Sähköautoilu

  • 625 981
  • 5 542

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tyhmä kysymys, jos sulla on kotilaturina perus Motorwerkin 11 kw ilman appejä ja voimavirtapistokkeessa kiinni ja autossa toinen pää, niin toimiiko sillä auton appin kautta latauksen ajastus? Eli pistoke on kiinni ja auton apista määritetään millon ladataan niin se sit lataa silloin?

Oon ymmärtänyt että jos on laturissa kiinni niin voi silti ladata/lämmittää vaikkei ajastusta oliskaan laitettu aktiiviseksi sille hetkelle jos on oikein kylmä? Oonko oikeassa?
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tyhmä kysymys, jos sulla on kotilaturina perus Motorwerkin 11 kw ilman appejä ja voimavirtapistokkeessa kiinni ja autossa toinen pää, niin toimiiko sillä auton appin kautta latauksen ajastus? Eli pistoke on kiinni ja auton apista määritetään millon ladataan niin se sit lataa silloin?
Pitäisi toimia. Ainakin itse olen apista pistänyt päälle/pois, kun lataan aurinkopaneeleilla päiväsaikaan. Luulisi, että ajastus on sama asia.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tyhmä kysymys, jos sulla on kotilaturina perus Motorwerkin 11 kw ilman appejä ja voimavirtapistokkeessa kiinni ja autossa toinen pää, niin toimiiko sillä auton appin kautta latauksen ajastus? Eli pistoke on kiinni ja auton apista määritetään millon ladataan niin se sit lataa silloin?

Oon ymmärtänyt että jos on laturissa kiinni niin voi silti ladata/lämmittää vaikkei ajastusta oliskaan laitettu aktiiviseksi sille hetkelle jos on oikein kylmä? Oonko oikeassa?

Tässä kohtaa kysymys, mikä auto? Noissa on noin n+1 eri tapaa toteutukselle. Mutta ymmärtääkseni niissä joissa äpistä voi latauksen ajastaa, ei se laturi sähköä anna jos auto ei anna sille lupaa antaa sähköä. Eli auto kertoo laturille mitä se voi ottaa vastaan ja laturi antaa mitä se voi antaa. Lämmitys akulle jne on taas niitä että auto kertoo laturille että nyt ois tarve ottaa 3kW. Toki saattaa mennä niin että laturi tyrkkää aina sen 11kW jos auto sen haluaa ja jos vähemmän niin kapasiteettia on siihen 11kW asti. Mulla on auto kykenee noin 17kW lataukseen mutta silloin tolppa kertoo autolle että hei, multa saa vaan 11kW että saat sen. Sama toimii kuormanhallinnan takana olevien latausjärjestelmien kanssa.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä kohtaa kysymys, mikä auto? Noissa on noin n+1 eri tapaa toteutukselle. Mutta ymmärtääkseni niissä joissa äpistä voi latauksen ajastaa, ei se laturi sähköä anna jos auto ei anna sille lupaa antaa sähköä. Eli auto kertoo laturille mitä se voi ottaa vastaan ja laturi antaa mitä se voi antaa. Lämmitys akulle jne on taas niitä että auto kertoo laturille että nyt ois tarve ottaa 3kW. Toki saattaa mennä niin että laturi tyrkkää aina sen 11kW jos auto sen haluaa ja jos vähemmän niin kapasiteettia on siihen 11kW asti. Mulla on auto kykenee noin 17kW lataukseen mutta silloin tolppa kertoo autolle että hei, multa saa vaan 11kW että saat sen. Sama toimii kuormanhallinnan takana olevien latausjärjestelmien kanssa.
Parjattu Toyota/Subaru mielessä. Siinä pitäs olla auton apissä latauksen ajastus, jolloin vois olla tyhmä laturi mutta ajastuksen tekis autolla.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Parjattu Toyota/Subaru mielessä. Siinä pitäs olla auton apissä latauksen ajastus, jolloin vois olla tyhmä laturi mutta ajastuksen tekis autolla.
Okei. Laitetaankohan siinä äpissä se aika, kun haluaisi latauksen olevan valmis vai aika jolloin lataus alkaa?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tyhmä kysymys, jos sulla on kotilaturina perus Motorwerkin 11 kw ilman appejä ja voimavirtapistokkeessa kiinni ja autossa toinen pää, niin toimiiko sillä auton appin kautta latauksen ajastus? Eli pistoke on kiinni ja auton apista määritetään millon ladataan niin se sit lataa silloin?

Oon ymmärtänyt että jos on laturissa kiinni niin voi silti ladata/lämmittää vaikkei ajastusta oliskaan laitettu aktiiviseksi sille hetkelle jos on oikein kylmä? Oonko oikeassa?
Lähes varmuudella toimii, koska auto säätelee viimekädessä minkä verran sähköä ja millä teholla se ottaa sähköä vastaan. Latauksen speksejä voi säätää joko laturista tai autosta. Se miten lataus toimii käytännössä riippuu autosta. Esimerkiksi joillain merkeillä voit laittaa tietyn ajankohdan ja auto latautuu tuolloin. Joissain on sitten monimutkaisempiakin juttuja, eli asetetaan lähtöaika, ja auto sen perusteella sitten päättelee milloin ladataan.

Minäkin latailen tuon tyylisellä laturilla ja säädän lataukset laturista, koska auton logiikka on hankala tai epävarma saada lataus halvoille tunneille, koska latauslogiikka toimii ajoonlähtöajan mukaan siihen hetkeen esilämmitettynä. Harvoin olen kuitenkaan lähdössä liikkeelle tasan aamulla klo 4-6 jolloin halvimmat tunnit päättyvät. Ja autokin on lämpimässä tallissa, joten en niinkään esilämmitystä tarvitse arki-ajoihin. Joten auton asetuksissa on lataa aina -moodi ja laturilla sitten määrittää koska auto saa sähköä. Aiemmalla autolla taasen latailin niin, että autosta säädin milloin saa ladata ja laturi oli ns. aina päällä.

Mutta on tuossa mahdollisuus, että autosi voi ladata, tai ainakin esivalmistella haluamasi latausajankohdan ulkopuolella. Toisaalta siihen ei mene paljoa sähköä, joten ei maailma kaadu mutta mielellään ainakin itse haluaisin tietää mitä se tekee.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Okei. Laitetaankohan siinä äpissä se aika, kun haluaisi latauksen olevan valmis vai aika jolloin lataus alkaa?
Toyotan appiin laitetaan aloitus aika ja lopetusaika, lataa sitten sillä välillä sen minkä lataa. Varmaan jossain auton omissa asetuksissa on omat latausrajat tai eihän sitä sais tietenkään olettaa mitään.

 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ihan mielenkiintoinen talviajotesti sähköautoilla. 50 vapaaehtoista kuskia lähti tänään kokeilemaan miten tuhannen kilometrin sähköautoilu onnistuu Suomessa. Ensimmäinen auto lähti 7.01 (Tuuliruususta Mäntsälästä) ja muut autot sen jälkeen minuutin välein.
Simuloimme hiihtoloman alkua, jolloin perheet lähtevät lomille. Niinpä tässä koeponnistetaan myös koko sähköautoiluun liittyvää ekosysteemiä”, kertoo testin järjestäjä Jaakko Leppo.
Mukana on paljon automerkkejä, ja niiden jakauma noudattelee pitkälti markkinaosuuksia. Tänäkin vuonna on useita Tesloja mutta myös esimerkiksi korealaisia”, Leppo valottaa.
Viime vuonna paras autoilija selvisi reissusta kahdella latauksella. Enimmillään matkaan käytettiin kahdeksan lautausta.
Edit. Lisätty lähtöpaikka...
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
50 vapaaehtoista kuskia lähti tänään kokeilemaan miten tuhannen kilometrin sähköautoilu onnistuu Suomessa. Ensimmäinen auto lähti 7.01 ja muut autot sen jälkeen minuutin välein.


Viime vuonna paras autoilija selvisi reissusta kahdella latauksella. Enimmillään matkaan käytettiin kahdeksan lautausta.


Ja testin tuloksethan julkaistaan sivulla www.fltp.fi, josta saa muutenkin luotettavamman kuvan sähköautojen kulutuksesta Suomen oloissa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Eilen päättyi teslailu, kun kävin Olarin Helkama-Autosta hakemassa perheen kolmannen Enyaqin, mutta mun ensimmäisen työsuhdeliisarin.

85x Coupe L&K saapui siis kotiin! Ensivaikutelma on se, että softa mennyt valtavasti eteenpäin nimenomaan käytettävyyden ja nopeuden osalta. Ping @Tadu ;)

MY oli hyvä auto ja hauska auto ajaa, mutta olihan tuo kun kotiin olisi tullut, kun Skodan rattiin hyppäsi <3
 
Viimeksi muokattu:

Sambody

Jäsen
Onko palstalla kokemuksia vuosimallin 2024 Bz4X:stä? Olen saamassa puoliksi kysymättä vaihtotarjouksen uudesta vastaavasta autosta mikä lanseerauksen aikaan oli ihan no-go. Kiinnostaisi onko pahimmat kulmat tasoittuneet ja kyseessä nykyisellään ihan käypä sähköauto vai vieläkö tuo on ihan raakile?
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko palstalla kokemuksia vuosimallin 2024 Bz4X:stä? Olen saamassa puoliksi kysymättä vaihtotarjouksen uudesta vastaavasta autosta mikä lanseerauksen aikaan oli ihan no-go. Kiinnostaisi onko pahimmat kulmat tasoittuneet ja kyseessä nykyisellään ihan käypä sähköauto vai vieläkö tuo on ihan raakile?
Ei ole vielä kokemuksia mutta olen myös tuota katsonut ja sain aika hyvän tarjouksen vaihtoautolla uuteen. Todennäköisesti auto vaihtuu Burzumiin kunhan hallitus pääsee näkemään auton ja hyväksyy hankinnan :)

Aika paljon tullut selvitettyä interwebin kautta ja tämän hetkiset ajatukset

- Usko Toyotan jälkimarkkinointiin on vahva, uskon että jos jotain ongelmia tulee Toyota osaa osoittaa goodwilliä toisin kuin esim Tesla. ID4 jenkkifacessa on ollut aika paljon erilaisia ongelmia, kaupan purkujakin, toki myös BZ4X vastaavassa ihmiset ovat valittanee nelivedon huonosta latauksen hitaudesta kylmässä mutta siellä on eri akku kuin täällä ja max teho 100 kW.
- FLTP.fi tietokannasta kun vertaa todellisia rangetuloksia, niin toimintamatka on hyvin hyvin lähellä samaa ID4n (77 kwh) kanssa joka on ollut toinen mietinnässä oleva vaihtoehto.
- Talvilatauksesta hyvä vertailuvideo 2022-2024 suomeksi. Tiivistettynä videon anti uudella kylmän akun lataus on noin tuplat vanhaan verrattuna.

- Harri Salolta löytyy hyvä video Id 4 2021 vs 2024 versiot niin siellä näkyy lopussa latauskäyrää talvella ilman esilämmitystä ajon jälkeen, on jopa hitaampi kuin BZ4X. Videossa näkyy aiemmalla hetkellä että ulkolämpötila olisi -1.
 

Sambody

Jäsen
Taisin tänne jo kirjoittaa aikaisemmin, mutta itseäni vieroksuttaa Toyotan 15tkm huoltoväli. Varsinkin paljon ajavalle tuo tuntuu jopa ahdistavalle
Onhan se vähän pienen kuuloinen, mutta ilmeisesti huoltohinnat ihan eri maailmasta kuin polttomoottorisissa. Täytyy tuo tietenkin varmistaa, jos muuten antavat hyvän tarjouksen. Eihän ne sähköautotkaan huoltovapaita ole vaikkei öljynvaihdossa tarvitse käyttääkään, joten taitaa olla toiveajattelua ostaa huoltovapaa sähköauto?
 

Shakey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko täällä VW id4/id5 omistajia? Melko uusi id4 olisi harkinnassa, kiinnostaisi kuulla kokemuksia autosta. Ainakin koeajon perusteella vaikutti ihan hyvätä autolta, mutta onko näissä mitään tyyppivikoja tai muuta huomioitavaa?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan se vähän pienen kuuloinen, mutta ilmeisesti huoltohinnat ihan eri maailmasta kuin polttomoottorisissa.
Mitä tarkoitat? Halvempia vai kalliimpia?

Sähköautoissahan on yleensä vähemmän huoltoja kuin polttomoottoreissa, mutta huollot tehtäneen merkkihuollossa kun pikkupajoilla ei osaamista. Eli tuskinpa huollot halpoja ovat…
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eihän ne sähköautotkaan huoltovapaita ole vaikkei öljynvaihdossa tarvitse käyttääkään, joten taitaa olla toiveajattelua ostaa huoltovapaa sähköauto?
Eihän ne ole. Tesla lähti sillä ajatuksella, että autoja vain korjataaan ja tämä on yksi syy sille, että katsastustilastot näyttää huonolta. On se käyttövoima mikä tahansa, niin kyllä nuo autot huoltoa tarvitsee.
 

Sambody

Jäsen
Mitä tarkoitat? Halvempia vai kalliimpia?
Halvempia. En muista milloin olisin viimeksi käyttänyt autoa nyrkkipajoilla, kun tullut pidempään jo uutena hankituilla autoilla ajettua enkä jaksa takuuasioista tarvittaessa vääntää. Toyotan sivuilta huoltosopimuksen hinnaksi saa esimerkiksi 5 vuodeksi 15,37€/kk. RAV4:ään vastaava on 30,38€/kk. Toki jos jollain on kokemusta huollon hinnoista kertalaakista maksamalla, niin kertokaa. Myös kaskovakuutuksen hintatietoja olisi mielenkiintoista kuulla. Olen työkaverin ID4 kaskon hintaa kysellyt ja olihan siinä aika paljon hintaa verrattuna meidän polttikseen.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Mitä tarkoitat? Halvempia vai kalliimpia?

Sähköautoissahan on yleensä vähemmän huoltoja kuin polttomoottoreissa, mutta huollot tehtäneen merkkihuollossa kun pikkupajoilla ei osaamista. Eli tuskinpa huollot halpoja ovat…

Toyotassa on ainakin perinteisesti ollut edulliset huollot. Polttiksilla ero moneen muuhun merkkiin on todella suuri.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toyotassa on ainakin perinteisesti ollut edulliset huollot. Polttiksilla ero moneen muuhun merkkiin on todella suuri.
Saavat toki sähköautoissakin olla edulliset jos huoltoväli on 15 000 vrt. esimerkiksi Skodan 30 000.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Saavat toki sähköautoissakin olla edulliset jos huoltoväli on 15 000 vrt. esimerkiksi Skodan 30 000.

Skodaan en osaa verrata, mutta esimerkiksi Volvoon verrattuna oli takavuosina huomattavasti edullisempi, vaikka huoltoväli on lyhyempi. Tuo 15 000 km on toki nykyaikana lyhyt huoltoväli, mutta käytännössä olisi monessa tapauksessa parempi kuin se puolet pidempi. Tämä koskee nyt toki polttiksia, mutteivät ne uudet öljyt oikeasti mitään ihmeaineita ole, vaikka kehitys toki eteenpäin meneekin.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko sähköautojen huoltoväli siis pelkästään kilometreihin perustuva? Polttiksissahan tuo on lähes aina *****km tai yksi vuosi.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko täällä VW id4/id5 omistajia? Melko uusi id4 olisi harkinnassa, kiinnostaisi kuulla kokemuksia autosta. Ainakin koeajon perusteella vaikutti ihan hyvätä autolta, mutta onko näissä mitään tyyppivikoja tai muuta huomioitavaa?

Täällä hep. Kaksi vuotta oli ID.5 taksikäytössä ja kilometrejä ehdin rullaamaan 175000. Tällä viikolla meni auto vaihtoon ja tilalle tuli Enyaq.
Mä kyllä tykkäsin tuosta volkkarista. Mitään suurempia vikoja ei tullut vastaan koko kahden vuoden aikana. Kuskin oven kahva vaihtui takuuna, kun ovi aukesi itsekseen yhdessä vaiheessa. Tämä taitaa olla ihan tyyppiviikka volkkareissa. Jotain muutakin pientä meni takuukorjauksina. Talvikeleillä tuo ID.5 menee n.400km yhdellä latauksella ja kesäkeleillä pääsi yli viidensadan.
Itseäni ja ilmeestä päätellen myös automyyjää yllätti, että vaihdon yhteydessä autoon tehty akkutesti eli se SOH-testi antoi akun kunnoksi vielä 93. Autoa ladattu aina täyteen 100% asti ja pikalaturitkin tulleet tutuiksi matkan varrella.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Skodassa 30tkm tai 2 vuotta. En maininnut noita vuosia kun varmaan sähköautoilijoille tulee kilsat ensin täyteen.

Eikös Skodan hybrideissä ole tuo 30 000km huoltoväli. Täyssähköthän on huoltovapaita ensimmäiset 2 vuotta. Ainakin volkkarin ID. mallistossa ensimmäinen huolto on kahden vuoden ikäisenä ilman kilometrirajaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös