Sähköautoilu

  • 601 625
  • 5 408

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tyhmä kysymys, jos sulla on kotilaturina perus Motorwerkin 11 kw ilman appejä ja voimavirtapistokkeessa kiinni ja autossa toinen pää, niin toimiiko sillä auton appin kautta latauksen ajastus? Eli pistoke on kiinni ja auton apista määritetään millon ladataan niin se sit lataa silloin?

Oon ymmärtänyt että jos on laturissa kiinni niin voi silti ladata/lämmittää vaikkei ajastusta oliskaan laitettu aktiiviseksi sille hetkelle jos on oikein kylmä? Oonko oikeassa?
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tyhmä kysymys, jos sulla on kotilaturina perus Motorwerkin 11 kw ilman appejä ja voimavirtapistokkeessa kiinni ja autossa toinen pää, niin toimiiko sillä auton appin kautta latauksen ajastus? Eli pistoke on kiinni ja auton apista määritetään millon ladataan niin se sit lataa silloin?
Pitäisi toimia. Ainakin itse olen apista pistänyt päälle/pois, kun lataan aurinkopaneeleilla päiväsaikaan. Luulisi, että ajastus on sama asia.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tyhmä kysymys, jos sulla on kotilaturina perus Motorwerkin 11 kw ilman appejä ja voimavirtapistokkeessa kiinni ja autossa toinen pää, niin toimiiko sillä auton appin kautta latauksen ajastus? Eli pistoke on kiinni ja auton apista määritetään millon ladataan niin se sit lataa silloin?

Oon ymmärtänyt että jos on laturissa kiinni niin voi silti ladata/lämmittää vaikkei ajastusta oliskaan laitettu aktiiviseksi sille hetkelle jos on oikein kylmä? Oonko oikeassa?

Tässä kohtaa kysymys, mikä auto? Noissa on noin n+1 eri tapaa toteutukselle. Mutta ymmärtääkseni niissä joissa äpistä voi latauksen ajastaa, ei se laturi sähköä anna jos auto ei anna sille lupaa antaa sähköä. Eli auto kertoo laturille mitä se voi ottaa vastaan ja laturi antaa mitä se voi antaa. Lämmitys akulle jne on taas niitä että auto kertoo laturille että nyt ois tarve ottaa 3kW. Toki saattaa mennä niin että laturi tyrkkää aina sen 11kW jos auto sen haluaa ja jos vähemmän niin kapasiteettia on siihen 11kW asti. Mulla on auto kykenee noin 17kW lataukseen mutta silloin tolppa kertoo autolle että hei, multa saa vaan 11kW että saat sen. Sama toimii kuormanhallinnan takana olevien latausjärjestelmien kanssa.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä kohtaa kysymys, mikä auto? Noissa on noin n+1 eri tapaa toteutukselle. Mutta ymmärtääkseni niissä joissa äpistä voi latauksen ajastaa, ei se laturi sähköä anna jos auto ei anna sille lupaa antaa sähköä. Eli auto kertoo laturille mitä se voi ottaa vastaan ja laturi antaa mitä se voi antaa. Lämmitys akulle jne on taas niitä että auto kertoo laturille että nyt ois tarve ottaa 3kW. Toki saattaa mennä niin että laturi tyrkkää aina sen 11kW jos auto sen haluaa ja jos vähemmän niin kapasiteettia on siihen 11kW asti. Mulla on auto kykenee noin 17kW lataukseen mutta silloin tolppa kertoo autolle että hei, multa saa vaan 11kW että saat sen. Sama toimii kuormanhallinnan takana olevien latausjärjestelmien kanssa.
Parjattu Toyota/Subaru mielessä. Siinä pitäs olla auton apissä latauksen ajastus, jolloin vois olla tyhmä laturi mutta ajastuksen tekis autolla.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Parjattu Toyota/Subaru mielessä. Siinä pitäs olla auton apissä latauksen ajastus, jolloin vois olla tyhmä laturi mutta ajastuksen tekis autolla.
Okei. Laitetaankohan siinä äpissä se aika, kun haluaisi latauksen olevan valmis vai aika jolloin lataus alkaa?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tyhmä kysymys, jos sulla on kotilaturina perus Motorwerkin 11 kw ilman appejä ja voimavirtapistokkeessa kiinni ja autossa toinen pää, niin toimiiko sillä auton appin kautta latauksen ajastus? Eli pistoke on kiinni ja auton apista määritetään millon ladataan niin se sit lataa silloin?

Oon ymmärtänyt että jos on laturissa kiinni niin voi silti ladata/lämmittää vaikkei ajastusta oliskaan laitettu aktiiviseksi sille hetkelle jos on oikein kylmä? Oonko oikeassa?
Lähes varmuudella toimii, koska auto säätelee viimekädessä minkä verran sähköä ja millä teholla se ottaa sähköä vastaan. Latauksen speksejä voi säätää joko laturista tai autosta. Se miten lataus toimii käytännössä riippuu autosta. Esimerkiksi joillain merkeillä voit laittaa tietyn ajankohdan ja auto latautuu tuolloin. Joissain on sitten monimutkaisempiakin juttuja, eli asetetaan lähtöaika, ja auto sen perusteella sitten päättelee milloin ladataan.

Minäkin latailen tuon tyylisellä laturilla ja säädän lataukset laturista, koska auton logiikka on hankala tai epävarma saada lataus halvoille tunneille, koska latauslogiikka toimii ajoonlähtöajan mukaan siihen hetkeen esilämmitettynä. Harvoin olen kuitenkaan lähdössä liikkeelle tasan aamulla klo 4-6 jolloin halvimmat tunnit päättyvät. Ja autokin on lämpimässä tallissa, joten en niinkään esilämmitystä tarvitse arki-ajoihin. Joten auton asetuksissa on lataa aina -moodi ja laturilla sitten määrittää koska auto saa sähköä. Aiemmalla autolla taasen latailin niin, että autosta säädin milloin saa ladata ja laturi oli ns. aina päällä.

Mutta on tuossa mahdollisuus, että autosi voi ladata, tai ainakin esivalmistella haluamasi latausajankohdan ulkopuolella. Toisaalta siihen ei mene paljoa sähköä, joten ei maailma kaadu mutta mielellään ainakin itse haluaisin tietää mitä se tekee.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Okei. Laitetaankohan siinä äpissä se aika, kun haluaisi latauksen olevan valmis vai aika jolloin lataus alkaa?
Toyotan appiin laitetaan aloitus aika ja lopetusaika, lataa sitten sillä välillä sen minkä lataa. Varmaan jossain auton omissa asetuksissa on omat latausrajat tai eihän sitä sais tietenkään olettaa mitään.

 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ihan mielenkiintoinen talviajotesti sähköautoilla. 50 vapaaehtoista kuskia lähti tänään kokeilemaan miten tuhannen kilometrin sähköautoilu onnistuu Suomessa. Ensimmäinen auto lähti 7.01 (Tuuliruususta Mäntsälästä) ja muut autot sen jälkeen minuutin välein.
Simuloimme hiihtoloman alkua, jolloin perheet lähtevät lomille. Niinpä tässä koeponnistetaan myös koko sähköautoiluun liittyvää ekosysteemiä”, kertoo testin järjestäjä Jaakko Leppo.
Mukana on paljon automerkkejä, ja niiden jakauma noudattelee pitkälti markkinaosuuksia. Tänäkin vuonna on useita Tesloja mutta myös esimerkiksi korealaisia”, Leppo valottaa.
Viime vuonna paras autoilija selvisi reissusta kahdella latauksella. Enimmillään matkaan käytettiin kahdeksan lautausta.
Edit. Lisätty lähtöpaikka...
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
50 vapaaehtoista kuskia lähti tänään kokeilemaan miten tuhannen kilometrin sähköautoilu onnistuu Suomessa. Ensimmäinen auto lähti 7.01 ja muut autot sen jälkeen minuutin välein.


Viime vuonna paras autoilija selvisi reissusta kahdella latauksella. Enimmillään matkaan käytettiin kahdeksan lautausta.


Ja testin tuloksethan julkaistaan sivulla www.fltp.fi, josta saa muutenkin luotettavamman kuvan sähköautojen kulutuksesta Suomen oloissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös