Mainos

Sähköautoilu

  • 556 675
  • 4 925

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Johan Viking Gracessa on ns. roottoripurje. Tekniikassa on vielä kehitettävää, mutta uusiin laivoihin noita tulee koko ajan.
Joo, muistan sen sanalla sanoen sekavan viestiinnän aiheesta jokin aika sitten.
 
Eikös tuosta ollut taannoin juttua, että purje oli pettymys ja tuleviin uusiin laivoihin sitä ei enää laiteta.

Ei toimi esim. Itämeren alueella, isoilla merillä tulokset ovat ihan toisenlaisia.
Lähinnä kyse siis ennustettavien tuulien suunnista tai niiden vaihtuvuudesta tms.
Itämeren ”tuulialue”, varsinkin Ahvenanmaan/Turun saariston ympäristöt eri nopeusalueineen söivät hyödyn.
Taisi ilmanvastus poistettuna,mennä +-0 - osastolle.
Tai näin siis kokonaisuuden ymmärsin. Tiedä sitten ymmärsinkö oikein.

En kyllä tiedä miten liittyy sähköautoiluun, mutta tuskin niitä niihin tulee, ettei mene off topiciksi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikös tuosta ollut taannoin juttua, että purje oli pettymys ja tuleviin uusiin laivoihin sitä ei enää laiteta.

Toimihan se ihan normaalisti, mutta Saaristomeren osalta nykytekniikka yhdistettynä vähäiseen tuuleen ei tuonut odotettua määrää säästöä. Esimerkiksi Itämeren avoselällä saati valtamerien puolella aivan eri taso.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei toimi esim. Itämeren alueella, isoilla merillä tulokset ovat ihan toisenlaisia.
Lähinnä kyse siis ennustettavien tuulien suunnista tai niiden vaihtuvuudesta tms.
Itämeren ”tuulialue”, varsinkin Ahvenanmaan/Turun saariston ympäristöt eri nopeusalueineen söivät hyödyn.
Taisi ilmanvastus poistettuna,mennä +-0 - osastolle.
Tai näin siis kokonaisuuden ymmärsin. Tiedä sitten ymmärsinkö oikein.

En kyllä tiedä miten liittyy sähköautoiluun, mutta tuskin niitä niihin tulee, ettei mene off topiciksi.

Toimii se Itämerelläkin, muttei saaristoisilla Suomen alueilla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Taisi ilmanvastus poistettuna,mennä +-0 - osastolle.
Sen verran näkyvä markkinointitempaus tuollainen roottori on, että jos ei sen pyörittäminen paljon sähköä vie, niin voinee laskea kannattavaksi risteilijöillä.
Vähän niinkuin eräs auringon mukana kääntyvä aurinkopaneeli; tuottaa melkein sen verran sähköä että jaksaa kääntää itseään.
 
Viimeksi muokattu:

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Närästää. Kun ilmat ovat nyt hieman viilenneet, toimintamatka on tippunut lähes kymmenen kilometriä. Esilämmitystä käytettäessä 20 minuutin ajan (auton ollessa 16A latauksessa) tippuu toimintamatka kuusi kilometriä. Kun esilämmityksen sammuttaa, kestää kolme varttia saada akku takaisin täyteen. Kabiini kylmänä siis on lähdettävä, mikäli haluaa lähteä liikenteeseen akku täynnä. Sapettaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Närästää. Kun ilmat ovat nyt hieman viilenneet, toimintamatka on tippunut lähes kymmenen kilometriä. Esilämmitystä käytettäessä 20 minuutin ajan (auton ollessa 16A latauksessa) tippuu toimintamatka kuusi kilometriä. Kun esilämmityksen sammuttaa, kestää kolme varttia saada akku takaisin täyteen. Kabiini kylmänä siis on lähdettävä, mikäli haluaa lähteä liikenteeseen akku täynnä. Sapettaa.
Eikö esilämmitin toimi verkkovirralla johdon ollessa seinässä? Entä jos autossa olisi ihan rehellinen old school sisätilalämmitin?
Passatissa voi ymmärtääkseni olla esilämmitin ja lataus yhtä aikaa päällä.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eikö esilämmitin toimi verkkovirralla johdon ollessa seinässä?

Ainakin C 300e:ssä esilämmitys toimii akun kautta (mikäli akustossa on virtaa vähintään 8%), vaikka auto olisikin latauksessa, kuten minulla yleensä. Kabiini lämpiää kylläkin todella tehokkaasti, verrattuna "wanhaan" sisäpuhaltimeen yhdistettynä lohkolämppäriin. Umpijäässä auto ei ole vielä näillä pikkupakkasilla ollut, joten vartinkin lämmityksellä voi autoon pujahtaa ilman talvitakkia. Millä lailla tämä systeemi lämmittää sitten polttomoottoria on arvoitus.

Ja voi trump sentään tuota latauskantta. Pienikin määrä lunta ja jäätä tekee avaamisen/sulkemisen kyllä todella hankalaksi. Pommin varmasti jää kansi joku päivä käteen tai vähintään joku kiinnike menee rikki. Lisäksi osittain ylöspäin aukeava kansi (takapuskurin yläosassa) kerää sisäänsä kaiken puista ja taivaalta tulevan. Tässä on insinööripoikasilta saksanmaalla tullut kyllä melkoinen suunnittelukukkanen....
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikö esilämmitin toimi verkkovirralla johdon ollessa seinässä? Entä jos autossa olisi ihan rehellinen old school sisätilalämmitin?
Passatissa voi ymmärtääkseni olla esilämmitin ja lataus yhtä aikaa päällä.

Ei käytännössä missään plugarissa toimi "ohi", jollei ole erillistä sisälämppäriä, vaan joko vastuslämmitys tai ilppi toimii ajoakun virralla, jota voidaan toki sitten samalla ladata. Poikkeuksena korealaisten plugarit, joissa mitään sähköistä lämmitystä ei ole lainkaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eli eiko tuota @Blue F autoa voi ladata esilämmityksen aikana, vai viekö se esilämmitys yli 16A virtaa? Ja miten se 6km:n lataaminen takaisin voi kestää 45min?

Olen aiemminkin muistaakseni kyseenalaistanut tämän ratkaisun, että sähköautoille on oma ketjunsa. Nythän autoiluketjussa käydään keskustelua hybrideistä, joka on nähdäkseni sille keskustelulle ihan oikea paikka, ja tämäkin keskustelu voisi hyvin olla siellä, kuten keskustelu täyssähköautoistakin (kuten vaikka kaasu- ja etanoliautoistakin).
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei käytännössä missään plugarissa toimi "ohi", jollei ole erillistä sisälämppäriä, vaan joko vastuslämmitys tai ilppi toimii ajoakun virralla, jota voidaan toki sitten samalla ladata. Poikkeuksena korealaisten plugarit, joissa mitään sähköistä lämmitystä ei ole lainkaan.
Voi olla ettei toimi "ohi", mutta Blue F:n kuvauksesta ymmärsin että lämmitys kuluttaa enemmän kuin ottaa sisään ja ei minun tapauksessasi asia ole noin eli vähintään varaus pysyy samassa tasossa lämmityksen aikana tai jopa lataa lisää eli auton saa sekä lämpimäksi että täyteen varaukseen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Voi olla ettei toimi "ohi", mutta Blue F:n kuvauksesta ymmärsin että lämmitys kuluttaa enemmän kuin ottaa sisään ja ei minun tapauksessasi asia ole noin eli vähintään varaus pysyy samassa tasossa lämmityksen aikana tai jopa lataa lisää eli auton saa sekä lämpimäksi että täyteen varaukseen.

Riippuu tietenkin lämmityslaitteen tehosta. Usein ne ovat luokkaa 4 kW, jolloin yhdestä vaiheesta ei saa pidettyä täyttä varausta. Kolmea varttia ei tietysti tuossa 20 min lämmityksen eron pitäisi olla, vaan enemmänkin viitisen minuuttia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Riippuu tietenkin lämmityslaitteen tehosta. Usein ne ovat luokkaa 4 kW, jolloin yhdestä vaiheesta ei saa pidettyä täyttä varausta.
Vaikuttaa aikamoiselta suunnittelun kukkaselta. Kuinkahan paljon olisi tuonut lisää valmistuskustannuksia, jos esilämmitysteho säätyisi/ olisi säädettävissä saatavissa olevan virran mukaan.

Toki asia on vähäpätöinen jos vertaa noiden korealaisten ratkaisuun.
Jos Saabi olisi olemassa ja tekisi hybridejä, niin arvatkaa olisiko niissä tällaisiä koomailuja. Kyllä ei olisi.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vanha autotoimittaja Harry Metcalfe twiittailee ja tekee videoita aina silloin tällöin sähköautoilusta Briteissä, ja itse ainakin tykkään miehen lähestymistavasta asiaan, eli aihe kiinnostaa, mutta tällä hetkellä on vielä aika paljon käytännön asioita vielä ratkaistavana. Ihan mielenkiintoinen kuvio tässä kun näkee energiatuotannon päästöt. Eli tuolla hetkellä jos lataili sähköautoaan niin mentiin aikalailla perus bensa/diesel-auton hiilidioksidipäästöillä.



 

Undrafted

Jäsen
Naapurustossa yksi perhe asentanut pienen aurinkopaneelin katolleen ja kaiketi ajatuksena ollut ladata autoaan sen avulla. Olisi mielenkiintoista tietää, miten paneeli+akku tuottaa sähköä ja moneksiko kilometriksi tuon tuotetun sähkön voisi muuntaa.

Viime vuodenlopussa oli kuntokartoitus taloyhtiössä ja tuloksia odotellessa. Sähköpuoli on yhtenä elementtinä tarkastelussa. Nyt joka asunnolla ajastimella oleva tolppapaikka ja jollain aikajänteellä muuttunevat auton lataamiseen kelpaaviksi. Kustannusarviota odotellessa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vanha autotoimittaja Harry Metcalfe twiittailee ja tekee videoita aina silloin tällöin sähköautoilusta Briteissä, ja itse ainakin tykkään miehen lähestymistavasta asiaan, eli aihe kiinnostaa, mutta tällä hetkellä on vielä aika paljon käytännön asioita vielä ratkaistavana. Ihan mielenkiintoinen kuvio tässä kun näkee energiatuotannon päästöt. Eli tuolla hetkellä jos lataili sähköautoaan niin mentiin aikalailla perus bensa/diesel-auton hiilidioksidipäästöillä.



Tämä on aivan väärä tapa ajatella asiaa. Ei oleellista ole miettiä jotain maantieteellistä jakoa, vaan sitä miten kulutus jakautuu vuorokaudenajan mukaan. Käytän tässä nyt esimerkkinä Suomea. Perusenergia tuotetaan ydinvoimalla. Sen kuorma on tasainen ympäri vuorokauden. Kulutuspiikkien hoitamiseen käytetään sitten säätövoimaa. Yksinkertaistetaan sen verran että leikitään että se tuotetaan fossiilisilla. Tällöin voidaan (yliyksinkertaistaa), että sähkö tuotetaan puhtaasti ydinvoimalla klo 20-07 ja 12-15 ja fossiilisilla tuotetaan sähköstä puolet klo 07-12 ja 15-20.

Kaikki eivät toimi toki näin, mutta minä lataan sähköauton ajastimella joka yö noin kello 01-05, jolloin sähkön kokonaiskulutus ja sitäkautta hinta on kaikkein alhaisin. Silloin fossiilisten osuus on aika tasan 0%. Joskus harvemmin lataan autoa myös ennen töistä kotiinlähtöä eli 12-16, jolloin puhtaasti tuotetaan laskennallisesti 87,5% ja fossiilisilla 12,5%.

Jos sähköntuotannon päästöille haluttaisiin tehdä jotain, niin fiksuinta olisi ohjata kuluttajat valitsemaan pörssisähkö. Tällöin jokaisella kansalaisella olisi insentiivi siirtää osa kulutuksestaan (sähköautojen lataukset, pesukoneet, varaavat lämmittimet yms) esim ajastimilla halvemmille ja ekologisiemmille tunneille.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@dana77 Tuohan olisi hieno tapa ajatella asia, mutta pitäisi tietysti tietää, mikä on latailujen aikaprofiili. Luulenpa että se keskimäärin on sellainen, että tuo maantieteellinen jako on ihan yhtälailla oleellinen. Esimerkiksi aIka monella työpaikkalataajalla on huonot mahdollisuudet latailla klo 20-07, obviously. Luulen että kaupallisissa latauspisteissäkin käyttö painottuu muuhun kuin yöaikaan.

Ja vähän tähän liittyen edellä tuo @Undrafted naapuri, jolla ilmeisesti mahdollisuus pitää auto päivisin johdon päässä (oletan että ei ole käytössä mitään akkua tai ole haksahdettu "verkkoakkuun" eli myymään omatuotantoa huonolla hinnalla sähköyhtiölle).
Ja tietysti tässä yhteydessä mainittava Trollhättanin ent. Saabin tehtailta tänä vuonna (niin varmaan) ulos rullaava Sono Sion, jossa aurinkopaneelit integroitu autoon ja tuottavat 5800km (aivan varmasti) edestä sähköä vuodessa.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
@dana77 Tuohan olisi hieno tapa ajatella asia, mutta pitäisi tietysti tietää, mikä on latailujen aikaprofiili. Luulenpa että se keskimäärin on sellainen, että tuo maantieteellinen jako on ihan yhtälailla oleellinen. Esimerkiksi aIka monella työpaikkalataajalla on huonot mahdollisuudet latailla klo 20-07, obviously. Luulen että kaupallisissa latauspisteissäkin käyttö painottuu muuhun kuin yöaikaan.
Varmasti tuokin on totta, mutta pointti on että vaikka kaikesta sähköstä tuotetteisiin hiilellä esim 10%, niin käytännössä se koostuu vain muutamien tuntien kulutuksesta. Sähkön hinta on lähes poikkeuksetta korkeimmillaan klo 18 ja aamulla klo 8 ja 9 eli silloin kulutuspiikit ovat korkeimmat. Tämä ei nyt ole kova fakta, mutta jos lataukset eivät kohdistu noille tunneille, niin ei välttämättä ole liioittelua sanoa että silloin sitä ei ole tehty juurikaan hiilellä. Tämän takia olisikin niin iso asia, että kulutusta ohjattaisiin pois noilta tunneilta ja hinta on siihen paras tunnettu mekanismi. Noiden tuntien välttely ei ole tekemätön paikka useimmille työpaikkalataajillekaan varsinkin kun kaikissa sähköautoissa lienee ajastusmahdollisuudet.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eli eiko tuota @Blue F autoa voi ladata esilämmityksen aikana, vai viekö se esilämmitys yli 16A virtaa? Ja miten se 6km:n lataaminen takaisin voi kestää 45min?

Eli kyllä kuten mainittiinkin, niin lataa samanaikaisesti esilämmityksen yhteydessä, mutta ilmeisesti tehokkuudesta johtuen ei tavallinen töpselilataus riitä kattamaan tuota kulutusta.

Puuttuvan osan lataus takaisin lienee ihan normaalia, no ainakin omassa mesessä. Oma autoni latautuu tyhjästä (8%) täyteen 6h 30minuutissa. Tyhjästä 90%:in puolestaan vajaassa 4 tunnissa, eli tuo loppu kymmenen pinnaa tulee suhteessa todella hitaasti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Puuttuvan osan lataus takaisin lienee ihan normaalia, no ainakin omassa mesessä. Oma autoni latautuu tyhjästä (8%) täyteen 6h 30minuutissa. Tyhjästä 90%:in puolestaan vajaassa 4 tunnissa, eli tuo loppu kymmenen pinnaa tulee suhteessa todella hitaasti.
Mistä autosta on kysymys ja minkä kokoinen akku siinä on? Ei ole Passatissa tuollaista ilmiötä, vaan suhtellisen tasaisesti lataa akun (13 kWh) tyhjästä täyteen 4h 30 min normipistokkeesta tai puolessa ajasta 16A rasiasta.

Korjaan muuten aiempaa virheellistä tietoani, että kylläpä saa Passatin esilämmitettyä akullakin. Siinä tuli joku ylimääräinen varmistuskysymys, että olenko ymmärtänyt, että range tippuu jos sen valitsee. mutta kun sen kuittasi ok:ksi niin latasihan se.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mistä autosta on kysymys ja minkä kokoinen akku siinä on?
C300e kokonaiskapasiteetiltaan 13,5 kWh. Käyttökapasiteetti 10,8 kWh. Ja kyllä, tarkastin että rasiasta mistä virta tulee, on 16A. Mutta, nyt huomasinkin, kun laitoin auton esilämmitykseen että akku latautuukin vain 1,7kW teholla (Mercedes me app). Ilmeisesti tuo kaapeli onkin mitä käytän vain tuo kasiA. Olin väärässä. Totaalisesti kujalla.

Kiitos "haastamisesta" dana77.

edit. lisätään nyt vielä, että 13 minuutin esilämmityksen aiheuttaman vajeen (auto koko ajan latauksessa 8A) lataamiseen takaisin sataan pinnaan kesti nyt 36 minuuttia.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
C300e kokonaiskapasiteetiltaan 13,5 kWh. Käyttökapasiteetti 10,8 kWh. Ja kyllä, tarkastin että rasiasta mistä virta tulee, on 16A. Mutta, nyt huomasinkin, kun laitoin auton esilämmitykseen että akku latautuukin vain 1,7kW teholla (Mercedes me app). Ilmeisesti tuo kaapeli onkin mitä käytän vain tuo kasiA. Olin väärässä. Totaalisesti kujalla.

Autojen mukana tulevat kaapelit on nykyään rajoitettu yleensä 8-10 ampeerin virtaan. 3,7 kWh on yleensä se yksivaihelaturin teho, mitä ajoneuvo suostuu ottamaan vastaan, mutta se vaatii sen 16 A virran ja siihen kykenevän latausjohdon.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eilen tuli ensimmäinen todellinen pakkastesti tehtyä GTE:lle. Ulkona oli 25 astetta pakkasta ja pojan kiekkotreenit kestivät pari tuntia. Aika paljon julkisuudessa sähköautoilun "vastustajat" jaksavat muistuttaa, että pakkasella sähköautojen range tippuu ja varmasti näin käykin, mutta työkaveri julkaisi just kuvan miten hänen bensa-autossaan oli kulutus ollut pakkasella 18l / 100km kun oli lyhemmän matkan ajanut.
Anyway, GTE:llä paluumatka oli varsin mukava. Range tippui merkittävästi, mutta kun mitään liikkuvia osia ei liikkumiseen tarvita, niin käynnistymisessä ei ollut mitään ongelmaa ja auto toimi kylmänäkin aivan normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Eilen tuli ensimmäinen todellinen pakkastesti tehtyä GTE:lle. Ulkona oli 25 astetta pakkasta ja pojan kiekkotreenit kestivät pari tuntia. Aika paljon julkisuudessa sähköautoilun "vastustajat" jaksavat muistuttaa, että pakkasella sähköautojen range tippuu ja varmasti näin käykin, mutta työkaveri julkaisi just kuvan miten hänen bensa-autossaan oli kulutus ollut pakkasella 18l / 100l kun oli lyhemmän matkan ajanut.
Anyway, GTE:llä paluumatka oli varsin mukava. Range tippui merkittävästi, mutta kun mitään liikkuvia osia ei liikkumiseen tarvita, niin käynnistymisessä ei ollut mitään ongelmaa ja auto toimi kylmänäkin aivan normaalisti.

Näinhän tämä menee, itse vedin eilen bensa-autolla sellaiset 100km ympäri ämpäri isoa pirkanmaalaista kaupunkia ja sen jäähalleja, kulutus oli aivan järkyttävä vs. normaalitilanne ja anekdoottina kävin antamassa virtaa diesel-autolle joka ei lähtenyt käymään.

Sähköautohan on tosiasiassa varsinkin kaupungissa se järkevin talviauto.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tutkijat kuulemma keksineet akun, johon ei tarvita koboltia. Mitähän vikaa tästä nyt keksittäisiin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös