Sähköautoilu

  • 498 578
  • 4 586

Undrafted

Jäsen
Ihmiselle, joka tavannut ostaa autonsa käytettynä hintaan 10-20k€ ei muutamaan vuoteen taida olla tarjolla täyssähkökäytettyä? Samaan aikaan saamme lukea arvioita, miten polttoaineen hintaa tullaan lähivuosina nostamaan. Ymmärrän hyvin, jos ihmiset huolestuvat liikkumisensa kulujen suhteen. Itsellä varsin hyvä tilanne pienikulutuksellisen hybridin kanssa ja vuotuiset kilometritkin niin pienet, ettei polttoaineen hinnankorotukset sotke elämääni. Voin rauhassa katsella useamman vuoden, että mihin suuntaan tekniikka kehittyy ja millaista tarjontaa aikanaan markkinoilta löytyy.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihmiselle, joka tavannut ostaa autonsa käytettynä hintaan 10-20k€ ei muutamaan vuoteen taida olla tarjolla täyssähkökäytettyä?
Riippuu ihan mitä hakee. Ihan upouuden Dacian taitaa pian saada. Esim käytetyn Bemarin myös. Leafeja ym on vaikka kuinka tuossa himtaluokassa. Ja tietysti ihmisten pitää myös oppia käyttämään taskulaskinta, kun autoilun hinta muodostuu eri tavalla kuin ennen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt on koeajo ID4:llä takana, ensimmäiset sähköautokilometrit itselle. Ihan positiiviset fiilikset jätti vaikka ei mitään maatamullistavaa, tilaa oli hyvin, suorituskyky riittävä, ei mikään raketti kuitenkaan. Kaupunkiajossa hiljainen, valoista lähtiessä oudoksutti alkuun kun kone ei hurahtanutkaan käyntiin vaan maisema alkoi vaihtua. Vauhdikkaammassa menossa rengasäänet kyllä kuului sisälle, 19-tuuman kitkat näytti olevan alla. Poppivehkeet tuntui vähän heppoisilta, en tiedä oliko säädöistä kiinni vai onko omassa vaan niin paljon paremmat, en kyllä ole mikään hifisti mutta pehmeämpi ääni nykyisessä. Range oli lähtiessä n. 380km (Lämpötila n. +1'C), tippui heti parkkikselta lähtiessa --> 372km ja ajattelin että nopeasti tippuu mutta loput reilu 30km range tippui samaa tahtia ajettujen kilometrien kanssa ja siihen mahtui kaupunkiajoa, reipasta maantievauhtia (110km/h) ja muutamia vähän räväkämpiä kiihdytyksiä. Ratinlämmitys ja penkinlämmitys alkuun pienellä päällä kunnes huomasin sammuttaa. Valikon käyttö oli ihan sujuvaa vaikka ero nykyiseen on aika merkittävä, vaatisi kyllä hieman opettelua.

Yhteenvetona voisi sanoa ettei nyt mitään ihan älytöntä kiimaa aiheuttanut mutta kyllä sähköauton hommaaminen alkaa tuntua entistä houkuttelevammalta. Sisarmalli Enyaq kuitenkin kiinnostaa enemmän, sen sisätilojen muotoilu vaikuttaa minun silmiin paremmalta. Ja tuosta muotoiluista johtuen ainakaan Ioniq 5 ei kiinnosta täällä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Sisarmalli Enyaq kuitenkin kiinnostaa enemmän, sen sisätilojen muotoilu vaikuttaa minun silmiin paremmalta.

Varmaan se pitää Enyaqin koeajoa odotellessa ID.4 koeajaa myös, mutta minuakin enemmän kiinnostaa Enyaq. Muotoilu ja vakiovarusteiden laajuus näyttelee aika isoa osaa tässä. Muotoilu tosin ehkä enemmän vaimon silmissä, mutta kyllä omaankin silmään Enyaq istuu paremmin.

Ioniq 5 jollain perverssillä tavalla kiinnostaa myös muotoilun osalta, mutta toki myös muutenkin. Samaten Model Y tekisi mieli vielä koeajaa ennen päätöstä. Hinnan puolesta ei varsinkaan Model Y vielä vakavassa harkinnassa ole, vaikkakin @DAF in mainitsema Teslan sivujen mainio hintaosio, joka siis näyttää varsinaisen hinnan sekä hinnan arvioitujen säästöjen jälkeen, vähän avasikin enemmän tuota sähköautoilun kokonaiskustannuksia verrattuna polttiksiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Valmistajat investoivat kaiken sähköön, koska se on valmistajien kannalta paras nähtävissä oleva tekniikka.

Sähköautoissa on merkittävästi vähemmän liikkuvia osia, kun polttomoottori, vaihteisto ja valtaosa voimansiirrosta jää pois. Jos ja kun akustojen hinta jatkaa putoamistaan ja päästöjen hinta nousuaan, ei autotehtaiden ole mitään mieltä jatkaa polttomoottorin kanssa.

Totta. Ja juuri nyt keskeinen syy sähköautojen nousuun taitaa olla EU:n politiikka. Valmistajat laitetaan sopeutumaan ensin hybridien ja sitten sähköautojen tuotantoon.

Nykyisen säännöksen mukaan autonvalmistajien piti pystyä puristamaan myymiensä autojen päästöt alle 95 g/km keskiarvon vuonna 2020. Mikäli tähän ei päästy, EU:n laskennallinen sakkoraja on 95 euroa jokaista päästörajoituksen ylittänyttä hiilidioksidigrammaa kohden. Erään arvion mukaan sakkosumma saattaa lopulta nousta jopa 34 miljardiin euroon.

Niinpä sähköautoja ja vähäpäästöisiä autoja on pakko myydä vaikka tappiolla. Kun e-Golfia myytiin Suomessakin alle 30 000 euron, niin tehdas teki joka autolla tappiota. Lisäksi EU:n useat direktiivit määrittelevät sen, millaisia autoja lähivuosina voidaan hankkia mm. julkisten hankintojen kautta.

Esimerkiksi hankintoja ohjaava Clean Vehicle Directive, CVD, tarkoittaa vaikkapa Suomen osalta sitä, että vuodesta 2021 vuoteen 2025 solmittujen hankintasopimusten kalustosta yhteensä vähintään 38,5 % on hiilidioksidipäästöltään enintään 50 g/km (käytännössä täyssähköauto tai energiatehokkaimmat ladattavat hybridit). Vuodesta 2026 vuoteen 2030 solmittujen sopimusten kalustosta vain täyssähköautoja tai vetyautoja (hiilidioksidipäästö 0 g/km) yhteensä vähintään 38,5 %.

Yksityisen ei mielestäni kannata hankkia muuta kuin sähköauto, jos omat ajot ja sijainti sen mahdollistavat. Valinnanvaraa on. Hinnat laskevat edelleen. UBS ennustaa, että yhden kilowattitunnin hinta putoaa vuoteen 2022 mennessä alle sadan dollarin eli nykykursseilla alle 84 euroon. Tällöin esimerkiksi sadan kilowattitunnin akuston valmistaminen maksaisi enää 8 400 euroa.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hajatelma seuraavan auton ostosta. TL;DR sähkön ottaisin jos olisi miellyttävä malli budjetin rajoissa.

Itsekin tässä kahden vaiheilla kun mietin seuraavaa käyttöautoa. 20 000km vuoteen, pääosin työmatkaa yksin. Viikonloppuisin kahdestaan. Joskus (4-5krt/v) ajan 400-500km päivässä mutta siitä pääsee yli nykyisilläkin sähköillä. Olisiko se sähköauto, jossa tällä hetkellä joutuisi "tyytymään" esim. 1-3v vanhaan BMW i3 tms tai "nauttia" jostain n. 5v vanhasta 3-litran dieselistä kaikilla varusteilla, ihan vain siksi että nyt voisi vielä viimeistä kertaa sellaisen järkevästi ostaa kun saisi suht uuden ja järkevillä kilsoilla olevan. Kiva paketti ajaa kun toimii heh. Nuokin aikalailla viimeisimpiä mitä tullaan tekemään kun valmistajat näitä pudottelevat pois lähivuosina, vaikka onhan nuokin jo kaikilla saastelaitteilla ja minimaalisesti suunnitelluilla osilla polttoainetalouden nimissä tehtynä, että harrastetonni(e)n arvoisia huoltokohteita (jakopäät, pumput ja suuttimet, turbot, EGR, DPF, adblue etc to name a few!!) varmasti napsuisi kohdalle (take my word!!).

Hybridiä en halua koska mulle siinä olisi vain huonot vaihtoehdot molemmista. Pieni ja tehoton sähkis, polttiksen harmeilla. Verotus on etu mutta ei vaan nappaa. Lisäksi noiden hinnat ja arvostus tulee suht äkkiä alas koska seuraava facelift ja uusi malli on aina niin paljon parempi. Jollekin tämä on nyt paras vaihtoehto, tiedän.

Sähköllä sen sijaan saisi heittää huolet isoista huolloista pois, koska auto olisi kuitenkin akkutakuun piirissä, ja täten suurin kustannuserä tekniikan puolelta hoidettuna jos menisi jotain pieleen. Samaten sähköllä olisi vuotuiset verot n. 500-800eur pienemmät, ja 100km ajoa maksaisi n. 7-8eur vähemmän kuin diesel. Sähköllä vuotuiset käyttökulut olisi helposti pari-kolme tonnia vähemmän kun laskee verot, energiat ja huollot. Näin ollen sähkö olisi oma valinta kukkaroedellä.

Mutta ongelma on siinä kun ei pysty laittamaan 100k kiinni uuteen kunnolliseen sähköautoon, eli joka vastaisi varusteiltaan, sisätiloiltaan, hiljaisuudeltaan mutta olisi suorituskyvyltään sama tai parempi kuin A6/8, 5/7, E/S, Cayenne tms mallit. Joutuu siis miettimään, että meneekö vielä yhden autonomistuspätkän vanhalla vai hyppäisikö uuteen mutta vähän karumpaan ohjaamoon. Teslan/Taycanin tekniikka ja innovaatiot mutta vollausstattung E-mersun sisätiloilla muutaman vuoden vanhana istuisi kuin Tami rauhalliseen Turkuun, simply great.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minun on vaikea tuohon vetyyn uskoa henkilöautojen osalta koska jos ja kun vedyn tekemiseen tarvitaan sähköä ja vedystä taas polttokennon avulla tehdään sähköä niin ei välttämättä ole ihan helppoa lyödä läpi markkinoilla jos akku ja erityisesti akkujen latausteknologia kehittyy edelleen. Ideahan on hyvä ja fiksu henkilöautokäyttöön mutta pelkään että jää akkuteknologian jalkoihin koska vedyn tuleminen on vain viivästynyt liikaa.
Itse kanssa ajattelen, että vedyssä houkuttelee akkuihin verrattuna nopea lataus. Huonoina puolina tuotannon ongelmat ja huono hyötysuhde ja eikö se ole vaarallistakin josain vaiheessa. Kun akkuteknologia ja latausinfra menee eteenpäin suurin loikkauksin, niin olen melko varma, että akut ovat oikein hyvä tapa jatkossa. Uusimman teslan pisin range oli jo jotain 800km ja kun autot ladataan öisin, niin alkaahan toi riittää jo mukavasti kun pikalaturilla saa vartissa satoja kilsoja lisää. Toki auto on hinnaltaan hieman kaukana keskiverrosta, mutta kuten sanottu, nopeasti kehittyvä ala.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En varsinaisesti pitäisi mitään sohjoa tai lunta induktiolatauksen uhkana. Eiköhän sen latausaseman voi tehdä katokseen tai sitten jonkun lämmityskaapeliviritelmän siihen samaan yhteyteen. Pidetäänhän niitä katujakin sulana talvisin lämmitysjärjestelmillä.

Itse näkisin induktiolatauksen uhkana lähinnä tehottomuuden. Vaikea uskoa et omaan autokatokseen saisi mitenkään sellaista induktiolaturia joka lataisi vaikka sen 300 kilmetriäkin yössä (12 tuntia). Vai olenko ihan pihalla että kuinka tehokas induktio voisi olla?

Ajattelen että sähkön pitäisi kulkea kuparia pitkin, mutta sen kuparin liittäminen autoon pitäisi tehdä jotenkin automaattiseksi. Moottoriteille kuparikiskoy joihin autosta johtimet laahaamaan ja näin saadaan rangea lisää pitkille matkoille?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mutta ongelma on siinä kun ei pysty laittamaan 100k kiinni uuteen kunnolliseen sähköautoon, eli joka vastaisi varusteiltaan, sisätiloiltaan, hiljaisuudeltaan mutta olisi suorituskyvyltään sama tai parempi kuin A6/8, 5/7, E/S, Cayenne tms mallit. Joutuu siis miettimään, että meneekö vielä yhden autonomistuspätkän vanhalla vai hyppäisikö uuteen mutta vähän karumpaan ohjaamoon. Teslan/Taycanin tekniikka ja innovaatiot mutta vollausstattung E-mersun sisätiloilla muutaman vuoden vanhana istuisi kuin Tami rauhalliseen Turkuun, simply great.

Ässä-Teslaa saa toki käytettynä huomattavasti edullisemmin, eikä siinä mitään pommikohtia järin ole. Se voi olla järkiratkaisu, jos haluaa sen tyyppistä autoa. Kotimaasta tai ulkomailta; kestoahan siinä käytetyssäkin on ihan valtavan pitkäksi aikaa.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eräällä tutulla Briteissä on MG:n sähköfarmari MG5 ja hehkuttaa aina, että MG:t tulevat hintatasonsa ansiosta valloittamaan "budjetti-kategorian" Euroopassa. Ovat ilmeisesti nyt jo useammassa maassa ja tänä vuonna laajentamassa myös Ruotsiin, joten saa nähdä koska saapuvat Suomeen. Farmareita ei ole hirveästi kyllä sähköversioina näkynyt, joten joku tuollainen voisi oikein hinnoiteltuna ollakin Suomessa aika suosittu.
 

Veijari

Jäsen
Eräällä tutulla Briteissä on MG:n sähköfarmari MG5 ja hehkuttaa aina, että MG:t tulevat hintatasonsa ansiosta valloittamaan "budjetti-kategorian" Euroopassa. Ovat ilmeisesti nyt jo useammassa maassa ja tänä vuonna laajentamassa myös Ruotsiin, joten saa nähdä koska saapuvat Suomeen. Farmareita ei ole hirveästi kyllä sähköversioina näkynyt, joten joku tuollainen voisi oikein hinnoiteltuna ollakin Suomessa aika suosittu.
Piti ihan googletella että mikä tällainen MG5 oikein on. Ensireaktio oli että tuohan on suora kopio jostain 10v vanhasta Passatista. Tarkempi googlettelu kertoo että malli on lähtöisin Kiinasta joten ei ihme että design on kopioitu. Tuosta löytyy myös TM:n artikkeli Tekniikan Maailma
Halpahan se on mutta siihen se sitten jääkin.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Hybridiä en halua koska mulle siinä olisi vain huonot vaihtoehdot molemmista. Pieni ja tehoton sähkis, polttiksen harmeilla. Verotus on etu mutta ei vaan nappaa. Lisäksi noiden hinnat ja arvostus tulee suht äkkiä alas koska seuraava facelift ja uusi malli on aina niin paljon parempi. Jollekin tämä on nyt paras vaihtoehto, tiedän.

Itselleni hybridi olisi juuri nyt paras vaihtoehto. Mutta miten on 2-3 vuoden päästä, sitä en osaa sanoa. Ja juuri tuota arvonalenemaa ja sen jyrkkyyttä olen miettinyt mahdollista autonvaihtoa pohdiskellessani. Käykö niin, että hybridit ovat esim. 2-3 vuoden kuluttua menettäneet suhteellisesti enemmän arvoaan kuin esim. bensa-autot. Ja kun hybridillä on nyt hintaa esim. 10.000 euroa vastaavaa bensamallia enemmän, niin tuleeko hybridiin nyt vaihtaessa tehtyä virheostos. Jotenkin tuntuu siltä, että omalla bensalaitteella ajaminen vielä muutaman vuoden ajan on kuitenkin se vähäriskisempi vaihtoehto.

Sähköautojen tekniikka kehittyy, akkujen kesto paranee ja range nousee. Olisiko niin, että 2-3 vuoden kuluttua hinnat ovat huomattavasti halvemmat (mahdolliset hankintatuet mukaanlukien), akut kestävät paremmin ja autovalikoima on huomattavasti tämän hetken tilannetta parempi. Kuka tällöin ostaa enää hybridiä ja mitä omasta käytetystä hybridistä saa tällöin enää välirahaa sähköautoon vaihtaessa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
On niille pheveille käytetyn auton markkinaa silloin. Hinnan asetanta on oma juttunsa, johon on nyt melkein mahdoton sanoa mitään.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Piti ihan googletella että mikä tällainen MG5 oikein on. Ensireaktio oli että tuohan on suora kopio jostain 10v vanhasta Passatista. Tarkempi googlettelu kertoo että malli on lähtöisin Kiinasta joten ei ihme että design on kopioitu. Tuosta löytyy myös TM:n artikkeli Tekniikan Maailma
Halpahan se on mutta siihen se sitten jääkin.
Passatiltahan se näyttää, tosin tuo nykyinen taitaa olla useamman vuoden vanha malli. Julkaisivat juuri päivitetyn version: MG unveils new MG5 Electric: world’s first all-electric station wagon

Ainakin nuo uuden mallin specsit riittäisivät aika monelle perheelle Suomessa.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hajatelma seuraavan auton ostosta. TL;DR sähkön ottaisin jos olisi miellyttävä malli budjetin rajoissa.

Itsekin tässä kahden vaiheilla kun mietin seuraavaa käyttöautoa. 20 000km vuoteen, pääosin työmatkaa yksin. Viikonloppuisin kahdestaan. Joskus (4-5krt/v) ajan 400-500km päivässä mutta siitä pääsee yli nykyisilläkin sähköillä. Olisiko se sähköauto, jossa tällä hetkellä joutuisi "tyytymään" esim. 1-3v vanhaan BMW i3 tms tai "nauttia" jostain n. 5v vanhasta 3-litran dieselistä kaikilla varusteilla, ihan vain siksi että nyt voisi vielä viimeistä kertaa sellaisen järkevästi ostaa kun saisi suht uuden ja järkevillä kilsoilla olevan. Kiva paketti ajaa kun toimii heh. Nuokin aikalailla viimeisimpiä mitä tullaan tekemään kun valmistajat näitä pudottelevat pois lähivuosina, vaikka onhan nuokin jo kaikilla saastelaitteilla ja minimaalisesti suunnitelluilla osilla polttoainetalouden nimissä tehtynä, että harrastetonni(e)n arvoisia huoltokohteita (jakopäät, pumput ja suuttimet, turbot, EGR, DPF, adblue etc to name a few!!) varmasti napsuisi kohdalle (take my word!!).

Hybridiä en halua koska mulle siinä olisi vain huonot vaihtoehdot molemmista. Pieni ja tehoton sähkis, polttiksen harmeilla. Verotus on etu mutta ei vaan nappaa. Lisäksi noiden hinnat ja arvostus tulee suht äkkiä alas koska seuraava facelift ja uusi malli on aina niin paljon parempi. Jollekin tämä on nyt paras vaihtoehto, tiedän.

Sähköllä sen sijaan saisi heittää huolet isoista huolloista pois, koska auto olisi kuitenkin akkutakuun piirissä, ja täten suurin kustannuserä tekniikan puolelta hoidettuna jos menisi jotain pieleen. Samaten sähköllä olisi vuotuiset verot n. 500-800eur pienemmät, ja 100km ajoa maksaisi n. 7-8eur vähemmän kuin diesel. Sähköllä vuotuiset käyttökulut olisi helposti pari-kolme tonnia vähemmän kun laskee verot, energiat ja huollot. Näin ollen sähkö olisi oma valinta kukkaroedellä.

Mutta ongelma on siinä kun ei pysty laittamaan 100k kiinni uuteen kunnolliseen sähköautoon, eli joka vastaisi varusteiltaan, sisätiloiltaan, hiljaisuudeltaan mutta olisi suorituskyvyltään sama tai parempi kuin A6/8, 5/7, E/S, Cayenne tms mallit. Joutuu siis miettimään, että meneekö vielä yhden autonomistuspätkän vanhalla vai hyppäisikö uuteen mutta vähän karumpaan ohjaamoon. Teslan/Taycanin tekniikka ja innovaatiot mutta vollausstattung E-mersun sisätiloilla muutaman vuoden vanhana istuisi kuin Tami rauhalliseen Turkuun, simply great.

Vuoden kun jaksaa odottaa, niin reilulla 50k pitäisi saada uusi Ioniq6, jossa riittää suorituskykyä ja ulkonäkö on suoraan Ritari Ässän ja Porschen sekoitus.

Hybrideistä en ostaisi kuin itselataavia. Niissä arvo säilyy varmasti. Töpselimallit ovat kyllä vaarassa menettää arvoaan nopeammin.
 

12961

Jäsen
Ensimmäisellä plugarilla ajeltu nyt parisen kuukautta. Sopii minulle todella hyvin, polttoainetankilla saadaan nopea lisärange (bensapumpulta teslakielellä yli 10000km/h) ja lähellä täyssähköä oleva taloudellisuus.

Uhkakuva, mikä sai minut jättämään täyssähkön valitsematta on nyt toteutunut plugaria käyttäessä kolme kertaa: Olen aamulla huomannut unohtaneeni kytkeä auton edellisenä päivänä laturiin. Bensalla on ne seuraavat päivät hoituneet stressittä ja normaalisti, osa unohdusten jälkeisistä päivistä olisi varmasti täyssähkön isomman akun ansiosta nilkutettu latauksen jämillä. Mutta montako kertaa vuodessa lähtöä pitäisi venyttää siksi, että akku on tyhjä?

Mulla olisi autotallissa iso (3*32A) voimavirtarasiakin, joten kotilatauksessa saisi käytettyä ihan niin isoa tehoa kuin nykyisissä autojen on-board latureissa on tarjolla. Edelleen vierastan riippuvuutta pelkästä sähköstä käyttövoimana, ei oikein sovi toisinaan impulsiiviselle ihmiselle joka suunnittelee muutenkin aikatauluttaa elämäänsä niin vähän kuin mahdollista.

Ainakin toistaiseksi jätän täyssähköt muille siihen asti, kunnes latauspisteitä on niin paljon, ettei matkantekoa tai tankkauksia tarvitse pitkilläkään matkoilla suunnitella, vaan heittää seuraavalle pumpulle/laturille sitten kun mittarissa siltä näyttää.

Ei siis mitään peräkärryjä lappiin vaan huoletonta ajelua ilman säätöä, laskentaa ja suunnittelua.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Itselleni hybridi olisi juuri nyt paras vaihtoehto. Mutta miten on 2-3 vuoden päästä, sitä en osaa sanoa. Ja juuri tuota arvonalenemaa ja sen jyrkkyyttä olen miettinyt mahdollista autonvaihtoa pohdiskellessani. Käykö niin, että hybridit ovat esim. 2-3 vuoden kuluttua menettäneet suhteellisesti enemmän arvoaan kuin esim. bensa-autot. Ja kun hybridillä on nyt hintaa esim. 10.000 euroa vastaavaa bensamallia enemmän, niin tuleeko hybridiin nyt vaihtaessa tehtyä virheostos. Jotenkin tuntuu siltä, että omalla bensalaitteella ajaminen vielä muutaman vuoden ajan on kuitenkin se vähäriskisempi vaihtoehto.

Sähköautojen tekniikka kehittyy, akkujen kesto paranee ja range nousee. Olisiko niin, että 2-3 vuoden kuluttua hinnat ovat huomattavasti halvemmat (mahdolliset hankintatuet mukaanlukien), akut kestävät paremmin ja autovalikoima on huomattavasti tämän hetken tilannetta parempi. Kuka tällöin ostaa enää hybridiä ja mitä omasta käytetystä hybridistä saa tällöin enää välirahaa sähköautoon vaihtaessa.

Ja vastaus on: 3 vuoden liisari. On tietysti kalliimpaa kuin ”omaksi ostaminen” mutta jääpähän nuo muut huolet vähemmälle.

Itsellä tässä on vähän tämmöinen porttiteoria käynnissä. Kyllä se sähkö vaan on meikäläisen ajoihin sopinut, hybridillä 0,8l keskikulutus kaupungissa pääsääntöisesti. Ja kun ei Lappiin tarvitse ajella niin kai se seuraava saa olla täyssähkö.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hybrideistä en ostaisi kuin itselataavia. Niissä arvo säilyy varmasti. Töpselimallit ovat kyllä vaarassa menettää arvoaan nopeammin.
Miksi ihmeessä töpselit menettäisivät arvoaan nopeammin? Nekin lataavat ajon aikana. Miksi se optio että voi ladata töpselistä olisi joku miinus?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi ihmeessä töpselit menettäisivät arvoaan nopeammin? Nekin lataavat ajon aikana. Miksi se optio että voi ladata töpselistä olisi joku miinus?
Varsinkin kun valtaosalla autoilijoista se ajo on jatkossakin pyörittelyä välillä koti-työ-kauppa-koti ja 50 kilometrin range riittää hyvin. Ei toki kaikilla, mutta eiköhän noille ostajia löydy vaikka bensan hinta nousisikin. Enpä tosin usko, että se 10 vuoden aikana nousee merkittävästi. Ei ole noussut viimeisen 10 vuoden aikanakaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Varsinkin kun valtaosalla autoilijoista se ajo on jatkossakin pyörittelyä välillä koti-työ-kauppa-koti ja 50 kilometrin range riittää hyvin. Ei toki kaikilla, mutta eiköhän noille ostajia löydy vaikka bensan hinta nousisikin. Enpä tosin usko, että se 10 vuoden aikana nousee merkittävästi. Ei ole noussut viimeisen 10 vuoden aikanakaan.
Näinpä. En varmaankaan tätä kuvaa ole täällä jakanut. Ei tuo ennätys ole, mutta kertoo aika selvästi miten hyvin hybridi istuu tuollaiseen koti-työ-harrastukset-sukulaiset-kauppa -käyttöön
 

Liitteet

  • IMG_20210215_184341.jpg
    IMG_20210215_184341.jpg
    508,8 KB · kertaa luettu: 201

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tänään tulee varmasti kaikille sähköautoilusta(kin) kiinnostuneille mielenkiintoinen dokumentti Ykköseltä klo 22.00.
”Likaista vihreää energiaa” on nimi.
TV-kriitikon alustuksessa kerrotaan mm:

” Ranskalaisdokumentti luo säröön unelman, että pelastuuko maailma sittenkään, jos kaikki vaihtavat sähköautoihin.
Suuret akut vaativat harvinaisia maametalleja, joiden kaivamien on kohtalokasta ihmisille, ympäristöstä puhumattakaan.
Kuvat Kiinan tai Chilen tuotantoseuduilta eivät todellakaan näytä maailman pelastamiselta. Öljyteollisuus saisi niistä hyviä pätkiä markkinointiinsa, mutta niidenkään asialla eivät tekijät todellakaan ole...jne.”

Odotan mielenkiinnolla.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Näinpä. En varmaankaan tätä kuvaa ole täällä jakanut. Ei tuo ennätys ole, mutta kertoo aika selvästi miten hyvin hybridi istuu tuollaiseen koti-työ-harrastukset-sukulaiset-kauppa -käyttöön

Aika mieletön kyllä toi kulutus. Itse en ehkä ollut ymmärtänytkään täysin tuota plugarin hienoutta tuossa mielessä. Aiemmat kokemukset hybrideistä ovat keskittyneet vain itselataaviin ja niihin en oikein usko.

Vähän alkoi kiinnostelemaan, jos ottaisi harkintaan Tarracon plugarin, mutta toisaalta hinta menee aika samoihin taas Enyaqin kanssa, niin en sitten taas tiedä. Vaikeeta on tämä, onneksi on vielä aikaa.

Meilläkin ajot pääasiassa pääkaupunkiseudulla maksimissaan 20km suuntaansa, muutamilla reilun 500km ajomatkoilla vuodessa, joten plugari istuisi meidän perheeseen varmasti oikein hyvin, mutta täyssähkö taas jollain tavalla kiinnostaa enemmän. Varsinkin kun pitkillä matkoilla olisi lapsen ja koirankin takia pakko pysähtyä vähän väliä tauolle.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Bemari-foorumilla on ihan hyvä ketju akuista, sähkömoottoreista ja vähän muustakin. Koskee pääasiassa i3:sta mutta voinee soveltaa muihinkin. Ihan relevantteja lähteitäkin käytetty.

Hyvä huomio on tuo hybridien pienempi akkutakuu. Eli valmistaja tietää, että ne eivät kestä niin hyvin, koska akku on kovemmalla käytöllä, siitä otetaan suhteellisesti isompi kapasiteetti irti jne. Mikä nyt on luonnollistakin kun halutaan fyysisestikin pienestä akusta paljon irti. Lisäksi mitä isompi akku, sen enemmän niissä näyttäisi olevan kapasiteettia käyttämättä. AIka hyvinhän nuo täyssähköjen isot akut säilyttävät toimintakuntonsa kilsojen karttuessa. Ei ole isoja häviöitä kapasiteetissa vaikka on ajettu tesloilla useampi satku.

Muutenkin tuollainen i3 kiinnostaa enemmän ja enemmän, on aikas teknopornoa korin rakenne hiilikuituineen. Nämä uudemmat 120ah versiot kun vielä halpenee niin tuntuisi aika sopivalta peliltä.
 

Jameson

Jäsen
Muutenkin tuollainen i3 kiinnostaa enemmän ja enemmän, on aikas teknopornoa korin rakenne hiilikuituineen. Nämä uudemmat 120ah versiot kun vielä halpenee niin tuntuisi aika sopivalta peliltä.

Muuten ihan soiva pelihän tuo on, mutta on sitten maailman rumin auto niin sisältä kuin ulkoatakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös