Tyhmä kysymys, jos sulla on kotilaturina perus Motorwerkin 11 kw ilman appejä ja voimavirtapistokkeessa kiinni ja autossa toinen pää, niin toimiiko sillä auton appin kautta latauksen ajastus? Eli pistoke on kiinni ja auton apista määritetään millon ladataan niin se sit lataa silloin?
Oon ymmärtänyt että jos on laturissa kiinni niin voi silti ladata/lämmittää vaikkei ajastusta oliskaan laitettu aktiiviseksi sille hetkelle jos on oikein kylmä? Oonko oikeassa?
Lähes varmuudella toimii, koska auto säätelee viimekädessä minkä verran sähköä ja millä teholla se ottaa sähköä vastaan. Latauksen speksejä voi säätää joko laturista tai autosta. Se miten lataus toimii käytännössä riippuu autosta. Esimerkiksi joillain merkeillä voit laittaa tietyn ajankohdan ja auto latautuu tuolloin. Joissain on sitten monimutkaisempiakin juttuja, eli asetetaan lähtöaika, ja auto sen perusteella sitten päättelee milloin ladataan.
Minäkin latailen tuon tyylisellä laturilla ja säädän lataukset laturista, koska auton logiikka on hankala tai epävarma saada lataus halvoille tunneille, koska latauslogiikka toimii ajoonlähtöajan mukaan siihen hetkeen esilämmitettynä. Harvoin olen kuitenkaan lähdössä liikkeelle tasan aamulla klo 4-6 jolloin halvimmat tunnit päättyvät. Ja autokin on lämpimässä tallissa, joten en niinkään esilämmitystä tarvitse arki-ajoihin. Joten auton asetuksissa on lataa aina -moodi ja laturilla sitten määrittää koska auto saa sähköä. Aiemmalla autolla taasen latailin niin, että autosta säädin milloin saa ladata ja laturi oli ns. aina päällä.
Mutta on tuossa mahdollisuus, että autosi voi ladata, tai ainakin esivalmistella haluamasi latausajankohdan ulkopuolella. Toisaalta siihen ei mene paljoa sähköä, joten ei maailma kaadu mutta mielellään ainakin itse haluaisin tietää mitä se tekee.