Sähköautoilu

  • 496 167
  • 4 583

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
2022 tulee vielä olemaan myyjän kulta-aikaa, kun toimitusongelmat jatkuvat. Ehkä 2023 on sitten eri tilanne. Toyotan ja Nissanin mallit ovat harmittavasti samaa Suv-mallia kuin muillakin. Itse kaipaisin perhekäyttöön sopivampaa, eli reilumpaa tavaratilaa. Nyt on oikeastaan vain Enyaq, missä ei tarvitse tehdä tilan kanssa kompromissia. ID Buzzia odotan mielenkiinnolla, voisiko tuollainen pikkupaku tulla kysymykseen perinteisen farmarin tilalle?

Meillä vastaava tilanne, että tarvitaan isot tilat. Toukokuussa pitää uusi auto hankkia, niin todnäk otan jonkun käytetyn dieselkoslan vuoden liisarilla ja elättelen toiveita tilavammalta (ja järkevämmän hintaisista) sähköautoista vuodelle 2023.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ainakin toisen forumin perusteella jotkut ovat tosiaan laittaneet ”vanhan” Enyaqin eteenpäin ja uuden tilaukseen halvemmalla. Erikoinen tilanne.
Eikös Skodissa ollut sama tilanne jo muutama vuosi sitten, eli uusista käytetyistä pyydettiin nettiautossa kovempia hintoja kuin mitä uudet samanvuotiset maksoivat. Pitkät toimitusajat saivat ilmiön aikaan. Ja tietysti myös naapurinskodanhimo.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös Skodissa ollut sama tilanne jo muutama vuosi sitten, eli uusista käytetyistä pyydettiin nettiautossa kovempia hintoja kuin mitä uudet samanvuotiset maksoivat. Pitkät toimitusajat saivat ilmiön aikaan. Ja tietysti myös naapurinskodanhimo.
Voi olla. En silloin "seuraillut" skeneä. Nytkin vaan kun uutta autoa odottelen.

Toimitusajat kyllä pitkiä Skodalla. Siihen nähden kun kaikki menee kaupaksi ihmettelen, että Enyaqin listahinnasta (auto, varusteet + talvirengassetti Skodan aluvanteilla) sai tosiaan tingittyä noin 8 prosenttia pois. Enpä tosin valita.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Toimitusajat kyllä pitkiä Skodalla. Siihen nähden kun kaikki menee kaupaksi ihmettelen, että Enyaqin listahinnasta (auto, varusteet + talvirengassetti Skodan aluvanteilla) sai tosiaan tingittyä noin 8 prosenttia pois. Enpä tosin valita.
Lienee kyse jälleenmyyjämarkkinoillakin kyse kiristyneestä ja jo olemassa olevasta kilpailusta. Esimerkiksi suuren asiakasvolyymin Uudellamaalla kohtuu lyhyen säteen sisällä on jo monen monta Skoda-jälleenmyyjää, joten kilpailu on kovaa jo pelkästään siitä minkä merkin ja mallin kuluttaja valitsee, mutta myyjän omalle kukkarolle ehdottomasti myös siitä, valitseeko ostaja hankintapaikaksi juuri heidän liikkeensä vai kivenheiton päässä sijaitsevan naapurijobbarin.

Auton alkuperäinen myyjähän (VW-konserni) on kaikille sama. Hankintahinnat jälleenmyyjille saattavat olla jo eri, johtuen e. kokonaisostomääristä, mutta tämän lisäksi täällä pohjolassa jälleenmyyjien myyntitavoitteet voivat olla hyvinkin erilaisia. Toinen myy mielummin isomman määrän autoja pienemmällä katteella, kun taas toinen tyytyy pitämään hinnan kiinni listahinnassa, jolloin kauppaa ei synny määrällisesti niin paljoa, mutta viivan alle jää reilumpi siivu yksittäisestä autosta.

Summa summarum, mukavan hinnanalennuksen olet saanut raavittua Tsekkipelistä. Erotuksellahan ostaa litratolkulla menovettä. Ai niin mutta eihän...
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tänään esitelty Skoda Enyaq Coupe (RS) iV. Skodalla lupaillaan ensimmäisiä autoja Suomeen jo kesäksi 2022.

Coupe RS iV saa pienemmän 62 tai suuren 82 kilowattitunnin (netto: 77 kWh) akuston. Isomman avulla ennakoitu WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka tullee olemaan 545 kilometriä. Kyseessä on nelivetoinen ja 220 kilowattia tehoa tarjoileva sporttiversio. Ja toisille ehkä se tärkein: Tavaratilaksi ilmoitetaan 570 litraa.

On nätti. Me like.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onhan tuo kivannäköinen. Sanotaan nyt näin, ettei ainakaan hillitse autokuumeen oireilua. Tehot jäävät esim. Volvo C40:stä, mutta ehkä hintakin, ja toisaalta sisätilat ovat edelleen hyvät, käytännössä kuin perus-Enyaqissa. Ja kai arjessa pärjää 300 hevosellakin, kun menee puolta vähemmälläkin parhaillaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

"Kaikki sähköautot ovat automaattivaihteisia"

Iltapäivälehtien autoasiantuntijat ovat kyllä päteviä.

Tänään esitelty Skoda Enyaq Coupe (RS) iV. Skodalla lupaillaan ensimmäisiä autoja Suomeen jo kesäksi 2022.

Coupe RS iV saa pienemmän 62 tai suuren 82 kilowattitunnin (netto: 77 kWh) akuston. Isomman avulla ennakoitu WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka tullee olemaan 545 kilometriä. Kyseessä on nelivetoinen ja 220 kilowattia tehoa tarjoileva sporttiversio. Ja toisille ehkä se tärkein: Tavaratilaksi ilmoitetaan 570 litraa.

On nätti. Me like.

Tämä on kyllä todella hyvän näköinen. Paljon parempi perä kuin perus Enyaqissa. "Harmi", että tässä elämäntilanteessa pitää msaaennä käytäntö edellä, niin saa perus Enyaq kelvata. Nelivetona siinäkin kuitenkin ihan riittävät tehot. :)
 
Viimeksi muokattu:

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tänään esitelty Skoda Enyaq Coupe (RS) iV. Skodalla lupaillaan ensimmäisiä autoja Suomeen jo kesäksi 2022.

Coupe RS iV saa pienemmän 62 tai suuren 82 kilowattitunnin (netto: 77 kWh) akuston. Isomman avulla ennakoitu WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka tullee olemaan 545 kilometriä. Kyseessä on nelivetoinen ja 220 kilowattia tehoa tarjoileva sporttiversio. Ja toisille ehkä se tärkein: Tavaratilaksi ilmoitetaan 570 litraa.

On nätti. Me like.

Tähänhän vois todeta, että nätti auto tuo Skoda, mut silti se on VAAN Skoda.

Pitäis kaiketi itsekin vaihtaa sähkävempaimeen, mut kun vielä ei ole tullut tarpeeksi hyvännäköistä vastaan

Edit: Siis tuo VAAN sana unohtui tuosta (paha moka).
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pitäis kaiketi itsekin vaihtaa sähkävempaimeen, mut kun vielä ei ole tullut tarpeeksi hyvännäköistä vastaan
Tämä on tosiaan hyvä argumentti. Itellä sama.
En pysty käsittämään tuota Skodan fetissiä omia sähkärien keulalle bemarin munuaislookia. Minusta eilen kun klikkasin tuota googlen kuvahakua niin osassa (vanhempia?) kuvia keula oli vielä toisenlainen ja paremmannäköinen.
Muutenkaan en ole mikään möhköcoupe-fani, joku X6 on ehkä toiseksi kammottavin auto mitä on. En lämpene, vaikka sinänsä toki upee katakombikupee ysiysi on näiden kaikkien coupe-suvien kantaisä.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on tosiaan hyvä argumentti. Itellä sama.
En pysty käsittämään tuota Skodan fetissiä omia sähkärien keulalle bemarin munuaislookia. Minusta eilen kun klikkasin tuota googlen kuvahakua niin osassa (vanhempia?) kuvia keula oli vielä toisenlainen ja paremmannäköinen.
Muutenkaan en ole mikään möhköcoupe-fani, joku X6 on ehkä toiseksi kammottavin auto mitä on. En lämpene, vaikka sinänsä toki upee katakombikupee ysiysi on näiden kaikkien coupe-suvien kantaisä.
Noissa coupen esittelykuvissa taitaa olla se valomaski keulalla. Vakiomaski on kokomusta ja varmasti vähemmän BMW:n tyylinen.
 

hege

Jäsen
Nyt on sitten käyty useampiakin sähköautoja testaamassa, tosin lähinnä kokoluokkaa ID4/Inoniq 5/EV6/Enyaq ja oikeastaan nyt sitten kiinnostaisi kuulla muiden kommentteja siitä onko nelivedosta iloa vai ei (erityisesti kitkoilla). Etuveto Saabin ja sitten neliveto-Subarun osalta (millä nyt siis mennään) ero on kyllä selvä nelivedon eduksi kun sillä ei ole tarvinnut miettiä lähteekö pihasta ylä- vai alamäen suuntaan tai kumpaa kautta kiertää himaan tullessa mutta moni taas sanonut että painavampi sähkäri menisi paremmin liukkaalla kuin perinteinen bensa-mobiili. Eli millaisia kokemuksia on neli- ja kaksipyörävedoista?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt on sitten käyty useampiakin sähköautoja testaamassa, tosin lähinnä kokoluokkaa ID4/Inoniq 5/EV6/Enyaq ja oikeastaan nyt sitten kiinnostaisi kuulla muiden kommentteja siitä onko nelivedosta iloa vai ei (erityisesti kitkoilla). Etuveto Saabin ja sitten neliveto-Subarun osalta (millä nyt siis mennään) ero on kyllä selvä nelivedon eduksi kun sillä ei ole tarvinnut miettiä lähteekö pihasta ylä- vai alamäen suuntaan tai kumpaa kautta kiertää himaan tullessa mutta moni taas sanonut että painavampi sähkäri menisi paremmin liukkaalla kuin perinteinen bensa-mobiili. Eli millaisia kokemuksia on neli- ja kaksipyörävedoista?
Enyaqin kohdalla perustelin nelivedon itselleni (ja vaimolle) jo sillä, että saa 60 lisähevosvoimaa ja auton jälleenmyyntiarvoakin tuo neliveto todennäköisesti nostaa ainakin melkein hintansa verran. Autoa en ole vielä saanut, niin käyttökokemuksia ei ole antaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Outsider

Jäsen
Aika herkästi takaveto on jumissa, jos lumityöt on tekemättä, mutta muuten pärjää ihan normaalisti. Teho tulee sähkömoottorista sen verran äkkiä ulos, että heijaaminen ei onnistu samaan tapaan kuin polttomoottori vehkeillä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulla oli edellinen auto neliveto nastoilla, nyt takaveto Enyaq alla. Aika helposti meinaa lähteä lipsumaan jäisissä risteyksissä kun vanha lähti kelissä kuin kelissä nätisti. En osaa sanoa miten iso ongelma tuo nyt on, itse olen jo tuohon tottunut enkä ole mihinkään jumeihin jäänyt. Tilatessa ei ollut vielä nelivetoja saatavilla, muuten olisin varmaan ottanut mutta en nyt kauheasti voi sanoa kaipaavani. Ei kehä kolmosen sisällä ole kauheasti päiviä jolloin tuosta olisi oikeasti pitomielessä hyötyä.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Noin 6kk ajellu teslan model s:llä ja täytyy sanoa, että on sitten paska auto toimivuuden osalta. Kuukauden verran on tänä aikana toiminut ilman vikoja. Nyt epäillys vikakoodien perusteella on, että akusto meni paskaks. Toki toivon, että akuto olis entinen, koska takuuta siihen on vielä pari viikkoa.

Noin 3kk sitten tilasin enyaqin sportlinen, nelivedolla ja 80kWh akulla, 10kk toimitusaika ja ilmeisesti edelleen on 10kk toimitusaika, kun asiaa tovi sitten kyselin.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Vaikka oonkin jo hieman henkisesti sähköautoistunut, niin tänään alkoi vit... ketuttaa sähköauto.
Koska tiellä missä ajoin ei oo väliä, mutta voi ilmeisesti tapahtuu missä tahansa:
Ajan jonossa illan hämärtyessä. 80 alueella, mutta jono kulkee 40-50 km/h. No siinäpä ajelin, keli ihan ok, mutta tie sellainen, että ohitus melko hankalaa. Yksi kerrallaan siinä edessä ohittelivat, kunnes tuli mun vuoro ja näin syyn miksi 30 auton letka köröttää pikkuhiljaa eteenpäin...no siellä sähköauto (ei mainita merkkiä) painelee ilman valoja jollain virransäästömoodilla. Toivottavasti tapa ei yleisty.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Noin 6kk ajellu teslan model s:llä ja täytyy sanoa, että on sitten paska auto toimivuuden osalta. Kuukauden verran on tänä aikana toiminut ilman vikoja. Nyt epäillys vikakoodien perusteella on, että akusto meni paskaks. Toki toivon, että akuto olis entinen, koska takuuta siihen on vielä pari viikkoa.

Noin 3kk sitten tilasin enyaqin sportlinen, nelivedolla ja 80kWh akulla, 10kk toimitusaika ja ilmeisesti edelleen on 10kk toimitusaika, kun asiaa tovi sitten kyselin.
Eikös siinä räjäytetyssä Teslassa todettu huollossa akuston olevan hajalla. Tekniikan ostaneen miehen mukaan vika oli ollut jossain liittimen kosteudessa ja akusto oli ok. Juuri luin sen jutun missä se asensi tekniikkaa mersuun ja mietin, että onhan huolto ollut hyvin kartalla. Ilmeisesti menty vikakoodien mukaan enempää tutkimatta. Sinulla toki takuu turvana.

Linkin takana juttu mikä on maksumuurin takana. Itse luin jostain ilmaiseksi kun tuli fasessa vastaan.
Teslan tekniikka mersuun
 
Viimeksi muokattu:

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eikös siinä räjäytetyssä Teslassa todettu huollossa akuston olevan hajalla. Tekniikan ostaneen miehen mukaan vika oli ollut jossain liittimen kosteudessa ja akusto oli ok. Juuri luin sen jutun missä se asensi tekniikkaa mersuun ja mietin, että onhan huolto ollut hyvin kartalla. Ilmeisesti menty vikakoodien mukaan enempää tutkimatta. Sinulla toki takuu turvana.

Linkin takana juttu mikä on maksumuurin takana. Itse luin jostain ilmaiseksi kun tuli fasessa vastaan.
Teslan tekniikka mersuun

Siinä räjäytetyssä teslassa oli muistaakseni akun kanss niin, että kolmas osapuoli oli asentanut siihen isomman akuston tms, jonka johdosta Tesla ei halunnut periaatteessa autoon koskea. Olisivat lopulta kai korjanneet sen, mutta se olisi vaatinut lisää mittauksia ym ym, jonka takia hinta kohosi pilviin. Tää oli mun muistaakseni miten asia meni, voin kyllä olla väärässä, kun en ihan ajatuksella asiaa silloin lukenut.

Juu, mulla on takuuta akulle vielä vajaa 2 viikkoa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: vsmo

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Siinä räjäytetyssä teslassa oli muistaakseni akun kanss niin, että kolmas osapuoli oli asentanut siihen isomman akuston tms, jonka johdosta Tesla ei halunnut periaatteessa autoon koskea. Olisivat lopulta kai korjanneet sen, mutta se olisi vaatinut lisää mittauksia ym ym, jonka takia hinta kohosi pilviin. Tää oli mun muistaakseni miten asia meni, voin kyllä olla väärässä, kun en ihan ajatuksella asiaa silloin lukenut.

Juu, mulla on takuuta akulle vielä vajaa 2 viikkoa.
Ok. Saattaa olla että oli jotain muutoksia tehty ja siksi tilanne meni noin. Itselle jäi ainoastaan tuo mieleen, että akusto oli ok ja siirrettiin sellaisenaan mersuun. Tosin kahdessa osassa kun oli niin iso.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ok. Saattaa olla että oli jotain muutoksia tehty ja siksi tilanne meni noin. Itselle jäi ainoastaan tuo mieleen, että akusto oli ok ja siirrettiin sellaisenaan mersuun. Tosin kahdessa osassa kun oli niin iso.

Juu, molemmat taisi olla oikeassa. Eli akustoon oli tehty muutoksia, mutta akusto tosiaan oli kunnossa ja vika oli tuo kosteus jossain liittimessä. Ja Tesla ei halunnut akkuun koskea, kun oli muutoksia tehty
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nissan Leafia lähdettiin katsomaan, Tesla Model 3:lla ajelin kotiin. SR+ 2021 eli ilmalämpöpumppu, tiivistetyt ikkunat ja parannetut valot sekä chrome delete. Hauskahan tuolla oli ajella, mun käytiin lenkillä. Nyt sitten vain armoton opiskelu, että saa nuo toiminnot haltuun.

Kesänakit pitää ostaa vanteineen. Jos on teslailijoita paikalla, saa antaa vinkkiä. 235/40/19 ajattelin.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täytyy kyllä sanoa, että on tällä palstalla rahamiehiä. Hattua päästä, kaikenmaailman ökyautoja ostellaan, mulla ei riitä kassa. Eikä noissa nykyisissä edelleenkään riitä ominaisuudet omaan käyttöön. Ehkä sitten lottovoiton jälkeen vois ostaa sellaisen, missä riittää kyvyt. Mielenkiinnolla kyllä luen kommentteja omistajilta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Täytyy kyllä sanoa, että on tällä palstalla rahamiehiä. Hattua päästä, kaikenmaailman ökyautoja ostellaan, mulla ei riitä kassa. Eikä noissa nykyisissä edelleenkään riitä ominaisuudet omaan käyttöön. Ehkä sitten lottovoiton jälkeen vois ostaa sellaisen, missä riittää kyvyt. Mielenkiinnolla kyllä luen kommentteja omistajilta.
Jokainen ajettu sata kilometriä tuo kotiin 4e kaasuun verrattuna ja 8-10e bensaan verrattuna. Korona-ajan kilometreillä tuo tarkoittaa kaasu-Octaviaan enää 50 euron eroa lyhennyksessä, mikä olkoon puhtaasti turhamaista ajamisen ilosta maksettua löysää. Kilsat tuskin koronasta putoavat kuitenkaan. Onhan se ihan hauska fiilis, että näin nelikymppisenä lähtee ajelemaan ihan huvikseen. Viimeksi sama fiilis oli kortin saatuani.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Millaiseen latausratkaisuun olette päätyneet, jatkiksen sähköilijät? Mulla homma hoituu parhaillaan sukomatkalaturilla, mutta voimavirtapistoke on katoksen kulmalla ja siihen voisi aseman ostaa. Toisaalta saman tarpeen voi tyydyttää pelkällä johdolla muutaman satasen halvemmalla.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Millaiseen latausratkaisuun olette päätyneet, jatkiksen sähköilijät? Mulla homma hoituu parhaillaan sukomatkalaturilla, mutta voimavirtapistoke on katoksen kulmalla ja siihe voisi asema ostaa. Toisaalta saman tarpeen voi tyydyttää pelkällä johdolla muutaman satasen halvemmalla.
Itse kuulisin myös mielelläni kokemuksia. Mulla myös voimavirtapistoke hollilla, joten sitä hyödyntämällä päässee helpoiten.

Tätä on kehuttu: CTEK Njord Go -latauslaite, CEE, 11 kW, Type2 749,00

Varmaan tulee tuo hankittua kun auton saa jos ei parempaa löydy. Mukavaa jos latausta saisi hallittua etänä ja lataustehoa rajoitettua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös