Mun ei ole koskaan tarvinnut ajaa yksiäkään lenkkareita sisään.
Sama. Laitan uudet töppöset jalkaan ja käyn juoksemassa niillä tunnin. Ainoastaan maratonille tai puolimaratonille en tohtisi lähteä pakasta vedetyillä.
Jees, sen verran on itsesuojeluvaistoa varmaan itse kullakin.Sama. Laitan uudet töppöset jalkaan ja käyn juoksemassa niillä tunnin. Ainoastaan maratonille tai puolimaratonille en tohtisi lähteä pakasta vedetyillä.
Ajoin loppiaisena silloiset uusimmat kengät sisään 24 kilometrin lenkillä, sitä seuraavat eli uusimmat Asicsit nyt loppukeväästä muistaakseni 18-kilometrisellä.Siis lähditkö suoraan uusilla lenkkareilla juoksulenkille? Jos näin niin en suosittele moista. Kannattaa ensin sisään ajaa kengät kävellen.
Ajoin loppiaisena silloiset uusimmat kengät sisään 24 kilometrin lenkillä, sitä seuraavat eli uusimmat Asicsit nyt loppukeväästä muistaakseni 18 kilometrisellä.
Eipä tuosta ongelmia ole mulle koskaan tullut ja kaikki rullasi erinomaisesti. En muutenkaan edes muista, koska olisi lenkkikengät esim. hangannut tai hiertänyt tai vastaavaa, ei varmaan ikinä. Jalkaan ja lenkille.
No tämäkin on totta. Väitän, että mulla on suht "kestävät" jalat tuossa mielessä.Riippuu varmaan jalasta. Mulla taas menee aina jonkin verran aikaa, ennen kuin kenkä sopii jalkaan hyvin.
Tuossa tapauksessa voi riippua myös jalan ja kengän yhteensopivuusongelmista, eli väärästä lestistä? Mun jalkaan ei kaikki merkit ja/tai mallit sovi, vaikka kuinka sisäänajaisi. Jos se on ahdas, niin se jää kauppaan.Riippuu varmaan jalasta. Mulla taas menee aina jonkin verran aikaa, ennen kuin kenkä sopii jalkaan hyvin.
Tuossa tapauksessa voi riippua myös jalan ja kengän yhteensopivuusongelmista, eli väärästä lestistä? Mun jalkaan ei kaikki merkit ja/tai mallit sovi, vaikka kuinka sisäänajaisi. Jos se on ahdas, niin se jää kauppaan.
Tuli vaan siksi mieleen, kun mulla tulee takuuvarmasti ongelmia, jos ostan liian kapeat tai matalat harrastuskengät. Pukupuolella joutuu ehkä joskus kärsimään tyylin takia, mutta urheillessa tai patikoidessa ostan vain sellaista, mikä oikeasti toimii. Jos tulee silti huti, tuote lentää joko roskiin tai sitten sille keksitään muuta käyttöä. No, patikkakengille (ne ajan kyllä sisään, en ole hullu) ei nyt oikein muuta käyttöä keksi kuin patikointi, mutta juoksukengät voi huonon tuurin iskiessä siirtää arkikäyttöön. Hiertävät paidat eivät saa toista mahdollisuutta, paitsi korkeintaan mökkikäytössä. Kengissä olen ongelmien välttämiseksi keskittynyt niihin merkkeihin, jotka ovat osoittautuneet sopiviksi. Aika pitkään saanut nyt olla ilman ylimääräisiä vaivoja.No näinhän se taitaa mennä. Pitäisi kaupassa aina kunnolla testata kengät, mutta usein kiireissäni olen jättänyt testaukset vähän vähemmälle.
Bullshit.Ei ole suositeltavaa lähteä uusilla kengillä heti juoksemaan, etenkään jos kyseessä ihan uusi malli. Ajaa vaikka kävellen niitä ensin vähän sisään.
Poimit taas rusinat pullasta. Luitko sen kohdan, missä nimenomaan todetaan, että kengät ovat kehittyneet niin, että sisäänajo on nykyään turhaa?Niin, luitko edes tuota itse linkittämääsi juttua? Siinähän nimenomaan todetaan, että jos vaihdat uudenlaiseen kenkään, kannattaa rauhassa sisäänajaa uusi kenkä. Tai jos on loukkaantumisia, ottaa ekat lenkit uudella kengällä rauhallisemmin ja tunnustella miltä ne tuntuvat.
Poimit taas rusinat pullasta. Luitko sen kohdan, missä nimenomaan todetaan, että kengät ovat kehittyneet niin, että sisäänajo on nykyään turhaa?
E. @Iker sen tuolla jo sanoi, mutta komppaan. Siis sitä, että ne kengät ovat kaupassa kokeiltaessa just, tai sitten niitä ei osteta. Toki odotan, että jollain vänkäämisellä taas kumoat faktan, joka on fakta minulle.
Juuri niin. Jutun pääpointti oli, että sisäänajo on vanhaan tietoon perustuva myytti. Ennenvanhaan validi homma, ei nykyään. Jutun otsikko nimenomaan painotti tätä asiaa. Jos siellä nyt sitten varoitetaan, että kroonikoiden pitää suhtautua asiaan hiukan eri tavalla, se on minusta rusinanpoimintaa ja pilkunviilausta. Johan sen sanoo maalaisjärkikin, että sellainen henkilö, joka ei vaan tahdo löytää sopivia kenkiä, joutuu ottamaan joka tapauksessa varovasti. Mutta se ei ole edelleenkään kenkien syy, vaan niiden käyttäjän. Tai ehkä syy on liian voimakas termi. Jos on taipuvainen saamaan jalkavaivoja, se on toki valitettava juttu.Enhän poiminut, kun nostamani seikka oli myös ihan olennainen osa juttua. Pääpointti oli toki se, että kengät ovat kehittyneet merkittävästi tältä osin eikä sitä kukaan kiellä, mutta se ei poista myöskään sisäänajon merkitystä joillekin/joissain tapauksessa.
Hups, tämä jäi vastaamatta. Minä en laita tätä sisäänajon piiriin. Sisäänajolla totutetaan jalka kenkään tai toisinpäin. Minä en ottaisi pakasta uusia kenkiä ennen puolikasta tai pitempää matkaa, koska uusi kenkä saattaa aiheuttaa jalkavaivoja. Kuten olen ennenkin sanonut, silloin se kenkä ei sovi minulle eikä sillä juosta minkään sisäänajojakson jälkeenkään.Juurihan totesin saman. Vaikka kenkä istuu hyvin, se voi vaatia vähän totuttelua eteniin pitkää juoksumatkaa varten. Osalla ei, osalla kyllä. Tästä on niin paljon juttua juoksupiireissä, että ei sitä yksi sun linkkaama artikkeli muuta. Etenkin kun sekin totesi saman asian uuden kenkätyypin kohdalla.
Juuri niin. Jutun pääpointti oli, että sisäänajo on vanhaan tietoon perustuva myytti. Ennenvanhaan validi homma, ei nykyään. Jutun otsikko nimenomaan painotti tätä asiaa. Jos siellä nyt sitten varoitetaan, että kroonikoiden pitää suhtautua asiaan hiukan eri tavalla, se on minusta rusinanpoimintaa ja pilkunviilausta. Johan sen sanoo maalaisjärkikin, että sellainen henkilö, joka ei vaan tahdo löytää sopivia kenkiä, joutuu ottamaan joka tapauksessa varovasti. Mutta se ei ole edelleenkään kenkien syy, vaan niiden käyttäjän. Tai ehkä syy on liian voimakas termi. Jos on taipuvainen saamaan jalkavaivoja, se on toki valitettava juttu.
Hups, tämä jäi vastaamatta. Minä en laita tätä sisäänajon piiriin. Sisäänajolla totutetaan jalka kenkään tai toisinpäin. Minä en ottaisi pakasta uusia kenkiä ennen puolikasta tai pitempää matkaa, koska uusi kenkä saattaa aiheuttaa jalkavaivoja. Kuten olen ennenkin sanonut, silloin se kenkä ei sovi minulle eikä sillä juosta minkään sisäänajojakson jälkeenkään.
Jos joskus vaivautuisit lukemaan vänkäämisen sijaan, niin juuri tuo oli ensimmäisiä asioita, mikä meidän kerettiläisten taholtakin kerrottiin.Niin, tässä puhut itseäsi pussiin. Juuri sen takia ei pidä ottaa ihan uusia kenkiä vaikka puolikkaalle tai maralle, koska se voi aiheuttaa vaivoja.