Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 565 301
  • 3 878

gege dA mAn

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Laser
Muutama pidempi (10-13km) lenkki takana sellaisella vauhdilla, että pystyisi käytännössä puhumaan jonkun kanssa koko lenkin ajan. Eli sykkeet on ilmeisesti olleet riittävän alhaalla peruskestävyyden kehittämistä ajatellen. Kilometrivauhti ei vielä päätä huimaa, sellaista 6min-6min 15sek luokkaa lenkin pituudesta ja kelistä riippuen. Aiemmin ajattelin, että noilla vauhdeilla juokseminen on puuduttavaa ja tylsää, mutta yllättävän nopeasti aika on lenkkipoluilla kulunut.

Ainakin tällä hetkellä tuntuu, että puolimaratonin juokseminen olisi täysin saavutettavissa, todennäköisesti jopa tällä nykykunnolla. Tosin aika painuisi varmaankin jonnekin 2.15:n tienoille. Mutta luultavasti lähden viivalle vasta ensi vuonna HCR:ssa, mikäli juoksuinto riittää sinne asti. Kesällä on kuitenkin sen verran muita aktiviteetteja, että juokseminen jäänee vähemmälle kuin nyt keväällä ja sitä kautta juoksukunto ei välttämättä tästä enää hirveästi kohene.
 

Fordél

Jäsen
Muutama pidempi (10-13km) lenkki takana sellaisella vauhdilla, että pystyisi käytännössä puhumaan jonkun kanssa koko lenkin ajan. Eli sykkeet on ilmeisesti olleet riittävän alhaalla peruskestävyyden kehittämistä ajatellen. Kilometrivauhti ei vielä päätä huimaa, sellaista 6min-6min 15sek luokkaa lenkin pituudesta ja kelistä riippuen. Aiemmin ajattelin, että noilla vauhdeilla juokseminen on puuduttavaa ja tylsää, mutta yllättävän nopeasti aika on lenkkipoluilla kulunut.

Eihän kuuden minuutin kilsavauhti ole mitään lönköttelyä vaan ihan hyvää juoksua ja varmasti kehittää mukavasti peruskestävyyttä aloittelijalla. Ei siis kannatta yhtään väheksyä omaa vauhtia ja lähteä turhan nopeaan kasvattamaan peruskestävyyslenkeillä vauhtia. Kärsivällisyyttä.

Olen täällä monesti todennut, että juuri tollaset hitaanpuoleiset peruskestävyyslenkit on hienoimpia lenkkejä. Syynä tälle on se, että niissä kokee helpoiten sen "flow-tunteen". Jostain luin tutkimuksesta, jonka mukaan tämä flow-tunne syntyy yleensä juuri peruskestävyyslenkkien toisen puolikkaan alussa. Mulla on juuri näin eli kun keskivaihe on ylitetty niin tulee monesti sellainen hiton hyvä tunne juoksemisesta. Askel rullaa ja kaikki on helppoa. Samaa fiilistä en saa intervallitreeneissä ja vauhtilenkeissä vaikka toki niissä on omat hienot puolensa.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Mikäköhän siinä on, että itsellä loppuu paukut aina siinä 25-30 minsan kohdalla ja on oikeastaan ihan sama mitä vauhtia juoksen? Tiedän, että kuntoni ei ole mikään erikoinen, mutta kyllähän se ihmetyttää, kun täysillä vetästen 5 kilsaa juuri tohon 25-26 minsan tietämillä ja sitten taas kun yritän hitaamalla vauhdilla kohottaa sitä kestävyyttä niin silti, vaikka olisin juossut 25 minsassa vain hiukan päälle kolme kilsaa niin olen aivan yhtä loppu kuin tolla vitosen rutistuksella?
 

gege dA mAn

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Laser
Eihän kuuden minuutin kilsavauhti ole mitään lönköttelyä vaan ihan hyvää juoksua ja varmasti kehittää mukavasti peruskestävyyttä aloittelijalla. Ei siis kannatta yhtään väheksyä omaa vauhtia ja lähteä turhan nopeaan kasvattamaan peruskestävyyslenkeillä vauhtia. Kärsivällisyyttä.

No joo, mutta kun pystyy vetämään melkein samanpituisia lenkkejä viiden ja puolen minsan kilsavauhdilla, niin se tuntuu suht hitaalta. Tosin sellaisten lenkkien jälkeen olotila onkin aivan erilainen kuin hitaampien pk-lenkkien jälkeen. Eikä olekaan tarkoitus lähteä juoksemaan aikaa vastaan sen kummemmin, vaan mielummin juosta tietty matka sopivan matalilla sykkeillä, olkoon aika sitten mikä tahansa. Kyllä se vauhti sieltä sitten itsekseen vähitellen kasvaa ja lenkkien kesto lyhenee tai vaihtoehtoisesti matka pitenee.
 

Crick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sotkamon Jymy, Ducks ja FC Barcelona.
Aikamoisia äijiä täältä löytyy kun vetää tuota kuuden minuutin kilsavauhtia, eikä se ole mitenkään erikoista. Itse kävin tänään juoksemassa 5,45 kilsaa kilometrivauhdin ollessa kuuden pintaan. Olin aika hajalla loppulenkistä, eikä olisi voinut juuri puhua missään vaiheessa. Olin kylläkin aika väsynyt jo lenkille lähtiessä, mutta aika taistelua oli kyllä. Keskisyke taisi olla jossain päälle 170.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Venytteleekö kukaan ennen lenkkiä vai pelkästään jälkeen? 15 vuotta sitten kun nuorempana vielä harrasti pariakin lajia, niin piti toki venytellä myös ennen suoritusta. Nykyään ei kuulemma saa venytellä kuin jälkeen tai ihan vain pikaisesti ennen suoritusta.

Mulla on matala jalkaholvi ja astun aika paljon "linttaan" sisäänpäin (suom. lättäjalat). Varmaan tämän takia on penikkatauti alkanut vaivaamaan aina parin kuukauden sisään lenkkeilyn aloittamisesta. Sitten se on jäänyt. Nyt on kuitenkin löytynyt hyvät kengät ja olen juossut vain lenkkipolulla pehmeämmällä alustalla, eikä penikkataudin oireita ole tullut. Olen kuitenkin myös venytellyt ennen lenkkiä ainakin pohkeet, yleensä muutakin. Lenkin jälkeen sitten pidempi venyttely. Jotenkin semmoinen fiilis ollut, että jos venyttelee vähänkin enemmän ennen lenkkiä, niin jalat on jotenkin väsyneet ja löysät. Uskaltaisikohan tuota koittaa jättää venyttelyn kokonaan pois? Mitä haittaa tuosta ennen treeniä venyttelystä on? puolitoista vuosikymmentä sitten kuitenkin ihan opetettiin venyttelyn tärkeydestä ennen suoritusta. Mulla ei ole muuta haittaa vielä ilmennyt kuin tuo (kuviteltu?) väsymys. Toinen juttu on sitten se pieni pelko, että pohkeet kiristyy ja se heijastuu sitten sinne säären puolelle penikkatautina.

Vai onko tämä venyttely muutenkin nyt vain sellainen koulukuntakysymys?
 

Fordél

Jäsen
Vai onko tämä venyttely muutenkin nyt vain sellainen koulukuntakysymys?

Venyttely on aikalailla koulukuntakysymys. Näkemyksiä on laidasta laitaan. Itse en venyttele ennen lenkkiä. Lähden yleensä rauhassa liikkeelle ja kasvatan vauhtia ekan kilsan jälkeen jos luvassa on kovempivauhtinen lenkki. Toki jos tunnen kropassa jotain jäykkyyksiä, otan lyhyen venytyksen sen jälkeen kun oon saanut paikat lämpimäksi. Esim. pohje on pari kertaa ollut ennen lenkkiä sen verran tiukan oloinen, että oon sitä joutunut vähän venyttelemään. Mutta siis pääosin en venyttele ennen lenkkiä vaan vasta pari tuntia lenkin jälkeen.

Muissa harrastamissani lajeissa meno on sen verran erilaista, että siellä venyttely ennen suoritusta on ehdottomasti tarpeen. Esimerkiksi sählyssä pieni alkulämmin + venyttely ja sitten vasta pelaamaan tai muuten paikat harjoaa. Juoksussa ei tätä ongelmaa ole ollut kun tosiaan ei lähde heti alussa rykimään täysiä vaan ottaa aina alun vähän rauhallisemmin.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Ilmeisesti kuntoni on parempi kuin kuvittelin. Ma 4,1 km/20,5 min, Ti 4,1 km/22 min ja tänään 5,9 km/31 min. Koko matkan pystyy juoksemaan, mutta siitä puhumisesta en tiedä, koska ei ole tapana puhella itsekseni.

Hyvin alkaa näissä ennen aamukuutta lähdöissä, että kropalla menee vartin verran ennen kuin alkaa tuntumaan hyvältä.
 

Fordél

Jäsen
Ilmeisesti kuntoni on parempi kuin kuvittelin. Ma 4,1 km/20,5 min, Ti 4,1 km/22 min ja tänään 5,9 km/31 min. Koko matkan pystyy juoksemaan, mutta siitä puhumisesta en tiedä, koska ei ole tapana puhella itsekseni.

Hyvin alkaa näissä ennen aamukuutta lähdöissä, että kropalla menee vartin verran ennen kuin alkaa tuntumaan hyvältä.

Edelleen aika kovalla kilsavauhdilla vedät kun se on tossa viiden minuutin tuntumassa. Ite vedin eilen treenin, jossa vedin alkulämmittalyn jälkeen 5 x 1000 m vetoja, joissa kilsavauhti oli 4.45-5.20 minsaa. Kyllähän tolla 5minsan vauhdilla pystyisi varmaan ehkä jopa kympin vetämään, mutta siihen sitten jääkin. En siis ite vetäisi sillä vauhdilla jokaista lenkkiä vaan vain ne vauhdikkaimmat. Muuten peruskestävyyttä jollain 6-6.30 minsan vauhdilla. Toki ihmiset on yksilöllisiä ja hyvinkin eri kuntoisia, mutta silti vähän ihmettelen, että kannattaako vasta alottaneen vedellä noin kovaa.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Toki ihmiset on yksilöllisiä ja hyvinkin eri kuntoisia, mutta silti vähän ihmettelen, että kannattaako vasta alottaneen vedellä noin kovaa.

Ei varmaan kannata, mutta kun tämä vauhti ei edes tunnu kovalta. Sellaista kevyeltä rullaamiselta se tuntuu. Pitää varmaan yrittää juosta hitaammin, mutta en tiedä onnistuuko hidastaminen. Mulla on normaali kävelyvauhtikin varmaan jotain 7 km/h.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ilmeisesti kuntoni on parempi kuin kuvittelin. Ma 4,1 km/20,5 min, Ti 4,1 km/22 min ja tänään 5,9 km/31 min. Koko matkan pystyy juoksemaan, mutta siitä puhumisesta en tiedä, koska ei ole tapana puhella itsekseni.

Hyvin alkaa näissä ennen aamukuutta lähdöissä, että kropalla menee vartin verran ennen kuin alkaa tuntumaan hyvältä.

Mä suosittelisin testaamaan pidempää lenkkiä, kun noin lyhyiden juokseminen ei vielä kunnosta paljon kerro. Enemmän aikaa, pidempi lenkki ja sitten mietintään se vauhti. Kerrat ennen kestoa ennen tehoa on perushyvä sääntö.
 

Fordél

Jäsen
Mä suosittelisin testaamaan pidempää lenkkiä, kun noin lyhyiden juokseminen ei vielä kunnosta paljon kerro. Enemmän aikaa, pidempi lenkki ja sitten mietintään se vauhti. Kerrat ennen kestoa ennen tehoa on perushyvä sääntö.

Jep, juuri näin. Lenkkiä ehdottomati pidemmäksi ja tietysti myös monipuolisuutta kehiin eli ei jokaista lenkkiä samalla vauhdilla vaan eri vauhtisia ja pituisia lenkkejä kehiin. Mutta hienoa jos heti alussa löytyy kuitenkin vauhtia jo noinkin vauhdikkaisiin lenkkeihin.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän tolla 5minsan vauhdilla pystyisi varmaan ehkä jopa kympin vetämään, mutta siihen sitten jääkin. En siis ite vetäisi sillä vauhdilla jokaista lenkkiä vaan vain ne vauhdikkaimmat. Muuten peruskestävyyttä jollain 6-6.30 minsan vauhdilla. Toki ihmiset on yksilöllisiä ja hyvinkin eri kuntoisia, mutta silti vähän ihmettelen, että kannattaako vasta alottaneen vedellä noin kovaa.
Tuo nyt tosiaan on todella yksilöllistä, en esim. itse juokse koskaan noita 6 min kilometrejä vaikka kuinka panostan peruskestävyyslenkkiin ja siihen että vauhti pysyy maltillisena.

Parinkympin hölköttely menee yleensä vauhdilla 5.30-5.45 min/km, ja esim. alkuviikosta ihan hissutteluvauhtinen pk-lenkki tuli juostua 12 kilometriä todella tasaisia 5.25 min/km:n vauhteja. Ja siinä ei todellakaan vauhti huimaa päätä, ja luontevin lenkkivauhti minulle on tuosta vähän lähemmäs sitä 5 minuutin rajaa eli jotain 5.15 min/km.

Reippaampi vauhti sitten omalta osaltani on 4.35-4.50 min/km ja sitä tahtia pystyy kyllä sen 13-16 kilometrinkin lenkin ihan kohtuullisen "mukavasti" taittamaan, jos vaan koivet on irtonaiset ja meno maistuu. Mutta siis tuo määritelmä mukavasti suhteutettuna siihen että tarkoitus on juosta kovempaa.

Omalta osaltani nyt en toki olekaan ihan aloittelija tuon juoksuharrastukseni suhteen, ja toki jos on ihan noviisi niin kannattaa ehkä aloitella vaikka väkipakolla hitaammin kuin miltä luontevasti tuntuu, mutta tämä edellinen vaan kommenttina siihen että omalla juoksutottumuksellani en hidastamallakaan "pääse" noihin yli 6 minuutin kilometreihin pidemmilläkään parinkympin km:n lenkeillä. Ja sitten taas Fordél joka ei liene itsekään ihan aloittelija, suosii huomattavasti rauhallisempia vauhteja eli kaikenlaista juoksijaa tuolla löytyy omine tottumuksineen ja kuntoineen.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Omalta osaltani nyt en toki olekaan ihan aloittelija tuon juoksuharrastukseni suhteen, ja toki jos on ihan noviisi niin kannattaa ehkä aloitella vaikka väkipakolla hitaammin kuin miltä luontevasti tuntuu, mutta tämä edellinen vaan kommenttina siihen etä omalla juoksutottumuksellani en hidastamallakaan "pääse" noihin yli 6 minuutin kilometreihin pidemmilläkään parinkympin km:n lenkeillä

Jep tästä tässä oli juuri kyse eli aloittelijalta aika kova vauhti, mutta teikäläiselle urheilullisena kaverina ja juoksua harrastaneena ihan normimenoa. Mutta tosiaan silti yksilöllisiä juttuja.

Itellä ei vain jotenkin löydy vauhtia, mutta taas kestävyyttä tuntuu löytyvän oikein hyvin. No kyse on tietty osaltaan treenaamistaustoista, joissa oon aina tykännyt painottaa peruskestävyyslenkkejä. Toki on siellä ollut aina mukana vauhtikestävyyslenkkejäkin ja vetoja. Ehkä tässä pitäisi kuitenkin alkaa suntaamaan katseet maratonin jälkeen jo ultramatkoille eli vauhdin sijaan kasvattaa haasteen pituutta:)
 

lexicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, THFC
Varsinkin alussa lenkin pituuden kasvattaminen viidestä seitsemään kilometriin saattaa tuntua "riittävän" suurelta, mutta oikeasti tuo kahden kilometrin lisäys ei ole paljon mitään.

Mun korviin se kuulostaa aika kovalle vauhdille aloittelijalle. Olettaen, että tuota vauhtia ei pysty vetämään puuskuttamatta niin tiputtaisin kyllä vauhtia aika reilustikin ja pidentäisin suosiolla lenkkiä.

Kiitos ajatuksistanne. Omassakin mielessä oli käynyt, ettei tuo vauhti ainakaan hidasta ole näinkin aloittelevalle mutta noissa vitosen lenkeissä varsinkin vauhti on tuntunut hyvälle ja vaikka lenkin jälkeen onkin ollut olo, että jotain on tullut tehtyä, ei mitään suurempaa hätää ole ollut. Rupattelusta lenkin aikana en niin varma ole varsinkin kun yksin tässä on tullut juostua. Yritin alusta asti juosta korostetun hitaasti, koska muistan edelliskerroista, että virheeni on nimenomaan ollut liian kova vauhti (niin kuin kai se monilla on).

Toissapäivänä kuitenkin nostin tuota lenkin pituutta seitsemään kilometriin, ja olikin hieno juoksu. Aikaa meni tasan 40 minuuttia, eli kilometrivauhti n. 5.42. Oli niin mukavaa menoa, eikä paikkojakaan jomottanut, joten eilen lähdin korottamaan matkaa entisestään ja loppujen lopuksi matkaa tuli 10,7 km aikaa kuluessa 1.02.30, eli kilometrivauhti n. 5.51. Hyvin meni tämäkin juoksu ja oikeastaan olo oli, että muutama kilometri olisi vielä mennyt, ja tässä viimeisimmässä en ollut hengästynyneenä juuri ollenkaan juoksun aikana enkä sen jälkeen, joten siinä mielessä vauhti lienee suht ok? Tähän juoksuun lähdin jälleen tarkoituksenmukaisen hiljaisella vauhdilla ja olin vilpittömästi yllättynyt, että aika oli noinkin lyhyt (en juokse kello kädessä vaan kännykkä raksuttaa himassa aikaa ottaen). Olin myös ns. rupattelukunnossa läpi matkan. Tänään on oikea polvi hieman hellänä, muttei sen kummempaa.

Tuon HCR-idean kanssa olen leikitellyt, ja suuntaa-antava tavoiteaika on ollut kaksi tuntia. Eilen siis tuli juostua melko tasan puolet HCR:n pituudesta, joten tuo tavoite lienee realistinen ja sopiva. Edelleenkään mitään tulosurheilua en juoksun parissa ajatellut harrastavani, mutta monella tapaa vaikuttaa fiksulta pitää jonkunnäköisiä tavotteita pään sisällä ja hyvällehän se tuntuu kun näkee konkreettista paranemista aikojen ja varsinkin kestävyyden saralla.

Nyt edessä on välipäiviä levon ja viikonloppusuunnitelmien muodossa, ja seuraava lenkki lienee vuorossa vasta tiistaina. Joka tapauksessa mahtavaa juosta merellisissä maisemissa ja antaa jalkojen rullata.

edit: Venyttelyasiaa: kun viimeksi juoksin ("ohjatusti" kouluharrastuksena), oli venyttelyideologia paljon vahvempi kuin mitä se ilmeisesti nykyään on. Olin kyllä lukenut erinäisiä juttuja siitä, kuinka osa urheilevasta maailmasta kannustaa jopa venyttelyn poisjättämiseen. Itse olen kuitenkin vanhasta muistista vetänyt kunnon jalkavenyttelyt ennen (n. 10 sekunnin venytykset) ja jälkeen (n. 20 sekunnin venytykset) ja kroppa on tuntunut arvostavan. Voisihan sitä ehkä koettaa jättää nuo alkuvenytykset vähemmälle tai jopa pois, katsotaan nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vaan ihan mieleen, kun laskeskelette noita kilometrivauhteja, että miten se tapahtuu? Eli ts. miten laskette lenkin pituuden? Vedättekö aina sitä tiettyä laskettua reittiä pitkin vai onko siihen olemassa jotain ohjelmia millä pituuden pystyy laskemaan? Ajan mittaamisessa ei toki ole mitään ongelmia.

Mä juoksen aika harvoin lenkkejä, ehkä 1-2 kertaa viikossa kuukaudesta riippuen (enimmäkseen kesällä). Olen pitänyt itseäni aina huonona juoksijana johtuen osakseen jo ruuminrakenteestani. Peruskoulussa Cooper taittui 2700 metrin tietämille, vaikka muuten olin liikunnassa koulun parhaita. Itse en pidä Cooperia kovin hyvänä kestävyydenmittarina, toiset ihmiset ovat vain yksinkertaisesti huonompia juoksijoita kuin toiset, vaikka itse kestävyydessä ei olisikaan eroja. Muistan edelleenkin lätkävuosiltani yhden pelikaverin, joka oli aivan sysipaska juoksemaan, mutta jäällä hän liikkui kaikki muita paremmin ja nopeammin (kyse oli siis tekniikasta).

Itse tykkään juoksennella enimmäkseen metsässä ihan jo siitä syystä, että sinne ei ole pitkä matka ja siellä on juokseminen on paljon mukavampaa. Mua niin tympäsee juosta joku 10 kilometrin lenkki asfaltilla katujen kierrellen, eli mieluummin lähden juoksemaan pehmeälle alustalle metsään, jossa koko ajan joutuu nostelemaan jalkoja ja keskittymään juoksuun. Metsässä voi myös juosta rauhassa kaukana liikenteen meluista, luonnosta ja kesästä nauttien. Ajoittain asfaltilla juokseminen aiheutti myös penikkataudin oireita, joita ei ole sittemmin ilmennyt pehmeällä alustalla juostessa.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuli vaan ihan mieleen, kun laskeskelette noita kilometrivauhteja, että miten se tapahtuu? Eli ts. miten laskette lenkin pituuden? Vedättekö aina sitä tiettyä laskettua reittiä pitkin vai onko siihen olemassa jotain ohjelmia millä pituuden pystyy laskemaan? Ajan mittaamisessa ei toki ole mitään ongelmia.

Valtaosa varmaankin käyttää matkapuhelinta+Sports Trackeria tai vastaava musiikkisoittimena/reitti- ja vauhtitallentimena. Sieltä saa sitten kätevästi ja kattavasti vauhtitiedot ulos.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Eli ts. miten laskette lenkin pituuden? Vedättekö aina sitä tiettyä laskettua reittiä pitkin vai onko siihen olemassa jotain ohjelmia millä pituuden pystyy laskemaan?

Mä oon mittaillu niitä ihan vaan netin karttapalveluista (eniro tms.). Vähän ehkä työlästä, mutta eipä niitä tarvi ku kerran mittailla.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli vaan ihan mieleen, kun laskeskelette noita kilometrivauhteja, että miten se tapahtuu? Eli ts. miten laskette lenkin pituuden? Vedättekö aina sitä tiettyä laskettua reittiä pitkin vai onko siihen olemassa jotain ohjelmia millä pituuden pystyy laskemaan? Ajan mittaamisessa ei toki ole mitään ongelmia.
Garminin GPS:llä varustettu sykemittari ranteessa, sykkeitä en pahemmin jaksa mittailla ja seurailla ja vyö jää kotiin mutta kello kourassa ja koko ajan tulee reaaliaikaista dataa paljon on senhetkinen kilometrivauhti, ja aina seuraavan kilometrin täyttyessä tietenkin sitten piippaa siihen kuluneen ajan.

Aivan loistava tapa seurata vauhtia ja lenkin etenemistä väliaikojen muodossa, suosittelen.

Mainittakoon nyt kun tässä keskellä yötä hirmunälkääni syön leipää ja muromysliä samalla kun katselen Stanley Cupin toista finaalimatsia, tuli lauantaipäivän kunniaksi painettua ihan tyydyttävä lenkki.

Lähdin sillä ajatuksella että juostaan nyt vähän pidempi pätkä kun ei muutakaan ohjelmaa päiväksi ole, ja venähtihän se sitten lopulta 30 kilometrin mittaiseksi. Hyvältä tuntui alusta loppuun asti kelinkin ollessa tuulta lukuunottamatta mitä mainioin, ja hieman kutkutteli jopa painaa koko maratonin verran samalla mutten kuitenkaan siihen sitten venynyt enää kun vähän alkoi tietenkin jo jaloissa painaa ja kotikin oli jo nurkalla. Ihan tyydyttävä suoritus kuitenkin lenkiksi ja jotenkin ehkä vähän vireessä sitä keho oli nukkumaanmennessäkin vielä ja sen takia sitä tuli suosiolla tunti sitten noustua odottelemaan matsin alkua.

Vauhti oli tasaista 5.20-5.30 min/km, aikaa kului kaikkiaan 2h 42min ja tosiaan tavallista kovempi ja pidempiaikaisempi nälkähän siinä tulee kun 90-kiloista ruhoa liikuttaa jalalla pitkin maisemaa tuollaisia määriä.
 

Fordél

Jäsen
Tuli vaan ihan mieleen, kun laskeskelette noita kilometrivauhteja, että miten se tapahtuu? Eli ts. miten laskette lenkin pituuden? Vedättekö aina sitä tiettyä laskettua reittiä pitkin vai onko siihen olemassa jotain ohjelmia millä pituuden pystyy laskemaan? Ajan mittaamisessa ei toki ole mitään ongelmia.

Itse olen käyttänyt googlemapsia ja myös sykemittaria. Mulla on kengässä sensori, joka mittaa matkaa. Tosin tällä hetkellä se ei ole kiinni, mutta kun sillä on aikanaan tullut mittailtua eri pätkiä niin niitä juoksemalla saa selville suurin piirtein kilometrivauhdit ja kun vetää koko lenkin samalla vauhdilla niin siitä laskemalla saa koko lenkin pituuden, noin suurin piirtein.

Mä juoksen aika harvoin lenkkejä, ehkä 1-2 kertaa viikossa kuukaudesta riippuen (enimmäkseen kesällä). Olen pitänyt itseäni aina huonona juoksijana johtuen osakseen jo ruuminrakenteestani. Peruskoulussa Cooper taittui 2700 metrin tietämille, vaikka muuten olin liikunnassa koulun parhaita. Itse en pidä Cooperia kovin hyvänä kestävyydenmittarina, toiset ihmiset ovat vain yksinkertaisesti huonompia juoksijoita kuin toiset, vaikka itse kestävyydessä ei olisikaan eroja. Muistan edelleenkin lätkävuosiltani yhden pelikaverin, joka oli aivan sysipaska juoksemaan, mutta jäällä hän liikkui kaikki muita paremmin ja nopeammin (kyse oli siis tekniikasta).

No jos huipuista puhutaan niin varmasti pitää olla tietyt geenit, että pystyy nousta huipulle. En kuitenkaan usko, että tällä harrastelijatasolla on ns huonoja juoksijoita. On vain juoksijoita, jotka eivät treenaa riittävästi ja niitä, jotka treenaa riittävästi ja näin kehittyvät juoksussa. Tietysti on myös niitä, joilla kunto on noussut muuta kautta ja pystyvät aika pystymetsästä vetämään yllättävänkin hyviä tuloksia vaikka puolimaratonilla.

Kuitenkin pointti on se, että kyllä kuka tahansa pystyy kehittymään harratejuoksijana aika kovallekin tasolle kunhan vain jaksaa tarpeeksi usein avata sen ulko-oven, treenaa oikein, laittaa tekniikkaa kuntoon jne. Itse olin aikanaan heikko juoksija, mutta nyt olen vuosien mittaan kehittymässä jopa keskinkertaiseksi juoksijaksi. Treenausta kun jatkaa niin kenties olen joskus ihan hyväkin juoksija, siis ajassa mitattuna. Pääasiahan on kilpailla itseään vastaan ja ne hyvät fiilikset, joita juoksu aiheuttaa.

Itse tykkään juoksennella enimmäkseen metsässä ihan jo siitä syystä, että sinne ei ole pitkä matka ja siellä on juokseminen on paljon mukavampaa. Mua niin tympäsee juosta joku 10 kilometrin lenkki asfaltilla katujen kierrellen, eli mieluummin lähden juoksemaan pehmeälle alustalle metsään, jossa koko ajan joutuu nostelemaan jalkoja ja keskittymään juoksuun. Metsässä voi myös juosta rauhassa kaukana liikenteen meluista, luonnosta ja kesästä nauttien. Ajoittain asfaltilla juokseminen aiheutti myös penikkataudin oireita, joita ei ole sittemmin ilmennyt pehmeällä alustalla juostessa.

Hieno juttu, että oot löytänyt juoksun metsässä. Sehän on eittämättä hienointa juoksua. Luonto on ihan siinä vieressä, alusta on pehmeä, reitti on vaihtelevaa ja polkuja juostessa joutuu keskittymään siihen mihin jalkansa laittaa, jolloin puolestaan koordinaatio paranee. Metsässä kannattaa siis ehdottomasti juosta, koska siellä mieli ja jalka lepää. Lisäksi hiekkatiet on mainioita alustoja. Asfaltissakin on omat hyvät puolensa (esim. on tasainen) ja jos aikoo vaikka puolimaratoneja tai maratoneja juosta niin kannattaa jalkoja totuttaa myös asfalttiin. Kuitenkin tärkeintä on juosta monipuolisilla alustoilla (monilta tämä unohtuu) ja asfaltilla juoksu voi olla hyvinkin aika pienessä roolissa.

Ja nyt kahden tunnin lenkille...
 
Viimeksi muokattu:

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Olen pitänyt itseäni aina huonona juoksijana johtuen osakseen jo ruuminrakenteestani. Peruskoulussa Cooper taittui 2700 metrin tietämille, vaikka muuten olin liikunnassa koulun parhaita. Itse en pidä Cooperia kovin hyvänä kestävyydenmittarina, toiset ihmiset ovat vain yksinkertaisesti huonompia juoksijoita kuin toiset, vaikka itse kestävyydessä ei olisikaan eroja.

No voi toki vaikuttaa tekniikka tai jonkun ruumiinrakenne voi olla sellainen että ei kestä juoksemista, mutta tämä yleensä tulee kyseeseen enemmän juostessa. Kyllä kuitenkin juoksu on paras laji kestävyyden mittaamiseen pääsääntöisesti. Tekniikka tai välinekysymyksen ratkaisevat aika vähän, varsinkaan tuollaisessa yksittäisessä rypistyksessä, pidemmällä jänteellä toki vaikuttavat harjoittelun tehokkuuteen ja vammautumiseen jne. Vai mikä laji olisi parempi kestävyyden mittari?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No voi toki vaikuttaa tekniikka tai jonkun ruumiinrakenne voi olla sellainen että ei kestä juoksemista, mutta tämä yleensä tulee kyseeseen enemmän juostessa. Kyllä kuitenkin juoksu on paras laji kestävyyden mittaamiseen pääsääntöisesti. Tekniikka tai välinekysymyksen ratkaisevat aika vähän, varsinkaan tuollaisessa yksittäisessä rypistyksessä, pidemmällä jänteellä toki vaikuttavat harjoittelun tehokkuuteen ja vammautumiseen jne. Vai mikä laji olisi parempi kestävyyden mittari?

Aiemman lainatun kirjoittajan kanssa olen samaa mieltä (ja niin tuppaa olemaan myös tutkimuskirjallisuuskin) siitä, ettei Cooper ole mikään kestävyyden mittari, mutta eri perustein. Cooperin testi mittaa tiettyä suhteellisen paljon nopeisiin painottuvaa kuntoa ja lyhytaikaista vauhtikestävyyttä. Useimmilla pitkää matkaa aika hyvinkin juoksevalla ovat matkavauhti jopa maratonilla ja Cooperin testin vauhti yllättävän lähellä toisiaan.
 

Fordél

Jäsen
Vauhti oli tasaista 5.20-5.30 min/km, aikaa kului kaikkiaan 2h 42min ja tosiaan tavallista kovempi ja pidempiaikaisempi nälkähän siinä tulee kun 90-kiloista ruhoa liikuttaa jalalla pitkin maisemaa tuollaisia määriä.

Paljonko sulla oli sykkeet tämmösen lenkin aikana?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljonko sulla oli sykkeet tämmösen lenkin aikana?
Tarkalleen en osaa sanoa paljon esim. eilen syke oli kun todella harvoin tulee vyötä puettua lenkille startatessa, mutta kokemukseni perusteella uskaltaisin sanoa sykkeen tuollaisessa tasaisessa menossa olleen siellä 135-140 paikkeilla. Välillä toki oli epätasaisempaa maastoa ja tuli loikittua mäkiä jne. mutta ihan perustasolla pidin vauhdin ja fiiliksen.

Parikymppiä kun tuli täyteen, huomasi että koneisto alkoi olla oikeasti täydessä käynnissä ja kilometrit nopeutuivat kuin itsestään ilman mitään suunnitelmallisuutta sieltä n. 5.30 ajoista tuonne 5.20 pintaan ja siinä alkoi olla sellainen Sinun usein mainitsemasi flow-tila, eli tuntui että olisi voinut sitä vauhtia juoksennella vaikka loppupäivän.

Pakko muuten ihmetellä ettei tuo eilinen 30km tuntunut jaloissa enää aamulla yhtään edes huonosti nukutun yön ja katsotun Stanley Cup -finaalin jälkeen, ja mitäs muuta sitä olisi keksinyt kun uuden lenkin eli äsken oli leppoisa 10-kilometrinen kaatosadelenkki. Lopuksi vielä lihaskuntoa eli leuat, dipit, vatsat ja punnerrukset päälle eli eiköhän tässä yhdelle viikonlopulle ala treeni riittämään kun perjantai-iltana tuli vielä salilla käytyä.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Tarkalleen en osaa sanoa paljon esim. eilen syke oli kun todella harvoin tulee vyötä puettua lenkille startatessa, mutta kokemukseni perusteella uskaltaisin sanoa sykkeen tuollaisessa tasaisessa menossa olleen siellä 135-140 paikkeilla. Välillä toki oli epätasaisempaa maastoa ja tuli loikittua mäkiä jne. mutta ihan perustasolla pidin vauhdin ja fiiliksen.

Ok. Itsekin vedin tänään pitkästä aikaa ilman sykevyötä. Onhan se astettava vapautuneemman tuntuista ja aika hyvin sitä jo osaa oman sykkeensä arvioida. Mukava välillä vetää ihan vain fiiliksen mukaan.

Parikymppiä kun tuli täyteen, huomasi että koneisto alkoi olla oikeasti täydessä käynnissä ja kilometrit nopeutuivat kuin itsestään ilman mitään suunnitelmallisuutta sieltä n. 5.30 ajoista tuonne 5.20 pintaan ja siinä alkoi olla sellainen Sinun usein mainitsemasi flow-tila, eli tuntui että olisi voinut sitä vauhtia juoksennella vaikka loppupäivän.

Täällä kävi pitkän lenkin aikana ihan samalla tavalla. Juoksin 20km ja siinä keskivaiheen jälkeen alkoi kilometrit nopeutua kuin itsestään. Lenkkiä olisi voinut jatkaa yleisen jatkamisen puolesta pidempääkin, mutta etureidet alkoivat olla jo vähän tönköt. Toki kyllähän nekin olisi mukana tullut jos olisi jatkanut lenkkiä vaikka 30 kilsaan.

Pakko muuten ihmetellä ettei tuo eilinen 30km tuntunut jaloissa enää aamulla yhtään edes huonosti nukutun yön ja katsotun Stanley Cup -finaalin jälkeen, ja mitäs muuta sitä olisi keksinyt kun uuden lenkin eli äsken oli leppoisa 10-kilometrinen kaatosadelenkki. Lopuksi vielä lihaskuntoa eli leuat, dipit, vatsat ja punnerrukset päälle eli eiköhän tässä yhdelle viikonlopulle ala treeni riittämään kun perjantai-iltana tuli vielä salilla käytyä.

Jep, kyllä 40 kilsaa juoksua ja lihaskunto + kuntosali on ihan riittävä setti viikonlopulle:) Itellä tuli koko viikon aikana kasaan 50 kilsaa. Tavoitteena oli 60 kilsaa, mutta eiliset lakkiaisjuhlinnat jätti yhden lenkin pois viikkosuunnitelmasta. No lepokin teki kyllä ihan hyvää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös