Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 569 299
  • 3 894
Suosikkijoukkue
Arsenal
Liityn tähän perheellisten miesten voivottelijoihin. Koko saamarin kesä mennyt silleen, ettei lenkille ole ehtinyt ennen kahdeksaa - puoli yhdeksää illalla. Oma roppa kun valitettavasti toimii sitten niin, ettei uni tule millään lenkin jälkeen. Varsinkin jos lenkki on ollut kovavauhtinen tai pitkä. Niinpä arkisin tulee juostua vain tasavauhtisia 45 - 75 minuutin lenkkejä ja pitkät lenkit jää väkisinkin viikonlopulle. Ihmetyttää miten sitä talvella ehtii kaikkiin kiekkopeleihin, hiihtämään monta kertaa viikossa parin tunnin lenkkejä ja vielä katsomaan kiekkoa telkustakin.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Mutta pahoittelen jos tämä on toistunut jo useaan kertaan. Kuitenkin edellä olevista kirjoituksista oli aistittavissa hivenen kireää ilmapiiriä, joka ei ole tarpeellista kun keskustellaan näistä asioista.
Ei tarvitse pahoitella, ainoastaan olla alati luulematta. Jos minä en keskustele sinun tai pastori Sillin tyylillä, niin se ei tarkoita, että täällä olisi mitään kireyttä, senkin suuruudenhullu toisen mielialanvaihtelijaksi itseäsi luuleva ja liian usein väärän todistuksen lähimmäisestäsi antava.

Mutta itse aiheesta, niin vähiin ovat jääneet kesäiset juoksulenkit, kun ennen piti noudattaa ohjelmaa eikä harrastella muita lajeja, niin nyt menee kesä tennistä pelatessa, jalkapalloillessa, (suopotkupalloillessa), kuntosalilla ja rullaluistellessa. Jos pari kertaa viikossa pelaa tennistä, pari kertaa viikossa käy kuntosalilla ja kerran viikossa pelaa jalkapalloa, niin ei siinä hirveänä ehdi juosta, kun rullaluistelu on noiden jälkeen parempi palauttava harjoitus. Kehittyypä se kunto toki näinkin.
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
STuollaiseen kymmenen viikon päässä olevaan juttuun voi toki treenata hyvin monella tapaa, mutta itse käsitin, että kyse ei ole erityisen tavoitteellisesta jutusta. Nollasta kun lähdetään liikkelle, ylipainoa on paljon ja tavoitteena oleva matka ei ole erityisen pitkä ja viikkoja on käytettävissä vain kymmenen niin tuskimpa tossa voi täydellisesti metsään mennä treenatessa.

Itsellänihän ei periaatteessa ylipainoa hirveästi ole. Pituutta on 190cm ja painoa joku 88kg. Toki lihakset on nykyään valitettavasti lähes luokkaa olematon ja fläsää on kertynyt vyötärölle ja tuohon kaulan seudulle, joka on muuten todella vittumaista kun tuplaleuka-efekti iskee aina kun vähän alaspäin päätä kääntää. Paskalla kondiksella tarkoitin siis omalla kohdallani lähinnä huonoa yleiskuntoa.

Mutta ens maanantaina olis tarkoitus aloittaa suurin piirtein tuon ohjelman mukaan, toki sitä tulee varmasti vähän muokkailtua esim. vaihtamalla osan treeneistä pyöräilyyn.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin parin kolmen vuoden kokemuksella tosiaan voi sanoa, että parempi aluks treenit kannattaa tosiaan vetää aika monipuolisesti ja ei tarvitse olla sitä juoksuakaan välttämättä kun parikertaa viikossa..

Itsellä aikaisempina vuosina ollut pari ekaa viikkoa erittäin innokasta, kunto noussut kohisten ja juuri kun luulee, että homma lähtee toimimaan niin innostus lopahtaa ja paikat alkaa hajota. Eli jos kunto on rapainen niin rauhassa kävelyä ja muuta ja jättää suosiolla juoksut vähemmälle. Uintia,pyöräilyä ja kaikkea muuta mahdollista kannattaa mielummin harrastaa ja näin kuntoa kasvattaa ja sitten kun kunto alkaa olemaan parempi niin sitten enemmän vasta juoksulenkkejä.. Aluksi tärkeintä saada jalat tottumaan juoksemiseen ja kenkien sisäänajamisestakin menee oma aikansa. Eli vaikka pitempiä kävelyä ym.. kun joitakin kilsan juoksulenkkejä..

Noh hyvähän mun sanoa kun edelleen rapakunnossa, mutta kyllä se tästä, nyt on virheistä opittu ja toivottavasti edes se 13 kilometrin matka voitaisiin ehkä jo tänävuona jo juosta...
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Juoksentelen usein eräällä metsäpolulla keskiyön aikoihin ja minua kiusaa vietävästi miljoonat surraavat kärpäset jotka peittävät lähes koko näkyvyyden kun katson pääni taakse. Ennen lenkille lähtöä laitan aina jokaiseen paljaaseen kohtaan runsaasti hyttysmyrrkyä mutta se ei taida niihin tehota ja vaikka tehoiaisi niin pörräisivät varmasti silti takanani. Muutaman olen jo melkein nielaissut ja useat ovat tunkeutuneet nenästäni sisään. Onkohan noille veijareille mitään keinoja?
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Sykemittarin kanssa nyt pari lenkkiä takana. Ekassa kesto oli 37min ja keskisyke 148 - toisessa 35min ja 147. En siis oo vielä laskenu mitään leposykkeitä tms. kunhan nyt huvikseni kattelin noi keskisykkeet näin ens hätään. Lenkkivauhti mulla on sellasta et ihan hyvin jaksaa eikä oikein kovillekaan ota vielä. Välistä saatan kävellä parin minuutin välejä mut pääasiassa sellasta tasasta vauhtia tsippailen menemään. Vähän maksimisykettä tuli kokeiltua yksi päivä ihan vaan juoksemalla niin helvetin lujaa ku jaloista lähti ja niin kauan ettei enää oikeasti pystyny. 183 oli korkein arvo.

Saiks ton leposykkeen nyt esim. niin et ku aamulla herää niin mittari vaan ranteeseen ja muutaman minuutin makoilu sängyllä? Oliko vielä muita juttuja mitä kannatti mittailla jos haluaa optimoida tota harjoittelua mahdollisimman tehokkaaksi?
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Juoksentelen usein eräällä metsäpolulla keskiyön aikoihin ja minua kiusaa vietävästi miljoonat surraavat kärpäset jotka peittävät lähes koko näkyvyyden kun katson pääni taakse.
Hirvikärpästakki toimii metsässä noita itikoita vastaan. Tosin, siinä ja tässä onko se juoksulenkillä materiaalina liian hiostava mutta kanattaa kokeilla. Noita takkeja, jotka ovat oikeastaan huppareita saa muutamalla eurolla esim. Motonetistä ja perus halpiskaupoista.

Terveisin koo
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkos tyypeillä minkälaista kokemusta juoksurepuista? Välillä tulee töistä kipitettyä kotiin ja joskus toisinkin päin, ja joku ratkaisu noiden tavaroiden kuskaamiseen pitäisi keksiä. Tilaa tarvitaan sen verran, että kyytiin mahtuu lompsa, puhelin, avaimet ja ehkä pari vaatekappaletta. Mitä olen netistä noita tonkinut, niin kohtuullisen järkeviä malleja näyttäisi olevan ainakin Salomonilla, Deuterilla ja Ospreylla.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onkos tyypeillä minkälaista kokemusta juoksurepuista? Välillä tulee töistä kipitettyä kotiin ja joskus toisinkin päin, ja joku ratkaisu noiden tavaroiden kuskaamiseen pitäisi keksiä. Tilaa tarvitaan sen verran, että kyytiin mahtuu lompsa, puhelin, avaimet ja ehkä pari vaatekappaletta. Mitä olen netistä noita tonkinut, niin kohtuullisen järkeviä malleja näyttäisi olevan ainakin Salomonilla, Deuterilla ja Ospreylla.
Olen käyttänyt Ospreyn reppuja viime aikoina ja ne ovat todella hyviä urheiluun. Talon 11 kulkee fillarilla mukana käytännössä päivittäin. Juostessa olen pitänyt sitä myös aina, kun on tarvinnut ja sopii siihenkin hyvin. Säätöjen kanssa pitää olla tarkkana, sillä ainakin mulla on joskus juostessa jäänyt lantiovyöstä hankaumat kylkiin. Pisimmillään tuo reppu on kulkenut juosten mukana 12 h rogainingeissa ja on siihen touhuun loistava. Paino on kevyt ja energiaa saa helposti käden ulottuville.

Pitempiä reissuja varten olen hankkinut Talon 33:n, josta on kokemusta aika vähän juosten. Painokin on sitten repun ollessa täysi aika eri luokkaa, joten varsinaisesti juokseminen alkaa olla hankalampaa. 33 ja 11 ovat hyvin samantuntuisia, mutta isommassa repussa olisi kyllä potentiaalia isommillekin taskuille lantiovöissä.

Salomonin reput ovat ilmeisesti hyviä myös, samoin Haglöfsit. Deuterin Race-X tai joku sellainen mullakin on, mutta se on todella lyhyt ja varsinkin pyöräillessä huono. Ehkä se on nimenomaan enemmän juoksureppu.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos kaunis reppuvinkeistä. Tässä kävikin nyt sellainen tuuri, että vaimo oli käymässä Stockalla ja pyysin katsomaan samalla, minkälainen valikoima siellä on, ja kuinka ollakaan just oli jäljellä yksi kappale Niken Cheyenne Vapor -juoksureppua sikahalvalla. Pyysin ostamaan tuon pois kuleksimasta ja tänään köpöttelinkin jo osan duunimatkasta tuon kanssa. Ei ehkä ihan optimireppu, mutta riittävän hyvä noille työmatkoille ja nyt voi sitten katsella muita ratkaisuja kaikessa rauhassa.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Olen lopultakin saanut itseni tässä jo tänä kesänä useammin kuin kahdesti lenkille. Mielenkiintoisemmaksi homman tekee tietysti nykypäivän härpättimet, joilla voi tallentaa GPS-dataa matkan kulusta ja pitää jonkin asteista treenipäivyriä siltä osin. Android-käyttäjänä kyselisin mielipiteitä siitä, mikä on omiin käsiinne paras ilmainen tracker, millä plus- ja miinuspuolilla? Latasin äkkiseltään Adidaksen miCoachin, mutta se on jo kertaalleen kaatunut ihan huvikseen. Miten esim. Endomondo?
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Olen nyt intin jälkeen aloittelemassa lenkkeilyä uudestaan. Kaksi lenkkiä takana, ja ongelmana on kivuliaat hiertymät nivusissa. Viittä kilometriä pidemmät lenkit eivät tule kysymykseenkään, noin puolen tunnin juoksun jälkeen hiertää niin pirusti. Sisäreisissä on ihan selkeää pilkkuihottumaa. Ei ole ennen tälläistä ongelmaa ollut, vaikka juoksua harrastanutkin. Pitäisikö tässä ajella sisäreisistä karvat pois ja iskeä jotain salvaa sinne, vai mitä vittua nyt taas?

Ja bokserit on ihan normaalit, sellaiset joilla on ennenkin urheiltu ongelmitta.
 
Suosikkijoukkue
NYR
Alkutalvesta vielä oli ajatuksena juosta tänä vuonna ensimmäistä kertaa maraton, mutta kyllä ne ajatukset keväällä kaikkosivat kuin märkä pieru Gobin autiomaahan. Tällä hetkellä tulee juostua sellaisia 10-15 kilometrin lenkkejä 2-5 kertaa viikossa, 10 kilsaa menee keskimäärin 55 minuuttiin. Eli kunto on ihan kohtuullisen hyvä. Siispä syyskuussa voisikin olla suuntana seuraavanlainen tapahtuma: Tampere Puolimaraton. Saas nähä innostuisko sitä.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alkutalvesta vielä oli ajatuksena juosta tänä vuonna ensimmäistä kertaa maraton, mutta kyllä ne ajatukset keväällä kaikkosivat kuin märkä pieru Gobin autiomaahan. Tällä hetkellä tulee juostua sellaisia 10-15 kilometrin lenkkejä 2-5 kertaa viikossa, 10 kilsaa menee keskimäärin 55 minuuttiin. Eli kunto on ihan kohtuullisen hyvä. Siispä syyskuussa voisikin olla suuntana seuraavanlainen tapahtuma: Tampere Puolimaraton. Saas nähä innostuisko sitä.

Kyllä noilla juoksumäärillä puolimaratonin pitäisi olla helpohko tavoite. Loppuaikatavoitteeksi jotain väliltä 1h45min-2h
Itse aloittelin juoksuharrastukseni parisen kuukautta sitten ja tarkoituksena on lähteä syksyllä puolimaratonille. Tällä hetkellä treenauksen jarruna vasen polvi, joka on ilmeisesti ottanut nokkiinsa uudesta harrastuksestani. Uudet lenkkarit ostin ja ennen sitä jalat tutkittiin tuollaisella härvelillä joita löytyy urheilukaupoista. Pitänee kuitenkin tutkituttaa jalat vielä perusteellisemmin, jottei lopu koko harrastus lyhyeen. Toivottavasti kyse on vain liian kovasta vauhdista harrastuksen alkuvaiheessa.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Kävin tänään ensimmäistä kertaa lenkillä kahteen kuukauteen, ja täytyy sanoa, että olipahan epämiellyttävä kokemus. Minulla tuon juoksemisen kanssa on ongelma, että aina kun saan hyvän juoksuputken päälle, se keskeytyy jotenkin ja olen liian laiska aloittamaan juoksemista uudelleen. Esimerkiksi tuon kaksi kuukautta sitten muutin Oulusta pääkaupunkiseudulle kesätöiden perässä, niin en ole saanut aloitettua tuota juoksemista ennen kuin nyt. Liikuntaa on siis tänä kesänä tullut harrastettua vain työmatkapyöräilyn muodossa.

Ajattelin jatkaa nyt samalla ohjelmalla, jota tein viime talven ja kevään, eli yksi pitkä, noin 13-17 km lenkki viikossa, yksi kymmenen kilsan lenkki, ja kaksi lyhyttä, eli noin kuuden kilometrin mittaisia lenkkejä, joista toinen juostaan nopeaa tai intervalleina. Eli neljä juoksusuoritusta viikossa ja joka kolmas viikko vähän kevyempi. Saa nyt nähdä, miten lähtee putki aukeamaan. Täällä Espoossa on ainakin hyvät juoksuympäristö.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Tällä hetkellä treenauksen jarruna vasen polvi, joka on ilmeisesti ottanut nokkiinsa uudesta harrastuksestani. Uudet lenkkarit ostin ja ennen sitä jalat tutkittiin tuollaisella härvelillä joita löytyy urheilukaupoista. Pitänee kuitenkin tutkituttaa jalat vielä perusteellisemmin, jottei lopu koko harrastus lyhyeen. Toivottavasti kyse on vain liian kovasta vauhdista harrastuksen alkuvaiheessa.
No mistäs kohtaa polvesta kipu tuntuu? Koko ajan vain ainoastaan lenkillä? Kuinka kauan olet treenannut?
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No mistäs kohtaa polvesta kipu tuntuu? Koko ajan vain ainoastaan lenkillä? Kuinka kauan olet treenannut?

Polven alapuolella, ehkä hieman keskikohdan ulkopuolella. Kipua ei tunnu koko ajan. Kaikkein vihlovin kipu syntyy portaita alas kävellessä vasemman jalan ollessa ylemmällä portaalla, eli takana. Juostessa ei ihme kyllä kipua tuntunut kun kokeilin aika tuoreeltaan juoksumatolla. "hyppääjän polveksi" itse arvioin lukemani perusteella, mutta katsotaan nyt. Lenkkeilyä on nyt takana reilut pari kuukautta. Huomenna lekuri kertoo varmaan jotain.Tänään ei kyllä pahemmin ole särkenyt, joten paranemaan päin taitaa olla, mutta silti kiinnostaisi tietää kivun aiheuttaja.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aloitin lenkkeilyn toissa keväänä, ja nyt mieleen on hiipinyt kymysys temoosta.

Eli miten kovaa ja pitkästi tehokas lenkki syntyy ?

En reenaa mitään maraton kestävyyttä vaan hyvää peruskuntoa silmällä pitäen.

Tällä hetkellä lönkytän 10 km karvaa alle tuntiin. Paljon/vähän/sopivasti ?
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Tällä hetkellä lönkytän 10 km karvaa alle tuntiin. Paljon/vähän/sopivasti ?

En nyt oo mikään ammattilainen, mutta itse en ole nuita kilometrejä ikinä katellut. Vedän lenkit ihan sykkeen mukaan (aiemmin näppituntumalla, nykyisin sykemittarin kanssa) ja sit aikana vähintään 30min, mutta mielellään 40. Kerran pari viikossa pyrin sit heittämään lähemmäs tunnin lenkin. Joskus vedän tasaisella sykkeellä ja silloin tällöin intervalleja. Tällä tavalla lenkkeily pysyy myös mielekkäänä kun voi juosta siellä sun täällä eikä aina tarvi juosta samaa X kilometrin reittiä.

E: Sen kuusi lenkkiä vedän viikon aikana ja 3tuntia on aina tavoiteaikana mikä pitäis vähintään ylittää. Yksi lepopäivä riittää aivan hyvin ja joskus niitä tulee vahingossa/pakosta enemmänkin. Tavoitteena nyt on syksyllä juosta Tampereen puolimaratonin sellasta tahtia ettei ihan henki lähtis. Jossain välissä pitäis tosin laskea sellanen sopiva 20km pätkä ja käydä kokeilemassa etukäteen miltä se tuntuu. Noi peruslenkit mulla menee varmaan siellä 10km molemmin puolin joten ei tuo puolikas mitenkään mahdottomalta tunnu.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tavoitteena nyt on syksyllä juosta Tampereen puolimaratonin sellasta tahtia ettei ihan henki lähtis. Jossain välissä pitäis tosin laskea sellanen sopiva 20km pätkä ja käydä kokeilemassa etukäteen miltä se tuntuu.

Kyllähän sen perkeleen pahalta kuuluu tuntua, jos kilpaa juostaan. Ainakin sitten lopussa. Tsemppiä vaan treenaukseen ja koitokseen.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Kyllähän sen perkeleen pahalta kuuluu tuntua, jos kilpaa juostaan. Ainakin sitten lopussa. Tsemppiä vaan treenaukseen ja koitokseen.

Niin siis ihan itteäni vastaan olen kilpailemassa, sillä ole mitään väliä vaikka 7-kymppiset mummot vetäis sen mua nopeammin. Ikinä en ole mihinkään pitempään matkaan osallistunut vaikka liikuntaa onki aika paljon tullu harrastettua. Tavoitteena kuitenkin juosta/hölkätä koko matka ettei tarvis kävellä metriäkään siinä välillä.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Niin siis ihan itteäni vastaan olen kilpailemassa, sillä ole mitään väliä vaikka 7-kymppiset mummot vetäis sen mua nopeammin.

Niin mäkin ajattelin.

2009 ekaa puolimaratoniani juostessa kuitenkin kävi hassu juttu. Otin puolimatkaan asti tosi rauhallisesti, mutta kun alkoi tuntuun että paukkuja on aika hyvin jäljellä, aloin kiihdytellä. Loppumatkalla ohittelin tosi monta selkää ja mua ei ohittanut kukaan...

...ennenkuin ~1,5km ennen maalia. Kaveri tuli reippaalla askeleella ohi, mutta ei päässyt kummemmin karkuun kuitenkaan. Kun maaliin oli matkaa n. 1km, tuli vastaan jyrkähkö ylämäki. Mut ohittaneen kaverin askel hidastui, joten päätin spurtata mäessä ohi! Kaveri lähti peesiin, mutta en päästänyt enää loppumatkalla ohi. Sijoitus oli luokkaa ynnä muut, mutta jäipä ainakin yksi kaveri lisää taakse!

Ja nyt puhutaan ~2,5h puolikkaan menijöistä, ja etukäteen ei kiinnostanut yhtään, vaikka 70v mummot kaasuttais ohi. Kaikkea se rintaan kiinnitetty numerolappu tekee...

Ja vajaan 1kk päästä pitäis taas lähteä kärvisteleen HCM:lle toistamiseen. On ihminen sitten tyhmä, kun ei kerrasta opi...
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt uskaltaa jo tännekin kirjoitella. Päätin tuossa kesän alussa hommata Vibramin Bikilat, josko auttaisivat polvien vihastumiseen juostessa. Nyt olen päässyt siihen vaiheeseen, että viiden kilometrin lenkin voi juosta säännöllisesti. Siis pohkeittenkin puolesta, noin muuten arvelen olevani sellaisessa kunnossa, että kympin lenkkiä voisi kipitellä. Yllättävän nopeasti pohkeet tuohon juoksemiseen tottuivat. Kävelin nimittäin niillä pari kuukautta ennen kuin aloin juosta, ajattelin, että välttyy rakoilta ja semmoisilta. Ovat kyllä mukavat kävelläkin.

Viimeksi otin sykemittarinkin mukaan, mutta taisin asetella huonosti, koska ei se antanut lukemia. Olisi varmaan ihan hyödyllistä tietää, että mille alueelle ne sykkeet juostessa asettuu, niin saisi varmaan paremman kuvan siitä, että mikä se oma tilanne on. Lähitavoitteena päästä sellaiseen kuntoon, että voi juosta kymmenen kilometriä säännöllisesti, kun työmatka sattuu olemaan sen mittainen.
 

Talentti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spurs, SaPKo, Ässät
Tässä kesän aikana oon miettiny sellaista että voisi aloittaa säännöllisen lenkkeilyn. Olisiko jollakin jotain suosituksia miten pitkiä matkoja ja kuinka useasti viikossa sitä uskaltaisi käydä juoksemassa?

Ikinä en ole varsinaisesti lenkillä käynyt, mutta peruskunto on oikein hyvä!
Viime syksynä cooperissa meni se 3000m rikki ja kevään aikana kunto on vain kasvanut pyöräilyn avulla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös