenos. Oikeastaan niissä ei hankaa vastaan kuin tuo kulutus hiukan sekä sitten tällä hetkellä ylitsepääsemätön keskitunneli - mitä niinku helvettiä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisaalta C40 on samasta puusta VAG-siskosten kanssa, mutta juuri tuo kulutus hankaa siinäkin. (Off topic: kiitos imei-vinkistä, kuuloketilaus onnistui)
---
Volvo ja Polestar ovat ulkonäkönsä puolesta tällä hetkellä ehkä parhaimmat sähkikset ja ominaisuudet näyttöä myöten kunnossa. Laatuvaikutelma sisustuksessakin lukemani mukaan Buenos. Oikeastaan niissä ei hankaa vastaan kuin tuo kulutus hiukan sekä sitten tällä hetkellä ylitsepääsemätön keskitunneli - mitä niinku helvettiä?
Mustang Mach E on kyllä omaan makuun ulkonäöllisesti aika bueno sähkis. Tuli tällaisen perässä ajettua ja mietittyä, että ei helvetti nyt on hieno auto, tietämättö siinä vaiheessa mistä autosta on kyse. Kuvista ei oikein välity kuinka räyhäkkäältä näyttää livenä.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sähkärit alkanu kans kiinnostelemaan josko sitä joskus pääsis semmosen laittamaan.
Onko täällä kellään kokemusta Opel Mokka-e:stä?
Mukavan näköinen pikku sähkäri ja hitusen enemmän maavaraa ku muissa vastaavissa.

Näkyy nuo leasing hinnatkin olevan aika kohtuullisia..
Kun nuo PSA ja Opel yhtiöityivät, niin parhaimmillaan olisi tullut saksalaiset sähköt ja ranskalainen mukavuus. Pahaa pelkään, että päinvastoin käy.
 

bart

Jäsen
Volvojen energiankulutus on ollut kovaa luokkaa joihinkin kilpailijoihin nähden. Tiedä sitten mistä johtuu.
Jep, tästä samasta itsekin olen lueskellut. Kuinkahan paljon tuo ero sitten on esim. Enyaqiin/ID.4:ään verrattuna. Auto tulee itselle työsuhdeautona ja tuo Volvo tulee esim. noihin kahteen verrattuna sen verran edullisemmaksi, että sillä saa jonkinmoisen määrän "ylimääräistä" sähköä hankittua kuukautta kohden. Toki rangehan sitten varmaan jää lyhyemmäksi verrattuna noihin kahteen muuhun 70..80kWh:n akulla. Tällä ei sikäli ole merkitystä vaan se tulee kuitenkin riittämään 99% ajasta.

Mach E:tä kävin myös katsomassa, mutta jotenkin ei tullut siitä ahaa-elämystä. Ulkonäkö kyllä ihan mallikas, mutta jokin siinä tökki vastaan.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Tällä ei sikäli ole merkitystä vaan se tulee kuitenkin riittämään 99% ajasta.
Miten noissa sähköautoissa kapasiteetti esim. 5 vuoden kuluttua. Itse jotenkin kuitenkin siihen isoon kapasiteettiin aina kallistuisin. Id4 unelmissa nelivetoversiona, vielä kuitenkin hinta ja sen myötä arvonalenema arveluttaa
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten noissa sähköautoissa kapasiteetti esim. 5 vuoden kuluttua. Itse jotenkin kuitenkin siihen isoon kapasiteettiin aina kallistuisin. Id4 unelmissa nelivetoversiona, vielä kuitenkin hinta ja sen myötä arvonalenema arveluttaa
Kukaan ei voi sähköautojen arvonalenemaa ennustaa. Tosin tällä hetkellä käytetyt Enyaqit myydään kalliimmalla kuin mitä niistä on uutena maksettu. Eli ostajia on enemmän kuin autoja. Oma arvio, että bensavehneiden hinnat tippuvat nopeammin, mutta saa nähdä.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Oma arvio, että bensavehneiden hinnat tippuvat nopeammin, mutta saa nähdä.
Jep, bensa-autoa en uskaltaisi, enkä hybridiä. Nyt ajoa tulee n. 40t vuodessa ja päivittäin sellainen 180km. Sähköauto olisi siis ideaali kustannusten puolesta. Kuitenkin 150t ajettu diesel-veturi kannattanee ajella melko loppuun. Tosin kumeen edessä auton vaihdolle löytyy aina myös järkiperustelut
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mustang Mach E on kyllä omaan makuun ulkonäöllisesti aika bueno sähkis. Tuli tällaisen perässä ajettua ja mietittyä, että ei helvetti nyt on hieno auto, tietämättö siinä vaiheessa mistä autosta on kyse. Kuvista ei oikein välity kuinka räyhäkkäältä näyttää livenä.
Samaa mieltä. Harmi vaan, että tavaratila niin pieni. Sama juttu EV6:n kanssa, muuten voisi olla varteenotettava vaihtoehto, muttei noin pienellä kontilla sovellu omiin tarpeisiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

hege

Jäsen
Nyt on tullut sähkäreitä kierrettyä katselemassa tuo saabikkaan tilalle ja rouvaa miellyttäisi eninten Skoda ja Kia, itse meinasin venailla vielä kesään ja katsoa miten markkina muuttuu kun Toyota ja Nissan tulee markkinoille ja oikeastaan oma ajatus on ollut katsoa erityisesti miltä Subarun Solterra nyt sitten vaikuttaa (vaikka periaatteessa on varmaan aika samanlainen kuin Toyota) niin saisi Outbackille kaverin. Kovasti kun todellista tarvetta rangen yms. suhteen mietti niin päätyi lopputulemaan, että plugari vaiheen voi jättää välistä kun normaaliajot eli sellaiset mitä tehdään tyyliin kerta/viikkoon on 90% alle 150km suuntaansa niin homma on sähköllä tehtävissä varsin helposti. Lomamatkailu ja erityisesti talven skimba-hommat on sitten erikseen mutta sen takia pihaan jääkin tuo Outback suksiboxeineen, ainakin toistaiseksi.

Tuttu kaveri kauppailee Skodia ja sanoi, että ostajan kannalta markkina hyvin todennäköisesti paranee kun erityisesti Toyota ja Nissan tulee mukaan peliin näillä uusilla malleilla ja myyjän kulta-aika alkaa olla ohi, kertoi ett vuosi 2021 oli helppoa auton jakelua liki ”ota tai jätä” ehdoilla kun tarjontaa oli vähemmän ja kaikilla samat toimitus haasteet. Mutta mikäs täällä on viisaampien ajatus asiasta?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vaikka tämä nyt on jo vähän vanhoja uutisia, niin ensimmäisen vuoden hybridin käytön tilastot valmistuivat juuri menneenä heinäkuuna. Keskikulutus oli 2,2 litraa satasella eli pyöreästi voisi sanoa, että 2/3 ajoista ollut sähköllä ja 1/3 bensalla. Pirun tyytyväinen olen autoon ollut, mutta siitä huolimatta olen pari kertaa vilkuillut keski-euroopan täyssähköjen tarjontaa. Vielä ei ole sopivia kompromissejä hinnan ja ominaisuuksien suhteen löytynyt eikä toisaalta ole tarvettakaan, mutta selvä asia on että seuraava auto tulee olemaan sähkäri.

ps. pirun mukavaa pitkän tauon jälkeen lukea asiallista keskustelua sähköautoilusta. Kun viime aikoina on lukenut lähinnä somen kommenttiosioita, niin on niin perhanan kyllästynyt näihin "niin mutta voiko ajaa hangosta ivaloon peräkärryn kanssa -25 asteen pakkasessa ilman kusitaukoja" -bensalenkkareihin.
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kyllä sitä vaan huomaa joka päivä, että oma kaukosäädin käsi tekee tepposet ja huomaa katsovansa koeajovideoita eri sähköautoista. Sähköautokuume tällä hetkellä 37,5 astetta, eli ainakin varma asia on se, että seuraava autohankinta on sähkäri. Koskaan en yhdeltä istumalta jaksa ajaa autolla yli 200 kilometriä joten ei kyllä pitäisi isoja haasteita tulla vastaan.

Ainut ehkä tulevaisuuden haaste voisi olla latausinfran kehittyminen ja sen perässä pysyminen lisääntyneen sähköautokannan kanssa. Ei sekään ole mukavaa jos joutuu tunnin odotella latauspaikkaa huoltoasemilla. Tämä siis ei välttämättä edes tule olemaan ongelma, mutta teoriassa voisi olla ainakin mahdollista.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt on tullut sähkäreitä kierrettyä katselemassa tuo saabikkaan tilalle ja rouvaa miellyttäisi eninten Skoda ja Kia, itse meinasin venailla vielä kesään ja katsoa miten markkina muuttuu kun Toyota ja Nissan tulee markkinoille ja oikeastaan oma ajatus on ollut katsoa erityisesti miltä Subarun Solterra nyt sitten vaikuttaa (vaikka periaatteessa on varmaan aika samanlainen kuin Toyota) niin saisi Outbackille kaverin. Kovasti kun todellista tarvetta rangen yms. suhteen mietti niin päätyi lopputulemaan, että plugari vaiheen voi jättää välistä kun normaaliajot eli sellaiset mitä tehdään tyyliin kerta/viikkoon on 90% alle 150km suuntaansa niin homma on sähköllä tehtävissä varsin helposti. Lomamatkailu ja erityisesti talven skimba-hommat on sitten erikseen mutta sen takia pihaan jääkin tuo Outback suksiboxeineen, ainakin toistaiseksi.

Tuttu kaveri kauppailee Skodia ja sanoi, että ostajan kannalta markkina hyvin todennäköisesti paranee kun erityisesti Toyota ja Nissan tulee mukaan peliin näillä uusilla malleilla ja myyjän kulta-aika alkaa olla ohi, kertoi ett vuosi 2021 oli helppoa auton jakelua liki ”ota tai jätä” ehdoilla kun tarjontaa oli vähemmän ja kaikilla samat toimitus haasteet. Mutta mikäs täällä on viisaampien ajatus asiasta?

2022 tulee vielä olemaan myyjän kulta-aikaa, kun toimitusongelmat jatkuvat. Ehkä 2023 on sitten eri tilanne. Toyotan ja Nissanin mallit ovat harmittavasti samaa Suv-mallia kuin muillakin. Itse kaipaisin perhekäyttöön sopivampaa, eli reilumpaa tavaratilaa. Nyt on oikeastaan vain Enyaq, missä ei tarvitse tehdä tilan kanssa kompromissia. ID Buzzia odotan mielenkiinnolla, voisiko tuollainen pikkupaku tulla kysymykseen perinteisen farmarin tilalle?
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Tässä jo mietin tarjoushaukkana, että pitäisikö pistää saman tein kahden sähkärin tilaus sisään. Myisi sitten heti autojen saapumisen jälkeen lokakuussa toisen pois hyvää ylihintaan.
En nyt ehkä tuollaiseen keinotteluun lähde, mutta kyllähän tämä aika mahdollistaisi hyvinkin sen, että voisi vaihtaa autoa vuoden välein, eikä käytännössä juurikaan häviäisi auton arvon laskua.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä jo mietin tarjoushaukkana, että pitäisikö pistää saman tein kahden sähkärin tilaus sisään. Myisi sitten heti autojen saapumisen jälkeen lokakuussa toisen pois hyvää ylihintaan.
En nyt ehkä tuollaiseen keinotteluun lähde, mutta kyllähän tämä aika mahdollistaisi hyvinkin sen, että voisi vaihtaa autoa vuoden välein, eikä käytännössä juurikaan häviäisi auton arvon laskua.
Ainakin toisen forumin perusteella jotkut ovat tosiaan laittaneet ”vanhan” Enyaqin eteenpäin ja uuden tilaukseen halvemmalla. Erikoinen tilanne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös