Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 572 382
  • 3 904

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
En nyt ole mikään superasiantuntija mutta jos 3000 menee cooperissa niin voi hyhvin vapaasti jo mirttiä että juokseeko huvikseen sen verran kuin innostaa vai asettaako jonkun tavoitteen, esim. puolimaratonin.

Itse olen heavyweight sarjaa ja treenamassa HCMlle. Tänään viikon pitkä lenkki oli 20km + 5km (tauon jälkeen) ja kyllä tämä antaa maratonin läpäisemiseen luottamusta. Tankkaus taitaa olla kaiken A ja O. Viimeisellä 2kmllä loppuivat energiat kun tämä oli lenkki muiden joukossa.
 

Talentti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spurs, SaPKo, Ässät
Niin joku puolimaraton voisi olla ihan hyvä tavoite! Pitääkin miettiä milloin sen maratonin voisi juosta ja alkaa suunnittelemaan sitä treeniä jotenkin.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Tänään tuli aamulla heitettyä vähän pitempi lenkki. 1h 5min ja keskisykkeenä ihan kelvollinen 158. Sanotaanko vertailuna et mulla yleensä nuissa lyhyemmissä lenkeissä se menee 150 pintaan. Oli muuten aika kumma fiilis kun puoli tuntia oli juossu niin alko yhtäkkiä tuntuun ihan helvetin hyvältä ja teki mieli vaan juosta kovempaa ja kovempaa. Tuossa oli kuitenki ideana opetella sellasta sopivan rauhallista vauhtia millä jaksais sen puolimaratoninki vetää syksyllä.

Isän kanssa tuli poristua tos päivemmällä ja tuumi et puolikkaan treeniin riittää ihan hyvin et kerran viikossa heittäis pitemmän lenkin (jotain 15km) ja muuten jatkaa ihan samalla tyylillä. Ja sit lähempänä h-hetkeä ottaa parit lenkit kovalla alustalla niin jalat taas tottuu siihen.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Isän kanssa tuli poristua tos päivemmällä ja tuumi et puolikkaan treeniin riittää ihan hyvin et kerran viikossa heittäis pitemmän lenkin (jotain 15km) ja muuten jatkaa ihan samalla tyylillä. Ja sit lähempänä h-hetkeä ottaa parit lenkit kovalla alustalla niin jalat taas tottuu siihen.

Ja pääsääntöisesti myös niin, että mieluummin lisää viikottaisten lenkkien määrää, jos tuntuu että kokonaisrasitus jää turhan varovaiseksi. Itse vedin ekan puolikkaani (1.42) niin, että pisin lenkki oli ollut ennen sitä 14 km. Ennen enkkaa (1.32) tuli sentään vedettyä aina silloin tällöin sellainen 16-18 km siivu, mutta suurin muutos noiden tulosten välillä oli se, että aloin käydä useammin lenkillä ja pikkuisen kiristelin tehoja. Ja sellainen 2-5 km köpöttelykin on aina parempi kun ei köpöttelyä laisinkaan.

Ja sanottakoon nyt vielä omasta taustasta sen verran, että alla oli aktiivisuunnistajaura, joka loppui joskus 19-20 -vuotiaana, joten tietysti 30-vuotiaana hölkkäilyn aloittaminen oli snadisti helpompaa, kun vielä etäisesti muisti, miltä tuntuu vetä cooper lähellä kolmea ja puolta tonnia.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Miksi sykemittari (Suunto X3HR) näyttää väärin? Monesti kesken lenkin sykkeet muka yhtäkkiä tippuu 150-75 ja jonkun ajan kuluttua palaa takaisin normaaliksi. Vyön sijaintia olen vähän yrittänyt muuttaa, mutta tuntuu ettei siitä ole ollut apua. Olen vasta vaihtanut patterit, joten virtaa pitäs riittää..
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miksi sykemittari (Suunto X3HR) näyttää väärin? Monesti kesken lenkin sykkeet muka yhtäkkiä tippuu 150-75 ja jonkun ajan kuluttua palaa takaisin normaaliksi. Vyön sijaintia olen vähän yrittänyt muuttaa, mutta tuntuu ettei siitä ole ollut apua. Olen vasta vaihtanut patterit, joten virtaa pitäs riittää..

Emt, mutta onko sijainti ihan varmasti oikea? lisäksi taitaa olla että sitä pitää kastella hieman ennen homman aloittamista, että näyttää niitä lukuja, juoksun aikana hiki ajaa sitten samaa asiaa..

Voi myös olla että se sykemittari ottaa jostain laitteesta häiriötä ja sen takia alkaa sekoilla?

EDIT: Itsellä ei noista siis niin hirveästi ole kokemuksia kun lähinnä koulussa tuli käytettyä kun olin maratonikursilla :)
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Oon mä pari vuotta sitä käyttänyt ihan menestyksekkäästi samoilla sijoilla, ja olen aina kastellutkin sen. Tuskin ottaa mitään muutakaan häiriötä, sillä ennen se on toiminut ihan moitteetta.

Saas nähdä, pesin tuon oikein kunnolla tiskiharjan kanssa (ilman saippuaa), joskohan se auttais.
 

J. Hakaneula

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olisi kuukauden päästä elämäni ensimmäinen maraton edessä Jyväskylässä ja energiatankkauksesta kisan aikana haluaisin saada vähän kokemuksia niiltä, jotka ovat joskus maratonin juosseet. Juoksija -lehteä olen jonkin verran lukenut ja muistelisin, että jossain lehden jutussa neuvottiin varaamaan maratonille hiilihydraattia gramma/tunti/painokilo. Painan 95 kg ja tavoiteaikani on siinä 4-4.30:n paikkeilla, joten minun tulisi nauttia noin 400 g hiilihydrattia juoksun aikana. Toki energiaa on varmasti hyvä varata hieman ylimääräistäkin pahan päivän varalle, mutta kysyisin, että onko tuo gramma/tunti/painokilo hiilihydraattia sopiva määrä? Toinen asia minkä haluaisin tietää, että kuinka paljon tuosta hiilarimäärästä kannattaa nauttia urheilujuomana ja kuinka paljon taas energiageelin muodossa? Minulla ei hirvittävän herkkä vatsa ole, joten kuvittelisin, että voin ihan reippaasti ottaa geeliäkin, mutta mene ja tiedä.

Ihan positiivisin ja luottavaisin mielin olen maratonille lähdössä. Juoksukilometrejä on aika mukavasti kertynyt ja pisimmät lenkit ovat olleet n. kahden tunnin luokkaa. 10 km taittui tuossa juhannuksen paikkeilla 45 minuuttiin, joten kuvittelisin, että minimitavoiteaika 4h 30 min ainakin alittuu. Energiatankkauksen ohella minua mietityttää oikeastaan vaan se, kuinka nilkat, pohkeet ja akillekset kestävät kyydissä mukana, mutta sittenpähän tuon näkee kun juoksu etenee.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Oli muuten aika kumma fiilis kun puoli tuntia oli juossu niin alko yhtäkkiä tuntuun ihan helvetin hyvältä ja teki mieli vaan juosta kovempaa ja kovempaa. Tuossa oli kuitenki ideana opetella sellasta sopivan rauhallista vauhtia millä jaksais sen puolimaratoninki vetää syksyllä.

Toi niitä parhaita hetkiä lenkkeilyssä, itse en ole juoksennellut vielä, kuin aina välillä kävelyn lomassa, johtuen reippaasta painosta ja heikohkosta kunnosta. Mutta luistellessa välillä tulee tuo sama tunne ja muutenkin tämä lenkkeily on niin helkkarin kannustavaa, kun tuntuu että kunto kasvaa kuin ruoho. Tietenkin se jossain vaiheessa tasaantuu, mutta tällä hetkellä on sellainen vaihe että jokapäivä olisi pakko päästä jotain tekemään. Olisi melkeen onnellisuusketjun kamaa, mutta menköön tänne.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olisi kuukauden päästä elämäni ensimmäinen maraton edessä Jyväskylässä ja energiatankkauksesta kisan aikana haluaisin saada vähän kokemuksia niiltä, jotka ovat joskus maratonin juosseet. Juoksija -lehteä olen jonkin verran lukenut ja muistelisin, että jossain lehden jutussa neuvottiin varaamaan maratonille hiilihydraattia gramma/tunti/painokilo. Painan 95 kg ja tavoiteaikani on siinä 4-4.30:n paikkeilla, joten minun tulisi nauttia noin 400 g hiilihydrattia juoksun aikana. Toki energiaa on varmasti hyvä varata hieman ylimääräistäkin pahan päivän varalle, mutta kysyisin, että onko tuo gramma/tunti/painokilo hiilihydraattia sopiva määrä? Toinen asia minkä haluaisin tietää, että kuinka paljon tuosta hiilarimäärästä kannattaa nauttia urheilujuomana ja kuinka paljon taas energiageelin muodossa? Minulla ei hirvittävän herkkä vatsa ole, joten kuvittelisin, että voin ihan reippaasti ottaa geeliäkin, mutta mene ja tiedä.

Suurinpiirtein samanpainoisena ja samaan aikaan juoksevana olen juonut jokaisella juottoasemalla kupin vettä ja urheilujuomaa. Lisäksi joillain pisteillä on suolakurkkua, banaania, rusinoita yms. Siitä sitten annos niitä. Sitten mulla on ollut mukana geelipussi, jonka olen nielaissut siinä vähän ennen kolmeakymppiä. Eipä ole ollut sen suurempia ongelmia tuolla reseptillä.

Paitsi tietysti huonosta juoksukunnosta johtuvia...
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Pakko oli taas jatkaa lenkkeilyä kipeästä polvesta huolimatta kun tuli kesälomalla taas juopoteltua ja syöpöteltyä siihen malliin että morkkis iski! :) Nyt olen tässä viikon sisään juossut 2x 5-6km kevyttä ja tasaista lenkkiä ja eilen tuli pelattua kavereiden kanssa futista parisen tuntia. Kyllä se tästä taas lähtee!
 

J. Hakaneula

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Suurinpiirtein samanpainoisena ja samaan aikaan juoksevana olen juonut jokaisella juottoasemalla kupin vettä ja urheilujuomaa. Lisäksi joillain pisteillä on suolakurkkua, banaania, rusinoita yms. Siitä sitten annos niitä. Sitten mulla on ollut mukana geelipussi, jonka olen nielaissut siinä vähän ennen kolmeakymppiä. Eipä ole ollut sen suurempia ongelmia tuolla reseptillä.

Tuntuu, että aika vähällä energialla olet pärjännyt maratoneilla, mutta mikäs siinä. Meinasin kyllä itse varata useammankin geelipussin mukaan, ettei ainakaan energian loppumiseen homma kaadu. Pitää vaan muistaa tosiaan sitä vettäkin nauttia kisan aikana.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuntuu, että aika vähällä energialla olet pärjännyt maratoneilla, mutta mikäs siinä. Meinasin kyllä itse varata useammankin geelipussin mukaan, ettei ainakaan energian loppumiseen homma kaadu. Pitää vaan muistaa tosiaan sitä vettäkin nauttia kisan aikana.

Muista, ettet juo urheilujuomaa sen geelin kanssa. Takuuvarma pakin sekoittaja.

Itse oon vetänyt maratonit käytännössä järjestäjien tarjonnalla niin Helsingissä kuin Tukholmassakin (3 juostua), eli urheilujuomaa, vähän glukoosinappeja ja Maximin patukoita. Jotain suolakurkkua tai sitten ei, ei ole energian loppumiseen kaatunut kertaakaan. Geelit on vähän so-so, kun niillä saa helposti kyllä mahan kiertämään. Urheilujuomaakin pitää kyllä treenata, ja juuri sitä juomaa jota kisassa on tarjolla.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Minä en usko noihin urheilujuomiin ja geeleihin. Se tarvittava energia tulee kunnosta ja sisusta! :) Juoksin ensimmäisen ja ainoan maratonini Kuopion puolimaratonissa 2008 aikaan 1:53:09. Aamulla söin vain ruispuuron ja tankkasin vettä koneeseen. Itse juoksun aikana taisin juoda 2 mukia pelkkää vettä. Nooh, polviongelmat tietysti alkoi tuon juoksun jälkeen, joten nyt on ollut vain lyhyempiä lenkkejä ohjelmassa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
"Juoksin ensimmäisen ja ainoan maratonini Kuopion puolimaratonissa" on ihan riittävästi sanottu. Puolikkaan tai ylipäätään alle 2 h suorituksen voi tehdä vaikka vedellä, mutta 3-4 h settiä et juokse ilman että glykogeenit menee nollaan. Jollet lisätankkaa juoksun aikana.

Molemmista kokemuksella voi todeta sen minkä täällä on moni ennenkin todennut: puolimaratonilla ja maratonilla on yhteistä lähinnä se, että ne ovat juoksumatkoja. Muuta ei sitten olekaan.
 

J. Hakaneula

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo kyllä semmoisen parituntisen normaalivauhtisen ja nopeammankin lenkin pystyy vetämään vielä hyvinkin pelkällä vedellä, mutta maratonilla tulee kyllä normaali-ihmiselle varmasti noutaja jos ei tankkaa muutakin. Voi kyllä tulla vaikka tankkaisikin.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Tottahan se on että onhan niissä 2 ja yli 4 tunnin juoksuissa suuri ero, pakko olla. Itse en uskalla edes kokeilla. DAF ja J. Hakaneula puhuu asiaa. :) Minun veli meinasi juosta nyt tämän vuoden Kuopion maratonissa täyden matkan ja pisin treenimatka on ollut jotain 20km.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Minäkin nostin 17- vuotiaana ekan kerran 100kiloa penkistä nostamalla 50kiloa.. eiku mitä?

Tänään sain päivällä ihan pyytämättä kunnon raivovitutuksen päälle töissä ollessani. Lopputuloksena kävelin duunista sen nelisen kilsaa kämpille, lenkkivaatteet päälle ja ihan mukavan pituisen lenkin kävin heittämässä: 1h 25min. Ekat kymmenen minuuttia juoksin lähes täysillä (syke 172-175) ja tämän jälkeen n. puolisen tuntia intervalleja (välillä 150-170). Hauskaa oli taas se et näiden jälkeen alko oikeasti tuntuun taas ihan vitun hyvältä kropassa ja päätin alkaa juoksemaan ihan kunnolla eli semmosella 155 keskisykkeellä. Koko lenkin keskisykkeeksi muodostu ihan kelpo 157. Vertailuna nyt vaikka se et lyhyemmillä (30-40min) lenkeillä keskisyke on siinä 150-155 välillä. En sit tiedä voiko tuo vitutus vaikuttaa niin paljon vai onko tässä jo kunto kasvanu niin paljon et ois syytä vetää nuo lyhyemmät lenkitki kovemmalla tempolla.

Niin ja tänään en taas ookaan muuta syöny ku aamupalaksi pari kulausta luonnonjugurttia. Siihen siis 5tuntia duunia ja puolentoista tunnin lenkki päälle. Eihän tää tervettä ole, mut ku ei vaan huvita aina syödä niin minkäs teet. Jostain tää kroppa näköjään jaksaa vielä sitä energiaa repiä.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Kunto nousee. Kävin eilen kokeilemassa lujavauhtista lenkkiä ja juoksin 5,5 kilometriä 28min 58s. Aika on meikäläiselle hyvä, kun ylipainoa on noin 10kiloa.

Syksystä asti olen lenkkeilly ja vuoden alussa talvisäällä oon tuhlannu jopa 37minuuttia samalla lenkillä. Painoa on pudonnut kymmenkunta kiloa, mutta on se juoksukuntokin ehkä noussut. :) Oma juoksupäiväkirjan pito ja heiaheia.com kyllä motivoi juoksemaan, näkee paljon helpommin oman kehittymisensä ja esim. juoksukilometrien kertymisen. Tähän mennessä mulle on tänä vuonna kertynyt vasta 430km, mutta tavote onkin ollut lenkkien määrässä eikä kilometreinä. Harmi vaan, kun tuo sykemittari on alkanut reistaileen, toivottavasti ei ihan paskaksi menis.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mä juoksin viime vuoden syyskuussa ensimmäisen maran Jyväskylän Finlandiassa. Tein kunnon tankkauksen ja joka juomapisteellä otin liikkeessä kupin urheilujuomaa. Osa meni silmään, osa nenään, osa rinnuksille. Tästä huolimatta energiat riitti hyvin ja loppuajaksi tuli 3.28. Joku toinen voi tarvita geelejä, joku toinen ei. Juoksu on aika yksilöllistä.

Tämän vuoden toukokuussa (2.mara) en myöskään käyttänyt geelejä ja energiat riitti sielläkin. Ongelmia oli sitten muita ja ajaksi tuli 3.37.

Paska vammojen täyttämä juoksukausi sai kuitenkin onnellisen lopun, kun vkloppuna sain Kaustisilla kaiken tästä kunnosta irti, ja vuorokaudessa matkaa taittui 161,5km. Nyt on takki tyhjä ja aika ottaa lepoa. Parin kuukauden kuluttua ruvetaan treenamaan fiksummin juoksua (sitä ennen uintia ja salia) ja ensi vuonna isketään kovempiin tuloksiin.

2,5v sitten 5km meni hikisesti puoleen tuntiin (löytynee tästä ketjusta), joten kyllä lenkkareita ulkoiluttamalla voi saada jonkinlaista elämänmuutosta aikaiseksi. Tämä tsemppinä palstan hemmoille ja lyyleille.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Mitäs palstalaiset on mieltä siitä et kävis kaks kertaa lenkillä päivän aikana? Aamulla tuli nukuttua sen verran pommiin et ehdin vain hätäisen reilun 20min lenkin juoksemaan ja kunhan tästä töistä pääsen niin tekis mieli ottaa kunnolla hiki pintaan. Ja toi 20min nyt ei oo mikään aika mulle. Normaalisti juoksen sen 5-6 lenkkiä viikon aikana.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäs palstalaiset on mieltä siitä et kävis kaks kertaa lenkillä päivän aikana? Aamulla tuli nukuttua sen verran pommiin et ehdin vain hätäisen reilun 20min lenkin juoksemaan ja kunhan tästä töistä pääsen niin tekis mieli ottaa kunnolla hiki pintaan.
No mikäs siinä, näinhän ne kunnon juoksijatkin usein tekevät. Aamulla esim. kevyempi lenkki jotain 8 km ja illalla uudestaan sellainen 15 km pätkä.

Kesälomalla, kun oli paremmin aikaa taas touhuta eikä työt turhaan sotkeneet kuvioita, tuli taas välillä juostua aamuin ja illoin. Mikäs sen parempi kun saada pari hyvää juoksutreeniä alle yhden päivän aikana.

Jos ei tunnu hyvältä, ei kannata niin tehdä mutta muuten anna mennä fiiliksen mukaan vaan ihan miten jalat ja elimistö sallivat.

Tosiaan, lomalla eli heinäkuun aikana tuli muutamina päivinä parhaimmillaan otettua ensin aamulla perus 12 kilsan eli n. tunnin lenkki, sen jälkeen pientä punttia kotona, illalla uutta putkeen eli joko uusi lenkki tai vaihtoehtoisesti pari tuntia futista ja parhaimmillaan siitä vielä kaverin kanssa n. tunnin fillarilenkille.

Treeni siis maistui ja lomalaisena aikaa löytyi, ja olo oli mahtava. Nyt tällä hetkellä sen sijaan vituttaa, viikonloppuna tuli ryypiskeltyä mökkireissun merkeissä ja sopivasti ilmeisesti hieman samalla sairastuttua, eli nyt on jo neljä päivää la, su, ma ja ti mennyt ilman lenkkiä. Tuntuu ahdistavalta, kun koko kesä on tullut juostua periaatteessa päivittäin ns. pakollisia satunnaisia lepopäiviä lukuunottamatta, ja nyt sitten pitkästä aikaa useamman päivän tauko kun ei uskalla lähteä painamaan.

No, toisaalta pitkästä aikaa muutama lepopäivä niin saa lihaksisto kunnolla lepoa ja meno maistuu taas kun on pikkutauti voitettu.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Tätä on varmaan kysytty tässä ketjussa monia kertoja, mutta olisi mukava kuulla teidän toisen kalorinkulutuksesta hieman.

Olen tässä nyt kuukauden säännöllisesti lenkkeilyt 3 kertaa viikossa ja aion nostaa sen 5 kertaan. Tunnin mittaisia lenkkejä olen tehnyt ja tänään sain kulutetuksi 680kcal sen ajan aikana, eli se tekisi 10minuutilla noin 120 kulutettua kaloria. Onko kovin huono määrä? Kunto ei ole näin "aloittelijalla" vielä hääppönen, joten joudun muutaman kävelyaskeleen ottamaan välillä kesken hölkän. Polarin sykemittari antoi tänään keskikulutukseksi 149 ja maksimisyke 170 tienoilla.

Onkos se muuten niin, että sitä laihtuu kuluttamalla enemmän, mitä syö? Siinä tapauksessahan sitä pitäisi tehdä lähemmäs 1500kcal kuluttavia lenkkejä päivisin. Huhhuh.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kesälomalla, kun oli paremmin aikaa taas touhuta eikä työt turhaan sotkeneet kuvioita, tuli taas välillä juostua aamuin ja illoin. Mikäs sen parempi kun saada pari hyvää juoksutreeniä alle yhden päivän aikana.

Nimenomaan lomahan sotkee lenkkeilyä pahanpäiväisesti, kun pitää harrastaa kaikkea lomatoimintaa. Työmatkat (vajaa 15) sen sijaan kun taittuu fillarilla tai juosten, niin aika hyvin saa tuota määrää tahkottua. Silloin tosin kun juoksen myös menomatkaa, niin fuskaan sen verran, että menen puoleen välin junalla ja köpöttelen siitä loppumatkan. Toisaalta paluumatkalla, kun on paremmin aikaa, voi vetäistä vähän pidemmän siivun. Työmatkaliikunta on ajankäytöllisesti todella tehokasta ja siinäkin mielessä mukavaa, ettei tarvitse erikseen lähteä enää liikkeelle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onkos se muuten niin, että sitä laihtuu kuluttamalla enemmän, mitä syö? Siinä tapauksessahan sitä pitäisi tehdä lähemmäs 1500kcal kuluttavia lenkkejä päivisin. Huhhuh.

Kyllä se sun kroppasi muuallakin energiaa kuluttaa kuin lenkillä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös