Sähköautoilu

  • 496 167
  • 4 583

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sinänsä joltain Polestarilta vähän kummallista jos sössivät brändimielikuvaansa kymmeniä prosentteja isommalla kulutuksella kuin kilpailijat.
Tämäpä. Sähköautoilussa kuitenkin tärkeintä saada aikaiseksi pienin mahdollinen kulutus, koska kuluttajia kiinnostaa sähköauton toimintasäde ja pieni kulutus on tehokkain tapa lisätä sitä. Akuston kokoa ei nimittäin voi loputtomiin lisätä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Paras kWh/km taitaa kyllä oikeasti olla siinä 2017 Ioniqissa.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC

Sähköautojen latausluukut jäätyvät talvella kiinni toisin kuin ilmeisesti bensatankin korkit. Avoinna oleva luukku on myös alttiina jalankulkijoille. Kaikkea sitä saakin lukea. Mietin onko tuo huumoria, mutta ei taida olla.
Mulla jäätyi eilen omassa hybridissä latausluukku kaksi kertaa kiinni. Kävin kaksi kertaa "sulattelemassa" autoa läheisen kauppakeskuksen parkkihallissa. Auto on jo kerran ollut yön yli marmoritiskin hallissa sulattelussa, jonka yhteydessä laittoivat jotakin ainetta lukkomekanismiin. Auttoi noin kuukauden ajan ja nyt taas sama ongelma.

Laitan viikonloppuna sähköpostia autonvalmistajan osoitteeseen ja kysyn, että mitä tehdään. Samalla ilmoitan, että tulen harkitsemaan hinnanalennusvaatimuksen esittämistä, jos asiaa ei saada kuntoon.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Voiko erot johtua regenin toteutuksesta/hienostuneisuudesta, ts onko se ainoa "liikkuva osa" sähköauton voimalinjassa? Toisaalta onhan Volvollakin hybridejä ollut jo pitkään, eli kummaa jos eivät tätä osaisi. Sinänsä joltain Polestarilta vähän kummallista jos sössivät brändimielikuvaansa kymmeniä prosentteja isommalla kulutuksella kuin kilpailijat.
Joo, siis moottoreiden ja tehoelektroniikan osalta tuossakaan ei mielestäni voi olla mitään mikä varsinaisesti selittäisi merkittäviä eroja. On kuitenkin jo niin vanha juttu teollisuuspuolelta.

Mutta sitten en tosiaan tunne sähköautopuolta niin hyvin että miten jarruttaessa moottoria ohjataan. Eli oletan että jarrupoljinta painettaessa ensisijaisesti jarrutus tapahtuu moottoreilla, jotta saadaan mahdollisimman paljon energiasta talteen ja "perinteiset" jarrut hoitavat sitten tarvittaessa ylikuormitustilanteet eli jos tarvitaan enemmän jarrutustehoa kuin mitä voidaan tasasuunnata akkuihin. Onkohan se näin? Jolloin sitten tuossa ohjauksessa voi olla jotain eroja ja toiset hoitavat sen energiatehokkaammin kuin toiset.
Tai itseasiassa menee myös mitoituspuolelle. Eli onko toisilla mitoitettu isommat komponentit, jolloin on mahdollista jarruttaa isommalla sähköteholla. Ja tietenkään ylimitoitus ei ole kustannustehokasta, joten siinä pääsee taas halvemmalla jos käyttää pienempiä komponentteja.
 

Tuamas

Jäsen
Mutta sitten en tosiaan tunne sähköautopuolta niin hyvin että miten jarruttaessa moottoria ohjataan. Eli oletan että jarrupoljinta painettaessa ensisijaisesti jarrutus tapahtuu moottoreilla, jotta saadaan mahdollisimman paljon energiasta talteen ja "perinteiset" jarrut hoitavat sitten tarvittaessa ylikuormitustilanteet eli jos tarvitaan enemmän jarrutustehoa kuin mitä voidaan tasasuunnata akkuihin. Onkohan se näin?

Sen mitä on itse Teslan sähköisellä voimalinjalla ajanut, niin sitähän ajetaan käytännössä normiliikenteessä yhdellä polkimella, eikä jarrupoljinta käytetä kuin poikkeustilanteissa.

Eli kaasupolkimen nosto hidastaa autoa merkittävästi aktivoiden regenin ja jarrupolkimesta sitten operoidaan ihan perinteisesti jarruja (joita ei tosin juurikaan tarvita, olettaisin muuten että noissa jarrulevyjen ja palojen ongelmat käytön puutteen takia tullevat olemaan potentiaallnen huoltoa vaativa kohde).
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: TAM

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Sen mitä on itse Teslan sähköisellä voimalinjalla ajanut, niin sitähän ajetaan käytännössä normiliikenteessä yhdellä polkimella, eikä jarrupoljinta käytetä kuin poikkeustilanteissa.

Eli kaasupolkimen nosto hidastaa autoa merkittävästi aktivoiden regenin ja jarrupolkimesta sitten operoidaan ihan perinteisesti jarruja (joita ei tosin juurikaan tarvita, olettaisin muuten että noissa jarrulevyjen ja palojen ongelmat käytön puutteen takia tullevat olemaan potentiaallnen huoltoa vaativa kohde).
Okei eli tosiaan silloin saadaan kaikki mahdollinen energia talteen. Eli vasta jos painetaan jarrua, niin aletaan "hukkaamaan" energiaa. Tai tietenkin muutenkin tulee häviöitä, mutta siis jarrupoljinta painettaessa vasta hukataan ylimääräistä energiaa.

Jos muilla valmistajilla homma toimii samalla lailla, niin sitten tuossakaan ei voi olla suuria eroja energiankulutuksen kannalta. Ellei ole tehty jotain todella huonoja ratkaisuja.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Okei eli tosiaan silloin saadaan kaikki mahdollinen energia talteen. Eli vasta jos painetaan jarrua, niin aletaan "hukkaamaan" energiaa. Tai tietenkin muutenkin tulee häviöitä, mutta siis jarrupoljinta painettaessa vasta hukataan ylimääräistä energiaa.

Jos muilla valmistajilla homma toimii samalla lailla, niin sitten tuossakaan ei voi olla suuria eroja energiankulutuksen kannalta. Ellei ole tehty jotain todella huonoja ratkaisuja.
Ainakaan testivideoiden perusteella tämä ”One pedal driving” ei toimi jokaisessa autossa kovin hyvin. Teslassa taitaa olla parhaimmistoa, eli siinä ei tarvisi paljon jarruja käyttää. En vain jaksa uskoa, että sekään selittäisi yksittäisenä tekijänä mitään 30-40% eroa sähkönkulutuksessa. Mutta varmaahan se on, että nämä erot tulevat kaventumaan nopeastikin, kun puhutaan kuitenkin huomattavasti yksinkertaisimmista vehkeistä kuin polttomoottoriautot.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: TAM

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainakaan testivideoiden perusteella tämä ”One pedal driving” ei toimi jokaisessa autossa kovin hyvin. Teslassa taitaa olla parhaimmistoa, eli siinä ei tarvisi paljon jarruja käyttää. En vain jaksa uskoa, että sekään selittäisi yksittäisenä tekijänä mitään 30-40% eroa sähkönkulutuksessa. Mutta varmaahan se on, että nämä erot tulevat kaventumaan nopeastikin, kun puhutaan kuitenkin huomattavasti yksinkertaisimmista vehkeistä kuin polttomoottoriautot.
Monissa ei regenin tehoa pysty säätämään, eli on vain yksi asetus, VAG:lla ja PSA:lla ainakin näin. Ja se ei pysäytä autoa eli one pedal driving ei onnistu. Kyse ei tietenkään ole siitä että se ”ei toimisi kovin hyvin” vaan sitä ei koettu tarpeelliseksi. Teslassa toki toimii halutessa mutta riippuu omista asetuksista.

Itse en koe tätä minään isona asiana mutta voihan se olla, että one pedal drivingiin tottumisen jälkeen siitä ei haluaisi enää luopua.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Monissa ei regenin tehoa pysty säätämään, eli on vain yksi asetus, VAG:lla ja PSA:lla ainakin näin. Ja se ei pysäytä autoa eli one pedal driving ei onnistu. Kyse ei tietenkään ole siitä että se ”ei toimisi kovin hyvin” vaan sitä ei koettu tarpeelliseksi. Teslassa toki toimii halutessa mutta riippuu omista asetuksista.

Itse en koe tätä minään isona asiana mutta voihan se olla, että one pedal drivingiin tottumisen jälkeen siitä ei haluaisi enää luopua.
Kyllä käsittääkseni VAG:n Skoda Enyaqissa voi regenin tehoa säätää. Ei tosin portaattomasti, vaan oliko siinä kolme vai neljä asetusta valittavissa ratin pedaaleista.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Monissa ei regenin tehoa pysty säätämään, eli on vain yksi asetus, VAG:lla ja PSA:lla ainakin näin. Ja se ei pysäytä autoa eli one pedal driving ei onnistu. Kyse ei tietenkään ole siitä että se ”ei toimisi kovin hyvin” vaan sitä ei koettu tarpeelliseksi. Teslassa toki toimii halutessa mutta riippuu omista asetuksista.

Itse en koe tätä minään isona asiana mutta voihan se olla, että one pedal drivingiin tottumisen jälkeen siitä ei haluaisi enää luopua.
Joo voit olla oikeassa. En niinkään edes halunnut ottaa kantaa siihen, että miten se eri merkeillä toimii vaan ennemminkin siihen, että on vaikea uskoa, että se toiminnallaan toisi 30-40% paremman kulutuksen. Jos näin olisi, niin eiköhän se kaikilla merkeillä olisi jo täysillä käytössä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä käsittääkseni VAG:n Skoda Enyaqissa voi regenin tehoa säätää. Ei tosin portaattomasti, vaan oliko siinä kolme vai neljä asetusta valittavissa ratin pedaaleista.

Totta, kirjoitin epäselvästi, joissain VAG:n autoissa on vain D/B valinta, eikä B:ssä eri tasoja, ID.3:ssa ainakin näin. Se on sitten makuasia haittaako se.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
ID5 näyttää ilmaantuneen myyntiin kaikessa hiljaisuudessa. Se ja sisarmallinsa Skoda Enyaq Coupen edustavat omaan silmääni tämän hetken parasta muotoilua, vaikka tiedän kyllä että ei tuokaan kaikkia sytytä. Itse pidän pyöreistä ja selkeistä linjoista, sopii hyvin molempiin tuo kaareutuva persus. Oikeastaan noissa VAG:n sporttisisaruksissa ei häiritse enää kuin tuo näyttö sekä mahdollisesti hipaisusäätimet. Jälkimmäinen lukemani perusteella, edellinen ihan puhtaasti siksi, että näyttää niin samalta kuin Octaviassa.

Ja siis tuo gtx lähinnä kiinnostaa ID.5 GTX | Volkswagen Suomi
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
ID5 näyttää ilmaantuneen myyntiin kaikessa hiljaisuudessa. Se ja sisarmallinsa Skoda Enyaq Coupen edustavat omaan silmääni tämän hetken parasta muotoilua, vaikka tiedän kyllä että ei tuokaan kaikkia sytytä. Itse pidän pyöreistä ja selkeistä linjoista, sopii hyvin molempiin tuo kaareutuva persus. Oikeastaan noissa VAG:n sporttisisaruksissa ei häiritse enää kuin tuo näyttö sekä mahdollisesti hipaisusäätimet. Jälkimmäinen lukemani perusteella, edellinen ihan puhtaasti siksi, että näyttää niin samalta kuin Octaviassa.

Ja siis tuo gtx lähinnä kiinnostaa ID.5 GTX | Volkswagen Suomi
Oma sähköautokuume lähti liikkeelle juuri volkkareista ja onhan tuo vitonen aika tyylikäs kapine. Sähkövolkkareissa närästää kuitenkin se, että itselle tärkeät varusteet eli hyvä penkki ja kunnon valot tulee mukaan vasta Max-varustetasolla ja silloin taas ollaan hinnastossa aika isoissa lukemissa. Oma katse on kääntynyt nyt Volvoon. Ensi kuussa pitäs tulla etuvetoiset C40 ja XC40 liikkeisiin esittelyautoiksi. Vahvimmilla omilla listoilla on nyt tuo XC40. Vaikka neliveto onkin kiva, niin omissa ajoissa se on turha. Volvoissa vaan on tolkuttomat toimitusajat, joten kohta pitää laittaa nimeä paperiin jos meinaa tänä vuonna auton saada.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen viime aikoina huomannut, että Tesloja on nykyään takseinakin. Onko tämä uusi ilmiö vai olenko vain huomannut asian myöhään?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuli noissa jo ennen koronaa istuttua. Toki määrä on nyt lisääntynyt, joten sikäli osuvat silmään useammin.

Okei, näin arvelin. Tämä ehkä heijastelee yleistä elintasoa. Stadin keskustassa noita Tesla-takseja näkyy nykyään yhä enemmän, mutta tuskin niitä hirveästi missään Vantaalla on. Siellä vetää Ahmed tai Mohammed vanhalla Corollalla.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jos täys sähköistä kuljetinta harkitsisin, nin Toyotan bZ4X voisi olla sellainen. No, tämä voi olla ajankohtainen 2-3 vuoden kuluttua kun vaihdan tämän uuden hybridin. Toki silloin on jo uusia malleja eri varusteilla saatavilla, ja ehkäpä edullisempaan hintaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
ID5 näyttää ilmaantuneen myyntiin kaikessa hiljaisuudessa. Se ja sisarmallinsa Skoda Enyaq Coupen edustavat omaan silmääni tämän hetken parasta muotoilua, vaikka tiedän kyllä että ei tuokaan kaikkia sytytä. Itse pidän pyöreistä ja selkeistä linjoista, sopii hyvin molempiin tuo kaareutuva persus. Oikeastaan noissa VAG:n sporttisisaruksissa ei häiritse enää kuin tuo näyttö sekä mahdollisesti hipaisusäätimet. Jälkimmäinen lukemani perusteella, edellinen ihan puhtaasti siksi, että näyttää niin samalta kuin Octaviassa.

ID.5 vaan on jonkun verran pienempi kuin nelonen. Ihan hauskan näköinen sinänsä.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen viime aikoina huomannut, että Tesloja on nykyään takseinakin. Onko tämä uusi ilmiö vai olenko vain huomannut asian myöhään?

Turun alueella niitä on pari ollut viime vuosina. Aika vähissä kuitenkin vielä ovat. Itseäni nuo Turun teslat lähinnä ihmetyttävät, koska näyttävät aika usein seisovan sairaaloiden taksiasemillä. Niistä kuitenkin tulee usein todella pitkiä kyytejä. Itse en ainakaan voi edes harkita, koska omassa käytössä kilometrejä tulee aivan liikaa.
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Okei, näin arvelin. Tämä ehkä heijastelee yleistä elintasoa. Stadin keskustassa noita Tesla-takseja näkyy nykyään yhä enemmän, mutta tuskin niitä hirveästi missään Vantaalla on. Siellä vetää Ahmed tai Mohammed vanhalla Corollalla.
Lentokentällä operoivilla yhtiöillä pitää olla joku sähkö / muu eko -kiintiö, muuten sinne ei ole asiaa. Eiköhän Lähitaksi ole tämän huomioinut ja Mohamned pääsee myö ajelemaan sähköllä.
 

hege

Jäsen
Yhden Tesla-taksarin kanssa juttelin syksyllä kun oli pätkä milloin pystyi matkustamaan. Kaveri sanoi, että pk-seudulla ajot on usein aika lyhkäsiä niin akkujen kanssa ei ongelmia ja käyttökustannukset on/oli kuulemma selvästi pienemmät kuin edellisessä Mersussa. Sanoi kyllä myös, että Teslan oma huoltopalvelu on äärimmäisen heikko ja kaiken mitä voi teettää muualla kannattaa tehdä muualla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
ID.5 vaan on jonkun verran pienempi kuin nelonen. Ihan hauskan näköinen sinänsä.
Ei käsittääkseni kuitenkaan numeroiltaan merkittävästi pienempi, olikohan takaboksi 15 litraa pienempi ja takapenkin kohdalta katon sisäkorkeus sentin tuon kaarevuuden vuoksi. Voi olla, että muistan väärin, nämä lähinnä joidenkin videoiden perusteella muisteltuja.

Enemmän sitten tekee tuo takaboksin muoto. Tosin omassa käytössä ei ole vaikutusta, koska mitään rattaita tai vastaavia ei matkassa ole.

Niin, ja miinuslistalle myös se, ettei frunkia ole. Tosin ei mikään kohtuuton miinus, sitä ennen ottaisin kunnolliset painikkeet.
 
Okei, näin arvelin. Tämä ehkä heijastelee yleistä elintasoa. Stadin keskustassa noita Tesla-takseja näkyy nykyään yhä enemmän, mutta tuskin niitä hirveästi missään Vantaalla on. Siellä vetää Ahmed tai Mohammed vanhalla Corollalla.
Hauskana nyanssina, tässä kun itse hiljaittain sähköautoiluun siirtyneenä ja pikalatureilla notkuneena, niin yllättävän paljon teslan ratissa olen nähnyt nimenomaan ei-valkoisen miehen - sekä taksi, että ei taksipuolella.

Johtunee tietysti siitä, että valkoiset tesla-massimiehet latailee kotona, me köyhemmät norkoillaan ulkoisilla pikalatureilla, etenkin lidlin ilmaisilla, joissa Tesla-ahmed on yleisin näky.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Taitaa itsellä alkaa myös loppuvuonna täyssähköily. Onko kellään suositella latausasemaa, jossa on energiamittari vakiona ja applikaatio, josta saa muodostettua raportin ladatusta määrästä jne
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös