Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 563 547
  • 3 878

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sama. Laitan uudet töppöset jalkaan ja käyn juoksemassa niillä tunnin. Ainoastaan maratonille tai puolimaratonille en tohtisi lähteä pakasta vedetyillä.
Jees, sen verran on itsesuojeluvaistoa varmaan itse kullakin.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis lähditkö suoraan uusilla lenkkareilla juoksulenkille? Jos näin niin en suosittele moista. Kannattaa ensin sisään ajaa kengät kävellen.
Ajoin loppiaisena silloiset uusimmat kengät sisään 24 kilometrin lenkillä, sitä seuraavat eli uusimmat Asicsit nyt loppukeväästä muistaakseni 18-kilometrisellä.

Eipä tuosta ongelmia ole mulle koskaan tullut ja kaikki rullasi erinomaisesti. En muutenkaan edes muista, koska olisi lenkkikengät esim. hangannut tai hiertänyt tai vastaavaa, ei varmaan ikinä. Jalkaan ja lenkille.

Luonnollisesti sisäänajaminenkaan ei ole huono ratkaisu ja varmasti suositeltavaa eikä sillä ainakaan mitään pahaa aikaan saa, kunhan vaan tuli mieleen kommentoida että sen ihmeempää en omakohtaiesti tee, kuin ehkä tossuja sisällä jalassa hetken pitelen testaillakeni ostamisen jälkeen vielä kun puhtaana siinä ovat, mutta siihen se jää.
 
Viimeksi muokattu:

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Ajoin loppiaisena silloiset uusimmat kengät sisään 24 kilometrin lenkillä, sitä seuraavat eli uusimmat Asicsit nyt loppukeväästä muistaakseni 18 kilometrisellä.

Eipä tuosta ongelmia ole mulle koskaan tullut ja kaikki rullasi erinomaisesti. En muutenkaan edes muista, koska olisi lenkkikengät esim. hangannut tai hiertänyt tai vastaavaa, ei varmaan ikinä. Jalkaan ja lenkille.

Riippuu varmaan jalasta. Mulla taas menee aina jonkin verran aikaa, ennen kuin kenkä sopii jalkaan hyvin.
Pahimmillaan kerran kun läksin parin tunnin lenkille täysin uusilla jalkineilla, niin en viikkoon sen jälkeen pystynyt pitämään kenkiä jalassa ja kipu oli aika sietämätön.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Riippuu varmaan jalasta. Mulla taas menee aina jonkin verran aikaa, ennen kuin kenkä sopii jalkaan hyvin.
No tämäkin on totta. Väitän, että mulla on suht "kestävät" jalat tuossa mielessä.

Kotona siis lähinnä tästä joskus juteltu kun vaimolla tuntuu että neljää ostettua kenkäparia kohti kolmet on jotenkin ongelmalliset eli joko hiertävät tai sattuvat tai muuten vaan aihauttavat jotain nilkkakipuja tai mitä vaan ja ei muuta kuin pahimmillaan palautukseen sitten.

Mulla on muistaakseni yhdet futsal-kengät aikanaan tehneet todella vittumaiset rakot turnauksen aikana 15 vuotta sitten, niitä ei testaillessa tajunnut että alkavat siitä hangata pelihommissa mutta muuten on sitten ostanut futiskenkiä, lenkkareita tai vaikka nahkakenkiä siistimpään pitoon, niin ei mun jalat ole mistään ikinä hellänä tai rikki tai vastaavaa. Varmaan löytyy niin paljon erilaisia jalan ihoja ja jalan yleisiä muotoja, että toisilla ongelmia tulee yleisemmin ja sitten sattuman kautta kuten minulla tuntuu olevan, ei kenkien kanssa ole ongelmia vaikka olisi just pakasta vedetyt.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Riippuu varmaan jalasta. Mulla taas menee aina jonkin verran aikaa, ennen kuin kenkä sopii jalkaan hyvin.
Tuossa tapauksessa voi riippua myös jalan ja kengän yhteensopivuusongelmista, eli väärästä lestistä? Mun jalkaan ei kaikki merkit ja/tai mallit sovi, vaikka kuinka sisäänajaisi. Jos se on ahdas, niin se jää kauppaan.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Tuossa tapauksessa voi riippua myös jalan ja kengän yhteensopivuusongelmista, eli väärästä lestistä? Mun jalkaan ei kaikki merkit ja/tai mallit sovi, vaikka kuinka sisäänajaisi. Jos se on ahdas, niin se jää kauppaan.

No näinhän se taitaa mennä. Pitäisi kaupassa aina kunnolla testata kengät, mutta usein kiireissäni olen jättänyt testaukset vähän vähemmälle.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo ja aiheeseen vielä niin lähtökohtana pitäisin kanssa sitä, että ei kaupasta kannata kantaa kotiin kenkää joka tuntuu yhtään epäilyttävältä sopivuuden tai istuvuuden osalta.

Mulla ainakin pitää lenkkikengän olla tietenkin just eikä melkein että alan siitä rahaa maksaa, ja eipä niiden kanssa sitten ongelmia ole kun tietää jo sen lähtökohdan että tossut istuivat kaupassa jalkaan kuin valettu eikä erilaisella askelluksella kaupassa testaillessa ollut ikäviä tuntemuksia missään kohtaa.

Siitä kannattaa liikkeelle lähteä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minulla lähti satunnaiset polvikivut kun vaihdoin Nimbusit pois. Voi toki johtua ihan muustakin, mutta aika hyvin ajoittui samaan ajankohtaan. Olen nyt juossut Sauconyn Kinvaroilla kaikki lenkit vedoista pitkiin. Tämän kevään uusi erikoisuus on, että jalat on pohkeista alaspäin kuin tulessa ensimmäiset 3-4 kilometriä, jonka jälkeen ongelma häviää. Käytännössä 2/3 lenkeistä on tuollaisia. Levolla ei tunnu olevan vaikutusta ja oikeastaan jalat toimii parhaiten, kun on kunnolla juoksua alla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No näinhän se taitaa mennä. Pitäisi kaupassa aina kunnolla testata kengät, mutta usein kiireissäni olen jättänyt testaukset vähän vähemmälle.
Tuli vaan siksi mieleen, kun mulla tulee takuuvarmasti ongelmia, jos ostan liian kapeat tai matalat harrastuskengät. Pukupuolella joutuu ehkä joskus kärsimään tyylin takia, mutta urheillessa tai patikoidessa ostan vain sellaista, mikä oikeasti toimii. Jos tulee silti huti, tuote lentää joko roskiin tai sitten sille keksitään muuta käyttöä. No, patikkakengille (ne ajan kyllä sisään, en ole hullu) ei nyt oikein muuta käyttöä keksi kuin patikointi, mutta juoksukengät voi huonon tuurin iskiessä siirtää arkikäyttöön. Hiertävät paidat eivät saa toista mahdollisuutta, paitsi korkeintaan mökkikäytössä. Kengissä olen ongelmien välttämiseksi keskittynyt niihin merkkeihin, jotka ovat osoittautuneet sopiviksi. Aika pitkään saanut nyt olla ilman ylimääräisiä vaivoja.

Hiertävistä vaatteista tuli nyt taas tuore esimerkki, kun nuo Salomonin sisähousulliset sortsit, joita mulla on kierrossa useat erilaiset, hiukan hiertävät kookoksia. Lyhyen lenkin niillä juoksee, mutta tunnin jälkeen meno on jo sellaista, että lenkin jälkeen suihkussa saattaa tulla tuskan parahdus. Kylmillä keleillä käytän sisäkerroksena n. polvipituisia trikoita. Niillä ei ole mitään ongelmaa. Ne ovat ainoana alakerroksena sitten taas niin seksikkäät, että mieluummin vaihdan kelien salliessa noihin sortseihin. Kellään muulla vastaavia kokemuksia ja miten ongelma on ratkaistu? Parilla viime lenkillä olen laittanut ohkaiset tekniset bokserit sortsien alle. En ole vielä täysin varma, onko tuosta apua vai ei.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hauska sattuma sinänsä kun aloin tässä katsella vuoden saldoa jos 1000 km raja olisi täynnä, eilen juoksin 17 km lenkin ja näköjään kuluvan vuoden kokonaissaldo on nyt 1017 km eli eiliseen lenkkiin starttasin tietämättäni tasan tonnista.

Nousevalla trendikäyrällä mennään kun nyt huhti- ja toukokuussa tullut 215 ja 240 km mittariin, nyt on kesäkuulle 115 km eli jos loppuvuosi menee vähänkin tähän loppukeväästä saavutettuun tahtiin niin haarukassa vuodelle varmaan sellainen n. 2200 kilometrin saldo.

En muista mikä oli viime vuoden vastaava, mutta kun allkuvuosi meni ihan rippeillä ja loppuvuosikin aika maltillisilla mtoilla nykyiseen verrattuna niin ero vuosien 2019 ja 2020 välillä on jo ja tulee olemaan aikamoinen.

Juoksulenkkeilyn helppous ja se juoksemisen ilo on ollut aika kiva saada takaisin, varsinkin kun kyseinen harrastusmuoto nyt sattuu olemaan sellainen että siellä lenkillä tulee käytyä joka tapauksessa, on se sitten helppoa tai vähemmän helppoa kuten n. vuosi sitten keväällä tilanne oli. Nyt voi lähteä ja nostaa vauhtia ja silti pitää mittaa tai sitten vaan rullailla sitä peruslenkkiä vaikka kuinka pitkään, jäykempänäkin päivänä kun ei oikein ole irtonainen olo lähteä niin huomaa että kivastihan se juoksu rullaa silti kun vähän vaan jalat lämpenee ja aukeaa.
 

Fordél

Jäsen
Mun ei ole koskaan tarvinnut ajaa yksiäkään lenkkareita sisään.

Ei ole suositeltavaa lähteä uusilla kengillä heti juoksemaan, etenkään jos kyseessä ihan uusi malli. Ajaa vaikka kävellen niitä ensin vähän sisään.
 

Fordél

Jäsen

Niin, luitko edes tuota itse linkittämääsi juttua? Siinähän nimenomaan todetaan, että jos vaihdat uudenlaiseen kenkään, kannattaa rauhassa sisäänajaa uusi kenkä. Tai jos on loukkaantumisia, ottaa ekat lenkit uudella kengällä rauhallisemmin ja tunnustella miltä ne tuntuvat.

Pointtihan tässä ei ole se, että huonosti istuvista kengistä tulisi sisään ajolla hyvät kengät. Ja tottakai osa voi hyvin lähteä uusilla lenkkareilla vaikka suoraan puolikkaalle ilman mitään ongelmia. Mutta osalla ottaa vähän aikaa ennen kuin kengät natsaa jalkaan. Esimerkiksi itse tunnen jaloissa heti uudet kengät vähän epämukavina, mutta vähän kun niitä sisäänajaa niin kenkä tottuu jalkaan ja toisin päin. Eli ei tämä ole mitään paskanjauhantaa vaan ihan perusjuttuja.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niin, luitko edes tuota itse linkittämääsi juttua? Siinähän nimenomaan todetaan, että jos vaihdat uudenlaiseen kenkään, kannattaa rauhassa sisäänajaa uusi kenkä. Tai jos on loukkaantumisia, ottaa ekat lenkit uudella kengällä rauhallisemmin ja tunnustella miltä ne tuntuvat.
Poimit taas rusinat pullasta. Luitko sen kohdan, missä nimenomaan todetaan, että kengät ovat kehittyneet niin, että sisäänajo on nykyään turhaa?

E. @Iker sen tuolla jo sanoi, mutta komppaan. Siis sitä, että ne kengät ovat kaupassa kokeiltaessa just, tai sitten niitä ei osteta. Toki odotan, että jollain vänkäämisellä taas kumoat faktan, joka on fakta minulle.
 

Fordél

Jäsen
Poimit taas rusinat pullasta. Luitko sen kohdan, missä nimenomaan todetaan, että kengät ovat kehittyneet niin, että sisäänajo on nykyään turhaa?

Enhän poiminut, kun nostamani seikka oli myös ihan olennainen osa juttua. Pääpointti oli toki se, että kengät ovat kehittyneet merkittävästi tältä osin eikä sitä kukaan kiellä, mutta se ei poista myöskään sisäänajon merkitystä joillekin/joissain tapauksessa. Maailma ei ole tässäkään asiassa mustavalkoinen.

E. @Iker sen tuolla jo sanoi, mutta komppaan. Siis sitä, että ne kengät ovat kaupassa kokeiltaessa just, tai sitten niitä ei osteta. Toki odotan, että jollain vänkäämisellä taas kumoat faktan, joka on fakta minulle.

Juurihan totesin saman. Vaikka kenkä istuu hyvin, se voi vaatia vähän totuttelua eteniin pitkää juoksumatkaa varten. Osalla ei, osalla kyllä. Tästä on niin paljon juttua juoksupiireissä, että ei sitä yksi sun linkkaama artikkeli muuta. Etenkin kun sekin totesi saman asian uuden kenkätyypin kohdalla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Enhän poiminut, kun nostamani seikka oli myös ihan olennainen osa juttua. Pääpointti oli toki se, että kengät ovat kehittyneet merkittävästi tältä osin eikä sitä kukaan kiellä, mutta se ei poista myöskään sisäänajon merkitystä joillekin/joissain tapauksessa.
Juuri niin. Jutun pääpointti oli, että sisäänajo on vanhaan tietoon perustuva myytti. Ennenvanhaan validi homma, ei nykyään. Jutun otsikko nimenomaan painotti tätä asiaa. Jos siellä nyt sitten varoitetaan, että kroonikoiden pitää suhtautua asiaan hiukan eri tavalla, se on minusta rusinanpoimintaa ja pilkunviilausta. Johan sen sanoo maalaisjärkikin, että sellainen henkilö, joka ei vaan tahdo löytää sopivia kenkiä, joutuu ottamaan joka tapauksessa varovasti. Mutta se ei ole edelleenkään kenkien syy, vaan niiden käyttäjän. Tai ehkä syy on liian voimakas termi. Jos on taipuvainen saamaan jalkavaivoja, se on toki valitettava juttu.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Juurihan totesin saman. Vaikka kenkä istuu hyvin, se voi vaatia vähän totuttelua eteniin pitkää juoksumatkaa varten. Osalla ei, osalla kyllä. Tästä on niin paljon juttua juoksupiireissä, että ei sitä yksi sun linkkaama artikkeli muuta. Etenkin kun sekin totesi saman asian uuden kenkätyypin kohdalla.
Hups, tämä jäi vastaamatta. Minä en laita tätä sisäänajon piiriin. Sisäänajolla totutetaan jalka kenkään tai toisinpäin. Minä en ottaisi pakasta uusia kenkiä ennen puolikasta tai pitempää matkaa, koska uusi kenkä saattaa aiheuttaa jalkavaivoja. Kuten olen ennenkin sanonut, silloin se kenkä ei sovi minulle eikä sillä juosta minkään sisäänajojakson jälkeenkään.
 

Fordél

Jäsen
Juuri niin. Jutun pääpointti oli, että sisäänajo on vanhaan tietoon perustuva myytti. Ennenvanhaan validi homma, ei nykyään. Jutun otsikko nimenomaan painotti tätä asiaa. Jos siellä nyt sitten varoitetaan, että kroonikoiden pitää suhtautua asiaan hiukan eri tavalla, se on minusta rusinanpoimintaa ja pilkunviilausta. Johan sen sanoo maalaisjärkikin, että sellainen henkilö, joka ei vaan tahdo löytää sopivia kenkiä, joutuu ottamaan joka tapauksessa varovasti. Mutta se ei ole edelleenkään kenkien syy, vaan niiden käyttäjän. Tai ehkä syy on liian voimakas termi. Jos on taipuvainen saamaan jalkavaivoja, se on toki valitettava juttu.

Ei kyse ollut vain "kroonikoista" vaan kuten jutussa todetaan, ihan normitapauksista, kun vaihdetaan selkesti uuteen kenkämalliin, kuten korkean dropin omaavasta kengästä matala droppiseen kenkään.

Se, että yksiselitteisesti toteat kengän sisäänajon olevan bullshittia, on yksinkertaisesti väärä toteamus asiasta. Vaikka se ei sinulle, Pyhälle Ikerille tai naapurin Penalle olisi tarpeellista, osalle tapauksista edelleen on, jopa kehittyneillä nykyjengillä. Ehkä myös @ruojan tapauksessa. Tai sitten hän hankki väärät kengät.
 

Fordél

Jäsen
Hups, tämä jäi vastaamatta. Minä en laita tätä sisäänajon piiriin. Sisäänajolla totutetaan jalka kenkään tai toisinpäin. Minä en ottaisi pakasta uusia kenkiä ennen puolikasta tai pitempää matkaa, koska uusi kenkä saattaa aiheuttaa jalkavaivoja. Kuten olen ennenkin sanonut, silloin se kenkä ei sovi minulle eikä sillä juosta minkään sisäänajojakson jälkeenkään.

Niin, tässä puhut itseäsi pussiin. Juuri sen takia ei pidä ottaa ihan uusia kenkiä vaikka puolikkaalle tai maralle, koska se voi aiheuttaa vaivoja. Kyse ei ole siitä, etteikö kenkä sopisi sinulle vaan siitä, että ihan uusi kenkä voi aiheuttaa alkuun vaivoja vaikka se istuisi hyvin. Pieni sisäänajo ja avot: ongelmia ei tule ja voit lähteä uudehkolla kengällä vaikka puolikkaalle. Eli tässäkin tapauksessa sisäänajolla on funktio.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niin, tässä puhut itseäsi pussiin. Juuri sen takia ei pidä ottaa ihan uusia kenkiä vaikka puolikkaalle tai maralle, koska se voi aiheuttaa vaivoja.
Jos joskus vaivautuisit lukemaan vänkäämisen sijaan, niin juuri tuo oli ensimmäisiä asioita, mikä meidän kerettiläisten taholtakin kerrottiin.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mutta ei kai sitä kenkien sisäänajoa kävellen tarvita enää? Ennen tarvittiin, kun kengissä oli kovempia materiaalia jotka vaati 100 km kävelyä ennen kuin materiaalit murtui ja muokkaantui jalkaan sopivaksi, ja vasta sitten uskalsi lähteä juoksemaan.

Nyt lähinnä totutetaan jalka uuteen kenkään muutamalla lyhyellä juoksulenkillä, ja jos ongelmia ei ilmene, voi siirtyä normaaliin juoksenteluun.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitäpä tähän enää lisäisi? Muuta kuin että tässä nyt ei varmaan ole oikeata vastausta.

Mulle tuli Bostonit eilen postissa... Ensivaikutelma oli, että on vähän pienen tuntuiset, että olisiko pitänyt ostaa 0,5 numeroa isommat. Toisaalta vauhtikengän pitää ollakin aika jämpti, joten vielä en vedä ranteita auki.

Saattaa olla että vedän jalkaan huomenna (tänään) ihan vaan hetkeksi koiraa kusettaessa. En tiedä onko siitä mitään hyötyä mutta en nyt ajatellut mihinkään nöpöhölkälle laittaa jalkaan. Torstaina ehkä suoraan testiin teholenkille. Jos vetää sen 2+5.

En oikein tiedä. Noi mun Cumulukset on sellaiset tossut, mitkä tuntuu melko paskoilta ekat 50km kun tulee pakasta. Kymppejä voi just ja just juosta. 10v sitten kun ostin ensimmäiset kunnon tossuni oikein Intersportista, ostin sen mukaan mitkä tuntui hyvältä. Ja rakkaus niihin kenkiin kestikin niin kauan kuin kenkä muuttui 24h-kisassa punaiseksi jo 10h jälkeen. Sen sijaan nämä alkuun paskalta tuntuvat tossut eivät ole muuttaneet koskaan väriä. Toki niissäkin rakkoja on tullut jokunen esim. kisassa jossa ovat olleet jalassa sata mailia. Mutta muuten kyllä jalat siellä tykkää olla. Mutta vasta sisäänajon jälkeen.

Kaipa meillä jokaisella on vähän erilaiset räpylät ja toisten tarvitsee enemmän totuttelua kuin toisten. Turha siitä ruveta väittelemään mikä on se oikea tapa. Ei kai kukaan sykerajoistakaan rupea väittämään että 220-ikä on oikea laskentatapa ja sen perusteella pitäisi laskea sykealueet. En mä ainakaan kun perjantainakin sain 197 tauluun. Peilistä ei kuitenkaan enää katso reilu parikymppinen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä puhun mieluummin koeajasta kuin sisäänajosta. Koeajalla niillä uusilla tossuilla juostaan alusta lähtien. Mutta järki silleen mukana, että ei sinne syvään päähän pakasta revityillä. Normaaleja oman valikoiman perusjuttuja ensin. Mitä se käveleksiminen muka kertoisi? Juokseminen kertoo paljon enemmän. Jalkavaivoja halutaan välttää ja se selviää vain juoksemalla. Kyllä sen viikossa huomaa, mikä on kenkien luonne.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hassua muuten, että esiin nousee inhokkimerkkini, kun kerrotaan tossujen alkuvaiheiden ongelmista. Alan ihan vakavissani uskoa, että Asicseista kannattaa pysyä kaukana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös