Näitä kahta tullut mietittyä, mutta tarkkaa analyysia eroista en ole tehnyt kun tässä vielä varmaan ainakin puolisen vuotta on aikaa kunnes auton saa. Molemmat varmaan ajavat asiansa. Jos joku haluaa suositella toista niin kiinnostaisi.@Tadu Wallen latureita on myös kehuttu ja Harri Salon tubekanavalla on koodi, jolla saa toimituskulut sekä 10% alennuksen laitteista.
Oliko se sen auton vika, että kuski on idiootti?Vaikka oonkin jo hieman henkisesti sähköautoistunut, niin tänään alkoi vit... ketuttaa sähköauto.
Koska tiellä missä ajoin ei oo väliä, mutta voi ilmeisesti tapahtuu missä tahansa:
Ajan jonossa illan hämärtyessä. 80 alueella, mutta jono kulkee 40-50 km/h. No siinäpä ajelin, keli ihan ok, mutta tie sellainen, että ohitus melko hankalaa. Yksi kerrallaan siinä edessä ohittelivat, kunnes tuli mun vuoro ja näin syyn miksi 30 auton letka köröttää pikkuhiljaa eteenpäin...no siellä sähköauto (ei mainita merkkiä) painelee ilman valoja jollain virransäästömoodilla. Toivottavasti tapa ei yleisty.
Tuskinpa. Funtsin vaan verrattuna polttikseen, että sillä lienee helpompaa ennakoida, ettei joudu tollaseen tilanteeseen ilostuttamaan muuta liikennettä.Oliko se sen auton vika, että kuski on idiootti?
Minä latailen Model 3:sta BMW Flexible Fast Chargerilla. Vastaava kuin tuo Teslan oma sukolaturi, mutta saa myös voimavirtapään ja näin ollen 11kw lataustehon. Säädän autosta sitten virtaa tarvittaessa pienemmälle. Saa BMW:n tiskiltä hieman reilulla 500 eurolla.Millaiseen latausratkaisuun olette päätyneet, jatkiksen sähköilijät? Mulla homma hoituu parhaillaan sukomatkalaturilla, mutta voimavirtapistoke on katoksen kulmalla ja siihen voisi aseman ostaa. Toisaalta saman tarpeen voi tyydyttää pelkällä johdolla muutaman satasen halvemmalla.
Minkä ikäinen ässä sulla on?Noin 6kk ajellu teslan model s:llä ja täytyy sanoa, että on sitten paska auto toimivuuden osalta. Kuukauden verran on tänä aikana toiminut ilman vikoja. Nyt epäillys vikakoodien perusteella on, että akusto meni paskaks. Toki toivon, että akuto olis entinen, koska takuuta siihen on vielä pari viikkoa.
2014 vuoden, 197tkm ajettu. Jälkeenpäin lueskellu, että noissa on kai hiukan huonot akut.Minkä ikäinen ässä sulla on?
Jees, tässä humanistina alkaa itsellekin aueta, että eipä tässä hirveästi säätelyä tarvitse, kun eniten sähköä kuluttaa joku astianpesukone. Tää on kyllä ihan hyvä projekti siltäkin kannalta, että aikoinaan ei fysiikka kuulunut lempiaineisiin ja nyt on ihan hyvä motivaattori kerrata peruskoulun oppimäärä kaikenmaailman insinööripaskasta. Edellinen kaikella rakkaudella todettuna ja itselleni keskaria näyttäen.Minä latailen Model 3:sta BMW Flexible Fast Chargerilla. Vastaava kuin tuo Teslan oma sukolaturi, mutta saa myös voimavirtapään ja näin ollen 11kw lataustehon. Säädän autosta sitten virtaa tarvittaessa pienemmälle. Saa BMW:n tiskiltä hieman reilulla 500 eurolla.
Joo, tuon perusteella ei kannata ainakaan koko brändiä dumata, vaikka onhan tuohon tekniseen kikkailuun omat sudenkuoppansa mahtunut matkalle. Taannoin serkkuni ajeli Y:nsä ilman lämmitystä 250 kilsaa kotiin, kun lämpöpumpun anturi meni alle 20 asteen pakkasessa sekaisin. Oli kuulemma viileää. Sitten taas kääntöpuolena se, että eilen päivitin vekottimen ja mukaan tuli uusia toiminnallisuuksia kuin johonkin kännykkään. Sellaiseksi tuo toimintafilosofialtaan pitäisi kai enemmän mieltääkin.2014 vuoden, 197tkm ajettu. Jälkeenpäin lueskellu, että noissa on kai hiukan huonot akut.
Kyllä mää oon sen dumannu ja vaikea enää kenenkään mun mielipidettä muuttaa. 6kk omistuksen aikana huolettomia päiviä ollut noin kuukauden verran. Noin 3kk ollut pajalla ja on siis edelleen. Yli 6000€ on ollut remonttikustannukset ja aito kuitenkin 40000€ auto. Edellinen auto oli passat, 500tkm ajettu ja noin 400€/vuosi meni huoltoihin ja korjauksiin. Ja ikää autolla oli huomattavasti enemmän.Joo, tuon perusteella ei kannata ainakaan koko brändiä dumata, vaikka onhan tuohon tekniseen kikkailuun omat sudenkuoppansa mahtunut matkalle. Taannoin serkkuni ajeli Y:nsä ilman lämmitystä 250 kilsaa kotiin, kun lämpöpumpun anturi meni alle 20 asteen pakkasessa sekaisin. Oli kuulemma viileää. Sitten taas kääntöpuolena se, että eilen päivitin vekottimen ja mukaan tuli uusia toiminnallisuuksia kuin johonkin kännykkään. Sellaiseksi tuo toimintafilosofialtaan pitäisi kai enemmän mieltääkin.
Joo, ymmärrän hyvin vitutuksen. Ehkä peilaan tätä siihen, että 2014 vuosimallin S noilla kilsoilla oli jo lähtöjään riskiostos. Oma M3 oli toki hiukan kalliimpi kuin tuo sun, mutta samalla akkutakuu omistusaikani yli (todennäköisesti) ja perustakuutakin vielä kolme vuotta.Kyllä mää oon sen dumannu ja vaikea enää kenenkään mun mielipidettä muuttaa. 6kk omistuksen aikana huolettomia päiviä ollut noin kuukauden verran. Noin 3kk ollut pajalla ja on siis edelleen. Yli 6000€ on ollut remonttikustannukset ja aito kuitenkin 40000€ auto. Edellinen auto oli passat, 500tkm ajettu ja noin 400€/vuosi meni huoltoihin ja korjauksiin. Ja ikää autolla oli huomattavasti enemmän.
Ite tilasin Enyaqin ja toivottavasti sillä pystyisi myös ajamaan.
Teslan tapauksessa se oli ehkä hivenen riski ostos, mutta yleisesti ottaenhan tuon ikäinen auto noilla kilometreillä ei ole riski. Työkaverilla vuoden vanha m3, joka kävi myös ilppiongelmien takia huollossa.Joo, ymmärrän hyvin vitutuksen. Ehkä peilaan tätä siihen, että 2014 vuosimallin S noilla kilsoilla oli jo lähtöjään riskiostos. Oma M3 oli toki hiukan kalliimpi kuin tuo sun, mutta samalla akkutakuu omistusaikani yli (todennäköisesti) ja perustakuutakin vielä kolme vuotta.
Serkulla myös ässä vm 2017, eikä ongelmia. Yyssä tuo uusien lämpöpumppujen tyyppivika, joka ilmenee kovilla pakkasilla. Varmasti uusiakin Tesloja on täysiä paskoja, mutta sitten on niitäkin, jotka ajelevat vanhoilla tyytyväisinä.
Perusbrändien etu on huoltoverkosto. Itseäni lähinnä mietitytti Teslan haukuttu huolto, mutta koska paperit on jo tehty, en jaksa sitä enempää enää kelailla. Naattia makkaraa!
Joo, huoltopistettä kyllä löytyy, mutta ainakin PK-seudulla Citroen-huolloilla on ongelmana työvoima tai siis sen puuttuminen, täys-sähköille pitää tietty olla omat luvat ja koulutukset ja jokaisella mekaanikolla niitä ei ole.Perusbrändien etu on huoltoverkosto.
En nyt suosittele, kun en tiedä Enyaqin etähallintaa, mutta päädyin hommaamaan Torista uudenveroisen 11kw-kaapelin koko keskuksen sijaan. Ainakin Teslan sovelluksella saa säädettyä latausajankohtaa sekä virran voimakkuutta, enkä koe tarvetta erilliselle laitteelle varsinkaan, kun tuo irtosi 300 euroon vrt. uuden johdon hinnat saati keskuksen. Voi lisäksi napata helposti mukaan, jos matkakohteessa on voimavirtaa tarjolla.Näitä kahta tullut mietittyä, mutta tarkkaa analyysia eroista en ole tehnyt kun tässä vielä varmaan ainakin puolisen vuotta on aikaa kunnes auton saa. Molemmat varmaan ajavat asiansa. Jos joku haluaa suositella toista niin kiinnostaisi.
Millaiseen latausratkaisuun olette päätyneet, jatkiksen sähköilijät? Mulla homma hoituu parhaillaan sukomatkalaturilla, mutta voimavirtapistoke on katoksen kulmalla ja siihen voisi aseman ostaa. Toisaalta saman tarpeen voi tyydyttää pelkällä johdolla muutaman satasen halvemmalla.
Joo, aika hidasta oli sukolla, ja vaikka moni tuota ihan tyytyväisenä tekeekin, otin 11 kw kaapelin. Varsinkin kun vv-pistoke on meillä paremmassa paikassa kuin tuo tolppa, josta vedin aluksi sukolla. Neljä ja puoli tuntia 0-->100% ja pari tuntia 30-->80% eli ehtii vaikka saman illan aikana pidemmällekin.Lataillaan myös sukomatkalaturilla modatusta lämpötolpanpistokkeesta :D maksetaan kiinteää 5e latausvastiketta kuussa, joten halpaa kuin saippua vaikkakin hidasta.
@Tadu Enyaqin latausvirran rajoittaminen onnistuu myös etänä.
Varmasti juuri näin. Kun ajoa tulee se 200km/ päivä, niin kyllä tuo korotus oikeasti jo kirpaisee ja keikauttaa kannattavuutta sähkön puolelle. Kyllä itsellä taas sähköautokuume nostatti päätään, mutta tein laskelmia, että vielä ei tauloudellisesti näillä hinnoilla ole kannattavaa autoa vaihtaa. Paljosta ei ole enää kiinni, mutta sähköauton korkeahko hankintahinta yhdessä arvonaleneman kanssa pitää vielä kiinni dieselin katkussa.Myytävien sähköautojen määrä nettiautossa vähentynyt n. 15% viimeisen muutaman viikon aikana. Venäjän hyökkäyksen myötä kallistuneet bensa ja diesel sysänneet autoilijat vaihtamaan polttikset sähköön? Voin kyllä kuvitella, että moni on jo pidempään seurannut sähköautomarkkinaa ja ollut kiikunkaakun päätöksen kanssa kunnes nyt tuli hyvä syy vaihtaa.
Paljon laskit sähköauton arvonalenemaksi? Nythän esimerkiksi vuoden vanhoja Enyaqqeja myydään korkeammalla hinnalla kuin mitä niistä on maksettu. Tokihan tuo ei tule jatkumaan, mutta aika hankala arvioida arvonalenemat tuleville vuosille. Tuskinpa ne sähkön ja vaikka bensiinin välillä samat tulevat olemaan...Varmasti juuri näin. Kun ajoa tulee se 200km/ päivä, niin kyllä tuo korotus oikeasti jo kirpaisee ja keikauttaa kannattavuutta sähkön puolelle. Kyllä itsellä taas sähköautokuume nostatti päätään, mutta tein laskelmia, että vielä ei tauloudellisesti näillä hinnoilla ole kannattavaa autoa vaihtaa. Paljosta ei ole enää kiinni, mutta sähköauton korkeahko hankintahinta yhdessä arvonaleneman kanssa pitää vielä kiinni dieselin katkussa.
Seuraava auto kuitenkin on vääjäämättä sähköinen, ihan jo mukavuuden takia.
Se tosiaan vaikea tässä markkinatilanteessa arvioida. Nyt kun toimitusajat pitkiä, niin arvon jopa nousevat, mutta toisaalta kilpailun kiristyessä, voi hinnat tippua nopeastikin. Laskin arvonaleneman sekä nykyiselle autolleni, että uudelle sähköautolle 15 prosentilla.Paljon laskit sähköauton arvonalenemaksi?