Varsinkin alussa lenkin pituuden kasvattaminen viidestä seitsemään kilometriin saattaa tuntua "riittävän" suurelta, mutta oikeasti tuo kahden kilometrin lisäys ei ole paljon mitään.
Mun korviin se kuulostaa aika kovalle vauhdille aloittelijalle. Olettaen, että tuota vauhtia ei pysty vetämään puuskuttamatta niin tiputtaisin kyllä vauhtia aika reilustikin ja pidentäisin suosiolla lenkkiä.
Kiitos ajatuksistanne. Omassakin mielessä oli käynyt, ettei tuo vauhti ainakaan hidasta ole näinkin aloittelevalle mutta noissa vitosen lenkeissä varsinkin vauhti on tuntunut hyvälle ja vaikka lenkin jälkeen onkin ollut olo, että jotain on tullut tehtyä, ei mitään suurempaa hätää ole ollut. Rupattelusta lenkin aikana en niin varma ole varsinkin kun yksin tässä on tullut juostua. Yritin alusta asti juosta korostetun hitaasti, koska muistan edelliskerroista, että virheeni on nimenomaan ollut liian kova vauhti (niin kuin kai se monilla on).
Toissapäivänä kuitenkin nostin tuota lenkin pituutta seitsemään kilometriin, ja olikin hieno juoksu. Aikaa meni tasan 40 minuuttia, eli kilometrivauhti n. 5.42. Oli niin mukavaa menoa, eikä paikkojakaan jomottanut, joten eilen lähdin korottamaan matkaa entisestään ja loppujen lopuksi matkaa tuli 10,7 km aikaa kuluessa 1.02.30, eli kilometrivauhti n. 5.51. Hyvin meni tämäkin juoksu ja oikeastaan olo oli, että muutama kilometri olisi vielä mennyt, ja tässä viimeisimmässä en ollut hengästynyneenä juuri ollenkaan juoksun aikana enkä sen jälkeen, joten siinä mielessä vauhti lienee suht ok? Tähän juoksuun lähdin jälleen tarkoituksenmukaisen hiljaisella vauhdilla ja olin vilpittömästi yllättynyt, että aika oli noinkin lyhyt (en juokse kello kädessä vaan kännykkä raksuttaa himassa aikaa ottaen). Olin myös ns. rupattelukunnossa läpi matkan. Tänään on oikea polvi hieman hellänä, muttei sen kummempaa.
Tuon HCR-idean kanssa olen leikitellyt, ja suuntaa-antava tavoiteaika on ollut kaksi tuntia. Eilen siis tuli juostua melko tasan puolet HCR:n pituudesta, joten tuo tavoite lienee realistinen ja sopiva. Edelleenkään mitään tulosurheilua en juoksun parissa ajatellut harrastavani, mutta monella tapaa vaikuttaa fiksulta pitää jonkunnäköisiä tavotteita pään sisällä ja hyvällehän se tuntuu kun näkee konkreettista paranemista aikojen ja varsinkin kestävyyden saralla.
Nyt edessä on välipäiviä levon ja viikonloppusuunnitelmien muodossa, ja seuraava lenkki lienee vuorossa vasta tiistaina. Joka tapauksessa mahtavaa juosta merellisissä maisemissa ja antaa jalkojen rullata.
edit: Venyttelyasiaa: kun viimeksi juoksin ("ohjatusti" kouluharrastuksena), oli venyttelyideologia paljon vahvempi kuin mitä se ilmeisesti nykyään on. Olin kyllä lukenut erinäisiä juttuja siitä, kuinka osa urheilevasta maailmasta kannustaa jopa venyttelyn poisjättämiseen. Itse olen kuitenkin vanhasta muistista vetänyt kunnon jalkavenyttelyt ennen (n. 10 sekunnin venytykset) ja jälkeen (n. 20 sekunnin venytykset) ja kroppa on tuntunut arvostavan. Voisihan sitä ehkä koettaa jättää nuo alkuvenytykset vähemmälle tai jopa pois, katsotaan nyt.